Referitor:
Execuţia bugetului general
consolidat
în perioada ianuarie – iunie 2006
In perioada 1.01 – 30.06.2006, potrivit
datelor operative de execuţie, bugetul general consolidat se prezintă
astfel:
- milioane lei -
|
Venituri |
Cheltuieli |
Excedent
(+)/ Deficit (-) |
-Bugetul
de stat |
19.537,3 |
19.982,0 |
-444,6 |
-Bugetele
locale |
12.184,0 |
10.492,2 |
1.691,8 |
-Bugetul
asigurărilor sociale de stat |
9.535,7 |
9.034,8 |
500,8 |
-Bugetul
asigurărilor de şomaj |
1.092,9 |
817,8 |
275,0 |
-Fondul naţional
unic de asigurări sociale de sănătate |
5002,2 |
4.403,6 |
598,6 |
-Credite
externe contractate de ministere |
0,0 |
722,0 |
-722,0 |
-Bugetul
autorităţii pentru valorificarea activelor statului 1) |
211,0 |
130,0 |
81,1 |
-Bugetul
autorităţilor pentru privatizare |
236,8 |
6,0 |
230,7 |
- Imprumuturi interne 2) |
|
8,9 |
-8,9 |
- Bugetul activităţilor finanţate
integral din venituri proprii2) |
1.280,2 |
1.215,3 |
64,9 |
- Bugetul fondurilor externe nerambursabile |
771,6 |
771,6 |
0,0 |
- Bugetul trezoreriei statului |
149,6 |
79,6 |
70,0 |
-Bugetul Companiei Naţionale de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România |
1.019,0 |
1.202,0 |
-183,0 |
-
Cheltuieli reprezentând rate de capital aferente datoriei publice incluse în buget (se scad)
3) |
|
-1.283,6 |
1.238,6 |
TOTAL 4) |
49.741,3 |
46.133,0 |
3.608,3 |
1) Nu includ veniturile din privatizare şi din valorificarea activelor bancare şi a creanţelor comerciale.
2) Datele lunare sunt estimate pe baza prevederilor anuale.
3) Pentru masurarea corecta a deficitului bugetar, conform normelor statisticii finantelor publice, platile reprezentând ratele de capital la imprumuturi, precum si diferentele de curs aferente, sunt operaţiuni financiare şi nu trebuie să influenţeze deficitul.
4) S-au eliminat la consolidare transferurile între bugete (1.279,0 milioane lei la venituri, respectiv 1.494,3 milioane lei la cheltuieli).
Evoluţia bugetului general consolidat, în prima jumatate a anului prezintă următoarele caracteristici:
a) veniturile, în suma de 49.741,3 milioane lei, au înregistrat o creştere cu 19,2% faţă de perioada corespunzatoare din anul precedent, respectiv cu 0,9 puncte procentuale ca pondere în produsul intern brut. Faţă de estimările anuale rectificate încasările reprezintă 46,8%.
Gradul de realizare a principalelor categorii de venituri faţă de programul anual se prezintă astfel:
► impozitul pe profit, 47,2%,
► contribuţii de asigurări, 51,0%,
► impozitul pe venit, 48,3%,
► taxa pe valoarea adaugată, 46,7%,
► accize, 41,2%.
Comparativ cu perioada corespunzătoare a anului precedent, sunt de remarcat evoluţiile ascendente ale incasărilor din impozitul pe venit (+34,9%), taxa pe valoarea adaugată (+26,5%), accize (+15,7%), contribuţii de asigurări sociale (+16,8%).
b) cheltuielile, în
suma de 46.133,0 milioane lei, prezintă o creştere de 13,8% faţă
de perioada similară din anul anterior, însă ritmul de utilizare a
sumelor alocate se menţine scăzut. Faţă de prevederile
anuale rectificate plăţile efectuate reprezintă 40,4%.
c) excedentul înregistrat la finele perioadei raportate, de 3.608,3 milioane lei, respectiv 1,1% din produsul intern brut.
Excedentul
înregistrat s-a datorat, în
principal, soldurilor pozitive înregistrate la bugetele locale, de 1.691,8 milioane lei,
precum şi la bugetul asigurărilor sociale
de stat, de 500,8 milioane lei, bugetul asigurărilor pentru
şomaj, de 275,0 milioane lei şi bugetul fondului
de asigurări sociale de sănătate, de 598,6 milioane lei.
Excedentul înregistrat la bugetele locale este temporar, întrucât până la sfârşitul
anului, acesta se va consuma in cea mai mare parte.