COMISIA DE MONITORIZARE, COORDONARE SI INDRUMARE METODOLOGICA A DEZVOLTARII SISTEMULUI DE CONTROL MANAGERIAL AL MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAMUL DE DEZVOLTARE

A SISTEMULUI DE CONTROL MANAGERIAL AL

MINISTERULUI FINANTELOR PUBLICE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prima etapa

 

STABILIREA OBIECTIVELOR GENERALE ALE MINISTERULUI SI A  ACELORA SPECIFICE DIRECTIILOR GENERALE / DIRECTIILOR, ASA CUM SUNT PREVAZUTE ACESTEA IN ACTELE NORMATIVE

 

 

  1. Obiectivele generale ale ministerului:

 

-          Elaborarea si implementarea Strategiei si a Programului de Guvernare in domeniul finantelor publice, in exercitarea administrarii generale a finantelor publice;

-          Asigurarea utilizarii parghiilor financiare si valutare in concordanta cu cerintele economiei de piata si pentru stimularea initiativei agentilor economici;

-          Elaborarea cadrului normativ si institutional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice in domeniul sau de activitate, inclusiv armonizarea cadrului legislativ cu reglementarile Uniunii Europene;

-          Elaborarea si implementarea politicii bugetare si a politicii fiscale a Guvernului, precum si corelarea acestora cu celelalte politici economico-sociale;

-          Administrarea veniturilor statului;

-          Contractarea si administrarea datoriei publice;

-          Administrarea resurselor derulate prin trezoreria statului;

-          Exercitarea controlului financiar public intern;

-          Asigurarea evidentei centralizate a bunurilor ce constituie domeniul public al statului;

-          Coordonarea asistentei financiare nerambursabile sub forma instrumentelor structurale, acordate Romaniei de Uniunea Europeana si statele membre ale acesteia;

-          Administrarea financiara a fondurilor PHARE, ISPA si SAPARD;

-          Coordonarea relatiilor bugetare cu Uniunea Europeana, precum si contactele cu structurile comunitare, din punct de vedere administrativ, in acest domeniu;

-          Elaborarea si implementarea politicii in domeniul sistemelor de management financiar si control la institutiile publice, precum si perfectionarea managementului fondurilor publice;

-          Coerenta, stabilitatea si predictibilitatea finantelor publice pe termen mediu;

-          Intarirea autoritatii Ministerului Finantelor Publice si a institutiilor care isi desfasoara activitatea in subordinea sau sub autoritatea sa;

-          Transparenta activitatii in toate domeniile sale de activitate, colaborarea optima cu partenerii sociali, asigurarea unui mediu de afaceri concurential si predictibil;

-          Asigurarea implementarii politicii in domeniul ajutorului de stat, in calitatea sa de furnizor de ajutor de stat.

 

  1. Obiectivele specifice ale directiilor generale / directiilor:

 

I. Directia generala de sinteza a politicilor bugetare

1.      Elaborarea proiectului anual de buget, a legii bugetare anuale si a legilor de rectificare la termenele prevazute de lege, pe baza informatiilor si documentelor primite de la directiile implicate din minister;

2.      Elaborarea documentelor de sinteza privind bugetul general consolidat, prin agregarea informatiilor primite de la directiile implicate din minister;

3.      Elaborarea repartizarii pe trimestre a prevederilor bugetare aprobate prin legile bugetare anuale;

4.      Monitorizarea si analiza executiei bugetului general consolidat, pe baza informatiilor primite de directiile implicate, in scopul asigurarii unei pozitii bugetare solide;

5.      Elaborarea clasificatiei si statisticilor indicatorilor privind finantele publice pentru armonizarea cu normele internationale;

6.      Perfectionarea cadrului legislativ din domeniul finantelor publice, in scopul adaptarii acestuia la evolutiile din domeniu;

7.      Participarea la elaborarea lucrarilor privind integrarea Romaniei in Uniunea Europeana:

î                 Elaborarea capitolului „Finante publice” din Programul Economic de Preaderare / Programul de Convergenta (cand Romania va deveni stat membru al Uniunii Europene);

î                 Participarea la elaborarea Planului National de Dezvoltare Economica, document de planificare strategica a Romaniei, pe probleme specifice activitatii directiei;

î                 Participarea la elaborarea lucrarilor referitoare la cap. 29 „Prevederi financiare si bugetare”, cap. 21 „Politica regionala si coordonarea instrumentelor structurale”;

î                 Elaborarea si transmiterea notificarii deficitului si a datoriei guvernamentale conform metodologiei ESA 95;

î                 Participarea la grupul de lucru privind calitatea finantelor publice desfasurat la Bruxelles periodic, precum si alte reuniuni internationale pe probleme specifice activitatii sale.

