ORDIN  Nr. 945/2018 din 25 iulie 2018

privind aprobarea Prescripţiei tehnice PT CR1-2018 - "Tarife pentru operaţiunile de autorizare, avizare, verificare tehnică şi alte activităţi la instalaţii sub presiune, instalaţii de ridicat, instalaţii/echipamente pentru parcurile de distracţii şi aparate consumatoare de combustibil, efectuate de Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat"

EMITENT:     MINISTERUL ECONOMIEI

PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL  NR. 716 din 20 august 2018

 

    Având în vedere prevederile art. 4 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil, republicată,

    în baza prevederilor art. 2 lit. b) şi art. 3 alin. (1) lit. s) din Hotărârea Guvernului nr. 1.340/2001 privind organizarea şi funcţionarea Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat, cu modificările şi completările ulterioare,

    în temeiul prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 27/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, cu modificările şi completările ulterioare,

 

    ministrul economiei emite următorul ordin:

 

    ART. 1

    Se aprobă Prescripţia tehnică PT CR 1-2018 - "Tarife pentru operaţiunile de autorizare, avizare, verificare tehnică şi alte activităţi la instalaţii sub presiune, instalaţii de ridicat, instalaţii/echipamente pentru parcurile de distracţii şi aparate consumatoare de combustibil, efectuate de Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat", prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 2

    La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului economiei nr. 998/2013 privind aprobarea Prescripţiei tehnice PT CR 1-2013 - "Tarife pentru operaţiunile de autorizare, avizare, verificare tehnică şi alte activităţi la instalaţii sub presiune, instalaţii de ridicat, instalaţii/echipamente pentru parcurile de distracţii şi aparate consumatoare de combustibil, efectuate de Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 14 iunie 2013.

    ART. 3

    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.

 

 ANEXĂ

 

    Prescripţia tehnică PT CR 1-2018 - "Tarife pentru operaţiunile de autorizare, avizare, verificare tehnică şi alte activităţi la instalaţii sub presiune, instalaţii de ridicat, instalaţii/echipamente pentru parcurile de distracţii şi aparate consumatoare de combustibil, efectuate de Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat"

 

    Dispoziţii generale

    ART. 1

    (1) Timpul normat/Tariful orar cuprins în anexele nr. 1 - 9 se referă la activităţile specifice desfăşurate de către inspectorii de specialitate din cadrul Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (ISCIR) în conformitate cu prevederile prescripţiilor tehnice ISCIR.

    (2) Instalaţiile şi echipamentele supuse regimului de supraveghere ISCIR sunt cele prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la Legea nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil, republicată, denumite în continuare, acolo unde este cazul, instalaţii/echipamente.

    ART. 2

    (1) Pentru activităţile cuprinse în anexele nr. 1 - 6, 8 şi 9, tariful este de 100 lei/oră.

    (2) Pentru activităţile cuprinse în anexa nr. 7, tariful se calculează în euro/oră.

    (3) Pentru alte activităţi, necuprinse în anexele nr. 1 - 6, 8 şi 9, tariful este de 100 lei/oră; în acest caz, numărul de ore care stă la baza calculului tarifului este cel prevăzut în procesul-verbal de verificare tehnică întocmit de către inspectorul de specialitate din cadrul ISCIR.

    ART. 3

    (1) Tariful orar se aplică activităţilor prevăzute în anexele nr. 1 - 6, 8 şi 9 în cazul în care activităţile respective se desfăşoară în cadrul programului normal de lucru.

    (2) În cazul în care activităţile se efectuează în afara zilelor şi programului normal de lucru, la solicitarea beneficiarilor, se aplică următoarele majorări:

 _________________________________________________________

| Perioada în care se desfăşoară activitatea  | Majorarea |

|                                             |    (%)    |

|_____________________________________________|___________|

| Zile lucrătoare, în afara programului lucru |     50    |

|_____________________________________________|___________|

| Zile nelucrătoare                           |    100    |

|_____________________________________________|___________|

 

    ART. 4

    (1) În cazul în care beneficiarii solicită în scris începerea verificărilor tehnice în maximum două zile de la data solicitării, se aplică o majorare de urgenţă de 50%.

    (2) La stabilirea majorării de urgenţă se iau în considerare data de înregistrare la ISCIR a cererii scrise, data începerii verificărilor şi data procesului-verbal încheiat ca urmare a activităţii desfăşurate de către inspectorii de specialitate din cadrul ISCIR, precum şi, suplimentar, după caz, majorările prevăzute la art. 3 alin. (2).

