COMISIA DE MONITORIZARE, COORDONARE SI INDRUMARE
METODOLOGICA A DEZVOLTARII SISTEMULUI DE CONTROL MANAGERIAL AL MINISTERULUI
FINANTELOR PUBLICE
PROGRAMUL
DE DEZVOLTARE
A
SISTEMULUI DE CONTROL MANAGERIAL AL
MINISTERULUI
FINANTELOR PUBLICE
Prima etapa
STABILIREA OBIECTIVELOR
GENERALE ALE MINISTERULUI SI A ACELORA
SPECIFICE DIRECTIILOR GENERALE / DIRECTIILOR, ASA CUM SUNT PREVAZUTE ACESTEA IN
ACTELE NORMATIVE
-
Elaborarea si implementarea Strategiei si a Programului
de Guvernare in domeniul finantelor publice, in exercitarea administrarii
generale a finantelor publice;
-
Asigurarea utilizarii parghiilor financiare si valutare
in concordanta cu cerintele economiei de piata si pentru stimularea initiativei
agentilor economici;
-
Elaborarea cadrului normativ si institutional necesar
pentru realizarea obiectivelor strategice in domeniul sau de activitate,
inclusiv armonizarea cadrului legislativ cu reglementarile Uniunii Europene;
-
Elaborarea si implementarea politicii bugetare si a
politicii fiscale a Guvernului, precum si corelarea acestora cu celelalte
politici economico-sociale;
-
Administrarea veniturilor statului;
-
Contractarea si administrarea datoriei publice;
-
Administrarea resurselor derulate prin trezoreria
statului;
-
Exercitarea controlului financiar public intern;
-
Asigurarea evidentei centralizate a bunurilor ce
constituie domeniul public al statului;
-
Coordonarea asistentei financiare nerambursabile sub
forma instrumentelor structurale, acordate Romaniei de Uniunea Europeana si
statele membre ale acesteia;
-
Administrarea financiara a fondurilor PHARE, ISPA si
SAPARD;
-
Coordonarea relatiilor bugetare cu Uniunea Europeana,
precum si contactele cu structurile comunitare, din punct de vedere administrativ,
in acest domeniu;
-
Elaborarea si implementarea politicii in domeniul
sistemelor de management financiar si control la institutiile publice, precum
si perfectionarea managementului fondurilor publice;
-
Coerenta, stabilitatea si predictibilitatea finantelor
publice pe termen mediu;
-
Intarirea autoritatii Ministerului Finantelor Publice si
a institutiilor care isi desfasoara activitatea in subordinea sau sub
autoritatea sa;
-
Transparenta activitatii in toate domeniile sale de
activitate, colaborarea optima cu partenerii sociali, asigurarea unui mediu de
afaceri concurential si predictibil;
-
Asigurarea implementarii politicii in domeniul ajutorului
de stat, in calitatea sa de furnizor de ajutor de stat.
I. Directia generala de
sinteza a politicilor bugetare
1.
Elaborarea proiectului anual de buget, a legii bugetare
anuale si a legilor de rectificare la termenele prevazute de lege, pe baza
informatiilor si documentelor primite de la directiile implicate din minister;
2.
Elaborarea documentelor de sinteza privind bugetul
general consolidat, prin agregarea informatiilor primite de la directiile
implicate din minister;
3.
Elaborarea repartizarii pe trimestre a prevederilor
bugetare aprobate prin legile bugetare anuale;
4.
Monitorizarea si analiza executiei bugetului general
consolidat, pe baza informatiilor primite de directiile implicate, in scopul
asigurarii unei pozitii bugetare solide;
5.
Elaborarea clasificatiei si statisticilor indicatorilor
privind finantele publice pentru armonizarea cu normele internationale;
6.
Perfectionarea cadrului legislativ din domeniul
finantelor publice, in scopul adaptarii acestuia la evolutiile din domeniu;
7.