8.      Participarea si elaborarea lucrarilor privind furnizarea de informatii la organismele financiare (Comisia Europeana, F.M.I, O.E.C.D, B.M.) sau diverse misiuni ale agentiilor de rating;

9.      Mediatizarea transparentei si valorii informationale a bugetului, prin publicarea pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a unor lucrari elaborate la nivelul directiei (de ex: Legea bugetului de stat, Bugetul pe scurt, Buletinul informativ lunar, Executia bugetului general consolidat, Raportul privind situatia macroeconomica pentru anul bugetar si proiectia acesteia pentru urmatorii trei ani fata de anul bugetar).

 

 

 

II. Directia generala de programare bugetara si coordonarea politicilor publice sectoriale

  1. Programarea alocatiilor bugetare anuale si trimestriale pentru institutiile / autoritatile publice aflate in finantare;
  2. Elaborarea proiectului anual al legii bugetului asigurarilor sociale de stat si proiectelor bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetului asigurarilor pentru somaj, precum si proiectul legii de rectificare a acestora;
  3. Finantarea activitatii institutiilor / autoritatilor publice in cursul exercitiului financiar;
  4. Avizarea de proiecte de acte normative ce implica finantarea din fonduri publice;
  5. Asigurarea implementarii politicii Guvernului in domeniul cheltuielilor de personal aferente bugetului general consolidat, precum si a numarului de personal;
  6. Coordonarea cadrului general de derulare a programului de investitii publice aferent ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat si bugetelor de asigurari sociale;
  7. Organizarea activitatii de protectie civila din Ministerul Finantelor Publice.

 

III. Unitatea de coordonare a relatiilor bugetare cu Uniunea Europeana

1.       Coordoneaza calcularea, incasarea, plata si controlul contributiei Romaniei la sistemul resurselor proprii ale Uniunii Europene, precum si raportarile catre aceasta in domeniu;

2.       Formuleaza si sustine pozitiile Romaniei pe parcursul procedurii de elaborare, aprobare si executie a bugetului comunitar;

3.       Monitorizeaza fluxurile financiare de la si catre Uniunea Europeana, in vederea determinarii impactului pozitiei nete a Romaniei in relatia financiara cu UE asupra bugetului national;

4.       Urmareste acquis-ul comunitar in legatura cu sistemul bugetar comunitar si adapteaza cadrul normativ si metodologic national, conform evolutiei acestuia;

5.       Formuleaza si sustine pozitiile Romaniei privind propunerile de modificare a acquis-ului comunitar in domeniul sistemului bugetar comunitar;

6.       Coordoneaza contactele cu structurile comunitare, din punct de vedere administrativ, in domeniul relatiilor bugetare cu Uniunea Europeana;

7.       Participa la reuniunile structurilor comunitare in domeniul relatiilor bugetare cu Uniunea Europeana.

 

IV. Directia generala a contabilitatii publice si a sistemului de decontari in sectorul public

1.       Stabilirea sistemului de organizare si functionare a trezoreriei statului, elaborarea proiectelor de acte normative si elaborarea normelor metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii trezoreriei statului;

2.       Elaborarea normelor metodologice privind procedurile contabile si sistemul de raportare a informatiilor furnizate de contabilitatea publica;

3.       Elaborarea normelor metodologice cu privire la incheierea executiei bugetare la finele anului, precum si elaborarea situatiilor financiare centralizate, trimestriale si anuale, ale institutiilor publice, pe bugetele componente ale bugetului general consolidat;

4.       Elaborarea lucrarilor privind contul general anual de executie a bugetului de stat, a contului de executie a bugetului de asigurari sociale de stat, care au ca anexe conturile anuale de executie a bugetelor fondurilor speciale si bugetele ordonatorilor principali de credite;

5.       Intocmirea trimestriala si anuala a bilantului general al trezoreriei statului, impreuna cu contul de executie al bugetului trezoreriei statului;

