LEGE  Nr. 227/2015 din 8 septembrie 2015 - Partea I privind Codul fiscal

 

 

 

 

TITLUL VIII

    Accize şi alte taxe speciale

 

        ART. 335

    Sfera de aplicare

    (1) Accizele armonizate sunt venituri datorate la bugetul statului şi care se colectează conform prevederilor prezentului capitol.

    (2) Accizele armonizate, denumite în continuare accize, sunt taxe speciale percepute direct sau indirect asupra consumului următoarelor produse:

    a) alcool şi băuturi alcoolice prevăzute la secţiunea a 4-a;

    b) tutun prelucrat prevăzut la secţiunea a 5-a;

    c) produse energetice şi energie electrică prevăzute la secţiunile a 6-a şi a 7-a.

 

    ART. 335^1

    Aplicarea Codului vamal al Uniunii Europene în cazul produselor accizabile

    (1) Formalităţile stabilite prin dispoziţiile vamale ale Uniunii Europene cu privire la intrarea produselor pe teritoriul vamal al Uniunii Europene se aplică mutatis mutandis intrării pe teritoriul Uniunii Europene a produselor accizabile care provin din unul dintre teritoriile menţionate la art. 337 alin. (1).

    (2) Formalităţile stabilite prin dispoziţiile vamale ale Uniunii Europene cu privire la ieşirea produselor dinspre teritoriul vamal al Uniunii Europene se aplică mutatis mutandis ieşirii de pe teritoriul Uniunii Europene a produselor accizabile care au ca destinaţie unul dintre teritoriile menţionate la art. 337 alin. (1).

    (3) Articolul 348 secţiunile a 9-a, a 10-a, a 11-a, a 16-a şi a 17-a nu se aplică în cazul produselor accizabile care au statutul vamal de mărfuri neunionale, astfel cum sunt definite la art. 5 pct. 24 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013*).

#CIN

    *) Apreciem că, în enumerarea de la art. 335^1 alin. (3), între sintagmele "articolul 348" şi "secţiunile a 9-a, a 10-a, a 11-a, a 16-a şi a 17-a" ar fi trebuit să existe un semn de punctuaţie sau cuvântul "şi". Menţionăm însă că art. 335^1 alin. (3) este reprodus exact în forma în care a fost publicată modificarea [efectuată prin art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 4/2022 ] la pagina 2 din Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 28 ianuarie 2022.

 

    ART. 336

    Definiţii

    În înţelesul prezentului capitol, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

    1. accize percepute reprezintă accizele stabilite şi înregistrate în evidenţele contabile ale plătitorului de accize şi care urmează a fi virate la bugetul de stat în termenele prevăzute de prezentul capitol;

    2. antrepozitarul autorizat este persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea competentă, în cadrul activităţii sale, să producă, să transforme, să deţină, să depoziteze, să primească sau să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize într-un antrepozit fiscal;

    3. antrepozit fiscal reprezintă un loc în care produsele accizabile sunt produse, transformate, deţinute, depozitate, primite sau expediate în regim suspensiv de accize de către un antrepozitar autorizat în cadrul activităţii sale, sub rezerva anumitor condiţii stabilite de autorităţile competente din statul membru în care se află antrepozitul fiscal, respectiv în condiţiile prevăzute de prezentul capitol, în cazul în care antrepozitul fiscal se află în România;

    4. autoritatea competentă reprezintă:

  a) direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, denumite în continuare autoritate fiscală teritorială;

    b) structura cu atribuţii de monitorizare, control şi/sau soluţionare a contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice - aparat central, denumită în continuare autoritate fiscală centrală;

    c) structura cu atribuţii în elaborarea legislaţiei privind regimul accizelor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice - aparat central, denumită în continuare autoritate fiscală centrală;

  d) structurile de specialitate din cadrul Autorităţii Vamale Române, denumite în continuare autoritate vamală centrală sau teritorială, după caz;

    e) direcţiile regionale vamale sau birourile vamale de interior şi/sau birourile vamale de frontieră, denumite în continuare autoritate vamală teritorială;

   5. codul NC reprezintă poziţia tarifară, subpoziţia tarifară sau codul tarifar. Trimiterile la codurile NC sunt cele către Nomenclatura combinată din Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful Vamal Comun, în vigoare de la 19 octombrie 1992, în cazul produselor energetice, în vigoare de la 1 ianuarie 2002, iar pentru produsele reprezentând alcool şi băuturi alcoolice, sunt cele din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1.602 al Comisiei din 11 octombrie 2018 de modificare a anexei 1 la Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful Vamal Comun. Ori de câte ori intervin modificări în nomenclatura combinată a Tarifului Vamal Comun, corespondenţa dintre codurile NC prevăzute în prezentul capitol şi noile coduri NC se realizează potrivit prevederilor din normele metodologice;

    6. consumator final de gaz natural/energie electrică reprezintă persoana fizică sau juridică care nu este supusă obligaţiei de licenţiere de către autoritatea de reglementare competentă şi care utilizează aceste produse;

    7. denaturarea reprezintă operaţiunea/procesul prin care alcoolului etilic sau produselor alcoolice li se adaugă substanţele prevăzute prin normele metodologice astfel încât acestea să devină improprii consumului uman;

    7^1. destinatar certificat reprezintă o persoană fizică sau juridică înregistrată la autoritatea competentă din statul membru de destinaţie în scopul de a recepţiona produse accizabile, în cadrul activităţii desfăşurate de respectiva persoană, care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru şi care sunt apoi deplasate pe teritoriul unui alt stat membru;

    8. destinatar înregistrat reprezintă persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea competentă din statul membru de destinaţie să primească, în condiţiile stabilite de autoritatea competentă şi în cadrul activităţii sale, produse accizabile care se deplasează în regim suspensiv de accize de pe teritoriul unui alt stat membru;

    8^1. expeditor certificat reprezintă o persoană fizică sau juridică înregistrată la autoritatea competentă din statul membru de expediţie în scopul de a expedia produse accizabile, în cadrul activităţii desfăşurate de respectiva persoană, care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru şi care sunt ulterior deplasate către teritoriul altui stat membru;

    9. expeditor înregistrat reprezintă persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea competentă din statul membru în care are loc importul, exclusiv să expedieze în regim suspensiv de accize produsele accizabile puse în liberă circulaţie în conformitate cu prevederile art. 201 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 în cadrul activităţii desfăşurate de respectiva persoană şi în condiţiile stabilite de autoritatea competentă;

