ORDIN Nr. 1836/2018 din 7 decembrie 2018
pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.
Având în vedere prevederile art. 21 alin. (1), ale art. 40^1, ale art. 41 alin. (21) şi (22), ale art. 41^1 alin. (1), ale art. 47 alin. (7), (9) şi (10) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 1 alin. (2^5), ale art. 1^1 alin. (3), ale art. 6 alin. (4), (7) şi (8) şi ale art. 12^2 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 10 lit. p) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza art. 19 lit. o) din Statutul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., prevăzut în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome "Administraţia Naţională a Drumurilor din România", aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 47/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
ART. 1
....................................
(3) Se aprobă tarifele de trecere pentru utilizarea podului peste Dunăre în sensul Giurgiu - Ruse şi modul de aplicare a acestora, pentru vehiculele rutiere înmatriculate în România sau în alte state, prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin.
(4) Se aprobă tarifele de trecere pentru utilizarea podului peste Dunăre între Giurgeni şi Vadu Oii şi modul de aplicare a acestora, pentru vehiculele rutiere înmatriculate în România sau în alte state, prevăzute în anexa nr. 4 la prezentul ordin
...............................................
ART. 2
(1) Tarifele prevăzute în anexele nr. 1, 3, 4 şi 5 se aplică nediscriminatoriu, la acelaşi nivel, pentru vehiculele rutiere înmatriculate în România sau în alte state.
..........................
ART. 3
.........................
(3) Tarifele prevăzute în anexa nr. 3 se vor achita de persoanele fizice şi juridice române în lei şi de către persoanele fizice şi juridice străine în lei, euro sau USD.
(4) Tarifele prevăzute în anexa nr. 4 se vor achita de persoane fizice şi juridice române sau străine numai în lei.
....................
ART. 4
(1) Tarifele prevăzute în anexa nr. 3, exprimate în lei sau în USD, se vor actualiza anual, în funcţie de cursul monedei europene euro, valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrală Europeană şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, curs aplicat începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor.
(2) Tarifele menţionate la alin. (1), exprimate în lei şi în USD, actualizate anual, se vor aplica la valoarea întreagă, fără moneda divizionară.
ART. 5
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile din cuprinsul prezentului ordin au următoarele semnificaţii:
a) vehicul - orice autovehicul rutier înmatriculat, având cel puţin două axe, sau un ansamblu format dintr-un autovehicul şi semiremorcă ori remorcile tractate de acesta;
b) vehicul rutier de transport persoane - vehiculul conceput şi construit în exclusivitate pentru transportul de pasageri;
c) vehicul rutier de transport marfă - vehicul conceput şi construit pentru transportul de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări;
d) vehicul mixt - vehicul destinat prin construcţie pentru transportul de persoane şi marfă în compartimente separate, vehicul care se asimilează, din punctul de vedere al aplicării tarifului de trecere, cu vehiculele de transport marfă;
e) remorcă - vehicul rutier fără motor, conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;
f) semiremorcă - vehicul rutier tractat, conceput pentru a fi cuplat la un tractor sau la o axă de tractare, astfel încât asupra tractorului ori axei de tractare se exercită o forţă vertical semnificativă;
g) tractor - vehicul rutier care, prin concepţie şi construcţie, este destinat exclusiv sau în principal tractării de remorci/semiremorci sau utilaje;
h) autoturism - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto;
i) tarif de trecere - o anumită sumă care se plăteşte pentru un vehicul în funcţie de distanţa parcursă pe un sector de drum, pod, tunel sau trecătoare de munte, care face parte din reţeaua de drumuri naţionale din România, şi de tipul vehiculului;
j) trecere - parcurgerea, o singură dată, într-un sens, a unei distanţe de pe un sector de drum, pod, tunel sau trecătoare de munte, care face parte din reţeaua de drumuri naţionale din România, pe care se aplică tariful de trecere.
ART. 6
Tarifele achitate înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin nu se recalculează.
ART. 7
Tarifele pentru emiterea de avize, acorduri prealabile, autorizaţii de amplasare şi/sau acces în zona drumului, aprobare instituire restricţii de circulaţie şi tarife pentru utilizarea amprizei, a zonei de siguranţă a drumului şi a zonelor limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., aferente contractelor aflate în derulare, rămân neschimbate până la expirarea acestora, dacă nu sunt prevăzute alte clauze în contract.
ART. 8
Pentru contractele aflate în derulare care au prevăzute clauze de modificare a tarifelor, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. va notifica şi va modifica tarifele în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.
ART. 9
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 10
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.854/2017 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.044 din 29 decembrie 2017, şi prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 612/2015 privind stabilirea tarifului de trecere înregistrat prin intermediul sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 28 aprilie 2015, se abrogă.
ART. 11
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2019.
ANEXA 6
TARIFE
pentru emiterea de avize, acorduri prealabile, autorizaţii de amplasare şi/sau acces în zona drumului, aprobare instituire restricţii de circulaţie şi tarife pentru utilizarea amprizei, a zonei de siguranţă a drumului şi a zonelor limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (C.N.A.I.R.)
