1)  ORDONANŢĂ   Nr. 129 din 31 august 2000    *** Republicată

privind formarea profesională a adulţilor

    CAP. 1

    Dispoziţii generale

    ART. 1

    În sensul prezentei ordonanţe, adulţii sunt persoanele care au vârsta la care pot stabili raporturi de muncă şi pot participa la programe de formare profesională, în condiţiile legii.

    ART. 2

    (1) Adulţii au drepturi egale de acces la formare profesională, fără discriminări pe criterii de vârstă, sex, rasă, origine etnică, apartenenţă politică sau religioasă. Programele de formare profesională se pot realiza atât în limba română, cât şi în limbile minorităţilor naţionale sau într-o limbă de circulaţie internaţională.

    ART. 4

    (1) Formarea profesională a adulţilor cuprinde formarea profesională iniţială şi formarea profesională continuă organizate prin alte forme decât cele specifice sistemului naţional de învăţământ.

    (2) Formarea profesională iniţială a adulţilor asigură pregătirea necesară pentru dobândirea competenţelor profesionale minime necesare pentru obţinerea unui loc de muncă.

    (3) Formarea profesională continuă este ulterioară formării iniţiale şi asigură adulţilor fie dezvoltarea competenţelor profesionale deja dobândite, fie dobândirea de noi competenţe.

    ART. 5

    (1) În sensul prezentei ordonanţe, competenţa profesională reprezintă capacitatea de a realiza activităţile cerute la locul de muncă la nivelul calitativ specificat în standardul ocupaţional.

    (2) Competenţele profesionale se dobândesc pe cale formală, non-formală sau informală care, în sensul prevederilor prezentei ordonanţe, se definesc astfel:

    a) prin calea formală se înţelege parcurgerea unui program organizat de un furnizor de formare profesională;

    b) prin calea non-formală se înţelege practicarea unor activităţi specifice direct la locul de muncă sau autoinstruirea;

    c) prin calea informală se înţelege modalităţile de formare profesională neinstituţionalizate, nestructurate şi neintenţionate - contact nesistematic cu diferite surse ale câmpului socio-educaţional, familie, societate sau mediu profesional.

#M2

    (3) Formarea profesională a adulţilor se organizează prin programe de iniţiere, calificare, recalificare, perfecţionare, specializare, definite astfel:

    a) iniţierea reprezintă dobândirea uneia sau mai multor competenţe specifice unei calificări conform standardului ocupaţional sau de pregătire profesională;

    b) calificarea, respectiv recalificarea, reprezintă pregătirea profesională care conduce la dobândirea unui ansamblu de competenţe profesionale care permit unei persoane să desfăşoare activităţi specifice uneia sau mai multor ocupaţii;

    c) perfecţionarea, respectiv specializarea, reprezintă pregătirea profesională care conduce la dezvoltarea sau completarea cunoştinţelor, deprinderilor sau competenţelor profesionale ale unei persoane care deţine deja o calificare, respectiv dezvoltarea competenţelor în cadrul aceleiaşi calificări, dobândirea de competenţe noi în aceeaşi arie ocupaţională sau într-o arie ocupaţională nouă, dobândirea de competenţe fundamentale/cheie sau competenţe tehnice noi, specifice mai multor ocupaţii.

    ART. 6

    (1) Formarea profesională a adulţilor se poate realiza, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă, de către persoane juridice de drept public sau privat, iar în cazul uceniciei, şi de către persoane fizice, denumite în continuare furnizori de formare profesională.

    (2) Furnizorii de formare profesională prevăzuţi la alin. (1) pot presta servicii de formare profesională, cu respectarea standardelor de pregătire profesională, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă.

    (3) Furnizori de formare profesională pot fi şi centrele de formare profesională, cu sau fără personalitate juridică, înfiinţate, potrivit legii, de persoane juridice de drept public sau privat.