6.       Elaborarea si administrarea bugetului de venituri si cheltuieli al trezoreriei statului;

7.       Deschiderea creditelor bugetare pentru cheltuielile fiecarui ordonator principal de credite;

8.       Asigurarea derularii operatiunilor de incasari si plati in cadrul sistemului inter-trezorerii, precum si cele in relatiile cu institutiile de credit, in calitatea Ministerului Finantelor Publice de participant direct la Sistemul national de plati;

9.       Asigurarea organizarii si conducerii contabilitatii operatiunilor efectuate de Ministerul Finantelor Publice in contul si in numele statului;

10.  Elaborarea zilnica a executiei contului curent general al trezoreriei statului cu desfasurare pe bugete, si lunar executia de casa prin trezoreria statului a bugetelor ce compun sistemul bugetar, in scopul monitorizarii executiei bugetare;

11.  Elaborarea si derularea programelor de perfectionare profesionala in domeniul contabilitatii publice si al trezoreriei statului cu personalul din cadrul Ministerului Finantelor Publice si al unitatilor descentralizate ale acestuia, precum si din alte institutii publice, prin Scoala de Finante Publice si alte organisme specializate in domeniu.

 

V. Unitatea centrala de armonizare a sistemelor de management financiar si control

  1. Elaborarea, conducerea si aplicarea unei strategii unitare de dezvoltare in domeniul sistemului de management financiar si control;
  2. Dezvoltarea cadrului normativ si metodologic in domeniul  organizarii/ functionarii sistemului de management financiar si control;
  3. Armonizarea politicilor si indrumarea metodologica in domeniul sistemelor de management financiar si control la entitatile publice;
  4. Monitorizarea mediului de control intern si evaluarea sistemului de management financiar si control la nivelul institutiilor publice/ordonatori principali de credite;
  5. Dezvoltarea sistemului de masurare si raportare a rezultatelor activitatii de implementare a sistemului de management financiar si control;
  6. Reglementarea controlului financiar preventiv si exercitarea controlului financiar preventiv delegat in scopul constituirii si utilizarii legale si eficiente a fondurilor publice;
  7. Indrumarea metodologica si organizarea activitatii de instruire si pregatire profesionala in domeniul sistemelor de management financiar si control.

 

 

VI. Unitatea de management a trezoreriei statului

1. Contractarea si administrarea datoriei publice guvernamentale;

1.1. Analizeaza, fundamenteaza, propune cadrul legislativ si stabileste masurile privind imprumuturile necesare in vederea acoperirii deficitului bugetar si refinantarii datoriei publice guvernamentale interne; administreaza datoria publica guvernamentala interna, urmareste rambursarea acesteia si achitarea dobanzilor aferente, in conditiile legii;

1.2. Elaboreaza proiecte de acte normative privind datoria publica si trezoreria statului;

1.3. Contracteaza si garanteaza imprumuturi de stat de pe piata financiara interna si externa, in scopul si in limitele competentelor stabilite de lege;

1.4. Asigura punerea in circulatie prin Banca Nationala a Romaniei, pe baza de conventie, a unor instrumente financiare specifice;

2. Monitorizarea datoriei publice locale interne;

3. Elaboreaza plafonul de indatorare publica interna si externa;

4. Elaboreaza raportul privind datoria publica guvernamentala interna si externa, pe care il prezinta semestrial Guvernului si Parlamentului;

5. Participa la elaborarea lucrarilor privind integrarea Romaniei in Uniunea Europeana cu contributii privind datoria guvernamentala:

-          participa la elaborarea cap. „Finante publice” din Programul Economic de Preaderare / Programul de convergenta (la momentul aderarii);

-          participa la elaborarea Planului National de Dezvoltare Economica;

-          participa la elaborarea Programului National de Reforme pentru Implementarea Strategiei de la Lisabona;

-          participa la elaborarea lucrarilor referitoare la cap. 4 „Libera circulatie a capitalurilor” si cap. 11 „Uniunea Economica si Monetara”;

-          participa la elaborarea Notificarii deficitului si a datoriei guvernamentale, conform metodologiei ESA 95;

6. Elaboreaza contul general al datoriei publice, anexa a contului general anual de executie a bugetului de stat;

7. Raporteaza datoria publica catre organismele financiare (Comisia Europeana, FMI, BM), agentii de rating, alti creditori;

8. Administrarea resurselor derulate prin trezoreria statului;

8.1. Administreaza contul general al trezoreriei statului, deschis la Banca Nationala a Romaniei, scop in care incheie conventii cu aceasta;

8.2. Stabileste sistemul de organizare si functionare a trezoreriei statului, in vederea efectuarii operatiunilor de incasari si plati pentru sectorul public.

