MINISTERUL
ECONOMIEI SI FINANTELOR
CABINET
SECRETAR DE STAT
Nr. / 2007
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
A
JUDETULUI.............................
Avand in vedere numeroasele solicitari adresate institutiei noastre cu privire la ajustarea taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiei, constructiei, transformarii sau modernizarii bunurilor imobile, in principal legate de faptul ca unele persoane considera in mod eronat ca nu se aplica ajustarea in cazul in care pentru obtinerea unui bun imobil s-au aplicat masurile de simplificare, respectiv “taxare inversa”, va transmitem urmatoarele precizari, pe care va rugam sa le comunicati structurilor din subordinea dvs.
Ajustarea taxei pe valoarea adaugata se face distinct in functie de perioada in care bunul imobil a fost construit, achizitionat, transformat sau modernizat, respectiv înainte de data aderării, pentru care se aplica prevederile art. 161 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 343/2006 si dupa data aderarii pentru care se aplica prevederile art. 149 din Codul fiscal.
Mentionam ca prevederile privind ajustarea de la art. 149 si 161 din Codul fiscal se aplica atat de benefeciarii care au primit facturi cu taxa pe valoarea adaugata de la furnizori/prestatori pentru care s-a aplicat regimul normal de taxare, precum si de beneficiarii care au aplicat masurile de simplificare, respectiv “taxare inversa” prevazute la art. 160 din Codul fiscal.
Taxa pe valoarea adaugata aferenta constructiei,
achiziţiei, transformarii sau modernizarii de bunuri imobile efectuate înainte
de data aderării, pentru care persoana impozabila a avut dreptul
de deducere integral sau partial, se ajusteaza potrivit prevederilor art. 161
din Codul fiscal si pct. 83 din normele metodologice de aplicare a Titlului VI
din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile
ulterioare aplicabile de la data de 1 ianuarie 2007, daca bunuri imobile
sunt utilizate la sau dupa data aderarii in operatiunile scutite prevazute la
art. 141 alin. (2) lit. e) si f) din Codul fiscal.
Perioada de ajustare a taxei
aferente constructiei, achiziţiei, transformarii sau modernizarii de
bunuri imobile efectuate înainte de data aderării, precum si a taxei
aferente transformarii si modernizarii unui bun imobil dobandit inainte de data
aderarii pentru care valoarea fiecărei transformări sau
modernizări efectuate după data aderării nu
depăşeşte 20% din valoarea bunului imobil sau a
părţii acestuia, exclusiv valoarea terenului, după transformare
sau modernizare, este de 5 ani.
Daca valoarea fiecărei
transformări sau modernizări efectuate după data aderării asupra
unui bun imobil dobandit inainte de data aderarii, depăşeşte
20% din valoarea bunului imobil sau a părţii acestuia, exclusiv
valoarea terenului, după transformare sau modernizare, ajustarea se efectueaza intr-o perioada
de 20 de ani.
Pentru bunurile imobile construite, achiziţionate, transformate sau
modernizate dupa data aderării pentru care persoana impozabila
a avut dreptul de deducere integral sau partial al taxei aferente, se aplica
prevederile art. 149 din Codul fiscal si pct. 54 din normele metodologice
de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului
nr. 44/2004, cu modificarile ulterioare aplicabile de la data de 1 ianuarie
2007.
Perioada de ajustare a taxei aferente
construcţiei sau achiziţiei unui bun imobil, precum şi
transformarii sau modernizarii unui bun imobil, dacă valoarea
fiecărei transformări sau modernizări este de cel puţin 20%
din valoarea totală a bunului imobil, astfel transformat sau modernizat,
este de 20 de ani.
Spre deosebire de imobilele
achizitionate, construite, transformate sau modernizate inainte de data
aderarii, ajustarea taxei deductibile aferente bunurilor imobile achizitionate,
construite, modernizate si transformate dupa data aderarii, in situatia in care
transformările sau modernizările au o valoarea de cel puţin 20%
din valoarea totală a imobilelor transformate sau modernizate, se
efectueaza în situatiile prevazute la art. 149 alin. (4) din Codul fiscal.
Aceleasi ajustari care se fac in
favoarea bugetului de stat,se fac si in favoarea persoanei impozabile care nu a
dedus TVA si ulterior utilizeaza bunurile imobile pentru operatiuni taxabile.
Nu se efectueaza ajustarea la
vanzarile sub pret intrucat prevederile art. 149 din Codul fiscal nu se refera
la vanzarile sub pret.
In contextul celor mentionate mai
sus, subliniem faptul ca aplicarea taxarii inverse la cumpararea, sau dupa caz
constructia, modernizarea sau transformarea unui bun imobil, nu afecteaza
operatiunea de ajustare, taxarea inversa reprezentand numai o masura de
simplificare a platii taxei pe valoarea adaugata, dar totusi taxa este
considerata dedusa.
Prin urmare, prevederile referitoare
la ajustare se aplica in cazul in care orice persoana impozabila inregistrata
in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, a dobandit bunuri imobile
pentru a caror livrare, respectiv constructie, modernizare sau transformare
s-au aplicat masurile de simplificare, respectiv taxare inversa, pentru care nu
s-a facut plata efectiva intre furnizor si beneficiar, dar prin
evidenţierea de catre beneficiar a taxei atat ca taxa colectata, cat si ca
taxa deductibila in decontul de taxa se considera ca taxa a fost achitata.
Prezentele precizari se refera la ajustarile
pentru bunurile imobile, care sunt mai complexe, dar si in cazul bunurilor de
capital, altele decat cele imobile, se realizeaza ajustarea in conformitate cu
art. 149 din Codul fiscal, numai in cazul celor obtinute dupa data aderarii.
Un aspect foarte important care trebuie subliniat este acela
ca in ambele situatii ajustarile pot fi
realizate numai in cadrul periodei de ajustare. Dupa perioada de ajustare, indiferent
de situatiile care intervin, nu se mai
efectueaza ajustari.
Perioadele de ajustare sunt aceleasi
indiferent de valoarea bunurilor,
diferenta facandu-se numai intre bunurile imobile si alte bunuri de capital.
Procedura de ajustare este redata in
normele de aplicare a Codului fiscal, cu exemplificarea celor mai relevante
situatii.
Secretar de stat
CATALIN DOICA