    ART. 7

    (1) Formarea profesională a adulţilor se organizează în mod distinct pe niveluri de pregătire, profesii, ocupaţii, meserii şi specialităţi, ţinându-se seama de nevoile angajatorilor, de competenţele de bază ale adulţilor, de cerinţele posturilor pe care aceştia le ocupă şi de posibilităţile lor de promovare sau de încadrare în muncă, precum şi de cerinţele de pe piaţa muncii şi aspiraţiile adulţilor. În cadrul formării profesionale a adulţilor funcţionează sistemul de credite transferabile. Pe baza cumulării acestora se poate atesta dobândirea de competenţe profesionale noi.

    (2) Formele de realizare a formării profesionale a adulţilor sunt:

    a) cursuri organizate de furnizorii de formare profesională;

    b) cursuri organizate de angajatori în cadrul unităţilor proprii;

    c) stagii de practică şi specializare în unităţi din ţară sau din străinătate;

    d) alte forme de pregătire profesională prevăzute de lege.

    CAP. 2

    Organizarea formării profesionale a adulţilor

    ART. 8

    (1) Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării, la propunerea Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, în baza planurilor naţionale de dezvoltare şi de acţiune a programelor de guvernare şi a strategiilor sectoriale, elaborează politici şi strategii naţionale privind dezvoltarea resurselor umane, inclusiv formarea profesională a adulţilor, pe care le supun spre aprobare Guvernului.

    (2) Strategiile sectoriale şi teritoriale privind formarea profesională a adulţilor se elaborează de ministere, agenţii naţionale şi alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate, după caz, cu consultarea autorităţilor administraţiei publice locale.

    (3) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă îndeplineşte următoarele atribuţii în domeniul formării forţei de muncă:

    a) coordonează la nivel naţional activitatea de formare profesională a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, potrivit legii, pune în aplicare politicile şi strategiile privind calificarea şi recalificarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă;

    b) organizează programe de formare profesională pentru aceste categorii de adulţi prin centre proprii, prin centre private sau prin furnizori de formare profesională autorizaţi;

    c) atribuie programe de formare profesională prin încredinţare directă, prin selecţie de oferte sau prin licitaţie, în condiţiile legii. 

  ART. 10

    Formarea profesională a adulţilor se realizează prin programe de formare profesională ce cuprind totalitatea activităţilor de pregătire teoretică şi/sau practică în vederea realizării obiectivelor de formare de competenţe pentru un anumit domeniu.

ART. 11

    (1) Programele de formare profesională se organizează de furnizorii de formare profesională pentru ocupaţii, meserii, specialităţi şi profesii, denumite în continuare ocupaţii, cuprinse în Clasificarea ocupaţiilor din România - C.O.R., precum şi pentru competenţe profesionale comune mai multor ocupaţii.

    ART. 13

    (1) Furnizorii de formare profesională care solicită organizarea de programe de formare profesională în ocupaţii pentru care nu există standarde ocupaţionale, respectiv standarde de pregătire profesională, pot elabora proiecte de standarde ocupaţionale care se supun spre aprobare Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor.

    (2) În cazul neaprobării proiectului de standard ocupaţional de către Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor în termen de 9 luni de la autorizare, furnizorul de formare profesională poate organiza un nou program de formare profesională pentru ocupaţia respectivă numai după aprobarea standardului ocupaţional. 

    CAP. 3

    Autorizarea furnizorilor de formare profesională

    ART. 18

    (1) Furnizorii de formare profesională pot organiza programe de formare profesională, finalizate prin certificate de calificare sau de absolvire cu recunoaştere naţională, numai dacă au prevăzut în statut sau, după caz, în autorizaţia pentru desfăşurarea unor activităţi independente, activităţi de formare profesională şi sunt autorizaţi în condiţiile legii.

    (2) Programele postuniversitare de educaţie permanentă, furnizate de instituţiile de învăţământ superior acreditate, precum şi alte programe de formare profesională a adulţilor de nivel universitar, organizate în învăţământul superior, se supun numai mecanismelor specifice de autorizare şi acreditare academică.

