TITLUL VII      
Accize

CAPITOLUL I
Accize armonizate

SECTIUNEA 1
Dispozitii generale

          Sfera de aplicare
         
Art.162. - Accizele armonizate sunt taxe speciale de consum care se datoreaza bugetului de stat, pentru urmatoarele produse provenite din productia interna sau din import:

a) bere;

b) vinuri;

c) bauturi fermentate, altele decât bere si vinuri;

d) produse intermediare;

e) alcool etilic;

f) produse din tutun;

g) produse energetice;

h) energie electrica.

 

          Definitii
          Art.163
. - În întelesul prezentului titlu, se vor folosi următoarele definitii:
          a) produsele accizabile sunt produsele prevăzute la art. 162;
          b) productia de produse accizabile reprezintă orice operatiune prin care aceste produse sunt fabricate, procesate sau modificate sub orice formă;
          c) antrepozitul fiscal este locul, aflat sub controlul autoritătii fiscale competente, unde produsele accizabile sunt produse, transformate, detinute, primite sau expediate în regim suspensiv, de către antrepozitarul autorizat, în exercitiul activitătii, în anumite conditii prevăzute de prezentul titlu si de norme;
          d) antrepozitul vamal este locul aprobat de autoritatea vamală conform Codului vamal al României;
          e) antrepozitarul autorizat este persoana fizică sau juridică autorizată de autoritatea fiscală competentă, în exercitarea activitătii acesteia, să producă, să transforme, să detină, să primească si să expedieze produse accizabile, într-un antrepozit fiscal;
          f) regimul suspensiv este regimul fiscal conform căruia plata accizelor este suspendată pe perioada producerii, transformării, detinerii si deplasării produselor;
          g) documentul administrativ de însotire a mărfii - DAI - este documentul care trebuie folosit la miscarea produselor accizabile în regim suspensiv;

          h) documentul de însotire simplificat - DIS - este documentul care trebuie folosit la miscarea intracomunitara a produselor accizabile cu accize platite;

          i) codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, conform Nomenclaturii Combinate din Tariful Vamal de Import al Romaniei valabil în anul 2006;

j) operatorul înregistrat este persoana fizica sau juridica autorizata sa primeasca în exercitarea activitatii economice produse supuse accizelor în regim suspensiv, provenite din alte state membre ale Uniunii Europene; acest operator nu poate detine sau expedia produse în regim suspensiv;

 k)  operatorul neînregistrat este persoana fizica sau juridica autorizata în exercitarea profesiei sale, sa efectueze, cu titlu ocazional, aceleasi operatiuni prevazute pentru operatorul înregistrat.

 

Teritoriul comunitar

Art.1631. – (1) Prevederile capitolului I din prezentul titlu se aplica pe teritoriul Comunitatii, asa cum este definit pentru fiecare stat membru de catre Tratatul de infiintare a Comunitatii Economice Europene, si in special de art. 227, cu exceptia urmatoarelor teritorii nationale:

a) pentru Republica Federala Germania: insula Helgoland si teritoriul Busingen;

b) pentru Republica Italiana: Livigno, Campione d’Italia si apele italiene ale lacului Lugano;

c) pentru Regatul Spaniei: Ceuta, Melilla si insulele Canare;

d) pentru Republica Franceza, teritoriile de peste mari.

(2) Operatiunile efectuate provenind din sau avand ca destinatie:

 a) Principatul Monaco, vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Republica Franta;

  b) Jungholz si Mittelberg (Kleines Walertal), vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Republica Federala Germania;

  c)  Insula Man, vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord;

  d) San Marino, vor fi tratate ca operatiuni efectuate provenind din sau avand ca destinatie Republica Italiana.

 

          Faptul generator
          Art. 164
. - Produsele prevăzute la art. 162 sunt supuse accizelor in momentul producerii lor pe teritoriul comunitar sau la momentul importului lor in acest teritoriu.

