1. LEGEA NR. 207/2015, privind Codul de procedură fiscală
ART. 52
Soluţia fiscală individuală anticipată şi acordul de preţ în avans
(1) Soluţia fiscală individuală anticipată
este actul administrativ emis de organul fiscal central în vederea soluţionării
unei cereri a contribuabilului/plătitorului referitoare la reglementarea unor
situaţii fiscale de fapt viitoare. Situaţia fiscală de fapt viitoare se
apreciază în funcţie de data depunerii cererii.
(2) Acordul de preţ în avans este actul administrativ
emis de organul fiscal central în vederea soluţionării unei
cereri a contribuabilului/plătitorului, referitoare la stabilirea condiţiilor
şi modalităţilor în care urmează să fie determinate, pe parcursul unei perioade
fixe, preţurile de transfer, în cazul tranzacţiilor efectuate cu persoane
afiliate, astfel cum sunt definite în Codul fiscal. Tranzacţiile
viitoare care fac obiectul acordului de preţ în avans se apreciază în funcţie
de data depunerii cererii. Contribuabilul/plătitorul va putea solicita un acord
de preţ în avans şi pentru determinarea rezultatului fiscal atribuibil unui
sediu permanent.
(3) Anterior depunerii cererii de emitere a
unei soluţii fiscale individuale anticipate sau de emitere/modificare a unui
acord de preţ în avans, contribuabilul/plătitorul poate solicita în scris
organului fiscal competent o discuţie preliminară în vederea stabilirii
existenţei stării de fapt viitoare pentru emiterea unei soluţii fiscale,
respectiv pentru încheierea unui acord sau, după caz, a condiţiilor pentru
modificarea acordului.
(4) Cererea pentru emiterea soluţiei
fiscale individuale anticipate sau a acordului de preţ în avans trebuie să fie
însoţită de documente relevante pentru emitere, precum şi de dovada plăţii
taxei de emitere.
(5) Prin cerere contribuabilul/plătitorul
propune conţinutul soluţiei fiscale individuale anticipate sau al acordului de
preţ în avans, după caz.
(6) În scopul soluţionării cererii, organul
fiscal competent poate solicita contribuabilului/plătitorului clarificări cu
privire la cerere şi/sau documentele depuse.
(7) Înainte de emiterea soluţiei fiscale
individuale anticipate sau acordului de preţ în avans, după caz, organul fiscal
competent prezintă contribuabilului/plătitorului proiectul actului administrativ
în cauză, acordându-i acestuia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere
potrivit art. 9 alin. (1), cu excepţia cazului în care
contribuabilul/plătitorul renunţă la acest drept şi notifică acest fapt
organului fiscal.
(8) Contribuabilul/Plătitorul poate
prezenta clarificările prevăzute la alin. (6) sau poate exprima punctul de
vedere prevăzut la alin. (7) în termen de 60 de zile lucrătoare de la data
solicitării clarificărilor necesare ori de la data comunicării proiectului
soluţiei fiscale individuale anticipate sau acordului de preţ în avans.
(9) În soluţionarea cererii
contribuabilului/plătitorului se emite soluţia fiscală individuală anticipată
sau acordul de preţ în avans. În situaţia în care contribuabilul/plătitorul nu
este de acord cu soluţia fiscală individuală anticipată sau cu acordul de preţ
în avans emis, acesta transmite, în termen de 30 zile de la comunicare, o
notificare la organul fiscal emitent. Soluţia fiscală individuală anticipată
sau acordul de preţ în avans pentru care contribuabilul/plătitorul a transmis o
notificare nu produce niciun efect juridic.
(10) Soluţia fiscală individuală
anticipată sau acordul de preţ în avans se comunică
contribuabilului/plătitorului căruia îi sunt destinate, precum şi organului
fiscal competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de
contribuabilul/plătitorul solicitant.
(11) Soluţia fiscală individuală anticipată
şi acordul de preţ în avans sunt opozabile şi obligatorii faţă de organul
fiscal, numai dacă termenii şi condiţiile acestora au fost respectate de
contribuabil/plătitor.
.....................................................................................................................................................