    (3) Angajatorii pot organiza programe de formare profesională pentru salariaţii proprii, în baza cărora eliberează certificate de absolvire recunoscute numai în cadrul unităţilor respective.

    (4) Certificatele prevăzute la alin. (3) au recunoaştere naţională numai dacă angajatorii sunt autorizaţi ca furnizori de formare profesională.

    ART. 19

    (1) Activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesională va fi coordonată de Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor.

    (2) În vederea autorizării furnizorilor de formare profesională Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor poate înfiinţa comisii de autorizare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare comisii de autorizare.

    ART. 20^1

    (1) Pentru activitatea desfăşurată, membrii comisiilor de autorizare sau, după caz, supleanţii acestora, care participă la şedinţele comisiei, sunt plătiţi de către direcţiile de dialog, familie şi solidaritate socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pe baza unor tarife stabilite de către Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, cu avizul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.   

    ART. 22

    (1) Autorizarea furnizorilor de formare profesională se face pe baza criteriilor de evaluare, pentru o perioadă de 4 ani.  

    (4) Autorizarea se certifică printr-un document ale cărui formă, conţinut şi regim de eliberare se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei şi al ministrului educaţiei şi cercetării.

    ART. 23

    (1) Criteriile de evaluare a furnizorilor de formare profesională au în vedere următoarele elemente:

    a) programul de formare profesională;

    b) experienţa furnizorilor de formare profesională şi rezultatele activităţii lor anterioare obţinerii autorizării sau în alte programe de formare profesională pe care le-au realizat, dacă este cazul;

    c) resursele necesare desfăşurării programelor de formare profesională.

    (2) Pentru a fi autorizaţi furnizorii de formare profesională trebuie să facă dovada că realizează programele de formare profesională cu formatori care au profiluri sau specialitatea corespunzătoare programei de pregătire. Începând cu data de 1 ianuarie 2010, pentru a fi autorizaţi furnizorii de formare profesională trebuie să facă dovada că realizează programele de formare profesională cu formatori care au pregătirea pedagogică specifică formării profesionale a adulţilor şi pregătirea de specialitate corespunzătoare programei de pregătire.

 ART. 25

    (1) Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor are următoarele atribuţii în activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesională:

    a) îndrumă metodologic, coordonează şi controlează activitatea comisiilor de autorizare şi a secretariatelor tehnice ale acestora;

    b) aprobă programele-cadru de formare profesională definită conform art. 4, în baza cărora furnizorii de formare profesională elaborează programele de formare profesională prevăzute la art. 10;

    c) în colaborare cu Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează criterii şi proceduri de evaluare a furnizorilor de formare profesională în vederea autorizării sau retragerii autorizaţiei, precum şi metodologia certificării formării profesionale a adulţilor;

    d) rezolvă contestaţiile depuse de furnizorii de formare profesională în legătură cu activitatea comisiilor de autorizare;

    e) monitorizează furnizorii de formare profesională.

    ART. 26

    (1) În vederea autorizării, furnizorii de formare profesională plătesc taxe de autorizare, care se constituie venituri la bugetul de stat, conform legii.

    (2) Nivelul taxei de autorizare este de două salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată.

 ART. 30

    Metodologia certificării formării profesionale a adulţilor, elaborată de Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei şi al ministrului educaţiei şi cercetării şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

ART. 32

    (1) Evaluarea şi certificarea competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale se fac în centre de evaluare a competenţelor profesionale.

    (2) Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor autorizează şi monitorizează centrele de evaluare a competenţelor profesionale şi certifică evaluatori de competenţe profesionale, verificatori interni şi verificatori externi.

    (4) Procedura de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale este reglementată prin ordin comun al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei şi al ministrului educaţiei şi cercetării.

    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 41

    (1) Programele de formare profesională care au început înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe vor continua, până la finalizare, în condiţiile stabilite prin actele normative aflate în vigoare la data începerii acestor programe.

