1. ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ   Nr. 75 din 12 iulie 2005 privind asigurarea calităţii educaţiei

 

    Text în vigoare începând cu data de 19 decembrie 2012

    Text actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative modificatoare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 19 decembrie 2012.

 

    Act de bază

#B: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005

    Acte modificatoare

#M1: Ordonanţa Guvernului nr. 6/2006

#M2: Legea nr. 87/2006

#M3: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2006

#M4: Legea nr. 240/2007

#M5: Legea nr. 1/2011

#M6: Legea nr. 69/2011

#M7: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2011

#M8: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2012

 

     CAP. 4

    Evaluarea externă a calităţii educaţiei

 ART. 13

    Evaluarea externă a calităţii educaţiei cuprinde:

    a) evaluarea capacităţii instituţionale a organizaţiei furnizoare de educaţie;

    b) evaluarea eficacităţii educaţionale a organizaţiei furnizoare de educaţie;

    c) evaluarea managementului calităţii la nivel instituţional;

    d) evaluarea calităţii programelor de studiu oferite;

    e) evaluarea concordanţei dintre evaluarea internă şi situaţia reală;

#M2

    f) evaluarea comparativă interinstituţională a aceluiaşi tip de program de studiu oferit de diferite organizaţii furnizoare de educaţie.

#M2

    ART. 14

    (1) Pentru evaluarea externă a calităţii educaţiei se înfiinţează, prin prezenta ordonanţă de urgenţă, Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, denumită în continuare ARACIS, şi Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, denumită în continuare ARACIP.

        ART. 24

    (1) ARACIP este instituţie publică, de interes naţional, în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi cheltuieli.

    (2) Sediul, structura organizatorică şi regulamentul de funcţionare ale ARACIP se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

#B

    (3) ARACIP are următoarele atribuţii:

#M2

    a) elaborează, actualizează periodic şi propune ministrului educaţiei şi cercetării standardele, standardele de referinţă şi indicatorii de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;

    b) elaborează şi propune ministrului educaţiei şi cercetării metodologia de evaluare instituţională şi de acreditare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;

#B

    c) realizează activitatea de evaluare şi acreditare a furnizorilor de educaţie din învăţământul preuniversitar;

#M2

    d) propune Ministerului Educaţiei şi Cercetării înfiinţarea şi acreditarea instituţiilor de învăţământ preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ, program de studii şi calificare profesională, după caz. Înfiinţarea şi acreditarea se fac prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării;

    e) efectuează, pe baze contractuale, la solicitarea ministrului educaţiei şi cercetării, evaluarea calităţii educaţiei din învăţământul preuniversitar;

    f) propune ministrului educaţiei şi cercetării acreditarea organizaţiilor care oferă programe de formare profesională;

#B

    g) realizează împreună cu inspectoratele şcolare şi direcţiile de resort din Ministerul Educaţiei şi Cercetării activitatea de monitorizare şi control al calităţii;

#M2

    h) efectuează, cel puţin o dată la 3 ani, evaluarea organizaţiilor furnizoare de educaţie acreditate;

#B

    i) face publice rezultatele evaluărilor externe;

    j) elaborează manuale de evaluare internă a calităţii, diferenţiate potrivit art. 8 alin. (3), şi le supune aprobării prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării;

    k) elaborează ghiduri de bune practici;

    l) publică un raport anual cu privire la propria activitate;

    m) elaborează periodic, cel puţin la fiecare 4 ani, analize de sistem asupra calităţii învăţământului preuniversitar din România;

#M2

    n) elaborează recomandări de îmbunătăţire a calităţii învăţământului preuniversitar;

#B

    o) elaborează Codul de etică profesională a experţilor în evaluare şi acreditare.

#M2

    (4) În îndeplinirea atribuţiilor sale, ARACIP are dreptul să folosească colaboratori externi, din ţară sau din străinătate, angajaţi pe bază de contract, experţi în domeniul de activitate al agenţiei, înscrişi în registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare.

    (5) ARACIP dispune de un aparat propriu format din experţi şi personal administrativ, angajaţi prin concurs. Aparatul propriu, format din experţi, va avea în componenţă şi un reprezentant al învăţământului în limbile minorităţilor naţionale.

#B

    ART. 26

    (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin structurile sale, este responsabil de controlul şi implementarea măsurilor de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii recomandate de ARACIP.

    (2) Controlul calităţii în învăţământul preuniversitar se exercită prin inspectoratele şcolare şi direcţiile de resort din Ministerul Educaţiei şi Cercetării, pe baza unor metodologii specifice, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.

