1. ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 75 din 12 iulie
2005 privind asigurarea calităţii educaţiei
Text în vigoare începând cu data de 19 decembrie 2012
Text actualizat prin produsul informatic
legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative modificatoare, publicate în Monitorul Oficial
al României, Partea I, până la 19 decembrie 2012.
Act de bază
#B: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005
Acte modificatoare
#M1: Ordonanţa Guvernului nr. 6/2006
#M2: Legea nr. 87/2006
#M3: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2006
#M4: Legea nr. 240/2007
#M5: Legea nr. 1/2011
#M6: Legea nr. 69/2011
#M7: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2011
#M8: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2012
CAP. 4
Evaluarea externă a calităţii educaţiei
ART. 13
Evaluarea externă a
calităţii educaţiei cuprinde:
a) evaluarea
capacităţii instituţionale a organizaţiei furnizoare de
educaţie;
b) evaluarea
eficacităţii educaţionale a organizaţiei furnizoare de
educaţie;
c) evaluarea managementului
calităţii la nivel instituţional;
d) evaluarea
calităţii programelor de studiu oferite;
e) evaluarea concordanţei
dintre evaluarea internă şi situaţia reală;
#M2
f)
evaluarea comparativă interinstituţională a aceluiaşi tip
de program de studiu oferit de diferite organizaţii furnizoare de
educaţie.
#M2
ART. 14
(1) Pentru evaluarea externă a
calităţii educaţiei se înfiinţează, prin prezenta
ordonanţă de urgenţă, Agenţia Română de Asigurare
a Calităţii în Învăţământul Superior, denumită în
continuare ARACIS, şi Agenţia Română de Asigurare a
Calităţii în Învăţământul Preuniversitar,
denumită în continuare ARACIP.
ART. 24
(1)
ARACIP este instituţie publică, de interes naţional, în
subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu
personalitate juridică şi cu buget propriu de venituri şi
cheltuieli.
(2)
Sediul, structura organizatorică şi regulamentul de funcţionare
ale ARACIP se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
#B
(3) ARACIP are următoarele
atribuţii:
#M2
a) elaborează,
actualizează periodic şi propune ministrului educaţiei şi
cercetării standardele, standardele de referinţă şi
indicatorii de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea
calităţii în învăţământul preuniversitar, care se
aprobă prin hotărâre a Guvernului;
b)
elaborează şi propune ministrului educaţiei şi
cercetării metodologia de evaluare instituţională şi de
acreditare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
#B
c) realizează activitatea de
evaluare şi acreditare a furnizorilor de educaţie din
învăţământul preuniversitar;
#M2
d) propune Ministerului Educaţiei
şi Cercetării înfiinţarea şi acreditarea instituţiilor
de învăţământ preuniversitar, pentru fiecare nivel de
învăţământ, program de studii şi calificare
profesională, după caz. Înfiinţarea şi acreditarea se fac
prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării;
e)
efectuează, pe baze contractuale, la solicitarea ministrului
educaţiei şi cercetării, evaluarea calităţii
educaţiei din învăţământul preuniversitar;
f) propune ministrului educaţiei
şi cercetării acreditarea organizaţiilor care oferă
programe de formare profesională;
#B
g) realizează împreună
cu inspectoratele şcolare şi direcţiile de resort din Ministerul
Educaţiei şi Cercetării activitatea de monitorizare şi
control al calităţii;
#M2
h) efectuează, cel
puţin o dată la 3 ani, evaluarea organizaţiilor furnizoare de
educaţie acreditate;
#B
i) face publice rezultatele
evaluărilor externe;
j) elaborează manuale de
evaluare internă a calităţii, diferenţiate potrivit art.
8 alin. (3), şi le supune aprobării prin ordin al ministrului
educaţiei şi cercetării;
k) elaborează ghiduri de
bune practici;
l) publică un raport anual
cu privire la propria activitate;
m) elaborează periodic, cel
puţin la fiecare 4 ani, analize de sistem asupra calităţii
învăţământului preuniversitar din România;
#M2
n)
elaborează recomandări de îmbunătăţire a
calităţii învăţământului preuniversitar;
#B
o) elaborează Codul de
etică profesională a experţilor în evaluare şi acreditare.
