1) ORDONANŢĂ
Nr. 129 din 31 august 2000 ***
Republicată
privind formarea
profesională a adulţilor
CAP. 1
Dispoziţii
generale
ART. 1
În sensul
prezentei ordonanţe, adulţii sunt persoanele care au vârsta la care
pot stabili raporturi de muncă şi pot participa la programe de
formare profesională, în condiţiile legii.
ART. 2
(1) Adulţii au drepturi egale de acces
la formare profesională, fără discriminări pe criterii de
vârstă, sex, rasă, origine etnică, apartenenţă
politică sau religioasă. Programele de formare profesională se
pot realiza atât în limba română, cât şi în limbile
minorităţilor naţionale sau într-o limbă de circulaţie
internaţională.
ART. 4
(1) Formarea profesională a
adulţilor cuprinde formarea profesională iniţială şi
formarea profesională continuă organizate prin alte forme decât cele
specifice sistemului naţional de învăţământ.
(2) Formarea profesională
iniţială a adulţilor asigură pregătirea necesară
pentru dobândirea competenţelor profesionale minime necesare pentru
obţinerea unui loc de muncă.
(3) Formarea profesională
continuă este ulterioară formării iniţiale şi
asigură adulţilor fie dezvoltarea competenţelor profesionale deja dobândite, fie dobândirea de noi competenţe.
ART. 5
(1) În sensul prezentei ordonanţe,
competenţa profesională reprezintă capacitatea de a realiza
activităţile cerute la locul de muncă la nivelul calitativ
specificat în standardul ocupaţional.
(2) Competenţele profesionale se
dobândesc pe cale formală, non-formală sau informală care, în
sensul prevederilor prezentei ordonanţe, se definesc astfel:
a) prin
calea formală se înţelege parcurgerea unui program organizat de
un furnizor de formare profesională;
b) prin calea
non-formală se înţelege practicarea unor activităţi specifice direct la
locul de muncă sau autoinstruirea;
c) prin
calea informală se înţelege modalităţile de formare
profesională neinstituţionalizate, nestructurate şi
neintenţionate - contact nesistematic cu diferite surse ale câmpului socio-educaţional,
familie, societate sau mediu profesional.
#M2
(3)
Formarea profesională a adulţilor se organizează prin programe
de iniţiere, calificare, recalificare, perfecţionare, specializare,
definite astfel:
a)
iniţierea reprezintă dobândirea uneia sau mai multor
competenţe specifice unei calificări conform standardului
ocupaţional sau de pregătire profesională;
b) calificarea,
respectiv recalificarea, reprezintă pregătirea profesională care
conduce la dobândirea unui ansamblu de competenţe profesionale care permit
unei persoane să desfăşoare activităţi specifice uneia
sau mai multor ocupaţii;
c) perfecţionarea,
respectiv specializarea, reprezintă pregătirea profesională care
conduce la dezvoltarea sau completarea cunoştinţelor, deprinderilor
sau competenţelor profesionale ale unei persoane care deţine deja o
calificare, respectiv dezvoltarea competenţelor în cadrul aceleiaşi
calificări, dobândirea de competenţe noi în aceeaşi arie
ocupaţională sau într-o arie ocupaţională nouă,
dobândirea de competenţe fundamentale/cheie sau competenţe tehnice
noi, specifice mai multor ocupaţii.
ART. 6
(1) Formarea
profesională a adulţilor se poate realiza, în condiţiile
prevăzute de prezenta ordonanţă, de către persoane juridice
de drept public sau privat, iar în cazul uceniciei, şi de către
persoane fizice, denumite în continuare furnizori de formare
profesională.
(2) Furnizorii de formare
profesională prevăzuţi la alin. (1) pot presta servicii
de formare profesională, cu respectarea standardelor de pregătire
profesională, în condiţiile prevăzute de prezenta
ordonanţă.
(3) Furnizori de formare profesională
pot fi şi centrele de formare profesională, cu sau
fără personalitate juridică, înfiinţate, potrivit legii, de
persoane juridice de drept public sau privat.
