ORDIN  Nr. 1836/2018 din 7 decembrie 2018

pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.

 

    Având în vedere prevederile art. 21 alin. (1), ale art. 40^1, ale art. 41 alin. (21) şi (22), ale art. 41^1 alin. (1), ale art. 47 alin. (7), (9) şi (10) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 1 alin. (2^5), ale art. 1^1 alin. (3), ale art. 6 alin. (4), (7) şi (8) şi ale art. 12^2 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 10 lit. p) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

    în baza art. 19 lit. o) din Statutul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., prevăzut în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România", aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările şi completările ulterioare,

    în temeiul dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,

 

    ministrul transporturilor emite următorul ordin:

 

    ART. 1

    (1) Se aprobă tarifele suplimentare de utilizare a drumurilor de interes naţional şi modul de aplicare a acestora, pentru vehiculele rutiere a căror masă totală maximă admisă, masă maximă admisă pe axe şi/sau ale căror dimensiuni maxime admise depăşesc limitele prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin.

  ........................

    ART. 2

    (1) Tarifele prevăzute în anexele nr. 1, 3, 4 şi 5 se aplică nediscriminatoriu, la acelaşi nivel, pentru vehiculele rutiere înmatriculate în România sau în alte state.

  ....................

    ART. 3

    (1) Tarifele prevăzute în anexa nr. 1, exprimate în euro, se vor achita:

    a) de către persoanele fizice şi juridice române, în lei, la echivalentul tarifelor exprimate în euro, la cursul de schimb valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrală Europeană şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, curs aplicat începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor;

    b) de către persoanele fizice şi juridice străine, în euro, în lei sau în alte valute liber convertibile, cotate pe piaţa valutară, la echivalentul tarifului exprimat în euro, în funcţie de cursurile de schimb aferente valutelor, valabile pentru prima zi a lunii octombrie, comunicate de Banca Centrală Europeană şi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, cursuri aplicate începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor.

  ......................

   

    ART. 5

    În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile din cuprinsul prezentului ordin au următoarele semnificaţii:

    a) vehicul - orice autovehicul rutier înmatriculat, având cel puţin două axe, sau un ansamblu format dintr-un autovehicul şi semiremorcă ori remorcile tractate de acesta;

    b) vehicul rutier de transport persoane - vehiculul conceput şi construit în exclusivitate pentru transportul de pasageri;

    c) vehicul rutier de transport marfă - vehicul conceput şi construit pentru transportul de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări;

    d) vehicul mixt - vehicul destinat prin construcţie pentru transportul de persoane şi marfă în compartimente separate, vehicul care se asimilează, din punctul de vedere al aplicării tarifului de trecere, cu vehiculele de transport marfă;

    e) remorcă - vehicul rutier fără motor, conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;

    f) semiremorcă - vehicul rutier tractat, conceput pentru a fi cuplat la un tractor sau la o axă de tractare, astfel încât asupra tractorului ori axei de tractare se exercită o forţă vertical semnificativă;

    g) tractor - vehicul rutier care, prin concepţie şi construcţie, este destinat exclusiv sau în principal tractării de remorci/semiremorci sau utilaje;

    h) autoturism - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;

    i) tarif de trecere - o anumită sumă care se plăteşte pentru un vehicul în funcţie de distanţa parcursă pe un sector de drum, pod, tunel sau trecătoare de munte, care face parte din reţeaua de drumuri naţionale din România, şi de tipul vehiculului;

    j) trecere - parcurgerea, o singură dată, într-un sens, a unei distanţe de pe un sector de drum, pod, tunel sau trecătoare de munte, care face parte din reţeaua de drumuri naţionale din România, pe care se aplică tariful de trecere.

    ART. 6

    Tarifele achitate înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin nu se recalculează.