Participarea la elaborarea lucrarilor privind integrarea
Romaniei in Uniunea Europeana:
î
Elaborarea capitolului „Finante publice” din Programul Economic
de Preaderare / Programul de Convergenta (cand Romania va deveni stat membru al
Uniunii Europene);
î
Participarea la elaborarea Planului National de
Dezvoltare Economica, document de planificare strategica a Romaniei, pe
probleme specifice activitatii directiei;
î
Participarea la elaborarea lucrarilor referitoare la cap.
29 „Prevederi financiare si bugetare”, cap. 21 „Politica regionala si
coordonarea instrumentelor structurale”;
î
Elaborarea si transmiterea notificarii deficitului si a
datoriei guvernamentale conform metodologiei ESA 95;
î
Participarea la grupul de lucru privind calitatea
finantelor publice desfasurat la Bruxelles periodic, precum si alte reuniuni
internationale pe probleme specifice activitatii sale.
8.
Participarea si elaborarea lucrarilor privind furnizarea
de informatii la organismele financiare (Comisia Europeana, F.M.I, O.E.C.D,
B.M.) sau diverse misiuni ale agentiilor de rating;
9.
Mediatizarea transparentei si valorii informationale a
bugetului, prin publicarea pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a
unor lucrari elaborate la nivelul directiei (de ex: Legea bugetului de stat,
Bugetul pe scurt, Buletinul informativ lunar, Executia bugetului general
consolidat, Raportul privind situatia macroeconomica pentru anul bugetar si
proiectia acesteia pentru urmatorii trei ani fata de anul bugetar).
II. Directia generala de programare bugetara si
coordonarea politicilor publice sectoriale
III. Unitatea de coordonare a relatiilor bugetare cu
Uniunea Europeana
1.
Coordoneaza calcularea, incasarea, plata si controlul
contributiei Romaniei la sistemul resurselor proprii ale Uniunii Europene,
precum si raportarile catre aceasta in domeniu;
2.
Formuleaza si sustine pozitiile Romaniei pe parcursul
procedurii de elaborare, aprobare si executie a bugetului comunitar;
3.
Monitorizeaza fluxurile financiare de la si catre Uniunea
Europeana, in vederea determinarii impactului pozitiei nete a Romaniei in
relatia financiara cu UE asupra bugetului national;
4.
Urmareste acquis-ul comunitar in legatura cu
sistemul bugetar comunitar si adapteaza cadrul normativ si metodologic
national, conform evolutiei acestuia;
5.
Formuleaza si sustine pozitiile Romaniei privind
propunerile de modificare a acquis-ului comunitar in domeniul sistemului
bugetar comunitar;
6.
Coordoneaza contactele cu structurile comunitare, din
punct de vedere administrativ, in domeniul relatiilor bugetare cu Uniunea
Europeana;
7.
Participa la reuniunile structurilor comunitare in
domeniul relatiilor bugetare cu Uniunea Europeana.
IV. Directia generala a contabilitatii publice si a
sistemului de decontari in sectorul public
1.
Stabilirea sistemului de organizare si functionare a trezoreriei
statului, elaborarea proiectelor de acte normative si elaborarea normelor
metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii trezoreriei statului;
2.
Elaborarea normelor metodologice privind procedurile
contabile si sistemul de raportare a informatiilor furnizate de contabilitatea
publica;
3.
Elaborarea normelor metodologice cu privire la incheierea
executiei bugetare la finele anului, precum si elaborarea situatiilor
financiare centralizate, trimestriale si anuale, ale institutiilor publice, pe
bugetele componente ale bugetului general consolidat;
4.
Elaborarea lucrarilor privind contul general anual de
executie a bugetului de stat, a contului de executie a bugetului de asigurari
sociale de stat, care au ca anexe conturile anuale de executie a bugetelor
fondurilor speciale si bugetele ordonatorilor principali de credite;
5.
Intocmirea trimestriala si anuala a bilantului general al
trezoreriei statului, impreuna cu contul de executie al bugetului trezoreriei statului;
6.
Elaborarea si administrarea bugetului de venituri si
cheltuieli al trezoreriei statului;
7.
Deschiderea creditelor bugetare pentru cheltuielile
fiecarui ordonator principal de credite;
8.