ART. 7
(1) Formarea
profesională a adulţilor se organizează în mod distinct pe
niveluri de pregătire, profesii, ocupaţii, meserii şi
specialităţi, ţinându-se seama de nevoile angajatorilor, de
competenţele de bază ale adulţilor, de cerinţele posturilor
pe care aceştia le ocupă şi de posibilităţile lor de
promovare sau de încadrare în muncă, precum şi de cerinţele de
pe piaţa muncii şi aspiraţiile adulţilor. În cadrul
formării profesionale a adulţilor funcţionează sistemul de credite
transferabile. Pe baza cumulării acestora se poate atesta dobândirea de
competenţe profesionale noi.
(2) Formele de
realizare a formării profesionale a adulţilor sunt:
a) cursuri
organizate de furnizorii de formare profesională;
b) cursuri
organizate de angajatori în cadrul unităţilor proprii;
c) stagii de
practică şi specializare în unităţi din ţară sau
din străinătate;
d) alte forme
de pregătire profesională prevăzute de lege.
CAP. 2
Organizarea formării profesionale a adulţilor
ART. 8
(1) Ministerul
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi Ministerul
Educaţiei şi Cercetării, la propunerea Consiliului Naţional
de Formare Profesională a Adulţilor, în baza planurilor
naţionale de dezvoltare şi de acţiune a programelor de guvernare
şi a strategiilor sectoriale, elaborează politici şi strategii
naţionale privind dezvoltarea resurselor umane, inclusiv formarea
profesională a adulţilor, pe care le supun spre aprobare Guvernului.
(2) Strategiile
sectoriale şi teritoriale privind formarea profesională a
adulţilor se elaborează de ministere, agenţii naţionale
şi alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate,
după caz, cu consultarea autorităţilor administraţiei
publice locale.
(3) Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă îndeplineşte următoarele
atribuţii în domeniul formării forţei de muncă:
a)
coordonează la nivel naţional activitatea de formare
profesională a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă,
potrivit legii, pune în aplicare politicile şi strategiile privind
calificarea şi recalificarea persoanelor aflate în căutarea unui loc
de muncă;
b) organizează programe de formare
profesională pentru aceste categorii de adulţi prin centre proprii,
prin centre private sau prin furnizori de formare profesională
autorizaţi;
c) atribuie
programe de formare profesională prin încredinţare directă, prin
selecţie de oferte sau prin licitaţie, în condiţiile legii.
ART. 10
Formarea profesională a adulţilor
se realizează prin programe de formare profesională ce cuprind
totalitatea activităţilor de pregătire teoretică
şi/sau practică în vederea realizării obiectivelor de formare de
competenţe pentru un anumit domeniu.
ART. 11
(1) Programele de formare profesională
se organizează de furnizorii de formare profesională pentru
ocupaţii, meserii, specialităţi şi profesii, denumite în
continuare ocupaţii, cuprinse în Clasificarea ocupaţiilor din România
- C.O.R., precum şi pentru competenţe profesionale comune mai multor
ocupaţii.
ART. 13
(1) Furnizorii de formare profesională
care solicită organizarea de programe de formare profesională în
ocupaţii pentru care nu există standarde ocupaţionale, respectiv
standarde de pregătire profesională, pot elabora proiecte de standarde
ocupaţionale care se supun spre aprobare Consiliului Naţional de
Formare Profesională a Adulţilor.
(2) În cazul neaprobării proiectului
de standard ocupaţional de către Consiliul Naţional de Formare
Profesională a Adulţilor în termen de 9 luni de la autorizare,
furnizorul de formare profesională poate organiza un nou program de
formare profesională pentru ocupaţia respectivă numai după
aprobarea standardului ocupaţional.
CAP. 3
Autorizarea furnizorilor de formare
profesională
ART. 18
(1) Furnizorii de formare profesională
pot organiza programe de formare profesională, finalizate prin certificate
de calificare sau de absolvire cu recunoaştere naţională, numai
dacă au prevăzut în statut sau, după caz, în autorizaţia
pentru desfăşurarea unor activităţi independente,
activităţi de formare profesională şi sunt autorizaţi
în condiţiile legii.
(2) Programele postuniversitare de
educaţie permanentă, furnizate de instituţiile de
învăţământ superior acreditate, precum şi alte programe de
formare profesională a adulţilor de nivel universitar, organizate în
învăţământul superior, se supun numai mecanismelor specifice de
autorizare şi acreditare academică.
(3) Angajatorii pot organiza programe de
formare profesională pentru salariaţii proprii, în baza cărora
eliberează certificate de absolvire recunoscute numai în cadrul
unităţilor respective.