    ART. 5

    Persoanele juridice care construiesc, montează, instalează şi repară, precum şi deţinătorii/utilizatorii instalaţiilor/echipamentelor din domeniul nuclear supuse verificărilor tehnice beneficiază de o reducere de 10% din tarifele aferente activităţilor prestate, cu excepţia tarifului de emitere a autorizaţiilor, dacă acestea se efectuează pe baza unui contract anual încheiat între ISCIR şi aceştia.

    ART. 6

    În cazul în care un beneficiar solicită desfăşurarea unei activităţi prevăzute în anexele nr. 1 - 6, 8 şi 9, iar prin procesul-verbal de verificare tehnică emis de către inspectorul de specialitate din cadrul ISCIR se constată neîndeplinirea de către beneficiar a condiţiilor pentru finalizarea corespunzătoare a lucrărilor, tarifarea se face la numărul de ore consumate.

    ART. 7

    Pentru serviciile prestate la cererea unor beneficiari externi, tarifele sunt stabilite în valută, conform prevederilor anexei nr. 7.

    ART. 8

    Plata tarifelor pentru activităţile prestate de ISCIR se face de către persoanele juridice sau persoanele fizice beneficiare ale verificărilor, în termen de maximum 15 zile de la data emiterii facturii de către ISCIR, în caz contrar aplicându-se dobândă/zi de întârziere în cuantumul stabilit conform legislaţiei în vigoare pentru creanţele bugetare.

    ART. 9

    Anexele nr. 1 - 9 fac parte integrantă din prezenta prescripţie tehnică.

 

  ANEXA 2

    la prescripţia tehnică

 

                         TIMP NORMAT

pentru verificarea şi autorizarea persoanelor juridice pentru activităţi de construire, montare, demontare, instalare, întreţinere, revizie, reparare, modificare a instalaţiilor/echipamentelor, pentru efectuarea de activităţi de verificări tehnice în utilizare pentru investigaţii/examinări cu caracter tehnic în vederea stabilirii stării tehnice şi a duratei remanente de viaţă a instalaţiilor/echipamentelor, pentru efectuarea de examinări nedistructive, pentru evaluarea laboratoarelor de examinări distructive şi pentru supravegherea tehnică a instalaţiilor/echipamentelor

 

 