#M7
ART. 27
(1) Finanţarea ARACIP se face din
venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de
stat acordate prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
#B
(2) Veniturile proprii ale ARACIP provin din:
a) venituri obţinute pe
bază de contract încheiat cu Ministerul Educaţiei şi
Cercetării pentru evaluarea calităţii educaţiei în
învăţământul preuniversitar;
#M2
b)
perceperea unor tarife de autorizare,
acreditare şi evaluare periodică, aprobate prin hotărâre a
Guvernului;
ART. 30
Procedura de autorizare de funcţionare
provizorie cuprinde următoarele activităţi:
#M2
a)
furnizorul de educaţie elaborează un raport de evaluare internă,
pe baza prevederilor art. 10, pentru fiecare nivel de
învăţământ, tip de program de studiu şi de calificare;
#B
b) raportul de evaluare
internă se depune la departamentul de acreditare al agenţiei de
asigurare a calităţii împreună cu o cerere de declanşare a
procedurii de evaluare externă şi de autorizare de funcţionare
provizorie;
c) departamentul de acreditare
numeşte o comisie de experţi în evaluare şi acreditare, care
analizează raportul de evaluare internă, verifică prin vizite la
instituţia solicitantă îndeplinirea standardelor pe domeniile şi
criteriile prevăzute la art. 10 şi elaborează propriul
raport de evaluare;
d) departamentul de acreditare
al agenţiei de asigurare a calităţii validează raportul
experţilor prin verificarea respectării metodologiei de evaluare
externă, iar agenţia propune Ministerului Educaţiei şi
Cercetării acordarea sau, după caz, neacordarea autorizaţiei de
funcţionare provizorie;
#M2
e)
pentru furnizorii de educaţie de nivel preuniversitar, autorizaţia de
funcţionare provizorie se acordă pe baza avizului favorabil al
ARACIP, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării;
f)
pentru furnizorii de educaţie de învăţământ superior,
autorizaţia de funcţionare provizorie se acordă pe baza avizului
favorabil al ARACIS şi al Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
prin hotărâre a Guvernului.
#B
ART. 31
Procedura de acreditare
cuprinde următoarele activităţi:
#M2
a)
furnizorul de educaţie autorizat să funcţioneze provizoriu
elaborează un raport de evaluare internă, folosind ca termeni de
referinţă standardele specifice etapei de acreditare;
#B
b) raportul de evaluare
internă se depune la departamentul de acreditare al agenţiei de
asigurare a calităţii împreună cu o cerere de declanşare a
procedurii de evaluare externă şi de acreditare;
#M7
c)
termenul de depunere a cererii în vederea acreditării este de 2 ani de la
data absolvirii primei promoţii, sub sancţiunea ridicării
autorizaţiei de funcţionare provizorie de către Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
#B
d) departamentul de acreditare
numeşte o comisie de experţi în evaluare şi acreditare care
analizează raportul de evaluare internă, verifică prin vizite la
instituţia solicitantă îndeplinirea standardelor referitoare la domeniile
şi criteriile prevăzute la art. 10 şi elaborează
propriul raport de evaluare;
e) departamentul de acreditare
al agenţiei de asigurare a calităţii validează raportul
experţilor prin verificarea respectării metodologiei de evaluare
externă, iar agenţia propune Ministerului Educaţiei şi Cercetării
acreditarea sau, după caz, neacreditarea instituţiei solicitante;
#M2
f)
pentru furnizorii de educaţie de nivel preuniversitar, acreditarea
acestora se acordă prin ordin al ministrului educaţiei şi
cercetării, pe baza avizului ARACIP;
g) pentru
furnizorii de educaţie de învăţământ superior, acreditarea
instituţiilor se face prin lege, promovată de Guvern, la
iniţiativa Ministerului Educaţiei şi Cercetării, pe baza
avizului ARACIS.
#M2
ART. 32
(1)
Furnizorul de educaţie care a fost autorizat să funcţioneze
provizoriu are dreptul de a gestiona personal didactic, nedidactic şi de
cercetare, conform propriei strategii de dezvoltare, şi de a participa la
programe naţionale şi internaţionale, în condiţiile legii.
(2)
Furnizorul de educaţie acreditat este parte a sistemului naţional de
educaţie, cu toate drepturile şi obligaţiile conferite de lege.
#M2
ART. 33
(1) După obţinerea
autorizaţiei de funcţionare provizorie, furnizorul de
educaţie implementează mecanismul de asigurare internă a
calităţii şi întocmeşte rapoarte de evaluare internă a
calităţii educaţiei, pe care le transmite anual ARACIP sau
ARACIS, după caz.
(2)
După obţinerea acreditării, rapoartele anuale de evaluare
internă a calităţii se transmit ARACIP, respectiv ARACIS, la
cererea agenţiei sau din propria iniţiativă a furnizorului de
educaţie, atunci când solicită o nouă evaluare externă.
