GUVERNUL
ROMÂNIEI
ORDONANŢĂ DE
URGENŢĂ
privind taxa pe poluare pentru autovehicule
În scopul
asigurării protecţiei mediului prin realizarea unor programe şi
proiecte pentru îmbunătăţirea calităţii aerului, în
special în zonele urbane, şi pentru încadrarea în valorile limită
prevăzute de legislaţia comunitară în acest domeniu,
ţinând cont de necesitatea adoptării de
măsuri pentru a asigura respectarea normelor de drept comunitar
aplicabile, inclusiv a jurisprudenţei Curţii de Justiţie a
Comunităţilor Europene,
având în vedere faptul că aceste măsuri
trebuie adoptate în regim de urgenţă, pentru evitarea oricăror
consecinţe juridice negative ale situaţiei actuale,
în considerarea faptului că aceste elemente
vizează interesul public şi constituie situaţii de
urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi
amânată,
în temeiul art. 115
alin. (4) din Constituţie, republicată,
Guvernul României
adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art.1. Prezenta ordonanţă de
urgenţă stabileşte cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, denumită
în continuare taxa, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu
şi se gestionează de Administraţia Fondului pentru Mediu, în
vederea finanţării programelor şi proiectelor pentru
protecţia mediului.
Art.2 – În
înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, următoarele
expresii se definesc după cum urmează:
1. autovehicul
nou reprezintă orice
autovehicul care nu a mai fost niciodată vândut anterior într-un alt scop
decât al revânzării sau livrării sale şi care astfel nu a mai
fost niciodată înmatriculat;
2. RNTR2
semnifică Reglementările privind condiţiile tehnice pe care
trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii
în circulaţie pe drumurile publice din România, în conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului lucrărilor
publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 3 - (1) Intră sub incidenţa taxei, autovehiculele din categoriile M şi N,
aşa cum sunt acestea definite în RNTR2.
(2) Fac excepţie de la prevederile
alin.(1):
a) autovehiculele aparţinând misiunilor diplomatice, oficiilor
consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii
şi persoane străine cu statut diplomatic, care îşi
desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
b) autoturismele echipate şi destinate conducerii
de către persoanele cu handicap
fizic grav şi accentuat, aşa cum sunt definite aceste persoane în
Legea nr.448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările
ulterioare, şi care posedă permis de conducere;
c)
autovehiculele din categoria N, definite ca autovehicule speciale conform RNTR2,
destinate prin construcţie să fie echipate cu dispozitive pentru
efectuarea de lucrări industriale, lucrări de construcţii, lucrări
de drumuri şi poduri, lucrări de salubrizare sau lucrări agricole
şi forestiere;
d) autovehiculele destinate a fi utilizate de
forţele armate, forţele de securitate a statului, de poliţie, de
jandarmerie, de poliţia de frontieră, de pompieri;
e) autovehiculele definite conform RNTR2, destinate serviciilor de ambulanţă
şi medicină, autovehiculele
speciale echipate corespunzător pentru acordarea ajutorului de
urgenţă, precum şi autovehiculele speciale destinate seviciilor
de descarcerare;
f) autovehiculele a căror caroserie sau al
căror şasiu au fost înlocuite, cu condiţia ca aceste autovehicule
să fi fost anterior înmatriculate pe teritoriul României.
(3) Excepţiile
de la alin.(2) lit. b) se aplică numai pentru achiziţionarea unui
singur autoturism în decurs de 5 ani şi atunci când autoturismul este în
proprietatea persoanei cu handicap.
(4) Dovada
adaptării sau echipării speciale a autovehiculelor o reprezintă
menţiunea acestui fapt de Regia
Autonomă „Registrul Auto Român”
direct pe cartea de
identitate a vehiculului.
(5) Autovehiculele
dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu
intră în categoria celor adaptate sau echipate special şi nu sunt
exceptate de la plata taxei.
(6) În categoria
autovehiculelor prevăzute la alin.(2) lit.e) se încadrează numai
acele autovehicule dotate cu echipamente speciale necesare efectuării
serviciilor de ambulanţă şi medicină şi care sunt
înscrise în evidenţa staţiilor de ambulanţă, a serviciilor
mobile de urgenţă şi de reanimare.
Art. 4 - Obligaţia
de plată a taxei intervine :
a) cu ocazia primei
înmatriculări a unui autovehicul în România;
b) la înregistrarea
modificării unui autovehicul în evidenţele Direcţiei regim permise de conducere şi
înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative;
c) la repunerea în circulaţie a unui
autovehicul după încetarea unei scutiri la care se face referire la art.9.
Art. 5 - Taxa se
plăteşte de către persoana fizică sau persoana juridică
în numele căreia s-a depus cererea de
înmatriculare a autovehiculului, denumite în continuare contribuabili.
Art. 6 – (1) Suma de
plată reprezentând taxa se calculează, după cum urmează:
Suma de plată = A x
B x (100-C),
100
unde:
A = cilindree (capacitatea cilindrică);
B = taxa specifică pe cilindree,
prevăzută în coloana 3 din anexa nr.1 sau coloana 2 din anexa nr.2,
după caz;
C = cota de reducere a taxei
prevăzută în coloana 2 de la anexa nr.3.
(2) Cota de reducere este stabilită în
funcţie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea
tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în
normele metodologice.
(3) Vechimea
autovehiculului rulat se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia.
(4) Atunci când persoana care solicită înmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei
primei înmatriculări a autovehiculului,
taxa se calculează pe baza elementelor aferente unui autovehicul
similar cu o vechime de până la 1 lună.
