TITLUL VII
Accize
CAPITOLUL
I
Accize armonizate
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Sfera de
aplicare
Art.162. - Accizele armonizate sunt
taxe speciale de consum care se datoreaza bugetului de stat, pentru urmatoarele
produse provenite din productia interna sau din import:
a) bere;
b) vinuri;
c) bauturi fermentate,
altele decât bere si vinuri;
d) produse intermediare;
e) alcool etilic;
f) produse din tutun;
g) produse energetice;
h) energie electrica.
Definitii
Art.163.
- În întelesul prezentului titlu, se vor folosi următoarele definitii:
a) produsele accizabile sunt produsele prevăzute la art. 162;
b) productia de produse accizabile reprezintă orice operatiune prin
care aceste produse sunt fabricate, procesate sau modificate sub orice formă;
c) antrepozitul fiscal este locul, aflat sub controlul autoritătii
fiscale competente, unde produsele accizabile sunt produse, transformate,
detinute, primite sau expediate în regim suspensiv, de către antrepozitarul
autorizat, în exercitiul activitătii, în anumite conditii prevăzute de
prezentul titlu si de norme;
d) antrepozitul vamal este locul aprobat de autoritatea vamală conform
Codului vamal al României;
e) antrepozitarul autorizat este persoana fizică sau juridică
autorizată de autoritatea fiscală competentă, în exercitarea activitătii
acesteia, să producă, să transforme, să detină, să primească si să expedieze
produse accizabile, într-un antrepozit fiscal;
f) regimul suspensiv este regimul fiscal conform căruia plata
accizelor este suspendată pe perioada producerii, transformării, detinerii si
deplasării produselor;
g) documentul administrativ de însotire a mărfii - DAI - este
documentul care trebuie folosit la miscarea produselor accizabile în regim
suspensiv;
h) documentul
de însotire simplificat - DIS - este documentul care trebuie folosit la
miscarea intracomunitara a produselor accizabile cu accize platite;
i) codul NC reprezinta
pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, conform Nomenclaturii
Combinate din Tariful Vamal de Import al Romaniei valabil în anul 2006;
j) operatorul înregistrat este persoana fizica sau juridica autorizata
sa primeasca în exercitarea activitatii economice produse supuse accizelor în
regim suspensiv, provenite din alte state membre ale Uniunii Europene; acest
operator nu poate detine sau expedia produse în regim suspensiv;
k) operatorul neînregistrat este persoana
fizica sau juridica autorizata în exercitarea profesiei sale, sa efectueze, cu
titlu ocazional, aceleasi operatiuni prevazute pentru operatorul înregistrat.
Teritoriul comunitar
Art.1631. – (1)
Prevederile capitolului I din prezentul titlu se aplica pe teritoriul
Comunitatii, asa cum este definit pentru fiecare stat membru de catre Tratatul
de infiintare a Comunitatii Economice Europene, si in special de art. 227, cu
exceptia urmatoarelor teritorii nationale:
a) pentru Republica Federala
Germania: insula
b) pentru Republica
Italiana: Livigno, Campione d’Italia si apele italiene ale lacului Lugano;
c) pentru Regatul Spaniei:
d) pentru Republica
Franceza, teritoriile de peste mari.
(2) Operatiunile efectuate
provenind din sau avand ca destinatie:
a) Principatul Monaco, vor fi tratate ca
operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Republica Franta;
b) Jungholz si Mittelberg (Kleines Walertal),
vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie
Republica Federala Germania;
c)
Insula Man, vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau
avand ca destinatie Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord;
d)
Faptul
generator
Art. 164.
- Produsele prevăzute la art. 162 sunt supuse accizelor in momentul producerii lor pe
teritoriul comunitar sau la momentul importului lor in acest teritoriu.
Exigibilitatea
Art.165. -
Acciza este exigibilă în momentul eliberării pentru consum sau când se constată
pierderi sau lipsuri de produse accizabile.
Eliberarea
pentru consum
Art.166.
- (1) În întelesul prezentului titlu, eliberarea pentru consum reprezintă:
a) orice iesire, inclusiv
incorecta, a produselor accizabile din regimul suspensiv;
b) orice productie, inclusiv
incorecta, de produse accizabile în afara regimului suspensiv;
c) orice import, inclusiv incorect, de produse accizabile - cu exceptia energiei
electrice, gazului natural, carbunelui si cocsului -, dacă produsele accizabile
nu sunt plasate în regim suspensiv;
d) utilizarea de produse
accizabile în interiorul antrepozitului fiscal, altfel decât ca materie prima;
e) orice detinere în afara
regimului suspensiv a produselor accizabile care nu au fost introduse în
sistemul de accizare, în conformitate cu prezentul titlu;
f) receptia, de catre un
operator înregistrat sau neînregistrat, de produse accizabile, deplasate de la
un antrepozit fiscal dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene.
(2) Eliberare pentru consum
se considera si detinerea în scopuri comerciale de catre un comerciant de
produse accizabile, care au fost eliberate în consum sau importate în alt stat
membru, si pentru care acciza nu a fost platita în România.
(3) Nu se considera
eliberare pentru consum miscarea produselor accizabile din antrepozitul fiscal,
în conditiile prevazute la sectiunea a
5-a din prezentul capitol si conform prevederilor din norme, catre:
a) un alt antrepozit
fiscal in
b) un comerciant înregistrat
în alt stat membru;
c) un comerciant
neînregistrat în alt stat membru;
d) o
(4) Nu se considera
eliberare pentru consum distrugerea de produse accizabile într-un antrepozit
fiscal, datorata unor cazuri fortuite sau de forta majora ori
neindeplinirii conditiilor legale de comercializare, în conditiile stabilite
prin ordin al ministrului finantelor publice.
Importul
Art.167
- (1) In
intelesul prezentului titlu, import
reprezinta orice intrare de produse accizabile din afara teritoriului
comunitar, cu exceptia:
a) plasarii produselor accizabile importate sub regim vamal suspensiv
in
b) distrugerii sub supravegherea autoritatii vamale a produselor accizabile;
c) plasarii produselor accizabile in zone libere, in conditiile prevazute de legislatia vamala in vigoare.
(2) Se consideră, de asemenea, import:
a) scoaterea unui produs
accizabil dintr-un regim vamal suspensiv, în cazul în care produsul rămâne în
România;
b) utilizarea în scop personal
în România a unor produse accizabile plasate în regim vamal suspensiv;
c) aparitia oricărui alt
eveniment care generează obligatia plătii drepturilor vamale de import.
(3) Pentru importurile de
produse accizabile se aplică prevederile legislatiei vamale.
Producerea
si detinerea în regim suspensiv
Art.168. - (1) Este
interzisă producerea de produse accizabile în afara antrepozitului fiscal.
(2) Este interzisă detinerea
unui produs accizabil în afara antrepozitului fiscal, dacă acciza pentru acel
produs nu a fost plătită.
(3) Prevederile alin. (1) si (2)
nu se aplică pentru
(4) Prevederile alin.(1) si (2) nu se
aplica pentru energie electrica, gaz natural, carbune si cocs.
SECTIUNEA a 2-a
Produse accizabile
Bere
Art.169. -
(1) În întelesul prezentului titlu, bere
reprezintă orice produs încadrat la codul NC 2203 00 sau orice produs care
contine un amestec de bere si de băuturi nealcoolice, încadrat la codul NC 2206
00, având, si într-un caz, si în altul, o concentratie alcoolică mai mare de
0,5% în volum.
(2) Pentru
(3) Fiecare agent economic
producător de bere are obligatia de a depune la organul fiscal teritorial la
care este înregistrat ca antrepozitar autorizat, până la data de 15 ianuarie a
fiecărui an, o declaratie pe propria răspundere privind capacitătile de
productie pe care le detine.
(4) Beneficiază de nivelul redus
al accizelor toti agentii economici mici producători care îndeplinesc cumulativ
următoarele conditii: sunt agenti economici producători de bere care, din punct
de vedere juridic si economic, sunt independenti fată de orice alt agent
economic producător de bere; utilizează instalatii fizice distincte de cele ale
altor fabrici de bere; folosesc spatii de productie diferite de cele ale
oricărui alt agent economic producător de bere si nu functionează sub licentă
de produs a altui agent economic producător de bere.
(5) În situatia în care un agent
economic producător de bere, care beneficiază de nivelul redus al accizelor,
îsi măreste capacitatea de productie, prin achizitionarea de noi capacităti sau
extinderea celor existente, acesta va înstiinta în scris organul fiscal la care
este înregistrat ca antrepozitar autorizat despre modificările produse, va
calcula si va vărsa la bugetul de stat accizele, în cuantumul corespunzător
noii capacităti de productie, începând cu luna imediat următoare celei în care a
avut loc punerea în functiune a acesteia.
(6) Este exceptată de
Vinuri
Art.170. -
(1) În întelesul prezentului titlu, vinurile
sunt:
a) vinuri linistite, care
cuprind toate produsele încadrate la codurile NC 2204 si 2205, cu exceptia
vinului spumos, asa cum este definit la lit. b), si care:
1. au o concentratie alcoolică
mai mare de 1,2% în volum, dar care nu depăseste 15% în volum, si la care
alcoolul continut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare; sau
2. au o concentratie alcoolică
mai mare de 15% în volum, dar care nu depăseste 18% în volum, au fost obtinute
fără nici o îmbogătire, si la care alcoolul continut în produsul finit rezultă
în întregime din fermentare.
b) vinuri spumoase, care
cuprind toate produsele încadrate la codurile: NC 2204 10; 2204 21 10, 2204 29
10 si 2205, si care:
1. sunt prezentate în sticle
închise, cu un dop tip ciupercă,
fixat cu ajutorul legăturilor sau care sunt sub presiune datorată dioxidului de
carbon în solutie egală sau mai mare de 3 bari; si
2. au o concentratie alcoolică
care depăseste 1,2% în volum, dar care nu depăseste 15% în volum, si la care
alcoolul continut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare.