(4) Certificatele prevăzute la alin.
(3) au recunoaştere naţională numai dacă angajatorii sunt
autorizaţi ca furnizori de formare profesională.
ART. 19
(1) Activitatea de autorizare a
furnizorilor de formare profesională va fi coordonată de
Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor.
(2) În vederea autorizării
furnizorilor de formare profesională Consiliul Naţional de Formare
Profesională a Adulţilor poate înfiinţa comisii de autorizare
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare
comisii de autorizare.
ART. 20^1
(1) Pentru activitatea
desfăşurată, membrii comisiilor de autorizare sau, după caz,
supleanţii acestora, care participă la şedinţele comisiei,
sunt plătiţi de către direcţiile de dialog, familie şi
solidaritate socială judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti, pe baza unor tarife stabilite de către Consiliul
Naţional de Formare Profesională a Adulţilor, cu avizul
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
ART. 22
(1) Autorizarea furnizorilor de formare
profesională se face pe baza criteriilor de evaluare, pentru o
perioadă de 4 ani.
(4) Autorizarea se certifică printr-un
document ale cărui formă, conţinut şi regim de eliberare se
stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii, solidarităţii
sociale şi familiei şi al ministrului educaţiei şi cercetării.
ART. 23
(1) Criteriile
de evaluare a furnizorilor de formare profesională au în vedere
următoarele elemente:
a) programul de
formare profesională;
b)
experienţa furnizorilor de formare profesională şi rezultatele
activităţii lor anterioare obţinerii autorizării sau în
alte programe de formare profesională pe care le-au realizat, dacă
este cazul;
c) resursele
necesare desfăşurării programelor de formare profesională.
(2) Pentru a fi autorizaţi furnizorii
de formare profesională trebuie să facă dovada că
realizează programele de formare profesională cu formatori care au
profiluri sau specialitatea corespunzătoare programei de pregătire.
Începând cu data de 1 ianuarie 2010, pentru a fi autorizaţi furnizorii de
formare profesională trebuie să facă dovada că
realizează programele de formare profesională cu formatori care au
pregătirea pedagogică specifică formării profesionale a
adulţilor şi pregătirea de specialitate corespunzătoare
programei de pregătire.
ART. 25
(1) Consiliul Naţional de Formare
Profesională a Adulţilor are următoarele atribuţii în
activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesională:
a) îndrumă
metodologic, coordonează şi controlează activitatea comisiilor
de autorizare şi a secretariatelor tehnice ale acestora;
b) aprobă
programele-cadru de formare profesională definită conform art. 4,
în baza cărora furnizorii de formare profesională elaborează
programele de formare profesională prevăzute la art. 10;
c) în
colaborare cu Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei şi cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării
elaborează criterii şi proceduri de evaluare a furnizorilor de
formare profesională în vederea autorizării sau retragerii
autorizaţiei, precum şi metodologia certificării formării
profesionale a adulţilor;
d) rezolvă
contestaţiile depuse de furnizorii de formare profesională în
legătură cu activitatea comisiilor de autorizare;
e)
monitorizează furnizorii de formare profesională.
ART. 26
(1) În vederea autorizării, furnizorii
de formare profesională plătesc taxe de autorizare, care se
constituie venituri la bugetul de stat, conform legii.
(2) Nivelul taxei de autorizare este de
două salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în
plată.
ART. 30
Metodologia certificării formării
profesionale a adulţilor, elaborată de Consiliul Naţional de
Formare Profesională a Adulţilor, se aprobă prin ordin comun al
ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei şi al
ministrului educaţiei şi cercetării şi se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 32
(1) Evaluarea şi certificarea
competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele
formale se fac în centre de evaluare a competenţelor profesionale.
(2) Consiliul Naţional de Formare
Profesională a Adulţilor autorizează şi monitorizează
centrele de evaluare a competenţelor profesionale şi certifică
evaluatori de competenţe profesionale, verificatori interni şi
verificatori externi.
(4)
Procedura de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale
obţinute pe alte căi decât cele formale este reglementată prin
ordin comun al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi
familiei şi al ministrului educaţiei şi cercetării.
Dispoziţii
tranzitorii şi finale
ART. 41
(1) Programele
de formare profesională care au început înainte de data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe vor continua, până la finalizare, în
condiţiile stabilite prin actele normative aflate în vigoare la data
începerii acestor programe.