Asigurarea derularii operatiunilor de incasari si plati
in cadrul sistemului inter-trezorerii, precum si cele in relatiile cu
institutiile de credit, in calitatea Ministerului Finantelor Publice de
participant direct la Sistemul national de plati;
9.
Asigurarea organizarii si conducerii contabilitatii
operatiunilor efectuate de Ministerul Finantelor Publice in contul si in numele
statului;
10.
Elaborarea zilnica a
executiei contului curent general al trezoreriei statului cu desfasurare pe
bugete, si lunar executia de casa prin trezoreria statului a bugetelor ce
compun sistemul bugetar, in scopul monitorizarii executiei bugetare;
11.
Elaborarea si derularea
programelor de perfectionare profesionala in domeniul contabilitatii publice si
al trezoreriei statului cu personalul din cadrul Ministerului Finantelor
Publice si al unitatilor descentralizate ale acestuia, precum si din alte
institutii publice, prin Scoala de Finante Publice si alte organisme
specializate in domeniu.
V. Unitatea centrala de armonizare a sistemelor de
management financiar si control
VI. Unitatea de management a trezoreriei statului
1. Contractarea si administrarea datoriei publice
guvernamentale;
1.1. Analizeaza, fundamenteaza, propune cadrul legislativ
si stabileste masurile privind imprumuturile necesare in vederea acoperirii
deficitului bugetar si refinantarii datoriei publice guvernamentale interne;
administreaza datoria publica guvernamentala interna, urmareste rambursarea
acesteia si achitarea dobanzilor aferente, in conditiile legii;
1.2. Elaboreaza proiecte de acte normative privind
datoria publica si trezoreria statului;
1.3. Contracteaza si garanteaza imprumuturi de stat de pe
piata financiara interna si externa, in scopul si in limitele competentelor
stabilite de lege;
1.4. Asigura punerea in circulatie prin Banca Nationala a
Romaniei, pe baza de conventie, a unor instrumente financiare specifice;
2. Monitorizarea datoriei publice locale interne;
3. Elaboreaza plafonul de indatorare publica interna si
externa;
4. Elaboreaza raportul privind datoria publica
guvernamentala interna si externa, pe care il prezinta semestrial Guvernului si
Parlamentului;
5. Participa la elaborarea lucrarilor privind
integrarea Romaniei in Uniunea Europeana cu contributii privind datoria
guvernamentala:
-
participa la elaborarea cap. „Finante publice” din
Programul Economic de Preaderare / Programul de convergenta (la momentul
aderarii);
-
participa la elaborarea Planului National de Dezvoltare
Economica;
-
participa la elaborarea Programului National de Reforme
pentru Implementarea Strategiei de la Lisabona;
-
participa la elaborarea lucrarilor referitoare la cap. 4
„Libera circulatie a capitalurilor” si cap. 11 „Uniunea Economica si Monetara”;
-
participa la elaborarea Notificarii deficitului si a
datoriei guvernamentale, conform metodologiei ESA 95;
6. Elaboreaza contul general al datoriei publice,
anexa a contului general anual de executie a bugetului de stat;
7. Raporteaza datoria publica catre organismele
financiare (Comisia Europeana, FMI, BM), agentii de rating, alti
creditori;
8. Administrarea resurselor derulate prin trezoreria
statului;
8.1. Administreaza contul general al trezoreriei statului,
deschis la Banca Nationala a Romaniei, scop in care incheie conventii cu
aceasta;
8.2. Stabileste sistemul de organizare si
functionare a trezoreriei statului, in vederea efectuarii operatiunilor de
incasari si plati pentru sectorul public.
VII. Directia generala a finantelor publice externe
1.
Imbunatatirea cadrului legal privind datoria publica
externa, lege si norme de aplicare, avizarea finala a proiectului legii
datoriei publice;
2.
Elaborarea strategiei de indatorare publica externa;
3.
Coordonarea activitatilor de indatorare publica externa,
in conformitate cu strategia de indatorare publica;
4.
Coordonarea administrarii portofoliului de datoriei
publica externa;
5.
Restructurarea portofoliului de datorie publica, conform
strategiei;
6.
Pregatirea unui cadru de activitati de management al
riscurilor decurgand din portofoliul de datorie publica externa;
7.