    ART. 7

    Tarifele pentru emiterea de avize, acorduri prealabile, autorizaţii de amplasare şi/sau acces în zona drumului, aprobare instituire restricţii de circulaţie şi tarife pentru utilizarea amprizei, a zonei de siguranţă a drumului şi a zonelor limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., aferente contractelor aflate în derulare, rămân neschimbate până la expirarea acestora, dacă nu sunt prevăzute alte clauze în contract.

    ART. 8

    Pentru contractele aflate în derulare care au prevăzute clauze de modificare a tarifelor, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. va notifica şi va modifica tarifele în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.

    ART. 9

    Anexele nr. 1 - 6 fac parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 10

    La data intrării în vigoare a prezentului ordin, prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.854/2017 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.044 din 29 decembrie 2017, şi prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 612/2015 privind stabilirea tarifului de trecere înregistrat prin intermediul sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 28 aprilie 2015, se abrogă.

    ART. 11

    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2019.

 

  

               

 ANEXA 1

 

                         TARIFE SUPLIMENTARE

               de utilizare a drumurilor de interes naţional

 

    PARTEA 1

 ____________________________________________________________________________

|Nr. |      Denumire tarif       |Unitate |       Tarif unitar, cu TVA       |

|crt.|                           |de      |              [euro]              |

|    |                           |calcul  |                                  |

|____|___________________________|________|__________________________________|

| 1.1|Emitere AST  |În regim     |tarif/  |20% din valoarea totală a         |

|    |în limitele  |normal, la   |document|tarifelor de depăşire, dar nu mai |

|    |de           |mai mult de  |        |puţin de 10 euro                  |

|    |competenţă;  |două zile    |        |                                  |

|    |include      |lucrătoare de|        |                                  |

|    |traseu,      |la data      |        |                                  |

|    |condiţii de  |înregistrării|        |                                  |

|    |parcurs şi   |la unităţile/|        |                                  |

|    |cost.        |subunităţile |        |                                  |

|    |             |C.N.A.I.R. - |        |                                  |

|    |             |S.A.         |        |                                  |

|____|             |_____________|________|__________________________________|

| 1.2|             |În regim de  |tarif/  |tariful de la pct. 1.1 multiplicat|

|    |             |urgenţă, în  |document|cu 1,5                            |

|    |             |mai puţin de |        |                                  |

|    |             |două zile    |        |                                  |

|    |             |lucrătoare de|        |                                  |

|    |             |la data      |        |                                  |

|    |             |înregistrării|        |                                  |

|    |             |la unităţile/|        |                                  |

|    |             |subunităţile |        |                                  |

|    |             |C.N.A.I.R. - |        |                                  |

|    |             |S.A.         |        |                                  |

|____|_____________|_____________|________|__________________________________|

| 1.3|Emitere AST în agenţiile de|tarif/  |20% din valoarea totală a         |

|    |control şi încasare (ACI)  |document|tarifelor de depăşire, dar nu mai |

|    |în limitele de competenţă; |        |puţin de 10 euro                  |

|    |include traseu, condiţii de|        |                                  |

|    |parcurs şi cost.           |        |                                  |

|____|___________________________|________|__________________________________|

| 1.4|Emitere AST complementară  |tarif/  |10% din valoarea totală a         |

|    |în ACI în limitele de      |document|tarifelor de depăşire, dar nu mai |

|    |competenţă; include traseu,|        |puţin de 10 euro                  |

|    |condiţii de parcurs şi     |        |                                  |

|    |cost.                      |        |                                  |

|____|___________________________|________|__________________________________|

|  2.|Aviz depăşire limită de    |tarif/  |50,00                             |

|    |competenţă; include traseu |document|                                  |