(2) Furnizorii
de formare profesională care au în derulare programe mai pot
funcţiona în această calitate cel mult 12 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe. După această
dată aceştia pot funcţiona numai dacă sunt autorizaţi.
ART. 42
(1) Furnizorii
de formare profesională care la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe au în derulare programe de formare profesională în vederea
dobândirii unor competenţe pentru care nu există standarde
ocupaţionale, după finalizarea acestor programe, îşi pot
continua activitatea numai în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) În cazuri
speciale se pot organiza programe de formare profesională pentru
dobândirea de competenţe pentru care nu există standarde
ocupaţionale, numai cu aprobarea Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei şi a Ministerului Educaţiei şi
Cercetării.
ART. 43
Furnizorii de
formare profesională autorizaţi sunt scutiţi de plata T.V.A.
pentru operaţiunile de formare profesională.
ART. 44
Furnizorii de
formare profesională vor pune la dispoziţie direcţiilor teritoriale
de statistică datele solicitate de acestea, referitoare la
activităţile de formare profesională a adulţilor.
ART. 45
(1) Institutul Naţional de
Statistică va include în programul său de activitate cercetarea
statistică periodică a formării profesionale a adulţilor.
(2) Metodologia de realizare a
cercetării statistice aferente formării profesionale a
adulţilor, precizarea indicatorilor urmăriţi şi a modului
de calcul al acestora, precum şi periodicitatea acestei cercetări vor
fi stabilite de Institutul Naţional de Statistică în colaborare cu
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Ministerul
Educaţiei şi Cercetării şi Consiliul Naţional de
Formare Profesională a Adulţilor.
2)
HOTĂRÂRE Nr. 556 din 25 mai
2011
privind organizarea
şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru
Calificări
ART. 1
Se organizează şi
funcţionează Autoritatea Naţională pentru Calificări,
denumită în continuare A.N.C., instituţie publică cu
personalitate juridică, organ de specialitate în coordonarea Ministerului
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, prin
reorganizarea Consiliului Naţional al Calificărilor şi
Formării Profesionale a Adulţilor (C.N.C.F.P.A.) şi a
Unităţii Executive a Consiliului Naţional al Calificărilor
şi Formării Profesionale a Adulţilor (U.E.C.N.C.F.P.A.),
instituţii care se desfiinţează.
ART. 2
A.N.C. are
sediul în municipiul Bucureşti, piaţa Valter Mărăcineanu
nr. 1 - 3, sectorul 1.
CAPITOLUL II
ART. 4
(1)
A.N.C. are următoarele atribuţii:
a) propune
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
şi Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale elemente
de politici şi de strategii naţionale, proiecte de acte normative
referitoare la sistemul naţional al calificărilor şi la formarea
profesională a adulţilor;
b) participă
la elaborarea de planuri sau programe de interes naţional în domeniul
calificărilor şi al formării profesionale continue;
c) elaborează,
implementează şi actualizează Cadrul naţional al calificărilor,
asigurând integrarea tuturor nivelurilor de calificări profesionale
şi academice obţinute în contexte de învăţare formală,
nonformală şi informală;
d) elaborează
şi actualizează periodic metodologiile şi instrumentele necesare
implementării Cadrului naţional al calificărilor şi
formării profesionale continue;
e) desfăşoară
activităţile şi dezvoltă instrumentele necesare
monitorizării, evaluării şi controlării procesului de
implementare a Cadrului naţional al calificărilor;
f) asigură
referenţierea Cadrului naţional al calificărilor faţă
de Cadrul european al calificărilor, precum şi comparabilitatea
sistemului naţional al calificărilor cu sistemele de calificări
existente în alte state;
g) asigură
realizarea tehnică, gestionarea şi actualizarea următoarelor
registre naţionale: Registrul naţional al calificărilor,
Registrul naţional al furnizorilor de formare profesională a
adulţilor şi Registrul naţional al evaluatorilor de
competenţe profesionale;
h) coordonează
şi controlează metodologic la nivel naţional descrierea
calificărilor şi înscrierea acestora în Registrul naţional al
calificărilor;
i) asigură
calitatea în implementarea Cadrului naţional al calificărilor şi
în formarea continuă, prin elaborarea şi aplicarea de metodologii,
standarde şi proceduri specifice, în colaborare cu instituţiile
interesate;
j)
coordonează procesul de autorizare a furnizorilor
de formare profesională a adulţilor, realizat de comisiile de
autorizare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
k) acreditează centrele de evaluare a competenţelor
profesionale, organismele de evaluare şi certifică evaluatorii de
evaluatori;
l) coordonează certificarea evaluatorilor de
