MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR                               

CABINET SECRETAR DE STAT

 

 

Direcţia generală a finanţelor publice a judeţului.............................

 

           

            Referitor la operaţiunile de prelucrare a bunurilor mobile corporale pe teritoriul României, al căror tratament fiscal s-a schimbat după data aderării ca urmare a integrarii ţării noastre în Uniunea Europeană şi a dispariţiei frontierelor vamale între statele membre, vă transmitem alăturat soluţiile aplicabile pentru bunurile care provin din import, sunt prelucrate în România şi sunt ulterior transportate într-un alt stat membru al UE.

            După data aderării bunuri care provin din import sunt cele care sunt transportate de pe teritoriul unor ţări care nu aparţin Uniunii Europene, conform art. 131 din Codul fiscal. Atragem atenţia că nu are relevanţă în ce priveşte calificarea unei operaţiuni drept import, dacă furnizorul este sau nu o persoană stabilită în Uniunea Europeană, ci relevant este numai dacă transportul bunurilor începe în afara Uniunii Europene şi se termină în UE.  În plus, conform Codului vamal Comunitar, bunurile care provin din import şi sunt prelucrate în România nu pot fi plasate în regim vamal de perfecţionare activă, ci trebuie puse în libera circulaţie în România, dacă produsele rezultate urmează a fi transportate în alt stat membru. Problemele care au apărut se datorează faptului că legislaţia fiscală, respectiv pct. 59 din normele de alicare a Titlului VI al Codului fiscal, aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare, stabilesc că persoana care are calitatea de importator, din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată, este cumpărătorul bunurilor, sau în lipsa acestuia,  proprietarul bunurilor. În cele mai multe situaţii, proprietarii bunurilor, de regulă persoane nestabilite în România, nu au importat bunurile conform acestor prevederi, ci importul a fost realizat de operatori economici din România, care aveau doar contract de prestări de servicii (prelucrare) cu proprietarul materiei prime, respectiv persoana nestabilită în România.

            Pentru a face o prezentare completă a acestor operaţiuni, vom reda pe de o parte tratamentul fiscal aplicabil  în condiţii normale, respectiv în cazul în care operatorii nestabiliţi în România s-au înregistrat în ţara noastră în scopuri de TVA şi au efectuat importul şi livrarea intracomunitară sau transferul bunurilor obţinute în urma prelucrarii,  şi pe de altă parte soluţiile aplicabile în cazurile semnalate cel mai frecvent în adresele transmise direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, respectiv atunci când importul a fost realizat de operatorul economic român care realizează prelucrarea bunurilor.

 

 Prezentarea situaţiei de fapt

 

Ř       A – persoana impozabilă nestabilită în România, înregistrată în scopuri de TVA în alt stat membru, încheie un contract de prestări servicii constând în lucrări asupra bunurilor mobile corporale cu B, persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

Ř      Bunurile care sunt prelucrate provin din ţări terţe, sunt importate în România, iar produsele prelucrate obţinute sunt transportate în alt stat membru;

Ř      B – persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA în România conform art. 153 din Codul fiscal prestează serviciile constând în lucrări asupra bunurilor mobile corporale în favoarea societăţii A;

 

I  Tratamentul fiscal aplicabil  în cazul în care bunurile prelucrate sunt confecţionate exclusiv din bunuri care au fost importate în România după data aderării şi importul este realizat de A

 

            Potrivit prevederilor art. 151ą din Codul fiscal, plata taxei pe valoarea adăugată pentru importul de bunuri supus taxării, este obligaţia importatorului.

            Aşa cum se precizează la pct. 59 din Normele metodologice de aplicare a Titlului VI al Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare, importatorul în scopul taxei este cumpărătorul către care se expediază bunurile la data la care taxa devine exigibilă la import sau, în absenţa acestui cumpărător, proprietarul bunurilor la această dată.

