ORDIN Nr. 16/2019 din 7 ianuarie 2019
privind aprobarea tarifelor pentru serviciile furnizate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi instituţiile sale subordonate
Act de bază
#B: Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 16/2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 30 din 10 ianuarie 2019
Acte modificatoare
#M3: Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 1445/2020
#M2: Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 3470/2019
#M1: Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 796/2019
Modificările şi completările efectuate prin actele normative enumerate mai sus sunt scrise cu font italic. În faţa fiecărei modificări sau completări este indicat actul normativ care a efectuat modificarea sau completarea respectivă, în forma #M1, #M2 etc.
#B
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (6), (6^2) şi (7), art. 5 alin. (2) şi art. 9 alin. (17) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (13) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobă tarifele pentru serviciile furnizate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, denumită în continuare Agenţia Naţională, şi de instituţiile sale subordonate, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
(1) Persoanele fizice şi juridice, care solicită prestarea serviciilor prevăzute de prezentul ordin, au obligaţia de plată a tarifelor, cu excepţia situaţiilor în care prin lege se prevede în mod expres exceptarea de la plata acestora.
(2) Tarifele prevăzute în anexă se achită înainte de înregistrarea cererilor pentru furnizarea serviciilor solicitate.
(3) Tarifele prevăzute în anexă se achită de către solicitant, care are calitatea de beneficiar al serviciului, sau de către orice altă persoană, în numele acestuia. Persoanele fizice şi juridice, care depun cereri şi achită tarife în numele solicitantului, au calitatea de deponent. Documentele de plată se eliberează pe numele beneficiarului.
#M3
(4) Neplata tarifului corespunzător serviciilor solicitate se soluţionează prin respingerea cererii.
#M3
(5^1) Tarifarea incompletă constatată după înregistrarea cererii atrage emiterea unei note de completare cu privire la diferenţa de tarif. Dacă după emiterea notei de completare se constată că nu s-a completat tariful în termenul acordat, cererea se respinge.
(6) Tarifele plătite pentru cererile respinse nu se restituie. Cererile respinse pot fi redepuse o singură dată, în limita cererii iniţiale cu privire la obiectul şi serviciul solicitate, fără plata unui tarif suplimentar, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării respingerii cererii, şi cu plata unui tarif suplimentar de 60 de lei, după expirarea acestui termen. În cazul cererilor respinse conform alin. (5^1), dovada plăţii diferenţei de tarif se va ataşa cererii în momentul redepunerii.
#B
(7) Tarifele pentru serviciile prevăzute în anexă se calculează fără fracţiuni monetare, prin rotunjirea în plus la leu.
ART. 3
(1) Tarifele prevăzute în anexă, achitate pentru servicii solicitate on-line prin intermediul unui procesator de plăţi, se virează de către procesatorul de plăţi în contul/conturile indicat/indicate, în maximum o zi lucrătoare bancară.
(2) Achitarea tarifelor prin virament bancar se efectuează numai în contul instituţiei prestatoare, cu excepţiile expres prevăzute de lege. Documentele care atestă achitarea tarifului în contul instituţiei prestatoare vor putea fi utilizate pentru înregistrarea cererii, până cel târziu la sfârşitul lunii următoare de la data emiterii acestora.
(3) În cazul serviciilor prevăzute la cap. 2 din anexă, solicitate prin intermediul notarilor publici, în ceea ce priveşte dovada achitării tarifului, rămân aplicabile prevederile Ordinului directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 1.009/2013 privind aprobarea Protocolului privind Metodologia de încasare şi virare a tarifelor de publicitate imobiliară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 21 octombrie 2013.
#M2
ART. 4
(1) La cerere, Agenţia Naţională şi instituţiile sale subordonate pot presta de îndată, în regim de urgenţă, dar nu mai târziu de 1/3 din termenul de eliberare, serviciile prevăzute la cap. 1 şi 2 din anexă, cu excepţia serviciilor furnizate on-line, care se livrează de îndată ce sunt disponibile.
#B
(2) Solicitarea soluţionării unei cereri în regim de urgenţă se poate face atât în momentul înregistrării acesteia în registrul general de intrare, cât şi ulterior.