|    |şi condiţii de parcurs.    |        |                                  |

|____|___________________________|________|__________________________________|

|  3.|Estimare; include condiţii |tarif/  |50,00                             |

|    |de parcurs, distanţă şi    |document|                                  |

|    |cost; nu include traseu.   |        |                                  |

|____|___________________________|________|__________________________________|

|  4.|Depăşirea masei totale     |tarif x |0,02*(G-mma/2)                    |

|    |maxime admise, indiferent  |distanţă|                                  |

|    |de tipul suspensiilor,     |        |                                  |

|    |numărul de axe sau de roţi |        |                                  |

|____|___________________________|________|__________________________________|

|  5.|Depăşirea    |             |tarif x |Suspensii       |Alte suspensii   |

|    |masei maxime |             |distanţă|pneumatice sau  |decât cele       |

|    |admise pe    |             |        |echivalente     |pneumatice sau   |

|    |axă,         |             |        |                |echivalente      |

|____|indiferent de|_____________|        |________________|_________________|

| 5.1|numărul de   |axa simplă   |        |(((G-mma)^2)*   |1,50*(((Gmma)^2)*|

|    |roţi         |             |        |((Gmma)+2,9)^2)/|((G-mma)+2,9)^2)/|

|    |             |             |        |100             |100              |

|____|             |_____________|        |________________|_________________|

| 5.2|             |axa dublă    |        |(((G-mma)+      |1,50*(((G-mma)+  |

|    |             |             |        |0,3)^2)*(2/     |0,3)^2)*(2/      |

|    |             |             |        |((G-mma)+10))   |((G-mma)+10))    |

|____|             |_____________|        |________________|_________________|

| 5.3|             |axa triplă   |        |(((G-mma)+      |1,50*(((G-mma)+  |

|    |             |             |        |0,2)^2)*(2/     |0,2)^2)*(2/      |

|    |             |             |        |((G-mma)+10))   |((G-mma)+10))    |

|____|_____________|_____________|________|________________|_________________|

| 6.1|Depăşirea    |lungime      |tarif x |(0,12^2*((L-Lma)+1)^2)/10         |

|____|dimensiunilor|_____________|distanţă|__________________________________|

| 6.2|maxime admise|lăţime       |        |0,23^2*((l-lma)+1)^2              |

|____|             |_____________|        |__________________________________|

| 6.3|             |înălţime     |        |0,23^2*((h-hma)+1)^2              |

|____|_____________|_____________|________|__________________________________|

|  7.|Recântărire sau remăsurare,|tarif/  |50,00                             |

|    |la solicitarea             |operaţie|                                  |

|    |utilizatorului             |        |                                  |

|____|___________________________|________|__________________________________|

 

    Legendă:

    G = masă reală, exprimată în tone, constatată din documente sau prin cântărire

    mma = masă maximă admisă în circulaţie pe drumurile publice, exprimată în tone

    L = lungimea reală a vehiculului, exprimată în metri, constatată din documente sau prin măsurare

    l = lăţimea reală a vehiculului, exprimată în metri, constatată din documente sau prin măsurare

    h = înălţimea reală a vehiculului, exprimată în metri, constatată din documente sau prin măsurare

    Lma = lungimea maximă admisă a vehiculului, exprimată în metri

    lma = lăţimea maximă admisă a vehiculului, exprimată în metri

    hma = înălţimea maximă admisă a vehiculului, exprimată în metri

    AST - autorizaţie specială de transport

    Prin semnul ^ se înţelege ridicare la putere.

    C.N.A.I.R. - S.A. - Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.

 

    PARTEA 2

    Modul de aplicare a tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor de interes naţional

 

    A) Masele şi dimensiunile maxime admise sunt cele prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    B) Sunt exceptate de la plata tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor de interes naţional:

    1. vehiculele rutiere deţinute sau utilizate în baza unui drept legal de unităţile Ministerului Apărării Naţionale sau vehiculele care aparţin unei terţe părţi şi care efectuează transporturi în interesul unităţilor Ministerului Apărării Naţionale, la solicitarea unităţilor militare;

    2. vehiculele rutiere deţinute de forţele militare ale statelor membre NATO sau ale Parteneriatului pentru Pace sau vehiculele care aparţin unei terţe părţi şi care efectuează transporturi în interesul unei forţe militare, în cadrul unui acord la care România este parte, la solicitarea Centrului de Coordonare a Mişcării din cadrul Comandamentului Logistic Întrunit al Ministerului Apărării Naţionale;