    (2) Furnizorii de formare profesională care au în derulare programe mai pot funcţiona în această calitate cel mult 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe. După această dată aceştia pot funcţiona numai dacă sunt autorizaţi.

    ART. 42

    (1) Furnizorii de formare profesională care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe au în derulare programe de formare profesională în vederea dobândirii unor competenţe pentru care nu există standarde ocupaţionale, după finalizarea acestor programe, îşi pot continua activitatea numai în condiţiile prezentei ordonanţe.

    (2) În cazuri speciale se pot organiza programe de formare profesională pentru dobândirea de competenţe pentru care nu există standarde ocupaţionale, numai cu aprobarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi a Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

    ART. 43

    Furnizorii de formare profesională autorizaţi sunt scutiţi de plata T.V.A. pentru operaţiunile de formare profesională.

    ART. 44

    Furnizorii de formare profesională vor pune la dispoziţie direcţiilor teritoriale de statistică datele solicitate de acestea, referitoare la activităţile de formare profesională a adulţilor.

    ART. 45

    (1) Institutul Naţional de Statistică va include în programul său de activitate cercetarea statistică periodică a formării profesionale a adulţilor.

    (2) Metodologia de realizare a cercetării statistice aferente formării profesionale a adulţilor, precizarea indicatorilor urmăriţi şi a modului de calcul al acestora, precum şi periodicitatea acestei cercetări vor fi stabilite de Institutul Naţional de Statistică în colaborare cu Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor.

 

 

2)   HOTĂRÂRE   Nr. 556 din 25 mai 2011

privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări

    ART. 1

    Se organizează şi funcţionează Autoritatea Naţională pentru Calificări, denumită în continuare A.N.C., instituţie publică cu personalitate juridică, organ de specialitate în coordonarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, prin reorganizarea Consiliului Naţional al Calificărilor şi Formării Profesionale a Adulţilor (C.N.C.F.P.A.) şi a Unităţii Executive a Consiliului Naţional al Calificărilor şi Formării Profesionale a Adulţilor (U.E.C.N.C.F.P.A.), instituţii care se desfiinţează.

    ART. 2

    A.N.C. are sediul în municipiul Bucureşti, piaţa Valter Mărăcineanu nr. 1 - 3, sectorul 1.

    CAPITOLUL II

        ART. 4

    (1) A.N.C. are următoarele atribuţii:

    a) propune Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale elemente de politici şi de strategii naţionale, proiecte de acte normative referitoare la sistemul naţional al calificărilor şi la formarea profesională a adulţilor;

    b) participă la elaborarea de planuri sau programe de interes naţional în domeniul calificărilor şi al formării profesionale continue;

    c) elaborează, implementează şi actualizează Cadrul naţional al calificărilor, asigurând integrarea tuturor nivelurilor de calificări profesionale şi academice obţinute în contexte de învăţare formală, nonformală şi informală;

    d) elaborează şi actualizează periodic metodologiile şi instrumentele necesare implementării Cadrului naţional al calificărilor şi formării profesionale continue;

    e) desfăşoară activităţile şi dezvoltă instrumentele necesare monitorizării, evaluării şi controlării procesului de implementare a Cadrului naţional al calificărilor;

    f) asigură referenţierea Cadrului naţional al calificărilor faţă de Cadrul european al calificărilor, precum şi comparabilitatea sistemului naţional al calificărilor cu sistemele de calificări existente în alte state;

    g) asigură realizarea tehnică, gestionarea şi actualizarea următoarelor registre naţionale: Registrul naţional al calificărilor, Registrul naţional al furnizorilor de formare profesională a adulţilor şi Registrul naţional al evaluatorilor de competenţe profesionale;

    h) coordonează şi controlează metodologic la nivel naţional descrierea calificărilor şi înscrierea acestora în Registrul naţional al calificărilor;