   10. grad alcoolic reprezintă proporţia de alcool absolut, exprimată în procente volumetrice măsurată la temperatura de 20°C, conţinută într-o soluţie hidroalcoolică;

     11. gradul Plato reprezintă cantitatea de zaharuri exprimată în grame, conţinută în 100 g de soluţie măsurată la origine la temperatura de 20°/4°C aferentă berii, respectiv bazei de bere din amestecul cu băuturi nealcoolice;

    12. hectolitru alcool pur reprezintă 100 litri alcool etilic rafinat, cu concentraţia alcoolică de 100% în volum, măsuraţi la temperatura de 20°C, conţinut într-o cantitate dată de produs alcoolic;

    13. importator autorizat înseamnă persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea competentă să importe, în cadrul activităţii sale, produse accizabile supuse marcării prin banderole sau timbre;

    14. import reprezintă punerea în liberă circulaţie a mărfurilor în conformitate cu prevederile art. 201 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013;

    14^1. intrare neregulamentară reprezintă intrarea pe teritoriul Uniunii Europene a unor produse care nu au fost puse în liberă circulaţie în conformitate cu prevederile art. 201 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 şi pentru care a luat naştere o datorie vamală în temeiul art. 79 alin. (1) din regulamentul menţionat sau ar fi luat naştere dacă produsele ar fi fost supuse taxelor vamale;

  15. marcajele reprezintă hârtii de valoare cu regim special, respectiv timbre şi banderole, care se tipăresc de către Compania Naţională "Imprimeria Naţională" - S.A.;

    16. marcatori şi coloranţi reprezintă substanţele utilizate pentru marcarea şi colorarea produselor energetice;

    16^1. mic producător independent reprezintă producătorul de bere, vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri, şi produse intermediare, independent din punct de vedere juridic şi economic de orice alt producător, care foloseşte clădiri separate din punct de vedere fizic de cele ale oricărui alt producător, nu lucrează sub licenţă, iar producţia realizată în ultimele 12 luni consecutive nu depăşeşte nivelurile cantitative prevăzute la art. 342 alin. (1^2);

    17. operator economic reprezintă persoana juridică ce desfăşoară activităţi cu produse accizabile;

    18. *** Abrogat

   19. producţia şi transformarea produselor accizabile reprezintă orice operaţiune prin care aceste produse sunt fabricate, procesate sau transformate sub orice formă, inclusiv operaţiunile de îmbuteliere şi ambalare a produselor accizabile în vederea eliberării pentru consum, precum şi operaţiunile de extracţie a produselor energetice;

    20. produsele accizabile sunt produsele prevăzute la art. 335 alin. (2), supuse reglementărilor privind accizele potrivit prezentului capitol;

    21. regim suspensiv de accize reprezintă un regim fiscal aplicat producerii, transformării, deţinerii, depozitării sau deplasării de produse accizabile, prin care accizele sunt suspendate;

    21^1. restituire reprezintă restituirea unor accize care au fost plătite;

    21^2. stat membru de destinaţie reprezintă statul membru în care produsele accizabile urmează să fie livrate sau utilizate în conformitate cu dispoziţiile prezentului capitol;

    22. teritoriul unui stat membru reprezintă teritoriul unui stat membru căruia i se aplică tratatele, în conformitate cu prevederile art. 349 şi 355 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu excepţia teritoriilor terţe;

    23. supraveghere fiscală în domeniul accizelor reprezintă acţiunile şi/sau procedurile de intervenţie ale autorităţii competente pentru prevenirea, combaterea şi sancţionarea fraudei fiscale;

    24. teritorii terţe înseamnă teritoriile prevăzute la art. 337 alin. (1) şi (2);

  25. Tratat înseamnă Tratatul privind Uniunea Europeană şi Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;

    26. ţară terţă înseamnă orice stat sau teritoriu căruia nu i se aplică Tratatul;

   27. Uniunea Europeană şi teritoriul Uniunii Europene înseamnă teritoriile statelor membre, astfel cum sunt definite la pct. 22;

    28. utilizator final înseamnă persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea competentă, potrivit prevederilor din normele metodologice, să primească, în cadrul activităţii sale, produse accizabile în regim de exceptare/scutire de la plata accizelor destinate a fi utilizate în scopurile prevăzute de aceste regimuri;

    29. remitere reprezintă scutirea de la obligaţia de a plăti accizele care nu au fost plătite, respectiv renunţarea, totală sau parţială, la sumele reprezentând accize datorate.

    ART. 337

    Teritorii terţe

    (1) Sunt considerate teritorii terţe următoarele teritorii care fac parte din teritoriul vamal al Uniunii Europene:

    a) insulele Canare;

    b) teritoriile franceze menţionate la art. 349 şi art. 355 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;

    c) insulele Aland;

    d) insulele Anglo-Normande (Channel Islands).

    (2) Sunt considerate teritorii terţe şi teritoriile care intră sub incidenţa art. 355 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, precum şi următoarele teritorii care nu fac parte din teritoriul vamal al Uniunii Europene:

    a) insula Helgoland;

    b) teritoriul Busingen;

    c) Ceuta;

    d) Melilla;

    e) Livigno.

    f) *** Abrogată

    g) *** Abrogată

   (3) Operaţiunile cu produse accizabile efectuate provenind din sau având ca destinaţie:

    a) Principatul Monaco sunt tratate ca deplasări dinspre sau către Franţa;

    b) San Marino sunt tratate ca deplasări dinspre sau către Italia;

    c) zonele Akrotiri şi Dhekelia aflate sub suveranitatea Regatului Unit sunt tratate ca deplasări dinspre sau către Cipru;

    d) insula Man sunt tratate ca deplasări dinspre sau către Regatul Unit;

    e) Jungholz şi Mittelberg (Kleines Walsertal) sunt tratate ca deplasări dinspre sau către Germania.

    (4) *** Abrogat

    (5) *** Abrogat

    ART. 338

    Faptul generator

    Produsele accizabile sunt supuse regimului accizelor la momentul:

    a) producerii acestora, inclusiv, acolo unde este cazul, la momentul extracţiei acestora, pe teritoriul Uniunii Europene;

    b) importului lor sau al intrării lor neregulamentare pe teritoriul Uniunii Europene.

