Raportul de monitorizare (2005 Comprehensive
Monitoring Report), Comisia Europeană,
25 octombrie 2005 (extras)
Capitolul 28: Controlul
financiar
Acquis-ul la acest
capitol constă, în cea mai mare parte,
în principii de control financiar public intern, acceptate
internaţional, care sunt
conforme cu principiile europene, principii necesar a fi transpuse
în sistemele de control şi audit din întregul sistem public. În mod particular,
acquis-ul necesita existenţa unor sisteme de management financiar şi control transparente şi eficace; sisteme de audit funcţionale
şi independente; unităţi centrale de armonizare pentru aceste două domenii, responsabile pentru coordonarea şi armonizarea metodologiilor; un auditor extern al sistemelor
de control financiar intern din sectorul
public (Supreme Audit Institution – instituţia
suprema de audit); un mecanism
de control adecvat pentru fondurile primite de la Uniunea Europeană; capacitatea administrativă pentru a oferi o protecţie eficace şi echivalentă intereselor financiare ale Uniunii Europene.
România a actualizat strategia dezvoltării controlului
financiar public intern în România (Policy Paper) în
luna iulie a anului 2005, pentru a lua în considerare
noile dezvoltări ale sistemului de control financiar
public intern din Uniunea Europeană.
În luna decembrie
a anului 2004, Ministerul Finanţelor Publice a infiinţat o unitate centrală de armonizare pentru sistemele de management financiar şi control, în plus faţă de cea, deja funcţională,
pentru auditul public
intern. Au fost infiinţate,
de asemenea, un grup de lucru şi
un comitet de coordonare pentru dezvoltarea managementului financiar şi controlului public, pentru a face ca unitatea centrală de armonizare să fie operaţională
în întregime. Standardele de control intern au fost
adoptate şi distribuite în luna iulie
a anului 2005. Descentralizarea controlului financiar
ex-ante, de la controlul financiar
centralizat la ordonatorii
de credite, urmareşte calendarul propus. Începând cu anul 2004, a fost instruit un
numar mare de auditori şi de controlori financiari, dar pregătirea este încă insuficientă, şi, încă, este necesar să
fie implementate planuri de
pregătire.
În domeniul auditului extern, proiectul
de lege organică a Curţii de Conturi, care ar trebui să reflecte amendamentele aduse, în luna octombrie
a anului 2003, Constituţiei,
trebuie încă adoptat, incluzând o referire la independenţa financiară a Curţii de Conturi.
În ceea ce priveşte
controlul asupra cheltuielilor pentru acţiunile structurale, manualele pentru auditul intern al programelor Phare, ISPA şi SAPARD, trebuie, încă, îmbunătăţite. Prin
Ordonanţa Guvernului
din luna martie
a anului 2005 a fost înfiinţat un corp
independent, asociat Curţii
de Conturi din România. Acest corp va certifica controlul şi va efectua funcţia
de audit extern pentru fondurile
ISPA şi SAPARD şi
pentru viitoarele fonduri structurale. Atribuţiile
specifice, sarcinile şi organizarea acestui corp sunt,
încă, în stadiu de elaborare. Capacitatea sa
administrativă trebuie
întărită, şi
personalul pe care îl are în prezent,
în numar de 18 angajaţi, ar trebui să fie pregătit în ceea ce priveşte
certificarea şi auditarea fondurilor ISPA şi a fondurilor structurale.
Progresul făcut
de către agenţiile
de implementare din România
nu a fost suficient, dată fiind creşterea nivelurilor programate ale susţinerii Uniunii Europene, începând cu anul 2004. Lipsa creşterii corespunzătoare
în ceea ce priveşte capacitatea de management şi
control a împiedicat România
să ofere gradul de asigurare necesar pentru sistemele autoritătilor descentralizate. România trebuie să întărească, în mod considerabil, ca şi să urgenteze, măsurile pentru a respecta programul privitor la acoperirea lipsurilor şi evaluarea conformităţii
pentru Sistemul de Implementare Descentralizat Extins (Extended Descentralised
Implementation System – EDIS) până la sfârşitul lunii decembrie a anului 2005, pentru a putea permite serviciilor Comisiei să exercite o auditare de verificare, în prima jumătate a anului 2006. Acest fapt va oferi posibilitatea României
de a avea acreditarea, pentru programul Phare, în trimestrul al III-lea al
anului 2005.
În ceea ce priveşte protejarea
intereselor financiare ale Uniunii Europene, planul strategic naţional
de acţiune împotriva fraudei, care include şi protejarea intereselor
financiare ale Uniunii Europene, trebuie să fie implementat în întregime. În
ceea ce priveşte capacitatea administrativă, au fost adoptate recent
trei texte, referitoare la organizarea şi functionarea unui departament
specializat, în coordonarea Primului-Ministru, ca o instituţie de contact
cu agenţia antifrauda a Uniunii Europene, OLAF; reglementarea controlului
şi recuperarea fondurilor Uniunii Europene şi a celor naţionale
de cofinanţare, utilizate în mod neadecvat; regulamente de implementare. Puterile
serviciului de coordonare antifrauda, în privinţa investigaţiilor, au
fost crescute, şi acum îi oferă posibilitatea de a dezvolta
activitaţi de culegere de informaţii. A fost semnat, cu OLAF, un acord
de cooperare administrativă, care a devenit operaţional în luna
octombrie a anului 2004; în România, serviciul de coordonare antifraudă a
încheiat protocoale cu Parchetul National Anticorupţie şi cu Garda
Financiară. Departamentul de luptă împotriva fraudei se
concentrează, în momentul de faţă, asupra investigaţiilor
în legătură cu cazuri de frauda privind fonduri ale Uniunii Europene.
Cooperarea cu OLAF a devenit foarte satisfăcătoare.
Concluzii
România trebuie să crească
eforturile în domeniul controlului financiar. Întreaga capacitate operaţională
totală ar trebui să fie, în mod considerabil, întărită,
pentru a se asigura un management corect şi eficace al fondurilor
comunitare. Dezvoltarea şi armonizarea acestor sisteme publice şi a
sistemului de audit extern trebuie încheiate. România trebuie să
accelereze acreditarea pentru Sistemul de Implementare Descentralizat Extins
pentru Phare si ISPA, aceasta fiind o chestiune urgenta, printr-o creştere
semnificativă a capacităţii de management şi control. Sunt
necesare eforturi substanţiale pentru a garanta protejarea intereselor financiare
ale Uniunii Europene şi pentru a creşte, în mod semnificativ,
capacitatea de management şi control. Deşi s-au înregistrat progrese,
coordonarea şi legislaţia ar trebui îmbunătăţite, dându-se
prioritate investigaţiilor administrative antifrauda efective şi a
urmăririi judiciare, ca o consecinţa a acestor investigaţii
antifrauda. Rolul şi competenţele serviciului de coordonare
antifrauda, în cadrul instituţional national, trebuie să fie
dezvoltate în continuare, şi independenţa sa ar trebui să fie
garantată.
Traducere: Cristian Panea, consilier,
Unitatea centrală de armonizare a sistemelor de management financiar
şi control, 26.X.2005
Verificare: Niculina Matei, şef
serviciu, Unitatea centrală de armonizare a sistemelor de management
financiar şi control, 26.X.2005