(2) Este exceptat de
Băuturi
fermentate, altele decât bere si vinuri
Art.171. -
(1) În întelesul prezentului titlu, băuturile
fermentate, altele decât bere si vinuri, reprezintă:
a) alte băuturi fermentate linistite care se încadrează la codurile NC
2204 si 2205 si care nu sunt prevăzute la art.170, ca si toate produsele
încadrate la codurile NC 2206 00, cu exceptia altor băuturi fermentate
spumoase, asa cum sunt definite la lit. b), si a produsului prevăzut la
art.169, având:
1. o concentratie alcoolica ce
depăseste 1,2% în volum, dar nu depăseste 10% în volum; sau
2. o concentratie alcoolică ce
depăseste 10% în volum, dar nu depăseste 15% în volum, si la care alcoolul
continut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare.
b) alte băuturi fermentate spumoase care se încadrează la codurile: NC
2206 00 31; 2206 00 39; 2204 10; 2204 21 10; 2204 29 10 si 2205, care nu intră
sub incidenta art.170 si care sunt prezentate în sticle închise cu un dop tip ciupercă, fixat cu ajutorul legăturilor
sau care sunt sub presiune datorată dioxidului de carbon în solutie egală sau
mai mare de 3 bari, si care:
1. au o concentratie alcoolică
care depăseste 1,2% în volum, dar nu depăseste 13% în volum; sau
2. au o concentratie alcoolică
care depăseste 13% în volum, dar nu depăseste 15% în volum si la care alcoolul
continut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare.
(2) Sunt exceptate de
Produse
intermediare
Art.172.
- (1) În întelesul prezentului titlu, produsele
intermediare reprezintă toate produsele care au o concentratie
alcoolică ce depăseste 1,2% în volum, dar nu depăseste 22% în volum, si care se
încadrează la codurile: NC 2204, 2205 si 2206 00, dar care nu intră sub
incidenta art. 169 -171.
(2) Se consideră produse intermediare si orice băutură
fermentată linistită prevăzută la art. 171 alin. (1) lit. a), care are o
concentratie alcoolică ce depăseste 5,5% în volum si care nu rezultă în
întregime din fermentare, si orice băutură fermentată spumoasă prevăzută la
art. 171 alin. (1) lit. b), care are o concentratie alcoolică ce depăseste 8,5%
în volum si care nu rezultă în întregime din fermentare.
Alcool
etilic
Art.173.
- (1) În întelesul prezentului titlu, alcool
etilic reprezintă:
a) toate produsele care au o
concentratie alcoolică ce depăseste 1,2% în volum si care sunt încadrate la
codurile NC 2207 si 2208, chiar atunci când aceste produse fac parte dintr-un
produs încadrat la alt capitol al nomenclaturii combinate;
b) produsele care au o
concentratie alcoolică ce depăseste 22% si care sunt cuprinse la codurile NC
2204, 2205 si 2206 00;
c) tuica si rachiuri de fructe;
d) orice alt produs, în solutie
sau nu, care contine băuturi spirtoase potabile.
(2) Tuica
si rachiurile de fructe destinate consumului propriu al gospodariilor
individuale, în limita unei cantitati echivalente de cel mult 50 de litri de
produs pentru fiecare gospodarie individuala/an, cu concentratia alcoolica de
40% in volum, se accizeaza prin aplicarea unei cote de 50% din cota standard a accizei aplicata
alcoolului etilic.
(3)
Pentru alcoolul etilic produs in micile distilerii a caror productie nu
depaseste 10 hectolitri alcool pur/an, se aplica accize specifice reduse.
(4) Beneficiaza de nivelul redus al accizelor
micile distilerii care sunt independente din punct de vedere juridic si
economic de orice alta distilerie, nu functioneaza sub licenta de produs a unei
alte distilerii si care indeplinesc conditiile prevazute de norme.
Produse
din tutun
Art.174.
- (1) În întelesul prezentului titlu, produse
din tutun sunt:
a) tigarete;
b) tigări si tigări de foi;
c) tutun de fumat:
1. tutun de fumat fin tăiat,
destinat rulării în tigarete;
2. alte tutunuri de fumat.
(2) Se consideră tigarete:
a) rulourile de tutun destinate
fumatului ca atare si care nu sunt tigări sau tigări de foi, în sensul alin.
(3);
b) rulourile de tutun care se
pot introduce într-un tub de hârtie de tigarete, prin simpla mânuire
neindustrială;
c) rulourile de tutun care se
pot înfăsura în hârtie de tigarete, prin simpla mânuire neindustrială;
d) orice produs care contine
partial alte substante decât tutunul, dar care respectă criteriile prevăzute la
lit. a), b) sau c).
(3) Se consideră tigări sau tigări de foi, dacă se pot
fuma ca atare, după cum urmează:
a) rulourile de tutun care
contin tutun natural;
b) rulourile de tutun care au un
învelis exterior din tutun natural;
c) rulourile de tutun care au o
umplutură din amestec tăiat fin, învelis exterior de culoarea normală a unei
tigări, care acoperă complet produsul, inclusiv filtrul, dar exclusiv
mustiucul, dacă este cazul, si un liant, cu conditia ca:
1. învelisul si liantul să fie
din tutun reconstituit;
2. masa unitară a rolei de
tutun, excluzând filtrul sau mustiucul, să nu fie sub 1,2 grame; si
3. învelisul să fie fixat în
formă de spirală, cu un unghi ascutit de minimum 30 grade fată de axa
longitudinală a tigării.
d) rulourile de tutun, care au o
umplutură din amestec tăiat fin, învelis exterior de culoare normală a unei
tigari, din tutun reconstituit, care acoperă complet produsul, inclusiv
filtrul, dar exclusiv mustiucul, dacă este cazul, cu conditia ca:
1. masa unitară a ruloului,
excluzând filtrul si mustiucul, să fie egală sau mai mare de 2,3 grame; si
2. circumferinta ruloului de
tutun de minimum o treime din lungimea tigării să nu fie sub 34 mm.
e) orice produs care contine
partial alte substante decât tutunul, dar care respectă criteriile de la lit.
a), b), c) sau d) si are învelisul din tutun natural, învelisul si liantul din
tutun reconstituit sau învelisul din tutun reconstituit.
(4) Se consideră tutun de fumat:
a) tutunul tăiat sau fărâmitat
într-un alt mod, răsucit sau presat în bucăti, si care poate fi fumat fără
prelucrare industrială;
b) deseurile de tutun prelucrate
pentru vânzarea cu amănuntul, care nu sunt prevăzute la alin. (2) si (3);
c) orice produs care contine
partial alte substante decât tutunul, dacă produsul respectă criteriile de la
lit. a) sau b).
(5) Se consideră tutun de fumat fin tăiat destinat rulării în
tigarete:
a) tutunul de fumat, asa cum
este definit la alin. (4), pentru care mai mult de 25% din greutate o
reprezintă particulele de tutun ce au o lătime sub 1 mm;
b) tutunul de fumat pentru care
mai mult de 25% din greutate o reprezintă particulele de tutun ce au o lătime
mai mare de 1 mm, dacă tutunul de fumat este vândut sau destinat vânzării
pentru rularea tigaretelor.
(6) Se consideră alt tutun de fumat orice tutun de fumat
care nu este tutun de fumat tăiat fin.
(7) Un rulou de tutun prevăzut
la alin. (2) este considerat, pentru aplicarea accizei, ca două tigarete -
atunci când are o lungime, excluzând filtrul si mustiucul, mai mare de 9 cm,
fără să depăsească 18 cm; ca trei tigarete - când are o lungime, excluzând
filtrul si mustiucul, mai mare de 18 cm, fără să depăsească 27 cm, si asa mai
departe.
Produse energetice
Art.175. - (1) În întelesul
prezentului titlu, produsele energetice
sunt:
a)
produsele cu codurile NC de la 1507 la 1518, daca acestea sunt destinate
utilizarii drept combustibil pentru încalzire sau combustibil pentru motor;
b)
produsele cu codurile NC 2701; 2702 si de la 2704 la 2715;
c)
produsele cu codurile NC 2901 si 2902;
d)
produsele cu codul NC 2905 11 00 care nu sunt de origine sintetica, numai daca
sunt destinate utilizarii drept combustibil pentru încalzire sau combustibil
pentru motor;
e)
produsele cu codul NC 3403;
f)
produsele cu codul NC 3811;
g)
produsele cu codul NC 3817;
h)
produsele cu codul NC 3824 90 99, daca sunt destinate utilizarii drept
combustibil pentru încalzire sau combustibil pentru motor;
(2)
Intra sub incidenta prevederilor de la sectiunile a 4-a si a 5-a ale capitolului I din
prezentul titlu, doar urmatoarele produse energetice:
a)
produsele cu codurile NC de la 1507 la 1518, daca acestea sunt destinate
utilizarii drept combustibil pentru încalzire sau combustibil pentru motor;
b) produsele cu codurile NC 2707 10, 2707 20,
2707 30 si 2707 50;
c)
produsele cu codurile NC de la 2710 11 la 2710 19 69. Pentru produsele cu codurile NC 2710 11
21, 2710 11 25 si 2710 19 29, prevederile sectiunii a 5-a, se vor aplica numai circulatiei comerciale în vrac;
d) produsele cu codurile NC 2711 (cu
exceptia 2711 11, 2711 21 si 2711 29);
e)
produsele cu codul NC 2901 10;
f) produsele
cu codurile NC 2902 20, 2902 30, 2902 41, 2902 42, 2902 43 si 2902 44;
g) produsele cu codul NC 2905 11 00, care nu
sunt de origine sintetica, daca acestea sunt destinate utilizarii drept
combustibil pentru încalzire sau pentru motor;
h) produsele cu codul NC 3824 90 99 daca
acestea sunt destinate utilizarii drept combustibil pentru încalzire sau pentru
motor.
(3)
Produsele energetice pentru care se datoreaza accize sunt:
a) benzina cu plumb cu codurile:
NC 2710 11 31; 2710 11 51 si 2710 11 59;
b) benzina fara plumb cu
codurile: NC 2710 11 31; NC 2710 11 41; 2710 11 45 si 2710 11 49;
c) motorina cu codurile NC de la 2710 19 41 pana la 2710 19 49;
d) petrol lampant (kerosen) cu codurile : NC
2710 19 21 si 2710 19 25;
e)
gazul petrolier lichefiat cu codurile NC de la 2711 12 11 pâna la 2711 19 00;
f)
gazul natural cu codurile NC 2711 11 00
si 2711 21 00;
g)
pacura cu codurile NC de la 2710 19 61
pâna la 2710 19 69;
h)
carbune si cocs cu codurile NC 2701, 2702 si 2704.
(4)
Produsele energetice, altele decât cele de la alin.(3), sunt supuse unei accize
daca sunt destinate a fi utilizate, puse în vânzare sau utilizate drept
combustibil pentru încalzire sau combustibil pentru motor. Nivelul accizei va
fi fixat în functie de destinatie, la nivelul aplicabil combustibilului pentru
încalzire sau combustibilului pentru
motor, echivalent.