 

    ART. 339

    Exigibilitatea

    (1) Accizele devin exigibile în momentul eliberării pentru consum şi în statul membru în care se face eliberarea pentru consum.

    (2) Condiţiile de exigibilitate şi nivelul accizelor aplicabile sunt cele în vigoare la data la care accizele devin exigibile în statul membru în care are loc eliberarea pentru consum.

    ART. 340

    Eliberarea pentru consum

    (1) În înţelesul prezentului capitol, eliberarea pentru consum reprezintă:

    a) ieşirea produselor accizabile, inclusiv neregulamentară, dintr-un regim suspensiv de accize;

  b) deţinerea sau depozitarea de produse accizabile, inclusiv în cazurile neregulamentare, în afara unui regim suspensiv de accize în cazul în care accizele nu au fost percepute în conformitate cu dispoziţiile aplicabile din dreptul Uniunii Europene şi din prezentul capitol;

  c) producerea, inclusiv transformarea de produse accizabile şi producerea sau transformarea neregulamentară, în afara unui regim suspensiv de accize;

   d) importul de produse accizabile, cu excepţia cazului în care produsele accizabile sunt plasate, imediat după import, în regim suspensiv de accize, sau intrarea neregulamentară a produselor accizabile, cu excepţia cazului în care datoria vamală s-a stins în temeiul art. 124 alin. (1) lit. (e), (f), (g) sau (k) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013;

    e) utilizarea de produse accizabile în interiorul antrepozitului fiscal altfel decât ca materie primă.

    (2) Eliberare pentru consum se consideră şi deţinerea în scopuri comerciale de către o persoană a produselor accizabile care au fost eliberate în consum în alt stat membru şi pentru care accizele nu au fost percepute în România.

    (3) Momentul ieşirii dintr-un regim suspensiv de accize menţionate la alin. (1) lit. a) este considerat a fi:

    a) în situaţiile prevăzute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 2, momentul primirii produselor accizabile de către destinatarul înregistrat;

    b) în situaţiile prevăzute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 4, momentul primirii produselor accizabile de către beneficiarul scutirii prevăzute la art. 395;

    c) în situaţiile prevăzute la art. 401 alin. (3), momentul primirii produselor accizabile la locul de livrare directă.

    (4) În cazul unui produs accizabil care are dreptul de a fi scutit sau exceptat de la plata accizelor, utilizarea în orice scop care nu este în conformitate cu scutirea, respectiv exceptarea atrage obligaţia de plată a accizelor.

    (5) În cazul unui produs energetic, pentru care accizele nu au fost anterior exigibile, eliberare pentru consum se consideră atunci când produsul energetic este oferit spre vânzare ori este utilizat drept combustibil pentru motor sau combustibil pentru încălzire.

    (6) În cazul unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibilă, se consideră eliberare pentru consum atunci când produsul accizabil este deţinut într-un antrepozit fiscal pentru care s-a revocat ori s-a anulat autorizaţia. Acciza devine exigibilă la data la care decizia de revocare a autorizaţiei de antrepozit fiscal produce efecte ori la data comunicării deciziei de anulare a autorizaţiei de antrepozit fiscal, pentru produsele accizabile ce pot fi eliberate pentru consum.

    (6^1) În cazul unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibilă, se consideră eliberare pentru consum atunci când produsul accizabil obţinut în urma probelor tehnologice este deţinut de un antrepozitar propus într-un loc de producţie pentru care s-a respins cererea de autorizare ca antrepozit fiscal. Acciza devine exigibilă la data la care decizia de respingere a cererii de autorizare ca antrepozit fiscal produce efecte, pentru produsele accizabile ce pot fi eliberate pentru consum.

    (7) În cazul unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibilă, se consideră eliberare pentru consum atunci când produsul accizabil este deţinut într-un antrepozit fiscal pentru care autorizaţia a expirat şi nu a fost emisă o nouă autorizaţie, sub rezerva art. 365 alin. (8).

    (8) În sensul prevederilor alin. (6), prin produse accizabile ce pot fi eliberate pentru consum se înţelege produse accizabile care îndeplinesc condiţiile legale de comercializare.

    (9) Nu se consideră eliberare pentru consum mişcarea produselor accizabile din antrepozitul fiscal, în condiţiile prevăzute în secţiunea a 16-a, către:

    a) un alt antrepozit fiscal în România sau în alt stat membru;

    b) un destinatar înregistrat din alt stat membru;

    c) un teritoriu din afara teritoriului Uniunii Europene.

    (10) *) Distrugerea totală sau pierderea iremediabilă, totală sau parţială, a produselor accizabile aflate sub regim suspensiv de accize, ca urmare a unui caz fortuit ori de forţă majoră sau ca o consecinţă a unei autorizaţii de a distruge produsele din partea autorităţii competente, nu sunt considerate ca eliberare pentru consum.

    (11) În sensul prezentului capitol, produsele sunt considerate distruse total sau pierdute iremediabil atunci când devin inutilizabile ca produse accizabile. Distrugerea totală sau pierderea iremediabilă, totală sau parţială, a produselor accizabile menţionată la alin. (10) este dovedită într-un mod considerat satisfăcător de autorităţile competente din statul membru în care a avut loc distrugerea totală sau pierderea iremediabilă, totală sau parţială, sau, în cazul în care nu este posibil să se determine unde a avut loc, de cele din statul membru în care aceasta a fost constatată.

    (11^1) Pierderea parţială care are loc din cauza naturii produselor, în cursul unei deplasări în regim suspensiv de accize între statele membre, nu este considerată drept eliberare pentru consum în măsura în care valoarea pierderii se situează sub pragul comun de pierdere parţială pentru respectivele produse accizabile, cu excepţia cazului în care autoritatea competentă are motive rezonabile să suspecteze o fraudă sau o neregulă. Acea parte dintr-o pierdere parţială care depăşeşte pragul comun de pierdere parţială pentru respectivele produse accizabile este considerată drept eliberare pentru consum.

