ANEXA
MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI, PARTEA I, Nr. 320/13.V.2003
NORME METODOLOGICE
GENERALE REFERITOARE LA EXERCITAREA
CONTROLULUI FINANCIAR PREVENTIV
A.
Dispozitii generale
1.
Scopul controlului financiar preventiv si categoriile de operatiuni asupra
carora se exercita
1.1.
Controlul financiar preventiv are drept scop identificarea proiectelor de
operatiuni (denumite in continuare operatiuni) care nu respecta
conditiile de legalitate si regularitate si/sau, dupa caz, de incadrare in
limitele si destinatia creditelor bugetare si de angajament si prin a caror
efectuare s-ar prejudicia patrimoniul public si/sau fondurile publice.
1.2.
Fac obiectul controlului financiar preventiv operatiunile care vizeaza, in
principal:
-
angajamentele legale si angajamentele bugetare*);
-
deschiderea si repartizarea de credite bugetare;
-
modificarea repartizarii pe trimestre si pe subdiviziuni a clasificatiei
bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virari de credite;
-
ordonantarea cheltuielilor;
-
constituirea veniturilor publice, in privinta autorizarii si stabilirii titlurilor
de incasare;
-
concesionarea sau inchirierea de bunuri apartinand domeniului public al
statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
-
vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri apartinand
domeniului privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
-
alte categorii de operatiuni stabilite prin ordin al ministrului finantelor
publice.
_____________________
*)
Actul juridic prin care se creeaza (in cazul actelor administrative sau
al contractelor) sau se constata (in cazul legilor, hotararilor Guvernului,
acordurilor, hotararilor judecatoresti) obligatii de plata pe seama fondurilor
publice este angajamentul legal (corespunzator art. 2 pct. 3 din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice).
Actul
administrativ prin care se rezerva creditul bugetar in vederea stingerii
prin plata a obligatiei de plata ce rezulta din executia ulterioara a
angajamentului legal este angajamentul bugetar (corespunzator art. 2 pct. 2 din
acelasi act normativ).
1.3.
In functie de specificul entitatii publice, conducatorul acesteia decide
exercitarea controlului financiar preventiv si asupra altor categorii de
operatiuni.
2.
Entitatile publice la care, potrivit legii, se organizeaza controlul
financiar preventiv
2.1.
Entitatile publice, in intelesul legii, la care se organizeaza controlul
financiar preventiv sunt:
-
autoritatile publice si autoritatile administrative autonome;
-
institutiile publice apartinand administratiei publice centrale si locale si
institutiile publice din subordinea acestora;
-
regiile autonome de interes national sau local;
-
companiile sau societatile nationale;
-
societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala
detine capitalul majoritar;
-
agentiile, cu sau fara personalitate juridica, care gestioneaza fonduri
provenite din finantari externe, rambursabile sau nerambursabile, cum ar fi:
unitatile de management al proiectelor
(UMP), unitatile de coordonare a proiectelor (UCP), Oficiul de plati si
contractare PHARE (OPCP), Agentia SAPARD, Fondul National de Preaderare, precum
si alte agentii de implementare a fondurilor comunitare;
-
Ministerul Finantelor Publice, pentru operatiunile de trezorerie, datorie
publica, realizarea veniturilor statului si a contributiei Romaniei la bugetul
Uniunii Europene;
-
autoritatile publice executive ale administratiei publice locale, pentru
operatiunile de datorie publica si realizarea veniturilor proprii.
2.2.
Entitatile publice prin care se realizeaza veniturile statului sau ale
unitatilor administrativ-teritoriale vor organiza controlul financiar preventiv
conform normelor specifice elaborate in functie de modalitatile prevazute de
legislatia fiscala pentru stabilirea titlurilor de incasare si pentru
reducerea, esalonarea sau anularea acestora.
Regiile
autonome, companiile/societatile nationale, precum si societatile comerciale la
care statul sau unitatile administrativ-teritoriale detin capitalul majoritar
vor elabora, de asemenea, norme specifice de control financiar preventiv,
tinand cont de legislatia aplicabila entitatilor care sunt organizate si
functioneaza in regim comercial.
2.3.
Institutiilor publice care administreaza patrimoniul public si gestioneaza
fonduri publice le este aplicabil Cadrul general al operatiunilor supuse controlului
financiar preventiv, prevazut in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
In
raport de specificul entitatilor publice, conducatorii acestora vor dispune
particularizarea, dezvoltarea si actualizarea acestuia.
