LEGE  Nr. 227/2015 din 8 septembrie 2015 - Partea I privind Codul fiscal

 

 ART. 61*)

    Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

    Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor prezentului titlu, sunt următoarele:

    a) venituri din activităţi independente, definite conform art. 67;

    a^1) venituri din drepturi de proprietate intelectuală, definite potrivit art. 70;

    b) venituri din salarii şi asimilate salariilor, definite conform art. 76;

    c) venituri din cedarea folosinţei bunurilor, definite conform art. 83;

    d) venituri din investiţii, definite conform art. 91;

    e) venituri din pensii, definite conform art. 99;

    f) venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, definite conform art. 103;

    g) venituri din premii şi din jocuri de noroc, definite conform art. 108;

    h) venituri din transferul proprietăţilor imobiliare, definite conform art. 111;

    i) venituri din alte surse, definite conform art. 114 şi 117.

 

 CAPITOLUL IX*)

 Venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal

 

 ART. 111*)

Definirea venitului din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal

          (1) La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacţiei prin aplicarea următoarelor cote:

 a) 3% pentru construcţiile de orice fel şi terenurile aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, deţinute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;

 b) 1% pentru imobilele descrise la lit. a), deţinute o perioadă mai mare de 3 ani.

(2) Impozitul prevăzut la alin. (1) nu se datorează în următoarele cazuri:

a) la dobândirea dreptului de proprietate asupra terenurilor şi construcţiilor de orice fel, prin reconstituirea dreptului de proprietate în temeiul legilor speciale;

b) la dobândirea dreptului de proprietate cu titlul de donaţie între rude şi afini până la gradul al III-lea inclusiv, precum şi între soţi;

 c) în cazul actelor de desfiinţare cu efect retroactiv pentru actele de transfer al dreptului de proprietate asupra proprietăţilor imobiliare;

d) constatarea în condiţiile art. 13 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

 

    e) **) în cazul transferului dreptului de proprietate imobiliară din patrimoniul personal, în condiţiile prevederilor Legii nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, pentru o singură operaţiune de dare în plată.

    (2^1) Dispoziţiile alin. (2) lit. e) se aplică atât debitorului, cât şi codebitorilor, coplătitorilor, garanţilor personali sau ipotecari ai debitorului, în cazul în care prin operaţiunea de dare în plată se transferă dreptul de proprietate imobiliară din patrimoniul personal al acestora.

    (2^2) Persoanele fizice prevăzute la alin. (2^1) beneficiază de prevederile alin. (2) lit. e) o singură dată, pentru prima operaţiune de dare în plată, astfel cum rezultă din registrul prevăzut la alin. (2^3), indiferent de calitatea pe care acestea o au într-o altă operaţiune de dare în plată efectuată în condiţiile prevederilor Legii nr. 77/2016.

    (2^3) Pentru identificarea primei operaţiuni de dare în plată, în vederea aplicării prevederilor alin. (2) lit. e), se înfiinţează la nivelul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România Registrul naţional notarial de evidenţă a actelor de dare în plată prevăzute de Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, denumit în continuare RNNEADP, în care se înscriu actele autentificate de notarul public şi hotărârile judecătoreşti de dare în plată emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 77/2016. RNNEADP este administrat de Centrul Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale (CNARNN - Infonot).

    (2^4) În cazul în care darea în plată pentru care se solicită aplicarea prevederilor alin. (2) lit. e) se face prin notarul public, persoanele fizice prevăzute la alin. (2^1) solicită acestuia un certificat eliberat de CNARNN care să ateste faptul că nu s-a mai înregistrat niciun alt act de dare în plată potrivit Legii nr. 77/2016, până la data autentificării actului de dare în plată de către acesta.

    (2^5) Aplicarea prevederilor alin. (2) lit. e) de către notarul public se efectuează în baza certificatului eliberat potrivit alin. (2^4).

    (2^6) Notarii publici care autentifică acte de dare în plată potrivit Legii nr. 77/2016 au obligaţia să le transmită la RNNEADP în aceeaşi zi, în vederea înregistrării lor, cu evidenţierea distinctă a persoanelor fizice care au calitatea de parte în actul de dare în plată.

    (2^7) În cazul în care darea în plată pentru care persoanele fizice, prevăzute la alin. (2^1), solicită aplicarea prevederilor alin. (2) lit. e) se face pe cale judecătorească, acestea au obligaţia transmiterii unui exemplar al hotărârii judecătoreşti definitive la CNARNN, în termen de 30 de zile de la data comunicării hotărârii, în vederea înregistrării acesteia în RNNEADP.