PARTEA 1
____________________________________________________________________________
|Nr. | Denumire tarif | Unitate | Tarif unitar, |
|crt. | | de | cu TVA |
| | | calcul | [euro] |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
| A. Tarife pentru avize, acorduri prealabile, autorizaţii de amplasare şi/ |
| sau acces în zona drumului |
|____________________________________________________________________________|
|1 | Analiza primară la depunerea documentaţiei | tarif/ | 30 |
| | pentru planuri urbanistice (PUZ, PUD), | document| |
| | obiective socioeconomice, reţele edilitare | | |
| | şi mijloace de publicitate, pentru toate | | |
| | fazele de proiectare | | |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|2 | Aviz/Acord prealabil/Autorizaţie de | tarif/ | 27 |
| | amplasare şi/sau acces la drum pentru | document| |
| | persoane fizice (construcţii cu destinaţia | | |
| | de locuinţă/casă de vacanţă exclusiv pentru| | |
| | uz personal, garaje, anexe gospodăreşti, | | |
| | acces la proprietate fără a edifica | | |
| | construcţie, împrejmuiri, racorduri apă, | | |
| | canalizare, electricitate, gaze, internet, | | |
| | televiziune, telefonie etc.). | | |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|3 | Aviz/Acord prealabil pentru persoane fizice| tarif/ | 130 |
| | şi juridice pentru obiective | document| |
| | socioeconomice, mijloace de publicitate | | |
| |____________________________________________| |_______________|
| | Pentru suprafeţe de teren ce depăşesc 1.000| | + 0,08 euro/mp|
| | mp | | pentru fiecare|
| | | | mp suplimentar|
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|4 | Autorizaţie de amplasare şi/sau acces în | tarif/ | 80 |
| | zona drumului pentru persoane fizice şi | document| |
| | juridice, pentru obiective socioeconomice, | | |
| | reţele edilitare şi mijloace de publicitate| | |
| | şi altele asemenea | | |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|5 | Reanalizare documentaţie tehnică pentru | tarif/ | 75 |
| | obiective socioeconomice, reţele edilitare,| document| |
| | planuri urbanistice şi mijloace de | | |
| | publicitate | | |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|6 | Prelungire acord prealabil/aviz | tarif/ | 50 |
| | | document| |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|7 | Prelungire autorizaţie de amplasare şi/sau | tarif/ | 50 |
| | acces în zona drumului | document| |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|8 | Aviz/Acord prealabil pentru reţele edilitare noi şi existente |
|_____|______________________________________________________________________|
|8.1. | în zona de protecţie a drumului naţional | tarif/ | 400 |
| | | document|_______________|
| | | | + 0,2 euro/ml |
| | | | pentru fiecare|
| | | | ml ce |
| | | | depăşeşte |
| | | | 100 m |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|8.2. | pentru lucrări noi prin galerii vizitabile | tarif/ | 200 |
| | în localităţi unde partea carosabilă este | document|_______________|
| | încadrată de borduri denivelate, fără | | + 0,1 euro/ml |
| | afectarea amprizei şi zonei de siguranţă | | pentru fiecare|
| | | | ml ce |
| | | | depăşeşte |
| | | | 100 m |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|8.3. | modernizarea reţelei edilitare existente, | | |
| | în una din situaţiile următoare: | | |
| |____________________________________________|_________|_______________|
| | a) cu înlocuire tubulatură cu aceleaşi | tarif/ | 150 |
| | caracteristici: prin săpătură deschisă sau | document|_______________|
| | foraj în zona de protecţie | | + 0,2 euro/ml |
| | | | pentru fiecare|
| | | | ml ce |
| | | | depăşeşte |
| | | | 100 m |
| |____________________________________________|_________|_______________|
| | b) cu înlocuire tubulatură cu aceleaşi | tarif/ | 75 |
| | caracteristici: prin galerie edilitară | document|_______________|
| | | | + 0,1 euro/ml |
| | | | pentru fiecare|
| | | | ml ce |
| | | | depăşeşte |
| | | | 100 m |
| |____________________________________________|_________|_______________|
| | c) cu îmbunătăţirea parametrilor tehnici în| tarif/ | 300 |
| | zona de protecţie | document|_______________|
| | | | + 0,2 euro/ml |
| | | | pentru fiecare|
| | | | ml ce |
| | | | depăşeşte |
| | | | 100 m |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|8.4. | în situaţii speciale: | | |
| |____________________________________________|_________|_______________|
| | a) în ampriza drumului, inclusiv la | tarif/ | 800 |
| | subtraversare | document|_______________|
| | | | + 0,2 euro/ml |
| | | | pentru fiecare|
| | | | ml ce |
| | | | depăşeşte |
| | | | 100 m |
| |____________________________________________|_________|_______________|
| | b) în zona de siguranţă | tarif/ | 600 |
| | | document|_______________|
| | | | + 0,2 euro/ml |
| | | | pentru fiecare|
| | | | ml ce |
| | | | depăşeşte |
| | | | 100 m |
| |____________________________________________|_________|_______________|
| | c) la supratraversare | tarif/ | 400 |
| | | document| |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|9 | Avize pentru închiderea circulaţiei şi instituirea de restricţii |
| | cauzate de organizarea de manifestări cultural-artistice, sportive, |
| | târguri, filmări, mitinguri şi alte evenimente care se desfăşoară pe |
| | drumurile aflate în administrare |
|_____|______________________________________________________________________|
|9.1. | a) weekend şi sărbători legale prevăzute în| tarif/ | 100 euro/oră +|
| | Codul muncii, cu restricţionarea | document| 80 euro/km |
| | circulaţiei | | |
| |____________________________________________|_________|_______________|
| | b) weekend şi sărbători legale prevăzute în| tarif/ | 150 euro/oră +|
| | Codul muncii, cu închiderea circulaţiei | document| 100 euro/km |
| |____________________________________________|_________|_______________|
| | c) în alte zile decât cele de weekend şi | tarif/ | 20 euro/oră + |
| | sărbători legale, cu restricţionarea | document| 80 euro/km |
| | circulaţiei | | |
| |____________________________________________|_________|_______________|
| | d) în alte zile decât cele de weekend şi | tarif/ | 120 euro/oră +|
| | sărbători legale, cu închiderea circulaţiei| document| 100 euro/km |
| |____________________________________________|_________|_______________|
| | e) în afara părţii carosabile (parcări, | tarif/ | 50 euro/oră + |
| | spaţii de servicii etc.) | document| 80 euro/mp |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|9.2. | Activităţi publicitare în scop comercial | tarif/ | 100 euro/oră +|
| | | document| 400 euro/km |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|10 | Avize pentru amplasarea unor obiective în | tarif/ | 50 |
| | zona viitoarelor trasee de drumuri | document| |
| | naţionale, drumuri expres şi autostrăzi | | |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|11 | Eliberare duplicat (copie) aviz/acord | tarif/ | 10 |
| | prealabil/autorizaţie de amplasare şi/sau | document| |