competenţe profesionale;
m) avizează
înfiinţarea comitetelor sectoriale şi sprijină
desfăşurarea activităţii acestora, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 132/1999 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Consiliului Naţional al Calificărilor
şi al Formării Profesionale a Adulţilor, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
n) sprijină
instituţiile de învăţământ superior în organizarea de
studii de formare şi dezvoltare profesională continuă;
o)
propune spre aprobare Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului
şi Sportului tarifele pentru serviciile de asistenţă
tehnică şi/sau de specialitate privind: verificarea, validarea
şi aprobarea standardelor ocupaţionale şi a calificărilor;
elaborarea şi validarea calificărilor; evaluarea şi acreditarea
centrelor de evaluare a competenţelor profesionale, a organismelor de
evaluare, a evaluatorilor de evaluatori şi a evaluatorilor de
competenţe;
p)
elaborează metodologiile şi procedurile de evaluare şi
certificare a evaluatorilor de competenţe profesionale, a evaluatorilor de
evaluatori şi a evaluatorilor externi, precum şi normele metodologice
de aplicare a acestor metodologii şi le propune spre aprobare Ministerului
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
ART. 6
(1) Finanţarea cheltuielilor curente
şi de capital ale A.N.C. şi ale Consiliului Naţional al
Calificărilor, denumit în continuare Consiliu, se asigură din
venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(2)
Veniturile proprii ale A.N.C. provin din tarife percepute beneficiarilor
activităţilor de evaluare, de consultanţă şi
asistenţă tehnică, precum şi din derularea de proiecte
naţionale şi internaţionale, din organizarea de manifestări
naţionale şi internaţionale, donaţii, sponsorizări
şi din alte venituri realizate în condiţiile legii.
(3) Pentru
activităţile realizate, A.N.C. poate percepe tarife de la
beneficiari, cuantumul acestora fiind stabilit prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
(4) A.N.C. poate contribui, din bugetul
propriu, cu o cotă-parte la proiectele din cadrul programelor europene
şi internaţionale acordate României, în
conformitate cu cerinţele acestora.
ART. 7
(1) La nivelul A.N.C.
funcţionează Consiliul Naţional al Calificărilor, cu rol
consultativ, fără personalitate juridică.
(2)
Consiliul sprijină A.N.C. în elaborarea strategiilor naţionale
şi a planurilor de acţiune pentru dezvoltarea Cadrului naţional
al calificărilor şi al formării profesionale a
adulţilor.
ART. 15
La data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea
Guvernului nr. 885/2010 privind organizarea şi funcţionarea
Unităţii Executive a Consiliului Naţional al Calificărilor
şi al Formării Profesionale a Adulţilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 6 septembrie 2010,
cu modificările ulterioare. |
3. ORDIN Nr. 4543/468 din 23 august 2004
pentru aprobarea Procedurii de
evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe
alte căi decât cele formale
Act de bază
#B: Ordinul
ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului
muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr. 4543/468/2004
Acte modificatoare
#M1: Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării şi al
ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr.
3329/81/2005
#M2: Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului
şi sportului şi al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale nr. 4478/1783/2012
ART. 1
Se aprobă Procedura de
evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe
alte căi decât cele formale, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Se aprobă utilizarea
certificatelor cu sigla Consiliului pentru Standarde Ocupaţionale şi
Atestare - COSA, cu seria A, de la numărul 001501 până la
numărul 025000, cu aplicarea timbrului sec al Consiliului Naţional de
Formare Profesională a Adulţilor, ca urmare a preluării
activităţii Consiliului pentru Standarde Ocupaţionale şi
Atestare de către Consiliul Naţional de Formare Profesională a
Adulţilor.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
Direcţia generală
pentru învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului
Educaţiei şi Cercetării, Direcţia politici forţă
de muncă din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale
şi Familiei şi Consiliul Naţional de Formare Profesională a
Adulţilor vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ANEXA 1
PROCEDURĂ
de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale
obţinute pe alte căi decât cele formale
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta procedură
reglementează punerea în aplicare a prevederilor art. 32 din
Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a
adulţilor, republicată.