    (2^8) În situaţia prevăzută la alin. (2^7), pentru a beneficia de prevederile alin. (2) lit. e), persoanele fizice prevăzute la alin. (2^1) au obligaţia depunerii unei cereri la organul fiscal competent, în termen de 90 de zile de la data comunicării hotărârii judecătoreşti, sub sancţiunea decăderii, la care să anexeze certificatul eliberat de CNARNN, din care să rezulte faptul că hotărârea judecătorească definitivă s-a înregistrat în RNNEADP şi nu s-a mai înregistrat niciun alt act de dare în plată potrivit Legii nr. 77/2016, până la data înregistrării hotărârii judecătoreşti. Certificatul se obţine de la CNARNN - Infonot de persoana fizică, direct sau prin intermediul unui notar public.

    (2^9) Cererea prevăzută la alin. (2^8) va cuprinde cel puţin informaţii privind: datele de identificare ale contribuabilului, calitatea de parte în cadrul unei hotărâri judecătoreşti obţinute în conformitate cu prevederile Legii nr. 77/2016, numărul şi data hotărârii judecătoreşti definitive, adresa la care este situat bunul imobil înstrăinat care face obiectul transferului dreptului de proprietate ca urmare a actului de dare în plată.

    (3) Pentru transmisiunea dreptului de proprietate şi a dezmembrămintelor acestuia cu titlul de moştenire nu se datorează impozitul prevăzut la alin. (1), dacă succesiunea este dezbătută şi finalizată în termen de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii. În cazul nefinalizării procedurii succesorale în termenul prevăzut mai sus, moştenitorii datorează un impozit de 1% calculat la valoarea masei succesorale.

    (4) Impozitul prevăzut la alin. (1) şi (3) se calculează la valoarea declarată de părţi în actul prin care se transferă dreptul de proprietate sau dezmembrămintele sale. În cazul în care valoarea declarată este inferioară valorii minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, impozitul se calculează la nivelul valorii stabilite prin studiul de piaţă.

    (5) Camerele notarilor publici actualizează cel puţin o dată pe an studiile de piaţă întocmite de experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, care trebuie să conţină informaţii privind valorile minime consemnate pe piaţa imobiliară specifică în anul precedent, şi le comunică direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice din cadrul A.N.A.F.

    (6) Impozitul prevăzut la alin. (1) şi (3) se calculează şi se încasează de notarul public înainte de autentificarea actului sau, după caz, întocmirea încheierii de finalizare a succesiunii. Impozitul calculat şi încasat se plăteşte până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost încasat. În cazul în care transferul dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor acestuia, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3), se realizează prin hotărâre judecătorească ori prin altă procedură, impozitul prevăzut la alin. (1) şi (3) se calculează şi se încasează de către organul fiscal competent, pe baza deciziei de impunere în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei. Instanţele judecătoreşti care pronunţă hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile/hotărâri judecătoreşti definitive şi executorii comunică organului fiscal competent hotărârea şi documentaţia aferentă în termen de 30 de zile de la data hotărârii judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile/hotărârii judecătoreşti definitive şi executorii.

    Pentru alte proceduri decât cea notarială sau judecătorească contribuabilul are obligaţia de a declara venitul obţinut în maximum 10 zile de la data transferului, la organul fiscal competent, în vederea calculării impozitului.

    În cazul transferului prin executare silită impozitul datorat de contribuabilul din patrimoniul căruia a fost transferată proprietatea imobiliară se calculează şi se încasează de către organul fiscal competent, pe baza deciziei de impunere în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei.

    (7) Impozitul stabilit în condiţiile alin. (1) şi (3) se distribuie astfel:

    a) o cotă de 50% se face venit la bugetul de stat;

   b) o cotă de 50% se face venit la bugetul unităţilor administrativ-teritoriale pe teritoriul cărora se află bunurile imobile ce au făcut obiectul înstrăinării.

    (8) Procedura de calculare, încasare şi plată a impozitului perceput în condiţiile alin. (1) şi (3), precum şi obligaţiile declarative se stabilesc prin norme metodologice emise prin ordin***) comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului justiţiei, cu consultarea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România.

 

    ART. 112*)

    Rectificarea impozitului

    În cazul în care, după autentificarea actului sau întocmirea încheierii de finalizare în procedura succesorală de către notarul public, se constată erori ori omisiuni în calcularea şi încasarea impozitului prevăzut la art. 111 alin. (1) şi (3), notarul public va comunica organului fiscal competent această situaţie, cu motivarea cauzelor care au determinat eroarea sau omisiunea. Organele fiscale competente vor emite decizii de impunere pentru contribuabilii desemnaţi la art. 111 alin. (1) şi (3), în vederea încasării impozitului. Răspunderea notarului public pentru neîncasarea sau calcularea eronată a impozitului prevăzut la art. 111 alin. (1) şi (3) este angajată numai în cazul în care se dovedeşte că neîncasarea integrală sau parţială este imputabilă notarului public care, cu intenţie, nu şi-a îndeplinit această obligaţie.