| | acces în zona drumului | | |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|12 | Aprobare pentru instituire de restricţii de| tarif/ | 50 |
| | circulaţie pentru lucrări în zona drumului,| document| |
| | altele decât cele ale administratorului | | |
| | drumului naţional care sunt executate în | | |
| | regie proprie | | |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|B. | Tarife pentru utilizare prin ocuparea amprizei, a zonei de siguranţă |
| | şi a altor suprafeţe din zona drumului |
|_____|______________________________________________________________________|
|13 | Amplasare mijloace de publicitate |
| |______________________________________________________________________|
| | a) amplasare mijloace de | drum european | tarif/ | stabilit prin |
| | publicitate pe alte |_______________| mp/lună | licitaţie |
| | terenuri deţinute de | drum naţional | | |
| | administratorul de drum, | principal sau | | |
| | altele decât cele din | secundar | | |
| | ampriza şi zona de | | | |
| | siguranţă | | | |
| |____________________________|_______________|_________|_______________|
| | b) amplasare mijloace de | drum european | tarif/ | 0,75 |
| | publicitate pe zonele |_______________| mp/lună |_______________|
| | limitrofe zonei de | drum naţional | | 0,45 |
| | siguranţă aflate în | principal sau | | |
| | proprietatea sau în | secundar | | |
| | administrarea C.N.A.I.R. de| | | |
| | către persoanele care deţin| | | |
| | spaţii socioeconomice | | | |
| | (autorizate de către | | | |
| | C.N.A.I.R.) la poziţia unde| | | |
| | se solicită amplasarea | | | |
| | mijlocului de publicitate | | | |
| |____________________________|_______________|_________|_______________|
| | c) amplasare mijloace de | drum european | tarif/ | 3,09 |
| | publicitate |_______________| mp/lună |_______________|
| | | drum naţional | | 0,75 |
| | | principal sau | | |
| | | secundar | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|14 | Obiectiv cu destinaţie | autostradă | tarif/ | 1,89 |
| | comercială (chioşc, terase,|_______________| mp/lună |_______________|
| | rulotă) în spaţii special | drum european | | 0,75 |
| | amenajate |_______________| |_______________|
| | | drum naţional | | 0,45 |
| | | principal sau | | |
| | | secundar | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|15 | Suprafeţele desemnate a | autostradă | tarif/ | stabilit prin |
| | deveni spaţii de servicii |_______________| mp/lună | licitaţie |
| | şi spaţii de parcare, | drum european | sau ml/ | |
| | precum şi suprafeţe sau |_______________| lună | |
| | lungimi de trasee de | drum naţional | ml/lună | |
| | canalizaţii devenite | principal sau | | |
| | disponibile, care aparţin | secundar | | |
| | administratorului drumului,| | | |
| | în zone adiacente | | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|16 | Locuri de parcare care | drum european | tarif/ | 0,83 |
| | deservesc obiective |_______________| mp/lună |_______________|
| | socio-economice | drum naţional | | 0,5 |
| | | principal sau | | |
| | | secundar | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|17 | Căi de acces la diferite | autostradă | tarif/ | 1,89 |
| | obiective (staţii de |_______________| mp/lună |_______________|
| | distribuţie carburanţi, | drum european | | 0,75 |
| | hoteluri, moteluri, |_______________| |_______________|
| | depozite, spaţii | drum naţional | | 0,45 |
| | comerciale, show-room etc.)| principal sau | | |
| | | secundar | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|18 | Utilizare suprafeţe de | autostradă | tarif/ | 1,89 |
| | teren adiacente zonei de |_______________| mp/lună |_______________|
| | siguranţă aflate în | drum european | | 0,75 |
| | proprietatea sau în |_______________| |_______________|
| | administrarea C.N.A.I.R. | drum naţional | | 0,45 |
| | | principal sau | | |
| | | secundar | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|19 | Echipamente speciale de telecomunicaţii |
| |______________________________________________________________________|
| | a) antena şi legăturile | ancorat de | tarif/ | 3,22 |
| | aferente între aceasta şi | lucrările de | ml/lună | |
| | shelter + tablou electric | artă | | |
| | amplasate pe poduri, | | | |
| | pasaje, podeţe, tuneluri şi| | | |
| | alte lucrări de artă | | | |
| |____________________________|_______________|_________|_______________|
| | b) echipamente amplasate la| autostradă | tarif/ | 1,89 |
| | sol şi împrejmuire, după |_______________| mp/lună |_______________|
| | caz | drum european | | 0,75 |
| | |_______________| |_______________|
| | | drum naţional | | 0,45 |
| | | principal sau | | |
| | | secundar | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|C. | Tarife pentru utilizare prin ocuparea amprizei, a zonei de siguranţă |
| | şi a altor suprafeţe din zona drumului, la amplasarea de stâlpi, |
| | cabluri şi conducte în zona drumului |
|_____|______________________________________________________________________|
|20. Amplasări de cabluri electrice, telefonice, TV, internet |
|____________________________________________________________________________|
|20.1.| subtraversare | | tarif/ | 0,43 |
| | | | ml/lună | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|20.2.| cablu subteran în lungul | în ampriză, în| tarif/ | 0,43 |
| | drumului | afara părţii | ml/lună | |
| | | carosabile | | |
| | |_______________| |_______________|
| | | sub partea | | 0,56 |
| | | carosabilă | | |
| | |_______________| |_______________|
| | | în zona de | | 0,21 |
| | | siguranţă şi | | |
| | | în zonele | | |
| | | limitrofe | | |
| | | zonei de | | |
| | | siguranţă, | | |
| | | aflate în | | |
| | | proprietatea | | |
| | | sau în | | |
| | | administrarea | | |
| | | C.N.A.I.R. | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|20.3.| stâlpi aflaţi în | în ampriză, în| tarif/ | 1,26 |
| | proprietate | afara părţii | buc./ | |
| | | carosabile | lună | |
| | |_______________| |_______________|
| | | în zona de | | 0,98 |
| | | siguranţă şi | | |
| | | în zonele | | |
| | | limitrofe | | |
| | | zonei de | | |
| | | siguranţă, | | |
| | | aflate în | | |
| | | proprietatea | | |
| | | sau în | | |
| | | administrarea | | |
| | | C.N.A.I.R. | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|20.4.| cablu aerian în lungul | în ampriză, în| tarif/ | 0,43 |
| | drumului, dispozitive sau | afara părţii | ml/lună | |
| | alte instalaţii | carosabile | | |
| | asemănătoare având alte |_______________| |_______________|
| | destinaţii decât | în zona de | | 0,21 |
| | distribuirea de energie | siguranţă şi | | |
| | electrică, amplasate pe | în zonele | | |
| | stâlpii de energie | limitrofe | | |
| | electrică | zonei de | | |
| | | siguranţă, | | |
| | | aflate în | | |
| | | proprietatea | | |
| | | sau | | |
| | | administrarea | | |
| | | C.N.A.I.R. | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|20.5.| pe poduri, podeţe, tuneluri| în canale | tarif/ | 1,82 |
| | şi alte lucrări de artă | tehnice | ml/lună | |
