Executia
bugetului general consolidat
in
perioada 1.01 – 30.04.2005
Evolutiile
economice ascendente au favorizat executia bugetara, indeosebi pe partea de
venituri, unde s-a inregistrat o majorare cu 18,2% in termeni nominali in perioada ianuarie – aprilie 2005
comparativ cu perioada similara a anului precedent, respectiv cu 8,3% in
termeni reali (calculata pe baza inflatiei medii).
In perioada 1.01 – 30.04.2005, potrivit
datelor operative de executie, bugetul general consolidat a evoluat astfel:
- miliarde lei -
|
Venituri |
Cheltuieli |
Excedent (+) / Deficit (-) |
-bugetul de stat |
112.394,6 |
112.449,6 |
-54,9 |
-bugetele locale |
63.206,5 |
54.622,9 |
8.583,6 |
-bugetul asigurarilor sociale de stat |
54.396,9 |
53.408,8 |
988,1 |
-bugetul asigurarilor de somaj |
6.977,2 |
5.413,6 |
1.563,6 |
-fondul national unic de asigurari sociale
de sanatate |
26.571,0 |
25.236,5 |
1.334,5 |
-credite externe contractate de ministere |
0,0 |
10.678,0 |
-10.678,0 |
- bugetul Autoritatii pentru valorificarea
activelor statului1) |
850,6 |
1.085,7 |
-235,0 |
-bugetul autoritatilor pentru privatizare1) |
566,6 |
27,4 |
539,2 |
-bugetul Companiei Nationale de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania2) |
7.228,7 |
10.112,9 |
-2.884,2 |
-cheltuieli de natura datoriei publice
incluse in buget (se scad)3) |
|
-7.755,2 |
7.755,2 |
TOTAL 4) |
263.200,0 |
252.497,8 |
10.702,2 |
1) Nu includ veniturile din privatizare si din
valorificarea activelor bancare si a creantelor comerciale.
2) In structura convenita cu FMI, bugetul general
consolidat include si bugetul CNADNR
3) Pentru masurarea corecta a deficitului
bugetar, conform normelor statisticii finantelor publice, platile reprezentand ratele de capital la
imprumuturi, precum si diferentele de curs aferente, sunt operatiuni financiare si nu trebuie sa influenteze deficitul.
4) S-au eliminat la consolidare transferurile intre
bugete (8.992,1 miliarde lei la venituri, respectiv 12.782,3 miliarde lei la
cheltuieli).
1. Veniturile bugetului general consolidat
Veniturile colectate la bugetul general
consolidat in primele patru luni ale anului 2005, in raport cu estimarile
anuale reprezinta 33,7% majorandu-si ponderea in produsul intern brut cu 0,1
puncte procentuale comparativ cu perioada similara din anul precedent. Intre
acestea, ponderea impozitelor directe in total venituri s-a redus cu 0,9 puncte
procentuale in timp ce la impozitele indirecte s-a majorat cu 0,2 puncte
procentuale.
In perioada analizata, veniturile fiscale au evoluat astfel:
impozitul pe profit incasat in suma de 28.022,5 miliarde lei, prezinta un
grad ridicat de realizare fata de estimarile anuale de 45,7%. Desi au fost
influentate favorabil de cresterea economica, incasarile s-au redus cu 0,1
puncte procentuale ca procent din PIB, in principal ca urmare a diminuarii
cotei de impozitare, incepand cu ianuarie 2005.
incasarile
din impozitul pe venit au totalizat
21.651,0 miliarde lei fiind influentate
de efectul masurilor de diminuare a presiunii fiscale, cresterea nominala comparativ
cu perioada corespunzatoare din anul precedent a fost de numai 1,1%, in timp ce,
in termeni reali incasarile s-au redus cu 7,4%. Cu toate acestea, impactul
reducerii cotei medii de impozitare a fost diminuat de mai multi factori
favorizanti, cum ar fi: cresterea salariului mediu brut cu 17,6% in luna martie
a.c. fata de aceeasi luna din anul precedent, cresterea numarului mediu de
salariati cu 2,4%, majorarea salariului minim de la 2800 mii lei la 3100 mii
lei, cresterea cotei de impozitare a veniturilor din dividende de la 5% la 10%.