 

    ART. 113*)

    Obligaţiile declarative ale notarilor publici cu privire la transferul proprietăţilor imobiliare

    Notarii publici au obligaţia să depună semestrial la organul fiscal teritorial o declaraţie informativă privind transferurile de proprietăţi imobiliare, cuprinzând următoarele elemente pentru fiecare tranzacţie:

    a) părţile contractante;

    b) valoarea înscrisă în documentul de transfer;

    b^1) *** Abrogată

  c) impozitul pe venitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal;

  d) taxele notariale aferente transferului.

 

 

 

 

 

 

 

    ORDIN  Nr. 1022/2562/2016 din 30 iunie 2016

privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit

      

    ART. 1

    (1) Se aprobă modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare ale următoarelor formulare:

    a) 208 "Declaraţie informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", cod 14.13.01.13/10i, prevăzut în anexa nr. 1;

    b) 209 "Declaraţie privind veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", cod 14.13.01.13/10, prevăzut în anexa nr. 2.

    (2) Se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor formulare:

    a) 253 "Decizie de impunere privind venitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", cod 14.13.02.13/10, prevăzut în anexa nr. 3;

    b) 254 "Decizie de impunere privind rectificarea impozitului pe venitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", cod 14.13.02.13/11, prevăzut în anexa nr. 4;

    c) "Borderou privind distribuirea către unităţile administrativ-teritoriale a sumei de ...................., reprezentând impozit pe venitul din transferurile proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", prevăzut în anexa nr. 5;

    d) "Situaţia centralizată a sumelor care urmează a fi virate unităţilor administrativ-teritoriale în contul 21.A.03.18.00 - Veniturile bugetului local - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", prevăzut în anexa nr. 6.

    (3) Formularele prevăzute la alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b) se modifică prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

    ART. 2

    (1) Se aprobă Procedura privind declararea şi plata impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, prevăzută în anexa nr. 7.

    (2) Se aprobă Procedura de emitere a Deciziei de impunere privind venitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, cod 14.13.02.13/10, prevăzută în anexa nr. 8.

    (3) Se aprobă Procedura de rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, prevăzută în anexa nr. 9.

    ART. 3

    Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare a formularelor menţionate la art. 1 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b) sunt prevăzute în anexa nr. 10.

    ART. 4

    Anexele nr. 1 - 10 fac parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 5

    La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului economiei şi finanţelor şi al ministrului justiţiei nr. 1.706/1.889/C/2008 privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a modelului şi conţinutului unor formulare prevăzute la titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 533 din 15 iulie 2008, cu modificările ulterioare.

    ART. 6

    Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală pentru reglementarea colectării creanţelor bugetare şi Direcţia generală de tehnologia informaţiei din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, precum şi direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi unităţile fiscale subordonate acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. 7

    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

ANEXA 7

 

                         PROCEDURA

privind declararea şi plata impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal

 

    1. (1) Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal se declară de către notarii publici integral ca venit la bugetul de stat, lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost calculat şi încasat, conform legii.

    (2) Declararea impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal se face prin completarea formularului 100 "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat", cod. 14.13.01.99/bs.

    (3) Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul de stat se depune la organul fiscal central competent de către notarii publici, împreună cu Borderoul privind distribuirea către unităţile administrativ-teritoriale a sumelor reprezentând impozit pe venitul din transferurile proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal.

    2. (1) Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal calculat şi încasat de notarul public se plăteşte până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost încasat, în contul de venituri ale bugetului de stat 20.A.03.18.00 "Veniturile bugetului de stat - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", deschis la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale în a căror rază teritorială sunt luate în evidenţa fiscală birourile notarilor publici. În cazul birourilor notarilor publici care sunt luate în evidenţa fiscală în judeţul Ilfov, plata se efectuează în contul de venituri ale bugetului de stat 20.A.03.18.00 "Veniturile bugetului de stat - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", care se deschide la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Judeţului Ilfov.

    (2) Contul 20.A.03.18.00 "Veniturile bugetului de stat - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal" se deschide la unităţile Trezoreriei Statului, pe codul de identificare fiscală al biroului notarului public.