#M2
ART. 2
Autoritatea Naţională pentru Calificări coordonează
la nivel naţional activitatea de evaluare şi certificare a
competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele
formale.
CAP. 2
Autorizarea centrelor de evaluare şi
certificare
ART. 7
În sensul prezentei proceduri,
autorizarea reprezintă procesul în urma căruia persoanele juridice de
drept public sau privat, române ori străine, care desfăşoară
activităţi de evaluare şi certificare a competenţelor
profesionale dobândite pe alte căi decât cele formale, pot elibera
certificate de competenţe profesionale cu recunoaştere
naţională.
#M2
ART. 8
(1) Autorizarea centrelor de evaluare
şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte
căi decât cele formale, denumite în continuare centre, se realizează
de către Autoritatea Naţională pentru Calificări.
#B
(2) Se pot prezenta pentru autorizare persoanele juridice, române ori
străine, de drept public sau privat, care doresc să
desfăşoare activităţi de evaluare şi certificare a
competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele
formale, finalizate prin certificate de competenţă cu
recunoaştere naţională.
(3) Persoanele juridice
prevăzute la alin. (2) trebuie să îndeplinească următoarele
condiţii de eligibilitate:
a) să fie legal
constituite;
b) să îşi
îndeplinească obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor
şi contribuţiilor datorate, potrivit legislaţiei în vigoare.
(4) Autorizarea se face pentru
ocupaţii/calificări pentru care există standarde
ocupaţionale/standarde de pregătire profesională, în
funcţie de nivelul de performanţă al centrului, astfel:
a) pentru o perioadă de 1 an, pentru
nivelul 1 de performanţă;
b) pentru o perioadă de 2 ani, pentru
nivelul 2 de performanţă;
c) pentru o perioadă de 3 ani, pentru
nivelul 3 de performanţă.
În
vederea obţinerii raportului de evaluare se parcurg următoarele
etape:
#M2
a)
solicitarea verificării îndeplinirii criteriilor de evaluare
Autorităţii Naţionale pentru Calificări;
b)
verificarea autenticităţii informaţiilor cuprinse în dosarul de
autoevaluare întocmit de centru, de către un verificator extern
nominalizat de Autoritatea Naţională pentru Calificări, conform
prevederilor art. 32 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului
nr. 129/2000, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, în termen de 45 de zile de la solicitarea verificării;
#M1
c)
întocmirea de către verificatorul extern a raportului de evaluare care
cuprinde:
-
matricea de stabilire a nivelului de performanţă;
-
motivarea stabilirii nivelului de performanţă respectiv.
#M2
ART. 13
(1)
Centrul nemulţumit de nivelul de performanţă stabilit de
specialistul Autorităţii Naţionale pentru Calificări are
dreptul de a contesta raportul de evaluare în termen de 5 zile de la
comunicare.
(2)
Autoritatea Naţională pentru Calificări nominalizează un
alt verificator extern, care întocmeşte un alt raport de evaluare, în
termen de 30 de zile de la depunerea contestaţiei.
#M1
(3)
Rezultatul evaluării efectuate de cel de-al doilea verificator extern
rămâne definitiv.
#B
ART. 14
Dosarul de autorizare prevăzut la art.
11 alin. (1) lit. h) cuprinde:
- actul de înfiinţare;
- declaraţie pe
răspunderea conducătorului instituţiei că organizaţia
nu este în situaţie de incapacitate de plată sau cu conturi blocate;
- lista
ocupaţiilor/calificărilor pentru care se solicită autorizarea;
- dovada accesului la
condiţiile reale de muncă şi la resursele necesare
evaluării (protocoale semnate cu unităţi de profil, în cazul
organizaţiilor care nu desfăşoară activităţi
curente în ocupaţiile pentru care doresc autorizarea);
- copii de pe certificatele de
competenţă ale evaluatorilor de competenţe profesionale;
- dosarul de autoevaluare,
care cuprinde matricea de autoevaluare şi lista dovezilor;
- raportul de evaluare;
- dovada achitării taxei de autorizare.
#M2
ART. 15
(1)
După analizarea dosarului de autorizare Autoritatea Naţională
pentru Calificări decide autorizarea centrului pentru o perioadă
corespunzătoare nivelului de performanţă stabilit în raportul de
evaluare.