    i) asigură calitatea în implementarea Cadrului naţional al calificărilor şi în formarea continuă, prin elaborarea şi aplicarea de metodologii, standarde şi proceduri specifice, în colaborare cu instituţiile interesate;

    j) coordonează procesul de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulţilor, realizat de comisiile de autorizare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;

    k) acreditează centrele de evaluare a competenţelor profesionale, organismele de evaluare şi certifică evaluatorii de evaluatori;

    l) coordonează certificarea evaluatorilor de competenţe profesionale;

    m) avizează înfiinţarea comitetelor sectoriale şi sprijină desfăşurarea activităţii acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 132/1999 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Calificărilor şi al Formării Profesionale a Adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

    n) sprijină instituţiile de învăţământ superior în organizarea de studii de formare şi dezvoltare profesională continuă;

    o) propune spre aprobare Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului tarifele pentru serviciile de asistenţă tehnică şi/sau de specialitate privind: verificarea, validarea şi aprobarea standardelor ocupaţionale şi a calificărilor; elaborarea şi validarea calificărilor; evaluarea şi acreditarea centrelor de evaluare a competenţelor profesionale, a organismelor de evaluare, a evaluatorilor de evaluatori şi a evaluatorilor de competenţe;

    p) elaborează metodologiile şi procedurile de evaluare şi certificare a evaluatorilor de competenţe profesionale, a evaluatorilor de evaluatori şi a evaluatorilor externi, precum şi normele metodologice de aplicare a acestor metodologii şi le propune spre aprobare Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;

ART. 6

    (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale A.N.C. şi ale Consiliului Naţional al Calificărilor, denumit în continuare Consiliu, se asigură din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

    (2) Veniturile proprii ale A.N.C. provin din tarife percepute beneficiarilor activităţilor de evaluare, de consultanţă şi asistenţă tehnică, precum şi din derularea de proiecte naţionale şi internaţionale, din organizarea de manifestări naţionale şi internaţionale, donaţii, sponsorizări şi din alte venituri realizate în condiţiile legii.

    (3) Pentru activităţile realizate, A.N.C. poate percepe tarife de la beneficiari, cuantumul acestora fiind stabilit prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.

    (4) A.N.C. poate contribui, din bugetul propriu, cu o cotă-parte la proiectele din cadrul programelor europene şi internaţionale acordate României, în conformitate cu cerinţele acestora.

    ART. 7

    (1) La nivelul A.N.C. funcţionează Consiliul Naţional al Calificărilor, cu rol consultativ, fără personalitate juridică.

    (2) Consiliul sprijină A.N.C. în elaborarea strategiilor naţionale şi a planurilor de acţiune pentru dezvoltarea Cadrului naţional al calificărilor şi al formării profesionale a adulţilor.

    ART. 15

    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 885/2010 privind organizarea şi funcţionarea Unităţii Executive a Consiliului Naţional al Calificărilor şi al Formării Profesionale a Adulţilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 6 septembrie 2010, cu modificările ulterioare.       |

 

 

3. ORDIN   Nr. 4543/468 din 23 august 2004

pentru aprobarea Procedurii de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale

    Act de bază

#B: Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr. 4543/468/2004

    Acte modificatoare

#M1: Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr. 3329/81/2005

#M2: Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului şi al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 4478/1783/2012

 

  ART. 1

    Se aprobă Procedura de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 2

    Se aprobă utilizarea certificatelor cu sigla Consiliului pentru Standarde Ocupaţionale şi Atestare - COSA, cu seria A, de la numărul 001501 până la numărul 025000, cu aplicarea timbrului sec al Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, ca urmare a preluării activităţii Consiliului pentru Standarde Ocupaţionale şi Atestare de către Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor.

    ART. 3

    Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. 4

    Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, Direcţia politici forţă de muncă din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

 

    ANEXA 1

 

                                    PROCEDURĂ

de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale

    CAP. 1

    Dispoziţii generale

 

    ART. 1

    Prezenta procedură reglementează punerea în aplicare a prevederilor art. 32 din Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată.