 

          Exigibilitatea
          Art.165.
- Acciza este exigibilă în momentul eliberării pentru consum sau când se constată pierderi sau lipsuri de produse accizabile.

 

          Eliberarea pentru consum
          Art.166
. - (1) În întelesul prezentului titlu, eliberarea pentru consum reprezintă:
          a) orice iesire, inclusiv incorecta, a produselor accizabile din regimul suspensiv;
          b) orice productie, inclusiv incorecta, de produse accizabile în afara regimului suspensiv;
          c) orice import, inclusiv incorect, de produse accizabile -
cu exceptia energiei electrice, gazului natural, carbunelui si cocsului -, dacă produsele accizabile nu sunt plasate în regim suspensiv;
          d) utilizarea de produse accizabile în interiorul antrepozitului fiscal, altfel decât ca materie prima;
          e) orice detinere în afara regimului suspensiv a produselor accizabile care nu au fost introduse în sistemul de accizare, în conformitate cu prezentul titlu;

f) receptia, de catre un operator înregistrat sau neînregistrat, de produse accizabile, deplasate de la un antrepozit fiscal dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene.

(2) Eliberare pentru consum se considera si detinerea în scopuri comerciale de catre un comerciant de produse accizabile, care au fost eliberate în consum sau importate în alt stat membru, si pentru care acciza nu a fost platita în România.

(3) Nu se considera eliberare pentru consum miscarea produselor accizabile din antrepozitul fiscal, în conditiile prevazute la sectiunea  a 5-a din prezentul capitol si conform prevederilor din norme, catre:

a) un alt antrepozit fiscal  in Romania sau  in alt stat membru;

b) un comerciant înregistrat în alt stat membru;

c) un comerciant neînregistrat în alt stat membru;

d) o tara din afara teritoriului comunitar.

(4) Nu se considera eliberare pentru consum distrugerea de produse accizabile într-un antrepozit fiscal, datorata unor cazuri fortuite sau de forta majora  ori neindeplinirii conditiilor legale de comercializare, în conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.

 

          Importul
          Art.167
- (1) In intelesul prezentului titlu, import reprezinta orice intrare de produse accizabile din afara teritoriului comunitar, cu exceptia:

a) plasarii produselor accizabile importate sub regim vamal suspensiv in Romania;

b) distrugerii sub supravegherea autoritatii vamale a produselor accizabile;

                    c) plasarii produselor accizabile in zone libere, in conditiile prevazute  de legislatia vamala in vigoare.

          (2) Se consideră, de asemenea, import:
          a) scoaterea unui produs accizabil dintr-un regim vamal suspensiv, în cazul în care produsul rămâne în România;
          b) utilizarea în scop personal în România a unor produse accizabile plasate în regim vamal suspensiv;
          c) aparitia oricărui alt eveniment care generează obligatia plătii drepturilor vamale de import.
          (3) Pentru importurile de produse accizabile se aplică prevederile legislatiei vamale.

 

          Producerea si detinerea în regim suspensiv
          Art.168.
- (1) Este interzisă producerea de produse accizabile în afara antrepozitului fiscal.
          (2) Este interzisă detinerea unui produs accizabil în afara antrepozitului fiscal, dacă acciza pentru acel produs nu a fost plătită.
          (3) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplică pentru berea, vinurile si băuturile fermentate, altele decât bere si vinuri, produse în gospodăriile individuale pentru consumul propriu.

          (4) Prevederile alin.(1) si (2) nu se aplica pentru energie electrica, gaz natural, carbune si cocs.

