Rezumat executiv

 

La începutul procesului de evaluare ex-ante, evaluatorul a folosit ca bază pentru redactarea punctelor sale de vedere iniţiale prima versiune preliminară a Programului Operaţional „Dezvoltarea Capacităţii Administrative” ( PO DCA). Pe parcursul evaluării, au fost analizate trei versiuni preliminare ale programului operaţional. Primele comentarii au fost făcute pe baza versiunii din aprilie 2006 a PO DCA. Acest document a fost revizuit şi modificat în octombrie 2006. Prima versiune preliminară a raportului de evaluare a fost redactată pe baza acestei versiuni a PO. O nouă revizuire şi o reformulare considerabilă a obiectivelor au avut loc în noiembrie şi decembrie 2006 iar această versiune B a raportului de evaluare din 14 ianuarie 2007 ia în considerare modificările aduse PO DCA.

 

PO DCA a fost refăcut şi actualizat şi ia în considerare atât consultările dintre evaluator şi AM, precum şi rezultatele diferitelor întâlniri de informare. 

 

Întrebările-cheie folosite pe parcursul procesului de evaluare au fost următoarele:

 

În ce măsură a identificat PO DCA mijloacele adecvate pentru abordarea aspectelor legate de problemele şi oportunităţile cu care se confruntă administraţia publică din România?

 

În ce măsură defineşte PO DCA direcţiile strategice, priorităţile şi obiectivele şi în ce măsură reflectă o opinie avizată privind relevanţa acestora şi posibilitatea de a fi realizate astfel încât să contribuie cel mai bine la dezvoltarea unei administraţii publice moderne, funcţionale?

 

Proiectele de dezvoltare a capacităţii administrative au un succes mai mare dacă obiectivele sunt specifice şi clar direcţionate. Conform Orientărilor Strategice Comunitare, s-a recomandat concentrarea fondurilor pe câteva domenii. Cea mai recentă versiune a PO DCA defineşte în prezent trei domenii prioritare de intervenţie. Acestea sunt: sănătate, educaţie şi asistenţă socială. Au fost adăugate criterii de selecţie ale proiectelor din aceste domenii iar justificarea selectării sectoarelor prioritare a fost îmbunătăţită.  Direcţia de acţiune a fost consolidată în versiunea revizuită din 6 decembrie a PO DCA prin introducerea analizei problemelor şi printr-o justificare suplimentară a priorităţilor, cu ajutorul unei analize sectoriale. Criteriile de selecţie sunt relevante şi justificate. Orientarea sectorială nu este însă reflectată în strategie, la nivel de axe prioritare sau la nivelul domeniilor de intervenţie, precum şi la nivelul indicatorilor.

 

 

Nevoile identificate în PO DCA sunt conforme cu Orientările Strategice Comunitare, precum şi cu domeniile prioritare stabilite în Programul de Reformă a Administraţiei Publice (RAP), asigurând astfel continuitate şi sinergie cu programele anterioare privind dezvoltarea capacităţii administrative. Problema privind nevoile identificate, se referă la faptul că acestea nu sunt fundamentate prin nevoile de capacitate specifice sectoarelor prioritare.

 

Versiunea din decembrie 2006 a PO DCA se bazează pe rezultatele programelor anterioare. A fost introdus un tabel al lecţiilor învăţate, care cuprinde atât lecţiile din evaluările anterioare, cât şi implicaţiile pentru PO DCA, aşa cum s-a recomandat anterior. Analiza problemelor din această versiune se bazează pe un arbore al problemelor în care ierarhia acestora este clară. Arborele problemelor asigură o mai mare coerenţă în cadrul PO DCA, atât din perspectiva analizei problemelor, cât şi a axelor prioritare.

 

În noua versiune a PO DCA din decembrie 2006 se regăseşte o analiză SWOT îmbunătăţită. 

 

Axele prioritare nu mai sunt definite astfel încât să facă distincţia între intervenţiile centrale şi cele locale. Diferenţa se face acum între eficacitatea organizaţională şi furnizarea serviciilor. Analiza SWOT reflectă această nouă abordare. Noua versiune a SWOT este elaborată astfel încât să reflecte partea de analiză. Constatările din analiza SWOT reprezintă puncte tari, puncte slabe, ameninţări şi oportunităţi reale. În prezent, aceasta furnizează o evaluare bine fondată a situaţiei abordate de program, precum şi o orientare sectorială.

 

În noua versiune din decembrie 2006 a PO DCA obiectivele au fost modificate conform Agendei Lisabona. Modificările sunt conforme cu discuţiile dintre Autoritatea de Management şi evaluator. S-a introdus un nou domeniu major de intervenţie în axa prioritară 2 pentru consolidarea capacităţii de absorbţie pentru fondurile de dezvoltare, domeniu care este relevant datorită unei presiuni tot mai mari asupra administraţiei publice din România privind absorbţia fondurilor UE. Primele două axe prioritare sunt acum susţinute de trei domenii majore de intervenţie. Acestea oferă răspunsuri strategice la problemele identificate în capitolul de analiză şi în analiza SWOT. Strategia este consecventă, iar axele prioritare reflectă nevoi corect justificate.

 

Versiunea din decembrie 2006 a PO DCA demonstrează o legătură mai logică cu analiza SWOT şi cea sectorială. Strategia se concentrează pe aspecte relevante pentru sectoarele selectate, precum şi pentru administraţia publică în general. Selectarea priorităţilor a fost şi ea definită pe această bază.

 

Întreaga revizuire foloseşte arborele problemelor/ obiectivelor pentru a îmbunătăţi coerenţa documentului, prin urmare există o mai bună legătură între problemele identificate şi domeniile de intervenţie alese. Noua versiune defineşte în mod adecvat domeniile de intervenţie. Conţinutul domeniilor majore de intervenţie a fost păstrat în majoritatea cazurilor, cu o mai bună formulare a obiectivelor şi o mai bună corelare cu obiectivele generale şi specifice. Această formulare a domeniilor majore este mult mai adecvată din punct de vedere al clientului şi pentru îmbunătăţirea furnizării serviciilor de către organismele administraţiei publice.

 

 

Folosirea indicatorilor de realizare imediată şi a valorilor ţintă corespunzătoare facilitează evaluarea performanţei programelor. În versiunea nouă sunt prezentaţi indicatori mai buni şi valori ţintă mai clare, totuşi reformularea anumitor indicatori a fost recomandată în cadrul unui atelier de lucru. S-a recomandat de asemenea colectarea datelor pe bază sectorială pentru a arăta performanţele diferite din sectoarele prioritare. A fost creat un grup de lucru în cadrul AM DCA, format din personalul unităţilor de programare, contractare, monitorizare şi evaluare, în vederea definirii indicatorilor.

 

Tabelul financiar nu conţine alocarea resurselor în sectoarele prioritare.

 

Sistemul de implementare este stabilit. Deoarece nu este implicat niciun organism intermediar, capacitatea de a gestiona schemele de granturi la scară mare, în special la nivel local, necesită o justificare.