| | |_______________| |_______________|
| | | ancorat de pod| | 3,22 |
| | | sau în altă | | |
| | | soluţie decât | | |
| | | canal tehnic | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|21. Amplasarea conductelor de apă, canalizare, aburi şi alte produse |
| neinflamabile, de gaze, ţiţei şi alte produse inflamabile, benzi |
| transportoare |
|____________________________________________________________________________|
|21.1.| traversare aeriană | tarif/ | 1,22 |
| | | ml/lună | |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|21.2.| subtraversare | tarif/ | 0,84 |
| | | ml/lună | |
|_____|____________________________________________|_________|_______________|
|21.3.| amplasare subterană în | în ampriză, în| tarif/ | 0,84 |
| | lungul drumului | afara părţii | ml/lună | |
| | | carosabile | | |
| | |_______________| |_______________|
| | | sub partea | | 1,42 |
| | | carosabilă | | |
| | |_______________| |_______________|
| | | în zona de | | 0,66 |
| | | siguranţă şi | | |
| | | în zonele | | |
| | | limitrofe | | |
| | | zonei de | | |
| | | siguranţă, | | |
| | | aflate în | | |
| | | proprietatea | | |
| | | sau în | | |
| | | administrarea | | |
| | | C.N.A.I.R. | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|21.4.| amplasare aeriană în lungul| în ampriză, în| | 3,3 |
| | drumului | afara părţii | | |
| | | carosabile | | |
| | |_______________| |_______________|
| | | în zona de | | 2,35 |
| | | siguranţă şi | | |
| | | în zonele | | |
| | | limitrofe | | |
| | | zonei de | | |
| | | siguranţă, | | |
| | | aflate în | | |
| | | proprietatea | | |
| | | sau în | | |
| | | administrarea | | |
| | | C.N.A.I.R. | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
|21.5.| pe poduri, podeţe, tuneluri| în canale | tarif/ | 8,47 |
| | şi alte lucrări de artă | tehnice | ml/lună | |
| | |_______________| |_______________|
| | | ancorat de pod| | 13,17 |
| | | sau în altă | | |
| | | soluţie decât | | |
| | | canal tehnic | | |
|_____|____________________________|_______________|_________|_______________|
PARTEA 2
Modul de aplicare a tarifelor pentru emiterea de avize, acorduri prealabile, autorizaţii de amplasare şi/sau de acces în zona drumului şi pentru utilizarea amprizei, a zonei de siguranţă a drumului şi a zonelor limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau în administrarea C.N.A.I.R.
1. Prezentele tarife se vor aplica în conformitate cu prevederile art. 47 alin. (7), (9) şi (10) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Administratorul drumului poate accepta amplasarea în zona drumului a unor construcţii, căi de acces, instalaţii, realizarea de activităţi comerciale sau mijloace de publicitate, în condiţiile impuse de administratorul drumului, astfel încât acestea să nu influenţeze negativ fluenţa şi siguranţa traficului rutier şi să nu aducă prejudicii drumului.
3. Realizarea sau amplasarea în zona drumului public a mijloacelor de publicitate, a oricăror construcţii sau activităţi comerciale, căi de acces, amenajări sau instalaţii în orice scop, fără a periclita siguranţa circulaţiei, se face pe baza autorizaţiei de construire emise de unitatea administrativ-teritorială sau consiliul judeţean, după caz, şi doar în condiţiile existenţei acordului prealabil şi autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public şi prin încheierea, dacă este cazul, a contractului aferent utilizării suprafeţei/lungimii ocupate din ampriza şi zona de siguranţă sau din zonele limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau în administrarea C.N.A.I.R.
Proiectarea, construcţia sau amenajarea căilor de acces la drumurile deschise circulaţiei publice se face potrivit legislaţiei în vigoare de către cei interesaţi, în baza acordului prealabil şi a autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului eliberate de administratorul drumului public şi cu avizul poliţiei rutiere.
Construirea, repararea, întreţinerea şi exploatarea căilor de acces la drumurile deschise circulaţiei publice, inclusiv contravaloarea cheltuielilor aferente, sunt în sarcina părţii care a încheiat contract cu administratorul drumului.
4. Acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces la zona drumului se emit pentru o anumită funcţie şi/sau destinaţie a obiectivului. Schimbarea funcţiei şi/sau a destinaţiei obiectivului de către titularul autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces se realizează numai cu aprobarea administratorului drumului.
5. Acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului se emit la faza documentaţiei tehnice pentru obţinerea autorizaţiei de construire (DTAC). Pentru celelalte faze de proiectare se emit avize.
6. Pentru amplasarea şi accesul în zona drumului, beneficiarul are obligaţia încheierii cu administratorul drumului public a contractului pentru utilizarea amprizei, a zonei de siguranţă a drumului şi a zonelor limitrofe zonei de siguranţă aflate în proprietatea publică a statului şi administrate de C.N.A.I.R. şi a plăţii tarifelor corespunzătoare.
7. Contractul se încheie odată cu eliberarea autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public, cu excepţia cazurilor în care utilizatorul este scutit de plata tarifelor pentru amplasarea şi accesul în zona drumului.
8. Tarifele se aplică şi în cazul în care obiectivele nu funcţionează sau în cazurile în care lucrările la acestea au fost sistate ori nu au fost finalizate, atât timp cât s-au realizat amenajări pe ampriza şi/sau zona de siguranţă a drumului naţional sau pe zonele limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau în administrarea C.N.A.I.R. şi atât timp cât există sediu şi/sau punct de lucru înregistrat(e) la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, iar persoana juridică sau persoana fizică înmatriculată nu are activitatea suspendată temporar.
9. Pe perioada cât activităţile sunt suspendate temporar sau la obiectiv nu există sediu şi/sau punct de lucru înregistrat(e) la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (fundamentate cu acte de la registrul comerţului conform Legii societăţilor nr. 31/1990 contractul rămâne valabil, fără obligaţia de plată a tarifului aferent.
10. Tarifele se aplică şi în cazul în care obiectivele se vor amplasa în afara zonei de protecţie a drumurilor publice, însă numai dacă se realizează şi cale de acces la acestea sau alte lucrări în ampriză, zona de siguranţă a drumului sau în zonele limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau în administrarea C.N.A.I.R.
11. Explicare tarife:
A.1 - Se percepe pentru toate studiile, documentaţiile tehnice şi/sau de urbanism, la depunerea documentaţiilor la avizator, cu excepţia planurilor urbanistice generale şi a documentaţiilor întocmite de persoanele fizice pentru construcţii cu destinaţia de locuinţă sau casă de vacanţă - exclusiv pentru uz personal, garaje, anexe gospodăreşti, acces la proprietate fără a edifica construcţie, împrejmuiri, racorduri apă, canalizare, electricitate, gaze, internet, televiziune, telefonie etc.