2.4.
Controlul financiar preventiv asupra operatiunilor care reprezinta recuperari
de sume utilizate si constatate ulterior ca necuvenite - atat pentru fonduri
interne cat si pentru cele aferente
finantarilor de la Uniunea Europeana - se va organiza, la structura /
structurile responsabile pentru recuperarea unor astfel de sume, prin norme
metodologice specifice; aceste norme vor fi elaborate in functie de legislatia
ce va fi adoptata ca urmare a angajamentelor asumate de Romania prin Documentul
de pozitie revizuit, transmis Uniunii Europene.
2.5.
In toate cazurile in care entitatile publice gestioneaza fonduri provenite din
finantari externe, in normele de exercitare a controlului financiar preventiv
vor fi integrate procedurile prevazute de regulamentele organismelor
finantatoare.
3.
Continutul controlului financiar preventiv
3.1.
Potrivit art. 23 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, controlul
financiar preventiv se exercita asupra tuturor operatiunilor care afecteaza
fondurile publice si/sau patrimoniul public.
3.2.
Controlul financiar preventiv se exercita asupra documentelor in care sunt
consemnate operatiunile patrimoniale, inainte ca acestea sa devina acte
juridice, prin aprobarea lor de catre titularul de drept al competentei sau de
catre titularul unei competente delegate in conditiile legii. Nu intra in sfera
controlului financiar preventiv analiza si certificarea situatiilor financiare
si/sau patrimoniale, precum si verificarea operatiunilor deja efectuate.
3.3.
Controlul financiar preventiv consta in verificarea sistematica a operatiunilor
care fac obiectul acestuia, din punct de vedere al :
a)
respectarii tuturor prevederilor legale care le sunt aplicabile, in vigoare la
data efectuarii operatiunilor (control de legalitate);
b)
indeplinirii sub toate aspectele a principiilor si a regulilor procedurale si
metodologice care sunt aplicabile categoriilor de operatiuni din care fac parte
operatiunile supuse controlului (control de regularitate);
c)
incadrarii in limitele
si destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament, dupa caz (control bugetar).
3.4.
Controlul financiar preventiv al operatiunilor se exercita pe baza actelor
si/sau documentelor justificative certificate in privinta realitatii,
regularitatii si legalitatii, de catre conducatorii compartimentelor de
specialitate emitente.
3.5.
Operatiunile ce privesc acte juridice prin care se angajeaza patrimonial
entitatea publica se supun controlului financiar preventiv dupa avizarea lor de
catre compartimentele de specialitate juridica si financiar-contabila. La
entitatile publice unde nu sunt organizate compartimente de specialitate
juridica si/sau financiar-contabila, controlul financiar preventiv se va
exercita exclusiv prin viza persoanei desemnate de conducatorul entitatii
publice.
3.6.
Conducatorii compartimentelor de specialitate raspund pentru realitatea,
regularitatea si legalitatea operatiunilor ale caror acte si/sau documente
justificative le-au certificat sau avizat. Obtinerea vizei de control financiar
preventiv pentru operatiuni care au la baza acte si/sau documente justificative
certificate sau avizate, care se dovedesc ulterior nereale, inexacte sau
nelegale, nu exonereaza de raspundere sefii compartimentelor de specialitate
sau alte persoane competente din cadrul acestora.
B.
Controlul financiar preventiv propriu
4.
Organizarea controlului financiar preventiv propriu
4.1.
Controlul financiar preventiv se organizeaza, de regula, in cadrul
compartimentelor de specialitate financiar-contabila. In raport de natura
operatiunilor, conducatorul entitatii publice poate decide extinderea acestuia
si la nivelul altor compartimente de specialitate in care se initiaza, prin
acte juridice, sau se constata obligatii de plata sau alte obligatii de natura
patrimoniala.
4.2.
Controlul financiar preventiv se exercita, prin viza, de persoane din cadrul
compartimentelor de specialitate desemnate in acest sens de catre conducatorul
entitatii publice. Actul de numire, intocmit conform modelului din anexa nr. 2
la prezentele norme metodologice, va cuprinde limitele de competenta in
exercitarea acestuia. Persoanele care exercita controlul financiar preventiv
sunt altele decat cele care aproba si efectueaza operatiunea supusa vizei.