 

 

SECTIUNEA a 2-a
Produse accizabile

          Bere
          Art.169. -
(1) În întelesul prezentului titlu, bere reprezintă orice produs încadrat la codul NC 2203 00 sau orice produs care contine un amestec de bere si de băuturi nealcoolice, încadrat la codul NC 2206 00, având, si într-un caz, si în altul, o concentratie alcoolică mai mare de 0,5% în volum.
          (2) Pentru berea produsă de micii producători independenti, care detin instalatii de fabricatie cu o capacitate nominală anuală care nu depăseste 200.000 hl, se aplică accize specifice reduse. Acelasi regim se aplică si pentru berea importată de la micii producători independenti, cu o capacitate nominală anuală care nu depăseste 200.000 hl.
          (3) Fiecare agent economic producător de bere are obligatia de a depune la organul fiscal teritorial la care este înregistrat ca antrepozitar autorizat, până la data de 15 ianuarie a fiecărui an, o declaratie pe propria răspundere privind capacitătile de productie pe care le detine.
          (4) Beneficiază de nivelul redus al accizelor toti agentii economici mici producători care îndeplinesc cumulativ următoarele conditii: sunt agenti economici producători de bere care, din punct de vedere juridic si economic, sunt independenti fată de orice alt agent economic producător de bere; utilizează instalatii fizice distincte de cele ale altor fabrici de bere; folosesc spatii de productie diferite de cele ale oricărui alt agent economic producător de bere si nu functionează sub licentă de produs a altui agent economic producător de bere.
          (5) În situatia în care un agent economic producător de bere, care beneficiază de nivelul redus al accizelor, îsi măreste capacitatea de productie, prin achizitionarea de noi capacităti sau extinderea celor existente, acesta va înstiinta în scris organul fiscal la care este înregistrat ca antrepozitar autorizat despre modificările produse, va calcula si va vărsa la bugetul de stat accizele, în cuantumul corespunzător noii capacităti de productie, începând cu luna imediat următoare celei în care a avut loc punerea în functiune a acesteia.
          (6) Este exceptată de la plata accizelor berea fabricată de persoana fizică si consumată de către aceasta si membrii familiei sale, cu conditia să nu fie vândută.

          Vinuri
          Art.170. -
(1) În întelesul prezentului titlu, vinurile sunt:
          a) vinuri linistite, care cuprind toate produsele încadrate la codurile NC 2204 si 2205, cu exceptia vinului spumos, asa cum este definit la lit. b), si care:
          1. au o concentratie alcoolică mai mare de 1,2% în volum, dar care nu depăseste 15% în volum, si la care alcoolul continut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare; sau
          2. au o concentratie alcoolică mai mare de 15% în volum, dar care nu depăseste 18% în volum, au fost obtinute fără nici o îmbogătire, si la care alcoolul continut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare.
          b) vinuri spumoase, care cuprind toate produsele încadrate la codurile: NC 2204 10; 2204 21 10, 2204 29 10 si 2205, si care:
          1. sunt prezentate în sticle închise, cu un dop tip ciupercă, fixat cu ajutorul legăturilor sau care sunt sub presiune datorată dioxidului de carbon în solutie egală sau mai mare de 3 bari; si
          2. au o concentratie alcoolică care depăseste 1,2% în volum, dar care nu depăseste 15% în volum, si la care alcoolul continut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare.
          (2) Este exceptat de la plata accizelor vinul fabricat de persoana fizică si consumat de către aceasta si membrii familiei sale, cu conditia să nu fie vândut.

          Băuturi fermentate, altele decât bere si vinuri
          Art.171. -
(1) În întelesul prezentului titlu, băuturile fermentate, altele decât bere si vinuri, reprezintă:
          a) alte băuturi fermentate linistite care se încadrează la codurile NC 2204 si 2205 si care nu sunt prevăzute la art.170, ca si toate produsele încadrate la codurile NC 2206 00, cu exceptia altor băuturi fermentate spumoase, asa cum sunt definite la lit. b), si a produsului prevăzut la art.169, având:
          1. o concentratie alcoolica ce depăseste 1,2% în volum, dar nu depăseste 10% în volum; sau
          2. o concentratie alcoolică ce depăseste 10% în volum, dar nu depăseste 15% în volum, si la care alcoolul continut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare.
          b) alte băuturi fermentate spumoase care se încadrează la codurile: NC 2206 00 31; 2206 00 39; 2204 10; 2204 21 10; 2204 29 10 si 2205, care nu intră sub incidenta art.170 si care sunt prezentate în sticle închise cu un dop tip ciupercă, fixat cu ajutorul legăturilor sau care sunt sub presiune datorată dioxidului de carbon în solutie egală sau mai mare de 3 bari, si care:
          1. au o concentratie alcoolică care depăseste 1,2% în volum, dar nu depăseste 13% în volum; sau
          2. au o concentratie alcoolică care depăseste 13% în volum, dar nu depăseste 15% în volum si la care alcoolul continut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare.
          (2) Sunt exceptate de la plata accizelor băuturile fermentate, altele decât bere si vinuri, fabricate de persoana fizică si consumate de către aceasta si membrii familiei sale, cu conditia să nu fie vândute.