#M2

    ART. 2

    Autoritatea Naţională pentru Calificări coordonează la nivel naţional activitatea de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale.

    CAP. 2

    Autorizarea centrelor de evaluare şi certificare

 ART. 7

    În sensul prezentei proceduri, autorizarea reprezintă procesul în urma căruia persoanele juridice de drept public sau privat, române ori străine, care desfăşoară activităţi de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale dobândite pe alte căi decât cele formale, pot elibera certificate de competenţe profesionale cu recunoaştere naţională.

#M2

    ART. 8

    (1) Autorizarea centrelor de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale, denumite în continuare centre, se realizează de către Autoritatea Naţională pentru Calificări.

#B

    (2) Se pot prezenta pentru autorizare persoanele juridice, române ori străine, de drept public sau privat, care doresc să desfăşoare activităţi de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale, finalizate prin certificate de competenţă cu recunoaştere naţională.

    (3) Persoanele juridice prevăzute la alin. (2) trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de eligibilitate:

    a) să fie legal constituite;

    b) să îşi îndeplinească obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor datorate, potrivit legislaţiei în vigoare.

    (4) Autorizarea se face pentru ocupaţii/calificări pentru care există standarde ocupaţionale/standarde de pregătire profesională, în funcţie de nivelul de performanţă al centrului, astfel:

    a) pentru o perioadă de 1 an, pentru nivelul 1 de performanţă;

    b) pentru o perioadă de 2 ani, pentru nivelul 2 de performanţă;

    c) pentru o perioadă de 3 ani, pentru nivelul 3 de performanţă.

    În vederea obţinerii raportului de evaluare se parcurg următoarele etape:

#M2

    a) solicitarea verificării îndeplinirii criteriilor de evaluare Autorităţii Naţionale pentru Calificări;

    b) verificarea autenticităţii informaţiilor cuprinse în dosarul de autoevaluare întocmit de centru, de către un verificator extern nominalizat de Autoritatea Naţională pentru Calificări, conform prevederilor art. 32 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 45 de zile de la solicitarea verificării;

#M1

    c) întocmirea de către verificatorul extern a raportului de evaluare care cuprinde:

    - matricea de stabilire a nivelului de performanţă;

    - motivarea stabilirii nivelului de performanţă respectiv.

#M2

    ART. 13

    (1) Centrul nemulţumit de nivelul de performanţă stabilit de specialistul Autorităţii Naţionale pentru Calificări are dreptul de a contesta raportul de evaluare în termen de 5 zile de la comunicare.

    (2) Autoritatea Naţională pentru Calificări nominalizează un alt verificator extern, care întocmeşte un alt raport de evaluare, în termen de 30 de zile de la depunerea contestaţiei.

#M1

    (3) Rezultatul evaluării efectuate de cel de-al doilea verificator extern rămâne definitiv.

#B

    ART. 14

    Dosarul de autorizare prevăzut la art. 11 alin. (1) lit. h) cuprinde:

    - actul de înfiinţare;

    - declaraţie pe răspunderea conducătorului instituţiei că organizaţia nu este în situaţie de incapacitate de plată sau cu conturi blocate;

    - lista ocupaţiilor/calificărilor pentru care se solicită autorizarea;

    - dovada accesului la condiţiile reale de muncă şi la resursele necesare evaluării (protocoale semnate cu unităţi de profil, în cazul organizaţiilor care nu desfăşoară activităţi curente în ocupaţiile pentru care doresc autorizarea);

    - copii de pe certificatele de competenţă ale evaluatorilor de competenţe profesionale;

    - dosarul de autoevaluare, care cuprinde matricea de autoevaluare şi lista dovezilor;

    - raportul de evaluare;

    - dovada achitării taxei de autorizare.

#M2

    ART. 15

    (1) După analizarea dosarului de autorizare Autoritatea Naţională pentru Calificări decide autorizarea centrului pentru o perioadă corespunzătoare nivelului de performanţă stabilit în raportul de evaluare.