A.2 - Se percepe persoanelor fizice care solicită avizul administratorului drumului pentru construcţii cu destinaţia de locuinţă unifamilială, case de vacanţă, garaje, împrejmuiri, racorduri la instalaţiile de apă, canal, electricitate, gaze, internet, televiziune, telefonie etc., cărora li se încasează o singură dată suma de 27 euro, respectiv fie la eliberarea avizului, acordului prealabil, fie la eliberarea autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului.
A.3 - Se percepe pentru persoane fizice şi juridice, pentru obiective socioeconomice şi se aplică o singură dată, la faza de emitere a acordului prealabil.
Tariful suplimentar se aplică în următoarele cazuri:
a) pentru suprafeţele de teren inventariate şi înregistrate cadastral, precizate în certificatul de urbanism la regimul juridic/autorizaţie de construire/acte de proprietate;
b) pentru suprafeţele de teren înregistrate cadastral la alte categorii de folosinţă, cum ar fi vii, livezi, păşuni, fâneţe, grădini legumicole, heleşteie, bazine piscicole, parcuri voltaice, parcuri eoliene, parcuri de distracţii etc., pe care există construcţii specifice şi sunt declarate ferme autorizate/spaţii de producţie/spaţii de agrement, tariful se aplică doar pe suprafaţa rezultată din deschiderea la drumul public până la limita exterioară a zonei de protecţie.
Nu se calculează tarif suplimentar pentru avizele/acordurile prealabile emise în următoarele cazuri:
- planurile urbanistice, studiile de fezabilitate şi prefezabilitate sau documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţie (DALI);
- locuinţe unifamiliale, case de vacanţă unifamiliale, garaje, împrejmuiri, racorduri la instalaţiile de gaze, apă, telefonie, tv, electricitate, canalizare etc., care sunt realizate de persoane fizice (nu sunt incluse ansamblurile de locuinţe unifamiliale sau de locuinţe de vacanţă cu utilităţile aferente);
- realizare şi modernizare drumuri, trotuare, piste de biciclete, parcuri, clădiri administrative, suprafeţe destinate activităţilor ocazionale (târguri, pieţe), investiţii dezvoltate de către autorităţile locale/centrale în interes public;
- obiective cu accesuri din drumuri laterale clasificate, care nu presupun amenajarea accesului la drumul naţional.
A.4 - Se percepe pentru persoane fizice şi juridice, pentru obiective socioeconomice, mijloace de publicitate şi reţele edilitare. Autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului se va obţine obligatoriu în termenul de valabilitate a acordului prealabil; în caz contrar se impune reluarea procedurii de emitere a unui nou acord prealabil.
A.5 - Se percepe o singură dată, pentru reanalizarea documentaţiilor tehnice întocmite pentru obiective socioeconomice sau pentru cele realizate pentru reţele edilitare, planuri urbanistice (PUZ/PUD) şi mijloace de publicitate.
A.6 - Se percepe pentru situaţiile de prelungire a avizelor/acordurilor prealabile. Prelungirea avizului/acordului se face prin act scris, emis în baza cererii depuse de beneficiar înainte de expirarea avizului/acordului în cauză şi numai pentru lucrările pentru care nu s-au obţinut autorizaţiile de amplasare şi/sau de acces în zona drumului.
A.7 - Se percepe pentru situaţiile de prelungire a autorizaţiilor de amplasare şi/sau de acces în zona drumului. Prelungirea autorizaţiei se face prin act scris, emis în baza cererii depuse de beneficiar înainte de expirarea autorizaţiei în cauză.
În situaţia în care cererea este depusă după termenul de expirare a autorizaţiei, se va proceda la emiterea unei noi autorizaţii, în baza vechiului proiect tehnic şi cu actualizarea certificatelor şi a avizelor aferente.
A.8.1, A.8.2 şi A.8.3 - Se percepe pentru reţelele edilitare amplasate exclusiv în zona de protecţie a drumului, fără subtraversări ale drumului naţional. Supratraversările nu se iau în calcul.
Pentru proiecte complexe ale căror categorii de lucrări sunt executate atât în zona de siguranţă, cât şi în ampriza drumului se achită tariful cel mai mare (în situaţii speciale, pentru lucrările cele mai defavorabile pentru administratorul drumului).
A.8.4. a) şi b) - Se percepe pentru reţelele care presupun amplasare în ampriza şi/sau în zona de siguranţă a drumului naţional (amplasare în paralel cu drumul sau subtraversarea acestuia).
A.8.4. c) - Se percepe în cazul lucrărilor care presupun supratraversarea drumului naţional, iar amplasarea în paralel cu drumul se face în zona de protecţie, pe teren care nu se află în proprietatea sau în administrarea C.N.A.I.R.
A.9.1 - Se percepe în cazul avizelor emise pentru manifestări cultural-artistice, sportive, târguri, filmări, mitinguri etc., indiferent de organizator. Tariful orar se va aplica integral, şi nu fracţionat, chiar dacă există posibilitatea de deschidere a traficului în zona respectivă.
Se va aplica tarif diferenţiat pentru:
A.9.1. a) - weekend şi sărbători legale prevăzute în Codul muncii, cu restricţionarea traficului rutier;
A.9.1. b) - weekend şi sărbători legale prevăzute în Codul muncii, cu închiderea traficului rutier;
A.9.1. c) - alte zile decât cele de weekend şi sărbători legale prevăzute în Codul muncii, cu restricţionarea traficului rutier;
A.9.1. d) - alte zile decât cele de weekend şi sărbători legale prevăzute în Codul muncii, cu închiderea traficului rutier.
Tarifarea de la A.9.1. a) şi A.9.1. b) se va aplica astfel:
a) dacă pe sectorul de drum sunt intersecţii cu drumuri naţionale care permit devierea traficului rutier, lungimea sectorului supus tarifării se calculează de la prima intersecţie până la ultima intersecţie de acces la drumul pe care se desfăşoară competiţia respectivă;
b) dacă pe sectorul de drum nu se poate devia traficul rutier, lungimea sectorului de drum supus tarifării se calculează de la origine la destinaţie;
c) dacă desfăşurarea competiţiilor de cros, ciclism, motociclism, carting, automobilism etc. nu presupune închiderea simultană a întregului traseu, ci doar restricţionarea unei zone a suprafeţei carosabile pe o lungime de maximum un kilometru, caravana aflându-se în mişcare, tarifarea se va calcula astfel:
- tariful orar de 100 euro/oră în cazul pct. 9.1 lit. a) şi de 20 euro/oră în cazul pct. 9.1 lit. c), se va aplica la perioada zilnică de utilizare a sectorului de drum naţional;
- tariful pentru lungimea sectorului de drum naţional se va aplica pentru un kilometru, respectiv 80 euro/km atât pentru pct. 9.1 lit. a), cât şi pentru pct. 9.1 lit. c) (distanţa minimă tarifată), reprezentând lungimea maximă a sectorului de drum ocupat de caravană în timpul deplasării, pentru fiecare zi calendaristică în care se desfăşoară competiţia, cu condiţia ca restul traseului pe care va avea loc turul competiţional să rămână deschis circulaţiei publice.