          Produse intermediare
          Art.172.
- (1) În întelesul prezentului titlu, produsele intermediare  reprezintă toate produsele care au o concentratie alcoolică ce depăseste 1,2% în volum, dar nu depăseste 22% în volum, si care se încadrează la codurile: NC 2204, 2205 si 2206 00, dar care nu intră sub incidenta art. 169 -171.
          (2) Se consideră produse intermediare si orice băutură fermentată linistită prevăzută la art. 171 alin. (1) lit. a), care are o concentratie alcoolică ce depăseste 5,5% în volum si care nu rezultă în întregime din fermentare, si orice băutură fermentată spumoasă prevăzută la art. 171 alin. (1) lit. b), care are o concentratie alcoolică ce depăseste 8,5% în volum si care nu rezultă în întregime din fermentare.

          Alcool etilic
          Art.173.
- (1) În întelesul prezentului titlu, alcool etilic reprezintă:
          a) toate produsele care au o concentratie alcoolică ce depăseste 1,2% în volum si care sunt încadrate la codurile NC 2207 si 2208, chiar atunci când aceste produse fac parte dintr-un produs încadrat la alt capitol al nomenclaturii combinate;
          b) produsele care au o concentratie alcoolică ce depăseste 22% si care sunt cuprinse la codurile NC 2204, 2205 si 2206 00;
          c) tuica si rachiuri de fructe;
          d) orice alt produs, în solutie sau nu, care contine băuturi spirtoase potabile.

          (2) Tuica si rachiurile de fructe destinate consumului propriu al gospodariilor individuale, în limita unei cantitati echivalente de cel mult 50 de litri de produs pentru fiecare gospodarie individuala/an, cu concentratia alcoolica de 40% in volum, se accizeaza prin aplicarea unei cote de 50%  din cota standard a accizei aplicata alcoolului etilic.

(3) Pentru alcoolul etilic produs in micile distilerii a caror productie nu depaseste 10 hectolitri alcool pur/an, se aplica accize specifice reduse.

           (4) Beneficiaza de nivelul redus al accizelor micile distilerii care sunt independente din punct de vedere juridic si economic de orice alta distilerie, nu functioneaza sub licenta de produs a unei alte distilerii si care indeplinesc conditiile prevazute de norme.

 

