ANEXA

MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI, PARTEA I, Nr. 320/13.V.2003  

 

 

NORME METODOLOGICE

GENERALE REFERITOARE LA EXERCITAREA

CONTROLULUI FINANCIAR PREVENTIV

 

 

          A. Dispozitii generale

 

          1. Scopul controlului financiar preventiv si categoriile de operatiuni asupra carora se exercita

          1.1. Controlul financiar preventiv are drept scop identificarea proiectelor de operatiuni (denumite in continuare operatiuni) care nu respecta conditiile de legalitate si regularitate si/sau, dupa caz, de incadrare in limitele si destinatia creditelor bugetare si de angajament si prin a caror efectuare s-ar prejudicia patrimoniul public si/sau fondurile publice.

          1.2. Fac obiectul controlului financiar preventiv operatiunile care vizeaza, in principal:

          - angajamentele legale si angajamentele bugetare*);

          - deschiderea si repartizarea de credite bugetare;

          - modificarea repartizarii pe trimestre si pe subdiviziuni a clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virari de credite;

          - ordonantarea cheltuielilor;

          - constituirea veniturilor publice, in privinta autorizarii si stabilirii titlurilor de incasare;

          - concesionarea sau inchirierea de bunuri apartinand domeniului public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;

          - vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri apartinand domeniului privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;

          - alte categorii de operatiuni stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.

_____________________

          *) Actul juridic prin care se creeaza (in cazul actelor administrative sau al contractelor) sau se constata (in cazul legilor, hotararilor Guvernului, acordurilor, hotararilor judecatoresti) obligatii de plata pe seama fondurilor publice este angajamentul legal (corespunzator art. 2 pct. 3 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice).

          Actul administrativ prin care se rezerva creditul bugetar in vederea stingerii prin plata a obligatiei de plata ce rezulta din executia ulterioara a angajamentului legal este angajamentul bugetar (corespunzator art. 2 pct. 2 din acelasi act normativ).

          1.3. In functie de specificul entitatii publice, conducatorul acesteia decide exercitarea controlului financiar preventiv si asupra altor categorii de operatiuni.

 

          2. Entitatile publice la care, potrivit legii, se organizeaza controlul financiar preventiv

          2.1. Entitatile publice, in intelesul legii, la care se organizeaza controlul financiar preventiv sunt:

          - autoritatile publice si autoritatile administrative autonome;

          - institutiile publice apartinand administratiei publice centrale si locale si institutiile publice din subordinea acestora;

          - regiile autonome de interes national sau local;

          - companiile sau societatile nationale;

          - societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala detine capitalul majoritar;

          - agentiile, cu sau fara personalitate juridica, care gestioneaza fonduri provenite din finantari externe, rambursabile sau nerambursabile, cum ar fi: unitatile de management al  proiectelor (UMP), unitatile de coordonare a proiectelor (UCP), Oficiul de plati si contractare PHARE (OPCP), Agentia SAPARD, Fondul National de Preaderare, precum si alte agentii de implementare a fondurilor comunitare;

          - Ministerul Finantelor Publice, pentru operatiunile de trezorerie, datorie publica, realizarea veniturilor statului si a contributiei Romaniei la bugetul Uniunii Europene;

          - autoritatile publice executive ale administratiei publice locale, pentru operatiunile de datorie publica si realizarea veniturilor proprii.

          2.2. Entitatile publice prin care se realizeaza veniturile statului sau ale unitatilor administrativ-teritoriale vor organiza controlul financiar preventiv conform normelor specifice elaborate in functie de modalitatile prevazute de legislatia fiscala pentru stabilirea titlurilor de incasare si pentru reducerea, esalonarea sau anularea acestora.

          Regiile autonome, companiile/societatile nationale, precum si societatile comerciale la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale detin capitalul majoritar vor elabora, de asemenea, norme specifice de control financiar preventiv, tinand cont de legislatia aplicabila entitatilor care sunt organizate si functioneaza in regim comercial.

          2.3. Institutiilor publice care administreaza patrimoniul public si gestioneaza fonduri publice le este aplicabil Cadrul general al operatiunilor supuse controlului financiar preventiv, prevazut in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.