4.3.
Viza de control financiar preventiv se exercita prin semnatura persoanei
desemnate si prin aplicarea sigiliului personal, care va cuprinde urmatoarele
informatii: denumirea entitatii publice; mentiunea “vizat pentru control
financiar preventiv”; numarul sigiliului (numarul de identificare a titularului
acestuia); data acordarii vizei (an, luna, zi).
4.4.
Documentele prezentate la viza de control financiar preventiv se inscriu in
Registrul privind operatiunile prezentate la viza de control financiar
preventiv, al carui continut este redat in anexa nr. 3 la prezentele norme
metodologice.
4.5.
Termenul pentru pronuntare (acordarea/refuzul vizei) se stabileste, prin
decizie interna, de conducatorul entitatii publice in functie de natura si
complexitatea operatiunilor cuprinse in Cadrul general si/sau specific al
operatiunilor supuse controlului preventiv.
5.
Procedura de control
5.1.
Documentele care privesc operatiuni asupra carora este obligatorie exercitarea
controlului financiar preventiv se transmit persoanelor desemnate cu
exercitarea acestuia de catre compartimentele de specialitate care initiaza
operatiunea.
5.2.
Documentele privind operatiunile prin care se afecteaza fondurile publice
si/sau patrimoniul public vor fi insotite de avizele compartimentelor de
specialitate, de note de fundamentare, de acte si/sau documente justificative
si, dupa caz, de o “Propunere de angajare a unei cheltuieli” si/sau de un
“Angajament individual / global”, intocmite conform anexei nr. 1 si, respectiv,
anexei nr. 2 la Normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 1.792/2002.
5.3.
Persoanele desemnate pentru exercitarea controlului financiar preventiv vor
prelua documentele si vor proceda, intr-o prima etapa, la verificarea formala a
acestora cu privire la: completarea documentelor in concordanta cu continutul
acestora; existenta semnaturilor persoanelor autorizate din cadrul compartimentelor
de specialitate; existenta actelor justificative specifice operatiunii
prezentate la viza.
5.4.
Daca nu sunt respectate cerintele enuntate la pct. 5.3, documentele sunt
returnate emitentului, precizandu-se in scris motivele restituirii.
5.5.
Dupa efectuarea controlului formal, persoanele desemnate sa exercite controlul
financiar preventiv inregistreaza documentele in Registrul privind operatiunile
prezentate la viza de control financiar preventiv si efectueaza verificarea
operatiunii din punct de vedere al legalitatii, regularitatii si, dupa caz, al
incadrarii in limitele si destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament.
5.6.
Daca necesitatile o impun, in vederea exercitarii unui control preventiv cat
mai complet, se pot solicita si alte acte justificative precum si avizul
compartimentului de specialitate juridica. Intarzierea sau refuzul furnizarii
actelor justificative sau avizelor solicitate vor fi comunicate conducatorului
entitatii publice, pentru a dispune masurile legale.
5.7.
Daca in urma verificarii de fond operatiunea indeplineste conditiile de
legalitate, regularitate si, dupa caz, de incadrare in limitele si destinatia
creditelor bugetare si/sau de angajament, se acorda viza, prin aplicarea
sigiliului si a semnaturii pe exemplarul documentului care se arhiveaza la
entitatea publica. 5.8.
Documentele vizate si actele justificative ce le-au insotit sunt restituite,
sub semnatura, compartimentului de specialitate emitent, in vederea continuarii
circuitului acestora, consemnandu-se acest fapt in Registrul privind
operatiunile prezentate la viza de control financiar preventiv.
6.
Refuzul de viza
6.1.
Daca in urma verificarii se constata ca operatiunile nu intrunesc conditiile de
legalitate, regularitate si, dupa caz, de incadrare in limitele si destinatia
creditelor bugetare si/sau de angajament, persoanele desemnate cu exercitarea
controlului financiar preventiv vor refuza motivat, in scris, acordarea vizei
de control financiar preventiv (anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice)
consemnand acest fapt in Registrul privind operatiunile prezentate la viza de
control financiar preventiv.
6.2.
Refuzul de viza, insotit de actele justificative semnificative, va fi adus la
cunostinta conducatorului entitatii publice, iar celelalte documente se vor
restitui, sub semnatura, compartimentelor de specialitate care au initiat
operatiunea.