          Produse din tutun
          Art.174.
- (1) În întelesul prezentului titlu, produse din tutun sunt:
          a) tigarete;
          b) tigări si tigări de foi;
          c) tutun de fumat:
          1. tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în tigarete;
          2. alte tutunuri de fumat.
          (2) Se consideră tigarete:
          a) rulourile de tutun destinate fumatului ca atare si care nu sunt tigări sau tigări de foi, în sensul alin. (3);
          b) rulourile de tutun care se pot introduce într-un tub de hârtie de tigarete, prin simpla mânuire neindustrială;
          c) rulourile de tutun care se pot înfăsura în hârtie de tigarete, prin simpla mânuire neindustrială;
          d) orice produs care contine partial alte substante decât tutunul, dar care respectă criteriile prevăzute la lit. a), b) sau c).
          (3) Se consideră tigări sau tigări de foi, dacă se pot fuma ca atare, după cum urmează:
          a) rulourile de tutun care contin tutun natural;
          b) rulourile de tutun care au un învelis exterior din tutun natural;
          c) rulourile de tutun care au o umplutură din amestec tăiat fin, învelis exterior de culoarea normală a unei tigări, care acoperă complet produsul, inclusiv filtrul, dar exclusiv mustiucul, dacă este cazul, si un liant, cu conditia ca:
          1. învelisul si liantul să fie din tutun reconstituit;
          2. masa unitară a rolei de tutun, excluzând filtrul sau mustiucul, să nu fie sub 1,2 grame; si
          3. învelisul să fie fixat în formă de spirală, cu un unghi ascutit de minimum 30 grade fată de axa longitudinală a tigării.
          d) rulourile de tutun, care au o umplutură din amestec tăiat fin, învelis exterior de culoare normală a unei tigari, din tutun reconstituit, care acoperă complet produsul, inclusiv filtrul, dar exclusiv mustiucul, dacă este cazul, cu conditia ca:
          1. masa unitară a ruloului, excluzând filtrul si mustiucul, să fie egală sau mai mare de 2,3 grame; si
          2. circumferinta ruloului de tutun de minimum o treime din lungimea tigării să nu fie sub 34 mm.
          e) orice produs care contine partial alte substante decât tutunul, dar care respectă criteriile de la lit. a), b), c) sau d) si are învelisul din tutun natural, învelisul si liantul din tutun reconstituit sau învelisul din tutun reconstituit.
          (4) Se consideră tutun de fumat:
          a) tutunul tăiat sau fărâmitat într-un alt mod, răsucit sau presat în bucăti, si care poate fi fumat fără prelucrare industrială;
          b) deseurile de tutun prelucrate pentru vânzarea cu amănuntul, care nu sunt prevăzute la alin. (2) si (3);
          c) orice produs care contine partial alte substante decât tutunul, dacă produsul respectă criteriile de la lit. a) sau b).
          (5) Se consideră tutun de fumat fin tăiat destinat rulării în tigarete:
          a) tutunul de fumat, asa cum este definit la alin. (4), pentru care mai mult de 25% din greutate o reprezintă particulele de tutun ce au o lătime sub 1 mm;
          b) tutunul de fumat pentru care mai mult de 25% din greutate o reprezintă particulele de tutun ce au o lătime mai mare de 1 mm, dacă tutunul de fumat este vândut sau destinat vânzării pentru rularea tigaretelor.
          (6) Se consideră alt tutun de fumat orice tutun de fumat care nu este tutun de fumat tăiat fin.
          (7) Un rulou de tutun prevăzut la alin. (2) este considerat, pentru aplicarea accizei, ca două tigarete - atunci când are o lungime, excluzând filtrul si mustiucul, mai mare de 9 cm, fără să depăsească 18 cm; ca trei tigarete - când are o lungime, excluzând filtrul si mustiucul, mai mare de 18 cm, fără să depăsească 27 cm, si asa mai departe.

 

Produse energetice

Art.175. - (1) În întelesul prezentului titlu, produsele energetice sunt:

a) produsele cu codurile NC de la 1507 la 1518, daca acestea sunt destinate utilizarii drept combustibil pentru încalzire sau combustibil pentru motor;

b) produsele cu codurile NC 2701; 2702 si de la 2704 la 2715;

c) produsele cu codurile NC 2901 si 2902;

d) produsele cu codul NC 2905 11 00 care nu sunt de origine sintetica, numai daca sunt destinate utilizarii drept combustibil pentru încalzire sau combustibil pentru motor;

e) produsele cu codul NC 3403;

f) produsele cu codul NC 3811;

g) produsele cu codul NC 3817;

h) produsele cu codul NC 3824 90 99, daca sunt destinate utilizarii drept combustibil pentru încalzire sau combustibil pentru motor;