A.9.2 - Se aplică în cazul în care specificul manifestării este vădit publicitar. Tariful se aplică pentru o durată de minimum o oră, pe un sector de minimum un kilometru.
A.10. - Se percepe pentru avizele privind amplasarea unor obiective în zona viitoarelor drumuri naţionale şi autostrăzi, care respectă exigenţele administratorului drumului, prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
12. Pentru tarifele cuprinse la lit. A 9.1. pct. a), b), c) şi d) şi lit. A 9.2. administratorul drumului îşi rezervă dreptul de a refuza justificat aprobarea manifestărilor pe drumuri unde traficul este intens, în cazul în care nu sunt variante ocolitoare sau sunt lucrări în execuţie.
Nu se aprobă organizarea de târguri în zona drumurilor europene.
13. Pentru mijloacele de publicitate, prevăzute la lit. B poziţia 13 din tabel, realizate în soluţie independentă sau pe alte suprafeţe-suport, suprafaţa supusă tarifării va fi suprafaţa rezultată din încadrarea proiecţiei orizontale a panoului, la care se adaugă 1,00 m de jur-împrejur.
14. Pentru obiectivele prevăzute la lit. B poziţia 14, suprafaţa minimă supusă tarifării va fi suprafaţa obiectivelor plus 1,00 ml de jur-împrejur, la care se adaugă o suprafaţă de 10,00 mp aferentă staţionării unui vehicul în afara părţii carosabile. Administratorul drumului îşi rezervă dreptul de a refuza justificat aprobarea amplasării pe drumuri unde traficul este intens.
15. Pentru locurile de parcare care deservesc diferite obiective prevăzute la lit. B poziţia 16 din tabel, suprafaţa supusă tarifării va fi determinată în baza planului de situaţie aprobat şi reprezintă suprafaţa de teren ocupată din zona drumului, respectiv din ampriză, zona de siguranţă şi zonele limitrofe zonei de siguranţă aflate în proprietatea sau în administrarea C.N.A.I.R., prin realizarea locurilor de parcare incluzând şi penele de racordare la drum.
16. a) Pentru căile de acces la diferite obiective prevăzute la lit. B poziţia 17 din tabel, suprafaţa supusă tarifării va fi determinată în baza planului de situaţie aprobat şi reprezintă suprafaţa de teren ocupată din zona drumului, respectiv din ampriza şi zona de siguranţă, sau din zonele limitrofe zonei de siguranţă aflate în proprietatea sau administrarea C.N.A.I.R., prin realizarea accesului cu racordare simplă sau altă soluţie de amenajare, după caz (dacă amplasamentul este situat în localitate), a benzilor de accelerare şi decelerare (dacă amplasamentul este situat în afara localităţii), respectiv a benzii de stocaj pentru virare la stânga şi a buzunarului pentru inserţie în flux. Amenajarea accesului la drumul naţional se realizează conform normativului în vigoare privind amenajarea intersecţiilor la nivel pe drumurile publice.
Amplasamentul este în localitate atunci când este situat între indicatoarele rutiere de intrare şi ieşire în/din localitate, poziţia acestor indicatoare fiind cea stabilită de administratorul drumului, conform reglementărilor în vigoare.
b) Pentru obiectivele prevăzute la lit. B poziţia 19, suprafaţa minimă supusă tarifării va fi suprafaţa obiectivelor şi a terenului ocupat, plus 1,00 ml de jur-împrejur.
17. a) Pentru amplasarea diferitelor cabluri, conducte şi benzi transportoare în ampriză, zona de siguranţă a drumului şi în zonele limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau în administrarea C.N.A.I.R., prevăzute la lit. C poziţiile 20 şi 21 din tabel, cu excepţia pct. 20.3, lungimea supusă tarifării reprezintă lungimea cablului, a conductei sau a benzii transportoare amplasate sub ampriză, în zona de siguranţă a drumului sau în zonele limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau administrarea C.N.A.I.R.
b) În cazul lucrărilor întocmite de operatorii de utilităţi, destinate exclusiv unui utilizator casnic, care presupun realizarea exclusiv a unui branşament aerian sau subteran la reţeaua existentă, tariful de eliberare a acordului prealabil este cel menţionat la pct. A poziţia 2.
c) Tariful menţionat la lit. C pct. 20.3 se percepe în cazul stâlpilor amplasaţi în ampriza sau în zona de siguranţă a drumului sau în zonele limitrofe zonei de siguranţă, aflate în proprietatea sau administrarea C.N.A.I.R.
18. Scutiri de la plata tarifului pentru utilizare prin ocuparea suprafeţelor din zona drumului:
a) căile de acces realizate de persoanele fizice la locuinţe, case de vacanţă, anexe gospodăreşti, garaje sau terenuri libere de construcţii, precum şi reţelele care asigură total sau parţial utilităţile, inclusiv racordurile şi branşamentele necesare utilizatorilor casnici (racorduri la instalaţiile de apă, canal, electricitate, gaze, internet, televiziune, telefonie).