 

            Având în vedere că  factura este emisă  de furnizor către A pentru bunurile care sunt importate în România, din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată, persoana care are calitatea de importator şi căreia îi revine obligaţia plăţii TVA aferente importului de bunuri în România este A. În numeroase cazuri, pe factură este înscrisă şi societatea prelucrătoare din România (B), pentru a indica punctul de destinaţie al bunurilor. Pe declaraţia vamală de import, A va fi înscris drept importator al bunurilor.

            Ulterior importului, A va preda bunurile spre prelucrare lui B, după prelucrare bunurile fiind transportate în alt stat membru.

 Societatea A va avea  următoarele obligaţii în România:

ü        să se înregistreze în scopuri de TVA în România, conform art. 153 alin.(5) din Codul fiscal:

o       ori ca urmare a faptului că, după prelucrare, bunurile prelucrate,  al căror proprietar de drept  este A, sunt transportate din România în alt stat membru, dar fără să fie vândute de A unei alte persoane,  operaţiune care îndeplineşte condiţiile unui transfer conform art. 128 alin.(10)-(11) din Codul fiscal, respectiv o livrare intracomunitară asimilată, care are locul în România conform art. 132 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal;

o       ori ca urmare a faptului că A vinde bunurile unei alte persoane şi bunurile sunt transportate din România în alt stat membru, operaţiune care îndeplineşte condiţiile unei livrări intracomunitare conform art. 128 alin.(9) din Codul fiscal, care are locul în România conform art. 132 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal;

o       în acest sens subliniem că orice persoană impozabilă nestabilită în România, are obligaţia să se înregistreze în scopuri de TVA conform art. 153 alin.(5) din Codul fiscal, dacă realizează o livrare intracomunitară care are locul în România.

 

ü      să declare livrările intracomunitare  sau livrările intracomunitare asimilate  (transferurile) ca atare în decontul de taxă prevăzut la art. 1562 din Codul fiscal, precum şi în declaraţia recapitulativă pentru livrări intracomunitare prevăzută la art. 1564 din Codul fiscal. Scutirea de taxă pentru livrarea intracomunitară este prevăzută de art. 143 alin.(2) lit.a) din Codul fiscal, iar pentru livrarea intracomunitară  asimilată, este prevăzută la art. 143 alin.(2) lit. d) din Codul fiscal. Justificarea scutirilor de taxă pe valoarea adăugată se realizează conform art. 10  din Instrucţiunile de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru operaţiunile prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143  alin. (2) şi art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice  nr. 2222/2006.

 

            Având în vedere că importurile sunt realizate în România de A,  în scopul utilizării pentru operaţiuni scutite cu drept de deducere, respectiv livrarea intracomunitară asimilată (transferul) din România în alt stat membru, rezultă că A poate deduce taxa pe valoarea adăugată plătită pentru aceste importuri în conformitate cu prevederile art. 145 alin.(2) din Codul fiscal şi art. 1471 din Codul fiscal.

 

Obligaţiile firmei B din România care realizează prelucrarea:

ü      Înregistrarea materiei prime în Registrul bunurilor primite, în conformitate cu prevederile  pct. 79 alin.(1) lit. g) din normele de aplicare a  Titlului VI din Codul Fiscal;

ü      Emiterea facturii pentru prestarea de servicii constând în lucrări asupra bunurilor mobile corporale, către beneficiarul prestărilor de servicii, respectiv A. Servicul respectiv nu este impozabil în România, dacă beneficiarul (A) a comunicat un cod valabil de TVA din alt stat membru decât România şi dacă bunurile prelucrate sunt transportate în afara României, conform art. 133 alin.(2) lit. h) pct. 2  coroborat cu art. 126 alin.(1) lit. b) din Codul fiscal. Serviciile respective se înscriu la rd. 3 din decontul de taxă depus de B, prevăzut la art. 1562 din Codul fiscal.

ü      Prestatorul din România nu are obligaţia să declare aceste operaţiuni în declaraţia recapitulativă pentru livrări intracomunitare, această obligaţie revenind proprietarului bunurilor,  respectiv A.

 

II. Tratamentul fiscal aplicabil  în cazul în care bunurile prelucrate sunt confecţionate exclusiv din bunuri care au fost importate în Romania după data aderării şi importul este realizat de B

 

            Cazul 1.