(16) Emiterea unei soluţii fiscale individuale
anticipate se supune unei taxe de emitere după cum urmează:
a) de 5.000 euro, la cursul comunicat de Banca
Naţională a României pentru ziua efectuării plăţii, pentru contribuabilii mari;
b) de 3.000 euro, la cursul comunicat de Banca
Naţională a României pentru ziua efectuării plăţii, pentru celelalte categorii
de contribuabili/plătitori.
....................................................................................................................................................
(19) Contribuabilul/Plătitorul solicitant
are dreptul la restituirea taxei achitate în cazul în care organul fiscal
competent respinge emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate, respectiv
emiterea/modificarea acordului de preţ în avans.
(20)
Soluţia fiscală individuală anticipată şi acordul de preţ în avans nu
mai sunt valabile dacă prevederile legale de drept material fiscal în baza
cărora a fost luată decizia se modifică.
(21) Soluţia fiscală individuală
anticipată şi acordul de preţ în avans, precum şi respingerea cererii
de emitere a soluţiei fiscale individuale anticipate şi acordului de preţ în
avans se aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.
(22) Prin ordin al preşedintelui
A.N.A.F.*) se stabileşte procedura privind emiterea soluţiei fiscale
individuale anticipate sau a acordului de preţ în avans, precum
şi conţinutul cererii pentru emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate sau
a acordului de preţ în avans şi a cererii de modificare, extindere sau
revizuire a acordului de preţ în avans.
#CIN
*) A se
vedea:
.....................................................................................................................................................
- Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală nr. 3736/2015 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea
soluţiei fiscale individuale anticipate, precum şi conţinutul cererii pentru
emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate.
2. ORDIN Nr. 3736/2015 din 23 decembrie 2015
pentru aprobarea Procedurii
privind emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate, precum şi conţinutul
cererii pentru emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate
ART. 1
Se aprobă Procedura privind emiterea
soluţiei fiscale individuale anticipate, prevăzută în anexa nr. 1.
ART. 2
Conţinutul cererii pentru emiterea soluţiei
fiscale individuale anticipate, documentaţia aferentă, precum şi modalitatea de
depunere a acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
ART. 3
(1) Prevederile prezentului ordin se aplică
cererilor de emitere a soluţiei fiscale individuale anticipate depuse după data
de 1 ianuarie 2016.
(2) Pentru cererile de emitere a soluţiei
fiscale individuale anticipate depuse anterior datei de 1 ianuarie 2016 sunt
aplicabile dispoziţiile legale în vigoare la data depunerii acestora.
ART. 4
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte
integrantă din prezentul ordin.
ART. 5
Direcţia generală coordonare inspecţie
fiscală, Direcţia generală juridică, Direcţiile generale regionale ale
finanţelor publice şi unităţile subordonate acestora şi Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
ART. 6
Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2016.
ANEXA
1 - PROCEDURĂ privind emiterea
soluţiei fiscale individuale anticipate
1. Prezenta procedură se aplică pentru
emiterea de către organul fiscal central a unui act administrativ pentru reglementarea
unei situaţii fiscale de fapt viitoare, definit la art. 52 din Legea nr.
207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările
ulterioare, ca "soluţie fiscală individuală anticipată" şi denumit în
continuare soluţie fiscală.
2. Contribuabilii/plătitorii înregistraţi
la organele fiscale din România pot solicita Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emiterea unei soluţii fiscale, prin depunerea unei cereri.
3. Situaţia fiscală de fapt viitoare a
cărei reglementare se solicită trebuie să fie ulterioară depunerii cererii.
Tratamentul fiscal stabilit prin soluţia fiscală va fi aplicabil de la data
operaţiunii viitoare a cărei reglementare s-a solicitat.
4.
Discuţia preliminară
4.1. Anterior depunerii cererii de emitere
a unei soluţii fiscale, contribuabilul/plătitorul poate solicita în scris
organului fiscal competent o discuţie preliminară în vederea stabilirii
existenţei stării fiscale de fapt viitoare pentru emiterea unei soluţii
fiscale.
4.2. Cererea pentru discuţia preliminară se
depune la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi conţine informaţii cu
privire la datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului şi ale
reprezentantului legal, precum şi o scurtă prezentare a obiectului discuţiei.
4.3. Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală va comunica în scris contribuabilului/plătitorului data, ora şi locul
unde se organizează discuţia preliminară.
5.
