ORDIN Nr. 1836/2018 din 7 decembrie 2018
pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.
Având în vedere prevederile art. 21 alin. (1), ale art. 40^1, ale art. 41 alin. (21) şi (22), ale art. 41^1 alin. (1), ale art. 47 alin. (7), (9) şi (10) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 1 alin. (2^5), ale art. 1^1 alin. (3), ale art. 6 alin. (4), (7) şi (8) şi ale art. 12^2 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 10 lit. p) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza art. 19 lit. o) din Statutul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., prevăzut în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România", aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
ART. 1
...............
(2) Se aprobă tarifele suplimentare de acces la reţeaua de drumuri de interes naţional şi modul de aplicare a acestora, pentru vehiculele rutiere înmatriculate în alte state, prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
....................
ART. 2
(1) Tarifele prevăzute în anexele nr. 1, 3, 4 şi 5 se aplică nediscriminatoriu, la acelaşi nivel, pentru vehiculele rutiere înmatriculate în România sau în alte state.
(2) Tarifele prevăzute în anexa nr. 2 se aplică pentru vehiculele rutiere înmatriculate în alte state.
.............
ART. 3
.........................
(2) Tarifele prevăzute în anexa nr. 2 se vor achita de persoanele fizice şi juridice străine în euro, în lei sau în alte valute liber convertibile, cotate pe piaţa valutară, la echivalentul tarifului exprimat în euro, în funcţie de cursurile de schimb aferente valutelor, valabile pentru prima zi a lunii octombrie, comunicate de Banca Centrală Europeană şi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, cursuri aplicate începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor.
..................................
ART. 5
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile din cuprinsul prezentului ordin au următoarele semnificaţii:
a) vehicul - orice autovehicul rutier înmatriculat, având cel puţin două axe, sau un ansamblu format dintr-un autovehicul şi semiremorcă ori remorcile tractate de acesta;
b) vehicul rutier de transport persoane - vehiculul conceput şi construit în exclusivitate pentru transportul de pasageri;
c) vehicul rutier de transport marfă - vehicul conceput şi construit pentru transportul de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări;
d) vehicul mixt - vehicul destinat prin construcţie pentru transportul de persoane şi marfă în compartimente separate, vehicul care se asimilează, din punctul de vedere al aplicării tarifului de trecere, cu vehiculele de transport marfă;
e) remorcă - vehicul rutier fără motor, conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;
f) semiremorcă - vehicul rutier tractat, conceput pentru a fi cuplat la un tractor sau la o axă de tractare, astfel încât asupra tractorului ori axei de tractare se exercită o forţă vertical semnificativă;
g) tractor - vehicul rutier care, prin concepţie şi construcţie, este destinat exclusiv sau în principal tractării de remorci/semiremorci sau utilaje;
h) autoturism - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;
i) tarif de trecere - o anumită sumă care se plăteşte pentru un vehicul în funcţie de distanţa parcursă pe un sector de drum, pod, tunel sau trecătoare de munte, care face parte din reţeaua de drumuri naţionale din România, şi de tipul vehiculului;
j) trecere - parcurgerea, o singură dată, într-un sens, a unei distanţe de pe un sector de drum, pod, tunel sau trecătoare de munte, care face parte din reţeaua de drumuri naţionale din România, pe care se aplică tariful de trecere.
ART. 6
Tarifele achitate înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin nu se recalculează.
ART. 7
Tarifele pentru emiterea de avize, acorduri prealabile, autorizaţii de amplasare şi/sau acces în zona drumului, aprobare instituire restricţii de circulaţie şi tarife pentru utilizarea amprizei, a zonei de siguranţă a drumului şi a zonelor limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., aferente contractelor aflate în derulare, rămân neschimbate până la expirarea acestora, dacă nu sunt prevăzute alte clauze în contract.
ART. 8
Pentru contractele aflate în derulare care au prevăzute clauze de modificare a tarifelor, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. va notifica şi va modifica tarifele în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.
ART. 9
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 10
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.854/2017 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.044 din 29 decembrie 2017, şi prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 612/2015 privind stabilirea tarifului de trecere înregistrat prin intermediul sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 28 aprilie 2015, se abrogă.
ART. 11
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2019.
