1.  HOTĂRÂRE  Nr. 488/2017 din 13 iulie 2017

privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii

 

    Text în vigoare începând cu data de 5 septembrie 2019

    REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICĂ NEAMŢ

 

    Text actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative modificatoare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 5 septembrie 2019.

 

    Act de bază

#B: Hotărârea Guvernului nr. 488/2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 25 iulie 2017

 

    Acte modificatoare

#M2: Hotărârea Guvernului nr. 645/2019

#M1: Hotărârea Guvernului nr. 821/2017

 

Modificările şi completările efectuate prin actele normative enumerate mai sus sunt scrise cu font italic. În faţa fiecărei modificări sau completări este indicat actul normativ care a efectuat modificarea sau completarea respectivă, în forma #M1, #M2 etc.

#B

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. III alin. (1) din Legea nr. 51/2012 privind modificarea şi completarea Legii nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii,

 

    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

 

    ART. 1

    (1) Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii, prevăzut în anexa nr. 1.

    (2) Instituţiile publice care funcţionează în subordinea Inspecţiei Muncii, respectiv activitatea care funcţionează pe lângă Inspecţia Muncii sunt prevăzute în anexa nr. 2.

    ART. 2

    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 3

    (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    (2) În termenul prevăzut la alin. (1), Inspecţia Muncii va elabora Regulamentul de organizare şi funcţionare al aparatului propriu al Inspecţiei Muncii şi regulamentul de organizare şi funcţionare al inspectoratului teritorial de muncă, care se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi justiţiei sociale.

    (3) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.377/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii, precum şi pentru stabilirea unor măsuri cu caracter organizatoric, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 802 din 25 noiembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare.

 

    ANEXA 1

 

                         REGULAMENT

de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii

 

    CAPITOLUL I

    Dispoziţii generale

 

    ART. 1

    (1) Inspecţia Muncii este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale.

    (2) Inspecţia Muncii îndeplineşte funcţia de autoritate de stat, prin care asigură exercitarea controlului în domeniile relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă şi supravegherii pieţei produselor din domeniul de competenţă.

    (3) Activitatea Inspecţiei Muncii şi a inspectoratelor teritoriale de muncă este finanţată integral de la bugetul de stat.

    (4) Inspecţia Muncii are sediul în municipiul Bucureşti, str. Matei Voievod nr. 14, sectorul 2.

    ART. 2

    (1) În subordinea Inspecţiei Muncii funcţionează:

    a) inspectorate teritoriale de muncă, instituţii publice cu personalitate juridică, care se organizează şi funcţionează în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti;

#M1

    b) *** Abrogată

#B

    c) Centrul de Pregătire şi Perfecţionare Profesională al Inspecţiei Muncii - instituţie publică cu personalitate juridică.

#M2

    (2) Finanţarea Centrului de Pregătire şi Perfecţionare Profesională al Inspecţiei Muncii se asigură din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale.

#B

    ART. 3

    (1) Inspecţia Muncii are rol de coordonare şi exercitare a activităţii de control în domeniul relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă şi supravegherii pieţei produselor din domeniul de competenţă, în vederea aplicării unitare a dispoziţiilor legale în unităţile din sectorul public, mixt, privat şi la alte categorii de angajatori.

 

�������������������������������������.

 

    (7) Regulamentul intern se aprobă prin decizie a inspectorului general de stat pentru aparatul propriu al Inspecţiei Muncii, respectiv prin decizie a inspectorului-şef pentru inspectoratul teritorial de muncă.

    ART. 8

    (1) În cadrul Inspecţiei Muncii se organizează şi funcţionează Colegiul Inspecţiei Muncii, organ consultativ în domeniul de activitate, format din funcţionari publici de conducere sau, după caz, de execuţie din cadrul Inspecţiei Muncii, stabiliţi prin decizie a inspectorului general de stat.

    (2) Colegiul Inspecţiei Muncii se întruneşte periodic sub conducerea inspectorului general de stat pentru stabilirea strategiei şi dezbaterea problemelor deosebite, curente sau rezultate din activităţile desfăşurate.

    ART. 9

    În cadrul Inspecţiei Muncii funcţionează Corpul de control al calităţii inspecţiei în subordinea inspectorului general de stat, cu rol în cercetarea faptelor care constituie obiect al sesizărilor privind încălcarea de către inspectorii de muncă a prevederilor legale, a metodologiilor, procedurilor ori a altor norme interne de lucru şi ale cărui atribuţii se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al aparatului propriu al Inspecţiei Muncii.

    ART. 10

    La nivelul Inspecţiei Muncii şi al inspectoratelor teritoriale de muncă se constituie Consiliul consultativ tripartit, cu rol de dialog social, format din reprezentanţii desemnaţi ai instituţiei, ai confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional.

    ART. 11

    (1) La nivelul Inspecţiei Muncii funcţionează o structură specializată în sensul prevăzut la art. 3 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2008, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Inspecţia Muncii preia centralizat apelurile comunicate de Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi organizează sistemul de direcţionare a acestora către inspectoratele teritoriale de muncă.