Această scutire nu este valabilă însă în cazul în care reţelele, racordurile, branşamentele se află în ampriză, zona de siguranţă sau în zonele limitrofe zonei de siguranţă aflate în proprietatea sau în administrarea C.N.A.I.R. şi deservesc exclusiv persoane juridice sau când se schimbă destinaţia locuinţei, a casei de vacanţă, a anexei gospodăreşti, a garajului sau a terenului liber de construcţie (cu transformarea parţială sau totală în spaţii lucrative/de prestări servicii/comerciale etc.), precum pentru ansamblurile de locuinţe unifamiliale sau pentru ansambluri de case de vacanţă cu utilităţile aferente;
b) obiectivele şi lucrările, amplasate sau care se realizează în zona de protecţie, în afara zonelor limitrofe zonei de siguranţă aflate în proprietatea sau în administrarea C.N.A.I.R.;
c) reţelele care asigură, total sau parţial, consumul casnic, servicii de utilităţi publice de apă, canalizare, gaze şi electricitate, inclusiv racordurile şi branşamentele, amplasate în ampriza şi în zona de siguranţă;
d) unităţile de asistenţă socială şi de educaţie (cămine sociale, spitale, dispensare, policlinici, creşe, aziluri de bătrâni, şcoli, licee, instituţii de învăţământ, grădiniţe) din subordinea autorităţilor locale sau centrale;
e) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, pe perioada în care acesta asigură pentru C.N.A.I.R., cu titlu gratuit, comunicaţiile de date de arie extinsă prin infrastructura proprie de telecomunicaţii;
f) instituţiile din subordinea Ministerului Apărării Naţionale, sediile de poliţie şi ale serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă reglementate prin Ordonanţa Guvernului nr. 88/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
g) lăcaşurile de cult ale diferitelor organizaţii religioase recunoscute de statul român (biserici, catedrale, mănăstiri etc.);
h) unităţile de administraţie, cultură şi sport ale autorităţilor centrale sau locale (primării, consilii locale şi judeţene, cămine culturale, săli de sport etc.), cu excepţia celor care desfăşoară activităţi economice;
19. Suprafaţa supusă tarifării pentru obiectivele prevăzute la lit. B poziţiile 14, 15, 16, 17 şi 18 se poate actualiza în baza situaţiei din teren atunci când soluţiile de acces autorizate au fost modificate de administratorul de drum ca urmare a lucrărilor de modernizare a drumului, de întreţinere curentă (retrasare marcaje etc.) sau în situaţiile de introducere a amplasamentului între indicatoarele rutiere de localitate - când amplasamentul a fost autorizat cu benzi suplimentare.
20. La realizarea de căi de acces, aprobate în soluţie comună pentru doi sau mai mulţi utilizatori, situaţi în aceeaşi incintă sau utilizând acelaşi drum colector sau bandă colectoare, suprafaţa ocupată de amenajarea comună se împarte în mod egal la persoanele deservite de accesul sau drumul colector în cauză. Se pot stabili alte proporţii ale suprafeţei tarifate numai în situaţia în care persoanele în cauză încheie o convenţie legalizată în acest sens.
21. Tarifele de ocupare a zonei drumului, stabilite la lit. B poziţiile 16, 17 şi 18 se percep persoanelor fizice sau juridice care deţin calitatea de proprietar al construcţiei, tariful putându-se pune şi în sarcina utilizatorului construcţiei în cauză (chiriaş) dacă există o înţelegere scrisă între cele două părţi privitor la acest aspect.
22. Nerespectarea în teren de către beneficiarii autorizaţiilor a planurilor de situaţie aprobate de administratorul drumului sau a soluţiilor de acces/refugii/parcare nu dă dreptul utilizatorului să solicite diminuarea suprafeţelor supuse tarifării conform contractelor, excepţie făcând situaţiile când autorităţile locale execută diferite lucrări de amenajare (trotuare, spaţii verzi etc.) sau când C.N.A.I.R. aplică anumite măsuri care duc la modificarea caracteristicilor drumului, situaţii care modifică condiţiile de amenajare a accesului.
23. Tariful prevăzut la lit. B poziţia 18 se aplică în cazul utilizării suprafeţelor de teren situate în zonă şi/sau în afara zonei de protecţie care se află în proprietatea publică a statului şi sunt administrate de C.N.A.I.R. (suprafeţe de teren ce au fost expropriate sau dobândite prin contract de vânzare-cumpărare în vederea realizării lucrărilor de variante ocolitoare, drumuri de legătură).
24. Tarifele pentru ocuparea zonei drumului, prevăzute la lit. C poziţiile 21.1. 21.2, 21.3, 21.4 şi 21.5, nu se aplică pentru sistemele publice de alimentare cu apă şi canalizare.
25. La stabilirea soluţiilor de pozare a conductelor de apă şi canal a căror amplasare în zona drumului nu poate fi realizată potrivit prevederilor art. 48 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se pot lua în calcul următoarele modalităţi de amplasare:
a) sub trotuare;
b) zona verde;
c) şanţuri sau rigole, pe sectoare limitate ca lungime, cu soluţie justificată de distanţa minimă legală faţă de alte reţele edilitare existente, pozate cu acordul administratorului de drum;
d) acostamente, pe sectoare limitate ca lungime, cu soluţie justificată de distanţa minimă legală faţă de alte reţele edilitare existente, pozate cu acordul administratorului de drum;
e) în cazuri excepţionale, pe sectoare de drum limitate ca lungime, a căror soluţie tehnică este impusă de existenţa altor reţele pozate cu acordul administratorului de drum, justificate cu argumente tehnice, în partea carosabilă a drumurilor naţionale, şi anume cât mai aproape de marginea acesteia, realizată de preferinţă prin foraj orizontal în lungul drumului, prin canivou (casetă tehnică) sau galerie edilitară.
26. Condiţiile ce trebuie îndeplinite la întocmirea proiectelor sunt stabilite prin Normele tehnice privind proiectarea şi amplasarea construcţiilor, instalaţiilor şi panourilor publicitare în zona drumurilor, pe poduri, pasaje, viaducte şi tuneluri rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 571/1997, cu modificările ulterioare, cu precizarea că soluţia tehnică este corelată cu condiţiile restrictive impuse de administratorul drumului, de regulă în afara zonei de siguranţă.
27. În situaţia în care beneficiarul nu depune la direcţiile regionale de drumuri şi poduri documentaţia tehnică completă pentru eliberarea acordului prealabil, pentru a preîntâmpina problemele legate de schimbarea soluţiilor şi a traseului de amplasare a conductelor după obţinerea finanţării, acesta va solicita obligatoriu un aviz iniţial de amplasare, pentru a fi precizate toate condiţiile restrictive de amplasare, necesare întocmirii documentaţiei pentru faza următoare de proiectare.
