MINISTERUL
ECONOMIEI SI FINANTELOR
CABINET
SECRETAR DE STAT
Nr. / 2007
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
A
JUDETULUI.............................
Avand in vedere dificultatile semnalate dupa intrarea in vigoare a prevederilor Legii nr. 343/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, in ceea ce priveste eliminarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare, va transmitem spre informare punctul de vedere al institutiei noastre in ceea ce priveste tratamentul aplicabil din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata unitatilor si institutiilor ce desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare, pe care va rugam sa il comunicati structurilor din subordinea dvs.
Potrivit prevederilor art. 141 alin.
(2) lit. a) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare aplicabile operatiunilor
realizate pana la data de 31 decembrie 2006, este scutita de taxa pe valoarea
adaugata activitatea de cercetare-dezvoltare şi inovare pentru realizarea
programelor, subprogramelor şi proiectelor, precum şi a
acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare
şi inovare, în programele-nucleu şi în planurile sectoriale,
prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea
ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu
modificările ulterioare, precum şi activităţile de
cercetare-dezvoltare şi inovare finanţate în parteneriat
internaţional, regional şi bilateral.
De la data de 1 ianuarie 2007, prin
intrarea in vigoare a Legii nr. 343/2006 privind modificarea si completarea
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, scutirea de taxa pe valoarea adaugata
pentru activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare a fost eliminata.
Totusi, potrivit prevederilor
tranzitorii de la art. 161 alin. (19) lit. a) din Codul fiscal, in cazul
contractelor ferme, încheiate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv,
se aplică prevederile legale în vigoare la data intrării în
vigoare a contractelor, pentru activităţile de
cercetare-dezvoltare şi inovare pentru realizarea programelor,
subprogramelor şi proiectelor, precum şi a acţiunilor cuprinse
în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, în
programele-nucleu şi în planurile sectoriale prevăzute de
Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică
şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare,
precum şi activităţile de cercetare-dezvoltare şi inovare
finanţate în parteneriat internaţional, regional şi bilateral.
In ceea ce priveste actele aditionale la contractele de cercetare-dezvoltare si inovare, incheiate dupa data de 1 ianuarie 2007 inclusiv, carora le sunt aplicabile prevederile legale in vigoare dupa data aderarii, conform prevederilor alin. (20) al art. 161 din Codul fiscal, acestea sunt numai cele care modifica valoarea proiectelor de cercetare desfasurate conform contractelor in derulare la data aderarii. In acest caz, potrivit legislatiei in vigoare dupa data aderarii, aceste operatiuni nu mai sunt scutite de la plata taxei.
Prin
urmare, pentru actele aditionale incheiate dupa 1 ianuarie 2007 cu
privire la contractele de cercetare in derulare la data aderarii, care nu
modifica valoarea totala alocata proiectelor de cercetare, se aplica
legislatia in domeniul taxei pe valoarea adaugata in vigoare inainte de data
aderarii, deci sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata.
Pentru operatiunile derulate dupa
data de 1 ianuarie 2007 pentru care nu se aplica regimul tranzitoriu de la
art. 161 alin. (19) lit. a) si alin. (20) din Codul fiscal, s-a impus
necesitatea stabilirii cu claritate a unor precizari privind regimul taxei pe
valoarea adaugata aplicabil activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare,
precizari ce decurg din specificul utilizarii rezultatelor acestei activitati,
astfel cum a fost prevazut in Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind
cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, cu
modificările si completarile ulterioare.
Astfel, potrivit art. 75
alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea
tehnologică, cu modificarile si completarile ulterioare, rezultatele cercetărilor
obţinute pe baza derulării unui contract finanţat din fonduri
publice aparţin persoanelor juridice executante şi ordonatorului
principal de credite, în egală măsură, dacă prin
contract nu s-a prevăzut altfel.
Din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata, in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 343/2006, sunt considerate operatiuni impozabile in Romania operatiunile care, in conditiile legii, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata, si pentru care locul este considerat a fi in Romania, realizate de o persoana impozabila. De asemenea, livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor trebuie sa rezulte din una din activitatile economice prevazute de lege.