În situaţia în care importul a fost efectuat de  B care nu are calitatea de importator din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată întrucât facturile în baza cărora s-a efectuat importul erau emise pe numele lui A (iar din adresele primite de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor reiese că această situaţie este cel mai des întâlnită în practică), totuşi, având în vedere ca B are o declaraţie vamală de import pe care este înscris drept importator al bunurilor în România, dar plata se face în contul proprietarului bunurilor, respectiv societatea A, se poate considera că B aplică structura de comisionar, conform prevederilor pct. 6 alin. (3) din normele date în aplicarea art. 128 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv B poate refactura lui A contravaloarea bunurilor importate şi TVA aferentă, caz în care poate deduce taxa achitată în vamă, conform art. 145 alin. (2) din Codul fiscal, achiziţiile (în cazul de faţă importurile) fiind utilizate pentru o operaţiune taxabilă, respectiv livrarea bunurilor cu TVA.

Ulterior, când  A işi va transporta bunurile rezultate în urma prelucrării în alt stat membru, va îndeplini obligaţiile care au fost menţionate la pct. I , situaţie în care  A are posibilitatea să-şi recupereze taxa pe valoarea adăugată facturată de B, prin exercitarea dreptului de deducere prin decontul de taxă prevăzut la art. 1562 din Codul fiscal, la fel ca şi în situaţia prezentată la pct. I .

 

 Cazul 2.

             O mare parte din operatorii economici din România, care aveau încheiate contracte de prelucrare de bunuri cu persoane nestabilite în România, bunurile provenind din import, au încheiat adendum-uri la contractele de prestări servicii  iniţiale,  prin care s-a specificat că societatea B care prelucrează materia primă este considerată proprietarul bunurilor  şi acţionează ca atare, respectiv va face importul bunurilor în România, primind în acest sens o factură de la A pe baza căreia va declara importul bunurilor şi  după prelucrarea bunurilor, în loc să factureze doar prestarea de servicii, facturează beneficiarului A valoarea produselor prelucrate, efectuând astfel o livrare intracomunitară dacă bunurile sunt transportate în alt stat membru. Din punct de vedere fiscal nu are relevanţă dacă între A şi B se vor realiza compensări pentru faptul că B nu plăteşte materia primă importată, dar o înregistrează în evidenţele proprii, şi nici nu încasează decât contravaloarea serviciului prestat, deşi facturează către A întreaga contravaloare a bunurilor, inclusiv valoarea materiei prime încorporate în produsele prelucrate.  

În această situaţie, prestatorul B având calitatea de proprietar al bunurilor din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată  are şi drept de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferentă importului de bunuri. De asemenea, îi revin toate obligaţiile prevăzute de lege în cazul efectuării unei livrări intracomunitare scutite de TVA în cazul în care sunt îndeplinte condiţiile pentru acordarea scutirii, respectiv declararea acestei operaţiuni în decontul de taxă, precum şi în declaraţia recapitulativă pentru livrări intracomunitare prevăzută la art. 1564 din Codul fiscal.

Se observă că în această situaţie, persoana nestabilită în România (A) nu se va mai înregistra în România în scopuri de TVA, nu va mai fi obligată la plata taxei pentru import şi nici la declararea livrării intracomunitare din România. În schimb, B nu va mai fi tratat ca un prestator de servicii din punct de vedere  fiscal, ci  va fi tratat ca o persoană care face un import de bunuri urmat, după prelucrare, de livrarea intracomunitară a bunurilor respective.

 

            Cazul 3.

            În situaţia în care importul a fost efectuat de  B, care nu are calitatea de importator din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată şi acesta nu a refacturat bunurile către A (vezi cazul 1), şi nici nu a încheiat un adendum la contract ca în situaţia prezentată la cazul 2,  ci a emis numai o factură de prestări de servicii de prelucrare către A,  nu are dreptul de deducere a taxei achitate in vamă, chiar dacă declaraţia vamală de import este emisă pe numele său. Această soluţie se aplică în situaţiile în care nici A nici B nu au declarat livrarea intracomunitară a bunurilor din România, fluxul bunurilor fiind practic întrerupt.