    (3) Codurile IBAN aferente contului 20.A.03.18.00 "Veniturile bugetului de stat - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal" sunt publicate pe pagina de web a Ministerului Finanţelor Publice, la adresa: www.mfinante.ro/ANAF/Asistenţa contribuabili/Coduri IBAN.

    3. (1) Unităţile Trezoreriei Statului transmit organelor fiscale zilnic, în sistem informatic, încasările din contul 20.A.03.18.00 "Veniturile bugetului de stat - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal".

    (2) Stingerea obligaţiilor fiscale declarate de notarii publici prin formularul 100 "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat" se realizează luându-se în considerare sumele achitate de către aceştia în contul de venituri ale bugetului de stat 20.A.03.18.00 "Veniturile bugetului de stat - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal".

    (3) După prelucrarea în sistem centralizat a datelor şi informaţiilor din Borderoul privind distribuirea către unităţile administrativ-teritoriale a sumelor reprezentând impozit pe venitul din transferurile proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal depus de notarii publici şi după verificarea încasării efective a sumelor declarate cu titlu de impozit pe venitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, organele fiscale întocmesc Situaţia centralizată a sumelor care urmează a fi virate unităţilor administrativ-teritoriale în contul 21.A.03.18.00 "Veniturile bugetului local - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal" şi o transmit, cel târziu în a 5-a zi lucrătoare a lunii următoare încasării, unităţii Trezoreriei Statului la care sunt arondate.

   (4) Situaţia centralizată prevăzută la alin. (3), întocmită şi transmisă unităţii Trezoreriei Statului, cuprinde numai sumele declarate de notarii publici şi achitate integral până la această dată.

    (5) Sumele declarate şi neachitate integral până la data întocmirii situaţiei centralizate prevăzute la alin. (3) pot fi comunicate unităţii Trezoreriei Statului, în vederea distribuirii către fiecare unitate administrativ-teritorială destinatară, după achitarea lor integrală, urmând a fi cuprinse în situaţia centralizată imediat următoare.

    4. (1) Cel târziu în prima zi lucrătoare de la primirea de la organele fiscale a situaţiei centralizate prevăzute la pct. 3 alin. (3), unităţile Trezoreriei Statului procedează la întocmirea ordinelor de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) prin care virează suma cuvenită fiecărei unităţi administrativ-teritoriale în contul de venituri ale bugetului local 21.A.03.18.00 "Veniturile bugetului local - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", deschis la unităţile Trezoreriei Statului, pe codul de identificare fiscală al unităţilor administrativ-teritoriale.

    (2) Pentru proprietăţile imobiliare din patrimoniul personal situate pe teritoriul municipiului Bucureşti, unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului efectuează viramentul cotei cuvenite bugetului local în contul de venituri ale bugetului local al municipiului Bucureşti 21.A.03.18.00 "Veniturile bugetului local - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.

    (3) Plata impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal către unităţile administrativ-teritoriale se efectuează de către unităţile Trezoreriei Statului din contul de venituri ale bugetului de stat 20.A.03.18.00 "Veniturile bugetului de stat - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", codificat cu codurile de identificare fiscală atribuite unităţilor administrativ-teritoriale beneficiare.

    5. (1) Plata impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal realizat prin altă procedură decât cea notarială sau în cazul rectificării impozitului ca urmare a unor erori ori omisiuni în calcularea şi încasarea sa de către notarii publici se efectuează, pe baza deciziilor de impunere emise de organele fiscale centrale, în contul 20.A.03.18.00 "Veniturile bugetului de stat - Impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", deschis la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale care întocmesc decizia de impunere, pe codul de identificare fiscală al plătitorului.

    (2) Situaţia cu unităţile administrativ-teritoriale beneficiare şi sumele ce urmează a se distribui fiecăreia se întocmeşte de către compartimentul cu atribuţii în stabilirea impozitului pe venit din cadrul organului fiscal central competent şi se transmite compartimentului cu atribuţii de evidenţă pe plătitori, la data comunicării deciziilor de impunere către contribuabili.

    (3) După luarea în evidenţă a debitului instituit prin decizie de impunere şi stingerea integrală a acestuia, compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori preia şi datele referitoare la acest tip de operaţiuni în situaţia centralizată prevăzută la pct. 3 alin. (3).

    (4) Cel mai târziu în prima zi lucrătoare de la primirea de la organul fiscal a situaţiei centralizate prevăzute la pct. 3 alin. (3), unităţile Trezoreriei Statului procedează la virarea sumelor cuvenite unităţilor administrativ-teritoriale.

    6. Codurile de identificare fiscală ale unităţilor administrativ-teritoriale se publică pe website-ul Ministerului Finanţelor Publice, la adresa de internet www.mfinante.gov.ro