    (11^2) Pierderea parţială care are loc din cauza naturii produselor, în cursul unei deplasări în regim suspensiv de accize pe teritoriul naţional, nu este considerată drept eliberare pentru consum în măsura în care valoarea pierderii se situează sub pragul comun de pierdere parţială pentru respectivele produse accizabile, cu excepţia cazului în care autoritatea competentă are motive rezonabile să suspecteze o fraudă sau o neregulă. Acea parte dintr-o pierdere parţială care depăşeşte pragul de pierdere parţială pentru respectivele produse accizabile este considerată drept eliberare pentru consum.

    (11^3) În cazul în care distrugerea totală sau pierderea iremediabilă, totală sau parţială, a produselor accizabile este stabilită, garanţia depusă în conformitate cu prevederile art. 348 se eliberează, integral sau parţial, după caz, la prezentarea unor dovezi corespunzătoare.

    (12) Nu se consideră eliberare pentru consum deplasarea produselor energetice din antrepozitul fiscal în vederea alimentării navelor sau aeronavelor care au ca destinaţie un teritoriu din afara teritoriului Uniunii Europene, fiind asimilată unei operaţiuni de export. De asemenea, operaţiunea de alimentare cu produse energetice a navelor sau aeronavelor care au ca destinaţie un teritoriu din afara teritoriului Uniunii Europene este asimilată unei operaţiuni de export.

#CIN

    *) A se vedea şi Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 319/2016 pentru aprobarea condiţiilor privind distrugerea în antrepozitul fiscal a produselor accizabile care nu au fost eliberate pentru consum.

    Menţionăm că, ulterior publicării ordinului indicat mai sus, art. 340 a fost modificat prin mai multe acte normative.

 

    ART. 341

    Plătitori de accize

    (1) Persoana plătitoare de accize care au devenit exigibile este:

    a) în ceea ce priveşte ieşirea unor produse accizabile dintr-un regim suspensiv de accize, potrivit prevederilor art. 340 alin. (1) lit. a):

    1. antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat sau orice altă persoană care eliberează produsele accizabile din regimul suspensiv de accize sau în numele căreia se efectuează această eliberare şi, în cazul ieşirii neregulamentare din antrepozitul fiscal, orice altă persoană care a participat la această ieşire;

    2. în cazul unei nereguli în cursul unei deplasări a produselor accizabile în regim suspensiv de accize, astfel cum este definită la art. 412 alin. (1), (2) şi (4): antrepozitarul autorizat, expeditorul înregistrat sau orice altă persoană care a garantat plata accizelor în conformitate cu prevederile art. 348 alin. (1) şi (3) şi orice persoană care a participat la ieşirea neregulamentară şi care avea cunoştinţă sau care ar fi trebuit să aibă cunoştinţă în mod normal de caracterul neregulamentar al acestei ieşiri;

    b) în ceea ce priveşte deţinerea sau depozitarea unor produse accizabile, astfel cum se menţionează la art. 340 alin. (1) lit. b): persoana care deţine sau depozitează produsele accizabile sau orice altă persoană implicată în deţinerea sau depozitarea acestora sau orice combinaţie a acestor persoane, în conformitate cu principiul răspunderii personale şi solidare;

    c) în ceea ce priveşte producerea, inclusiv transformarea, unor produse accizabile, potrivit prevederilor art. 340 alin. (1) lit. c): persoana care produce produsele accizabile şi, în cazul unei produceri neregulamentare, orice altă persoană implicată în producerea acestora;

    d) în ceea ce priveşte importul sau intrarea neregulamentară a unor produse accizabile, potrivit prevederilor art. 340 alin. (1) lit. d): declarantul astfel cum este definit la art. 5 pct. 15 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, denumit în continuare declarantul, sau orice altă persoană potrivit prevederilor art. 77 alin. (3) din regulamentul respectiv şi, în cazul intrării neregulamentare, orice altă persoană implicată în intrarea neregulamentară respectivă;

    e) în cazurile prevăzute la art. 340 alin. (4) - (7), persoana care determină eliberarea pentru consum;

    f) în ceea ce priveşte produsele accizabile care au fost eliberate pentru consum într-un stat membru şi sunt deplasate către teritoriul României pentru a fi livrate în România în scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate în România, astfel cum este prevăzut la art. 414 alin. (1), destinatarul certificat.

    (2) Atunci când mai multe persoane sunt obligate să plătească aceeaşi datorie privind accizele, acestea sunt obligate să plătească în solidar acea datorie, iar fiecare dintre aceste persoane poate fi urmărită pentru întreaga datorie.

 

    SECŢIUNEA a 2-a

    Nivelul şi calculul accizelor

 

    ART. 342*)

    Nivelul accizelor

    (1) Nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecărui an este nivelul prevăzut în anexa nr. 1, actualizat cu creşterea preţurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, faţă de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicată oficial de Institutul Naţional de Statistică până la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publică pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, de regulă până la data de 20 octombrie, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie a fiecărui an.

    (1^1) Pentru micii producători independenţi de bere se aplică nivelul de accize prevăzut la punctul 1.1 din anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul titlu, pentru micii producători independenţi de vinuri spumoase, precum şi pentru micii producători independenţi de băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri, nivelul accizelor prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul titlu este redus cu 50% din nivelul standard, doar dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

    a) respectă cerinţele prevăzute la art. 336 pct. 16^1;

    b) produce doar o singură categorie de produse, respectiv bere sau băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri;

    c) producţia realizată în ultimele 12 luni consecutive de funcţionare nu depăşeşte limitele cantitative maxime prevăzute la alin. (1^2).

    (1^2) Limitele cantitative maxime realizate de micii producători independenţi în ultimele 12 luni consecutive de funcţionare pentru menţinerea în categoria micilor producători independenţi, pentru fiecare categorie de produse în parte, sunt următoarele:

    a) bere: 200.000 hl de produs;

    b) vinuri: 1.000 hl de produs;

    c) băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri: 15.000 hl de produs;

    d) produse intermediare: 250 hl de produs.

    (1^3) În situaţia în care doi sau mai mulţi mici producători independenţi cooperează, iar producţia lor cumulată realizată în ultimele 12 luni consecutive de funcţionare nu depăşeşte limitele cantitative prevăzute la alin. (1^2), se consideră că producţia este realizată de un singur mic producător independent.