    3. vehiculele rutiere aflate în proprietatea sau care sunt folosite de către ori pentru forţele militare ale Statelor Unite ale Americii la solicitarea Centrului de Coordonare a Mişcării din cadrul Comandamentului Logistic Întrunit al Ministerului Apărării Naţionale;

    4. vehiculele rutiere deţinute sau utilizate în baza unui drept legal de unităţile subordonate Ministerului Afacerilor Interne, la solicitarea unităţilor care le deţin;

    5. vehiculele rutiere deţinute sau utilizate în baza unui drept legal de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., la solicitarea subunităţilor care le deţin;

    6. vehiculele rutiere deţinute sau utilizate în baza unui drept legal de serviciile de urgenţă, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanţa Guvernului nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările şi completările ulterioare, la solicitarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă care le deţin;

    7. vehiculele rutiere care efectuează transporturi de echipamente de prim ajutor şi ajutoare umanitare, utilajele destinate intervenţiilor sau vehiculele care transportă astfel de utilaje, în zonele în care a fost declarată starea de urgenţă, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 453/2004, la solicitarea comitetelor pentru situaţii de urgenţă constituite conform prevederilor art. 6 şi 7 ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare;

    8. vehiculele rutiere şi utilajele specializate, inclusiv vehiculele rutiere care efectuează transportul acestora, care participă la acţiuni de deszăpezire a drumurilor naţionale şi autostrăzilor sau de reparare şi repunere în funcţiune a elementelor de infrastructură rutieră ale drumurilor naţionale şi autostrăzilor afectate în urma evenimentelor rutiere, calamităţi sau dezastre naturale, conform procedurilor interne stabilite de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.;

    9. deţinătorul sau utilizatorul vehiculului este persoană juridică menţionată în certificatul de înmatriculare al autovehiculului, în copia conformă a licenţei comunitare pentru transportul rutier contra cost de mărfuri sau în copia conformă a certificatului de transport în cont propriu pentru transportul rutier de mărfuri.

    C) Autorizaţia specială de transport se eliberează şi în cazul transporturilor exceptate de la plata tarifelor suplimentare de utilizare prevăzute la lit. B), cu respectarea tuturor celorlalte prevederi legale în vigoare. În acest caz nu se va percepe tariful de eliberare prevăzut la pct. 1.1 - 1.4 şi pct. 2 din tabelul de mai sus.

    D) Utilajele sunt considerate mărfuri indivizibile chiar dacă sunt transportate având demontate părţi componente.

    E) La eliberarea autorizaţiilor speciale de transport se vor lua în considerare şi măsurătorile efectuate pe reţeaua internă de drumuri de interes naţional de organele cu atribuţii de control al transporturilor rutiere.

    F) Tarifare pentru eliberarea documentelor prevăzute la pct. 1.1 - 3 din tabelul de mai sus:

    1. Termenele prevăzute la pct. 1.1 şi 1.2 din tabelul de mai sus decurg din ziua următoare datei la care a fost înregistrată cererea pentru eliberarea autorizaţiei speciale de transport.

    2. În cazul în care pentru eliberarea autorizaţiei speciale de transport este necesară întocmirea unui proiect de transport/studiu de traseu, termenele prevăzute la pct. 1.1 şi 1.2 din tabelul de mai sus decurg din ziua următoare datei la care a fost înregistrat proiectul de transport/studiul de traseu.

    3. Tarifarea pentru eliberarea autorizaţiei speciale de transport, prevăzută la pct. 1.1 - 1.4 din tabelul de mai sus, se efectuează pentru fiecare document.

    4. În agenţiile de control şi încasare nu se aplică tariful în regim de urgenţă, prevăzut la pct. 1.2.

