La începutul procesului de evaluare ex-ante,
evaluatorul a folosit ca bază pentru redactarea punctelor sale de vedere
iniţiale prima versiune preliminară a Programului Operaţional
„Dezvoltarea Capacităţii Administrative” ( PO DCA). Pe parcursul
evaluării, au fost analizate trei versiuni preliminare ale programului
operaţional. Primele comentarii au fost făcute
pe baza versiunii din aprilie
PO DCA a fost refăcut şi actualizat şi ia în considerare
atât consultările dintre evaluator şi AM, precum şi rezultatele
diferitelor întâlniri de informare.
Întrebările-cheie folosite pe parcursul
procesului de evaluare au fost următoarele:
În ce măsură a identificat PO DCA
mijloacele adecvate pentru abordarea aspectelor legate de problemele şi
oportunităţile cu care se confruntă administraţia
publică din România?
În ce măsură defineşte PO DCA
direcţiile strategice, priorităţile şi obiectivele şi
în ce măsură reflectă o opinie avizată privind
relevanţa acestora şi posibilitatea de a fi realizate astfel încât
să contribuie cel mai bine la dezvoltarea unei administraţii publice
moderne, funcţionale?
Proiectele de dezvoltare a capacităţii administrative au un
succes mai mare dacă obiectivele sunt specifice şi clar
direcţionate. Conform Orientărilor Strategice Comunitare, s-a
recomandat concentrarea fondurilor pe câteva domenii. Cea mai recentă
versiune a PO DCA defineşte în prezent trei domenii prioritare de
intervenţie. Acestea sunt: sănătate, educaţie şi
asistenţă socială. Au fost adăugate criterii de
selecţie ale proiectelor din aceste domenii iar justificarea
selectării sectoarelor prioritare a fost îmbunătăţită. Direcţia de acţiune a fost
consolidată în versiunea revizuită din 6 decembrie a PO DCA prin
introducerea analizei problemelor şi printr-o justificare
suplimentară a priorităţilor, cu ajutorul unei analize
sectoriale. Criteriile de selecţie sunt relevante şi justificate.
Orientarea sectorială nu este însă reflectată în strategie, la
nivel de axe prioritare sau la nivelul domeniilor de intervenţie, precum
şi la nivelul indicatorilor.
Nevoile identificate în PO DCA sunt conforme cu
Orientările Strategice Comunitare, precum şi cu domeniile prioritare
stabilite în Programul de Reformă a Administraţiei Publice (RAP),
asigurând astfel continuitate şi sinergie cu programele anterioare privind
dezvoltarea capacităţii administrative. Problema privind nevoile identificate,
se referă la faptul că acestea nu sunt fundamentate prin nevoile de
capacitate specifice sectoarelor prioritare.
Versiunea
din decembrie
În noua versiune a PO DCA din decembrie 2006 se regăseşte o
analiză SWOT îmbunătăţită.
Axele prioritare nu mai sunt definite astfel încât să facă
distincţia între intervenţiile centrale şi cele locale.
Diferenţa se face acum între eficacitatea organizaţională
şi furnizarea serviciilor. Analiza SWOT reflectă această nouă
abordare. Noua versiune a SWOT este elaborată astfel încât să
reflecte partea de analiză. Constatările din analiza SWOT
reprezintă puncte tari, puncte slabe, ameninţări şi
oportunităţi reale. În prezent, aceasta furnizează o evaluare
bine fondată a situaţiei abordate de program, precum şi o
orientare sectorială.
În noua versiune din decembrie
Versiunea din decembrie
Întreaga revizuire foloseşte arborele problemelor/ obiectivelor pentru
a îmbunătăţi coerenţa documentului, prin urmare există
o mai bună legătură între problemele identificate şi
domeniile de intervenţie alese. Noua versiune defineşte în mod
adecvat domeniile de intervenţie. Conţinutul domeniilor majore de
intervenţie a fost păstrat în majoritatea cazurilor, cu o mai
bună formulare a obiectivelor şi o mai bună corelare cu
obiectivele generale şi specifice. Această formulare a domeniilor
majore este mult mai adecvată din punct de vedere al clientului şi
pentru îmbunătăţirea furnizării serviciilor de către
organismele administraţiei publice.
Folosirea indicatorilor de realizare
imediată şi a valorilor ţintă corespunzătoare
facilitează evaluarea performanţei programelor. În versiunea
nouă sunt prezentaţi indicatori mai buni şi valori
ţintă mai clare,
totuşi reformularea anumitor indicatori a fost recomandată în cadrul
unui atelier de lucru. S-a recomandat de asemenea colectarea datelor pe
bază sectorială pentru a arăta performanţele diferite din
sectoarele prioritare. A fost creat un grup de lucru în cadrul AM DCA, format
din personalul unităţilor de programare, contractare, monitorizare
şi evaluare, în vederea definirii indicatorilor.
Tabelul financiar nu conţine alocarea
resurselor în sectoarele prioritare.
Sistemul de implementare este stabilit. Deoarece nu
este implicat niciun organism intermediar, capacitatea de a gestiona schemele
de granturi la scară mare, în special la nivel local, necesită o
justificare.