    (1^4) Pentru produsele realizate de către micii producători independenţi prevăzuţi la alin. (1^1) care depăşesc limitele cantitative maxime prevăzute la alin. (1^2) în ultimele 12 luni consecutive de funcţionare, nivelul redus al accizelor prevăzut la alin. (1^1) nu se aplică pentru produsele eliberate pentru consum sau livrate în regim suspensiv de plata accizelor, după caz, din luna imediat următoare celei în care limitele cantitative maxime au fost depăşite.

    (1^5) Se exceptează de la plata accizelor berea, vinul, băuturile fermentate, altele decât bere şi vinuri, liniştite sau spumoase, produse de persoane fizice şi consumate de către acestea, de către membrii familiei acestora sau de către musafiri, cu condiţia ca niciun fel de vânzare să nu aibă loc.

    (1^6) Este scutit de la plata accizelor alcoolul din fructe, în limita a 50 de litri anual, consumat de o persoană fizică, de către membrii familiei acesteia sau de către musafiri, cu condiţia ca niciun fel de vânzare să nu aibă loc, iar alcoolul din fructe, indiferent de concentraţia acestuia, să fie:

    a) produs de respectiva persoană fizică din fructe deţinute, cultivate şi furnizate de respectiva persoană fizică de pe o suprafaţă de teren deţinută în temeiul unui drept real, utilizând un dispozitiv de distilare simplu, de mici dimensiuni, înregistrat la autoritatea competentă, şi/sau

    b) produs pentru respectiva persoană fizică în distilerii autorizate din fructele deţinute, cultivate şi furnizate de respectiva persoană fizică de pe o suprafaţă de teren deţinută în temeiul unui drept real.

    (1^7) În înţelesul prezentului articol, termenul familie desemnează soţul şi soţia sau soţul, soţia şi copiii lor necăsătoriţi, care locuiesc sau gospodăresc împreună. Este asimilată termenului familie şi situaţia persoanei necăsătorite care locuieşte împreună cu copiii aflaţi în întreţinerea sa, precum şi bărbatul şi femeia necăsătoriţi, cu copiii lor şi al fiecăruia dintre ei, care locuiesc şi gospodăresc împreună. Prin termenul copil se înţelege copilul în vârstă de până la 18 ani sau tinerii majori, cu condiţia ca aceştia să frecventeze cursurile învăţământului liceal sau profesional, proveniţi din căsătoria soţilor, copilul unuia dintre soţi, copilul adoptat, precum şi copilul încredinţat unuia sau ambilor soţi ori dat în plasament familial sau pentru care s-a instituit tutela sau curatela potrivit legii.

    (2) Prin excepţie de la alin. (1) pentru ţigarete, tutun fin tăiat, destinat rulării în ţigarete, ţigări şi ţigări de foi şi alte tutunuri de fumat, nivelul accizelor se aplică de la data de 1 aprilie a fiecărui an şi este cel prevăzut în anexa nr. 1.

    (2^1) *** Abrogat

    (2^2) *** Abrogat

    (3) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul în care în ultimele 12 luni are loc scăderea preţurilor de consum, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, faţă de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicată oficial de Institutul Naţional de Statistică până la data de 15 octombrie.

    (4) Nivelul în lei al accizelor, obţinut după efectuarea actualizării prevăzute la alin. (1), se rotunjeşte la nivel de două zecimale, prin reducere, atunci când a treia zecimală este mai mică decât 5, şi prin majorare atunci când a treia zecimală este mai mare sau egală cu 5.

    (5) *** Abrogat

    (6) *** Abrogat

    (7) Pentru produsele energetice pentru care nivelul accizelor este stabilit la 1.000 litri, volumul se măsoară la o temperatură de 15°C.

    (8) Pentru motorina destinată utilizării în agricultură se poate aplica un nivel redus de accize. Nivelul şi condiţiile privind aplicarea accizei reduse se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

    (9) **) Pentru motorină se poate aplica un nivel redus al accizelor atunci când este utilizată drept carburant pentru motor în următoarele scopuri:

   a) transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată de cel puţin 7,5 tone;

    b) transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu excepţia transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit în Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective ("Directivă-cadru").

    (10) **) Nivelul redus al accizelor prevăzut la alin. (9) se stabileşte prin hotărâre a Guvernului***) şi nu poate fi mai mic decât nivelul minim prevăzut în Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricităţii. Reducerea nivelului accizelor se realizează prin restituirea sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard al accizelor şi nivelul redus al accizelor către operatorii economici licenţiaţi în Uniunea Europeană. Condiţiile, procedura şi termenele de restituire se stabilesc prin hotărâre a Guvernului****).

    (11) *** Abrogat

    (12) *** Abrogat

    (13) *** Abrogat

  (14) Micii producători independenţi astfel cum sunt definiţi la art. 336 pct. 16^1, precum şi operatorii prevăzuţi la art. 353 alin. (2), care îndeplinesc cerinţele prevăzute în prezentul titlu pentru menţinerea în aceste categorii, pot solicita, printr-o cerere, autorităţilor vamale teritoriale eliberarea unui certificat anual care să ateste statutul de mic producător independent, încadrarea producţiei acestora în limitele cantitative anuale maxime şi respectarea de către aceştia a celorlalte condiţii pentru încadrarea în categoria de mic producător independent sau mică distilerie, după caz.

    (15) Micii producători independenţi pentru producţia de vin, precum şi antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de produse intermediare, odată cu cererea prevăzută la alin. (14), depun şi o declaraţie pe propria răspundere prin care să certifice că îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii pentru încadrarea în categoria micilor producători independenţi de vin sau de produse intermediare:

    a) sunt independenţi din punct de vedere juridic şi economic de orice alt producător, folosesc clădiri separate din punct de vedere fizic de cele ale oricărui alt producător şi nu lucrează sub licenţă;

    b) producţia realizată în anul precedent nu depăşeşte 1.000 hl de vin, respectiv 250 hl de produse intermediare, după caz. Pentru antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de vin, precum şi antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de produse intermediare a căror activitate nu depăşeşte 12 luni consecutive de funcţionare sau nou-înfiinţaţi, în declaraţie se va înscrie producţia realizată până la data cererii prevăzute la alin. (14) sau că producţia estimată a fi realizată în următoarele 12 luni nu depăşeşte limitele cantitative maxime prevăzute pentru fiecare categorie de produs în parte.

    (16) Micii producători independenţi şi micile distilerii fac trimitere la certificatul prevăzut la alin. (14) în documentul administrativ care însoţeşte deplasarea produselor respective în regim suspensiv de accize sau care însoţeşte deplasarea produselor respective după eliberarea pentru consum, după caz.