Potrivit pct. 2 alin. (2) din normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, modificate si completate prin Hotararea Guvernului nr. 1861/2006, o livrare de bunuri sau o prestare de servicii trebuie sa se efectueze cu plata. Conditia referitoare la “plata” implica existenta unei legaturi directe intre operatiune si contrapartida obtinuta. Operatiunea este impozabila in conditiile in care aceasta operatiune aduce un avantaj clientului, iar contrapartida obtinuta este aferenta avantajului primit, dupa cum urmeaza:
a) condiţia referitoare la existenţa
unui avantaj pentru un client este îndeplinită în cazul în care furnizorul
de bunuri sau prestatorul de servicii se angajează să furnizeze
bunuri şi/sau servicii determinabile persoanei ce efectuează plata,
sau în absenţa plăţii, când operaţiunea a fost
realizată pentru a permite stabilirea unui astfel de angajament.
Această condiţie este compatibilă cu faptul că serviciile au
fost colective, nu au fost măsurabile cu exactitate sau au făcut
parte dintr-o obligaţie legală;
b) condiţia existenţei unei legături între operaţiune şi contrapartidă obţinută este îndeplinită chiar dacă preţul nu reflectă valoarea normală a operaţiunii, respectiv ia forma unor cotizaţii, bunuri sau servicii, reduceri de preţ, sau nu este plătit direct de beneficiar ci de un terţ.
In functie de modalitatea de utilizare a rezultatelor activitatii de cercetare-dezvoltare distingem urmatoarele situatii:
- o actiune indirecta, situatie in
care rezultatele activitatii de cercetare–dezvoltare apartin executantilor
(contractorilor, respectiv unitatile care realizeaza aceste activitati);
In acest caz, in masura in
care exista contracte intre finantator si contractor (executant) in care se
specifica expres ca rezultatele sau consecintele activitatii de cercetare –
dezvoltare apartin executantilor si aceste rezultate nu sunt
transferate catre finantator, apreciem ca nu se intrunesc conditiile
pentru ca activitatea de cercetare-dezvoltare sa fie considerata o prestare de
servicii cu plata si, in consecinta, aceste operatiuni nu se cuprind in
sfera taxei pe valoarea adaugata.
Taxa pe valoarea adaugata aferenta
achizitiilor efectuate de unitatile care realizeaza activitati
de cercetare – dezvoltare, utilizate in scopul realizarii proiectelor de
cercetare – dezvoltare care nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe
valoarea adaugata, nu este deductibila, in conformitate cu prevederile art. 145
alin. (2) din Codul fiscal.
- o actiune directa,
situatie in care rezultatele
sau consecintele activitatii de cercetare-dezvoltare
apartin finantatorului.
In acest caz, apreciem ca se realizeaza o operatiune
in sfera taxei pe valoarea adaugata, intrucat este evident ca are loc
un transfer al rezultatelor de la executant catre finantator, fiind indeplinita
conditia referitoare la plata.
Contractorul, respectiv unitatea care realizeaza activitatea de cercetare –
dezvoltare, are dreptul de a-si deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta
achizitiilor de bunuri sau servicii, utilizate in vederea realizarii acestor
proiecte de cercetare – dezvoltare care reprezinta actiuni directe, conform
art. 145 alin. (2) din Codul fiscal, dar in acelasi timp trebuie sa colecteze
TVA pentru contravaloarea activitatii de cercetare-dezvoltare, care va fi
platita de finantator.
Prin urmare, atat operatiunile
care tranzitoriu sunt scutite conform art. 161 alin. (19) lit. a) din Codul
fiscal, cat si actiunile indirecte care nu sunt in sfera de aplicare a taxei,
sunt operatiuni fara drept de deducere. Unitatile de cercetare-dezvoltare vor
fi considerate in continuare persoane impozabile cu regim mixt si vor exercita
dreptul de deducere in conditiile prevazute la art. 147 din Codul fiscal.
CATALIN DOICA