    5. Tarifarea pentru eliberarea autorizaţiei speciale de transport, prevăzută la pct. 2 din tabelul de mai sus, se efectuează o singura dată, pentru fiecare document eliberat.

    6. Tarifarea pentru eliberarea avizului de depăşire limite de competenţă, prevăzută la pct. 2 din tabelul de mai sus, se aplică atunci când sunt depăşite limitele de competenţă ale subunităţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. la care s-a solicitat eliberarea autorizaţiei speciale de transport.

    7. Tarifarea pentru estimare, prevăzută la pct. 3 din tabelul de mai sus, se aplică pentru fiecare document eliberat, fără a se specifica traseul ce urmează a fi parcurs; se vor menţiona caracteristicile vehiculului cu depăşiri şi sectoarele de drum pentru care eliberarea autorizaţiei special de transport se poate face doar în baza proiectului de transport sau a studiului de traseu, dacă este cazul.

    G) Tarifele pentru depăşirea masei maxime admise (totală sau pe axe) prevăzute la pct. 4 - 5.3 din tabelul de mai sus:

    1. Tarifarea pentru depăşirea maselor se efectuează prin compararea rezultatului obţinut pentru tarifarea masei totale cu rezultatul obţinut pentru tarifarea maselor pe axe ale vehiculului, luându-se în considerare valoarea cea mai mare rezultată.

    2. Tarifarea pentru depăşirea masei totale se calculează prin aplicarea relaţiei de calcul; în agenţiile de control şi încasare masa reală se constată din documente sau prin cântărire.

    3. În situaţia în care cel puţin două vehicule rutiere sunt cuplate lateral pentru efectuarea unui transport, clasificarea axelor din punctul de vedere al distanţei dintre axe se efectuează pentru fiecare vehicul separat, indiferent de numărul de axe sau de roţi ale fiecărui vehicul rutier.

    4. În situaţia în care două sau mai multe vehicule rutiere sunt cuplate unul după altul, clasificarea axelor din punctul de vedere al distanţei dintre axe se efectuează continuu, începând din partea din faţă a primului vehicul rutier, indiferent de numărul de axe sau de roţi ale fiecărui vehicul rutier.

    5. Tarifarea pentru depăşirea masei maxime admise pe axe se calculează prin aplicarea relaţiei de calcul, după ce se determină valoarea depăşirii prin diferenţa dintre masa reală pe fiecare axă şi masa maxim admisă pe axă, în funcţie de categoria drumului pe care se circulă; în agenţiile de control şi încasare masa reală pe axe se constată prin cântărire.

    6. Pentru axe multiple constituite din cel puţin două axe consecutive ale aceluiaşi vehicul rutier, tarifarea pentru depăşirea masei maxime admise pe axe se calculează pentru fiecare categorie de axe (triplă, dublă, simplă), în funcţie de distanţa dintre axe.

    7. Tarifarea pentru depăşirea masei maxime admise pe axă dublă şi triplă se efectuează pentru ansamblul de axe, fără a se compara şi a se lua în considerare axele componente ale configuraţiei de axe.

    8. În cazul vehiculelor rutiere prevăzute în anexa nr. 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, combinaţiile de axe (triplă, dublă, simplă) se stabilesc de la partea din faţă a vehiculului rutier spre spatele acestuia.

    9. În cazul depăşirii masei maxime admise pe mai multe axe sau configuraţii de axe distincte ale aceluiaşi vehicul rutier, tarifarea se cumulează.

    10. Nu se aplică tarife suplimentare, nu se eliberează autorizaţie specială de transport şi nu se impun condiţii pentru însoţire dacă depăşirea masei maxime admise pe axe şi a masei totale maxime admise sau a maselor pe axe şi a masei totale înscrise în autorizaţia specială de transport, rezultată în urma cântăririi, este de până la:

    a) 4% inclusiv, pentru masa pe axa simplă;

    b) 4% inclusiv, pentru masa pe axa dublă;

    c) 4% inclusiv, pentru masa pe axa triplă;

    d) 5% inclusiv, pentru masa totală.