    (17) Nivelul accizelor prevăzut pentru vinuri liniştite, pentru produsele realizate de micii producători de vinuri spumoase, pentru produsele realizate de micii producători independenţi de bere, de micii producători independenţi de băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri, liniştite sau spumoase, precum şi de micile distilerii se aplică şi pentru produsele realizate de mici producători independenţi sau de micile distilerii din alte state membre, care deţin certificatul care atestă încadrarea în aceste categorii de producători eliberat de autorităţile competente din statele membre în care au fost produse sau, potrivit legislaţiei acelui stat membru, încadrarea în aceste categorii de producători este autocertificată de către respectivul producător, doar în situaţia în care documentul administrativ care însoţeşte deplasarea produselor respective în regim suspensiv de accize sau care însoţeşte deplasarea produselor respective după eliberarea pentru consum, după caz, face trimitere la certificatul acordat de autoritatea din statul membru de origine care atestă acest statut sau, potrivit legislaţiei acelui stat membru, încadrarea în aceste categorii de producători este autocertificată de către respectivul producător.

    (18) Nivelul accizelor prevăzut pentru vinuri, pentru produsele realizate de micii producători de vinuri spumoase, pentru produsele realizate de micii producători independenţi de bere, de micii producători independenţi de băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri, liniştite sau spumoase, precum şi de micile distilerii nu se aplică în situaţia în care nu sunt respectate prevederile alin. (17) sau, în cazuri justificate, în situaţia în care autorităţile teritoriale competente nu pot stabili cu exactitate respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (17).

    (19) Modelul de cerere prevăzut la alin. (14), declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin. (15), forma certificatului care atestă statutul de mic producător independent, forma trimiterii la acest certificat în cadrul documentului administrativ care însoţeşte deplasarea produselor respective, precum şi cerinţele pentru completarea documentului administrativ care însoţeşte deplasarea produselor se stabilesc prin normele metodologice.

#CIN

    *) A se vedea şi art. VI alin. (1) şi (2) din Legea nr. 296/2023 , prevederi reproduse în nota 41 de la sfârşitul textului actualizat.

    **) Conform art. II alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2018 , cu modificările ulterioare, măsurile instituite potrivit prevederilor art. 342 alin. (9) şi (10) din Legea nr. 227/2015 se aplică cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat, pentru motorina achiziţionată începând cu data de 30 martie 2018 [data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2018 ], cu încadrarea în creditele de angajament şi bugetare aprobate prin legea bugetului de stat pentru Programul "Ajutoare de stat pentru finanţarea proiectelor pentru investiţii din cadrul bugetului Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale".

    Menţionăm că, ulterior publicării ordonanţei de urgenţă indicate mai sus, alin. (9) şi (10) ale art. 342 au fost modificate prin art. II pct. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2022 .

    ***) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 153/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea creşterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor.

    ****) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 549/2018 privind condiţiile, procedura şi termenele de restituire a sumelor reprezentând ajutor de stat pentru suportarea unei părţi din accizele calculate pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor.

    Menţionăm că, ulterior publicării hotărârii indicate mai sus, art. 342 a fost modificat prin mai multe acte normative.

 

    ART. 342^1

    Reguli speciale privind nivelul accizelor în anul 2024

    (1) În anul 2024, nivelul accizelor pentru produsele de la nr. crt. 10 - 12 din anexa nr. 1 la titlul VIII - Accize şi alte taxe speciale, prevăzut în coloana nr. 3 din anexă, se actualizează cu creşterea preţurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului 2023, faţă de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, după cum urmează:

    a) începând cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din creşterea preţurilor de consum;

    b) începând cu data de 1 iulie 2024, cu 50% din creşterea preţurilor de consum.

    (2) Celelalte prevederi ale art. 342 alin. (1) se aplică în mod corespunzător.

    ART. 343*)

    Calculul accizelor

    (1) Calculul accizelor se efectuează potrivit prevederilor din normele metodologice.

    (2) Pentru ţigarete, acciza datorată este egală cu suma dintre acciza specifică şi acciza ad valorem.

    (3) *** Abrogat

    (4) Acciza ad valorem se calculează prin aplicarea procentului legal asupra preţului de vânzare cu amănuntul al ţigaretelor eliberate pentru consum. Acest procent legal se aplică după cum urmează:

    a) 13% asupra preţului de vânzare cu amănuntul al ţigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 august 2022 - 31 martie 2023 inclusiv;

    b) 12% asupra preţului de vânzare cu amănuntul al ţigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 aprilie 2023 - 31 martie 2024 inclusiv;

    c) 11% asupra preţului de vânzare cu amănuntul al ţigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 aprilie 2024 - 31 martie 2025 inclusiv;

    d) 10% asupra preţului de vânzare cu amănuntul al ţigaretelor eliberate pentru consum, începând cu 1 aprilie 2025.

    (5) Acciza specifică exprimată în lei/1.000 de ţigarete se determină anual, pe baza preţului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem şi a accizei totale al cărei nivel este prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul titlu. Această acciză specifică se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor**) care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 1 martie. În perioada 1 august 2022 - 31 martie 2023 inclusiv, acciza specifică pentru ţigarete este de 459,386 lei/1.000 ţigarete.

    (6) Acciza datorată determinată potrivit alin. (2) nu poate fi mai mică decât nivelul accizei totale prevăzut în anexa nr. 1.

   (7) Preţul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul se calculează în funcţie de valoarea totală a tuturor cantităţilor de ţigarete eliberate pentru consum, pe baza preţului de vânzare cu amănuntul, incluzând toate taxele, împărţit la cantitatea totală de ţigarete eliberate pentru consum. Acest preţ mediu ponderat se stabileşte până pe data de 15 februarie a fiecărui an, pe baza datelor privind cantităţile totale de ţigarete eliberate pentru consum în cursul anului calendaristic precedent, şi se publică pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice în termen de 15 zile de la data stabilirii.

    (8) Preţul de vânzare cu amănuntul pentru orice marcă de ţigarete se stabileşte şi se declară de către persoana care eliberează pentru consum ţigaretele în România sau care importă ţigaretele şi este adus la cunoştinţa publică, în conformitate cu cerinţele prevăzute de normele metodologice.

