privind controlul intern
i controlul financiar preventiv
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
ARTICOLUL 1
Scopul ordonantei
Prezenta ordonanta reglementeaza controlul intern si
controlul financiar preventiv la entitatile publice si cu privire la utilizarea
fondurilor publice si administrarea patrimoniului public.
_________________________________
ARTICOLUL 2
Definitii
În întelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile
de mai jos se definesc dupa cum urmează:
a) angajament legal - orice act cu efect juridic,
din care rezultă sau ar putea rezulta o obligatie pe seama fondurilor publice
sau a patrimoniului public;
b) conformitate - caracteristica unei operatiuni,
a unor acte sau fapte administrative produse in cadrul unei entitati publice de
a corespunde politicii asumate in mod expres in domeniul respectiv de catre
entitatea in cauză sau de către o autoritate superioară acesteia, potrivit
legii;
c)
control financiar preventiv - activitate prin care se verifică
legalitatea si regularitatea operatiunilor efectuate pe seama fondurilor
publice sau a patrimoniului public, inainte de aprobarea acestora;
d)
control intern - ansamblul formelor de control exercitate la nivelul
entitatii publice, inclusiv auditul intern, stabilite de conducere în
concordantă cu obiectivele acesteia si cu reglementarile legale, în vederea
asigurării administrării fondurilor în mod economic, eficient si eficace;
acesta include, de asemenea, structurile organizatorice, metodele si
procedurile;
e)
controlor delegat - functionarul public al Ministerului Finantelor
Publice, care exercita atributii de control financiar preventiv delegat, în mod
independent, potrivit prezentei ordonante;
f)
credit de angajament - limita maximă a cheltuielilor ce pot fi angajate
in timpul exercitiului bugetar, în limitele aprobate;
g)
credit bugetar - suma aprobată prin buget, reprezentând limita maxima
pâna la care se pot ordonanta si efectua plăti în cursul anului bugetar pentru
angajamentele contractate în cursul exercitiului bugetar si/sau din exercitii
anterioare pentru actiuni multianuale, respectiv se pot angaja, ordonanta si
efectua plăti din buget pentru celelalte actiuni;
h)
economicitate - minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea
rezultatelor estimate ale unei activităti, cu mentinerea calitatii corespunzatoare
a acestor rezultate;
i)
eficacitate - gradul de indeplinire a obiectivelor programate pentru
fiecare dintre activităti si raportul dintre efectul proiectat si rezultatul
efectiv al activitătii respective;
j)
eficientă - maximizarea rezultatelor unei activitati in relatie cu
resursele utilizate;
k)
fonduri publice - sumele alocate din bugetul de stat, bugetele locale,
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul
trezoreriei statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele
institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat,
bugetul asigurărilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz,
bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul
fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si
ale căror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigură din fonduri publice,
bugetul fondurilor externe nerambursabile, credite externe contractate sau
garantate de autoritătile administratiei publice locale, împrumuturi interne
contractate de autoritătile administratiei publice locale, precum si din
bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele
locale;
l)
inspectie - verificare efectuată la fata locului, în scopul constatarii unor eventuale abateri
de la legalitate si al luării de măsuri pentru protejarea fondurilor publice si
a patrimoniului public si pentru repararea prejudiciului produs, după caz;
m)
entitate publică - autoritate publică, institutie publică,
companie/societate natională, regie autonomă, societate comercială la care
statul sau o unitate administrativ-teritorială este actionar majoritar, cu
personalitate juridica, care utilizează/administrează fonduri publice si/sau
patrimoniu public;
n)
institutie publică - Parlamentul, Administratia Prezidentiala,
ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte
autorităti publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din
subordinea acestora, indiferent de
modul de finantare a acestora;
o)
legalitate - caracteristica unei operatiuni de a respecta toate
prevederile legale care îi sunt aplicabile, in vigoare la data efectuării
acesteia;
p)
operatiune - orice actiune cu efect financiar pe seama fondurilor
publice sau a patrimoniului public, indiferent de natura acesteia;
q)
oportunitate - caracteristica unei operatiuni de a servi, în mod
adecvat, în circumstante date, realizării unor obiective ale politicilor
asumate;
r)
ordonator de credite - persoana imputernicită prin lege sau prin
delegare, potrivit legii, să dispună si să aprobe operatiuni;
s)
patrimoniu public - totalitatea drepturilor si obligatiilor statului,
unitătilor administrativ-teritoriale sau ale entitătilor publice ale acestora,
dobândite sau asumate cu orice titlu. Drepturile si obligatiile statului si ale
unitatilor administrativ-teritoriale se referă atât la bunurile din domeniul
public, cât si la cele din domeniul privat al statului si al unitătilor
administrativ-teritoriale;
t)
persoana desemnata cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu
- persoana din cadrul compartimentelor de specialitate, numită de conducătorul
entitătii publice pentru exercitarea controlului financiar preventiv propriu
sau persoana care indeplineste această atributie pe bază de contract, în
conditiile legii;
u)
proiect de operatiune - orice document prin care se urmăreste efectuarea
unei operatiuni, in forma pregătita în vederea aprobării sale de către
autoritatea competentă, potrivit legii;
v)
regularitate - caracteristica unei operatiuni de a respecta sub toate
aspectele ansambalul principiilor si regulilor procedurale si metodologice care
sunt aplicabile categoriei de operatiuni din care face parte.
ARTICOLUL 3
Obiectivele generale ale controlului intern
Controlul intern are următoarele obiective generale:
- realizarea, la un nivel corespunzător de calitate, a
atributiilor institutiilor publice, stabilite in concordantă cu propria lor
misiune, in conditii de regularitate, eficacitate, economicitate si eficientă;
- protejarea fondurilor publice împotriva pierderilor
datorate erorii, risipei, abuzului sau fraudei;
- respectarea legii, a reglementărilor si deciziilor
conducerii;
-
dezvoltarea si întretinerea unor sisteme de colectare, stocare, prelucrare,
actualizare si difuzare a datelor si informatiilor financiare si de conducere,
precum si a unor sisteme si proceduri de informare publică adecvată prin
rapoarte periodice.