 

 

 

 

 

VII. Directia generala a finantelor publice externe

1.      Imbunatatirea cadrului legal privind datoria publica externa, lege si norme de aplicare, avizarea finala a proiectului legii datoriei publice;

2.      Elaborarea strategiei de indatorare publica externa;

3.      Coordonarea activitatilor de indatorare publica externa, in conformitate cu strategia de indatorare publica;

4.      Coordonarea administrarii portofoliului de datoriei publica externa;

5.      Restructurarea portofoliului de datorie publica, conform strategiei;

6.      Pregatirea unui cadru de activitati de management al riscurilor decurgand din portofoliul de datorie publica externa;

7.      Raportarea contractarii si utilizarii datoriei publice externe;

8.      Furnizarea datelor necesare pentru elaborarea de catre Unitatii de management a trezoreriei statului a Contului datoriei publice externe;

9.      Sinteza portofoliilor de datorie externa.

 

VIII. Directia generala acorduri, cooperare internationala si decontari externe

1.       Gestionarea serviciului datoriei publice externe provenind din imprumuturi externe contractate direct sau garantate de stat;

2.       Gestionarea fondului de risc;

3.       Stimularea de catre stat prin parghiile financiare a activitatii de comert exterior;

4.       Gestionarea fondului de contrapartida constituit din contravaloarea in moneda nationala a ajutoarelor economice externe nerambursabile;

5.       Pregatirea, negocierea, semnarea sau avizarea acordurilor guvernamentale bilaterale si de cooperare internationala;

6.       Analiza petitiilor persoanelor fizice si juridice romane si straine privind:

-       detinerea unor titluri de stat emise in Romania inainte de anul 1945;

-       nationalizarea bunurilor imobile in perioada 1945-1989.

 

IX. Oficiul de Plati si Contractare PHARE

1.       Asigurarea managementului financiar al procesului de implementare a proiectelor PHARE si a masurilor ISPA;

2.       Asigurarea managementului administrativ al procesului de implementare a proiectelor PHARE si a masurilor ISPA;

3.       Organizarea licitatiilor in conformitate cu legislatia romana in vigoare si cu procedurile Comisiei Europene;

4.       Organizarea sesiunilor de instruire a autoritatilor de implementare/beneficiari finali pentru obtinerea acreditarii Extended Descentralized Implementation System – Sistem Extins Descentralizat de Implementare (EDIS);

5.       Coordonarea si eficientizarea procesului de contractare a fondurilor europene PHARE si ISPA;

6.       Asigurarea unei raportari eficiente.

 

X. Autoritatea de Plata

1.      Asigurarea gestionarii, in calitate de Fond National, a asistentei financiare nerambursabile de 5,23 miliarde euro, acordata Romaniei de Uniunea Europeana, in perioada de preaderare, prin intermediul programelor de preaderare PHARE, ISPA si SAPARD;

2.      Asigurarea gestionarii, in calitate de Autoritate de plata/certificare, a asistentei financiare nerambursabile acordata Romaniei de catre Uniunea Europeana, incepand cu data aderarii, prin intermediul fondurilor structurale si de coeziune, potrivit prevederilor reglementarilor comunitare.

 

XI. Directia generala de armonizare legislativa si integrare europeana

1.      Participarea la procesul de gestionare a afacerilor europene in domeniile din competenta Ministerului Finantelor Publice;

2.      Coordonarea si asigurarea unei pozitii coerente a Ministerului Finantelor Publice pe probleme legate de afaceri europene;

3.      Monitorizarea implementarii tehnice si financiare a asistentei nerambursabile acordata, de catre Uniunea Europeana, Ministerului Finantelor Publice.