    (9) Este interzisă vânzarea de către orice persoană a ţigaretelor pentru care nu s-au stabilit şi declarat preţuri de vânzare cu amănuntul.

    (10) Preţul de vânzare al ţigaretelor nu poate depăşi preţul de vânzare cu amănuntul declarat în vigoare la momentul vânzării.

    (11) Este interzisă vânzarea de ţigarete, de către orice persoană, către persoane fizice, la un preţ mai mic decât preţul de vânzare cu amănuntul declarat.

    (12) Pentru măsurarea gradelor Plato se iau în considerare toate ingredientele berii, inclusiv cele adăugate după încheierea fermentării, valoarea înscriindu-se pe eticheta de comercializare.

#CIN

    *) A se vedea şi art. VI alin. (3) din Legea nr. 296/2023 , prevederi reproduse în nota 41 de la sfârşitul textului actualizat.

    **) Conform art. 1 din Ordinul ministrului finanţelor nr. 265/2024, nivelul accizei specifice la ţigarete în perioada 1 aprilie 2024 - 31 martie 2025 inclusiv este de 543,81 lei/1.000 de ţigarete.

 

    SECŢIUNEA a 3-a

    Obligaţiile plătitorilor de accize

 

    ART. 344

    Responsabilităţile plătitorilor de accize

    (1) Plătitorii de accize au obligaţia de a se înregistra la autoritatea competentă.

    (2) Orice plătitor de accize poartă răspunderea pentru calcularea corectă şi plata la termenul legal a accizelor către bugetul de stat şi pentru depunerea la termenul legal a declaraţiilor de accize la autoritatea competentă, conform prevederilor prezentului capitol.

    ART. 345*)

    Plata accizelor la bugetul de stat

    (1) Termenul de plată a accizelor este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care accizele devin exigibile, cu excepţia cazurilor pentru care se prevede în mod expres un alt termen de plată.

    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1):

    a) în cazul furnizorilor autorizaţi de energie electrică sau de gaz natural, termenul de plată a accizelor este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a avut loc facturarea către consumatorul final. În cazul prevăzut la art. 358 alin. (3), termenul de plată a accizelor este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a avut loc autoconsumul;

  b) în cazul importului unui produs accizabil, care nu este plasat într-un regim suspensiv, momentul plăţii accizelor este momentul înregistrării declaraţiei vamale de import;

    c) orice persoană aflată în una dintre situaţiile prevăzute la art. 340 alin. (4) - (7) are obligaţia de a plăti accizele în termen de 5 zile de la data la care acestea au devenit exigibile;

   d) în situaţiile prevăzute la art. 340 alin. (1) lit. b) şi c) acciza se plăteşte în ziua lucrătoare imediat următoare celei în care a fost depusă declaraţia de accize;

    e) în situaţia prevăzută la art. 417 alin. (2) acciza se plăteşte în prima zi lucrătoare imediat următoare celei în care s-au recepţionat produsele.

   (3) Livrarea produselor prevăzute la art. 350 alin. (1) lit. b), art. 351 alin. (1), cu excepţia produselor care se încadrează la poziţiile 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3 şi 3.2.1 din anexa nr. 1, art. 352, art. 353 alin. (1) şi a produselor energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a) - e), din antrepozite fiscale ori din locaţia în care acestea au fost recepţionate de către destinatarul înregistrat, se efectuează numai în momentul în care furnizorul deţine documentul de plată care să ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantităţii ce urmează a fi facturată. Cu ocazia depunerii declaraţiei lunare de accize se regularizează eventualele diferenţe dintre valoarea accizelor virate la bugetul de stat de către beneficiarii produselor, în numele antrepozitului fiscal ori al destinatarului înregistrat, şi valoarea accizelor aferente cantităţilor de produse accizabile efectiv livrate de aceştia, în decursul lunii precedente.

    (4) Plata accizelor prevăzute la alin. (3) se efectuează de către furnizor ori de către cumpărător. În situaţia în care plata este efectuată de către cumpărător în numele furnizorului, aceasta trebuie efectuată în contul, aparţinând furnizorului, deschis la unităţile Trezoreriei Statului.

    (5) Livrarea produselor prevăzute la alin. (3) din antrepozitele fiscale sau din locurile în care au fost recepţionate de către destinatarii înregistraţi se face numai pe baza comenzii cumpărătorului.

    (6) Pe baza comenzii, furnizorul emite cumpărătorului un document în care menţionează: denumirea produsului, cantitatea, valoarea accizei datorate. În cazul în care plata accizelor se efectuează de către cumpărător, documentul cuprinde şi informaţii cu privire la denumirea, codul de identificare fiscală şi numărul contului deschis la Trezoreria Statului ale furnizorului.

    (7) Comenzile menţionate la alin. (6) se exprimă în unitatea de măsură prevăzută în anexa nr. 1. În cazul în care livrarea se efectuează în vase calibrate, comenzile trebuie să corespundă capacităţilor înscrise în documentele însoţitoare ale vaselor calibrate.

    (8) În situaţiile prevăzute la alin. (7), cantităţile din comenzi, pentru produsele energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a) - e), exprimate în litri la temperatura efectivă, se corectează cu densitatea la temperatura de +15°C, rezultând cantitatea exprimată în litri pentru care se datorează accize. Valoarea accizelor datorate se calculează prin înmulţirea cantităţii cu nivelul accizelor pe unitatea de măsură, exprimată în litri.

    (9) La livrarea efectivă a cantităţilor de produse energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a) - e), exprimate în litri, furnizorul recalculează contravaloarea accizelor conform procedeului de mai sus. Sumele astfel obţinute, reprezentând accize, se evidenţiază distinct în factura emisă cumpărătorului de către furnizor.

    (10) Eventualele diferenţe între valoarea accizelor virate la bugetul de stat calculate pe baza documentului prevăzut la alin. (6) şi valoarea accizelor aferente cantităţilor de produse accizabile prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a) - e), efectiv livrate de furnizori, conform facturii, se regularizează cu ocazia depunerii declaraţiei lunare privind obligaţiile de plată la bugetul de stat.

#CIN

    *) Reproducem mai jos prevederile art. 5^6 din Legea nr. 82/1992, republicată, cu modificările ulterioare.