6.3.
Cu exceptia cazurilor in care refuzul de viza se datoreaza depasirii creditelor
bugetare si/sau de angajament, operatiunile refuzate la viza se pot efectua pe
propria raspundere a conducatorului entitatii publice.
6.4.
Efectuarea pe proprie raspundere a operatiunii refuzate la viza de control
financiar preventiv se face printr-un act de decizie interna emis de
conducatorul entitatii publice. O copie de pe actul de decizie interna va fi
transmisa persoanei care a refuzat viza, compartimentului de audit public
intern al entitatii publice, precum si, dupa caz, controlorului delegat.
6.5.
Persoanele desemnate cu exercitarea controlului financiar preventiv vor informa
Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor Publice si, dupa caz, organul ierarhic
al entitatii publice, asupra operatiunilor refuzate la viza si efectuate pe
propria raspundere.
Informarea
organului ierarhic superior se va face de indata ce efectuarea operatiunii a
fost dispusa, prin transmiterea unei copii dupa actul de decizie interna si de
pe motivatia refuzului de viza. Conducatorul organului ierarhic superior are
obligatia de a lua masurile legale pentru restabilirea situatiei de drept.
Daca
prin operatiunea refuzata la viza, dar efectuata pe propria raspundere de catre
conducatorul entitatii publice, se prejudiciaza patrimonial entitatea si daca
conducatorul organului ierarhic superior (dupa caz) nu a dispus masurile
legale, atunci vor fi sesizate inspectia centrala si/sau inspectiile
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.
Informarea
Curtii de Conturi se va face cu ocazia efectuarii controalelor de descarcare de
gestiune sau a altor controale ce intra in competenta sa.
C.
Controlul financiar preventiv delegat
7.
Organizarea controlului financiar preventiv delegat
7.1.
In calitatea sa de organ de specialitate al Guvernului in domeniul finantelor,
Ministerul Finantelor Publice poate exercita, prin controlori delegati numiti
de ministrul finantelor publice, controlul preventiv la unele entitati publice
asupra unor operatiuni care pot afecta executia in conditii de echilibru a
bugetelor sau care sunt asociate unor categorii de riscuri determinate prin
metodologia specifica analizei riscurilor.
7.2.
Controlul preventiv delegat se exercita la nivelul ordonatorilor principali de
credite ai bugetelor prevazute la art. 1 alineatul (2) din Legea nr. 500/2002.
De asemenea, ministrul finantelor publice numeste unul sau mai multi controlori
delegati pentru operatiunile derulate prin bugetul trezoreriei statului, pentru
operatiuni privind datoria publica si pentru alte operatiuni specifice
Ministerului Finantelor Publice.
7.3.
Prin exceptie de la aceasta regula, in temeiul art. 30 din Ordonanta Guvernului
nr. 119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, prin ordin, ministrul
finantelor publice poate decide exercitarea controlului financiar preventiv
delegat si asupra operatiunilor finantate sau cofinantate din fonduri publice
ale unor ordonatori secundari sau tertiari de credite sau ale unor persoane
juridice de drept privat, daca prin acestia se deruleaza un volum ridicat de
credite bugetare si/sau de angajament sau parti semnificative din programele
aprobate, iar operatiunile presupun un grad ridicat de risc.
7.4.
Pentru asigurarea gestiunii financiare, in conditii de legalitate,
economicitate si eficienta, a fondurilor acordate Romaniei de Uniunea Europeana
si pentru implementarea procedurilor prevazute in regulamentele organismelor
finantatoare, ministrul finantelor publice numeste controlori delegati si la
agentiile de implementare si pentru Fondul National de Preaderare.
8.
Atributii ale controlorului delegat
8.1.
Formularea de avize consultative cu privire la conformitatea, economicitatea,
eficienta si eficacitatea unor operatiuni sau proiecte de acte normative, daca
acestea au impact asupra fondurilor publice. Totodata, in avizele consultative,
controlorii delegati pot face referire si la regularitatea sau legalitatea unor
operatiuni care se vor efectua cu certitudine in viitor sau la actiuni si/sau
inactiuni administrative care conduc la situatii de neregularitate sau
nelegalitate.
Avizele
consultative se intocmesc la:
-
initiativa controlorului delegat;
-
solicitarea ministrului finantelor publice;
-
solicitarea ordonatorului de credite.