 

III. Tratamentul fiscal aplicabil potrivit prevederilor legale din Codul fiscal, în cazul în care bunurile prelucrate sunt realizate din materie primă plasată în regim de perfecţionare activă cu suspendarea drepturilor de import înainte de aderare şi care sunt transportate după aderare în alt stat membru

 

Situaţia produselor compensatoare care sunt obţinute după data aderării ridică probleme atunci când  acestea sunt realizate atât din materii prime care au sosit în România anterior aderării şi au fost plasate în regim de perfecţionare activă, cât şi din bunuri care  ori au fost achiziţionate intracomunitar după aderare, ori au fost cumpărate de pe teritoriul României, ori au fost importate în România, ori sunt doar transportate din alte state membre în România în scopul încorporării în produsul compensator (este un nontransfer în sensul art. 128 alin. (12) lit. (f) din Codul fiscal), deci practic o parte din bunuri nu mai sunt plasate în regimul de perfecţionare activă şi totuşi sunt incluse în produsul compensator care va fi obţinut şi transportat într-un stat membru UE.  Trebuie ţinut cont de faptul că înainte de aderare în acest regim au fost plasate atât bunuri de origine necomunitară, cât şi bunuri de origine comunitară.

Pe de o parte, trebuie analizată prestarea de servicii realizată pâna la aderare şi după aderare şi pe de altă parte tratamentul fiscal al fluxului de bunuri.

a) Pentru serviciile realizate pâna la data aderării, există prevederi la art. 14 alin. (3) lit. c) din  Instrucţiunile de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru operaţiunile prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) şi art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2222/2006. Conform acestui articol, titularii autorizaţiilor de perfecţionare activă care transportă produsele compensatoare în alt stat membru al Comunităţii după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv, vor justifica scutirea de taxă pentru prestările de servicii realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe baza următoarelor documente:

1. contractul încheiat cu beneficiarul din străinătate;

2. autorizaţia pentru perfecţionare activă;

3. factura pentru prestarea de servicii;

4. declaraţia vamală de tranzit în alt stat membru al Comunităţii al produselor compensatoare.

b) Pentru serviciile realizate după data aderării,  se aplică prevederile art. 133 alin.(2) lit. h) din Codul fiscal, respectiv serviciile sunt neimpozabile în România dacă:

            - beneficiarul comunică un cod valabil de TVA din alt stat membru

şi

            - bunurile obţinute în urma prelucrării sunt transportate în afara României.

 

            c) Închiderea regimului de perfecţionare activă ca urmare a transportului produselor compensatoare în alt stat membru este reglementată  prin Circulara  Autorităţii Naţionale a Vămilor nr. 44138/ 6.08.2007, în cazul bunurilor de origine necomunitară, şi de Circulara nr. 5433/31.01.2007, dată în aplicarea cazului 9 din Documentul DG TXUD nr. 1661/2006, în cazul bunurilor de origine comunitară.  Este o situaţie conjuncturală datorată aderării României la Uniunea Europeană, motiv pentru care aceste situaţii nu vor mai fi întâlnite pe viitor.  Practic, datorită originii eterogene a acestor produse compensatoare, operaţiunea se închide vamal.

            Situaţia bunurilor de origine comunitară (sau din Bulgaria) care au fost plasate  în România într-un regim de perfecţionare activă înainte de data aderării, este reglementată de art. art. 1611 alin.(1) din Codul fiscal,  care prevede că regimul vamal suspensiv se aplică în continuare de la data aderării, până la ieşirea bunurilor din acest regim (ori prin punere în liberă circulaţie a bunurilor în România, ori prin tranzit în alt stat membru).  Prin urmare, acest articol reglementează faptul că bunurile de origine comunitară care sunt plasate în România în regim de perfecţionare activă înainte de aderare,  vor continua să se afle în acest regim vamal suspensiv şi după aderare, la fel ca şi bunurile de origine necomunitară.