Raportarea contractarii si utilizarii datoriei publice
externe;
8.
Furnizarea datelor necesare pentru elaborarea de catre Unitatii
de management a trezoreriei statului a Contului datoriei publice externe;
9.
Sinteza portofoliilor de datorie externa.
VIII. Directia generala acorduri, cooperare
internationala si decontari externe
1.
Gestionarea serviciului datoriei publice externe
provenind din imprumuturi externe contractate direct sau garantate de stat;
2.
Gestionarea fondului de risc;
3.
Stimularea de catre stat prin parghiile financiare a
activitatii de comert exterior;
4.
Gestionarea fondului de contrapartida constituit din
contravaloarea in moneda nationala a ajutoarelor economice externe
nerambursabile;
5.
Pregatirea, negocierea, semnarea sau avizarea acordurilor
guvernamentale bilaterale si de cooperare internationala;
6.
Analiza petitiilor persoanelor fizice si juridice romane
si straine privind:
-
detinerea unor titluri de stat emise in Romania inainte
de anul 1945;
-
nationalizarea bunurilor imobile in perioada 1945-1989.
IX. Oficiul de Plati si Contractare PHARE
1.
Asigurarea managementului financiar al procesului de
implementare a proiectelor PHARE si a masurilor ISPA;
2.
Asigurarea managementului administrativ al procesului de
implementare a proiectelor PHARE si a masurilor ISPA;
3.
Organizarea licitatiilor in conformitate cu legislatia
romana in vigoare si cu procedurile Comisiei Europene;
4.
Organizarea sesiunilor de instruire a autoritatilor de
implementare/beneficiari finali pentru obtinerea acreditarii Extended
Descentralized Implementation System – Sistem Extins Descentralizat de
Implementare (EDIS);
5.
Coordonarea si eficientizarea procesului de contractare a
fondurilor europene PHARE si ISPA;
6.
Asigurarea unei raportari eficiente.
X. Autoritatea de Plata
1.
Asigurarea gestionarii, in calitate de Fond National, a
asistentei financiare nerambursabile de 5,23 miliarde euro, acordata Romaniei
de Uniunea Europeana, in perioada de preaderare, prin intermediul programelor
de preaderare PHARE, ISPA si SAPARD;
2.
Asigurarea gestionarii, in calitate de Autoritate de
plata/certificare, a asistentei financiare nerambursabile acordata Romaniei de
catre Uniunea Europeana, incepand cu data aderarii, prin intermediul fondurilor
structurale si de coeziune, potrivit prevederilor reglementarilor comunitare.
XI. Directia
generala de armonizare legislativa si integrare europeana
1.
Participarea la procesul de gestionare a afacerilor
europene in domeniile din competenta Ministerului Finantelor Publice;
2.
Coordonarea si asigurarea unei pozitii coerente a
Ministerului Finantelor Publice pe probleme legate de afaceri europene;
3.
Monitorizarea implementarii tehnice si financiare a
asistentei nerambursabile acordata, de catre Uniunea Europeana, Ministerului
Finantelor Publice.
XII. Directia generala ajutor de stat, practici
neloiale si preturi reglementate
1.
Aplicarea, in calitate de principal furnizor de ajutor de
stat, a legislatiei in domeniul ajutorului de stat;
2.
Aplicarea dispozitiilor legale in domeniul preturilor,
pentru care legea abiliteaza Ministerul Finantelor Publice;
3.
Urmarirea evolutiei preturilor in economie;
4.
Aplicarea dispozitiilor legale in domeniul concurentei
neloiale si al publicitatii, pentru care legea abiliteaza Ministerul Finantelor
Publice;
5.
Participarea la schimbul de informatii si experienta in
relatiile cu organizatiile si institutiile internationale, in domeniul sau de
activitate.
XIII. Directia generala a politicilor si resurselor
umane
1.
Elaborarea planului de actiune pentru anul curent;
2.
Managementul activitatii;
3.
Recrutarea personalului;
4.
Evaluarea performantelor;
5.
Dezvoltarea carierei;
6.
Stabilirea drepturilor salariale, de stimulare si
recompensare a personalului;
7.