Art. 7 - (1) Suma de plată reprezentând taxa se calculează în lei de unităţile trezoreriei statului din cadrul autorităţilor fiscale teritoriale în a căror evidenţă contribuabilii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe.
(2) Valoarea în lei a taxei se determină pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3) Taxa se virează de către contribuabili la bugetul Fondului pentru mediu, în lei, prin unităţile trezoreriei statului prevăzute la art.7 alin.(1). Dovada plăţii acesteia va fi prezentată cu ocazia înmatriculării autovehiculului aflat într-una din situaţiile prevăzute la art.4.
Art. 8 - (1) Atunci când
un autovehicul pentru care s-a plătit taxa
în România este ulterior exportat în afara teritoriului comunitar sau
este transferat şi înmatriculat pe teritoriul unui alt stat membru, se
restituie valoarea reziduală a taxei în conformitate cu prevederile
alin.(2).
(2) Valoarea
reziduală a taxei reprezintă taxa calculată potrivit
prevederilor art.6 pentru un autovehicul cu aceeaşi capacitate
cilindrică şi normă de poluare, şi cu o vechime
determinată începând cu data primei înmatriculări până la data
exportului sau a transferului într-un alt stat membru.
(3) Restituirea se
efectuează la cererea contribuabilului, în baza următoarelor
documente:
a) documentul care
atestă că solicitantul a fost ultimul proprietar al autovehiculului
exportat sau transferat;
b) dovada radierii din
circulaţie a autovehiculului;
c) documentul care atestă
faptul că autovehiculul a fost transferat în alt stat membru sau declaraţia
vamală de export, după caz.
(4) Cererea
se depune la autorităţile
fiscale teritoriale în a căror evidenţă contribuabilii sunt
înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe.
Art. 9 - (1) Sunt scutite de plata taxei autovehiculele, atunci când sunt:
a) încadrate în categoria vehiculelor istorice,
definite conform prevederilor legale in vigoare;
b) acordate
instituţiilor de învăţământ, sănătate şi
cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice,
structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional,
asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de
guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii
nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din
împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare
ştiinţifică şi tehnică;
c) confiscate sau intrate potrivit legii în proprietatea privată a
statului şi sunt acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile
legale în vigoare;
d) destinate
competiţiilor sportive definite conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Pentru
autovehiculele cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul
taxei se reduce cu 25%.
Art. 10 – (1) Suma reprezentând taxa poate fi contestată atunci când
persoana care urmează să înmatriculeze un autovehicul rulat poate
face dovada că autovehiculul său s-a depreciat într-o
măsură mai mare decât cea indicată de grila fixă
prevăzută în anexa nr.3.
(2) Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor
avute în vedere la stabilirea cotei de reducere prevăzute la art.6
alin.(2).
(3) În caz de contestare, caracteristicile autovehiculului rulat
prevăzute la alin. (2) se stabilesc, la cererea contribuabilului, prin
expertiză tehnică efectuată contra cost de Regia Autonomă
“Registrul Auto Român”, pe baza procedurii prevăzute de normele
metodologice.
(4) Contestarea sumei de plată se realizează potrivit
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(5) Tariful privind efectuarea expertizei tehnice se stabileşte de
Regia Autonomă “Registrul Auto Român” în funcţie de operaţiunile
aferente expertizei şi nu poate depăşi costul acestora.
(6) Rezultatul expertizei tehnice se consemnează într-un document
eliberat în acest sens de Regia Autonomă “Registrul Auto Român”.
Documentul va conţine informaţiile corespunzătoare
fiecăruia dintre elementele prevăzute la alin. (2) şi cota de
reducere care decurge din acestea.
(7) Documentul privind rezultatul
expertizei tehnice eliberat de Regia Autonomă “Registrul Auto Român”, se va
prezenta de către plătitorul taxei, autorităţilor fiscale teritoriale în a
căror evidenţă acesta este înregistrat ca plătitor de
impozite şi taxe.
(8) La primirea documentului
prevăzut la alin.(7), autoritatea fiscală competentă va proceda la
recalcularea sumei de plată reprezentând taxa, care poate conduce la
restituirea sau la plata diferenţei de taxă faţă de cea
plătită cu ocazia înmatriculării.
(9) Persoana
nemulţumită de răspunsul primit la contestaţie se poate adresa instanţelor de
judecată competente, potrivit legii.
(10) În cazuri bine
întemeiate, statul poate solicita efectuarea unei contraexpertize.
Art. 11 - Din sumele colectate potrivit prezentei
ordonanţe de urgenţă se finanţează programe şi
proiecte pentru protecţia mediului, după cum urmează:
a)
programul de stimulare a înnoirii parcului
auto naţional ;
b)
programul naţional de
îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de
spaţii verzi în localităţi;
c)
proiecte de înlocuire sau completare a
sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie
solara, energie geotermală şi
energie eoliană;
d)
proiecte privind producerea energiei din
surse regenerabile : eoliană, geotermală, solară,
biomasă, microhidrocentrale;
e) proiecte privind împădurirea terenurilor degradate sau defrişate;
f)
proiecte
de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural;
g)
proiecte de realizare a pistelor pentru
biciclişti.
Art. 12 – În termen de
90 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de
urgenţă în Monitorul Oficial al României Partea I, Ministerul
Mediului şi Dezvoltării Durabile, împreună cu Ministerul
Economiei şi Finanţelor, vor elabora norme metodologice care vor fi
aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 13 - Anexele nr.1 -
3 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 14 - (1) Prezenta ordonanţă de
urgenţă intră în vigoare la 1 iulie 2008.
(2) Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se
abrogă art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind
Codul Fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 927/23.12.2003 cu modificările şi
completările ulterioare.
PRIM – MINISTRU,
Călin POPESCU –
TĂRICEANU