    11. În cazul autorizaţiilor speciale de transport emise la cerere sau în urma măsurătorilor efectuate pe reţeaua internă de drumuri de interes naţional de organele cu atribuţii de control al transporturilor rutiere, la calcularea tarifelor pentru depăşirea masei maxime admise (totală sau pe axe) nu se aplică toleranţe.

    H) Tarifarea pentru depăşirea dimensiunilor maxime admise prevăzute la pct. 6.1 - 6.3 din tabelul de mai sus:

    1. Tarifarea pentru depăşirea dimensiunilor maxime admise se calculează prin aplicarea relaţiei de calcul, după ce se determină valoarea depăşirii prin diferenţa dintre dimensiunea reală şi dimensiunea maxim admisă; în agenţiile de control şi încasare dimensiunile reale se constată prin măsurare.

    2. În situaţia în care sunt depăşite mai multe dimensiuni maxime admise, tarifarea se cumulează.

    3. În cazul în care dimensiunile se determină prin măsurare şi se constată o depăşire a lungimii maxime admise sau a lungimii înscrise în autorizaţia specială de transport cu cel mult 1% inclusiv, cu cel mult 2% a lăţimii maxime admise sau a lăţimii înscrise în autorizaţia specială de transport şi/sau cu cel mult 0,01 m a înălţimii maxime admise sau a înălţimii înscrise în autorizaţia specială de transport, se consideră că transportul se încadrează în limitele maxime admise.

    4. În cazul în care dimensiunile se determină prin măsurare şi se constată o depăşire a înălţimii maxime admise sau a înălţimii înscrise în autorizaţia specială de transport mai mare de 0,01 m, dar nu mai mult de 0,04, se consideră că transportul se încadrează în limitele maxime admise, dar se eliberează autorizaţie specială de transport, fără plata tarifelor suplimentare pentru traseul ce urmează a fi parcurs.

    5. În cazul autorizaţiilor speciale de transport emise la cerere sau în urma măsurătorilor efectuate pe reţeaua internă de drumuri de interes naţional de organele cu atribuţii de control al transporturilor rutiere, la calcularea tarifelor pentru depăşirea dimensiunilor nu se aplică toleranţe.

    I) Recântărirea şi remăsurarea, prevăzute la pct. 7 din tabelul de mai sus:

    1. În agenţiile de control şi încasare din punctele de trecere a frontierei, recântărirea şi remăsurarea se efectuează numai pe sensul de intrare în România, la solicitarea operatorului de transport.

    2. Nu se efectuează recântărire sau remăsurare pentru traseul deja parcurs pe drumurile de interes naţional.

    3. Dacă se realizează o descărcare parţială de marfă, aceasta trebuie să rezulte din documentele de transport.

    J) Tarifarea autorizaţiei speciale de transport:

    1. Valoarea totală a tarifării în vederea eliberării autorizaţiei speciale de transport se determină prin cumularea tarifelor pentru eliberare cu cele pentru depăşirea masei totale sau pe axe şi cu cele pentru depăşirea dimensiunilor.

    2. În cazul autorizaţiilor speciale de transport eliberate pentru o perioadă de 30 de zile şi 90 de zile, valoarea totală a tarifării calculată conform pct. 1 se înmulţeşte cu un coeficient de 0,50.

    3. În cazul autorizaţiilor speciale de transport eliberate pentru o perioadă de 12 luni, valoarea totală a tarifării calculată conform pct. 1 se înmulţeşte cu un coeficient de 0,20.

    K) Modul de efectuare a calculelor:

    1. Valorile maselor se introduc în calcule exprimate în tone, cu două zecimale sau aşa cum sunt ele afişate de aparatele de măsurat.