(5)
Pe lânga produsele energetice prevazute la alin. (1), orice produs destinat a
fi utilizat, pus în vânzare sau utilizat drept combustibil pentru motor sau ca
aditiv ori pentru a creste volumul final al combustibilului pentru motor este
accizat la nivelul combustibilului pentru motor echivalent.
(6)
Pe lânga produsele energetice prevazute la alin. (1), orice alt produs cu
exceptia turbei, destinat a fi utilizat, pus în vânzare sau utilizat pentru
încalzire este accizat cu acciza aplicabila produsului energetic echivalent.
(7)
Consumul de produse energetice în incinta unui loc de productie de produse energetice
nu reprezinta eliberare pentru consum atunci când se efectueaza în scopuri de
productie. Când acest consum se efectueaza în alte scopuri decât cel de
productie si, în special, pentru propulsia vehiculelor, se considera eliberare
pentru consum.
Gaz natural
Art.1751. - (1) Gazul natural va fi
supus accizelor iar acciza va deveni exigibila la momentul livrarii acestui
produs, de catre persoanele juridice autorizate potrivit legii, direct catre consumatorii finali.
(2)
Platitorii de accize, au obligatia sa se inregistreze la
autoritatea fiscala competenta, potrivit prevederilor din norme.
Carbune si cocs
Art.1752. - (1) Carbunele si cocsul
vor fi supuse accizelor iar acciza va deveni exigibila la momentul livrarii
acestui produs de catre companiile de extractie si respectiv de productie.
(2)
Companiile de extractie a carbunelui si respectiv de productie a cocsului, in calitate de operatori cu produse accizabile, au obligatia sa se
inregistreze la autoritatea fiscala competenta, potrivit prevederilor din norme.
Energie electrica
Art.1753. - (1) In întelesul
prezentului titlu, energia electrica
este produsul cu codul NC 2716.
(2)
Energia electrica nu intra sub incidenta sectiunilor a
4-a si a 5-a din prezentul capitol.
(3)
Nu este considerat ca fiind eliberare pentru consum, consumul de electricitate destinat productiei de energie electrica,
productiei combinate de energie electrica si energie termica, precum si
consumul utilizat pentru mentinerea capacitatii de a produce, de a transporta
si de a distribui energie electrica, in limitele stabilite de Autoritatea
Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei.
(4) Persoana juridica, care furnizeaza energie
electrica direct consumatorilor finali, trebuie, ca pentru desfasurarea acestei
operatiuni, sa
detina o autorizatie eliberata de autoritatea fiscala competenta, in conditiile
prevazute in norme.
Exceptii
Art. 1754 - (1) Prevederile prezentului capitol nu se vor
aplica pentru:
1)
impozitarea caldurii rezultate si a produselor cu codurile NC 4401 si 4402;
2)
urmatoarele utilizari de produse energetice si energie electrica:
a) utilizarea duala a produselor energetice, potrivit prevederilor din
norme;
b) energia electrica utilizata in principal in scopul reducerii chimice
si in procesele electrolitice si metalurgice;
c) energia electrica, atunci cand reprezinta mai mult de 50% din costul
unui produs, potrivit prevederilor din norme;
d) procesele mineralogice, potrivit prevederilor din norme.
(2) Nu se considera productie de produse energetice:
a) operatiunile pe durata carora sunt obtinute accidental mici
cantitati de produse energetice;
b) operatiunile prin care utilizatorul unui produs energetic face
posibila refolosirea sa in cadrul intreprinderii sale, cu conditia ca acciza
deja platita pentru un asemenea produs sa nu fie mai mica decat acciza care
poate fi cuvenita daca produsul energetic refolosit va fi pasibil de impunere;
c) o operatie constand din amestecul - in afara unui loc de productie
sau a unui antrepozit fiscal -, a produselor energetice cu alte produse
energetice sau alte materiale, cu conditia ca:
1. accizele asupra componentelor sa fi fost platite anterior, si
2. suma platita sa nu fie mai mica decat suma accizei care ar putea sa
fie aplicata asupra amestecului.
(3) Conditia prevazuta la alin.(2) lit.c) pct.1 nu se va aplica daca
acel amestec este scutit pentru o utilizare specifica.
SECTIUNEA a 3-a
Nivelul accizelor
Nivelul
accizelor
Art.176. -
(1) Nivelul accizelor pentru următoarele produse este:
Nr. crt. |
Denumirea produsului sau a grupei de produse |
U.M. |
Acciza (echivalent euro/U.M.) |
0 |
1 |
2 |
3 |
1. |
Bere din care: 1.1. Bere produsa de producatorii independenti cu o capacitate de productie anuala ce nu depaseste 200 mii hl |
hl/1 grad Plato1) |
0,748 0,43 |
2. |
Vinuri 2.1. Vinuri linistite 2.2. Vinuri spumoase |
hl de produs |
0,00 34,05 |
3. |
Bauturi fermentate,
altele decat bere si vinuri 3.1. linistite 3.2. spumoase |
hl de produs |
0,00 34,05 |
4. |
Produse intermediare |
hl de produs |
51,08 |
5. |
Alcool etilic din care: 5.1. Alcool etilic produs in micile distilerii a caror productie nu depaseste 10 hectolitri alcool pur/an |
hl alcool pur2) |
550,00 275,00 |
Produse din tutun |
|
||
6. |
Tigarete |
1.000 tigarete |
11,47 + 29% * |
7. |
Tigari si tigari de foi |
1.000 bucati |
24,50 * |
8. |
Tutun de fumat destinat rularii în tigarete |
kg |
33,00 * |
9. |
Alte tutunuri de fumat |
kg |
33,00 * |
Produse energetice |
|
||
10. |
Benzine cu plumb |
tona 1.000 litri |
547,00 421,19 |
11. |
Benzine fara plumb |
tona 1.000 litri |
425,06 327,29 |
12. |
Motorine |
tona 1.000 litri |
307,59 259,91 |
13. |
Pacura |
1.000 kg |
13,00 |
14. |
Gaze petroliere lichefiate, din care: 14.1. utilizate drept combustibil pentru motor 14.2. utilizate drept combustibil pentru
încalzire 14.3. utilizate în consum casnic3) |
1.000 kg |
128,26 113,50 0,00 |
15. |
Gaz natural, din care : 15.1. utilizat drept
combustibil pentru motor 15.2. utilizat drept
combustibil pentru incalzire 15.2.1.
pentru scopuri comerciale 15.2.2. pentru scopuri necomerciale |
gigajoule |
2,60 0,15 0,15 |
16. |
Petrol lampant (kerosen) 4) din care : 16.1. utilizat drept combustibil pentru motor 16.2. utilizat drept combustibil pentru incalzire |
tona 1.000 litri tona 1.000 litri |
469,89 375,91 469,89 375,91 |
17. |
Carbune si cocs din care; 17.1. utilizate in scopuri comerciale 17.2 utilizate in scopuri necomerciale |
gigajoule |
0,15 0,30 |
Electricitate |
|
||
18. |
Electricitate utilizata în scop comercial |
MWh |
0,26 |
19. |
Electricitate utilizata în scop necomercial |
MWh |
0,52 |
*) Nivelul accizelor va fi majorat anual la data
de 1 iulie, prin Hotarare de Guvern, in conformitate cu angajamentele asumate
de Romania in procesul de negociere cu Uniunea Europeana, la Capitolul 10 -
Impozitarea.
1) Gradul Plato reprezinta greutatea de zahar
exprimata în grame, continuta în 100 g de solutie masurata la origine, la
temperatura de 200/40C.
2) Hl alcool pur
reprezinta 100 litri alcool etilic rafinat cu concentratia de 100%
alcool în volum, la temperatura de 20oC, continut într-o cantitate
data de produs alcoolic.
3) Prin gaze
petroliere lichefiate utilizate în consum casnic se intelege gazele
petroliere lichefiate, distribuite în
butelii tip aragaz. Buteliile tip aragaz sunt acele butelii
cu o capacitate de pâna la maximum 12,5
kg.
4) Petrolul lampant utilizat drept combustibil de
persoanele fizice nu se accizeaza .
(2)
Pentru
produsele energetice pentru care nivelul accizelor este stabilit la 1000 litri,
volumul va fi masurat la o temperatura de 15°C.
Calculul
accizei pentru tigarete
Art.177. - (1) Pentru
tigarete, acciza datorata este egala cu suma dintre acciza specifica si acciza
ad valorem, dar nu mai putin de 100% din acciza aferenta tigaretelor din
categoria de pret cea mai vanduta, care reprezinta acciza minima. Cand suma
dintre acciza specifica si acciza ad valorem
este mai mica decat acciza minima, se plateste acciza minima.
(2)
Acciza specifica se calculeaza in echivalent euro pe 1.000 de tigarete.
(3) Acciza ad valorem se
calculeaza prin aplicarea procentului legal stabilit, asupra pretului maxim de
vanzare cu amanuntul.
(4) Pretul maxim de vanzare cu
amanuntul este pretul la care produsul este vândut altor persoane decat
comercianti si care include toate taxele si impozitele.
(5) Pretul maxim de vanzare cu
amanuntul pentru orice marca de tigarete se stabileste de catre persoana care
produce tigaretele in
(6)
Este interzisa vanzarea de catre orice persoana, a tigaretelor pentru care nu
s-au stabilit si declarat preturi maxime de vanzare cu amanuntul.
(7) Este interzisa vanzarea de tigarete,
de catre orice persoana, la un pret ce depaseste pretul maxim de vanzare cu
amanuntul, declarat.
(8) Trimestrial, pana pe data de 25 a
primei luni din trimestru, Ministerul Finantelor Publice, va stabili valoarea
accizei minime care va sta la baza determinarii preturilor maxime de vanzare cu
amanuntul, prin ordin al ministrului finantelor publice.
SECTIUNEA
a 4-a
Regimul de antrepozitare
Reguli generale
Art.178. -
(1) Productia si/sau depozitarea produselor accizabile, acolo unde acciza nu a
fost plătită, poate avea loc numai într-un antrepozit fiscal.
(2) Un antrepozit fiscal poate
fi folosit numai pentru producerea si/sau depozitarea de produse accizabile.
(3) Antrepozitul fiscal nu poate
fi folosit pentru vânzarea cu amănuntul a produselor accizabile.
(4) Detinerea de produse
accizabile în afara antrepozitului fiscal, pentru care nu se poate face dovada
plătii accizelor, atrage plata acestora.