    (2) Autoritatea Naţională pentru Calificări soluţionează cererea de autorizare prin acordarea sau neacordarea autorizaţiei de funcţionare.

#M2

    ART. 16

    În termen de 5 zile de la data luării deciziei, Autoritatea Naţională pentru Calificări comunică în scris solicitantului decizia luată.

#M2

    ART. 17

    (1) Autorizaţia de funcţionare se eliberează de către Autoritatea Naţională pentru Calificări reprezentantului legal al centrului, în cel mult 30 de zile de la data comunicării deciziei de autorizare.

    (2) Autoritatea Naţională pentru Calificări completează autorizaţia de funcţionare şi o înregistrează în Registrul de evidenţă a autorizaţiilor de funcţionare ale centrelor de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale.

#B

    (3) Autorizaţia de funcţionare se eliberează pentru fiecare ocupaţie/calificare pentru care centrul a fost autorizat şi se identifică prin serie, număr şi data eliberării.

    (4) Modelul autorizaţiei de funcţionare este prezentat în anexa nr. 4, iar modelul Registrului de evidenţă a autorizaţiilor de funcţionare ale centrelor de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale este prevăzut în anexa nr. 5.

#M2

    (5) În cazul pierderii, sustragerii sau deteriorării autorizaţiei de funcţionare, centrul poate solicita eliberarea unui duplicat al autorizaţiei în condiţiile prevăzute de instrucţiunile emise de Autoritatea Naţională pentru Calificări.

#B

    ART. 18

    Centrul nemulţumit de soluţionarea cererii de autorizare se poate adresa instanţei judecătoreşti competente, în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990*).

   

    CAP. 6

    Dispoziţii finale

    ART. 45

    (1) Taxa de autorizare se achită pentru fiecare ocupaţie/calificare pentru care centrul solicită autorizarea.

#M1

    (2) Taxa de autorizare se achită diferenţiat, în funcţie de nivelul de performanţă al centrului, astfel:

    - un salariu de bază minim brut pe ţară, garantat în plată, pentru nivelul 1;

    - două salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată, pentru nivelul 2;

    - trei salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată, pentru nivelul 3.

#M2

    ART. 46

    (1) Taxele de autorizare se virează de către persoanele juridice în contul Autorităţii Naţionale pentru Calificări.

#B

    (2) Taxele de autorizare plătite de centre se constituie venituri la bugetul de stat.

 

 

 

4.   LEGE   Nr. 1 din  5 ianuarie 2011 - Legea educaţiei naţionale

    Text în vigoare începând cu data de 29 martie 2013

   

 Text actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative modificatoare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 26 martie 2013.

..............................................................................................................................................................

ART. 340

    (1) Se înfiinţează Autoritatea Naţională pentru Calificări prin reorganizarea Consiliului Naţional al Calificărilor şi Formării Profesionale a Adulţilor (CNCFPA) şi a Unităţii Executive a Consiliului Naţional al Calificărilor şi Formării Profesionale a Adulţilor.

    (2) Autoritatea Naţională pentru Calificări elaborează Cadrul naţional al calificărilor pe baza Cadrului european al calificărilor, gestionează Registrul naţional al calificărilor şi Registrul naţional al furnizorilor de formare profesională a adulţilor. Autoritatea Naţională pentru Calificări coordonează autorizarea furnizorilor de formare profesională continuă la nivel naţional, coordonează sistemul de asigurare a calităţii în formarea profesională continuă şi activităţile comitetelor sectoriale. Autoritatea Naţională pentru Calificări mai are următoarele atribuţii:

    a) elaborează, implementează şi actualizează Cadrul naţional al calificărilor, precum şi Registrul naţional al calificărilor;

    b) asigură compatibilitatea sistemului naţional al calificărilor cu celelalte sisteme de calificări existente la nivel european şi internaţional;