contributiile de asigurari sociale, in suma de 83.860,1 miliarde lei, inregistreaza in executie o crestere
nominala cu 22,9% in perioada analizata, ramanand cea mai importanta sursa de
venit bugetar, contribuind la formarea impozitelor directe cu 58,9%;
taxa pe valoarea adaugata colectata in suma de 64.200,9 miliarde lei a inregistrat, de asemenea, o majorare
a incasarilor in termeni reali, ceea ce a contribuit la majorarea greutatii
specifice in total venituri bugetare cu 0,7 puncte procentuale.
Veniturile
din TVA au fost influentate pozitiv de evolutiile activitatii economice
favorabile si a consumului, dar si de cresterea gradului de colectare.
veniturile din accize au totalizat 26.063,6 miliarde
lei prezentand o crestere in termeni nominali cu 17,2%, fata de aceeasi perioada
a anului 2004. In termeni reali cresterea este de 7,4%, fiind influentata
favorabil de evolutiile economice si de majorarea accizelor incepand cu 1 iulie
2004 la uleiuri minerale, tigarete, alcool etilic si bauturi alcoolice, si care
au compensat efectul negativ datorat scaderii cursului mediu leu/euro;
taxele
vamale incasate in perioada
analizata totalizeaza 5.568,1 miliarde lei reprezentand 5,3% din impozitele
indirecte, fiind mai mari decat cele realizate in anul precedent (in aceeasi
perioada) cu 23,7%. Cresterea este partial explicata de majorarea volumului
importurilor in primul trimestru al anului 2005, comparativ cu aceeasi perioada
a anului precedent, in conditiile in care importurile din Uniunea Europeana au
scazut ca pondere in total importuri de la 70,4% in primele trei luni ale
anului 2004 la 62,3% in aceeasi perioada din anul curent.
In cadrul programelor de echilibrare a bugetelor locale, precum si de finantare
a unor actiuni specifice din domeniul economic si social preluate de administratiile
locale, din impozitul pe venit si taxa pe valoarea adaugata colectate la
bugetul de stat au fost redistribuite sub forma de sume si
cote defalcate 25.058,8 miliarde lei si, respectiv 23.950,6 miliarde lei.
2. Cheltuielile bugetului general consolidat
Potrivit datelor operative de executie, cheltuielile bugetului general consolidat, in
primele patru luni ale anului 2005, au totalizat 252.497,8 miliarde lei prezentand
o crestere cu 14,3% in termeni nominali si cu 4,7% in termeni reali fata de
cele inregistrate in anul 2004 in aceeasi perioada.
Evolutia cheltuielilor in structura economica,
in raport cu perioada corespunzatoare a anului precedent, releva majorarea
ponderii in cheltuieli totale a cheltuielilor de personal cu 1,5 puncte
procentuale ca urmare a cresterilor salariale acordate in ultima parte a anului
2004, precum si cu 1,2 puncte procentuale a transferurilor. Concomitent, s-a inregistrat diminuarea
ponderii cheltuielilor materiale cu 0,8 puncte procentuale si a subventiilor si
primelor cu 1,2 puncte procentuale.
Raportate la produsul intern brut,
cheltuielile bugetare totale ca si cheltuielile primare si-au redus
ponderea cu 0,3 puncte procentuale, respectiv cu 0,2 puncte
procentuale.
3. Soldul bugetar
La finele lunii aprilie, excedentul bugetului
general consolidat, de 10.702,2 miliarde lei
reprezenta 0,4 % din produsul intern brut, in conditiile in care bugetul
de stat a inregistrat un sold negativ de 54,9 miliarde lei.
Excedentul
bugetului general consolidat se datoreaza, in principal, bugetelor locale care
prezentau un sold pozitiv de 8.583,6 miliarde lei, precum si bugetului asigurarilor
sociale si bugetului asigurarilor pentru somaj cu solduri excedentare de 988,1
miliarde lei si respectiv 1.563,6 miliarde lei.