 

Pentru reglementarea regimului taxei pe valoarea adăugată aferent acestor produse compensatoare a fost modificat Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2222/2006 pentru aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru operaţiunile prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi art. 144ą din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1503/2007,  în curs de publicare în Monitorul Oficial al Romaniei, partea I.

 

Art. 14 alin. (5) – (7) din aceste instrucţiuni precizează:

“(5) Încheierea regimului de perfecţionare activă cu suspendarea drepturilor de import a mărfurilor de origine comunitară plasate în acest regim pe teritoriul României înainte de aderare şi care sunt transportate după aderare în alt stat membru, se efectuează potrivit legislaţiei vamale în vigoare, inclusiv dacă produsele compensatoare încorporează şi bunuri de origine comunitară provenind din România sau care au fost transportate din alt stat membru în România după data aderării. Aceste produse compensatoare sunt numite în continuare produse compensatoare mixte. Persoanele impozabile care realizează prelucrarea bunurilor aflate în acest regim vor menţiona în registrul bunurilor primite numai bunurile de origine comunitară provenind din România sau care au fost transportate din alt stat membru în România după data aderării, iar la data încheierii regimului vamal vor descărca registrul bunurilor primite pe baza documentelor vamale. Transportul produselor compensatoare mixte în alt stat membru nu va fi considerat o livrare intracomunitară de bunuri sau un transfer, respectiv o operaţiune asimilată livrării intracomunitare de bunuri, fiind supuse unei operaţiuni vamale, respectiv tranzit în alt stat membru, pentru care se întocmeşte documentul T1 sau TIR, şi fişa de informaţii INF 1, potrivit legislaţiei vamale.

(6) Prevederile alin. (5) se aplică şi pentru bunurile de origine necomunitară plasate în România înainte de data aderării în regimul de perfecţionare activă cu suspendarea drepturilor de import şi care sunt transportate după aderare în alt stat membru.

(7) În situaţiile prevăzute la alin. (5) şi (6), transportul produselor compensatoare mixte din România în alt stat membru, realizat de proprietarul acestora, este scutit de taxă în conformitate cu prevederile art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, indiferent dacă are loc sau nu o livrare în sensul art. 128 alin. (1) din Codul fiscal.”

 

 

*

*     *

 

            În vederea clarificării cât mai multor aspecte legate de ajustarea taxei pe valoarea adăugată, vă transmitem următoarele precizari referitoare la ajustarea taxei aferente achiziţiei sau fabricării bunurilor de capital, altele decât bunurile imobile, pe care vă rugăm să le comunicaţi structurilor din subordinea dvs.

            În acest sens, menţionăm că prin circulara nr. 52657 din 13 septembrie 2007, ne-am referit la ajustarea TVA aferente achiziţiei, construcţiei, transformării sau modernizării bunurilor imobile.

            În ceea ce priveşte ajustarea TVA pentru bunurile de capital, altele decât bunurile imobile, art. 149 din Codul fiscal reprezintă articolul cadru care reglementează procedura de ajustare, acesta referindu-se numai la bunurile achiziţionate sau fabricate după data aderării, pentru care ajustarea se efectuează pe o perioada de 5 ani, de la data de 1 ianuarie a anului în care bunurile au fost achiziţionate sau fabricate.

            Precizăm însă că legislaţia în domeniul TVA conţine şi prevederi tranzitorii privind ajustarea TVA pentru bunurile de capital, altele decât bunurile imobile, la pct. 45 şi pct. 61 din normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, astfel cum au fost modificate prin Hotărârea Guvernului nr. 1861/2006.

            Menţionăm că, în ceea ce priveşte prevederile tranzitorii referitoare la ajustarea taxei aferente bunurilor de capital, altele decât bunurile imobile, există posibilitatea efectuării unor modificări cu ocazia viitoarelor  proiecte  legislative în domeniul TVA.                                                   

 

 

Secretar de Stat,

Cătălin DOICĂ

 

 

Direcţia de legislaţie în domeniul TVA

Director,

Mariana Vizoli