Furnizarea de alte date/informaţii sau documente
5.1. În funcţie de circumstanţele fiecărui
caz în parte, contribuabilul/plătitorul trebuie să furnizeze şi alte
date/informaţii sau documente organului fiscal competent, la cererea scrisă a
acestuia.
5.2. Contribuabilul/plătitorul solicitant
va răspunde cererilor de informaţii/date sau documente suplimentare, inclusiv
în situaţia în care acestea au legătură cu persoanele afiliate.
6. În situaţiile în care organul fiscal
competent solicită clarificări ce vizează obiectul cererii şi/sau
date/informaţii sau documente relevante luării deciziei, termenul pentru
emiterea soluţiei fiscale se suspendă şi se prelungeşte cu perioada cuprinsă
între data solicitării şi data obţinerii acestora.
7. Cererea pentru emiterea soluţiei fiscale
se respinge, prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, în următoarele situaţii:
a) cererea şi documentaţia prezentată nu
conţine cel puţin unul dintre elementele prevăzute la pct. 1.1 lit. a) -
l) şi pct. 1.2 din anexa nr. 2 la ordinul pentru aprobarea
procedurii privind emiterea soluţiei fiscale, precum şi conţinutul cererii
pentru emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate;
b) cererea şi documentaţia nu este
prezentată conform pct. 2 din anexa nr. 2 la ordinul pentru
aprobarea procedurii privind emiterea soluţiei fiscale, precum şi conţinutul
cererii pentru emiterea soluţiei fiscale sau nu este refăcută, după depunere,
conform prevederilor menţionate;
c) dacă există o procedură fiscală,
administrativă sau judiciară în curs care are legătură cu cazul descris sau
cazul descris face obiectul unei cercetări de natură penală, inclusiv pentru
fapte de evaziune fiscală şi are legătură cu contribuabilul solicitant;
d) dacă se constată faptul că cererea şi
documentaţia depuse conţin informaţii care nu sunt corecte şi conforme cu
realitatea sau care ascund o altă situaţie de fapt;
e) contribuabilul/plătitorul care solicită
emiterea soluţiei fiscale nu a transmis
informaţiile/datele/clarificările/documentele solicitate de către organul
fiscal competent, cu privire la cererea şi/sau documentele depuse, în termenul
prevăzut de lege;
f) situaţia fiscală de fapt care face
obiectul cererii a fost reglementată prin modificări legislative sau emiterea
de acte administrative (decizii ale Comisiei Fiscale Centrale) ulterior
depunerii cererii şi până la data emiterii soluţiei fiscale;
g) situaţia fiscală de fapt care face
obiectul cererii este similară unei situaţii fiscale de fapt care a fost
reglementată în cadrul unei inspecţii fiscale la contribuabilul/plătitorul
solicitant, finalizată prin emiterea de acte administrativ fiscale;
h) în alte situaţii decât cele prevăzute la
lit. a) - g), când se constată că cererea nu vizează aspecte necesar a fi
clarificate în condiţiile prevăzute la art. 52 din Legea nr. 207/2015
privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
8.
Prezentarea proiectului de soluţie fiscală sau a clarificărilor
8.1. Înainte de emiterea, respectiv de
respingerea cererii de emitere a soluţiei fiscale, organul fiscal competent
prezintă contribuabilului/plătitorului proiectul actului administrativ în
cauză, acordându-i acestuia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere
potrivit art. 9 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de
procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia
cazului în care contribuabilul/plătitorul renunţă la acest drept şi notifică
acest fapt organului fiscal.
8.2. Contribuabilul/plătitorul poate
prezenta clarificările prevăzute la art. 52 alin. (6) din Legea nr.
207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările
ulterioare, sau poate exprima punctul de vedere asupra proiectului prevăzut la
pct. 8.1, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data solicitării
clarificărilor necesare ori de la data comunicării proiectului soluţiei
fiscale.