Gestionarea resurselor umane;
8.
Perfectionarea pregatirii profesionale;
9.
Comunicarea si consultanta.
XIV. Directia buget si contabilitate interna
1.
Proiectarea, repartizarea si gestionarea judicioasa a
bugetului Ministerului Finantelor Publice;
2.
Evidentierea patrimoniului Ministerului Finantelor
Publice;
3.
Propuneri de elaborare, modificare si derulare a actelor
normative specifice activitatii;
4.
Intocmirea, centralizarea si raportarea situatiilor financiare
trimestriale si anuale pentru activitatea proprie si unitatile subordonate;
5.
Coordonarea si realizarea obiectiva a activitatii de
salarizare la nivelul centralei Ministerului Finantelor Publice;
6.
Realizarea activitatii de control financiar preventiv propriu
pentru centrala ministerului (mai putin fondurile comunitare);
7.
Intocmirea situatiilor financiare pentru Revista de
finante publice si contabilitate, si reflectarea activitatii desfasurate de
aceasta din punct de vedere financiar-contabil.
XV. Autoritatea de management pentru cadrul de
sprijin comunitar
1. |
Asigurarea programarii,
coordonarii, gestionarii, monitorizarii si evaluarii utilizarii asistentei
financiare nerambursabile acordate Romaniei de Uniunea Europeana si statele membre
ale acesteia si indeplinirea rolului de coordonator national al asistentei
financiare in relatia cu Uniunea Europeana; |
2. |
Coordonarea pregatirii
si implementarii cadrului legislativ, institutional si procedural pentru
gestionarea instrumentelor structurale; |
3. |
Asigurarea realizarii
si functionarii sistemului informatic privind managementul financiar si
tehnic al fondurilor pre- si post-aderare; |
4. |
Coordonarea elaborarii
Planului national de dezvoltare, document de planificare strategica si
programare financiara multianuala a Romaniei, elaborat pe baza strategiilor
sectoriale si a strategiei nationale de dezvoltare regionala si care
fundamenteaza fondurile de tip structural alocate de Uniunea Europeana in
perioada de preaderare si instrumentele structurale dupa aderare; |
5. |
Asigurarea realizarii
activitatilor aferente procesului de publicare a memorandumurilor de
finantare PHARE, precum si de ratificare si/sau amendare a acordurilor
interguvernamentale privind acordarea asistentei financiare nerambursabile
acordate de statele membre ale Uniunii Europene; |
6. |
Asigurarea supunerii
dezbaterii Guvernului, periodic, a rapoartelor privind modul de utilizare a
asistentei financiare nerambursabile; |
7. |
Coordonarea
participarii Romaniei si indeplinirea functiei de punct national de contact
la proiectele de infratire institutionala cu statele membre; |
8. |
Asigurarea
managementului tehnic pentru proiectele din cadrul Acordului privind
programul de cooperare economica pe 5 ani, incheiat intre Guvernul Romaniei
si Guvernul Republicii Elene. |
XVI. Autoritatea de management pentru
infrastructura
1.
Evaluarea, coordonarea si transmiterea la Comisia
Europeana a strategiilor sectoriale ISPA (mediu si transporturi);
2.
Analiza, avizarea si transmiterea la Comisia Europeana a
aplicatiilor pentru Programul ISPA;
3.
Verificarea stadiului indeplinirii procedurilor privind
mecanismul de co-finantare pentru proiecte ISPA;
4.
Monitorizarea proiectelor ISPA prin organizarea
reuniunilor lunare si a comitetelor de monitorizare ISPA;
5.
Analiza implicatiilor si a necesitatii oricaror
modificari privind cadrul institutional pentru programul ISPA;
6.
Coordonarea si monitorizarea indeplinirii angajamentelor
asumate ca urmare a obtinerii acreditarii EDIS pentru programul ISPA;
7.
Elaborarea Raportului anual ISPA privind aplicarea
cerintelor minime pentru sistemul de management financiar si control;
8.
Respectarea procedurilor privind managementul riscurilor,
prevenirea si identificarea neregulilor;
9.
Participarea la misiunile on the spot privind
controlul ex-ante al declaratiilor de cheltuieli;
10.
Elaborarea strategiei
nationale pentru promovarea si implementarea proiectelor in parteneriat
public-privat (PPP);
11.
Respectarea procedurilor
pentru elaborarea si promovarea actelor normative in vederea reglementarii
activitatii tip PPP;
12.
Elaborarea manualului
privind procedura de acordare a contractelor de tip PPP.
XVII. Directia generala legislatie impozite directe
1.
Elaborarea de acte normative in domeniul impozitelor
directe, in concordanta cu politica fiscala a Guvernului si cu practicile
internationale;
2.
Participarea la lucrarile Uniunii Europene in domeniul
impozitarii directe;
3.
Participarea si elaborarea lucrarilor necesare privind
furnizarea de informatii si pozitia institutiei la organisme internationale (F.M.I.,
O.E.C.D., B.M. etc.);
4.
Avizarea proiectelor de acte normative cu implicatii
asupra reglementarilor privind impozitele directe;
5.
Intocmirea de studii, analize si documentari legate de
armonizarea legislatiei nationale cu privire la impozitele directe, cu
legislatia Uniunii Europene;
6.
Schimbul de informatii pe linia impozitelor directe cu
autoritatile competente din diferite tari in baza prevederilor conventiilor de
evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu aceste state;
7.
Negocierea conventiilor de evitare a dublei impuneri si
asigurarea aplicarii unitare a acestora;
8.
Urmareste implementarea si aplicarea directivelor UE;
9.
Indruma organele fiscale teritoriale privind modul de
aplicare a legislatiei fiscale in domeniul impozitelor directe;
10.
Transmite O.E.C.D. pozitia Romaniei cu privire
la modificarile aduse modelului O.E.C.D. al conventiilor pentru evitarea dublei
impuneri;
11.
Transmite O.N.U. pozitia Romaniei cu privire
la modificarile aduse la modelul O.N.U. al conventiilor pentru evitarea dublei
impuneri de comitetul de experti pe probleme de cooperare internationala in
domeniul fiscal.
XVIII. Directia generala legislatie impozite
indirecte
1.
Elaborarea de acte normative in domeniul impozitelor
indirecte, in concordanta cu politica fiscala a Guvernului si cu practicile
internationale;
2.
Avizarea proiectelor de acte normative cu implicatii
asupra reglementarilor privind impozitele indirecte;
3.
Intocmirea de studii, analize si documentari legate de
armonizarea legislatiei nationale cu privire la impozitele indirecte, cu
legislatia Uniunii Europene;
4.
Indrumarea organelor fiscale teritoriale privind modul de
determinare si calculare a impozitelor indirecte.
XIX. Directia de reglementari contabile
1.
Reglementarea contabilitatii agentilor economici,
persoanelor juridice fara scop patrimonial si persoanelor fizice care
desfasoara activitati independente;
2.
Avizarea reglementarilor contabile specifice elaborate de
Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor pentru entitatile care sunt coordinate si
supravegheate de acestea;
3.
Avizarea unor proiecte de acte normative referitoare la
aplicarea legislatiei privind impozite si taxe, reorganizarea entitatilor
economice cu capital de stat, privind recunoasterea organizatiilor fara scop
patrimonial ca fiind de utilitate publica etc.;
4.
Supravegherea activitatii desfasurate de organismele
profesionale ale auditorilor financiari si ale contabililor autorizati si
expertilor contabili, in limita competentelor stabilite de legile de organizare
si functionare a acestora;
5.
Promovarea reglementarilor contabile, ale teoriei si
practicii contabile.
XX. Directia pentru relatia cu Parlamentul,
sindicatele si patronatul
1.
Asigurarea sustinerii punctelor de vedere ale Guvernului
asupra proiectelor de legi din sfera de competenta a Ministerului Finantelor
Publice in Comisiile de specialitate si in cadrul dezbaterilor din sedintele
celor doua Camere ale Parlamentului;
2.
Asigurarea transmiterii punctului de vedere al
Ministerului Finantelor Publice referitor la propunerile si initiativele
legislative, precum si la intrebarile si interpelarile adresate de parlamentari
Ministerului Finantelor Publice;
3.
Monitorizarea stadiului proiectelor de acte normative
elaborate de Ministerul Finantelor Publice, conform Programului legislativ al
Guvernului, precum si a propunerilor ministerului pentru proiectul legii
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si pentru alte acte
normative solicitate de Guvern;
4.
Asigurarea sustinerii punctului de vedere al Ministerului
Finantelor Publice, referitor la proiectele de acte normative, strategii si
programe dezbatute in cadrul Consiliului Economic si Social;
5.
Solutionarea operativa a semnalelor (memorii, proteste
etc.) primite de la organizatiile sindicale si patronale, si alte asociatii
legal constituite;
6.
Analizarea proiectelor de acte normative si a proiectelor
de programe si strategii nematerializate in proiecte de acte normative initiate
de Ministerul Finantelor Publice, in cadrul sedintelor Comisiei de dialog
social constituita la nivelul Ministerului Finantelor Publice;
7.
Asigurarea unui dialog constructiv cu partenerii de
dialog social, in spiritul respectului reciproc si in conformitate cu
principiile si standardele europene.
XXI. Directia generala de reglementare in domeniul
activelor statului
1.
Reglementarea unor domenii ale disciplinei financiare:
a.
bugetele de venituri si cheltuieli;
b.
amortizarea activelor corporale si necorporale;
c.
monitorizarea unor agenti economici, conform sarcinilor
stabilite prin acordurile cu organismele financiare internationale;
d.
elaborarea/analizarea actelor normative privind
respectarea disciplinei financiar-contabile privind incasarile si platile in
numerar si diminuarea blocajului financiar, alte reglementari in domeniu;
2.
Centralizarea inventarului bunurilor din domeniul public
al statului;
3.
Reglementarea valorificarii bunurilor intrate in
proprietatea privata a statului;
4.
Avizarea actelor normative referitoare la privatizarea,
reorganizarea si restructurarea societatilor nationale, companiilor nationale,
societatilor comerciale si societatilor bancare.
XXII. Directia generala de investitii, achizitii
publice si servicii interne
1.
Achizitii si investitii publice;
2.
Transporturi auto;
3.
Administratie;
4.
Gospodarirea patrimoniului;
5.
Arhiva si registratura generala;
6.
Asistarea conducerii;
7.
Secretariat;
8.
Medicina muncii;
9.
Protectia muncii;
10.
Gestionarea bazei de
date privind accesul persoanelor si vizitatorilor.
XXIII. Directia generala juridica
1.
Asigurarea legalitatii actelor si documentelor elaborate
de Ministerul Finantelor Publice sau supuse avizului acestuia;
2.
Asigurarea reprezentarii Ministerului Finantelor Publice
si a statului, in cauzele aflate pe rolul instantelor de judecata sau al altor
organisme cu caracter jurisdictional.
XXIV. Unitatea centrala de armonizare pentru
auditul public intern
1.
Elaborarea, conducerea si aplicarea unei strategii
unitare in domeniul auditului public intern;
2.
Dezvoltarea cadrului normative general, respectiv norme,
ghiduri, proceduri in domeniul auditului public intern;
3.
Coordonarea sistemului de recrutare si pregatire
profesionala in domeniul auditului public intern;
4.
Coordonarea evaluarii activitatii de audit si de natura
intersectoriala;
5.
Aplicarea unitara a cadrului normativ al activitatii de
audit;
6.
Asigurarea elaborarii unitare a normelor pentru auditarea
fondurilor externe in concordanta cu standardele in domeniu;
7.
Raportarea rezultatelor activitatii de audit intern;
8.
Asigurarea independentei sefilor structurilor de audit
din cadrul entitatilor publice;
9.
Administrarea proiectelor de asistenta cu finantare
externa.
XXV. Directia de audit public intern
1.
Oferirea de asigurari managementului superior privind
buna functionare a sistemelor de management si control din zona activitatilor
finantate din fonduri bugetare nationale, precum si din zona activitatilor
finantate din fonduri externe;
2.