(2)
Autoritatea Naţională pentru Calificări soluţionează
cererea de autorizare prin acordarea sau neacordarea autorizaţiei de
funcţionare.
#M2
ART. 16
În
termen de 5 zile de la data luării deciziei, Autoritatea
Naţională pentru Calificări comunică în scris
solicitantului decizia luată.
#M2
ART. 17
(1)
Autorizaţia de funcţionare se eliberează de către
Autoritatea Naţională pentru Calificări reprezentantului legal
al centrului, în cel mult 30 de zile de la data comunicării deciziei de
autorizare.
(2)
Autoritatea Naţională pentru Calificări completează autorizaţia
de funcţionare şi o înregistrează în Registrul de
evidenţă a autorizaţiilor de funcţionare ale centrelor de
evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe
alte căi decât cele formale.
#B
(3) Autorizaţia de
funcţionare se eliberează pentru fiecare ocupaţie/calificare
pentru care centrul a fost autorizat şi se identifică prin serie,
număr şi data eliberării.
(4) Modelul autorizaţiei
de funcţionare este prezentat în anexa nr. 4, iar modelul
Registrului de evidenţă a autorizaţiilor de funcţionare ale
centrelor de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale
obţinute pe alte căi decât cele formale este prevăzut în anexa
nr. 5.
#M2
(5)
În cazul pierderii, sustragerii sau deteriorării autorizaţiei de
funcţionare, centrul poate solicita eliberarea unui duplicat al
autorizaţiei în condiţiile prevăzute de instrucţiunile
emise de Autoritatea Naţională pentru Calificări.
#B
ART. 18
Centrul nemulţumit de
soluţionarea cererii de autorizare se poate adresa instanţei judecătoreşti
competente, în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990*).
CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 45
(1) Taxa de
autorizare se achită pentru fiecare ocupaţie/calificare pentru care
centrul solicită autorizarea.
#M1
(2)
Taxa de autorizare se achită diferenţiat, în funcţie de nivelul
de performanţă al centrului, astfel:
- un salariu de bază minim brut pe ţară, garantat în
plată, pentru nivelul 1;
- două salarii de bază minime
brute pe ţară, garantate în plată, pentru nivelul 2;
- trei salarii de bază minime brute pe
ţară, garantate în plată, pentru nivelul 3.
#M2
ART. 46
(1) Taxele de autorizare se virează de
către persoanele juridice în contul Autorităţii Naţionale
pentru Calificări.
#B
(2) Taxele de autorizare plătite de
centre se constituie venituri la bugetul de stat.
4. LEGE Nr. 1 din 5 ianuarie 2011 - Legea educaţiei
naţionale
Text în vigoare începând cu data de 29
martie 2013
Text actualizat prin produsul informatic legislativ
LEX EXPERT în baza actelor normative modificatoare, publicate în Monitorul
Oficial al României, Partea I, până la 26 martie 2013.
..............................................................................................................................................................
ART. 340
(1) Se
înfiinţează Autoritatea Naţională pentru Calificări
prin reorganizarea Consiliului Naţional al Calificărilor şi
Formării Profesionale a Adulţilor (CNCFPA)
şi a Unităţii Executive a Consiliului Naţional al
Calificărilor şi Formării Profesionale a Adulţilor.