28. Documentaţia necesară obţinerii avizului iniţial de la direcţiile regionale de drumuri şi poduri va cuprinde:
a) cererea prin care se solicită aviz pentru amplasarea conductelor de apă şi canal în zona drumurilor naţionale şi autostrăzilor;
b) procesul-verbal de constatare pe teren, redactat de către secţia de drumuri naţionale pe raza căreia se execută lucrarea, care să conţină identificarea traseului conductei, adâncimea de pozare şi condiţiile restrictive impuse de administratorul drumului;
c) memoriu tehnic care va cuprinde descrierea lucrărilor de amplasare a conductelor, a construcţiilor aferente, respectiv cămine de vane, cămine de vizitare, staţii de pompare, cu respectarea condiţiilor restrictive impuse de administratorul drumului;
d) plan de situaţie topografic cu pozarea conductei în lungul drumului naţional, cu retragerile impuse de administratorul drumului, atât pentru conducte, cât şi pentru construcţiile aferente, respectiv cămine de vizitare, cămine de vane, staţii de pompare, cu corelarea picheţilor şi a poziţiilor kilometrice ale drumului;
e) soluţia tehnică propusă pentru amplasarea conductelor, corelată cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu normativele tehnice şi standardele în vigoare specifice;
f) profiluri transversale caracteristice cu situaţia din teren sau cu cea în curs de aprobare, pentru faza iniţială, urmând ca la faza următoare de proiectare să se prezinte profiluri transversale curente care se vor corela cu cele prezentate anterior. În cazul unor diferenţe, proiectantul de specialitate apă-canal poartă întreaga responsabilitate şi soluţia tehnică rămâne cea avizată iniţial;
g) soluţii pentru refacerea sistemului rutier şi a părţii carosabile afectate, dacă este cazul, cu respectarea soluţiei tehnice impuse de administratorul drumului.
29. Dacă documentaţia depusă pentru obţinerea avizului iniţial este completă, termenul pentru acordarea acestui aviz este de 20 de zile, cu posibilitatea prelungirii cu încă 15 zile în situaţiile în care soluţia de amplasare propusă nu este corelată cu situaţia existentă din teren.
30. Anterior realizării lucrărilor de amplasare a conductelor, este obligatoriu ca beneficiarii conductelor de apă şi canal, în conformitate cu prevederile art. 46 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, să depună documentaţia tehnică în vederea obţinerii acordului prealabil şi a autorizaţiei de amplasare în zona drumului naţional, necesare obţinerii autorizaţiei de construire.
31. Dacă documentaţia depusă pentru obţinerea avizului prealabil este completă, termenul pentru acordarea acestui aviz este de 20 de zile, cu posibilitatea prelungirii cu încă 15 zile în situaţiile în care soluţia de amplasare propusă nu este corelată cu situaţia existentă în teren.
32. Termenul de valabilitate a acordului prealabil este prevăzut la pct. 4.3 din Normele tehnice privind proiectarea şi amplasarea construcţiilor, instalaţiilor şi panourilor publicitare în zona drumurilor, pe poduri, pasaje, viaducte şi tuneluri rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 571/1997, cu modificările ulterioare.
33. În baza acordului prealabil se va emite autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului, document necesar pentru obţinerea autorizaţiei de construire.
34. Pentru contractele privind ocuparea zonei drumurilor încheiate pentru o perioadă de minimum 5 ani, cu o valoare anuală mai mare de 5.000.000 euro, inclusiv TVA, care prevăd plata semestrială în avans a tarifelor, în luna a II-a a fiecărui semestru, pentru semestrul în curs, se aplică o reducere de 10% la tarifele pentru ocuparea zonei drumului prevăzute la lit. B şi C din tabel. Tarifele rezultate ca urmare a aplicării acestei reduceri vor fi rotunjite la a II-a zecimală.
35. Aplicarea fracţionată a tarifului de utilizare a zonei drumului:
a) pentru perioadele mai mici de o lună, tariful aferent se calculează prin fracţionarea contravalorii tarifului lunar;
b) contravaloarea tarifului de utilizare a zonei drumului, aferent perioadelor mai mici de o lună, se calculează având ca bază cantitatea (suprafaţă/lungime/bucăţi) la care se aplică tariful lunar, rezultatul urmând a fi împărţit la numărul de zile aferent lunii în cauză, după exemplul:
X mp/ml/buc * Y euro = Z euro / Q zile
unde:
X = cantitatea menţionată în contract (mp/ml/buc.)
Y = cuantum tarif aplicabil;
Z = valoare tarif lunar;
Q = număr zile aferente lunii pentru care se realizează calculul fracţionat.
36. Cererea-tip prin care se solicită aviz pentru amplasarea conductelor de apă şi canal în zona drumurilor naţionale şi autostrăzilor:
Către: Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. - Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri ...................
Adresa Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri ...........
Tel. ................, fax ....................
____________________________________________________________________________
| Persoana | Subscrisa: .................................., cu sediul în |
| juridică sau | localitatea: ..............., str./bd./şos. ............... |
| persoana | nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., judeţul/ |
| fizică | sectorul .........., telefon ............, fax: ........... |
| înmatriculată| e-mail ....................., nr. fiscal ............... şi |
| | nr. de înregistrare RC J...../......./...................., |
| | cod IBAN cont: RO ............................., deschis la |
| | Banca ......................, Sucursala/Filiala .........., |
| | reprezentată legal prin dl/dna ....................., având |
| | funcţia de ..............., şi prin dl/dna ..............., |
| | având funcţia de ........................, |
|______________|_____________________________________________________________|
| Persoana | Subsemnatul(a): ........................., cu domiciliul în |
| fizică | localitatea: ................, str./bd./şos. .............. |
| | nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., judeţul/ |
| | sectorul ........, e-mail ............, telefon .........., |
| | fax: ............. |
| | identificat(ă) cu B.I./C.I. seria ..... nr. ............... |
| | eliberat(ă) de Poliţia ............................., având |
| | cod numeric personal (CNP) |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
|______________|_____________________________________________________________|
în vederea realizării lucrării .........................
în zona DN ..........., km ............. stânga/dreapta.
Vă solicit*)
|_| eliberarea avizului iniţial (Nu dă drept de execuţie a lucrărilor.)
|_| eliberarea acordului prealabil (Nu dă drept de execuţie a lucrărilor.)
|_| eliberarea autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public (Se eliberează la faza de obţinere a autorizaţiei de construire - dă drept de realizare a lucrărilor.)
|_| prelungirea autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public nr. .......... din data ...../...../......., motivată de ................ .
Lucrarea este finanţată din fonduri ....................
Depunem anexat documentaţia (conform borderoului anexat) în .... (....) exemplare.
Persoana de contact din partea beneficiarului ........., tel. ............
Persoana de contact din partea proiectantului ........., tel. ............
Data: ...../...../............
..............................
(loc de semnătură şi ştampilă)
Cererea se va completa integral, se va semna şi se va ştampila de către solicitant.
Cererea se va depune într-un singur exemplar, original, ataşat unui exemplar din documentaţie.
Documentaţia se va depune în 3 exemplare (drumuri naţionale) sau 5 exemplare (drumuri naţionale europene şi autostrăzi) identice.
------------
*) Se va marca căsuţa corespunzătoare intenţiei solicitantului.