ARTICOLUL 4
Obligatiile
conducătorului institutiei publice în domeniul controlului intern; cerintele
controlului intern
(1)
Conducătorul institutiei publice trebuie să asigure elaborarea, aprobarea,
aplicarea si perfectionarea structurilor organizatorice, reglementărilor
metodologice, procedurilor si criteriilor de evaluare, pentru a satisface
cerintele generale si specifice de control intern.
(2) Cerintele generale si specifice de control intern
sunt, în principal, urmatoarele:
a)
cerinte generale:
-
asigurarea îndeplinirii obiectivelor generale prevăzute la art. 3 prin
evaluarea sistematică si mentinerea la un nivel considerat acceptabil a
riscurilor asociate structurilor, programelor, proiectelor sau operatiunilor;
- asigurarea unei atitudini cooperante pța personalului
de conducere si de executie, acesta având obligatia să raspunda în oriceșț
moment solicitarilor conducerii si sa sprijine efectiv controlul intern;
- asigurarea integritatii si competentei personalului de
conducere si de executie, a cunoasterii si intelegerii de catre acesta a
importantei si rolului controlului intern;
-
stabilirea obiectivelor specifice ale controlului intern, astfel incat acestea
sa fie adecvate, cuprinzatoare, rezonabile si integrate misiunii institutiei si
obiectivelor de ansamblu ale acesteia;
-
supravegherea continua de catre personalul de conducere a tuturor activitatilor
si indeplinirea de catre personalul de conducere a obligatiei de a actiona
corectiv, prompt si responsabil ori de cate ori se constata incalcari ale
legalitatii si regularitatii in efectuarea unor operatiuni sau in realizarea
unor activitati in mod neeconomic, ineficace sau ineficient;
b)
cerinte specifice:
- reflectarea in documente scrise a organizarii
controlului intern, a tuturor operatiunilor institutiei si a tuturor
evenimentelor semnificative, precum si inregistrarea si pastrarea in mod
adecvat a documentelor, astfel incat acestea sa fie disponibile cu
promptitudine pentru a fi examinate de catre cei in drept;
- inregistrarea de indata si in mod corect a tuturor
operatiunilor si evenimentelor semnificative;
- asigurarea aprobarii si efectuarii operatiunilor
exclusiv de catre persoane special imputernicite in acest sens;
- separarea atributiilor privind efectuarea de operatiuni
intre persoane, astfel incat atributiile de aprobare, control si inregistrare
sa fie, intr-o masura adecvata, incredintate unor persoane diferite;
- asigurarea unei conduceri competente la toate
nivelurile;
- accesarea resurselor si documentelor numai de catre
persoane indreptatite si responsabile in legatura cu utilizarea si pastrarea
lor.
ARTICOLUL
5
Buna gestiune financiara
(1)
Persoanele care gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public au obligatia
sa realizeze o buna gestiune financiara prin asigurarea legalitatii,
regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in utilizarea
fondurilor publice si in administrarea patrimoniului public.
(2) Ministerul Finantelor Publice este autoritatea
administratiei publice centrale de specialitate care are responsabilitatea
elaborarii si implementarii politicii in domeniul gestiunii financiare.
Ministerul Finantelor Publice indruma metodologic, coordoneaza si supravegheaza
asigurarea bunei gestiuni financiare in utilizarea fondurilor publice si in
administrarea patrimoniului public.
CAPITOLUL
II
Dispozitii
privind controlul financiar preventiv
Sectiunea 1
Dispozitii
generale privind controlul financiar preventiv
ARTICOLUL
6
Obiectul
controlului financiar preventiv
(1) Fac obiectul controlului financiar preventiv
proiectele de operatiuni care vizeaza, in principal:
a) angajamente legale si bugetare;
b) deschiderea si repartizarea de credite bugetare;
c) modificarea repartizarii pe trimestre si pe
subdiviziuni ale clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin
virari de credite;
d)
ordonantarea cheltuielilor;
e)
efectuarea de incasari in numerar;
f)
constituirea veniturilor publice, in privinta autorizarii si a stabilirii
titlurilor de incasare;
g) reducerea, esalonarea sau anularea
titlurilor de incasare;
h)
constituirea resurselor proprii ale bugetului Uniunii Europene, reprezentand
contributia viitoare a Romaniei la acest organism;
i)
recuperarea sumelor avansate si care ulterior au devenit necuvenite;
j)
vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat
al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
k) concesionarea
sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale;
l)
alte tipuri de operatiuni, stabilite prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(2) In functie de
specificul entitatii publice, conducatorul acesteia poate decide exercitarea
controlului financiar preventiv si asupra altor tipuri de proiecte de
operatiuni decat cele prevazute la alin. (1).
ARTICOLUL
7
Continutul
controlului financiar preventiv
Controlul financiar preventiv consta in verificarea
sistematica a proiectelor de operatiuni care fac obiectul acestuia potrivit
art. 6 din punctul de vedere al:
a) legalitatii si regularitatii;
b) incadrarii in limitele creditelor bugetare sau
creditelor de angajament, dupa caz, stabilite potrivit legii.
ARTICOLUL 8
Organizarea
controlului financiar preventiv
(1) Ministerul Finantelor Publice este autoritatea de
coordonare si reglementare a controlului financiar preventiv pentru toate
entitatile publice.
(2) Controlul financiar preventiv se organizeaza si se exercita
de catre autoritati competente, in mod unitar, potrivit prevederilor prezentei
ordonante si ale actelor normative emise in aplicarea acesteia.