(2)
Autoritatea Naţională pentru Calificări elaborează Cadrul
naţional al calificărilor pe baza Cadrului european al
calificărilor, gestionează Registrul naţional al calificărilor
şi Registrul naţional al furnizorilor de formare profesională a
adulţilor. Autoritatea Naţională pentru Calificări
coordonează autorizarea furnizorilor de formare profesională
continuă la nivel naţional, coordonează sistemul de asigurare a
calităţii în formarea profesională continuă şi
activităţile comitetelor sectoriale. Autoritatea Naţională
pentru Calificări mai are următoarele atribuţii:
a) elaborează,
implementează şi actualizează Cadrul naţional al
calificărilor, precum şi Registrul naţional al
calificărilor;
b) asigură
compatibilitatea sistemului naţional al calificărilor cu celelalte
sisteme de calificări existente la nivel european şi
internaţional;
c) propune Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului elemente de politici şi de
strategii naţionale, acte normative referitoare la sistemul naţional
al calificărilor şi la dezvoltarea resurselor umane, inclusiv
formarea profesională a adulţilor;
d) coordonează
şi controlează la nivel naţional elaborarea standardelor
ocupaţionale şi a standardelor de pregătire profesională;
e) coordonează
asigurarea calităţii în formarea profesională a adulţilor;
f) coordonează
şi controlează autorizarea furnizorilor de formare profesională
a adulţilor;
g) întocmeşte
Registrul naţional al furnizorilor de formare profesională a
adulţilor, precum şi Registrul naţional al evaluatorilor de
competenţe profesionale;
h) coordonează autorizarea centrelor de evaluare a
competenţelor profesionale şi certificarea evaluatorilor de
competenţe profesionale;
i) participă
la elaborarea unor planuri sau programe de interes naţional în domeniul
calificărilor şi al formării profesionale a adulţilor;
j) promovează
dialogul social, sprijină şi coordonează activitatea comitetelor
sectoriale.
(3) Finanţarea cheltuielilor curente
şi de capital ale Autorităţii Naţionale pentru
Calificări se asigură din venituri proprii şi subvenţii de
la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului.
(4) La nivelul Autorităţii
Naţionale pentru Calificări se constituie un consiliu cu rol
consultativ, format din reprezentaţi ai instituţiilor de
învăţământ preuniversitar şi universitar, ai
studenţilor, ai asociaţiilor profesionale, ai administraţiei
publice centrale, ai patronatelor, ai sindicatelor şi ai comitetelor
sectoriale. Consiliul asistă Autoritatea Naţională pentru
Calificări în stabilirea strategiilor naţionale şi a planurilor
de acţiuni pentru dezvoltarea Cadrului naţional al calificărilor
şi a formării profesionale a adulţilor.
(5) Autoritatea Naţională pentru
Calificări este coordonată de Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. Structura,
organizarea şi funcţionarea acesteia se stabilesc prin hotărâre
a Guvernului, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
ART. 341
(1) Cadrul naţional al
calificărilor este un instrument pentru
clasificarea calificărilor în conformitate cu un set de criterii care
corespund unor niveluri specifice de învăţare atinse, al cărui
scop este integrarea şi coordonarea subsistemelor naţionale de
calificări şi îmbunătăţirea transparenţei,
accesului, progresului şi calităţii calificărilor în raport
cu piaţa muncii şi societatea civilă.
(2) Implementarea Cadrului naţional al
calificărilor vizează sistemul naţional de calificări
obţinute în învăţământul secundar general, în
învăţământul profesional şi tehnic, în formarea
profesională continuă, în ucenicie, în învăţământul
superior, atât în contexte formale, cât şi în contexte informale şi nonformale,
din perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii.
(3) Cadrul naţional al
calificărilor permite recunoaşterea, măsurarea şi
relaţionarea tuturor rezultatelor învăţării dobândite în
contexte de învăţare formale, nonformale şi informale şi asigură
coerenţa calificărilor şi a titlurilor certificate.
Existenţa unui cadru naţional al calificărilor contribuie la
evitarea duplicării şi suprapunerii calificărilor, îi ajută
pe cei ce învaţă să ia decizii în
cunoştinţă de cauză privind planificarea carierei şi
facilitează evoluţia profesională, în perspectiva
învăţării pe tot parcursul vieţii.
(4) Cadrul naţional al
calificărilor contribuie la asigurarea calităţii sistemului de
formare profesională.
ART. 342
(1) Autoritatea Naţională pentru Calificări
evaluează şi certifică evaluatorii de competenţe
profesionale, evaluatorii de evaluatori şi evaluatorii externi.
(2)
Criteriile şi procedurile de evaluare şi certificare a evaluatorilor
de competenţe profesionale, a evaluatorilor de evaluatori şi a
evaluatorilor externi se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a
prevederilor prezentei legi, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei,
cercetării, tineretului şi sportului.
(3) Autoritatea
Naţională pentru Calificări întocmeşte Registrul
naţional al evaluatorilor de competenţe profesionale, evaluatorilor
de evaluatori şi evaluatorilor externi certificaţi.
(4) Autoritatea
Naţională pentru Calificări acreditează centrele de
evaluare şi organismele de evaluare, pe baza rapoartelor de evaluare
întocmite de evaluatorii externi.