Oferirea de consiliere managementului in vederea
imbunatatirii sistemelor de management si control din zona activitatilor
finantate din fonduri bugetare nationale, precum si din zona activitatilor
finantate din fonduri externe;
3.
Sprijinirea Unitatii centrale de armonizare pentru auditul
public intern in implementarea strategiei unitare in domeniul auditului public
intern al fondurilor europene;
4.
Cresterea calitatii activitatii de audit intern in cadrul
Directiei de audit public intern si imbunatatirea imaginii auditului intern in
cadrul Ministerului Finantelor Publice.
XXVI. Directia de evaluare a veniturilor bugetului
general consolidat
1.
Asigurarea directiei de sinteza din minister cu
informatii si documente ce stau la baza evaluarii veniturilor (bugetului de
stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru
somaj, bugetului fondului national unic de asigurari sociale de sanatate,
bugetelor locale), in vederea elaborarii proiectului legii bugetare anuale si
ale legilor de rectificare la termenele prevazute de lege;
2.
Avizarea proiectelor de acte normative initiate de
structurile din minister, organisme politice, entitati publice, structuri
administrative interne, care genereaza influente in structura si volumul
impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului
fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, ale bugetelor locale;
3.
Elaborarea repartizarii pe trimestre, luni si saptamani a
prevederilor privind veniturile bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin legi bugetare
anuale;
4.
Monitorizarea, analiza si informarea directiei de sinteza
din minister cu privire la executia veniturilor bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului
fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetelor locale, in
corelare cu indicatorii macroeconomici;
5.
Stabilirea metodologiilor de evaluare a veniturilor
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului
asigurarilor pentru somaj, bugetului fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, bugetelor locale;
6.
Elaborarea de propuneri pentru imbunatatirea
clasificatiei veniturilor;
7.
Participarea si elaborarea lucrarilor referitoare la
furnizarea de informatii privind veniturile bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului
fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetelor locale
(Comisia Europeana, F.M.I.) sau diverse misiuni ale agentiilor de rating;
8.
Mediatizarea transparentei si valorii informationale a
veniturilor bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat,
bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate, bugetelor locale prin publicarea site-ului
ministerului a unor lucrari elaborate la nivelul directiei.
XXVII. Directia generala a tehnologiei informatiei
XXVIII. Directia de autorizari
1.
Analiza documentatiilor depuse de agentii economici si
emiterea autorizatiilor de functionare a antrepozitelor fiscale, a
importatorilor de produse accizabile, a unitatilor emitente de tichete de masa
si a licentelor pentru exploatarea jocurilor de noroc, conform deciziilor comisiei
de autorizare numite, pentru fiecare domeniu in parte, prin ordin al
ministrului finantelor publice;
2.
Analiza respectarii conditiilor de autorizare pe intreaga
perioada autorizata;
3.
Imbunatatirea cadrului normativ referitor la autorizarea
antrepozitelor fiscale si a importatorilor de produse accizabile, precum si a
activitatilor din domeniul de autorizare, organizare si exploatare a jocurilor
de noroc si a unitatilor emitente de tichete de masa;
4.
Elaborarea de proiecte de acte normative referitoare la
autorizarea antrepozitelor fiscale si a importatorilor de produse accizabile,
precum si a activitatilor din domeniul de autorizare, organizare si exploatare
a jocurilor de noroc si a unitatilor emitente de tichete de masa.
XXIX. Purtator de cuvant si relatii cu mass-media
1.
Elaborarea si implementarea strategiei de comunicare a
Ministerului Finantelor Publice, realizarea si promovarea cadrului de lucru
comunicational;
2.
Realizarea, intretinerea si optimizarea imaginii
Ministerului Finantelor Publice;
3.
Intretinerea, dezvoltarea si optimizarea relatiilor cu
mass-media;
4.
Asigurarea organizarii si a derularii optime a
activitatilor de acces la informatii de interes public, a transparentei
decizionale si a celor de relatii cu publicul si solutionare a petitiilor;
5.
Derularea si optimizarea organizarii de evenimente,
primire delegatii din tara si strainatate, reprezentare si protocol.