GUVERNUL ROMÂNIEI

 

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ

privind taxa pe poluare pentru autovehicule

 

 

 În scopul asigurării protecţiei mediului prin realizarea unor programe şi proiecte pentru îmbunătăţirea calităţii aerului, în special în zonele urbane, şi pentru încadrarea în valorile limită prevăzute de legislaţia comunitară în acest domeniu,

ţinând cont de necesitatea adoptării de măsuri pentru a asigura respectarea normelor de drept comunitar aplicabile, inclusiv a jurisprudenţei Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene,

având în vedere faptul că aceste măsuri trebuie adoptate în regim de urgenţă, pentru evitarea oricăror consecinţe juridice negative ale situaţiei actuale,

în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,

în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţie, republicată,

 

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

 

Art.1. Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul legal pentru instituirea  taxei pe poluare pentru autovehicule, denumită în continuare taxa, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu şi se gestionează de Administraţia Fondului pentru Mediu, în vederea finanţării programelor şi proiectelor pentru protecţia mediului.

 

Art.2  – În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, următoarele expresii se definesc după cum urmează:

1. autovehicul nou reprezintă orice autovehicul care nu a mai fost niciodată vândut anterior într-un alt scop decât al revânzării sau livrării sale şi care astfel nu a mai fost niciodată înmatriculat;

2. RNTR2 semnifică Reglementările privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului  lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, cu modificările şi completările ulterioare.         

 

Art. 3 - (1) Intră sub incidenţa taxei, autovehiculele din categoriile M şi N, aşa cum sunt acestea definite în RNTR2.

 

(2) Fac excepţie de la prevederile alin.(1):

a) autovehiculele aparţinând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;

b) autoturismele echipate şi destinate conducerii de către persoanele cu handicap fizic grav şi accentuat, aşa cum sunt definite aceste persoane în Legea nr.448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare, şi care posedă permis de conducere;

c) autovehiculele din categoria N, definite ca autovehicule speciale conform RNTR2, destinate prin construcţie să fie echipate cu dispozitive pentru efectuarea de lucrări industriale, lucrări de construcţii, lucrări de drumuri şi poduri, lucrări de salubrizare sau lucrări agricole şi forestiere;

d) autovehiculele destinate a fi utilizate de forţele armate, forţele de securitate a statului, de poliţie, de jandarmerie, de poliţia de frontieră, de pompieri;

e) autovehiculele definite conform RNTR2, destinate serviciilor de ambulanţă şi medicină, autovehiculele speciale echipate corespunzător pentru acordarea ajutorului de urgenţă, precum şi autovehiculele speciale destinate seviciilor de descarcerare;

f) autovehiculele a căror caroserie sau al căror şasiu au fost înlocuite, cu condiţia ca aceste autovehicule să fi fost anterior înmatriculate pe teritoriul României.

(3) Excepţiile de la alin.(2) lit. b) se aplică numai pentru achiziţionarea unui singur autoturism în decurs de 5 ani şi atunci când autoturismul este în proprietatea persoanei cu handicap. 

(4) Dovada adaptării sau echipării speciale a autovehiculelor o reprezintă menţiunea acestui fapt de Regia AutonomăRegistrul Auto Român” direct pe cartea de identitate a vehiculului.

(5) Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu intră în categoria celor adaptate sau echipate special şi nu sunt exceptate de la plata taxei.

(6) În categoria autovehiculelor prevăzute la alin.(2) lit.e) se încadrează numai acele autovehicule dotate cu echipamente speciale necesare efectuării serviciilor de ambulanţă şi medicină şi care sunt înscrise în evidenţa staţiilor de ambulanţă, a serviciilor mobile de urgenţă şi de reanimare.

 

Art. 4 - Obligaţia de plată a taxei intervine :

a) cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România;

b) la înregistrarea modificării unui autovehicul în evidenţele Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;

c) la repunerea în circulaţie a unui autovehicul după încetarea unei scutiri la care se face referire la art.9.

 

Art. 5 - Taxa se plăteşte de către persoana fizică sau persoana juridică în numele căreia s-a  depus cererea de înmatriculare a autovehiculului, denumite în continuare contribuabili.

 

Art. 6 – (1) Suma de plată reprezentând taxa se calculează, după cum urmează:

Suma de plată = A x B x (100-C),

                                                    100

 unde:

A = cilindree (capacitatea cilindrică);

B = taxa specifică pe cilindree, prevăzută în coloana 3 din anexa nr.1 sau coloana 2 din anexa nr.2, după caz;

C = cota de reducere a taxei prevăzută în coloana 2 de la anexa nr.3.

(2) Cota de reducere este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice.

(3) Vechimea autovehiculului rulat se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia.

(4) Atunci când persoana care solicită înmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului,  taxa se calculează pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de până la 1 lună.