 

XII. Directia generala ajutor de stat, practici neloiale si preturi reglementate

1.      Aplicarea, in calitate de principal furnizor de ajutor de stat, a legislatiei in domeniul ajutorului de stat;

2.      Aplicarea dispozitiilor legale in domeniul preturilor, pentru care legea abiliteaza Ministerul Finantelor Publice;

3.      Urmarirea evolutiei preturilor in economie;

4.      Aplicarea dispozitiilor legale in domeniul concurentei neloiale si al publicitatii, pentru care legea abiliteaza Ministerul Finantelor Publice;

5.      Participarea la schimbul de informatii si experienta in relatiile cu organizatiile si institutiile internationale, in domeniul sau de activitate.

 

XIII. Directia generala a politicilor si resurselor umane

1.      Elaborarea planului de actiune pentru anul curent;

2.      Managementul activitatii;

3.      Recrutarea personalului;

4.      Evaluarea performantelor;

5.      Dezvoltarea carierei;

6.      Stabilirea drepturilor salariale, de stimulare si recompensare a personalului;

7.      Gestionarea resurselor umane;

8.      Perfectionarea pregatirii profesionale;

9.      Comunicarea si consultanta.

 

XIV. Directia buget si contabilitate interna

1.      Proiectarea, repartizarea si gestionarea judicioasa a bugetului Ministerului Finantelor Publice;

2.      Evidentierea patrimoniului Ministerului Finantelor Publice;

3.      Propuneri de elaborare, modificare si derulare a actelor normative specifice activitatii;

4.      Intocmirea, centralizarea si raportarea situatiilor financiare trimestriale si anuale pentru activitatea proprie si unitatile subordonate;

5.      Coordonarea si realizarea obiectiva a activitatii de salarizare la nivelul centralei Ministerului Finantelor Publice;

6.      Realizarea activitatii de control financiar preventiv propriu pentru centrala ministerului (mai putin fondurile comunitare);

7.      Intocmirea situatiilor financiare pentru Revista de finante publice si contabilitate, si reflectarea activitatii desfasurate de aceasta din punct de vedere financiar-contabil.

 

XV. Autoritatea de management pentru cadrul de sprijin comunitar

1.

Asigurarea programarii, coordonarii, gestionarii, monitorizarii si evaluarii utilizarii asistentei financiare nerambursabile acordate Romaniei de Uniunea Europeana si statele membre ale acesteia si indeplinirea rolului de coordonator national al asistentei financiare in relatia cu Uniunea Europeana;

2.

Coordonarea pregatirii si implementarii cadrului legislativ, institutional si procedural pentru gestionarea instrumentelor structurale;

3.

Asigurarea realizarii si functionarii sistemului informatic privind managementul financiar si tehnic al fondurilor pre- si post-aderare;

4.

Coordonarea elaborarii Planului national de dezvoltare, document de planificare strategica si programare financiara multianuala a Romaniei, elaborat pe baza strategiilor sectoriale si a strategiei nationale de dezvoltare regionala si care fundamenteaza fondurile de tip structural alocate de Uniunea Europeana in perioada de preaderare si instrumentele structurale dupa aderare;

5.

Asigurarea realizarii activitatilor aferente procesului de publicare a memorandumurilor de finantare PHARE, precum si de ratificare si/sau amendare a acordurilor interguvernamentale privind acordarea asistentei financiare nerambursabile acordate de statele membre ale Uniunii Europene;

6.

Asigurarea supunerii dezbaterii Guvernului, periodic, a rapoartelor privind modul de utilizare a asistentei financiare nerambursabile;

7.

Coordonarea participarii Romaniei si indeplinirea functiei de punct national de contact la proiectele de infratire institutionala cu statele membre;

8.

Asigurarea managementului tehnic pentru proiectele din cadrul Acordului privind programul de cooperare economica pe 5 ani, incheiat intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene.