(3)
Furnizorul de educaţie şi programele de studii acreditate ale
acestuia se supun din 5 în 5 ani evaluării externe de către ARACIP,
respectiv ARACIS, sau de o altă agenţie autohtonă ori
internaţională, pe bază de contract.
#M7
ART. 34
(1)
În condiţiile în care ARACIP, respectiv ARACIS sau o altă
agenţie de asigurare a calităţii, din ţară sau din
străinătate, înregistrată în Registrul european pentru
asigurarea calităţii în învăţământul superior (EQAR),
constată că nu sunt îndeplinite standardele de calitate,
informează Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului în termen de 5 zile lucrătoare, care avertizează furnizorul
de educaţie.
#M8
(2)
În termen de un an de la emiterea raportului prin care se constată
neîndeplinirea standardelor de calitate, furnizorul de educaţie
solicită agenţiei de asigurare a calităţii o nouă
evaluare. În caz contrar, raportul elaborat în condiţiile alin. (1) este
definitiv. Costurile evaluării suplimentare sunt suportate de către
furnizorul de educaţie.
2. HOTĂRÂRE Nr. 712 din 14 iunie 2009
pentru aprobarea Regulamentului privind
taxele şi tarifele pentru autorizarea şi controlul
activităţilor nucleare şi pentru modificarea unor acte normative
privind taxe şi tarife percepute pentru unele prestări de servicii
ART.
III
Se aprobă tarifele de evaluare în vederea autorizării, acreditării
şi evaluării externe periodice a unităţilor de
învăţământ preuniversitar, pentru fiecare nivel de
învăţământ, percepute de Agenţia Română de Asigurare a
Calităţii în Învăţământul Preuniversitar,
prevăzute în anexa nr. 2.
ANEXA 2
TARIFE DE EVALUARE
în vederea autorizării, acreditării şi evaluării
externe periodice a unităţilor de învăţământ
preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ, percepute de
Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în
Învăţământul Preuniversitar
1. Tariful de autorizare este în
cuantum de două salarii de
bază conform grilei de salarizare, în sumă
brută, pentru funcţia de profesor (S), cu grad didactic I şi cu
vechime peste 40 de ani în învăţământul preuniversitar de stat.
3)
LEGE Nr. 329 din 5 noiembrie 2009
privind reorganizarea unor autorităţi
şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice,
susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu
Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional
CAPITOLUL II - Măsuri de reorganizare a unor
autorităţi şi instituţii publice
ART. 3
Reorganizarea se realizează prin una dintre următoarele
modalităţi:
f) schimbarea regimului de finanţare a unor autorităţi
sau instituţii publice, prin virarea veniturilor încasate la bugetul de
stat şi finanţarea cheltuielilor de la bugetul de stat.
ANEXA 1
LISTA
instituţiilor şi autorităţilor publice înfiinţate
prin lege, ordonanţă de urgenţă a Guvernului şi
ordonanţă a Guvernului, supuse reorganizării
______________________________________________________________________________
|Nr. |
Autoritatea coordonatoare |
Instituţia supusă reorganizării/|
|crt.| | sursa
de finanţare |
|
|_______________________________________|_________________________________|
|
| Actul normativ de |
Modalitatea de| Structura/entitatea |Observaţii/|
|
| înfiinţare în vigoare | reorganizare | rezultată/sursa de |Reducere de|
|
| | |
finanţare/ministerul|posturi |
|
| | | sau autoritatea |
|
|
| | | coordonatoare |
|
|____|_______________________|_______________|_____________________|___________|
I
1.|Ministerul Educaţiei, Cercetării şi |Agenţia Română de Asigurare
a |
|
|Inovării
|Calităţii în Învăţământul |
|
|
|Preuniversitar
|
|
|
|Finanţată integral din venituri |
|
|
|proprii
|
|
|_______________________________________|_________________________________|
| |Ordonanţa de urgenţă a |Reducere
de |Agenţia Română de |
10 |
| |Guvernului nr. 75/2005 |posturi |Asigurare a Calităţii| |
|
|privind asigurarea |Schimbarea |în Învăţământul | |
|
|calităţii educaţiei, |regimului de |Preuniversitar |
|
|
|aprobată cu modificări
|finanţare
|Finanţată din | |
| |şi completări prin | |venituri proprii şi |
|
| |Legea nr. 87/2006, cu | |subvenţii de la | |
| |modificările ulterioare| |bugetul de stat, prin| |
| | | |bugetul Ministerului | |
| | | |Educaţiei,
Cercetării| |
| | | |şi Inovării | |
|____|_______________________|_______________|_____________________|___________|