1. ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 75 din 12 iulie
2005 privind asigurarea calităţii educaţiei
Text în vigoare începând cu data de 19 decembrie 2012
Text actualizat prin produsul informatic
legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative modificatoare, publicate în Monitorul Oficial
al României, Partea I, până la 19 decembrie 2012.
Act de bază
#B: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005
Acte modificatoare
#M1: Ordonanţa Guvernului nr. 6/2006
#M2: Legea nr. 87/2006
#M3: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2006
#M4: Legea nr. 240/2007
#M5: Legea nr. 1/2011
#M6: Legea nr. 69/2011
#M7: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2011
#M8: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2012
CAP. 4
Evaluarea externă a calităţii educaţiei
ART. 13
Evaluarea externă a
calităţii educaţiei cuprinde:
a) evaluarea
capacităţii instituţionale a organizaţiei furnizoare de
educaţie;
b) evaluarea
eficacităţii educaţionale a organizaţiei furnizoare de
educaţie;
c) evaluarea managementului
calităţii la nivel instituţional;
d) evaluarea
calităţii programelor de studiu oferite;
e) evaluarea concordanţei
dintre evaluarea internă şi situaţia reală;
#M2
f)
evaluarea comparativă interinstituţională a aceluiaşi tip
de program de studiu oferit de diferite organizaţii furnizoare de
educaţie.
#M2
ART. 14
(1) Pentru evaluarea
externă a calităţii educaţiei se înfiinţează,
prin prezenta ordonanţă de urgenţă, Agenţia
Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul
Superior, denumită în continuare ARACIS, şi Agenţia Română
de Asigurare a Calităţii în Învăţământul
Preuniversitar, denumită în continuare ARACIP.
ART. 24
(1)
ARACIP este instituţie publică, de interes naţional, în
subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu
personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi
cheltuieli.
(2)
Sediul, structura organizatorică şi regulamentul de funcţionare
ale ARACIP se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
#B
(3) ARACIP are următoarele
atribuţii:
#M2
a) elaborează,
actualizează periodic şi propune ministrului educaţiei şi
cercetării standardele, standardele de referinţă şi
indicatorii de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea
calităţii în învăţământul preuniversitar, care se
aprobă prin hotărâre a Guvernului;
b)
elaborează şi propune ministrului educaţiei şi
cercetării metodologia de evaluare instituţională şi de
acreditare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
#B
c) realizează activitatea de
evaluare şi acreditare
a furnizorilor de educaţie din
învăţământul preuniversitar;
#M2
d)
propune Ministerului Educaţiei şi Cercetării înfiinţarea
şi acreditarea instituţiilor de învăţământ
preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ, program de
studii şi calificare profesională, după caz. Înfiinţarea
şi acreditarea se fac prin ordin al ministrului educaţiei şi
cercetării;
e)
efectuează, pe baze contractuale, la solicitarea ministrului
educaţiei şi cercetării, evaluarea calităţii
educaţiei din învăţământul preuniversitar;
f) propune ministrului educaţiei
şi cercetării acreditarea organizaţiilor care oferă
programe de formare profesională;
#B
g) realizează împreună
cu inspectoratele şcolare şi direcţiile de resort din Ministerul
Educaţiei şi Cercetării activitatea de monitorizare şi
control al calităţii;
#M2
h) efectuează, cel
puţin o dată la 3 ani, evaluarea organizaţiilor furnizoare de
educaţie acreditate;
#B
i) face publice rezultatele
evaluărilor externe;
j) elaborează manuale de
evaluare internă a calităţii, diferenţiate potrivit art.
8 alin. (3), şi le supune aprobării prin ordin al ministrului
educaţiei şi cercetării;
k) elaborează ghiduri de
bune practici;
l) publică un raport anual
cu privire la propria activitate;
m) elaborează periodic, cel
puţin la fiecare 4 ani, analize de sistem asupra calităţii
învăţământului preuniversitar din România;
#M2
n)
elaborează recomandări de îmbunătăţire a
calităţii învăţământului preuniversitar;
#B
o) elaborează Codul de
etică profesională a experţilor în evaluare şi acreditare.
#M7
ART. 27
(1)
Finanţarea ARACIP se face din venituri proprii şi subvenţii de
la bugetul de stat acordate prin bugetul Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului.
#B
(2) Veniturile proprii ale
ARACIP provin din:
a) venituri obţinute pe
bază de contract încheiat cu Ministerul Educaţiei şi
Cercetării pentru evaluarea calităţii educaţiei în
învăţământul preuniversitar;
#M2
b)
perceperea unor tarife de autorizare, acreditare
şi evaluare periodică, aprobate prin hotărâre a Guvernului;
#B
c) fonduri externe nerambursabile
obţinute prin participarea la programe internaţionale;
#M2
d)
donaţii, sponsorizări, alte surse legal constituite.
#M2
ART. 28
ARACIS
şi ARACIP se reunesc bianual pentru a armoniza intersectorial politicile
şi strategiile aplicate în domeniul evaluării şi asigurării
calităţii în educaţie.
c) realizează activitatea de
evaluare şi acreditare a furnizorilor de educaţie din
învăţământul preuniversitar;
#M7
ART. 27
(1)
Finanţarea ARACIP se face din venituri proprii şi subvenţii de
la bugetul de stat acordate prin bugetul Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului.