(5) Fac exceptie de la prevederile alin. (4)
antrepozitele fiscale care livrează uleiuri minerale către avioane si nave sau
furnizeaza produse accizabile din, magazinele duty free, in conditiile
prevazute in norme.
Cererea
de autorizare ca antrepozit fiscal
Art.179.
- (1) Un
antrepozit fiscal poate functiona numai pe baza autorizatiei valabile emisa de
autoritatea fiscala competenta. Autorizatia va avea o valabilitate de 5 ani, cu
conditia avizarii anuale. Emiterea autorizatiei si avizarea anuala a acesteia
se face cu plata unei taxe in lei, diferentiata pe grupe de produse, al carei
cuantum in echivalent euro va fi cuprins intre 100 si 1.000.000 de euro, in
conditiile stabilite prin norme.
(2)
Taxa de emitere a autorizatiei si de avizare anuala a acesteia se datoreaza
anticipat, dovada achitarii acesteia prezentandu-se la data ridicarii autorizatiei
sau la data avizarii acesteia.Taxa se face venit la bugetul de stat.
(3) În vederea obtinerii autorizatiei
pentru ca un loc să functioneze ca antrepozit fiscal, persoana care
intentionează să fie antrepozitar autorizat pentru acel loc trebuie să depună o
cerere la autoritatea fiscală competentă în modul si sub forma prevăzute în
norme.
(4) Cererea trebuie să contină
informatii si să fie însotită de documente cu privire la:
a) amplasarea si natura locului;
b) tipurile si cantitatea de
produse accizabile estimate a fi produse si/sau depozitate în decursul unui an;
c) identitatea si alte
informatii cu privire la persoana care urmează să-si desfăsoare activitatea ca
antrepozitar autorizat;
d) capacitatea persoanei care
urmează a fi antrepozitar autorizat de a satisface cerintele prevăzute la art.
183.
(5) Prevederile alineatului (4) se vor adapta potrivit specificului de activitate ce urmeaza a se desfasura in antrepozitul fiscal, conform precizarilor din norme.
(6) Persoana care intentionează să fie
antrepozitar autorizat va prezenta, de asemenea, o copie a contractului de
administrare sau a actelor de proprietate ale sediului unde locul este
amplasat. În plus, atunci când solicitantul nu este proprietarul locului,
cererea trebuie să fie însotită de o declaratie din partea proprietarului, prin
care se confirmă permisiunea de acces pentru personalul cu atributii de
control.
(7) Persoana care îsi manifestă
în mod expres intentia de a fi antrepozitar autorizat pentru mai multe
antrepozite fiscale poate depune la autoritatea fiscală competentă o singură
cerere. Cererea va fi însotită de documentele prevăzute de prezentul titlu,
aferente fiecărei locatii.
(8) Nu vor fi autorizate ca antrepozitari persoanele
care înregistreaza obligatii fiscale restante fata de bugetul general
consolidat. Nu se considera obligatii fiscale restante:
- obligatiile restante pentru care agentii economici au
obtinut inlesniri
- obligatiile datorate si neachitate, cuprinse in titluri
executorii pentru care instanta judecatoreasca a dispus suspendarea executarii
silite, sau in cazul in care suspendarea executarii silite a avut loc ca urmare
a deschiderii procedurii de reorganizare judiciara;
- obligatiile de plata pentru care s-a dispus suspendarea
actului administrativ fiscal.
Conditii
de autorizare
Art.180. – (1) Autoritatea fiscala competenta elibereaza autorizatia de antrepozit fiscal pentru un loc, numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) locul urmează a fi folosit pentru producerea,
îmbutelierea, ambalarea, primirea, detinerea, depozitarea si/sau
expedierea produselor accizabile. În cazul unui loc ce va fi autorizat
numai ca antrepozit fiscal de depozitare, cantitatea de produse accizabile
depozitată trebuie sa fie mai mare decât cantitatea prevazuta in norme,
diferentiata in functie de grupa de produse depozitate si de accizele
potentiale aferente;
b) locul este amplasat,
construit si echipat astfel încât sa se previna scoaterea produselor accizabile
din acest loc fara plata accizelor, conform prevederilor din norme;
c) locul nu va fi folosit
pentru vanzarea cu amanuntul a produselor accizabile;
d) în cazul unei persoane fizice care urmeaza sa-si
desfasoare activitatea ca antrepozitar autorizat, aceasta sa nu fi fost
condamnata în mod definitiv pentru infractiunea de abuz de încredere,
fals, uz de fals, înselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare
de mita în România sau în oricare din statele straine în care aceasta a avut
domiciliul/rezidenta în ultimii 5 ani, sa nu fi fost condamnata pentru o
infractiune din cele reglementate de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala,
Codul Vamal, Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea
contabilitatii si Legea societatilor comerciale, sau orice alta fapta prevazuta
contra regimului fiscal in Codul penal;
e) în cazul unei persoane
juridice care urmeaza sa-si desfasoare activitatea ca antrepozitar autorizat,
administratorii acestor persoane juridice sa nu fi fost condamnati în mod
definitiv pentru infractiunea de abuz de încredere, fals, uz de fals,
înselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita în România
sau în oricare din statele straine în care aceasta a avut domiciliul/rezidenta
în ultimii 5 ani, sa nu fi fost condamnata pentru o infractiune din cele
reglementate de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Codul Vamal, Legea
pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea contabilitatii si
Legea societatilor comerciale, sau orice alta fapta prevazuta contra regimului
fiscal in Codul penal;
f) persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca
antrepozitar autorizat trebuie sa dovedeasca ca poate indeplini cerintele
prevazute la art.183.
(2) Prevederile alin.(1) vor
fi adaptate corespunzator pe grupe de produse accizabile si categorii de
antrepozitari, conform precizarilor din norme.
(3) Locurile aferente rezervei de stat si rezervei de
mobilizare se asimileaza antrepozitelor fiscale de depozitare.
Autorizarea
ca antrepozit fiscal
Art.181.
- (1) Autoritatea fiscală competentă va notifica în scris autorizarea ca
antrepozit fiscal, în termen de 60 de zile de la data depunerii documentatiei
complete de autorizare.
(2) Autorizatia va contine
următoarele:
a) elementele de identificare
ale antrepozitarului autorizat;
b) descrierea si amplasarea
locului antrepozitului fiscal;
c) tipul produselor accizabile
si natura activitătii;
d) capacitatea maximă de
depozitare, în cazul antrepozitelor fiscale utilizate numai pentru operatiuni
de depozitare;
e) nivelul garantiei;
f) perioada de valabilitate a
autorizatiei;
g) orice alte informatii
relevante pentru autorizare.
(3) În cazul antrepozitelor
fiscale autorizate pentru depozitare, capacitatea maximă de depozitare a
antrepozitului fiscal propus va fi determinată de comun acord cu
autoritatea fiscală competentă. O dată determinată, aceasta nu va putea fi
depăsită, în conditiile autorizării existente. Dacă această capacitate de
depozitare depăseste maximul stabilit în autorizatie, va fi necesar ca, în
termen de 15 zile de la modificarea capacitătii de depozitare initiale, să se
solicite o aprobare pentru circumstantele schimbate.
(4) Autorizatiile pot fi
modificate de către autoritatea fiscală competentă.
(5) Înainte de a fi modificată
autorizatia, autoritatea fiscală competentă trebuie să-l informeze pe
antrepozitarul autorizat asupra modificării propuse si a motivelor acesteia.
(6) Antrepozitarul autorizat
poate solicita autoritătii fiscale competente modificarea autorizatiei.
(7) Procedura de autorizare a antrepozitelor fiscale nu
intra sub incidenta prevederilor legale privind procedura aprobarii tacite.
Respingerea cererii de autorizare
Art.182. - (1) Respingerea cererii de autorizare va fi
comunicată în scris, odată cu motivele luării acestei decizii.
(2) În cazul în care autoritatea
fiscală competentă a respins cererea de autorizare a unui loc ca antrepozit
fiscal, persoana care a depus cererea poate contesta această decizie, conform
prevederilor legislatiei în vigoare.
Obligatiile
antrepozitarului autorizat
Art.183.
- (1) Orice antrepozitar autorizat are obligatia de a îndeplini următoarele
cerinte:
a) să depună la autoritatea
fiscală competentă, dacă se consideră necesar, o garantie, în cazul productiei,
transformării si detinerii de produse accizabile, precum si o garantie
obligatorie pentru circulatia acestor produse, în conditiile stabilite prin
norme;
b) să instaleze si să mentină
încuietori, sigilii, instrumente de măsură sau alte instrumente similare
adecvate, necesare asigurării securitătii produselor accizabile amplasate în
antrepozitul fiscal;
c) să tină evidente exacte si
actualizate cu privire la materiile prime, lucrările în derulare si produsele
accizabile finite, produse sau primite în antrepozitele fiscale si expediate
din antrepozitele fiscale, si să prezinte evidentele corespunzătoare, la
cererea autoritătilor fiscale;
d) să tină un sistem
corespunzător de evidentă a stocurilor din antrepozitul fiscal, inclusiv un
sistem de administrare, contabil si de securitate;
e) să asigure accesul
autoritătilor fiscale competente în orice zonă a antrepozitului fiscal, în
orice moment în care antrepozitul fiscal este în exploatare si în orice
moment în care antrepozitul fiscal este deschis pentru primirea sau expedierea
produselor;
f) să prezinte produsele
accizabile pentru a fi inspectate de autoritătile fiscale competente, la
cererea acestora;
g) să asigure, în mod gratuit,
un birou în incinta antrepozitului fiscal, la cererea autoritătilor fiscale
competente;
h) să cerceteze si să raporteze
către autoritătile fiscale competente orice pierdere, lipsă sau neregularitate
cu privire la produsele accizabile;
i) să înstiinteze autoritătile
fiscale competente cu privire la orice extindere sau modificare propusă a
structurii antrepozitului fiscal, precum si a modului de operare în acesta,
care poate afecta cuantumul garantiei constituite potrivit lit. a);
j) sa instiinteze autoritatea fiscala
competenta despre orice modificare adusa datelor initiale in baza carora a fost
emisa autorizatia de antrepozitar, in termen de 30 zile de la data
inregistrarii modificarii;
k)
să se conformeze cu alte cerinte impuse prin norme.
(2) Prevederile alin.(1) vor fi adaptate corespunzator pe
grupe de produse accizabile si categorii de antrepozitari, conform precizarilor
din norme.