9. Soluţia fiscală se aprobă prin şi este
anexă a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emis
pentru soluţionarea cererii de emitere depuse de către contribuabilul/plătitorul
solicitant şi conţine:
a) denumirea organului fiscal emitent;
b) data la care a fost emisă şi data de la
care îşi produce efectele soluţia fiscală;
c) datele de identificare ale
contribuabilului/plătitorului beneficiar al soluţiei fiscale;
d) obiectul soluţiei fiscale;
e) obligaţia fiscală principală ce face
obiectul soluţiei fiscale;
f) motivul de fapt;
g) temeiul de drept;
h) referinţe la completările
documentaţiei/solicitările de clarificări care au intervenit în perioada de
emitere a soluţiei fiscale;
i) propunerea contribuabilului/plătitorului
cu privire la reglementarea fiscală a situaţiei fiscale de fapt viitoare, care
face obiectul cererii de emitere a soluţiei fiscale, inclusiv opinia
contribuabilului/plătitorului solicitant privind proiectul de soluţie fiscală,
comunicat în condiţiile legii, exprimat în perioada de emitere a acesteia;
j) interpretarea organului fiscal competent
cu privire la tratamentul fiscal aplicabil situaţiei fiscale de fapt viitoare
prezentate în cererea de emitere a soluţiei fiscale;
k) prezumţiile critice care pot afecta
aplicabilitatea soluţiei fiscale;
l) menţiunea că soluţia fiscală emisă
produce efecte numai faţă de contribuabilul/plătitorul solicitant şi pentru situaţia
fiscală de fapt viitoare pentru care a fost emisă.
10. În situaţia în care
contribuabilul/plătitorul nu este de acord cu soluţia fiscală emisă, acesta
transmite, în termen de 30 de zile de la comunicare, o notificare la organul
fiscal emitent. Soluţia fiscală pentru care contribuabilul/plătitorul a
transmis o notificare nu produce niciun efect juridic.
11. Respingerea cererii de emitere a
soluţiei fiscale se aprobă prin şi este anexă a ordinului preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emis în acest sens şi conţine:
a) datele de identificare ale
contribuabilului/plătitorului solicitant al soluţiei fiscale;
b) obiectul soluţiei fiscale;
c) prezentarea situaţiei fiscale de fapt
viitoare care face obiectul cererii, respectiv a temeiului de drept aferent;
d) prezentarea considerentelor respingerii
cererii de emitere a soluţiei fiscale, respectiv a temeiului de drept care a
stat la baza respingerii.
12. Pentru fiecare situaţie fiscală de fapt
viitoare şi pentru fiecare obligaţie fiscală se emite o soluţie fiscală.
13. În situaţia în care temeiul de drept,
în baza căruia a fost propusă soluţia fiscală solicitată, se modifică, în
perioada cuprinsă între data depunerii cererii de emitere a soluţiei fiscale şi
data emiterii ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, contribuabilul/plătitorul va actualiza cererea depusă, prin
completarea acesteia potrivit prevederilor pct. 2 din anexa nr. 2
la ordinul pentru aprobarea procedurii privind emiterea soluţiei fiscale
individuale anticipate, precum şi conţinutul cererii pentru emiterea soluţiei
fiscale individuale anticipate.
14. În situaţia în care există indicii că
situaţia fiscală de fapt viitoare care face obiectul cererii de emitere a soluţiei
fiscale poate reprezenta o tranzacţie transfrontalieră artificială în sensul
prevederilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, organul fiscal competent
poate iniţia procedura de schimb de informaţii fiscale, în baza convenţiilor de
evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alte state sau a prevederilor
Directivei 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind
cooperarea administrativă în domeniul fiscal şi de abrogare a Directivei
77/799/CEE, cu modificările şi completările ulterioare, cu administraţiile
fiscale ale statelor vizate de tranzacţia transfrontalieră, după caz.
15. Tariful pentru emiterea soluţiei fiscale
se va achita în lei în contul 20.33.01.29
al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cod IBAN
RO56TREZ70020330129XXXXX, deschis la Trezoreria Operativă a Municipiului
Bucureşti.
16. Soluţia fiscală se comunică
contribuabilului/plătitorului căruia îi este destinată, precum şi organului
fiscal competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de
contribuabilul/plătitorul solicitant.
17. Soluţia fiscală este opozabilă şi
obligatorie faţă de organul fiscal, numai dacă termenii şi condiţiile acesteia
au fost respectate de contribuabil/plătitor.