    c) propune Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului elemente de politici şi de strategii naţionale, acte normative referitoare la sistemul naţional al calificărilor şi la dezvoltarea resurselor umane, inclusiv formarea profesională a adulţilor;

    d) coordonează şi controlează la nivel naţional elaborarea standardelor ocupaţionale şi a standardelor de pregătire profesională;

    e) coordonează asigurarea calităţii în formarea profesională a adulţilor;

    f) coordonează şi controlează autorizarea furnizorilor de formare profesională a adulţilor;

    g) întocmeşte Registrul naţional al furnizorilor de formare profesională a adulţilor, precum şi Registrul naţional al evaluatorilor de competenţe profesionale;

    h) coordonează autorizarea centrelor de evaluare a competenţelor profesionale şi certificarea evaluatorilor de competenţe profesionale;

    i) participă la elaborarea unor planuri sau programe de interes naţional în domeniul calificărilor şi al formării profesionale a adulţilor;

    j) promovează dialogul social, sprijină şi coordonează activitatea comitetelor sectoriale.

    (3) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Autorităţii Naţionale pentru Calificări se asigură din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

    (4) La nivelul Autorităţii Naţionale pentru Calificări se constituie un consiliu cu rol consultativ, format din reprezentaţi ai instituţiilor de învăţământ preuniversitar şi universitar, ai studenţilor, ai asociaţiilor profesionale, ai administraţiei publice centrale, ai patronatelor, ai sindicatelor şi ai comitetelor sectoriale. Consiliul asistă Autoritatea Naţională pentru Calificări în stabilirea strategiilor naţionale şi a planurilor de acţiuni pentru dezvoltarea Cadrului naţional al calificărilor şi a formării profesionale a adulţilor.

    (5) Autoritatea Naţională pentru Calificări este coordonată de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. Structura, organizarea şi funcţionarea acesteia se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

    ART. 341

    (1) Cadrul naţional al calificărilor este un instrument pentru clasificarea calificărilor în conformitate cu un set de criterii care corespund unor niveluri specifice de învăţare atinse, al cărui scop este integrarea şi coordonarea subsistemelor naţionale de calificări şi îmbunătăţirea transparenţei, accesului, progresului şi calităţii calificărilor în raport cu piaţa muncii şi societatea civilă.

    (2) Implementarea Cadrului naţional al calificărilor vizează sistemul naţional de calificări obţinute în învăţământul secundar general, în învăţământul profesional şi tehnic, în formarea profesională continuă, în ucenicie, în învăţământul superior, atât în contexte formale, cât şi în contexte informale şi nonformale, din perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii.

    (3) Cadrul naţional al calificărilor permite recunoaşterea, măsurarea şi relaţionarea tuturor rezultatelor învăţării dobândite în contexte de învăţare formale, nonformale şi informale şi asigură coerenţa calificărilor şi a titlurilor certificate. Existenţa unui cadru naţional al calificărilor contribuie la evitarea duplicării şi suprapunerii calificărilor, îi ajută pe cei ce învaţă să ia decizii în cunoştinţă de cauză privind planificarea carierei şi facilitează evoluţia profesională, în perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii.

    (4) Cadrul naţional al calificărilor contribuie la asigurarea calităţii sistemului de formare profesională.

    ART. 342

    (1) Autoritatea Naţională pentru Calificări evaluează şi certifică evaluatorii de competenţe profesionale, evaluatorii de evaluatori şi evaluatorii externi.

    (2) Criteriile şi procedurile de evaluare şi certificare a evaluatorilor de competenţe profesionale, a evaluatorilor de evaluatori şi a evaluatorilor externi se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.

    (3) Autoritatea Naţională pentru Calificări întocmeşte Registrul naţional al evaluatorilor de competenţe profesionale, evaluatorilor de evaluatori şi evaluatorilor externi certificaţi.

    (4) Autoritatea Naţională pentru Calificări acreditează centrele de evaluare şi organismele de evaluare, pe baza rapoartelor de evaluare întocmite de evaluatorii externi.