ANEXA 2
TARIFE SUPLIMENTARE
de acces la reţeaua de drumuri de interes naţional
PARTEA 1
________________________________________________________________
|Nr. | Denumire tarif |Unitate de | Tarif unitar |
|crt.| |calcul | cu TVA |
| | | | [euro] |
|____|_______________________________|____________|______________|
| 1.| Autorizare acces la reţeaua de|tarif/cursă | 1.000,00|
| | drumuri de interes naţional | | |
|____|_______________________________|____________|______________|
| 2.| Aferent autorizaţiilor "cu |tarif x masă| 0,03|
| | plată", stabilit prin protocol|totală x | |
| | de Ministerul Transporturilor |distanţă | |
|____|_______________________________|____________|______________|
PARTEA 2
Modul de aplicare a tarifelor
A. Aplicabilitate
Tarifele prevăzute în prezenta anexă se aplică numai pentru vehiculele rutiere înmatriculate în alte state, în conformitate cu acordurile rutiere bilaterale şi multilaterale la care România este parte.
B. Tarifare pentru autorizare acces la reţeaua de drumuri de interes naţional
Tariful pentru autorizarea accesului la reţeaua rutieră se aplică în punctele de trecere a frontierei pe sensul de intrare în România şi pe sensul de ieşire din România, pentru vehiculele rutiere de transport marfă sau persoane, înmatriculate în alte state, care sunt supuse autorizării potrivit acordurilor rutiere interguvernamentale, protocoalelor comisiilor mixte rutiere sau acordurilor internaţionale la care România este parte şi nu prezintă documentul de acces la reţeaua rutieră corespunzător categoriei de transport efectuate.
Documentul de acces la reţeaua rutieră din România nu trebuie prezentat dacă transportul se încadrează în una dintre gratuităţile prevăzute prin acordurile rutiere interguvernamentale, protocoalele comisiilor mixte rutiere sau acordurile internaţionale la care România este parte.
Tariful se achită la intrarea sau ieşirea din România, acolo unde se constată lipsa documentului de acces la reţeaua rutieră din România, pentru fiecare cursă efectuată pe teritoriul României.
O cursă efectuată pe teritoriul României reprezintă traseul parcurs de la intrarea în România până la ieşirea din România sau având ca destinaţie o localitate din România ori traseul parcurs având ca origine o localitate din România până la ieşirea din România.
Tariful achitat la intrarea în România rămâne valabil şi la ieşirea din România, indiferent de tipul de trafic efectuat.
Tariful nu se aplică pentru vehiculele rutiere fără încărcătură, nou-achiziţionate din afara României şi care se află la prima cursă din statul vânzătorului spre statul cumpărătorului, fapt dovedit prin documente specifice, dintre care un exemplar, în copie, se reţine de către personalul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. din punctul de frontieră.
Tariful se aplică pentru vehiculele rutiere cu încărcătură, nou-achiziţionate din afara României şi care se află la prima cursă din statul vânzătorului spre statul cumpărătorului, fapt dovedit prin documente specifice, dintre care un exemplar, în copie, se reţine de către personalul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. din punctul de frontieră, în lipsa documentului de acces la reţeaua rutieră.
C. Tariful aferent autorizaţiilor "cu plată"
Tariful aferent autorizaţiilor "cu plată" se aplică la autorizaţiile de transport rutier internaţional de marfă "cu plată", stabilite prin protocol de Ministerul Transporturilor cu ministerele de resort din alte state.
Tariful se aplică în lipsa autorizaţiei de transport rutier internaţional de marfă "cu scutire de plată", stabilite prin protocol de Ministerul Transporturilor, pentru vehiculele fără încărcătură, nou-achiziţionate din afara României de către persoane fizice sau juridice străine şi care se află la prima cursă din statul vânzătorului spre statul cumpărătorului, în cazul în care statul cumpărătorului nu este un stat membru CEMT şi în lipsa unor reglementări specifice convenite bilateral cu statul respectiv.
D. Modul de efectuare a calculelor
a) Masa totală se introduce în calcul în tone, cu două zecimale, prin rotunjire în plus la unitate.
b) Distanţa se introduce în calcul în kilometri, fără zecimale, prin rotunjire în plus la unitate.
c) Rezultatele parţiale până la tariful final care trebuie achitat de utilizator nu se rotunjesc.
d) Tariful final rezultat, care trebuie achitat de utilizator, se rotunjeşte la două zecimale, în moneda în care se efectuează plata.