8.2.
Analiza indeplinirii conditiilor prevazute de lege pentru includerea in
programul de investitii anexa la proiectul de buget a obiectivelor de
investitii noi si in continuare, precum si a actualizarii valorii acestora in
functie de evolutia indicilor de preturi. Observatiile formulate in avizele
consultative vor fi transmise ordonatorului de credite pentru a fi avute in
vedere la definitivarea proiectului de buget.
8.3.
Supravegherea executiei bugetare in conditii de echilibru si de
prudentialitate, prin exercitarea controlului prin viza asupra operatiunilor
privind deschideri de credite, repartizari si retrageri de credite, virari de
credite intre subdiviziunile clasificatiei bugetare si intre programe,
modificarea repartizarii pe trimestre a creditelor bugetare.
8.4.
Supravegherea organizarii, tinerii, actualizarii si raportarii evidentei
angajamentelor.
8.5.
Monitorizarea si indrumarea metodologica a controlului financiar preventiv
intern prin procedura vizei, prin avizul consultativ la refuzul de viza de
control preventiv intern, prin propuneri de perfectionare a organizarii
controlului preventiv intern si prin aplicarea standardelor din domeniu.
8.6.
Exercitarea controlului financiar preventiv, din punct de vedere al
legalitatii, regularitatii si, dupa caz, al incadrarii in limitele si
destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament, pentru operatiuni care
angajeaza patrimonial entitatea publica, daca prin acestea se afecteaza un
volum important din fondurile publice si exista riscuri asociate semnificative
in efectuarea lor.
9.
Numirea si mandatul controlorilor delegati
9.1.
Numirea controlorilor delegati la entitatile publice prevazute la pct. 7 din
prezentele norme metodologice se face prin ordin al ministrului finantelor
publice, la propunerea controlorului financiar sef.
9.2.
Prin ordinul de numire controlorul delegat se investeste cu competenta de a
exercita, in numele legii, la ordonatorul de credite la care a fost numit,
atributiile prevazute la pct. 8 din prezentele norme metodologice.
In
temeiul art. 16 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, conducatorul entitatii publice are
obligatia de a asigura controlorului/controlorilor delegati spatiul si dotarea
adecvata, necesara exercitarii in bune conditii a atributiilor, precum si
cooperarea personalului din serviciile de specialitate si a persoanelor
desemnate cu exercitarea controlului financiar preventiv intern.
9.3.
Prin ordinul de numire se stabilesc tipurile de operatiuni care se supun
controlului preventiv delegat, precum si limitele de la care acesta se exercita.
Daca
in timpul exercitarii mandatului apare necesitatea modificarii listei de
operatiuni si a limitelor valorice, controlorul financiar sef este imputernicit
sa opereze aceste modificari. Controlorul financiar sef il va informa pe
ministrul finantelor publice asupra modificarilor aduse si asupra motivelor
care le-au determinat.
9.4.
In cazul absentei temporare de la post a controlorului delegat numit prin ordin
al ministrului finantelor publice, controlorul financiar sef este imputernicit
sa desemneze un alt controlor delegat care sa indeplineasca atributiile celui
dintai pe durata absentei acestuia.
9.5.
Controlorul delegat isi exercita atributiile in mod independent, neputandu-i-se
impune, pe nici o cale, acordarea sau refuzul vizei de control financiar
preventiv. Asupra situatiilor deosebite aparute in activitatea sa, controlorul
delegat il poate informa direct sau prin controlorul financiar sef pe ministrul
finantelor publice.
10.
Conditii specifice de exercitare a controlului financiar preventiv delegat
10.1.
Controlul financiar preventiv delegat se exercita asupra operatiunilor care se
inscriu in conditiile fixate prin ordinul de numire. Restul operatiunilor prin
care se afecteaza fondurile si/sau patrimoniul public intra in competenta
exclusiva a controlului preventiv intern.
10.2.
Controlul financiar preventiv delegat se exercita asupra operatiunilor ce intra
in competenta sa numai dupa ce acestea au fost supuse controlului preventiv
intern. Operatiunile refuzate la viza de controlul preventiv intern nu mai sunt
supuse controlului preventiv delegat.
10.3.
In exercitarea atributiilor sale de control asupra operatiunilor la care s-a
stabilit competenta sa, controlorul delegat va urma procedura prevazuta la pct.