(3) Controlul
financiar preventiv se organizeaza si se exercita in urmatoarele forme:
a) controlul financiar preventiv propriu, la toate
entitatile publice si asupra tuturor operatiunilor cu impact financiar asupra
fondurilor publice si a patrimoniului public;
b) controlul financiar preventiv delegat, la ordonatorii
principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de
stat, precum si ai bugetului oricarui fond special, la Fondul national si la
agentiile de implementare a fondurilor comunitare, precum si la alte entitati
publice cu risc ridicat, prin controlori delegati ai Ministerului Finantelor
Publice.
(4) Controlul financiar preventiv se va integra in mod
treptat in sfera raspunderii manageriale, proces ce trebuie finalizat pana la
data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, pe masura ce controlul managerial
va asigura eliminarea riscurilor in administrarea fondurilor publice. Atingerea
acestui nivel va fi evaluata de auditul public intern din cadrul Ministerului
Finantelor Publice.
Sectiunea a 2-a
Dispozitii
privind controlul financiar preventiv propriu
ARTICOLUL
9
Organizarea
controlului financiar preventiv propriu
(1) Entitatile publice, prin conducatorii acestora, au
obligatia de a organiza controlul financiar preventiv propriu si evidenta
angajamentelor in cadrul compartimentului contabil.
(2) Conducatorii entitatilor publice au obligatia sa
stabileasca proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv,
potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu
respectarea dispozitiilor legale.
(3) Evidenta angajamentelor
se organizeaza, se tine, se actualizeaza si se raporteaza conform normelor
metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.
(4) Ministerul Finantelor Publice organizeaza controlul
financiar preventiv propriu si pentru operatiunile privind bugetul trezoreriei
statului, operatiunile privind datoria publica si alte operatiuni specifice
Ministerului Finantelor Publice.
(5) Controlul financiar preventiv propriu se exercita,
prin viza, de persoane din cadrul compartimentelor de specialitate, desemnate
in acest sens de catre conducatorul entitatii publice. Actul de numire va
cuprinde si limitele de competenta in exercitarea controlului financiar
preventiv propriu. Persoanele desemnate sa efectueze aceasta activitate sunt
altele decat cele care initiaza operatiunea supusa vizei.
(6) Numirea, suspendarea, destituirea sau schimbarea
personalului care desfasoara activitati de control financiar preventiv propriu
se face de catre conducatorul entitatii
publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se
exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al
bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special,
cu acordul Ministerului Finantelor Publice. Persoanele desemnate cu exercitarea
activitatii de control financiar preventiv propriu trebuie sa aibe competentele
profesionale solicitate de aceasta activitate. Ele vor respecta un cod specific
de norme profesionale, elaborat de Ministerul Finantelor Publice, care va
cuprinde si conditiile si criteriile unitare pe care entitatile publice trebuie
sa le respecte in cazul numirii, suspendarii, destituirii sau schimbarii
personalului care desfasoara aceasta activitate.
(7) Prin decizie interna a conducatorului entitatii
publice, persoanele desemnate sa efectueze controlul financiar preventiv
propriu pot beneficia de un spor pentru complexitatea muncii de pana la 25%
aplicat la salariul de baza brut lunar.
(8) Evaluarea activitatii persoanei care desfasoara
activitati de control financiar preventiv propriu se face de catre conducatorul
entitatii publice, cu acordul entitatii publice care a avizat numirea, anual,
prin calificative, pe baza informatiilor cuprinse in rapoartele auditului
public intern si in rapoartele Curtii de Conturi, unde este cazul.
(9) Ministerul Finantelor Publice va elabora Norme
metodologice privind cadrul general al atributiilor si exercitarii controlului
financiar preventiv propriu. De asemenea, Ministerul Finantelor Publice va aviza
norme metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului
financiar preventiv propriu, elaborate de ordonatorii principali de credite ai
bugetului de stat, ai bugetului asigurarilor sociale de stat, ai bugetului
oricarui fond special, precum si pentru operatiunile Fondului national si ale
agentiilor de implementare care deruleaza fonduri comunitare.
(10)
Ministerul Finantelor Publice va coordona sistemul de pregatire profesionala a
persoanelor desemnate sa efectueze controlul financiar preventiv.
ARTICOLUL 10
Viza de control financiar
preventiv propriu
(1) Se supun aprobarii ordonatorului de credite numai
proiectele de operatiuni care respecta intru totul cerintele de legalitate,
regularitate si incadrare in limitele creditelor bugetare sau creditelor de
angajament aprobate, dupa caz, care poarta viza de control financiar preventiv
propriu.
(2) Viza de
control financiar preventiv propriu se exercita prin semnatura persoanelor in
drept, competente in acest sens potrivit prezentei ordonante, si prin aplicarea
de catre acestea a sigiliului personal.
(3) In vederea acordarii vizei de control financiar
preventiv propriu, proiectele de operatiuni se prezinta insotite de documentele
justificative corespunzatoare, certificate in privinta realitatii si
legalitatii prin semnatura conducatorilor compartimentelor de specialitate care
initiaza operatiunea respectiva.
(4) Conducatorii compartimentelor de specialitate
prevazuti la alin. (3) raspund pentru realitatea, regularitatea si legalitatea
operatiunilor ale caror documente justificative le-au certificat. Obtinerea
vizei de control financiar preventiv propriu pe documente care cuprind date
nereale sau inexacte si/sau care se dovedesc ulterior nelegale nu exonereaza de
raspundere pe sefii compartimentelor de specialitate care le-au intocmit.
(5)
Persoanele in drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu raspund,
potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru legalitatea, regularitatea si
incadrarea in limitele creditelor bugetare sau creditelor de angajament
aprobate, dupa caz, in privinta operatiunilor
pentru care au acordat viza de control financiar preventiv propriu.
(6) In cazurile in care dispozitiile legale prevad
avizarea operatiunilor de catre compartimentul de specialitate juridica,
proiectul de operatiune va fi prezentat pentru control financiar preventiv
propriu cu viza sefului compartimentului juridic. Persoanele in drept sa
exercite controlul financiar preventiv propriu pot cere avizul compartimentului
de specialitate juridica ori de cate ori considera ca necesitatile o impun.