 

 

 

XVI. Autoritatea de management pentru infrastructura

1.      Evaluarea, coordonarea si transmiterea la Comisia Europeana a strategiilor sectoriale ISPA (mediu si transporturi);

2.      Analiza, avizarea si transmiterea la Comisia Europeana a aplicatiilor pentru Programul ISPA;

3.      Verificarea stadiului indeplinirii procedurilor privind mecanismul de co-finantare pentru proiecte ISPA;

4.      Monitorizarea proiectelor ISPA prin organizarea reuniunilor lunare si a comitetelor de monitorizare ISPA;

5.      Analiza implicatiilor si a necesitatii oricaror modificari privind cadrul institutional pentru programul ISPA;

6.      Coordonarea si monitorizarea indeplinirii angajamentelor asumate ca urmare a obtinerii acreditarii EDIS pentru programul ISPA;

7.      Elaborarea Raportului anual ISPA privind aplicarea cerintelor minime pentru sistemul de management financiar si control;

8.      Respectarea procedurilor privind managementul riscurilor, prevenirea si identificarea neregulilor;

9.      Participarea la misiunile on the spot privind controlul ex-ante al declaratiilor de cheltuieli;

10. Elaborarea strategiei nationale pentru promovarea si implementarea proiectelor in parteneriat public-privat (PPP);

11. Respectarea procedurilor pentru elaborarea si promovarea actelor normative in vederea reglementarii activitatii tip PPP;

12. Elaborarea manualului privind procedura de acordare a contractelor de tip PPP.

 

XVII. Directia generala legislatie impozite directe

1.      Elaborarea de acte normative in domeniul impozitelor directe, in concordanta cu politica fiscala a Guvernului si cu practicile internationale;

2.      Participarea la lucrarile Uniunii Europene in domeniul impozitarii directe;

3.      Participarea si elaborarea lucrarilor necesare privind furnizarea de informatii si pozitia institutiei la organisme internationale (F.M.I., O.E.C.D., B.M. etc.);

4.      Avizarea proiectelor de acte normative cu implicatii asupra reglementarilor privind impozitele directe;

5.      Intocmirea de studii, analize si documentari legate de armonizarea legislatiei nationale cu privire la impozitele directe, cu legislatia Uniunii Europene;

6.      Schimbul de informatii pe linia impozitelor directe cu autoritatile competente din diferite tari in baza prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu aceste state;

7.      Negocierea conventiilor de evitare a dublei impuneri si asigurarea aplicarii unitare a acestora;

8.      Urmareste implementarea si aplicarea directivelor UE;

9.      Indruma organele fiscale teritoriale privind modul de aplicare a legislatiei fiscale in domeniul impozitelor directe;

10.  Transmite O.E.C.D. pozitia Romaniei cu privire la modificarile aduse modelului O.E.C.D. al conventiilor pentru evitarea dublei impuneri;

11.  Transmite O.N.U. pozitia Romaniei cu privire la modificarile aduse la modelul O.N.U. al conventiilor pentru evitarea dublei impuneri de comitetul de experti pe probleme de cooperare internationala in domeniul fiscal.

 

XVIII. Directia generala legislatie impozite indirecte

1.      Elaborarea de acte normative in domeniul impozitelor indirecte, in concordanta cu politica fiscala a Guvernului si cu practicile internationale;

2.      Avizarea proiectelor de acte normative cu implicatii asupra reglementarilor privind impozitele indirecte;

3.      Intocmirea de studii, analize si documentari legate de armonizarea legislatiei nationale cu privire la impozitele indirecte, cu legislatia Uniunii Europene;

4.      Indrumarea organelor fiscale teritoriale privind modul de determinare si calculare a impozitelor indirecte.

 

XIX. Directia de reglementari contabile

1.      Reglementarea contabilitatii agentilor economici, persoanelor juridice fara scop patrimonial si persoanelor fizice care desfasoara activitati independente;

2.      Avizarea reglementarilor contabile specifice elaborate de Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor pentru entitatile care sunt coordinate si supravegheate de acestea;

3.      Avizarea unor proiecte de acte normative referitoare la aplicarea legislatiei privind impozite si taxe, reorganizarea entitatilor economice cu capital de stat, privind recunoasterea organizatiilor fara scop patrimonial ca fiind de utilitate publica etc.;

4.      Supravegherea activitatii desfasurate de organismele profesionale ale auditorilor financiari si ale contabililor autorizati si expertilor contabili, in limita competentelor stabilite de legile de organizare si functionare a acestora;

5.      Promovarea reglementarilor contabile, ale teoriei si practicii contabile.

 

XX. Directia pentru relatia cu Parlamentul, sindicatele si patronatul

1.      Asigurarea sustinerii punctelor de vedere ale Guvernului asupra proiectelor de legi din sfera de competenta a Ministerului Finantelor Publice in Comisiile de specialitate si in cadrul dezbaterilor din sedintele celor doua Camere ale Parlamentului;