5 din prezentele norme metodologice. Perioada maxima de verificare este de 3
zile lucratoare de la prezentarea operatiunii, insotita de toate documentele
justificative si informatiile solicitate.
In
cazuri exceptionale, controlorul delegat are dreptul sa prelungeasca perioada
de verificare cu maximum 5 zile lucratoare, informandu-l, in acest sens, pe
controlorul financiar sef si ordonatorul de credite.
10.4.
Daca in exercitarea atributiilor sale controlorul delegat sesizeaza ca, in mod
repetat, controlul preventiv intern a acordat viza pentru operatiuni care nu
intrunesc conditiile de legalitate, regularitate si, dupa caz, de incadrare in
limitele si destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament, acesta il va
informa in scris pe ordonatorul de credite pentru a dispune masurile ce se
impun potrivit responsabilitatilor prevazute la art. 22 si art. 52 alin. (3)
din Legea nr. 500/2002, precum si la art. 14 alin. (4) si (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
10.5.
Avizul consultativ, solicitat de catre ordonatorul de credite controlorului
delegat in cazul refuzului de viza de control preventiv intern, nu constituie
un act de pronuntare asupra legalitatii si regularitatii operatiunilor.
11.
Regimul refuzului de viza al controlorului delegat
11.1.
Daca in urma parcurgerii procedurii de verificare mentionata la pct. 5 si 10
din prezentele norme metodologice se constata ca operatiunile nu intrunesc
conditiile de legalitate, regularitate si incadrare, dupa caz, in destinatia si
limitele creditelor bugetare si/sau de angajament, controlorul delegat va
comunica, in scris (anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice),
ordonatorului de credite motivele pentru care operatiunea nu poate fi
efectuata, consemnand acest fapt in Registrul privind operatiunile prezentate
la viza de control financiar preventiv. O copie dupa textul comunicarii va fi
transmisa controlorului financiar sef.
11.2.
In situatia in care ordonatorul de credite considera ca operatiunea poate fi
efectuata, solicita, in scris, controlorului delegat, acordarea vizei
prezentand argumentele corespunzatoare de legalitate si regularitate. In caz
contrar, operatiunea se considera retrasa de la viza, iar actele justificative
se restituie, sub semnatura, compartimentului de specialitate.
11.3.
Daca controlorul delegat considera intemeiate argumentele ordonatorului de
credite, va acorda viza pentru efectuarea operatiunii. In situatia in care
argumentele sunt considerate neintemeiate sau insuficiente, controlorul delegat
va aduce la cunostinta ordonatorului de credite refuzul de viza (anexa nr. 6)
si va restitui, sub semnatura, compartimentelor de specialitate actele
justificative.
In
situatii complexe, controlorul delegat poate solicita controlorului financiar
sef constituirea, in conditiile legii, a comisiei pentru formularea opiniei
neutre. Aceasta opinie va fi adusa la cunostinta controlorului delegat in 3
zile de la solicitarea sa.
11.4.
Termenul pentru pronuntare prevazut la pct. 10.3 se suspenda pe perioada de la
comunicarea motivelor pentru care operatiunea nu poate fi efectuata pana la
primirea punctului de vedere al ordonatorului de credite si pe perioada
formularii opiniei neutre.
11.5.
Cu exceptia cazurilor in care refuzul de viza se datoreaza depasirii creditelor
bugetare sau de angajament, operatiunile refuzate la viza se pot efectua numai
pe propria raspundere a ordonatorului de credite. Actul de decizie prin care
ordonatorul dispune efectuarea operatiunii pe propria raspundere va fi adus la
cunostinta compartimentului de audit intern si controlorului delegat care va
consemna acest fapt in Registrul privind operatiunile prezentate la viza de
control financiar preventiv.
11.6.
Controlorul delegat va informa Ministerul Finantelor Publice asupra
operatiunilor refuzate la viza si executate pe raspunderea ordonatorului de
credite, cu ocazia raportarilor lunare transmise controlorului financiar sef,
precum si Curtea de Conturi, cu ocazia controalelor de descarcare de gestiune
sau a altor controale dispuse de aceasta.
12.
Raportul national anual privind controlul preventiv
12.1.
In conformitate cu prevederile art. 23 alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr.