ARTICOLUL
11
Separarea atributiilor
Persoana
care exercita controlul financiar preventiv propriu nu trebuie sa fie
implicata, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea operatiunii supuse
controlului financiar preventiv propriu.
Sectiunea a 3-a
Dispozitii
privind controlul financiar preventiv delegat
ARTICOLUL 12
Organizarea
controlului financiar preventiv delegat
(1) Controlul financiar preventiv delegat se organizeaza
si se exercita de catre Ministerul Finantelor Publice prin controlori delegati.
(2) Ministrul
finantelor publice numeste, pentru fiecare institutie publica in care se
exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat,
bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special,
unul sau mai multi controlori delegati, in functie de volumul si de
complexitatea activitatii institutiei publice respective. De asemenea,
ministrul finantelor publice numeste unul sau mai multi controlori delegati
pentru operatiunile derulate prin bugetul trezoreriei statului, pentru
operatiuni privind datoria publica si pentru alte operatiuni specifice
Ministerului Finantelor Publice. Numirea controlorilor delegati se face prin
ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Prin norme metodologice aprobate de ministrul
finantelor publice se stabilesc:
a) tipurile de operatiuni ale caror proiecte se supun
controlului financiar preventiv delegat;
b)
limitele valorice peste care se efectueaza controlul financiar preventiv
delegat, pe tipuri de operațiuni;
c)
documentele justificative care trebuie sa insoteasca diferitele tipuri de
operatiuni;
d)
modul in care trebuie efectuat controlul financiar preventiv delegat pentru
fiecare tip de operatiune.
(4) Tipurile de
operatiuni ce se supun controlului financiar preventiv delegat si, dupa caz,
limitele valorice corespunzatoare acestora pot diferi de la o institutie publica
la alta.
(5)
Controlorii delegati exercita viza de control financiar preventiv delegat
asupra proiectelor de operatiuni vizate in prealabil de catre controlul
financiar preventiv propriu al institutiei publice.
(6)
Controlorii delegati isi desfasoara activitatea la sediul institutiilor publice
la care au fost numiti. Institutiile publice prevazute la alin. (2) asigura
controlorului/controlorilor delegat/delegati spatiul de lucru si dotarea
necesara, precum si cooperarea personalului propriu, indeosebi a personalului
desemnat sa exercite controlul financiar preventiv propriu, pentru indeplinirea
in bune conditii a atributiilor de control financiar preventiv delegat.
(7) In cazul
absentei temporare de la post a unui controlor delegat, ministrul finantelor
publice numeste un alt controlor delegat care sa indeplineasca atributiile
celui dintai pe durata absentei acestuia.
ARTICOLUL 13
Viza de control financiar preventiv
delegat
(1)
Operatiunile care, potrivit art. 12 alin. (3) si (4), fac obiectul controlului
financiar preventiv delegat se supun aprobarii ordonatorului de credite numai insotite de viza de control
financiar preventiv delegat.
(2)
Viza de control financiar preventiv delegat se acorda sau se refuza in scris, pe
formular tipizat, si trebuie sa poarte semnatura si sigiliul personal al
controlorului delegat competent.
(3)
Persoanele in drept sa exercite controlul financiar preventiv delegat raspund,
potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru legalitatea, regularitatea si
incadrarea in limitele creditelor de angajament si creditelor bugetare
aprobate, in privinta operatiunilor pentru care au acordat viza.
(4)
Inainte de a emite un refuz de viza, controlorul delegat are obligatia sa
informeze, in scris, in legatura cu intentia sa ordonatorul de credite,
precizand motivele refuzului.
(5)
Daca ordonatorul de credite prezinta in scris argumente in favoarea efectuarii
operatiunii pentru care se intentioneaza refuzul de viza, controlorul delegat
poate consulta, inainte de a inregistra oficial refuzul de viza, opinia neutra
asupra cazului. Pentru formularea opiniei neutre se constituie ad-hoc o comisie
formata din 3 membri ai Corpului controlorilor delegati, prin decizie a
controlorului financiar sef.
(6)
Opinia neutra se motiveaza si se formuleaza in scris si are rol consultativ,
solutia finala fiind de competenta exclusiva a controlorului delegat, potrivit
principiului exercitarii in mod independent a atributiilor de control financiar
preventiv delegat.
ARTICOLUL 14
Durata
controlului financiar preventiv delegat
(1) Controlul financiar preventiv delegat se efectueaza
in termenul cel mai scurt, permis de durata efectiva a verificarilor necesare,
astfel incat sa nu afecteze desfasurarea in bune conditii si in termen a
operatiunii al carei proiect se supune controlului financiar preventiv delegat.
(2) Perioada
maxima pentru acordarea sau, după caz, pentru refuzul vizei de control
financiar preventiv delegat este de 3 zile lucratoare de la prezentarea
proiectului unei operatiuni, insotit de toate documentele justificative.
(3)
Perioada prevazuta la alin. (2) este suspendata de la inregistrarea informării
prevazute la art. 13 alin. (4) pana la primirea raspunsului ordonatorului de
credite. Perioada de suspendare se aplică si pentru intervalul necesar in
vederea formularii opiniei neutre, care insa nu poate depasi 3 zile lucratoare.
(4)
In cazuri exceptionale controlorul delegat are dreptul să prelungeasca perioada
prevazuta la alin. (2) cu maximum 5 zile lucratoare, pe baza unui referat de
justificare pe care are obligatia sa il transmita de indata spre informare
controlorului financiar sef si ordonatorului de credite.
Sectiunea a 4-a
Dispozitii
privind controlorii delegati
ARTICOLUL
15
Functia
de controlor delegat
(1) Controlorul delegat este functionar public, angajat
al Ministerului Finantelor Publice. Numarul de posturi de controlor delegat se
stabileste de catre ministrul finantelor publice, in functie de necesitati, in
limita numarului total de posturi si a bugetului anual, aprobate.