 

Art. 7 - (1) Suma de plată reprezentând taxa se calculează în lei de unităţile trezoreriei statului din cadrul  autorităţilor fiscale teritoriale în a căror evidenţă contribuabilii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe.

(2) Valoarea în lei a taxei se determină pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(3) Taxa se virează de către contribuabili la bugetul Fondului pentru mediu, în lei, prin unităţile trezoreriei statului prevăzute la art.7 alin.(1). Dovada plăţii acesteia va fi prezentată cu ocazia înmatriculării autovehiculului aflat într-una din situaţiile prevăzute la art.4.   

 

Art. 8 - (1) Atunci când un autovehicul pentru care s-a plătit taxa  în România este ulterior exportat în afara teritoriului comunitar sau este transferat şi înmatriculat pe teritoriul unui alt stat membru, se restituie valoarea reziduală a taxei în conformitate cu prevederile alin.(2).

(2) Valoarea reziduală a taxei reprezintă taxa calculată potrivit prevederilor art.6 pentru un autovehicul cu aceeaşi capacitate cilindrică şi normă de poluare, şi cu o vechime determinată începând cu data primei înmatriculări până la data exportului sau a transferului într-un alt stat membru.

(3) Restituirea se efectuează la cererea contribuabilului, în baza următoarelor documente:

a) documentul care atestă că solicitantul a fost ultimul proprietar al autovehiculului exportat sau transferat;

b) dovada radierii din circulaţie a autovehiculului;

c) documentul care atestă faptul că autovehiculul a fost transferat în alt stat membru sau declaraţia vamală de export, după caz.

(4)  Cererea se depune la autorităţile fiscale teritoriale în a căror evidenţă contribuabilii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe.

 

Art. 9 - (1) Sunt scutite de plata taxei autovehiculele, atunci când sunt:

a) încadrate în categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;

b) acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică;

c) confiscate sau intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi sunt acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

d) destinate competiţiilor sportive definite conform prevederilor legale în vigoare.

(2) Pentru autovehiculele cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

 

Art. 10 – (1) Suma reprezentând taxa poate fi contestată atunci când persoana care urmează să înmatriculeze un autovehicul rulat poate face dovada că autovehiculul său s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila fixă prevăzută în anexa nr.3.

(2) Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei de reducere prevăzute la art.6 alin.(2).

(3) În caz de contestare, caracteristicile autovehiculului rulat prevăzute la alin. (2) se stabilesc, la cererea contribuabilului, prin expertiză tehnică efectuată contra cost de Regia Autonomă “Registrul Auto Român”, pe baza procedurii prevăzute de normele metodologice.

(4) Contestarea sumei de plată se realizează potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) Tariful privind efectuarea expertizei tehnice se stabileşte de Regia Autonomă “Registrul Auto Român” în funcţie de operaţiunile aferente expertizei şi nu poate depăşi costul acestora.

(6) Rezultatul expertizei tehnice se consemnează într-un document eliberat în acest sens de Regia Autonomă “Registrul Auto Român”. Documentul va conţine informaţiile corespunzătoare fiecăruia dintre elementele prevăzute la alin. (2) şi cota de reducere care decurge din acestea.

 (7) Documentul privind rezultatul expertizei tehnice eliberat de Regia Autonomă “Registrul Auto Român”, se va prezenta de către plătitorul taxei, autorităţilor fiscale teritoriale în a căror evidenţă acesta este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe.

 (8) La primirea documentului prevăzut la alin.(7), autoritatea fiscală competentă va proceda la recalcularea sumei de plată reprezentând taxa, care poate conduce la restituirea sau la plata diferenţei de taxă faţă de cea plătită cu ocazia înmatriculării.

(9) Persoana nemulţumită de răspunsul primit la contestaţie  se poate adresa instanţelor de judecată competente, potrivit legii.

(10) În cazuri bine întemeiate, statul poate solicita efectuarea unei contraexpertize.

 

Art. 11 - Din sumele colectate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă se finanţează programe şi proiecte pentru protecţia mediului, după cum urmează:

a)      programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional ;

b)      programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi;

c)      proiecte de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solara, energie geotermală  şi energie eoliană;

d)      proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile : eoliană, geotermală, solară, biomasă, microhidrocentrale;

e)      proiecte privind împădurirea terenurilor degradate sau defrişate;

f)        proiecte de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural;

g)      proiecte de realizare a pistelor pentru biciclişti.

 

Art. 12 – În termen de 90 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României Partea I, Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile, împreună cu Ministerul Economiei şi Finanţelor, vor elabora norme metodologice care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.

 

Art. 13 - Anexele nr.1 - 3 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.

 

Art. 14 -  (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la 1 iulie 2008.

(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.   927/23.12.2003  cu modificările şi completările ulterioare. 

 

PRIM – MINISTRU,

Călin POPESCU – TĂRICEANU