    2. Valorile dimensiunilor se introduc în calcule exprimate în metri, cu două zecimale.

    3. Tariful unitar se introduce în calcule cu 4 zecimale.

    4. Distanţa de parcurs se introduce în calcule exprimată în kilometri, fără zecimale, prin rotunjire în plus la unitate.

    5. Rezultatele parţiale până la tariful final care trebuie achitat de utilizator nu se rotunjesc.

    6. Tariful final rezultat care se achită în altă monedă decât în euro se calculează la cursul de schimb valabil pentru prima zi a lunii octombrie a anului anterior, comunicat de Banca Centrală Europeană.

    7. Tariful final rezultat se rotunjeşte la două zecimale, în moneda în care se efectuează plata.

    L) După efectuarea plăţii, solicitantul poate cere anularea autorizaţiei speciale de transport şi restituirea tarifelor suplimentare de utilizare a drumurilor de interes naţional, după cum urmează:

    1. La cererea scrisă a solicitantului, dacă autorizaţia specială de transport nu a fost ridicată de la emitent sau dacă cererea, împreună cu originalul autorizaţiei speciale de transport, a fost depusă la emitent, înainte de începerea termenului de valabilitate al autorizaţiei.

    2. La cererea scrisă a solicitantului însoţită de documente doveditoare, în cazuri justificate (fenomene meteo periculoase semnalizate prin codurile portocaliu sau roşu, anularea comenzii/contractului de transport etc.), dacă cererea, împreună cu originalul autorizaţiei speciale de transport, a fost depusă la emitent în termen de cel mult 3 zile de la începerea perioadei de valabilitate a autorizaţiei.

    3. În toate cazurile emitentul va reţine tarifele de emitere prevăzute la pct. 1.1 şi 1.2 din tabel, inclusiv tariful pentru aviz depăşire limite de competenţă, prevăzut la pct. 2 din tabel, după caz.

    M) În cazul în care se constată circulaţia cu mase şi/sau dimensiuni mai mici decât cele înscrise în autorizaţia specială de transport, aceasta se consideră valabilă, pentru tot traseul autorizat. În acest caz, tarifele suplimentare de utilizare a reţelei de drumuri naţionale nu se restituie.

    N) În cazul în care în agenţiile de control şi încasare din punctele de trecere a frontierei, pe sensul de intrare în România, se constată că vehiculul are mase şi/sau dimensiuni mai mari decât cele înscrise în autorizaţia specială de transport, se emite autorizaţie specială de transport complementară, după cum urmează:

    1. Autorizaţia specială de transport complementară reprezintă acea autorizaţie specială de transport care se întocmeşte în situaţia în care un transport autorizat depăşeşte masele şi/sau dimensiunile înscrise în autorizaţia specială de transport iniţială, la care se adaugă toleranţele de măsurare.

    2. Autorizaţia specială de transport complementară se întocmeşte şi se calculează în mod similar cu autorizaţia specială de transport iniţială la valorile reale ale maselor şi dimensiunilor, stabilite prin cântărire şi măsurare la intrarea în România.

    3. Tariful de emitere a autorizaţiei speciale de transport complementare se calculează conform pct. 1.4 din tabel.

    4. La stabilirea contravalorii autorizaţiei speciale de transport complementare se recunoaşte contravaloarea tarifelor de depăşire achitate la autorizaţia specială de transport iniţială calculate conform pct. 4. - 6.3 din tabel.

    5. Tarife care se încasează la autorizaţia specială de transport complementară:

    a) tariful de emitere calculat conform pct. 1.4 din tabel;

    b) diferenţa dintre tarifele de depăşire de la autorizaţia specială de transport complementară şi tarifele de depăşire din autorizaţia specială de transport iniţială.

    6. Dacă tarifele de depăşire din autorizaţia specială de transport complementară sunt mai mici decât tarifele de depăşire din autorizaţia specială de transport iniţială, diferenţa nu se restituie.

    7. Pentru cazul prevăzut la pct. 6. se încasează tariful de emitere a autorizaţiei speciale de transport complementare, calculat conform pct. 1.4 din tabel.