(2) Pot fi
incadrate in functia de controlor delegat numai persoanele care au studii
superioare economice sau juridice si o vechime efectiva in domeniul finantelor
publice de minimum 7 ani. Candidatii pentru functia de controlor delegat
trebuie sa prezinte cazier judiciar, informatii si recomandari, din care sa
rezulte ca au un profil moral si profesional corespunzator cerintelor functiei.
ARTICOLUL 16
Incompatibilitati
(1)
Controlorii delegati nu pot fi soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea
inclusiv cu ordonatorul de credite pe langa care sunt numiti.
(2) Controlorilor delegati le sunt interzise exercitarea,
direct sau prin persoane interpuse, a activitatilor de comert, precum si
participarea la administrarea sau conducerea unor societati comerciale sau
civile. Ei nu pot exercita functia de expert judiciar sau arbitru desemnat de
parti intr-un arbitraj.
(3)
Functia de controlor delegat este incompatibila cu orice alta functie publica
sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.
(4)
Se interzice controlorilor delegati sa faca parte din partide politice sau sa
desfasoare activitati publice cu caracter politic.
(5)
Controlorul delegat care se gaseste intr-una din situatiile prevazute la alin.
(1) - (4) are obligatia de a informa de indata, in scris, ministrul finantelor
publice si controlorul financiar sef.
ARTICOLUL
17
Atributiile controlorului delegat
(1) Atributiile controlorului delegat sunt, in principal,
urmatoarele:
a) exercitarea controlului financiar preventiv delegat
asupra proiectelor de operatiuni ale ordonatorului de credite, in conformitate
cu ordinul de numire si cu normele metodologice aprobate potrivit prezentei
ordonante;
b)
supravegherea organizarii, tinerii, actualizarii si raportarii evidentei
angajamentelor;
c)
prezentarea de rapoarte lunare controlorului financiar sef cu privire la
situatia curenta a angajamentelor efectuate, vizele acordate si situatiile
intentiilor si refuzurilor de viza, formularea de avize cu caracter
consultativ, precum si aspectele deosebite ale derularii operatiunilor
financiare;
d)
formularea de avize cu caracter consultativ, la solicitarea ordonatorului de
credite pe langa care este numit sau la cererea ministrului finantelor publice,
precum si din initiativa proprie, in privinta conformitatii, economicitatii,
eficacitatii sau eficientei unor operatiuni ori proiecte de acte normative;
e) monitorizarea si indrumarea metodologica a controlului
financiar preventiv propriu;
f)
elaborarea de propuneri si proiecte privind perfectionarea controlului
financiar preventiv;
g)
participarea la activitatile corpului controlorilor delegati;
h)
indeplinirea altor atributii, stabilite prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(2)
Controlorul delegat nu se pronunta asupra oportunitatii operatiunilor ce fac
obiectul controlului financiar preventiv delegat.
(3)
Controlorul delegat este obligat sa isi exercite atributiile cu buna-credinta
si cu deplina responsabilitate. Pentru actele sale, intreprinse cu
buna-credinta in exercitiul atributiilor sale si in limita acestora, controlorul
delegat nu poate fi sanctionat sau trecut în alta functie.
(4)
Controlorul delegat isi exercita atributiile in mod independent. El il poate
informa in mod direct pe ministrul finantelor publice asupra situatiilor
deosebite aparute in activitatea sa si nu i se poate impune, pe nici o cale,
acordarea ori refuzul vizei de control financiar preventiv delegat.
(5)
Controlorul delegat este obligat sa pastreze secretul de stat, secretul de
serviciu si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau
documentele de care ia cunostinta in exercitarea functiei.
(6)
Evaluarea activitatii controlorului delegat se face anual prin calificative, pe
baza informatiilor cuprinse în rapoartele anuale privind activitatea
controlorilor delegati, rapoartele structurilor de audit public intern ale
Ministerului Finantelor Publice si in rapoartele Curtii de Conturi.
Calificativele anuale primite de fiecare controlor delegat se pastrează pe
toata durata exercitarii de catre acesta a atributiilor functiei. Ministrul
finantelor publice il demite de indata pe controlorul delegat care a
inregistrat calificativul "insuficient" sau, de 3 ori consecutiv,
calificativul "satisfacator".
(7)
Controlorul delegat raspunde disciplinar pentru abateri de la indatoririle de
serviciu, potrivit reglementarilor in vigoare.
ARTICOLUL
18
Gradele
profesionale si salarizarea controlorilor delegati
(1)
In functie de performantele profesionale atestate de calificativele
inregistrate in baza evaluarilor anuale si de vechimea in functie, controlorii
delegati se incadreaza in gradele profesionale I, II si III. Cerintele minime
si conditiile promovarii de la un grad profesional la altul se stabilesc prin
ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Salariile de
baza, sporurile si celelalte drepturi salariale ale controlorilor delegati se
stabilesc prin asimilare cu functia de controlor financiar din structura Curtii
de Conturi, respectiv pentru gradul I, II sau III.
(3)
Controlorul financiar sef primeste o indemnizatie de conducere echivalenta cu
cea de director general in Ministerul Finantelor Publice, iar adjunctii
acestuia, o indemnizatie de conducere echivalenta cu cea de director in
Ministerul Finantelor Publice.
(4)
Pana la aplicarea legii privind salarizarea functionarilor publici salariile de
baza, sporurile si celelalte drepturi salariale ale controlorilor delegati se
mentin la nivelul stabilit anterior intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta
a Guvernului*)
nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curtii de
Conturi, potrivit prevederilor alin. (2) si evaluarii performantelor
profesionale individuale.
ARTICOLUL 19
Corpul
controlorilor delegati
(1)
Corpul controlorilor delegati se organizeaza ca un compartiment distinct in
structura Ministerului Finantelor Publice, la nivel central si teritorial, si cuprinde ansamblul
controlorilor delegati.