 ____________________________________________________________________________

|Nr. |                     Activitatea                      |  Timp normat   |

|crt.|                                                      |  - ore/buc. -  |

|____|______________________________________________________|________________|

|  1.| Verificarea şi autorizarea pentru activitatea de     |              24|

|    | verificări tehnice în utilizare pentru investigaţii/ |                |

|    | examinări cu caracter tehnic în vederea stabilirii   |                |

|    | stării tehnice şi a duratei remanente de viaţă a     |                |

|    | instalaţiilor/echipamentelor                         |                |

|____|______________________________________________________|________________|

|  2.| Verificarea şi autorizarea pentru activităţile de    |32 *1), *2), *3)|

|    | construire, instalare, montare, demontare, reparare, |64 *1), *2), *3)|

|    | modificare a instalaţiilor/echipamentelor, altele    |                |

|    | decât cele din prezentul tabel                       |                |

|____|______________________________________________________|________________|

|  3.| Verificarea şi autorizarea pentru activitatea de     |              30|

|    | întreţinere prin spălarea chimică a cazanelor        |                |

|____|______________________________________________________|________________|

|  4.| Verificarea şi autorizarea pentru activitatea de     |              30|

|    | întreţinere a regimului chimic al cazanelor          |                |

|____|______________________________________________________|________________|

|  5.| Verificarea şi autorizarea pentru activităţile de    |     16 *2), *3)|

|    | verificare, reglare şi/sau reparare a supapelor de   |                |

|    | siguranţă                                            |                |

|____|______________________________________________________|________________|

|  6.| Verificarea şi autorizarea pentru activităţile de    |24 *2), *3), *4)|

|    | supraveghere tehnică şi/sau verificare tehnică       |                |

|    | periodică şi reparare la butelii transportabile      |                |

|____|______________________________________________________|________________|

|  7.| Verificarea şi autorizarea pentru activităţile de    |     32 *2), *3)|

|    | instalare, montare, reparare la cazane de apă caldă  |                |

|    | şi de abur de joasă presiune având puterea P > 400 kW|                |

|____|______________________________________________________|________________|

|  8.| Verificarea şi autorizarea pentru activitatea de     |     20 *2), *3)|

|    | montare, punere în funcţiune, reparare şi întreţinere|                |

|    | la sisteme de automatizare aferente centralelor      |                |

|    | termice şi/sau la instalaţii de ardere şi            |                |

|    | automatizare a cazanelor de abur, de apă fierbinte şi|                |

|    | de apă caldă                                         |                |

|____|______________________________________________________|________________|

|  9.| Verificarea şi autorizarea pentru activitatea de     |              20|

|    | întreţinere instalaţii de GPL                        |                |

|____|______________________________________________________|________________|

| 10.| Verificarea cerinţelor tehnice şi autorizarea pentru |                |

|    | efectuarea de examinări nedistructive la instalaţii/ |                |

|    | echipamente, după cum urmează:                       |                |

|    | - lichide penetrante (PT)                            |              10|

|    | - particule magnetice (MT)                           |              10|

|    | - radiaţii penetrante X (RTx)                        |              10|

|    | - radiaţii penetrante gama (RTg)                     |              10|

|    | - măsurarea grosimii cu ultrasunete (Utg)            |              10|

|    | - examinări nedistructive cu ultrasunete (UT, t, s,  |              10|

|    | l, tv, f)                                            |                |

|    | - curenţi turbionari (ET)                            |              10|

|    | - încercări la etanşeitate (LT)                      |              10|

|    | - verificări magnetoinductive (MRT)                  |              10|

|____|______________________________________________________|________________|

| 11.| Verificarea şi autorizarea pentru activitatea de     |              20|

|    | reparare, întreţinere şi revizie a ascensoarelor de  |                |

|    | persoane şi/sau materiale                            |                |

|____|______________________________________________________|________________|

| 12.| Verificarea şi autorizarea pentru activitatea de     |              20|

|    | reparare, întreţinere şi revizie la instalaţiile/    |                |

|    | echipamentele de ridicat                             |                |

|____|______________________________________________________|________________|

| 13.| Verificarea şi autorizarea pentru activitatea de     |              14|

|    | întreţinere şi revizie la instalaţiile/echipamentele |                |

|    | utilizate în domeniul activităţilor pentru agrement  |                |

|____|______________________________________________________|________________|

| 14.| Verificarea şi autorizarea pentru activitatea de     |              14|

|    | montare-demontare, reparare a instalaţiilor/         |                |

|    | echipamentelor utilizate în domeniul activităţilor   |                |

|    | pentru agrement                                      |                |

|____|______________________________________________________|________________|

| 15.| Verificarea şi autorizarea pentru activităţile de    |     20 *2), *3)|

|    | instalare, montare, reparare, întreţinere şi         |                |

|    | verificări tehnice în utilizare la aparate de        |                |

|    | încălzit cu puteri nominale P </= 400 kW             |                |

|____|______________________________________________________|________________|

| 16.| Verificarea şi autorizarea pentru activităţile de    |     20 *2), *3)|

|    | instalare, montare, reparare, întreţinere şi         |                |

|    | verificări tehnice în utilizare la arzătoare de      |                |

|    | combustibili gazoşi şi lichizi                       |                |

|____|______________________________________________________|________________|

| 17.| Verificarea şi autorizarea pentru supravegherea      |              24|

|    | tehnică a instalaţiilor/echipamentelor pentru RSVTI -|                |

|    | persoană juridică                                    |                |

|____|______________________________________________________|________________|

| 18.| Verificarea şi evaluarea laboratoarelor pentru       |          10 *5)|

|    | efectuarea de examinări distructive                  |                |

|____|______________________________________________________|________________|

| 19.| Verificarea şi evaluarea laboratoarelor pentru       |              20|

|    | efectuarea de măsurători electrotensometrice         |                |

|____|______________________________________________________|________________|

    *1) În cazul autorizării pentru efectuarea de lucrări în domeniul instalaţiilor/echipamentelor sub presiune, timpul normat se aplică diferenţiat, în funcţie de presiunea maximă, astfel:

    a) pmax </= 40 bari - 32 de ore;

    b) pmax > 40 bari - 64 de ore.

    În cazul autorizării pentru efectuarea de lucrări în domeniul instalaţiilor/echipamentelor de ridicat, timpul normat este de 32 de ore.