(3) Nu intra sub incidenta prevederilor alin. (1), rezerva
de stat si rezerva de mobilizare.
Regimul
de transfer al autorizatiei
Art.184.
- (1) Autorizatiile sunt emise numai pentru antrepozitarii autorizati numiti si
nu sunt transferabile.
(2) Atunci când are loc vânzarea
locului sau a afacerii, autorizatia nu va fi transferată în mod automat noului
proprietar. Noul posibil antrepozitar autorizat trebuie să depună o cerere de
autorizare.
Anularea, revocarea si suspendarea autorizatiei
Art.185. - (1) Autoritatea fiscala competenta poate anula autorizatia pentru un
antrepozit fiscal, atunci când i-au fost oferite informatii inexacte sau
incomplete în legatura cu autorizarea antrepozitului fiscal.
(2) Autoritatea fiscala
competenta poate revoca autorizatia pentru un antrepozit fiscal, în urmatoarele
situatii:
a) în cazul unui antrepozitar autorizat, persoana fizica, daca:
1. persoana a decedat;
2. persoana a fost condamnata printr-o hotarâre
judecatoreasca definitiva, în România sau într-un stat strain, pentru
infractiunea de abuz de încredere, fals, uz de fals, înselaciune, delapidare,
marturie mincinoasa, dare sau luare de mita sau o infractiune din cele reglementate
de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Codul Vamal, Legea pentru
prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea societatilor comerciale sau
orice alta fapta penala prevazuta contra regimului fiscal în Codul penal; sau
3. activitatea desfasurata este în situatie de
faliment sau lichidare.
b) în cazul unui antrepozitar autorizat, care este
persoana juridica, daca:
1. în legatura cu persoana juridica a fost
deschisa o procedura de faliment sau de lichidare; sau
2. oricare dintre administratorii persoanei
juridice a fost condamnat printr-o hotarâre judecatoreasca definitiva, în
România sau într-un stat strain, pentru infractiunea de abuz de încredere,
fals, uz de fals, înselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare
de mita sau o infractiune din cele reglementate de Codul fiscal, Codul de
procedura fiscala, Codul Vamal, Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii
fiscale, Legea contabilitatii, Legea societatilor comerciale sau orice alta
fapta penala prevazuta contra regimului fiscal în Codul penal;
c) antrepozitarul autorizat nu respecta oricare
dintre cerintele prevazute la art.183 sau la sectiunea a 6-a din prezentul
capitol;
d) când antrepozitarul încheie un act de vânzare a
locului sau a afacerii;
e) pentru situatia prevazuta la alin. (9) din
prezentul articol;
f) pe durata unei perioade
continue de minimum 6 luni, cantitatea de produse accizabile depozitată în
antrepozitul fiscal este mai mică decât cantitatea prevăzută în norme, conform
art. 180 lit. a).
(3)
Autoritatea fiscala competenta poate revoca autorizatia pentru un antrepozit
fiscal si în cazul în care s-a pronuntat o hotarâre definitiva pentru o
infractiune din cele reglementate de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala,
Codul Vamal, Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea
contabilitatii si Legea societatilor comerciale sau orice alta fapta penala
prevazuta contra regimului fiscal în Codul penal.
(4) La propunerea organelor de control,
autoritatea fiscala competenta poate suspenda autorizatia pentru un antrepozit
fiscal, astfel:
a) pe o perioada de 1 - 6 luni, în cazul în care
s-a constatat savârsirea uneia dintre faptele contraventionale ce atrag
suspendarea autorizatiei;
b) pâna la solutionarea definitiva a cauzei penale
în cazul în care a fost pusa în miscare actiunea penala pentru o infractiune
din cele reglementate de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Codul Vamal,
Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea contabilitatii
sau Codul penal.
(5)
Decizia prin care autoritatea fiscala competenta a hotarat suspendarea,
revocarea, sau anularea autorizatiei de antrepozit fiscal, va fi comunicata si
antrepozitarului detinator al autorizatiei.
(6)
Antrepozitarul autorizat nemultumit poate contesta decizia de suspendare,
revocare sau anulare a autorizatiei pentru un antrepozit fiscal, potrivit
legislatiei în vigoare.
(7)
Decizia de suspendare, revocare sau anulare a autorizatiei de antrepozit
fiscal, produce efecte de la data comunicarii sau de la o alta data cuprinsa in
aceasta, dupa caz.
(8)
Contestarea deciziei de suspendare, revocare sau anulare a autorizatiei de
antrepozit fiscal, nu suspenda efectele juridice ale acestei decizii pe
perioada solutionarii contestatiei in procedura administrativa.
(9) In cazul in care antrepozitarul autorizat
doreste sa renunte la autorizatia pentru un antrepozit fiscal, acesta are
obligatia sa notifice acest fapt la autoritatea fiscala competenta cu cel putin
60 de zile înainte de data de la care renuntarea la autorizatie isi produce
efecte.
(10) În cazul anularii autorizatiei, cererea
pentru o noua autorizatie poate fi depusa numai dupa o perioada de cel putin 5
ani de la data anularii.
(11) În cazul revocarii autorizatiei, cererea
pentru o noua autorizatie poate fi depusa numai dupa o perioada de cel putin 6
luni de la data revocarii.
(12) Antrepozitarii autorizati, carora le-a fost
suspendata, revocata sau anulata autorizatia si care detin stocuri de produse
accizabile la data suspendarii, revocarii sau anularii, pot valorifica
produsele înregistrate în stoc - materii prime, semifabricate, produse finite -
numai cu acordul autoritatii fiscale competente, în conditiile prevazute de
norme.
SECTIUNEA 41
Operatorul
inregistrat si operatorul neinregistrat
Operatorul inregistrat
Art.1851. - (1) Operatorul
înregistrat, înainte de primirea produselor trebuie sa fie înregistrat la
autoritatea fiscala competenta.
(2) Operatorul înregistrat trebuie sa respecte urmatoarele
conditii:
a)
sa garanteze plata accizelor in conditiile fixate de autoritatile fiscale
competente;
b)
sa tina contabilitatea livrarilor de produse;
c)
sa prezinte produsele oricand i se cere aceasta de catre organele de control;
d) sa accepte orice
monitorizare sau verificare a stocului.
(3) Pentru operatorii
înregistrati acciza va deveni exigibila la momentul receptionarii produselor.
Operatorul
neinregistrat
Art.1852 .
- Operatorul neînregistrat are
urmatoarele obligatii:
a) sa dea o declaratie la autoritatea fiscala competenta,
înainte de expedierea produselor de catre antrepozitarul autorizat si sa
garanteze plata accizelor;
b) sa plateasca acciza in ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care au fost receptionate produsele;
c) sa accepte orice control ce permite
autoritatii fiscale competente sa se asigure de primirea produselor si de plata
accizelor aferente.
SECTIUNEA a 5-a
Deplasarea si primirea produselor accizabile aflate în regim suspensiv
Deplasarea produselor accizabile aflate in regim suspensiv
Art.186. – (1) Antrepozitarii autorizati de catre
autoritatile competente ale unui stat membru sunt recunoscuti ca fiind
autorizati atât pentru circulatia nationala cât si pentru circulatia
intracomunitara a produselor accizabile.
(2) Pe durata deplasarii unui produs accizabil, acciza se suspenda, daca sunt satisfacute urmatoarele cerinte:
a) deplasarea are loc intre:
1. doua antrepozite fiscale;
2. un antrepozit fiscal si un operator
inregistrat;
3. un antrepozit fiscal si un operator
neinregistrat;
b)
produsul este insotit de minimum 3 exemplare ale unui document administrativ de
insotire, care satisface cerintele prevazute in norme;
c)
ambalajul in care este deplasat produsul are la exterior marcaje care
identifica cu claritate tipul si cantitatea produsului aflat in interior;
d) containerul in care este deplasat produsul este
sigilat corespunzator, conform prevederilor din norme;
e) autoritatea fiscala competenta a primit garantia pentru plata
accizelor aferente produsului.
Documentul
administrativ de însotire
Art.187.
- (1) Deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv este permisă numai
atunci când este însotită de documentul
administrativ de însotire. Modelul documentului administrativ de însotire
va fi prevăzut în norme.
(2) În cazul deplasării produselor accizabile în
regim suspensiv, acest document se întocmeste în 5 exemplare, utilizate după
cum urmează:
a) primul exemplar ramâne la
antrepozitul fiscal expeditor;
b) exemplarele 2, 3 si 4 ale
documentului insotesc produsele accizabile pe parcursul miscarii pana la
antrepozitul fiscal primitor, operatorul inregistrat sau neinregistrat. La
sosirea produselor la locul de destinatie, acestea trebuie sa fie completate de
catre primitor si sa fie certificate de catre autoritatea fiscala competenta,
in raza careia isi desfasoara activitatea primitorul, cu exceptiile prevazute
in norme. Dupa certificare, exemplarul 2 al documentului administrativ de
insotire se pastreaza de catre acesta, exemplarul 3 se transmite expeditorului,
iar exemplarul 4 se transmite si ramane la autoritatea fiscala competenta a
primitorului;
c) exemplarul 5 se transmite de
către expeditor, la momentul expedierii produselor, autoritatii fiscale
competente in raza careia acesta isi desfasoara activitatea.
(3) Antrepozitul fiscal primitor, operatorul inregistrat
sau operatorul neinregistrat au obligatia de a transmite antrepozitului fiscal
expeditor, exemplarul 3 al documentului administrativ de insotire, in
conformitate cu legislatia statului membru al expeditorului.
Primirea
produselor accizabile aflate în regim suspensiv
Art.188. - Pentru un produs în regim
suspensiv care este deplasat, acciza continua sa fie suspendata la primirea
produsului, daca sunt satisfacute urmatoarele cerinte:
a) produsul accizabil este
plasat în antrepozitul fiscal sau expediat catre alt antrepozit fiscal,
potrivit cerintelor prevazute la art. 186;
b)antrepozitul fiscal primitor inscrie pe fiecare
exemplar al documentului administrativ de însotire, tipul si cantitatea
fiecarui produs accizabil primit, precum si orice discrepanta între produsul
accizabil primit si produsul accizabil inscris in documentele administrative de
însotire, semnând si înscriind data pe fiecare exemplar al documentului;
c) antrepozitul fiscal primitor trebuie sa obtina de la autoritatea
fiscala competenta certificarea documentului administrativ de însotire a
produselor accizabile primite, cu exceptiile prevazute în norme;
d) în termen de 15 zile urmatoare lunii de primire a produselor de catre antrepozitul fiscal
primitor, acesta returneaza exemplarul 3 al documentului administrativ de
însotire antrepozitului fiscal expeditor.