(2)
Corpul controlorilor delegați asigura, in principal:
a) aplicarea si
dezvoltarea principiilor si practicilor avansate de buna conduita financiara;
b)
colaborarea si schimburile profesionale intre controlorii delegati;
c)
colaborarea si schimburile profesionale cu alte structuri de profil interne,
externe si internationale.
(3)
Corpul controlorilor delegati este condus de controlorul financiar sef.
(4)
Controlorul financiar sef are 2 adjuncti ale caror atributii se stabilesc prin
ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea controlorului financiar
sef.
(5) Tot in structura Ministerului
Finantelor Publice, pe langa Corpul controlorilor delegati si in subordinea
controlorului financiar sef, functioneaza o directie de specialitate care
asigura suportul metodologic si informational necesar in activitatea Corpului
controlorilor delegati si ale carei atributii se stabilesc prin ordin al
ministrului finantelor publice, la propunerea controlorului financiar sef.
(6)
Controlorul financiar sef si adjunctii acestuia sunt numiti prin hotarare a
Guvernului pentru un mandat de 6 ani, pe baza propunerii nominale facute de
catre ministrul finantelor publice în urma intervievarii a 6 candidati
desemnati din randul controlorilor delegati de catre Corpul controlorilor
delegati, in sedinta plenara, cu majoritate simpla. La data sedintei plenare de
desemnare a celor 6 candidati este obligatoriu ca numarul controlorilor
delegati incadrati efectiv si efectiv prezenti la sedinta sa fie cel puțin
jumatate din numarul de posturi de controlor delegat, stabilit potrivit prevederilor
art. 15 alin. (1).
(7)
Aceeasi persoana nu poate indeplini mai mult de un mandat in functia de
controlor financiar sef; de asemenea, aceeasi persoana nu poate indeplini mai
mult de un mandat in functia de controlor financiar sef adjunct.
(8) Controlorul financiar sef
indeplineste, in principal, urmatoarele atributii:
a)
sustine, in fata ministrului finantelor publice, a Guvernului si a altor
autoritati, dupa caz, solutiile date in exercitiul atributiilor sale de catre
oricare dintre controlorii delegati;
b)
organizeaza sistemul informational si urmareste realizarea in mod efectiv si in
timp util a schimbului de informatii intre controlorii delegati;
_____________________________
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 160/2000 a fost aprobata prin Legea nr. 711/2001 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea
controlorilor financiari din cadrul Curtii de Conturi, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001
c)
prezinta ministrului finantelor publice, trimestrial, rapoarte privind
activitatea controlorilor delegati, situatia intentiilor si refuzurilor de
viza, precum si aspectele importante privind utilizarea fondurilor publice;
d)
asigura formularea de opinii neutre, potrivit prevederilor art. 13 alin. (5);
e)
organizeaza si urmareste colectarea, prelucrarea si inregistrarea statistica a
informatiilor privind activitatea de control financiar preventiv delegat si
efectueaza evaluarea acesteia;
f) dispune masuri
pentru aplicarea in activitatea controlorilor delegati a principiilor si
practicilor avansate de buna conduita financiara si pentru valorificarea
propunerilor si contributiilor acestora la dezvoltarea si la perfectionarea de
standarde in domeniu;
g)
asigura indrumarea metodologica in domeniul controlului financiar preventiv;
h)
prezinta Guvernului, pana la sfarsitul trimestrului I al anului curent pentru
anul precedent, un raport anual privind activitatea controlorilor delegati,
care trebuie sa cuprinda, intre altele, o analiza, din perspectiva anilor
precedenti, a modului de solutionare a refuzurilor de viza de control financiar
preventiv delegat, precum si propuneri de imbunatatire a legislatiei
financiare;
i)
elaboreaza raportul national anual privind controlul preventiv, pe care il
prezinta spre dezbatere Guvernului;
j)
evaluează activitatea fiecarui controlor delegat si propune ministrului
finantelor publice acordarea aprecierilor anuale;
k)
alte atributii, stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
Sectiunea a 5-a
Regimul
refuzului de viza
ARTICOLUL
20
Refuzul de viza
(1)
Persoana in drept sa exercite viza de control financiar preventiv are dreptul
si obligatia de a refuza viza de control financiar preventiv in toate cazurile
in care, in urma verificarilor, apreciaza ca proiectul de operatiune care face
obiectul controlului financiar preventiv nu indeplineste conditiile de
legalitate, regularitate si incadrare in limita creditelor bugetare sau
creditelor de angajament, dupa caz, pentru acordarea vizei de control financiar
preventiv.
(2)
Refuzul de viza trebuie sa fie in toate cazurile motivat in scris.
(3)
Persoanele in drept sa exercite viza de control financiar preventiv au
obligatia de a tine evidenta proiectelor de operatiuni refuzate la viza de
control financiar preventiv.
ARTICOLUL
21
Autorizarea
efectuarii unor operatiuni pentru care se refuza viza de control financiar preventiv
(1)
O operatiune pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv se
poate efectua de catre ordonatorul de credite pe propria raspundere, numai daca
prin aceasta nu se depaseste creditul
bugetar aprobat. Ordonatorul de credite poate decide efectuarea operatiunii
numai in baza unui act de decizie interna, emis in forma scrisa, prin care
dispune, pe propria raspundere, efectuarea operatiunii. O copie a actului de
decizie interna se transmite compartimentului de audit public intern al
entitatii publice, precum si controlorului delegat, dupa caz.
(2)
In toate cazurile in care, ca urmare a unui refuz de viza de control financiar
preventiv propriu, conducatorii persoanelor juridice dispun, in conditiile
prevazute de prezenta ordonanta, efectuarea operatiunii pe proprie raspundere,
persoana desemnata sa efectueze controlul financiar preventiv propriu are
obligatia sa informeze in scris Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor
Publice si, dupa caz, organul ierarhic superior al institutiei publice, numai
in aceasta situatie persoana respectiva fiind exonerata de raspundere.