          In raport de specificul entitatilor publice, conducatorii acestora vor dispune particularizarea, dezvoltarea si actualizarea acestuia.

          2.4. Controlul financiar preventiv asupra operatiunilor care reprezinta recuperari de sume utilizate si constatate ulterior ca necuvenite - atat pentru fonduri interne  cat si pentru cele aferente finantarilor de la Uniunea Europeana - se va organiza, la structura / structurile responsabile pentru recuperarea unor astfel de sume, prin norme metodologice specifice; aceste norme vor fi elaborate in functie de legislatia ce va fi adoptata ca urmare a angajamentelor asumate de Romania prin Documentul de pozitie revizuit, transmis Uniunii Europene.

          2.5. In toate cazurile in care entitatile publice gestioneaza fonduri provenite din finantari externe, in normele de exercitare a controlului financiar preventiv vor fi integrate procedurile prevazute de regulamentele organismelor finantatoare.

 

          3. Continutul controlului financiar preventiv

          3.1. Potrivit art. 23 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, controlul financiar preventiv se exercita asupra tuturor operatiunilor care afecteaza fondurile publice si/sau patrimoniul public.

          3.2. Controlul financiar preventiv se exercita asupra documentelor in care sunt consemnate operatiunile patrimoniale, inainte ca acestea sa devina acte juridice, prin aprobarea lor de catre titularul de drept al competentei sau de catre titularul unei competente delegate in conditiile legii. Nu intra in sfera controlului financiar preventiv analiza si certificarea situatiilor financiare si/sau patrimoniale, precum si verificarea operatiunilor deja efectuate.

          3.3. Controlul financiar preventiv consta in verificarea sistematica a operatiunilor care fac obiectul acestuia, din punct de vedere al :

          a) respectarii tuturor prevederilor legale care le sunt aplicabile, in vigoare la data efectuarii operatiunilor (control de legalitate);

          b) indeplinirii sub toate aspectele a principiilor si a regulilor procedurale si metodologice care sunt aplicabile categoriilor de operatiuni din care fac parte operatiunile supuse controlului (control de regularitate);

          c) incadrarii   in   limitele  si  destinatia    creditelor    bugetare   si/sau   de angajament, dupa caz (control bugetar).

          3.4. Controlul financiar preventiv al operatiunilor se exercita pe baza actelor si/sau documentelor justificative certificate in privinta realitatii, regularitatii si legalitatii, de catre conducatorii compartimentelor de specialitate emitente.

          3.5. Operatiunile ce privesc acte juridice prin care se angajeaza patrimonial entitatea publica se supun controlului financiar preventiv dupa avizarea lor de catre compartimentele de specialitate juridica si financiar-contabila. La entitatile publice unde nu sunt organizate compartimente de specialitate juridica si/sau financiar-contabila, controlul financiar preventiv se va exercita exclusiv prin viza persoanei desemnate de conducatorul entitatii publice.

          3.6. Conducatorii compartimentelor de specialitate raspund pentru realitatea, regularitatea si legalitatea operatiunilor ale caror acte si/sau documente justificative le-au certificat sau avizat. Obtinerea vizei de control financiar preventiv pentru operatiuni care au la baza acte si/sau documente justificative certificate sau avizate, care se dovedesc ulterior nereale, inexacte sau nelegale, nu exonereaza de raspundere sefii compartimentelor de specialitate sau alte persoane competente din cadrul acestora.

 

          B. Controlul financiar preventiv propriu

 

          4. Organizarea controlului financiar preventiv propriu

          4.1. Controlul financiar preventiv se organizeaza, de regula, in cadrul compartimentelor de specialitate financiar-contabila. In raport de natura operatiunilor, conducatorul entitatii publice poate decide extinderea acestuia si la nivelul altor compartimente de specialitate in care se initiaza, prin acte juridice, sau se constata obligatii de plata sau alte obligatii de natura patrimoniala.

          4.2. Controlul financiar preventiv se exercita, prin viza, de persoane din cadrul compartimentelor de specialitate desemnate in acest sens de catre conducatorul entitatii publice. Actul de numire, intocmit conform modelului din anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice, va cuprinde limitele de competenta in exercitarea acestuia. Persoanele care exercita controlul financiar preventiv sunt altele decat cele care aproba si efectueaza operatiunea supusa vizei.

          4.3. Viza de control financiar preventiv se exercita prin semnatura persoanei desemnate si prin aplicarea sigiliului personal, care va cuprinde urmatoarele informatii: denumirea entitatii publice; mentiunea “vizat pentru control financiar preventiv”; numarul sigiliului (numarul de identificare a titularului acestuia); data acordarii vizei (an, luna, zi).

          4.4. Documentele prezentate la viza de control financiar preventiv se inscriu in Registrul privind operatiunile prezentate la viza de control financiar preventiv, al carui continut este redat in anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.

          4.5. Termenul pentru pronuntare (acordarea/refuzul vizei) se stabileste, prin decizie interna, de conducatorul entitatii publice in functie de natura si complexitatea operatiunilor cuprinse in Cadrul general si/sau specific al operatiunilor supuse controlului preventiv.

 

          5. Procedura de control

          5.1. Documentele care privesc operatiuni asupra carora este obligatorie exercitarea controlului financiar preventiv se transmit persoanelor desemnate cu exercitarea acestuia de catre compartimentele de specialitate care initiaza operatiunea.

          5.2. Documentele privind operatiunile prin care se afecteaza fondurile publice si/sau patrimoniul public vor fi insotite de avizele compartimentelor de specialitate, de note de fundamentare, de acte si/sau documente justificative si, dupa caz, de o “Propunere de angajare a unei cheltuieli” si/sau de un “Angajament individual / global”, intocmite conform anexei nr. 1 si, respectiv, anexei nr. 2 la Normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.792/2002.

          5.3. Persoanele desemnate pentru exercitarea controlului financiar preventiv vor prelua documentele si vor proceda, intr-o prima etapa, la verificarea formala a acestora cu privire la: completarea documentelor in concordanta cu continutul acestora; existenta semnaturilor persoanelor autorizate din cadrul compartimentelor de specialitate; existenta actelor justificative specifice operatiunii prezentate la viza.

          5.4. Daca nu sunt respectate cerintele enuntate la pct. 5.3, documentele sunt returnate emitentului, precizandu-se in scris motivele restituirii.

          5.5. Dupa efectuarea controlului formal, persoanele desemnate sa exercite controlul financiar preventiv inregistreaza documentele in Registrul privind operatiunile prezentate la viza de control financiar preventiv si efectueaza verificarea operatiunii din punct de vedere al legalitatii, regularitatii si, dupa caz, al incadrarii in limitele si destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament.

          5.6. Daca necesitatile o impun, in vederea exercitarii unui control preventiv cat mai complet, se pot solicita si alte acte justificative precum si avizul compartimentului de specialitate juridica. Intarzierea sau refuzul furnizarii actelor justificative sau avizelor solicitate vor fi comunicate conducatorului entitatii publice, pentru a dispune masurile legale.

          5.7. Daca in urma verificarii de fond operatiunea indeplineste conditiile de legalitate, regularitate si, dupa caz, de incadrare in limitele si destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament, se acorda viza, prin aplicarea sigiliului si a semnaturii pe exemplarul documentului care se arhiveaza la entitatea publica.                     5.8. Documentele vizate si actele justificative ce le-au insotit sunt restituite, sub semnatura, compartimentului de specialitate emitent, in vederea continuarii circuitului acestora, consemnandu-se acest fapt in Registrul privind operatiunile prezentate la viza de control financiar preventiv.

 

          6. Refuzul de viza

          6.1. Daca in urma verificarii se constata ca operatiunile nu intrunesc conditiile de legalitate, regularitate si, dupa caz, de incadrare in limitele si destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament, persoanele desemnate cu exercitarea controlului financiar preventiv vor refuza motivat, in scris, acordarea vizei de control financiar preventiv (anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice) consemnand acest fapt in Registrul privind operatiunile prezentate la viza de control financiar preventiv.

          6.2. Refuzul de viza, insotit de actele justificative semnificative, va fi adus la cunostinta conducatorului entitatii publice, iar celelalte documente se vor restitui, sub semnatura, compartimentelor de specialitate care au initiat operatiunea.

          6.3. Cu exceptia cazurilor in care refuzul de viza se datoreaza depasirii creditelor bugetare si/sau de angajament, operatiunile refuzate la viza se pot efectua pe propria raspundere a conducatorului entitatii publice.

          6.4. Efectuarea pe proprie raspundere a operatiunii refuzate la viza de control financiar preventiv se face printr-un act de decizie interna emis de conducatorul entitatii publice. O copie de pe actul de decizie interna va fi transmisa persoanei care a refuzat viza, compartimentului de audit public intern al entitatii publice, precum si, dupa caz, controlorului delegat.

          6.5. Persoanele desemnate cu exercitarea controlului financiar preventiv vor informa Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor Publice si, dupa caz, organul ierarhic al entitatii publice, asupra operatiunilor refuzate la viza si efectuate pe propria raspundere.

          Informarea organului ierarhic superior se va face de indata ce efectuarea operatiunii a fost dispusa, prin transmiterea unei copii dupa actul de decizie interna si de pe motivatia refuzului de viza. Conducatorul organului ierarhic superior are obligatia de a lua masurile legale pentru restabilirea situatiei de drept.

          Daca prin operatiunea refuzata la viza, dar efectuata pe propria raspundere de catre conducatorul entitatii publice, se prejudiciaza patrimonial entitatea si daca conducatorul organului ierarhic superior (dupa caz) nu a dispus masurile legale, atunci vor fi sesizate inspectia centrala si/sau inspectiile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.

          Informarea Curtii de Conturi se va face cu ocazia efectuarii controalelor de descarcare de gestiune sau a altor controale ce intra in competenta sa.

          C. Controlul financiar preventiv delegat

 

          7. Organizarea controlului financiar preventiv delegat

          7.1. In calitatea sa de organ de specialitate al Guvernului in domeniul finantelor, Ministerul Finantelor Publice poate exercita, prin controlori delegati numiti de ministrul finantelor publice, controlul preventiv la unele entitati publice asupra unor operatiuni care pot afecta executia in conditii de echilibru a bugetelor sau care sunt asociate unor categorii de riscuri determinate prin metodologia specifica analizei riscurilor.

          7.2. Controlul preventiv delegat se exercita la nivelul ordonatorilor principali de credite ai bugetelor prevazute la art. 1 alineatul (2) din Legea nr. 500/2002. De asemenea, ministrul finantelor publice numeste unul sau mai multi controlori delegati pentru operatiunile derulate prin bugetul trezoreriei statului, pentru operatiuni privind datoria publica si pentru alte operatiuni specifice Ministerului Finantelor Publice.

          7.3. Prin exceptie de la aceasta regula, in temeiul art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, prin ordin, ministrul finantelor publice poate decide exercitarea controlului financiar preventiv delegat si asupra operatiunilor finantate sau cofinantate din fonduri publice ale unor ordonatori secundari sau tertiari de credite sau ale unor persoane juridice de drept privat, daca prin acestia se deruleaza un volum ridicat de credite bugetare si/sau de angajament sau parti semnificative din programele aprobate, iar operatiunile presupun un grad ridicat de risc.

          7.4. Pentru asigurarea gestiunii financiare, in conditii de legalitate, economicitate si eficienta, a fondurilor acordate Romaniei de Uniunea Europeana si pentru implementarea procedurilor prevazute in regulamentele organismelor finantatoare, ministrul finantelor publice numeste controlori delegati si la agentiile de implementare si pentru Fondul National de Preaderare.

 

          8. Atributii ale controlorului delegat

          8.1. Formularea de avize consultative cu privire la conformitatea, economicitatea, eficienta si eficacitatea unor operatiuni sau proiecte de acte normative, daca acestea au impact asupra fondurilor publice. Totodata, in avizele consultative, controlorii delegati pot face referire si la regularitatea sau legalitatea unor operatiuni care se vor efectua cu certitudine in viitor sau la actiuni si/sau inactiuni administrative care conduc la situatii de neregularitate sau nelegalitate.

          Avizele consultative se intocmesc la:

          - initiativa controlorului delegat;

          - solicitarea ministrului finantelor publice;

          - solicitarea ordonatorului de credite.

          8.2. Analiza indeplinirii conditiilor prevazute de lege pentru includerea in programul de investitii anexa la proiectul de buget a obiectivelor de investitii noi si in continuare, precum si a actualizarii valorii acestora in functie de evolutia indicilor de preturi. Observatiile formulate in avizele consultative vor fi transmise ordonatorului de credite pentru a fi avute in vedere la definitivarea proiectului de buget.

          8.3. Supravegherea executiei bugetare in conditii de echilibru si de prudentialitate, prin exercitarea controlului prin viza asupra operatiunilor privind deschideri de credite, repartizari si retrageri de credite, virari de credite intre subdiviziunile clasificatiei bugetare si intre programe, modificarea repartizarii pe trimestre a creditelor bugetare.

          8.4. Supravegherea organizarii, tinerii, actualizarii si raportarii evidentei angajamentelor.

          8.5. Monitorizarea si indrumarea metodologica a controlului financiar preventiv intern prin procedura vizei, prin avizul consultativ la refuzul de viza de control preventiv intern, prin propuneri de perfectionare a organizarii controlului preventiv intern si prin aplicarea standardelor din domeniu.

          8.6. Exercitarea controlului financiar preventiv, din punct de vedere al legalitatii, regularitatii si, dupa caz, al incadrarii in limitele si destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament, pentru operatiuni care angajeaza patrimonial entitatea publica, daca prin acestea se afecteaza un volum important din fondurile publice si exista riscuri asociate semnificative in efectuarea lor.

 

          9. Numirea si mandatul controlorilor delegati

          9.1. Numirea controlorilor delegati la entitatile publice prevazute la pct. 7 din prezentele norme metodologice se face prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea controlorului financiar sef.

          9.2. Prin ordinul de numire controlorul delegat se investeste cu competenta de a exercita, in numele legii, la ordonatorul de credite la care a fost numit, atributiile prevazute la pct. 8 din prezentele norme metodologice.

          In temeiul art. 16 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, conducatorul entitatii publice are obligatia de a asigura controlorului/controlorilor delegati spatiul si dotarea adecvata, necesara exercitarii in bune conditii a atributiilor, precum si cooperarea personalului din serviciile de specialitate si a persoanelor desemnate cu exercitarea controlului financiar preventiv intern.

          9.3. Prin ordinul de numire se stabilesc tipurile de operatiuni care se supun controlului preventiv delegat, precum si limitele de la care acesta se exercita.

          Daca in timpul exercitarii mandatului apare necesitatea modificarii listei de operatiuni si a limitelor valorice, controlorul financiar sef este imputernicit sa opereze aceste modificari. Controlorul financiar sef il va informa pe ministrul finantelor publice asupra modificarilor aduse si asupra motivelor care le-au determinat.

          9.4. In cazul absentei temporare de la post a controlorului delegat numit prin ordin al ministrului finantelor publice, controlorul financiar sef este imputernicit sa desemneze un alt controlor delegat care sa indeplineasca atributiile celui dintai pe durata absentei acestuia.

          9.5. Controlorul delegat isi exercita atributiile in mod independent, neputandu-i-se impune, pe nici o cale, acordarea sau refuzul vizei de control financiar preventiv. Asupra situatiilor deosebite aparute in activitatea sa, controlorul delegat il poate informa direct sau prin controlorul financiar sef pe ministrul finantelor publice.

 

          10. Conditii specifice de exercitare a controlului financiar preventiv delegat

          10.1. Controlul financiar preventiv delegat se exercita asupra operatiunilor care se inscriu in conditiile fixate prin ordinul de numire. Restul operatiunilor prin care se afecteaza fondurile si/sau patrimoniul public intra in competenta exclusiva a controlului preventiv intern.

          10.2. Controlul financiar preventiv delegat se exercita asupra operatiunilor ce intra in competenta sa numai dupa ce acestea au fost supuse controlului preventiv intern. Operatiunile refuzate la viza de controlul preventiv intern nu mai sunt supuse controlului preventiv delegat.

          10.3. In exercitarea atributiilor sale de control asupra operatiunilor la care s-a stabilit competenta sa, controlorul delegat va urma procedura prevazuta la pct. 5 din prezentele norme metodologice. Perioada maxima de verificare este de 3 zile lucratoare de la prezentarea operatiunii, insotita de toate documentele justificative si informatiile solicitate.

          In cazuri exceptionale, controlorul delegat are dreptul sa prelungeasca perioada de verificare cu maximum 5 zile lucratoare, informandu-l, in acest sens, pe controlorul financiar sef si ordonatorul de credite.

          10.4. Daca in exercitarea atributiilor sale controlorul delegat sesizeaza ca, in mod repetat, controlul preventiv intern a acordat viza pentru operatiuni care nu intrunesc conditiile de legalitate, regularitate si, dupa caz, de incadrare in limitele si destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament, acesta il va informa in scris pe ordonatorul de credite pentru a dispune masurile ce se impun potrivit responsabilitatilor prevazute la art. 22 si art. 52 alin. (3) din Legea nr. 500/2002, precum si la art. 14 alin. (4) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.

          10.5. Avizul consultativ, solicitat de catre ordonatorul de credite controlorului delegat in cazul refuzului de viza de control preventiv intern, nu constituie un act de pronuntare asupra legalitatii si regularitatii operatiunilor.

 

          11. Regimul refuzului de viza al controlorului delegat

          11.1. Daca in urma parcurgerii procedurii de verificare mentionata la pct. 5 si 10 din prezentele norme metodologice se constata ca operatiunile nu intrunesc conditiile de legalitate, regularitate si incadrare, dupa caz, in destinatia si limitele creditelor bugetare si/sau de angajament, controlorul delegat va comunica, in scris (anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice), ordonatorului de credite motivele pentru care operatiunea nu poate fi efectuata, consemnand acest fapt in Registrul privind operatiunile prezentate la viza de control financiar preventiv. O copie dupa textul comunicarii va fi transmisa controlorului financiar sef.

          11.2. In situatia in care ordonatorul de credite considera ca operatiunea poate fi efectuata, solicita, in scris, controlorului delegat, acordarea vizei prezentand argumentele corespunzatoare de legalitate si regularitate. In caz contrar, operatiunea se considera retrasa de la viza, iar actele justificative se restituie, sub semnatura, compartimentului de specialitate.

          11.3. Daca controlorul delegat considera intemeiate argumentele ordonatorului de credite, va acorda viza pentru efectuarea operatiunii. In situatia in care argumentele sunt considerate neintemeiate sau insuficiente, controlorul delegat va aduce la cunostinta ordonatorului de credite refuzul de viza (anexa nr. 6) si va restitui, sub semnatura, compartimentelor de specialitate actele justificative.

          In situatii complexe, controlorul delegat poate solicita controlorului financiar sef constituirea, in conditiile legii, a comisiei pentru formularea opiniei neutre. Aceasta opinie va fi adusa la cunostinta controlorului delegat in 3 zile de la solicitarea sa.

          11.4. Termenul pentru pronuntare prevazut la pct. 10.3 se suspenda pe perioada de la comunicarea motivelor pentru care operatiunea nu poate fi efectuata pana la primirea punctului de vedere al ordonatorului de credite si pe perioada formularii opiniei neutre.

          11.5. Cu exceptia cazurilor in care refuzul de viza se datoreaza depasirii creditelor bugetare sau de angajament, operatiunile refuzate la viza se pot efectua numai pe propria raspundere a ordonatorului de credite. Actul de decizie prin care ordonatorul dispune efectuarea operatiunii pe propria raspundere va fi adus la cunostinta compartimentului de audit intern si controlorului delegat care va consemna acest fapt in Registrul privind operatiunile prezentate la viza de control financiar preventiv.

          11.6. Controlorul delegat va informa Ministerul Finantelor Publice asupra operatiunilor refuzate la viza si executate pe raspunderea ordonatorului de credite, cu ocazia raportarilor lunare transmise controlorului financiar sef, precum si Curtea de Conturi, cu ocazia controalelor de descarcare de gestiune sau a altor controale dispuse de aceasta.

 

          12. Raportul national anual privind controlul preventiv

          12.1. In conformitate cu prevederile art. 23 alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si transmite spre dezbatere Guvernului, pana la sfarsitul trimestrului I al fiecarui an, Raportul national anual privind controlul preventiv.

          12.2. In raportul national anual privind controlul preventiv se evalueaza activitatea de control financiar preventiv si capacitatea administrativa a entitatilor publice de integrare a acestuia in sfera responsabilitatii manageriale prin dezvoltarea unui sistem de control intern eficace, se identifica si se evalueaza riscurile asociate actelor de gestiune a patrimoniului si a fondurilor publice si se formuleaza opinii si recomandari cu privire la actiunile ce trebuie intreprinse in plan legislativ si administrativ pentru o mai corecta si eficienta utilizare a resurselor publice.

          12.3. In vederea atingerii acestui scop, in raportul national anual se va face referire la:

          a) rezultatele activitatii de control financiar preventiv, concretizate in:

          - volumul, tipologia si structura operatiunilor analizate din punct de vedere al legalitatii, regularitatii si, dupa caz, al incadrarii in limitele si destinatia creditelor bugetare si/sau de angajament;

          - neautorizarea, prin refuz de viza, a unor operatiuni care nu intrunesc conditiile prevazute de actele normative in vigoare pentru a fi efectuate;

          - opiniile formulate prin avizele consultative, orientate spre asigurarea unei mai bune gestiuni financiare, perfectionarea cadrului normativ, introducerea unor noi standarde de control;

          b) factorii de risc decurgand din:

          - caracteristicile legislatiei primare si secundare in perioada de tranzitie, precum si din constrangerile bugetare;

          - capacitatea entitatilor publice de a organiza sisteme de gestiune bazate pe norme, ghiduri si proceduri detaliate de efectuare a operatiunilor, de a optimiza circuitul documentelor, de a defini riguros responsabilitatile compartimentelor de specialitate si ale personalului din cadrul acestora si de a aplica principiul separarii atributiilor;

          - numarul, pregatirea profesionala si calificarea personalului;

          - neidentificarea operatiunilor sensibile si avizarea unor operatiuni care se dovedesc a fi nelegale sau ineficiente;

          - neasigurarea unei independente reale in exercitarea controlului financiar preventiv;

          - modul in care conducatorul entitatii publice trateaza refuzurile de viza si/sau avizele consultative emise;

          c) actiunile ce au fost sau trebuie intreprinse pentru reducerea riscurilor in administrarea patrimoniului si/sau fondurilor publice.

          12.4. Entitatile publice  care administreaza patrimoniul public si/sau fonduri publice prin bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 au obligatia intocmirii rapoartelor trimestriale cu privire la activitatea de control preventiv propriu, care cuprind situatia statistica a operatiunilor supuse controlului preventiv si sinteza motivatiilor pe care s-au intemeiat refuzurile de viza, in perioada raportata, completate conform machetei cuprinse in anexa nr. 7 la prezentele norme metodologice.

          12.5. Institutiile publice ai caror conducatori au calitatea de ordonatori secundari sau tertiari de credite depun rapoartele la organul ierarhic superior, la termenele fixate de acesta.

          Ministerele, celelalte organe ale administratiei publice centrale, autoritatile publice, autoritatile administrative autonome, agentiile intocmesc rapoarte pentru activitatea proprie si centralizeaza rapoartele primite de la entitatile subordonate. Acestea vor fi transmise Ministerului Finantelor Publice (Directia generala de control financiar preventiv) pana la finele lunii urmatoare trimestrului la care se refera raportarea.

          12.6. Controlorii delegati intocmesc rapoarte lunare pe care le transmit controlorului financiar sef. La rapoarte se vor anexa copii dupa: comunicarile intocmite conform anexei nr. 5, daca acestea au fost insusite de ordonator; refuzurile de viza in care se va mentiona, daca este cazul, efectuarea operatiunii pe raspunderea ordonatorului; avizele consultative emise; alte informatii solicitate de conducerea Corpului controlorilor delegati.

 

          13. Dispozitii finale

          13.1. In anexa nr. 8 se prezinta Codul specific de norme profesionale pentru persoanele care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu.

          13.2. Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.

 

Bucuresti, 16 aprilie 2003

Nr. 522