ANEXA 2 - Conţinutul cererii pentru emiterea soluţiei fiscale individuale
anticipate, documentaţia aferentă, precum şi modalitatea de depunere a acestora
1. Conţinutul
cererii şi documentaţiei pentru emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate
1.1 Cererea însoţită de documentaţia pentru
emiterea unei soluţii fiscale individuale anticipate (denumită în continuare
soluţie fiscală) trebuie să conţină următoarele:
a) datele de identificare ale
contribuabilului/plătitorului solicitant şi ale reprezentantului legal al
acestuia;
b) prezentarea activităţii
contribuabilului/plătitorului, aşa cum se desfăşoară la momentul depunerii
cererii, respectiv descrierea modalităţii de derulare a acesteia în viitor;
c) prezentarea detaliată a situaţiei de
fapt fiscale viitoare pentru care se solicită emiterea soluţiei fiscale,
însoţită de descrierea motivelor de fapt;
d) prezentarea temeiului de drept aplicabil
stării de fapt fiscale viitoare;
e) prezentarea obiectului soluţiei fiscale;
f) prezentarea obligaţiei fiscale care face
obiectul cererii de emitere a soluţiei fiscale;
g) opinia contribuabilului/plătitorului
solicitant cu privire la modalitatea de reglementare fiscală a situaţiei
fiscale de fapt viitoare prezentate în cererea depusă, respectiv propunerea
privind conţinutul soluţiei fiscale;
h) dovada achitării tarifului de emitere a
soluţiei fiscale;
i) prezentarea informaţiilor şi datelor
conţinute în cererea de emitere a soluţiei fiscale care fac obiectul sau ar
putea conduce la divulgarea secretului comercial, industrial şi/sau
profesional;
j) declaraţia pe propria răspundere a
contribuabilului/plătitorului referitoare la faptul că nu există nicio
procedură fiscală, administrativă sau judiciară în curs pentru cazul descris şi
pentru care este solicitată emiterea soluţiei fiscale, respectiv dacă situaţia
descrisă face obiectul unei cercetări de natură penală, inclusiv pentru fapte
de evaziune fiscală şi are legătură cu contribuabilul solicitant;
k) declaraţia pe propria răspundere a
contribuabilului/plătitorului privind realitatea şi corectitudinea
informaţiilor furnizate prin cererea şi documentaţia prezentată;
l) declaraţia pe propria răspundere a
contribuabilului/plătitorului privind faptul că nu există alte acte
administrative, alte acte administrativ fiscale sau alt tip de acte, care au
legătură cu situaţia fiscală de fapt viitoare ce face obiectul soluţiei fiscale
solicitate, respectiv că tratamentul fiscal ce face obiectul cererii nu a fost
anterior clarificat prin intermediul acestora. În cazul în care există astfel
de acte emise, acestea vor fi anexate în copie la cererea de emitere a soluţiei
fiscale;
m) prezentarea altor date/informaţii sau
documente considerate ca fiind relevante de contribuabil/plătitor.
1.2. Contribuabilul/plătitorul care
solicită emiterea unei soluţii fiscale are obligaţia actualizării şi
transmiterii declaraţiilor prevăzute la pct. 1.1 lit. j) - l) ori de câte ori
intervin modificări pe parcursul perioadei de emitere a soluţiei fiscale.
2.
Depunerea cererii şi documentaţiei pentru emiterea soluţiei fiscale individuale
anticipate
2.1. Cererea şi documentaţia pentru
emiterea soluţiei fiscale se depun sau se transmit prin poştă, în trei
exemplare, pe suport hârtie, la registratura generală a Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
2.2. În cazul în care există documente în
limba străină, acestea vor fi însoţite de traduceri în limba română,
certificate de traducători autorizaţi de Ministerul Justiţiei, în condiţiile
legii.
2.3. Filele vor fi îndosariate, numerotate
şi însoţite de opis.
2.4. Cererea şi anexele documentaţiei
pentru emiterea soluţiei fiscale care sunt disponibile şi în format electronic
vor fi înaintate organului fiscal competent într-un format ce permite copierea
acestora.
2.5. În cazul în care
contribuabilul/plătitorul completează cererea şi documentaţia depuse cu
date/informaţii sau documente suplimentare, din proprie iniţiativă sau la
solicitarea organului fiscal competent, acestea vor fi însoţite de trimiteri la
documentaţia iniţială, după caz.
2.6. Organul fiscal central competent
pentru emiterea soluţiei fiscale este Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală.