HOTĂRÂRE Nr. 112 din 14 aprilie
1997
privind organizarea activităţii de eliberare
a cărţilor de identitate,
procedura de preschimbare eşalonată a buletinelor
de identitate actuale, precum şi aspectele privind termenele de valabilitate a acestora
EMITENT:
GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 71 din 21 aprilie
1997
În temeiul art. 49 din Legea
nr. 105/1996 privind evidenţa
populaţiei şi cartea de identitate,
Guvernul României hotărăşte:
ART. 4
(1) Contravaloarea cărţii
de identitate se stabileşte
de Inspectoratul General al Poliţiei
cu avizul Oficiului Concurenţei şi se actualizează periodic în funcţie de evoluţia preţurilor la materiile
prime, materialele şi serviciile utilizate în activitatea de întocmire a cărţii de identitate.
(2) Contravaloarea cărţii
de identitate se achită
de către cetăţean,
pe bază de chitanţă.
HOTĂRÂRE Nr. 1375 din 4 octombrie
2006
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor legale privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor
români
EMITENT:
GUVERNUL ROMÂNIEI
PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 851 din 17 octombrie
2006
În temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată,
şi al art. 5 alin. (3), art. 50 şi
51 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului
nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
290/2005,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 44
(1) Actul de identitate se eliberează, în condiţiile legii, de către serviciul public comunitar local de evidenţă
a persoanelor de la locul
de domiciliu sau reşedinţă al persoanei
fizice, în baza cererii pentru
eliberarea actului de identitate, depusă personal,
şi a documentelor cu
care, potrivit legii, se
face dovada:
a) numelui de familie
şi a prenumelui;
b) datei de naştere;
c) stării civile;
d) cetăţeniei române;
e) adresei de domiciliu;
f) adresei de reşedinţă;
g) achitării contravalorii
actului de identitate;
h) achitării taxei
extrajudiciare de timbru.
ART. 47
(1) Şeful serviciului public comunitar de evidenţă a
persoanelor poate acorda scutire de
a) pentru eliberarea
actelor de identitate persoanelor care fac obiectul unor măsuri
de ocrotire şi protecţie socială şi/sau nu realizează venituri, respectiv: copiii orfani, abandonaţi şi persoanele în vârstă, aflate în unităţi
de ocrotire şi protecţie socială, persoanele cu handicap ori care beneficiază de ajutor
social;
b) pentru eliberarea
actelor de identitate persoanelor reţinute sau arestate care nu dispun de mijloace
financiare.
(2) Acordarea scutirii se face în baza documentelor
care atestă faptul că solicitantul se află în una
dintre situaţiile prevăzute la alin. (1), după cum urmează:
a) solicitarea scrisă
a instituţiei de ocrotire
şi protecţie socială în care se află copiii orfani, abandonaţi şi persoanele în vârstă;
b) documentul care atestă handicapul de gradul I şi II;
c) adeverinţa eliberată de serviciul specializat din cadrul primăriei, pentru persoanele care beneficiază
de ajutor social;
d) solicitarea scrisă
a unităţii de poliţie,
pentru persoanele reţinute ori arestate.
(3) Persoanele care sunt victime ale calamităţilor
naturale, ale incendiilor sau ale unor dezastre
sunt exceptate de la plata cheltuielilor de producere şi eliberare a actelor de identitate, în baza declaraţiei pe propria răspundere,
dată în prezenţa personalului serviciului public comunitar
local de evidenţă a persoanelor,
precum şi a comunicării primăriei locului de domiciliu.
ART. 48
(1) Cheltuielile pentru producerea şi eliberarea actelor de identitate, necesare a fi preschimbate ca urmare a schimbării denumirii străzilor, a renumerotării imobilelor, a schimbării denumirii, reorganizării ori trecerii într-un alt rang a unităţilor administrativ-teritoriale,
ce se suportă
de la bugetele unităţilor
administrativ-teritoriale, în
condiţiile prevăzute
la art. 40 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 97/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
290/2005, se înregistrează în evidenţele financiar-contabile ale primăriei
localităţii pentru
care s-a aprobat modificarea.
(2) Situaţia nominală a persoanelor cărora li s-au schimbat documentele potrivit prevederilor alin. (1) se transmite primăriei
care suportă cheltuielile
pentru producerea şi eliberarea acestora, până la data de 5
a fiecărei luni, pentru luna anterioară.
ART. 100
(1) Contravaloarea cărţii
de identitate şi a cărţii de identitate provizorii se stabilesc de
I.N.E.P., cu avizul Ministerului
Finanţelor Publice, şi se actualizează
periodic în funcţie de
evoluţia preţurilor
la materiile prime, materialele
şi serviciile utilizate în activitatea
de întocmire a acestora.
(2) Contravaloarea cărţii
de identitate sau a cărţii de identitate provizorii se achită de către persoana care solicită eliberarea acestora, pe bază
de chitanţă.