#M7

    ART. 27

    (1) Finanţarea ARACIP se face din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat acordate prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

#B

    (2) Veniturile proprii ale ARACIP provin din:

    a) venituri obţinute pe bază de contract încheiat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru evaluarea calităţii educaţiei în învăţământul preuniversitar;

#M2

    b) perceperea unor tarife de autorizare, acreditare şi evaluare periodică, aprobate prin hotărâre a Guvernului;

#B

    c) fonduri externe nerambursabile obţinute prin participarea la programe internaţionale;

#M2

    d) donaţii, sponsorizări, alte surse legal constituite.

#M2

    ART. 28

    ARACIS şi ARACIP se reunesc bianual pentru a armoniza intersectorial politicile şi strategiile aplicate în domeniul evaluării şi asigurării calităţii în educaţie.

    c) realizează activitatea de evaluare şi acreditare a furnizorilor de educaţie din învăţământul preuniversitar;

 

 

2.  HOTĂRÂRE   Nr. 712 din 14 iunie 2009

pentru aprobarea Regulamentului privind taxele şi tarifele pentru autorizarea şi controlul activităţilor nucleare şi pentru modificarea unor acte normative privind taxe şi tarife percepute pentru unele prestări de servicii

 

 ART. III

    Se aprobă tarifele de evaluare în vederea autorizării, acreditării şi evaluării externe periodice a unităţilor de învăţământ preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ, percepute de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, prevăzute în anexa nr. 2.

 

ANEXA 2

TARIFE DE EVALUARE

în vederea autorizării, acreditării şi evaluării externe periodice a unităţilor de învăţământ preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ, percepute de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar.

 

    3. Tariful de evaluare externă periodică, inclusiv pentru organizaţiile furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, este în cuantum de 1,5 salarii de bază conform grilei de salarizare, în sumă brută, pentru funcţia de profesor (S), cu grad didactic I şi cu vechime peste 40 de ani în învăţământul preuniversitar de stat.

 

 

3) LEGE   Nr. 329 din  5 noiembrie 2009

privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional

 

CAPITOLUL II -  Măsuri de reorganizare a unor autorităţi şi instituţii publice

    ART. 3

    Reorganizarea se realizează prin una dintre următoarele modalităţi:

    f) schimbarea regimului de finanţare a unor autorităţi sau instituţii publice, prin virarea veniturilor încasate la bugetul de stat şi finanţarea cheltuielilor de la bugetul de stat.

 

ANEXA 1

LISTA

instituţiilor şi autorităţilor publice înfiinţate prin lege, ordonanţă de urgenţă a Guvernului şi ordonanţă a Guvernului, supuse reorganizării 

_______________________________________________________________________________

|Nr. |       Autoritatea coordonatoare       | Instituţia supusă reorganizării/|

|crt.|                                       | sursa de finanţare              |

|    |_______________________________________|_________________________________|

|    | Actul normativ de     | Modalitatea de| Structura/entitatea |Observaţii/|

|    | înfiinţare în vigoare | reorganizare  | rezultată/sursa de  |Reducere de|

|    |                       |               | finanţare/ministerul|posturi    |

|    |                       |               | sau autoritatea     |           |

|    |                       |               | coordonatoare       |           |

|____|_______________________|_______________|_____________________|___________|

I  1.|Ministerul Educaţiei, Cercetării şi    |Agenţia Română de Asigurare a  |

|    |Inovării                               |Calităţii în Învăţământul        |

|    |                                       |Preuniversitar                   |

|    |                                       |Finanţată integral din venituri  |

|    |                                       |proprii                          |

|    |_______________________________________|_________________________________|

|    |Ordonanţa de urgenţă a |Reducere de    |Agenţia Română de    |        10 |

|    |Guvernului nr. 75/2005 |posturi        |Asigurare a Calităţii|           |

|    |privind asigurarea     |Schimbarea     |în Învăţământul      |           |

|    |calităţii educaţiei,   |regimului de   |Preuniversitar       |           |

|    |aprobată cu modificări |finanţare      |Finanţată din        |           |

|    |şi completări prin     |               |venituri proprii şi  |           |

|    |Legea nr. 87/2006, cu  |               |subvenţii de la      |           |

|    |modificările ulterioare|               |bugetul de stat, prin|           |

|    |                       |               |bugetul Ministerului |           |

|    |                       |               |Educaţiei, Cercetării|           |

|    |                       |               |şi Inovării          |           |

|____|_______________________|_______________|_____________________|___________|