(3)
Pentru operatiunile care se supun si controlului financiar preventiv delegat al
Ministerului Finantelor Publice, refuzul vizei de control financiar preventiv
propriu face ca proiectul de operatiune sa nu poata fi supus controlului
preventiv delegat. In aceste conditii ordonatorul de credite va solicita
controlorului delegat formularea unui aviz consultativ. Ordonatorul de credite
va analiza punctul de vedere al controlorului delegat, exprimat in avizul consultativ, si va decide in
conditiile prevazute la alin. (1).
(4)
In toate cazurile in care, ca urmare a unui refuz de viza de control financiar
preventiv delegat, conducatorii persoanelor juridice dispun, in conditiile
prevazute de prezenta ordonanta, efectuarea operatiunii pe propria raspundere, controlorul
delegat are obligatia sa informeze in scris Curtea de Conturi si Ministerul
Finantelor Publice.
(5)
Documentele privind proiectele de operatiuni supuse controlului financiar
preventiv, care nu au fost vizate, nu pot fi aprobate decat cu asumarea
raspunderii ordonatorului de credite.
(6) Operatiunile efectuate pe propria raspundere a
ordonatorului de credite se inregistreaza si intr-un cont in afara bilantului.
CAPITOLUL III
Dispozitii comune
ARTICOLUL 22
Masuri operative
(1)
Ministerul Finantelor Publice efectueaza inspectii ori de cate ori exista
indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de
operatiuni, in sensul prezentei ordonante.
(2)
Ministerul Finantelor Publice efectueaza inspectii in toate cazurile in care
este sesizat de catre un contabil-sef in legatură cu efectuarea de operatiuni
pe propria raspundere a ordonatorului de credite fara viza de control financiar
preventiv.
(3) Ministerul Finantelor
Publice va declansa inspectia in toate institutiile publice atunci cand este
sesizat de seful structurii de audit public intern al acestora in legatura cu
efectuarea de operatiuni nelegale care au viza de control financiar preventiv
delegat, situatie rezultata in urma efectuarii unei misiuni de audit public
intern.
(4)
Inspectiile se efectueaza de catre persoane din structura Ministerului
Finantelor Publice, in baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finantelor
publice, sau de catre persoane delegate in acest sens de catre ministrul
finantelor publice.
(5)
Ordinul de serviciu prevazut la alin. (3) va preciza, în mod obligatoriu,
scopul si obiectivele inspectiei, durata inspectiei, persoana sau persoanele
desemnate sa efectueze inspectia.
(6)
Institutiile publice sunt obligate sa asigure accesul reprezentantilor
Ministerului Finantelor Publice la toate documentele, datele si informatiile
relevante pentru scopul si obiectivele inspectiei, la inspectarea bunurilor ce
fac obiectul operatiunilor controlate, precum si in spatiile unde se gasesc
asemenea bunuri, documente sau informatii relevante.
(7)
Organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea
acestora se aproba prin hotarare a Guvernului, iar atributiile de detaliu,
fluxul informational si metodologia de lucru, prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(8) In cazul in
care in urma inspectiei efectuate se constata abateri de la legalitate care au
produs pagube pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, se va
intocmi proces-verbal de inspectie. Impotriva procesului-verbal de inspectie se
poate formula contestatie in termen de 15 zile lucratoare de la data
comunicarii acestuia. Contestatia se va depune la structura care a efectuat
inspectia. Contestatiile vor fi solutionate prin decizie motivata, in termen de
30 de zile lucratoare de la data inregistrarii. Decizia este definitiva. Daca
prin solutionare contestatia a fost respinsa, procesul-verbal de inspectie
devine titlu executoriu si va fi transmis spre executare organului fiscal in a
carui raza teritoriala isi are domiciliul contestatorul. Impotriva deciziei se
poate formula actiune in termen de 15 zile lucratoare de la comunicarea
acesteia, conform Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu
modificările ulterioare, la curtea de apel in a carei raza teritoriala isi are
domiciliul reclamantul.
(9) In situatiile in care s-a constatat savarsirea unor
fapte calificate de lege ca fiind contraventii se va intocmi proces-verbal de
contraventie.
ARTICOLUL 23
Masuri
speciale
In
cazul în care printr-un acord, tratat sau alte asemenea documente de finantare
externa se prevad masuri specifice de control financiar, Guvernul este
autorizat sa emita, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, hotarari cu
caracter derogatoriu la prezenta ordonanta.
ARTICOLUL 24
Dispozitii
cu privire la regiile autonome, societatile comerciale cu capital majoritar de
stat si societatile comerciale care beneficiaza de drepturi exclusive sau
speciale
Numirea contabililor-sefi ai regiilor autonome,
societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale detine mai mult de 70% din numarul voturilor in adunarea
generala si ai societatilor comerciale care beneficiaza de drepturi exclusive
sau speciale atribuite de catre o institutie publica se face cu respectarea
conditiilor si criteriilor unitare, aprobate prin ordin al ministrului
finantelor publice. Destituirea, suspendarea sau schimbarea din functie a
contabililor-sefi de la aceste regii autonome si societati comerciale se face
numai cu aprobarea conducatorului institutiei publice in coordonarea careia
funcționeaza regia autonoma, care exercita, in numele statului sau al unei
autoritati a administratiei publice locale, drepturile actionarului la
societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale detine mai mult de 70% din numarul voturilor in adunarea generala sau
care a atribuit societatii comerciale drepturi exclusive sau speciale.
ARTICOLUL 25
Controlul
financiar preventiv delegat al unor operatiuni cu risc important
Prin
ordin, ministrul finanțelor publice poate decide exercitarea controlului
financiar preventiv delegat de catre controlori delegati si asupra
operatiunilor finantate sau cofinantate din fonduri publice, ale altor
institutii publice decat cele prevazute la art. 12 alin. (2) sau ale unor
persoane juridice de drept privat.