    "ART. 5^6

    După data de 1 ianuarie 2016 inclusiv, pentru produsele accizabile aflate în antrepozitul fiscal al Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, care se scot de la rezervele de stat în condiţiile art. 5 alin. 1 lit. d), se aplică regimul taxei pe valoarea adăugată şi al accizelor prevăzut de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, iar contravaloarea taxei pe valoarea adăugată şi a accizelor aferente produselor accizabile se suportă de către instituţiile beneficiare.

    După data de 1 ianuarie 2016 inclusiv, pentru produsele energetice prevăzute la art. 355 alin. (3) lit. a) - e) din Legea nr. 227/2015, care se scot de la rezervele de stat în condiţiile art. 5 alin. 1 lit. d), nu se aplică prevederile art. 345 alin. (3) din Legea nr. 227/2015, termenul de plată a accizelor fiind cel prevăzut la art. 345 alin. (1) din Legea nr. 227/2015."

#CIN

    Menţionăm că, ulterior publicării legii indicate mai sus, art. 345 a fost modificat prin art. LIII pct. 121 şi 122 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 .

 

    ART. 346

    Depunerea declaraţiilor de accize

    (1) Orice plătitor de accize, cu excepţia importatorului autorizat, are obligaţia de a depune lunar la autoritatea competentă o declaraţie de accize, indiferent dacă se datorează sau nu plata accizei pentru luna respectivă.

    (2) Declaraţiile de accize se depun la autoritatea competentă de către plătitorii de accize până pe data de 25 inclusiv a lunii următoare celei la care se referă declaraţia.

    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), orice persoană aflată în una dintre situaţiile prevăzute la art. 340 alin. (1) lit. b) şi c) şi art. 340 alin. (4) - (7) are obligaţia de a depune o declaraţie de accize la autoritatea competentă în termen de 5 zile calendaristice de la data eliberării pentru consum.

 

    (4) Orice plătitor de accize are obligaţia de a depune anual la autoritatea competentă decontul privind accizele*), conform dispoziţiilor legale privind obligaţiile de plată la bugetul de stat, până la data de 30 aprilie a anului următor celui de raportare.

#CIN

    *) A se vedea şi anexele nr. 2, 4 şi 5 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3386/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit" şi 120 "Decont privind accizele".

 

    ART. 347

    Documente fiscale

    Pentru produsele accizabile care sunt transportate sau sunt deţinute în afara antrepozitului fiscal, provenienţa trebuie să fie dovedită conform prevederilor stabilite prin normele metodologice.

    ART. 348

    Garanţii

    (1) Antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat, expeditorul înregistrat şi importatorul autorizat au obligaţia depunerii la autoritatea competentă a unei garanţii, la nivelul stabilit conform prevederilor din normele metodologice, care să asigure plata accizelor ce pot deveni exigibile. Garanţia poate fi constituită sub formă de:

    a) consemnare de mijloace băneşti la o unitate a Trezoreriei Statului;

    b) scrisoare de garanţie/poliţă de asigurare de garanţie emisă în condiţiile legii de o instituţie de credit/societate de asigurare înregistrată în Uniunea Europeană şi Spaţiul Economic European, autorizată să îşi desfăşoare activitatea pe teritoriul României, în favoarea autorităţii fiscale teritoriale la care operatorul economic este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe.

    (2) În situaţia în care antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat, expeditorul înregistrat sau importatorul autorizat înregistrează obligaţii fiscale restante administrate de A.N.A.F. cu mai mult de 30 de zile faţă de termenul legal de plată, garanţia se extinde şi asupra acestor obligaţii de drept şi fără nicio altă formalitate.

    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), garanţia poate fi depusă de proprietarul produselor accizabile sau, în comun, de către acesta şi una dintre persoanele prevăzute la alin. (1), în cazurile şi în condiţiile stabilite prin normele metodologice.

    (4) În cazul antrepozitarilor autorizaţi, prin normele metodologice se stabilesc niveluri minime şi maxime ale garanţiilor, în funcţie de natura şi volumul produselor accizabile ce urmează a fi realizate sau depozitate.

    (5) Garanţia este valabilă pe întreg teritoriul Uniunii Europene.

    (6) Tipul, modul de calcul, valoarea, durata şi condiţiile de reducere a garanţiei sunt prevăzute în normele metodologice, pe tipuri de activităţi şi grupe de produse.

    (7) În cazul antrepozitarului autorizat care deţine şi calitatea de expeditor înregistrat, condiţiile şi cuantumul garanţiei se stabilesc prin normele metodologice.

(8) Valoarea garanţiei se analizează anual sau, ori de câte ori este necesar, de către autoritatea competentă, în vederea actualizării în funcţie de schimbările intervenite în volumul afacerii sau asupra nivelului accizelor.

 ART. 352

    Produse intermediare

    (1) În înţelesul prezentului capitol, produsele intermediare reprezintă toate produsele care au o concentraţie alcoolică ce depăşeşte 1,2% în volum, dar nu depăşeşte 22% în volum, şi care se încadrează la codurile NC 2204, 2205 şi 2206, dar care nu intră sub incidenţa art. 349 - 351.

    (2) De asemenea, se consideră produse intermediare şi:

    a) orice băutură fermentată liniştită prevăzută la art. 351 alin. (1) lit. a), care are o concentraţie alcoolică ce depăşeşte 5,5% în volum şi care nu rezultă în întregime din fermentare;

    b) orice băutură fermentată spumoasă prevăzută la art. 351 alin. (1) lit. b), care are o concentraţie alcoolică ce depăşeşte 8,5% în volum şi care nu rezultă în întregime din fermentare.

 

Tabelul 4Lex

 

 

 _____________________________________________________________________

|Nr. | Denumirea produsului    |  U.M.  |          Acciza             |

|crt.| sau a grupei de produse |        |        (lei/U.M.)           |

|    |                         |        |_____________________________|

|    |                         |        |   2024  |   2025  |   2026  |

|____|_________________________|________|_________|_________|_________|

|  0 |             1           |    2   |     3   |    4    |    5    |

|____|_________________________|________|_________|_________|_________|

| Alcool şi băuturi alcoolice                                         |

|_____________________________________________________________________|

|  

|   4|Produse intermediare     |hl de   |   555,58|   555,58|   555,58|

|    |                         |produs  |         |         |         |

|____|_________________________|________|_________|_________|_________|