119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor
Publice elaboreaza si transmite spre dezbatere Guvernului, pana la sfarsitul
trimestrului I al fiecarui an, Raportul national anual privind controlul
preventiv.
12.2.
In raportul national anual privind controlul preventiv se evalueaza activitatea
de control financiar preventiv si capacitatea administrativa a entitatilor publice
de integrare a acestuia in sfera responsabilitatii manageriale prin dezvoltarea
unui sistem de control intern eficace, se identifica si se evalueaza riscurile
asociate actelor de gestiune a patrimoniului si a fondurilor publice si se
formuleaza opinii si recomandari cu privire la actiunile ce trebuie intreprinse
in plan legislativ si administrativ pentru o mai corecta si eficienta utilizare
a resurselor publice.
12.3.
In vederea atingerii acestui scop, in raportul national anual se va face
referire la:
a)
rezultatele activitatii de control financiar preventiv, concretizate in:
-
volumul, tipologia si structura operatiunilor analizate din punct de vedere al
legalitatii, regularitatii si, dupa caz, al incadrarii in limitele si
destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament;
-
neautorizarea, prin refuz de viza, a unor operatiuni care nu intrunesc
conditiile prevazute de actele normative in vigoare pentru a fi efectuate;
-
opiniile formulate prin avizele consultative, orientate spre asigurarea unei
mai bune gestiuni financiare, perfectionarea cadrului normativ, introducerea
unor noi standarde de control;
b)
factorii de risc decurgand din:
-
caracteristicile legislatiei primare si secundare in perioada de tranzitie,
precum si din constrangerile bugetare;
-
capacitatea entitatilor publice de a organiza sisteme de gestiune bazate pe
norme, ghiduri si proceduri detaliate de efectuare a operatiunilor, de a
optimiza circuitul documentelor, de a defini riguros responsabilitatile
compartimentelor de specialitate si ale personalului din cadrul acestora si de
a aplica principiul separarii atributiilor;
-
numarul, pregatirea profesionala si calificarea personalului;
-
neidentificarea operatiunilor sensibile si avizarea unor operatiuni care se
dovedesc a fi nelegale sau ineficiente;
-
neasigurarea unei independente reale in exercitarea controlului financiar
preventiv;
-
modul in care conducatorul entitatii publice trateaza refuzurile de viza si/sau
avizele consultative emise;
c)
actiunile ce au fost sau trebuie intreprinse pentru reducerea riscurilor in
administrarea patrimoniului si/sau fondurilor publice.
12.4.
Entitatile publice care administreaza
patrimoniul public si/sau fonduri publice prin bugetele prevazute la art. 1
alin. (2) din Legea nr. 500/2002 au obligatia intocmirii rapoartelor
trimestriale cu privire la activitatea de control preventiv propriu, care
cuprind situatia statistica a operatiunilor supuse controlului preventiv si
sinteza motivatiilor pe care s-au intemeiat refuzurile de viza, in perioada
raportata, completate conform machetei cuprinse in anexa nr. 7 la prezentele
norme metodologice.
12.5.
Institutiile publice ai caror conducatori au calitatea de ordonatori secundari
sau tertiari de credite depun rapoartele la organul ierarhic superior, la
termenele fixate de acesta.
Ministerele,
celelalte organe ale administratiei publice centrale, autoritatile publice,
autoritatile administrative autonome, agentiile intocmesc rapoarte pentru activitatea
proprie si centralizeaza rapoartele primite de la entitatile subordonate.
Acestea vor fi transmise Ministerului Finantelor Publice (Directia generala de
control financiar preventiv) pana la finele lunii urmatoare trimestrului la
care se refera raportarea.
12.6.
Controlorii delegati intocmesc rapoarte lunare pe care le transmit
controlorului financiar sef. La rapoarte se vor anexa copii dupa: comunicarile
intocmite conform anexei nr. 5, daca acestea au fost insusite de ordonator;
refuzurile de viza in care se va mentiona, daca este cazul, efectuarea
operatiunii pe raspunderea ordonatorului; avizele consultative emise; alte
informatii solicitate de conducerea Corpului controlorilor delegati.
13.
Dispozitii finale
13.1.
In anexa nr. 8 se prezinta Codul specific de norme profesionale pentru
persoanele care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu.
13.2. Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
Bucuresti, 16 aprilie 2003
Nr. 522