#B
(2) Veniturile proprii ale
ARACIP provin din:
a) venituri obţinute pe
bază de contract încheiat cu Ministerul Educaţiei şi
Cercetării pentru evaluarea calităţii educaţiei în
învăţământul preuniversitar;
#M2
b)
perceperea unor tarife de autorizare, acreditare şi evaluare
periodică, aprobate prin hotărâre a Guvernului;
#B
c) fonduri externe nerambursabile
obţinute prin participarea la programe internaţionale;
#B
CAP. 5
Acreditarea
organizaţiilor furnizoare de educaţie şi a programelor de studiu
#M2
ART. 29
(1)
Orice persoană juridică, publică sau privată, interesată
în furnizarea de educaţie se supune procesului de evaluare şi
acreditare, în condiţiile legii.
(2)
În învăţământul preuniversitar evaluarea şi acreditarea se
fac la nivelul structurilor instituţionale pentru fiecare nivel de
învăţământ, fiecare tip de program de studii şi de
calificare profesională, după caz.
(3)
În învăţământul superior evaluarea şi acreditarea se fac la
nivelul structurilor instituţionale pentru fiecare program din ciclul de
licenţă, care duce la o calificare universitară distinctă.
Programele specifice ciclurilor de studii de masterat şi doctorat se supun
evaluării externe, în vederea acreditării.
(4)
Acreditarea presupune parcurgerea a două etape succesive:
a)
autorizarea de funcţionare provizorie, care acordă dreptul de a
desfăşura procesul de învăţământ şi de a
organiza, după caz, admiterea la studii;
b)
acreditarea, care acordă, alături de drepturile prevăzute la
lit. a), şi dreptul de a emite diplome, certificate şi alte acte de
studii recunoscute de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi
de a organiza, după caz, examen de absolvire, licenţă, masterat,
doctorat.
(5)
Evaluarea externă în vederea acreditării se declanşează la
cererea furnizorului de educaţie care îşi propune să ofere unul
sau mai multe programe de educaţie iniţială sau continuă
şi se bazează pe un ansamblu de standarde referitoare la domeniile
şi criteriile prevăzute la art. 10.
(6)
Standardele naţionale specifice fiecărei etape de acreditare,
diferenţiate potrivit art. 8 alin. (3), metodologiile de evaluare
externă, eşalonarea în timp a procesului de acreditare, precum
şi tarifele percepute în vederea autorizării şi a
2. HOTĂRÂRE Nr. 712 din 14 iunie 2009
pentru aprobarea Regulamentului privind
taxele şi tarifele pentru autorizarea şi controlul
activităţilor nucleare şi pentru modificarea unor acte normative
privind taxe şi tarife percepute pentru unele prestări de servicii
ART.
III
Se aprobă tarifele de evaluare în vederea autorizării, acreditării şi evaluării
externe periodice a unităţilor de învăţământ
preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ, percepute de
Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în
Învăţământul Preuniversitar, prevăzute în anexa nr. 2.
ANEXA 2
TARIFE DE EVALUARE
în vederea autorizării, acreditării şi evaluării
externe periodice a unităţilor de învăţământ
preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ, percepute de
Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în
Învăţământul Preuniversitar
2. Tariful de acreditare este în cuantum de 3 salarii de bază conform
grilei de salarizare, în sumă brută, pentru funcţia de
profesor (S), cu grad didactic I şi cu vechime peste 40 de ani în
învăţământul preuniversitar de stat.
3)
LEGE Nr. 329 din 5 noiembrie 2009
privind reorganizarea unor
autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional
CAPITOLUL
II - Măsuri de reorganizare a unor
autorităţi şi instituţii publice
ART. 3
Reorganizarea se realizează prin una
dintre următoarele modalităţi:
f) schimbarea regimului de finanţare a
unor autorităţi sau instituţii publice, prin virarea veniturilor
încasate la bugetul de stat şi finanţarea cheltuielilor de la bugetul
de stat.
ANEXA 1
LISTA
instituţiilor şi autorităţilor publice înfiinţate
prin lege, ordonanţă de urgenţă a Guvernului şi
ordonanţă a Guvernului, supuse reorganizării
______________________________________________________________________________
|Nr. |
Autoritatea coordonatoare | Instituţia supusă
reorganizării/|
|crt.| | sursa
de finanţare |
|
|_______________________________________|_________________________________|
|
| Actul normativ de |
Modalitatea de| Structura/entitatea |Observaţii/|
|
| înfiinţare în vigoare | reorganizare | rezultată/sursa de |Reducere de|
|
| | |
finanţare/ministerul|posturi |
|
| | | sau autoritatea |
|
|
| | | coordonatoare |
|
|____|_______________________|_______________|_____________________|___________|
I
1.|Ministerul Educaţiei, Cercetării şi |Agenţia Română de Asigurare
a |
|
|Inovării
|Calităţii în Învăţământul |
|
|
|Preuniversitar
|
|
|
|Finanţată integral din venituri |
|
|
|proprii
|
|
|_______________________________________|_________________________________|
| |Ordonanţa de urgenţă a |Reducere
de |Agenţia Română de |
10 |
| |Guvernului nr. 75/2005 |posturi |Asigurare a Calităţii| |
|
|privind asigurarea |Schimbarea |în Învăţământul | |
|
|calităţii educaţiei, |regimului de |Preuniversitar | |
|
|aprobată cu modificări
|finanţare
|Finanţată din | |
| |şi completări prin | |venituri proprii şi |
|
| |Legea nr. 87/2006, cu | |subvenţii de la | |
| |modificările ulterioare| |bugetul de stat, prin| |
| | | |bugetul Ministerului | |
|
| | |Educaţiei,
Cercetării| |
|
| | |şi Inovării | |
|____|_______________________|_______________|_____________________|___________|