(3) Furnizarea serviciilor în regim de urgenţă presupune, pe lângă plata tarifelor pentru furnizarea serviciilor la termen normal, şi plata unui tarif suplimentar pe serviciu, al cărui cuantum este de 4 ori valoarea tarifului normal, dar nu mai mult de 5.000 lei pe serviciu.
(4) Soluţionarea cererilor de înscriere în cartea funciară în regim de urgenţă nu poate deroga de la principiul priorităţii înscrierilor în cartea funciară, în cazul existenţei unor cereri multiple cu privire la acelaşi imobil. În cazul în care respectarea principiului de mai sus nu permite soluţionarea cererii în regim de urgenţă, tariful de urgenţă se restituie solicitantului.
#B
(7) Dacă la redepunerea cererii respinse se solicită prestarea serviciului în regim de urgenţă, se va proceda în felul următor:
a) dacă s-a achitat tariful de urgenţă, nu se va mai achita un nou tarif de urgenţă;
b) dacă nu s-a achitat tariful de urgenţă, se va achita un tarif suplimentar al cărui cuantum este de 4 ori valoarea tarifului normal perceput în vederea soluţionării cererii respinse, dar nu mai mult de 5.000 lei pe serviciu.
#M2
ART. 5
(1) Tariful pentru cererile care au ca obiect imobile situate pe raza teritorială a aceluiaşi oficiu de cadastru şi publicitate imobiliară (OCPI) se poate achita fie printr-un document de încasare distinct, anexat fiecărei cereri, fie printr-un singur document de încasare, care se anexează în original uneia dintre cereri. Pentru celelalte cereri se anexează copia documentului de plată şi se face menţiune cu privire la numărul dosarului la care s-a depus documentul în original.
(2) Pentru cererile privind actele juridice care au ca obiect mai multe bunuri imobile ce sunt situate pe raza teritorială a mai multor OCPI-uri, tariful se poate achita printr-un singur document de încasare numai pentru imobilele situate în aria teritorială a aceluiaşi OCPI.
#B
ART. 6
(1) Împotriva modului de calcul al tarifului se poate face cerere de reanalizare a tarifului. Cererea se depune la oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară şi se soluţionează de către o comisie stabilită prin decizia directorului.
(2) Comisia va soluţiona cererea prin întocmirea unui proces-verbal în care se va menţiona cuantumul tarifului datorat, care va fi consemnat şi în sistemul informatic.
(3) Restituirea sumelor plătite necuvenit ori pentru servicii care nu au mai fost solicitate, precum şi a sumelor virate eronat se va efectua de către instituţia care le-a încasat, astfel:
a) pentru sumele care s-au făcut venit la bugetul de stat, în conformitate cu procedurile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.465/2010 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor aferente veniturilor încasate din activitatea desfăşurată de autorităţile şi instituţiile publice reorganizate ca instituţii publice finanţate integral de la bugetul de stat, potrivit anexelor nr. 1 şi 2 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu modificările ulterioare;
b) pentru sumele care s-au făcut venit la bugetul de venituri proprii, conform unei proceduri interne aprobate de directorul general al Agenţiei Naţionale.
#M1
ANEXĂ
____________________________________________________________________________
| Grupă | Cod | Serviciu | Tarif | UM |Refe-|
| servicii | | | (lei) | |rinţe|
|____________|______|__________________________|___________|___________|_____|
| |
| Capitolul 4. Autorizarea persoanelor care efectuează lucrări de cadastru |
|____________________________________________________________________________|
|Autorizare |4.1.1.|Autorizarea persoanelor |400 |persoană |Nota |
| | |fizice | | |*18) |
| |______|__________________________|___________|___________|_____|
#M2
| |4.1.2.|Autorizarea persoanelor |2.000 |persoană |Nota |
| | |juridice | | |*23) |
| |______|__________________________|___________|___________|_____|
#M1
| |4.1.3.|Modificare/Eliberare |100 |certificat |Nota |
| | |duplicat al certificatului| | |*19) |
| | |de autorizare | | | |
|____________|______|__________________________|___________|___________|_____|
*18) Include recunoaşterea autorizării şi emiterea certificatului de autorizare aferent pentru persoane fizice străine.
*19) Include schimbarea certificatului de autorizare pentru persoane fizice/juridice şi eliberarea duplicatului.
*23) Se aplică şi pentru recunoaşterea autorizării persoanelor juridice străine.
---------------