 

    CAPITOLUL III

    Atribuţiile Inspecţiei Muncii

 

    ART. 12

    (1) Inspecţia Muncii are în principal următoarele atribuţii:

 

    A. Atribuţii generale:

    a) controlează aplicarea corectă şi unitară a prevederilor legale generale şi speciale care reglementează relaţiile de muncă, securitatea şi sănătatea în muncă, supravegherea pieţei produselor din domeniul de competenţă, conform legii;

    b) elaborează şi pune în aplicare programe anuale de acţiuni pentru implementarea politicii Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale în domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii;

    c) coordonează, îndrumă metodologic şi controlează activitatea inspectoratelor teritoriale de muncă şi a celorlalte instituţii aflate în subordine;

    d) reprezintă Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, ca organ de specialitate, în relaţiile de cooperare internaţională în domeniul de competenţă, în limita mandatului acordat de ministrul muncii şi justiţiei sociale;

    e) asigură reprezentarea, în numele statului român şi al Guvernului României, pe plan intern şi extern, în relaţiile de cooperare cu instituţii şi organisme naţionale şi internaţionale pentru domeniile sale de competenţă, în limita mandatului acordat de ministrul muncii şi justiţiei sociale;

    f) elaborează metodologii şi proceduri unitare de control în domeniul propriu de competenţă;

    g) controlează respectarea criteriilor de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite şi modul de realizare de către angajatori a măsurilor pentru normalizarea condiţiilor de muncă;

    h) îndeplineşte atribuţiile, conform reglementărilor legale în vigoare, cu privire la activitatea de pregătire şi perfecţionare a pregătirii personalului propriu;

    i) cooperează, pe plan intern şi internaţional, în domeniile de competenţă, cu instituţii similare, inspecţii din alte domenii, instituţii publice sau private, organizaţii ale partenerilor sociali şi cu orice alte organizaţii care sunt constituite şi funcţionează potrivit legii;

    j) realizează venituri din prestări de servicii, calculate pe bază de tarife aprobate prin ordin al ministrului muncii şi justiţiei sociale, precum şi alte venituri obţinute conform prevederilor legale, care se fac venit la bugetul de stat, în condiţiile art. 7 din Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată, cu modificările ulterioare;

    k) soluţionează, în limita competenţelor legale, petiţiile adresate de persoane fizice sau juridice;

    l) asigură schimbul de informaţii cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu persoanele fizice şi juridice, în condiţiile legii;

    m) administrează fondurile bugetare pe care le are la dispoziţie, precum şi bunurile din domeniul public sau privat al statului aflate în administrare şi/sau în folosinţă;

    n) elaborează proiectul anual de buget, pe care îl supune aprobării ministrului muncii şi justiţiei sociale, şi asigură exerciţiul financiar-contabil al instituţiei, în condiţiile legii;

    o) organizează sistemul informatic necesar activităţii proprii şi gestionează registrele electronice din domeniul de competenţă;

    p) îndeplineşte rolul de unitate de achiziţii centralizate, în conformitate cu prevederile cap. I secţiunea a 8-a paragraful 1 - "Activităţi de achiziţie centralizată" din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru inspectoratele teritoriale de muncă, în vederea achiziţionării centralizate, prin aparatul propriu, de autoturisme, cu excepţia autoturismelor care sunt achiziţionate conform prevederilor Ordinului ministrului mediului nr. 661/2017 privind aprobarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2017 - 2019;

  ��������������������������������������     

 

   ANEXA 2

 

    A. Instituţii publice care funcţionează în subordinea Inspecţiei Muncii:

 

    - Inspectoratele teritoriale de muncă - finanţate integral de la bugetul de stat

#M1

    - [A doua liniuţă] *** Abrogată

#M2

    - Centrul de Pregătire şi Perfecţionare Profesională al Inspecţiei Muncii - finanţat din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat.

#B  

������������������������������������...                             

 

 

2. -   LEGE  Nr. 210/2016 din 9 noiembrie 2016 pentru modificarea unor acte normative

 

EMITENT:      PARLAMENTUL ROMÂNIEI

PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL  NR. 913 din 14 noiembrie 2016

 

    Parlamentul României adoptă prezenta lege.

 

    ART. I

    (1) La intrarea în vigoare a prezentei legi se desfiinţează Agenţia Naţională pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială.

    (2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, Inspecţia Muncii şi Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială îşi vor desfăşura în continuare activitatea în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 3 mai 2012, cu modificările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 921 din 23 decembrie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2012.

    ART. II

    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 920 din 17 decembrie 2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 174/2015, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

    1. Articolul 5 se abrogă.

    2. La articolul 18 alineatul (1), literele d) şi e) se abrogă.

    ART. III

    La articolul 30 din Legea nr. 219/2015 privind economia socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 28 iulie 2015, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

    "b) Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, pentru contravenţiile prevăzute la art. 29 lit. d)."

 

    Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

 

                              PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

                              FLORIN IORDACHE

 

                              PREŞEDINTELE SENATULUI

                              CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU

 

    Bucureşti, 9 noiembrie 2016.

    Nr. 210.

 

                              ---------------