Regimul
accizelor pe durata deplasarii
Art.189. - (1) In cazul oricarei
abateri de la cerintele prevazute la art. 186–188, acciza se datoreaza de catre
persoana care a expediat produsul accizabil.
(2) Orice persoana care expediaza un produs accizabil aflat
în regim suspensiv este exonerata de obligatia de plata a accizelor pentru acel
produs, daca primeste de la destinatarul produsului, respectiv antrepozitul fiscal,
operatorul inregistrat sau operatorul neinregistrat, primitor, un document
administrativ de însotire, certificat in mod corespunzător.
Descarcarea
documentului administrativ de insotire
Art.1891. – Daca o persoana care a expediat un produs accizabil
in regim suspensiv nu primeste documentul administrativ de insotire certificat
in termen de 45 de zile de la data expedierii produsului, are datoria de a
instiinta in urmatoarele 5 zile autoritatea fiscala competenta cu privire la
acest fapt si de a plati accizele pentru produsul respectiv in termen de 7 zile
de la data expirarii termenului de primire a acelui document.
Deplasarea
produselor energetice prin conducte fixe Art.190.
- În cazul produselor energetice deplasate în regim suspensiv, prin conducte
fixe, pe lânga prevederile art. 188 si 189, antrepozitul fiscal expeditor are
obligatia de a asigura autoritatilor fiscale competente, la cererea acestora,
informatii exacte si actuale cu privire la deplasarea produselor energetice.
Deplasarea unui produs accizabil intre un antrepozit fiscal si un birou
vamal
Art.191. – (1) In cazul deplasarii unui produs accizabil intre un antrepozit
fiscal din
(2)
In cazul deplasarii unui produs accizabil intre un antrepozit fiscal din
Momentul
exigibilitătii accizelor
Art.192. -
(1) Pentru orice produs accizabil, acciza devine exigibilă la data când
produsul este eliberat pentru consum în România.
(2) Un produs accizabil este
eliberat pentru consum în România, în conditiile prevăzute la art. 166.
(3) În cazul pierderilor sau
lipsurilor, acciza pentru un produs accizabil devine exigibilă la data când se
constată o pierdere sau o lipsă a produsului accizabil.
(4) Prevederea alin. (3) nu se
aplică si plata accizei nu se datorează dacă pierderea sau lipsa intervine în
perioada în care produsul accizabil se află într-un regim suspensiv si sunt
îndeplinite oricare dintre următoarele conditii:
a) produsul nu este disponibil
pentru a fi folosit în România datorită vărsării, spargerii, incendierii,
inundatiilor sau altor cazuri de fortă majoră, dar numai în situatia în care
autoritătii fiscale competente i se prezintă dovezi satisfăcătoare cu privire
la evenimentul respectiv, împreună cu informatia privind cantitatea de produs
care nu este disponibilă pentru a fi folosită în România;
b) produsul nu este disponibil
pentru a fi folosit în România datorită evaporării sau altor cauze care
reprezintă rezultatul natural al producerii, detinerii sau deplasării
produsului, dar numai în situatia în care cantitatea de produs care nu este
disponibilă pentru a fi folosită în România nu depăseste limitele prevăzute în
norme.
(5) În cazul unui produs
accizabil, care are dreptul de a fi scutit de accize, acciza devine exigibilă
la data la care produsul este utilizat în orice scop care nu este în
conformitate cu scutirea.
(6) În cazul unui produs energetic, pentru
care acciza nu a fost anterior exigibila, acciza devine exigibila la data la
care produsul energetic este oferit spre vânzare sau la care este utilizat
drept combustibil pentru motor sau combustibil pentru încalzire.
(7) În cazul unui produs accizabil,
pentru care acciza nu a fost anterior exigibilă si care este depozitat într-un
antrepozit fiscal pentru care se revocă sau se anulează autorizatia, acciza
devine exigibilă la data revocării sau anulării autorizatiei.
(8) Accizele se calculează în
cota si rata de schimb în vigoare, la momentul în care acciza devine exigibilă.
Restituiri
de accize
Art.1921.
- (1) Pentru
produsele energetice contaminate sau combinate in mod accidental, returnate
antrepozitului fiscal pentru reciclare, accizele platite vor putea fi
restituite in conditiile prevazute in norme.
(2) Pentru bauturile
alcoolice retrase de pe piata, daca starea sau vechimea acestora le fac
improprii consumului, accizele platite pot fi restituite in conditiile
prevazute in norme.
(3) Acciza restituita nu poate
depasi suma efectiv platita.
SECTIUNEA 51
Lipsuri si nereguli pe parcursul circulatiei intracomunitare
in regim suspensiv a produselor
accizabile
Lipsuri pe timpul suspendarii
Art.1922. – (1) Antrepozitarii
autorizati beneficiaza de scutire pentru pierderile de natura celor prevazute
la art. 192 alin.(4), intervenite pe timpul transportului intra-comunitar al
produselor, in regim suspensiv. In acest caz, pierderile trebuie dovedite
conform regulilor statului membru de destinatie. Aceste scutiri se aplica, de
asemenea si operatorilor inregistrati si neinregistrati pe timpul transportului
in regim suspensiv.
(2) Fara a
contraveni art. 1923, in cazul lipsurilor, altele decat pierderile
la care se refera alin. (1) si in cazul pierderilor pentru care nu sunt
acordate scutirile prevazute la alin.(1),
acciza va fi stabilita pe baza cotelor aplicabile in statele membre
respective in momentul in care
pierderile – corect
stabilite de catre autoritatile
competente - s-au produs sau, daca este necesar, la momentul cand lipsa a fost
inregistrata.
(3)
Lipsurile la care se face referire la alin.(2) si pierderile care nu sunt scutite conform
prevederilor alin.(1) vor fi, in toate cazurile, indicate de autoritatile
fiscale competente pe verso-ul exemplarului documentului de insotire care va fi
returnat expeditorului, potrivit procedurii stabilite prin norme.
Nereguli
si abateri
Art.1923.
- (1) Daca o neregula sau o abatere s-a comis in timpul circulatiei,
implicand si exigibilitatea accizelor, aceasta se va datora in statul membru
unde a avut loc abaterea sau neregula, de catre persoana fizica sau juridica
din tara de provenienta care a garantat plata accizei pentru circulatie, fara
ca aceasta sa impieteze asupra inceperii procedurilor penale.
(2) Daca acciza este platita in alt stat membru decat cel
de provenienta a produselor, statul membru care a incasat accizele va informa
autoritatile competente ale tarii de provenienta.
(3) Daca pe durata transportului o neregula
sau abatere a fost depistata - neputandu-se stabili unde a avut loc - atunci se
considera ca abaterea a avut loc pe teritoriul statului membru unde aceasta a
fost depistata.
(4) Atunci cand produsele supuse accizelor
nu ajung la destinatie si nu este posibila stabilirea locului in care s-a comis
abaterea sau neregula, acestea se vor considera a fi fost comise in statul
membru de livrare a produselor, care va colecta acciza cu cota in vigoare la
data la care produsele au fost livrate, in afara de situatia in care, intr-o
perioada de 4 luni de la data livrarii produselor, se prezinta dovezi care sa
asigure autoritatile competente de corectitudinea tranzactiei sau sa aduca
lamuriri asupra locului unde s-au produs efectiv abaterea sau neregula.
(5) Daca, inainte de expirarea perioadei de
trei ani de la data la care documentul administrativ de insotire a fost
intocmit, statul membru unde au avut loc efectiv abaterea sau neregula, este
stabilit cu certitudine, acel stat membru va colecta acciza prin aplicarea
cotei in vigoare la data la care bunurile au fost livrate. In acest caz,
imediat ce dovada colectarii taxei a fost prezentata, acciza platita initial va
fi rambursata.
SECTIUNEA 52
Deplasarea intracomunitara a
produselor cu accize platite
Produse cu accize
platite utilizate in scopuri comerciale in Romania
Art.1924.
- (1) In cazul in care produsele supuse accizelor, care au fost eliberate
deja in consum intr-un stat membru sunt detinute in scopuri comerciale in
(2) Sunt considerate scopuri comerciale, toate scopurile,
altele decat nevoile proprii ale
persoanelor fizice.
(3) Acciza este datorata, dupa caz, de catre comerciantul
din
(4) Produsele mentionate la alin.(1) circula intre statul
membru in care au fost deja eliberate in consum si
(5) Comerciantul sau persoana la care se face referire la
alin.(3) trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) inaintea expedierii produselor sa dea o declaratie
autoritatilor fiscale in legatura cu locul unde urmeaza sa fie primite acestea
si sa garanteze plata accizelor;
b) sa plateasca acizele, potrivit
prevederilor de la art. 193;
c)
sa se supuna oricaror controale care sa permita autoritatii fiscale confirmarea primirii efective a marfurilor si
plata corespunzatoare a accizelor.
(6) In cazul produselor supuse accizelor, care au fost deja
eliberate in consum in
Documentul
de insotire simplificat
Art.1925. - (1) Documentul de insotire
simplificat se intocmeste de catre expeditor in 3 exemplare, si se utilizeaza
dupa cum urmeaza:
a) primul exemplar ramane la expeditor;
b) exemplarele 2 si 3 ale documentului
insotesc produsele accizabile pe timpul transportului pana la primitor;
c) exemplarul 2 ramane la primitorul produselor;
d) exemplarul 3 trebuie sa fie restituit expeditorului cu certificarea
receptiei cu mentionarea tratamentului fiscal ulterior al marfurilor in statul
membru de destinatie daca furnizorul solicita in mod expres acest lucru, in
cadrul unei cereri de restituire de accize.
(2) Modelul documentului de insotire simplificat va fi prevazut in
norme.
Restituirea accizelor pentru produsele cu
accize platite
Art.1926.