2.      Asigurarea transmiterii punctului de vedere al Ministerului Finantelor Publice referitor la propunerile si initiativele legislative, precum si la intrebarile si interpelarile adresate de parlamentari Ministerului Finantelor Publice;

3.      Monitorizarea stadiului proiectelor de acte normative elaborate de Ministerul Finantelor Publice, conform Programului legislativ al Guvernului, precum si a propunerilor ministerului pentru proiectul legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si pentru alte acte normative solicitate de Guvern;

4.      Asigurarea sustinerii punctului de vedere al Ministerului Finantelor Publice, referitor la proiectele de acte normative, strategii si programe dezbatute in cadrul Consiliului Economic si Social;

5.      Solutionarea operativa a semnalelor (memorii, proteste etc.) primite de la organizatiile sindicale si patronale, si alte asociatii legal constituite;

6.      Analizarea proiectelor de acte normative si a proiectelor de programe si strategii nematerializate in proiecte de acte normative initiate de Ministerul Finantelor Publice, in cadrul sedintelor Comisiei de dialog social constituita la nivelul Ministerului Finantelor Publice;

7.      Asigurarea unui dialog constructiv cu partenerii de dialog social, in spiritul respectului reciproc si in conformitate cu principiile si standardele europene.

 

XXI. Directia generala de reglementare in domeniul activelor statului

1.      Reglementarea unor domenii ale disciplinei financiare:

a.   bugetele de venituri si cheltuieli;

b.   amortizarea activelor corporale si necorporale;

c.   monitorizarea unor agenti economici, conform sarcinilor stabilite prin acordurile cu organismele financiare internationale;

d.   elaborarea/analizarea actelor normative privind respectarea disciplinei financiar-contabile privind incasarile si platile in numerar si diminuarea blocajului financiar, alte reglementari in domeniu;

2.      Centralizarea inventarului bunurilor din domeniul public al statului;

3.      Reglementarea valorificarii bunurilor intrate in proprietatea privata a statului;

4.      Avizarea actelor normative referitoare la privatizarea, reorganizarea si restructurarea societatilor nationale, companiilor nationale, societatilor comerciale si societatilor bancare.

 

XXII. Directia generala de investitii, achizitii publice si servicii interne

1.      Achizitii si investitii publice;

2.      Transporturi auto;

3.      Administratie;

4.      Gospodarirea patrimoniului;

5.      Arhiva si registratura generala;

6.      Asistarea conducerii;

7.      Secretariat;

8.      Medicina muncii;

9.      Protectia muncii;

10. Gestionarea bazei de date privind accesul persoanelor si vizitatorilor.

 

 

XXIII. Directia generala juridica

1.      Asigurarea legalitatii actelor si documentelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice sau supuse avizului acestuia;

2.      Asigurarea reprezentarii Ministerului Finantelor Publice si a statului, in cauzele aflate pe rolul instantelor de judecata sau al altor organisme cu caracter jurisdictional.

 

XXIV. Unitatea centrala de armonizare pentru auditul public intern

1.      Elaborarea, conducerea si aplicarea unei strategii unitare in domeniul auditului public intern;

2.      Dezvoltarea cadrului normative general, respectiv norme, ghiduri, proceduri in domeniul auditului public intern;

3.      Coordonarea sistemului de recrutare si pregatire profesionala in domeniul auditului public intern;

4.      Coordonarea evaluarii activitatii de audit si de natura intersectoriala;

5.      Aplicarea unitara a cadrului normativ al activitatii de audit;

6.      Asigurarea elaborarii unitare a normelor pentru auditarea fondurilor externe in concordanta cu standardele in domeniu;

7.      Raportarea rezultatelor activitatii de audit intern;

8.      Asigurarea independentei sefilor structurilor de audit din cadrul entitatilor publice;

9.      Administrarea proiectelor de asistenta cu finantare externa.

 

XXV. Directia de audit public intern

1.      Oferirea de asigurari managementului superior privind buna functionare a sistemelor de management si control din zona activitatilor finantate din fonduri bugetare nationale, precum si din zona activitatilor finantate din fonduri externe;

2.      Oferirea de consiliere managementului in vederea imbunatatirii sistemelor de management si control din zona activitatilor finantate din fonduri bugetare nationale, precum si din zona activitatilor finantate din fonduri externe;

3.      Sprijinirea Unitatii centrale de armonizare pentru auditul public intern in implementarea strategiei unitare in domeniul auditului public intern al fondurilor europene;

4.      Cresterea calitatii activitatii de audit intern in cadrul Directiei de audit public intern si imbunatatirea imaginii auditului intern in cadrul Ministerului Finantelor Publice.