ARTICOLUL 26
Alte dispozitii
Prevederile
prezentei ordonante se aplica si altor persoane juridice decat institutiile
publice, daca aceste persoane juridice gestioneaza fonduri publice cu orice
titlu si/sau administreaza patrimoniul public in privinta gestionarii
fondurilor publice si administrarii patrimoniului public in cauza.
CAPITOLUL IV
Contraventii
si sanctiuni
ARTICOLUL 27
Contraventii
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele
fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate,
potrivit legii penale, infractiuni:
a)
neindeplinirea de catre conducatorul entitatii publice a obligatiei de a
organiza controlul financiar preventiv propriu si evidenta angajamentelor,
conform prevederilor art. 9 alin. (1);
b) nerespectarea
obligatiei privind stabilirea proiectelor de operatiuni supuse controlului
financiar preventiv, precum si omisiunea de evidentiere a angajamentelor,
conform art. 9 alin. (2) si (3);
c) prezentarea
spre aprobare ordonatorului de credite a proiectelor de operatiuni fara viza de
control financiar preventiv;
d)
depasirea termenului prevazut la art. 14 alin. (2) - (4);
e)
nerespectarea prevederilor art. 17 alin. (5);
f)
emiterea unui refuz de viza fara motivare, conform art. 20 alin. (2);
g)
nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (2);
h)
nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (5);
i)
nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (6).
ARTICOLUL
28
Contraventiile prevăzute la art. 27 lit. a), b) si d)
i) se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei, iar
contraventia prevazuta la lit. c), cu
amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Constatarea
contraventiilor, stabilirea si aplicarea amenzilor, cai de atac, actualizarea
nivelului amenzilor
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
se fac de catre:
a) persoanele cu atributii de inspectie din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, pentru contraventiile prevazute la art. 27;
b) controlorii din
cadrul Corpului controlorilor delegati, pentru contraventiile prevazute la art.
27 lit. a) si h).
(2)
Nivelul amenzilor prevazute la art. 28 se actualizeaza prin hotarare a
Guvernului, in raport cu rata inflatiei.
(3) Amenzile
prevazute ca sanctiuni pentru savarsirea contraventiilor mentionate la art. 27
pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice.
(4)
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor si de aplicare a
sanctiunilor, intocmit conform competentelor stabilite la alin. (1), se poate
face plangere in termen de 15 zile de la data inmanarii sau a comunicarii
acestuia. Plangerea, insotita de copia procesului-verbal de constatare a
contraventiei, se depune la organul din care face parte agentul constatator,
potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare. Plangerea impreuna cu dosarul cauzei se
trimit de indata judecatoriei in a carei circumscriptie a fost savarsita
contraventia.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
ARTICOLUL
30
Incadrarea in functia de controlor delegat a persoanelor care
detin functia de controlor financiar in structura Curtii de Conturi
(1)
Persoana care la data publicarii prezentei ordonante detine functia de
controlor financiar in cadrul sectiei de control financiar preventiv a Curtii
de Conturi are dreptul de a fi încadrata cu data de 1 ianuarie 2000, la cererea
sa, in functia de controlor delegat, direct la gradul profesional pe care il
detine in structura Curtii de Conturi si fara concurs, dar numai daca persoana
in cauza:
-
depune cererea de a fi incadrata in calitate de controlor delegat in structura
Ministerului Finantelor Publice in cel mult 15 zile de la data publicarii
prezentei ordonante;
-
nu se afla intr-una dintre situatiile de incompatibilitate prevazute la art.
16;
-
nu a fost sanctionata pe intreaga durata cat a exercitat functia de controlor
financiar in structura Curtii de Conturi.
(2)
Incetarea atributiilor Curtii de Conturi in domeniul controlului financiar
preventiv, asa cum este reglementat prin prevederile art. I pct. 3, 4, 10, 11
si 21 din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei
economice, devine efectiva de la data de 1 ianuarie 2000.
ARTICOLUL
31
Masuri pentru numirea
primului controlor financiar sef si a adjunctilor acestuia
(1)
Numirea controlorului financiar sef si a adjunctilor acestuia, potrivit
prevederilor art. 19 alin. (6), se face pana la data de 29 februarie 2000, dar
nu mai devreme de 31 ianuarie 2000.
2) Pana la
aplicarea prevederilor alin. (1) atributiile controlorului financiar sef se
exercita de catre o persoana imputernicita in acest scop prin ordin al
ministrului finantelor publice.
ARTICOLUL 32
Masuri exceptionale
Pentru asigurarea controlului financiar preventiv delegat
al operatiunilor institutiilor publice si unitatilor care au calitatea de
agentie de implementare potrivit memorandumurilor de finantare incheiate de
Guvernul Romaniei cu Comisia Europeana, precum si al operatiunilor Fondului
national, ministrul finantelor publice numeste cate un controlor delegat pentru
fiecare agentie de implementare si pentru Fondul national.
Masuri
pentru pregatirea aplicarii prezentei ordonante
Ministerul
Finantelor Publice initiaza si coordoneaza masurile necesare pentru pregatirea
aplicarii prezentei ordonante; pentru aceasta ministrul finantelor publice
emite ordine si, dupa caz, propune spre aprobare Guvernului proiecte de
hotarari.
ARTICOLUL 34
Intrarea
in vigoare a ordonantei
Prezenta
ordonanta intra in vigoare de la 1 ianuarie 2000, cu urmatoarele exceptii:
a)
prevederile art. 15, 16, 18, art. 19 alin. (1), (2) si (5), art. 30 si ale art.
33, care se aplica de la data publicarii;
b)
prevederile art. 31 alin. (2) si ale art. 32, care se aplica in termen de 30 de
zile de la data publicarii.
ARTICOLUL
35
Abrogari
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se
abroga art. 2, art. 5 lit. a) si alte prevederi referitoare la institutiile
publice din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului
financiar si a Garzii financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 64 din 27 martie
1991.
---------------