- (1) Un comerciant in
timpul activitatii sale poate sa solicite restituirea accizelor aferenta
produselor accizabile care au fost eliberate in consum in
a) inainte de eliberarea produselor, comerciantul expeditor
trebuie sa faca o cerere de restituire autoritatii fiscale competente si sa
faca dovada ca acciza a fost platita;
b) livrarea produselor catre statul membru
de destinatie se face in conformitate cu
prevederile art. 1924 ;
c) comerciantul expeditor trebuie sa
prezinte autoritatii fiscale competente copia returnata a documentului prevazut
la art.1925, certificata de catre destinatar, care trebuie sa fie
insotita de un document care sa ateste ca acciza a fost platita in statul
membru de destinatie. De asemenea, comerciantul expeditor va prezenta adresa
biroului autoritatii fiscale din statul membru de destinatie si data de
acceptare a declaratiei destinatarului de catre autoritatea fiscala a statului
membru de destinatie impreuna cu numarul de inregistrare al acestei declaratii.
(2) Pentru produsele supuse accizelor
care sunt marcate si eliberate in consum in
(3) In cazurile prevazute la art. 1923 , autoritatea fiscala competenta va restitui acciza
platita doar atunci cand accizele au fost platite anterior in statul membru de
destinatie in conformitate cu procedura prevazuta la art.1923 alin.(5).
(4) In cazurile mentionate la art. 1928 alin.(1),
autoritatea fiscala competenta, la cererea vanzatorului, poate restitui acciza
platita atunci cand vanzatorul a urmat procedurile prevazute la art. 1928 alin.(4).
Persoane fizice
Art.1927.
- (1) Pentru produsele supuse accizelor si eliberate in consum in alt stat membru, achizitionate de catre persoane fizice pentru
nevoile proprii si transportate de ele insele, accizele se datoreaza in statul
membru in care produsele au fost achizitionate.
(2)
Se considera achizitionate pentru nevoi proprii, produsele achizitionate si
transportate de persoane fizice in urmatoarele limite cantitative:
a) Produse din tutun
1. tigarete, 800 bucati;
2. tigari, 400
bucati;
3. tigari de foi, 200 bucati;
4. tutun de fumat, 1
kilogram;
b) Bauturi alcoolice
1. bauturi spirtoase
10 litri;
2. produse intermediare
20 litri;
3. vinuri 90 litri din care maximum 60 litri de vin spumos;
4. bere 110 litri.
(3) Produsele achizitionate si
transportate in cantitati superioare limitelor prevazute la alin.(2) se
considera a fi achizitionate in scopuri comerciale si in acest caz se datoreaza
acciza in statul membru unde se consuma produsele.
(4) Acciza devine exigibila in statul membru de consum si
pentru cantitatile de uleiuri minerale
eliberate in consum intr-un alt stat membru si transportate de persoane
fizice sau in numele acestora folosind modalitati de transport atipice. Se
considera modalitati de transport atipic
transportul carburantului altfel decat in rezervoarele autovehiculelor sau in
canistre de rezerva adecvate ca si transportul de produse de incalzire lichide,
altfel decat in autocisterne utilizate in numele comerciantilor profesionisti.
Vanzarea la distanta
Art.1928.
- (1) Produsele supuse accizelor, cumparate de catre persoane care nu au
calitatea de antrepozitari autorizati sau de operatori înregistrati sau
neînregistrati si care sunt expediate sau transportate direct sau indirect de
catre vânzator sau în numele acestuia sunt supuse accizelor în statul membru de
destinatie. În intelesul prezentului articol “statul membru de destinatie“ este
statul membru în care soseste trimiterea sau transportul de produse accizabile.
(2) Livrarea produselor supuse accizelor, eliberate deja în
consum într-un stat membru, si care sunt expediate sau transportate direct sau
indirect de catre vânzator sau în numele acestuia catre o persoana mentionata
la alin.(1), stabilita într-un alt stat membru, face ca acciza sa fie datorata
pentru respectivele produse, în statul membru de destinatie. În aceasta situatie accizele platite în statul membru de
provenienta a bunurilor, vor fi rambursate la cererea vânzatorului, în
conditiile stabilite prin norme.
(3) Acciza statului membru de destinatie va fi datorata de
vânzator în momentul efectuarii livrarii.
(4) Vanzatorul este obligat sa indeplineasca urmatoarele
cerinte:
a) sa garanteze plata accizelor în conditiile fixate de
statul membru de destinatie înaintea expedierii produselor si sa asigure plata
accizelor dupa sosirea produselor;
b) sa tina contabilitatea livrarilor de produse.
Reprezentantul fiscal
Art.1929. - (1) Pentru produsele supuse accizelor
provenite dintr-un alt stat membru, antrepozitarul autorizat expeditor poate
desemna un reprezentant fiscal.
(2) Reprezentantul fiscal trebuie sa fie stabilit în
(3) Reprezentantul fiscal trebuie ca în locul si în numele
destinatarului, care nu are calitatea de antrepozitar autorizat, sa respecte
urmatoarele cerinte:
a) sa garanteze
plata accizelor in conditiile stabilite de autoritatile fiscale din statul
membru de destinatie;
b) sa plateasca accizele la momentul receptionarii
marfurilor, conform procedurilor stabilite prin norme;
c) sa tina contabilitatea livrarilor de produse;
d) sa indice autoritatii fiscale competente locul în care
sunt livrate marfurile.
Declaratii privind achizitii si livrari
intracomunitare
Art.19210.-
Operatorii înregistrati si neînregistrati, precum si reprezentantii fiscali
au obligatia de a transmite autoritatii fiscale competente o situatie lunara
privind achizitiile si livrarile intracomunitare de produse accizabile, pâna la
data de 15 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera situatia, în
conditiile stabilite prin norme.
SECTIUNEA 53
Inregistrarea operatorilor de produse accizabile
Registrul
electronic de date
Art.19211. - (1)
Autoritatea competenta va lua masuri pentru întocmirea unei baze de date
electronice care sa contina o lista a persoanelor autorizate ca antrepozitari
si operatori înregistrati, precum si o lista a locurilor autorizate ca
antrepozite fiscale.
(2) Persoanelor autorizate ca
antrepozitari si operatori inregistrati, precum si locurilor autorizate ca
antrepozite fiscale li se va atribui de catre autoritatea fiscala competenta un
cod de accize a carui configuratie se va face conform prevederilor din norme.
(3)
Datele descrise la alin.(1) vor fi comunicate autoritatii competente din
fiecare stat membru. Toate datele vor fi utilizate numai pentru a verifica daca
o persoana sau un loc sunt autorizate sau înregistrate.
(4)
Autoritatea competenta va lua masuri pentru ca persoanelor implicate în
circulatia intracomunitara a produselor supuse accizelor sa li se permita sa
obtina confirmarea informatiilor detinute.
(5)
Orice informatie comunicata, indiferent în ce fel, va fi de natura
confidentiala, va fi supusa obligatiei secretului fiscal si beneficiaza de
protectia aplicata informatiilor similare conform legislatiei nationale a
statului membru care o primeste.
SECTIUNEA a 6-a
Obligatiile pătitorilor de accize
Plata
accizelor la bugetul de stat
Art.193. -
(1) Accizele sunt venituri la bugetul de stat. Termenul de plată al accizelor
este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care acciza devine
exigibilă.
(2)
Prin exceptie de la prevederile alin.(1), termenul de plata al accizelor este:
a) in cazul operatorilor inregistrati
- ziua
lucratoare imediat urmatoare celei in care au fost receptionate produsele
accizabile;
b) in cazul furnizorilor autorizati de energie electrica
sau de gaz natural - data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc
facturarea catre consumatorul final.
(3) În cazul importului unui produs
accizabil, care nu este plasat într-un regim suspensiv sau într-un regim vamal
de import cu exceptarea de la plata tuturor sumelor aferente drepturilor de
import, prin derogare de la alin. (1), momentul plătii accizelor este momentul
înregistrării declaratiei vamale de import.
Depunerea
declaratiilor de accize
Art.194.
- (1) Orice
platitor de accize prevazut la prezentul capitol, are obligatia de a depune
lunar la autoritatea fiscală competentă o declaratie de accize, indiferent dacă
se datorează sau nu plata accizei pentru luna respectivă.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin.(1) operatorul
neinregistrat are obligatia de a depune declaratia de accize pentru fiecare
operatiune in parte.
(3) Declaratiile de accize se depun la
autoritatea fiscală competentă de către antrepozitarii autorizati până la data
de 25 inclusiv a lunii următoare celei la care se referă declaratia.
(4) În situatiile prevăzute la
art. 166 alin. (1) lit. b) si e)
trebuie să se depună imediat o declaratie de accize la autoritatea fiscală
competentă si, prin derogare de la art. 193,
acciza se plăteste in ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care a fost
depusa declaratia.
Documente
fiscale
Art.195.
- (1) Pentru
produsele accizabile, altele decât cele marcate, care sunt transportate sau
detinute în afara antrepozitului fiscal sau a unui antrepozit vamal, originea
trebuie să fie dovedită folosindu-se un document care va fi stabilit prin
norme. Documentul nu poate fi mai vechi de 5 zile. Această prevedere nu este
aplicabilă pentru produsele accizabile transportate sau detinute de către alte
persoane decât comerciantii, în măsura în care aceste produse sunt ambalate în
pachete destinate vânzării cu amanuntul.
(2) Toate transporturile de produse
accizabile sunt însotite de un document, astfel:
a) miscarea produselor
accizabile în regim suspensiv este însotită de documentul administrativ de
însotire;
b) miscarea produselor
accizabile eliberate pentru consum este însotită de factura fiscală ce va
reflecta cuantumul accizei, modelul acesteia fiind precizat în norme;
c) transportul de produse accizabile cand
acciza a fost platita, este insotit de factura sau aviz de insotire, precum si
de documentul de insotire simplificat, dupa caz.
Evidente
contabile
Art.196.
- Orice platitor de accize are obligatia de a tine registre contabile precise
conform legislatiei în vigoare, care să contină suficiente informatii pentru ca
autoritătile fiscale să poată verifica respectarea prevederilor din prezentul
titlu.
Responsabilitătile
platitorilor de accize
Art.197. - (1) Orice platitor de accize, poartă răspunderea pentru calcularea
corectă si plata la termenul legal a accizelor către bugetul de stat si pentru
depunerea la termenul legal a declaratiilor de accize la autoritatea fiscală
competentă, conform prevederilor prezentului titlu si cele ale legislatiei
vamale în vigoare.
(2) Lunar, pâna la data de 15 a
fiecarei luni, pentru luna precedenta, antrepozitarii autorizati pentru
productie, sunt obligati sa depuna la organele fiscale teritoriale o situatie
care sa contina informatii cu privire la stocul de materii prime si produse
finite la începutul lunii, achizitiile de materii prime, cantitatea fabricata
în cursul lunii, stocul de produse finite si materii prime la sfârsitul lunii
de raportare si cantitatea de produse livrate, conform modelului prezentat în
norme.