 

 

 

 

 

 

 

XXVI. Directia de evaluare a veniturilor bugetului general consolidat

1.      Asigurarea directiei de sinteza din minister cu informatii si documente ce stau la baza evaluarii veniturilor (bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetelor locale), in vederea elaborarii proiectului legii bugetare anuale si ale legilor de rectificare la termenele prevazute de lege;

2.      Avizarea proiectelor de acte normative initiate de structurile din minister, organisme politice, entitati publice, structuri administrative interne, care genereaza influente in structura si volumul impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, ale bugetelor locale;

3.      Elaborarea repartizarii pe trimestre, luni si saptamani a prevederilor privind veniturile bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin legi bugetare anuale;

4.      Monitorizarea, analiza si informarea directiei de sinteza din minister cu privire la executia veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetelor locale, in corelare cu indicatorii macroeconomici;

5.      Stabilirea metodologiilor de evaluare a veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetelor locale;

6.      Elaborarea de propuneri pentru imbunatatirea clasificatiei veniturilor;

7.      Participarea si elaborarea lucrarilor referitoare la furnizarea de informatii privind veniturile bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetelor locale (Comisia Europeana, F.M.I.) sau diverse misiuni ale agentiilor de rating;

8.      Mediatizarea transparentei si valorii informationale a veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetelor locale prin publicarea site-ului ministerului a unor lucrari elaborate la nivelul directiei.

 

XXVII. Directia generala a tehnologiei informatiei

  1. Elaborarea, implementarea si dezvoltarea sistemului informatic in domeniul finantelor publice;
  2. Realizarea si actualizarea periodica a strategiei TI (tehnologia informatiei) si a planurilor de actiune anuale si trimestriale;
  3. Dezvoltarea de aplicatii software in cadrul sistemului integrat de informatii;
  4. Intretinerea infrastructurii hardware, software si de comunicatii pentru nivelul central si coordonarea activitatii in teritoriu;
  5. Realizarea protocoalelor de schimb de date cu alte organizatii;
  6. Reprezentarea activitatii TI in raport cu alte organizatii nationale sau internationale.

 

XXVIII. Directia de autorizari

1.      Analiza documentatiilor depuse de agentii economici si emiterea autorizatiilor de functionare a antrepozitelor fiscale, a importatorilor de produse accizabile, a unitatilor emitente de tichete de masa si a licentelor pentru exploatarea jocurilor de noroc, conform deciziilor comisiei de autorizare numite, pentru fiecare domeniu in parte, prin ordin al ministrului finantelor publice;

2.      Analiza respectarii conditiilor de autorizare pe intreaga perioada autorizata;

3.      Imbunatatirea cadrului normativ referitor la autorizarea antrepozitelor fiscale si a importatorilor de produse accizabile, precum si a activitatilor din domeniul de autorizare, organizare si exploatare a jocurilor de noroc si a unitatilor emitente de tichete de masa;

4.      Elaborarea de proiecte de acte normative referitoare la autorizarea antrepozitelor fiscale si a importatorilor de produse accizabile, precum si a activitatilor din domeniul de autorizare, organizare si exploatare a jocurilor de noroc si a unitatilor emitente de tichete de masa.

 

XXIX. Purtator de cuvant si relatii cu mass-media

1.      Elaborarea si implementarea strategiei de comunicare a Ministerului Finantelor Publice, realizarea si promovarea cadrului de lucru comunicational;

2.      Realizarea, intretinerea si optimizarea imaginii Ministerului Finantelor Publice;

3.      Intretinerea, dezvoltarea si optimizarea relatiilor cu mass-media;

4.      Asigurarea organizarii si a derularii optime a activitatilor de acces la informatii de interes public, a transparentei decizionale si a celor de relatii cu publicul si solutionare a petitiilor;

5.      Derularea si optimizarea organizarii de evenimente, primire delegatii din tara si strainatate, reprezentare si protocol.