    *2) Timpul normat este corespunzător unui singur domeniu de autorizare. Pentru fiecare domeniu suplimentar timpul normat se majorează cu 25%.

    *3) Domeniul de autorizare corespunde unui singur tip de instalaţie/echipament şi unei singure activităţi.

    *4) Timpul normat se referă la o singură grupă de gaze, şi anume: gaze comprimate sau gaze lichefiate ori gaze dizolvate sub presiune. Pentru fiecare grupă de gaze suplimentară timpul normat se majorează cu 25%.

    *5) Timpul normat se referă la evaluarea pentru IM (încercări mecanice) şi IT (încercări tehnologice). În cazul evaluării pentru AM (analize metalografice) sau AC (analize chimice) timpul normat se suplimentează cu 25%.

 

    NOTE:

    1. Timpul normat din anexă se aplică pentru autorizarea fiecărui punct de lucru al persoanei juridice pentru care se eliberează o autorizaţie, conform prescripţiei tehnice aplicabile.

    2. Timpul normat pentru eliberarea duplicatelor la autorizaţii este de 2 ore/duplicat.

    3. În cazul modificării domeniului de activitate stabilit prin autorizaţie, prin modificarea tipului de instalaţii/echipamente, prin modificarea de activităţi, modificarea parametrilor instalaţiilor/echipamentelor (conform indicelui *1)), timpul normat pentru actualizarea autorizaţiei este diferenţa dintre timpul normat pentru autorizaţia actualizată şi timpul normat pentru autorizaţia deţinută înainte de actualizare.

    4. În cazul modificării domeniului de activitate stabilit prin autorizaţie, prin modificarea parametrilor instalaţiilor/echipamentelor (cu excepţia celor de la indicele *1)), timpul normat pentru actualizarea autorizaţiei este de 16 ore.

    5. În cazul autorizării/obţinerii acordului în domeniul de efectuare a examinărilor nedistructive/încercărilor distructive la temperaturi ridicate, efectuarea de examinări nedistructive prin metoda specialitatea UT(s) domeniului de grosimi sub cel prevăzut în standardul aplicabil, prin utilizarea tehnicii automatizate cu traductor multielement cu comanda de fază (PHASED ARRAY), prin utilizarea tehnicii de difracţie a tipurilor de zbor (TOFD) etc., timpul normat este 10 ore.

    6. În cazul modificării domeniului de activitate stabilit prin autorizaţie/acord, prin modificarea temperaturilor de efectuare a examinărilor nedistructive/încercărilor distructive, modificarea domeniului de grosimi pentru metoda specialitatea UT(s), utilizarea tehnicii automatizate cu traductor multielement cu comandă de fază (PHASED ARRAY), utilizarea tehnicii de difracţie a tipurilor de zbor (TOFD) etc., timpul normat pentru actualizarea autorizaţiei/acordului este timpul normat pentru autorizaţia iniţială.

    7. În cazul modificării structurii de personal tehnic de specialitate, ISCIR eliberează o actualizare a autorizaţiei/acordului, timpul normat pentru actualizarea autorizaţiei/acordului fiind de 4 ore.

    8. Eliberarea unei actualizări a unei autorizaţii cu datele noi de identificare ale unei persoane juridice ca urmare a modificării adresei sediului social, a denumirii, fără modificarea CUI; timpul normat pentru actualizarea autorizaţiei este de 2 ore.

    9. Timpul normat pentru verificarea programată a persoanelor juridice autorizate/evaluate este de 8 ore/autorizaţie/evaluare.

    10. În cazul modificării domeniului de activitate stabilit pentru o autorizaţie din domeniul nuclear, prin modificarea tipului de instalaţii/echipamente, prin modificarea de activităţi, modificarea parametrilor instalaţiilor/echipamentelor (conform indicelui *1)), timpul normat pentru reînnoirea autorizaţiei este diferenţa dintre timpul normat pentru autorizaţia reînnoită şi timpul normat pentru autorizaţia deţinută înainte de reînnoire.

    11. În cazul reînnoirii autorizaţiilor pentru domeniul nuclear, fără extinderea domeniului de autorizare, timpul normat se reduce cu 50% din timpul normat pentru autorizaţia iniţială.

    12. Pentru domeniul nuclear se consideră reînnoire a autorizaţiei numai cazul în care cererea scrisă de reînnoire şi documentele aferente se depun la ISCIR cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei. În caz contrar, timpul normat este cel utilizat la o autorizare nouă.