Garantii
Art.198. - (1) Antrepozitarul
autorizat - după acceptarea conditiilor de autorizare a antrepozitului fiscal
-, operatorul inregistrat, operatorul neinregistrat si reprezentantul fiscal,
au obligatia depunerii la autoritatea fiscala competenta a unei garantii,
conform prevederilor din norme, care să asigure plata accizelor care pot deveni
exigibile.
(2) Tipul, modul de calcul,
valoarea si durata garantiei vor fi prevăzute în norme.
(3) Valoarea garantiei va fi
analizată periodic, pentru a reflecta orice schimbări în volumul afacerii sau
in nivelul de accize datorat.
SECTIUNEA a 7-a
Scutiri
Scutiri
generale
Art.199. - (1) Produsele accizabile
sunt scutite de
a)
livrarea in contextul relatiilor consulare sau diplomatice;
b)
organizatiile internationale recunoscute ca atare de către autoritătile publice
ale României, si membrii acestor organizatii, în limitele si în conditiile
stabilite prin conventiile internationale, care pun bazele acestor organizatii,
sau prin acorduri încheiate la nivel statal sau guvernamental;
c)
fortele armate apartinand oricarui stat-parte la Tratatul Atlanticului de Nord
(NATO), cu exceptia Fortelor Armate ale Romaniei, precum si pentru personalul
civil care la insoteste sau pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor lor;
d)
consumul aflat sub incidenta unui acord incheiat cu tari ne-membre sau
organizatii internationale, cu conditia ca un astfel de acord sa fie permis sau
autorizat cu privire la scutirea de TVA.
(2) Modalitatea si conditiile de
acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1) vor fi reglementate prin norme.
(3) Accizele nu se aplică pentru
importul de produse accizabile aflate în bagajul călătorilor si al altor
persoane fizice, cu domiciliul în România sau în străinătate, în limitele si în
conformitate cu cerintele prevăzute de legislatia vamală în vigoare.
Scutiri
pentru alcool etilic si alte produse alcoolice
Art.200.
- (1) Sunt scutite de
a) complet
denaturate, conform prescriptiilor legale;
b) denaturate si utilizate pentru
producerea de produse care nu sunt destinate consumului uman;
c) utilizate pentru producerea otetului cu
codul NC 2209;
d) utilizate pentru producerea de
medicamente;
e) utilizate pentru producerea de arome
alimentare ce au o concentratie ce nu depăseste 1,2% în volum, destinate
preparării de alimente sau băuturi nealcoolice;
f) utilizate în scop medical în spitale si
farmacii;
g) utilizate direct sau ca element al
produselor semifabricate pentru producerea de alimente cu sau fără cremă, cu
conditia ca în fiecare caz concentratia de alcool să nu depăsească 8,5 litri de
alcool pur la 100 kg de produs ce intră în compozitia ciocolatei si 5 litri de
alcool pur la 100 kg de produs ce intră în compozitia altor produse.
(2) Modalitatea si conditiile de acordare a
scutirilor prevăzute la alin. (1), precum si produsele utilizate pentru
denaturarea alcoolului vor fi reglementate prin norme.
Scutiri pentru produse
din tutun
Art.2001.- (1) Sunt scutite de
(2) Modalitatea si conditiile de acordare a scutirilor
prevăzute la alin. (1), vor fi reglementate prin norme.
Scutiri
pentru produse energetice si energie electrica
Art.201. - (1) Sunt scutite de
a) produsele energetice folosite în orice alt scop decât
drept combustibil pentru motor sau combustibil pentru încalzire;
b) produsele energetice livrate
în vederea utilizarii drept combustibil pentru motor pentru aeronave, altele
decât aviatia turistica în scop privat. Prin aviatie turistica în scop privat se întelege utilizarea unei
aeronave, de catre proprietarul sau sau de catre persoana fizica sau juridica
care o detine cu titlu de închiriere sau cu un alt titlu, în alte scopuri decât
cele comerciale si în special altele decât transportul de persoane sau de
marfuri sau prestari de servicii cu titlu oneros ori pentru nevoile
autoritatilor publice;
c) produsele energetice livrate
în vederea utilizarii drept combustibil pentru motor pentru navigatia in apele
comunitare, inclusiv pentru pescuit, altele decât pentru navigatia
ambarcatiunilor private de agrement. De asemenea, este scutita de
d) produsele energetice si
energia electrica utilizate pentru productia de energie electrica, precum si
energia electrica utilizata pentru mentinerea capacitatii de a produce energie
electrica;
e) produsele energetice si energia electrica utilizate
pentru productia combinata de energie electrica si energie termica;
f) carbunele si cocsul;
g) produsele energetice
utilizate în scopul testarii aeronavelor si vapoarelor;
h) produsele energetice
injectate în furnale sau în alte agregate industriale în scop de reducere
chimica, ca aditiv la cocsul utilizat drept combustibil principal;
i) produsele energetice care
intra în România, continute in rezervorul standard al unui autovehicul cu motor
destinat utilizarii drept combustibil pentru acel autovehicul, precum si in
containere speciale si destinate utilizarii pentru operarea, in timpul
transportului, a sistemelor ce echipeaza acele containere;
j) orice produs energetic care este scos de la rezerva de
stat sau rezerva de mobilizare, fiind acordat gratuit în scop de ajutor
umanitar;
k) orice produs energetic
achizitionat direct de la agenti economici producatori, importatori sau
distribuitori agreati, utilizat drept combustibil pentru încalzirea spitalelor,
sanatoriilor, azilelor de batrâni, orfelinatelor si altor institutii de
asistenta sociala, institutiilor de învatamânt si lacasurilor de cult;
l) produsele energetice
utilizate drept combustibil neconventional pentru motor (biocarburanti) in
conditiile prevazute in norme;
m) energia electrica produsa din surse regenerabile de
energie, in conditiile prevazute in norme;
n) energia electrica obtinuta de acumulatori
electrici, grupurile electrogene mobile, instalatiile electrice amplasate pe
vehicule de orice fel, sursele stationare de energie electrica in curent
continuu, instalatiile energetice amplasate in marea teritoriala care nu sunt
racordate la reteaua electrica si sursele electrice cu o putere activa
instalata sub 250 KW.
(2) Modalitatea si conditiile de
acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1) vor fi reglementate prin norme.
SECTIUNEA a 8-a
Marcarea produselor alcoolice si a produselor din tutun
Reguli
generale
Art.202.
- (1) Prevederile prezentei sectiuni se aplică următoarelor produse accizabile:
a) produse intermediare si
alcool etilic, cu exceptiile prevăzute prin norme;
b) produse din tutun.
(2) Nu este supus obligatiei de
marcare orice produs accizabil scutit de
(3) Produsele accizabile
prevăzute la alin. (1) pot fi eliberate pentru consum sau pot fi importate pe
teritoriul României numai dacă acestea sunt marcate conform prevederilor
prezentei sectiuni.
Responsabilitatea
marcării
Art.203.
- (1) Responsabilitatea marcării produselor accizabile revine antrepozitarilor
autorizati pentru productie, operatorilor inregistrati sau importatorilor autorizati.
(2) Operatorul inregistrat sau
importatorul autorizat transmite producătorului marcajele, sub forma si în
maniera prevăzute în norme, în vederea aplicării efective a acestora pe
produsele accizabile contractate.
Proceduri
de marcare
Art.204. -
(1) Marcarea produselor se efectuează prin timbre sau banderole.
(2) Dimensiunea si elementele ce vor
fi inscriptionate pe marcaje vor fi stabilite prin norme.
(3) Antrepozitarul autorizat
pentru productie, operatorul inregistrat sau importatorul autorizat, au
obligatia sa asigure ca marcajele să fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul
individual al produsului accizabil, respectiv pe pachet, cutie sau sticlă,
astfel încât deschiderea ambalajului să deterioreze marcajul.
(4) Produsele accizabile marcate
cu timbre sau banderole deteriorate sau altfel decât s-a prevăzut la alin. (2)
si (3) vor fi considerate ca nemarcate.
Eliberarea
marcajelor
Art.205.
- (1) Autoritatea fiscală competentă are obligatia de a elibera marcajele,
potrivit prevederilor prezentului articol si normelor.
(2) Eliberarea marcajelor se
face către:
(a) antrepozitarii autorizati care produc produsele
accizabile prevazute la art.202;
b) operatorii inregistrati care achizitioneaza produsele
accizabile prevazute la art.202;
c) persoanele care importă produsele
accizabile prevăzute la art.202, în
baza autorizatiei de importator. Autorizatia de importator se acordă de către
autoritatea fiscală competentă, în conditiile prevăzute în norme.
(3) Solicitarea marcajelor se face prin
depunerea unei cereri si a unei garantii la autoritatea fiscala competenta, sub
forma si in maniera prevazute in norme.
(4) Eliberarea marcajelor se face de
către unitatea specializată, autorizată de autoritatea fiscală competentă
pentru tipărirea acestora, în conditiile prevăzute în norme.
(5) Contravaloarea marcajelor se
asigură de la bugetul de stat.
Confiscarea
produselor din tutun
Art.206. -
(1) Prin derogare de la prevederile în vigoare care reglementează modul
si conditiile de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate,
potrivit legii, în proprietatea privată a statului, produsele din tutun
confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului se
predau de către organul care a dispus confiscarea, pentru distrugere,
antrepozitarilor autorizati pentru productia de produse din tutun sau
importatorilor de astfel de produse, după cum urmează:
a) sortimentele care se regăsesc
în nomenclatorul de fabricatie al antrepozitarilor autorizati sau în
nomenclatorul de import al importatorilor se predau în totalitate acestora;
b) sortimentele care nu se
regăsesc în nomenclatorul de fabricatie al antrepozitarilor autorizati sau în
nomenclatorul de import al importatorilor se predau în custodie de către
organele care au procedat la confiscare antrepozitarilor autorizati pentru
productia de produse din tutun, a căror cotă de piată reprezintă peste 5%.
(2) Repartizarea fiecărui lot de
produse din tutun confiscate, preluarea acestora de către antrepozitarii
autorizati si importatori, precum si procedura de distrugere se efectuează
conform normelor.
(3) Fiecare antrepozitar
autorizat si importator are obligatia să asigure pe cheltuiala proprie
preluarea în custodie, transportul si depozitarea cantitătilor de produse din
lotul confiscat care i-a fost repartizat.