(2) Intra sub incidenta prevederilor de la sectiunile  a 4-a si a 5-a ale capitolului I din prezentul titlu, doar urmatoarele produse energetice:

a) produsele cu codurile NC de la 1507 la 1518, daca acestea sunt destinate utilizarii drept combustibil pentru încalzire sau combustibil pentru motor;

b)  produsele cu codurile NC 2707 10, 2707 20, 2707 30 si 2707 50;

c) produsele cu codurile NC de la 2710 11 la 2710 19 69. Pentru produsele cu codurile NC 2710 11 21, 2710 11 25 si 2710 19 29, prevederile sectiunii a 5-a, se vor aplica  numai circulatiei comerciale în vrac;

             d) produsele cu codurile NC 2711 (cu exceptia 2711 11, 2711 21 si  2711 29);

             e) produsele cu codul NC 2901 10;

             f) produsele cu codurile NC 2902 20, 2902 30, 2902 41, 2902 42, 2902 43 si 2902 44;

       g) produsele cu codul NC 2905 11 00, care nu sunt de origine sintetica, daca acestea sunt destinate utilizarii drept combustibil pentru încalzire sau pentru motor;

           h) produsele cu codul NC 3824 90 99 daca acestea sunt destinate utilizarii drept combustibil pentru încalzire sau pentru motor.

          (3) Produsele energetice pentru care se datoreaza accize sunt:
          a) benzina cu plumb cu codurile: NC 2710 11 31; 2710 11 51 si 2710 11 59;
          b) benzina fara plumb cu codurile: NC 2710 11 31; NC 2710 11 41; 2710 11 45 si 2710 11 49;
           c) motorina cu codurile NC de la  2710 19 41 pana la  2710 19 49;
           d) petrol lampant (kerosen) cu codurile : NC 2710 19 21 si  2710 19 25;

e) gazul petrolier lichefiat cu codurile NC de la 2711 12 11 pâna la 2711 19 00;

f) gazul natural cu codurile  NC 2711 11 00 si 2711 21 00;

g) pacura cu codurile  NC de la 2710 19 61 pâna la  2710 19 69;

h) carbune si cocs cu codurile NC 2701, 2702 si 2704.

(4) Produsele energetice, altele decât cele de la alin.(3), sunt supuse unei accize daca sunt destinate a fi utilizate, puse în vânzare sau utilizate drept combustibil pentru încalzire sau combustibil pentru motor. Nivelul accizei va fi fixat în functie de destinatie, la nivelul aplicabil combustibilului pentru încalzire sau  combustibilului pentru motor, echivalent.

(5) Pe lânga produsele energetice prevazute la alin. (1), orice produs destinat a fi utilizat, pus în vânzare sau utilizat drept combustibil pentru motor sau ca aditiv ori pentru a creste volumul final al combustibilului pentru motor este accizat la nivelul combustibilului pentru motor echivalent.

(6) Pe lânga produsele energetice prevazute la alin. (1), orice alt produs cu exceptia turbei, destinat a fi utilizat, pus în vânzare sau utilizat pentru încalzire este accizat cu acciza aplicabila produsului energetic echivalent.

(7) Consumul de produse energetice în incinta unui loc de productie de produse energetice nu reprezinta eliberare pentru consum atunci când se efectueaza în scopuri de productie. Când acest consum se efectueaza în alte scopuri decât cel de productie si, în special, pentru propulsia vehiculelor, se considera eliberare pentru consum.

Gaz natural

Art.1751. - (1) Gazul natural va fi supus accizelor iar acciza va deveni exigibila la momentul livrarii acestui produs, de catre persoanele juridice autorizate potrivit legii,  direct catre consumatorii finali.

(2) Platitorii de accize, au obligatia sa se inregistreze la autoritatea fiscala competenta, potrivit prevederilor din norme.

 

Carbune si cocs

Art.1752. - (1) Carbunele si cocsul vor fi supuse accizelor iar acciza va deveni exigibila la momentul livrarii acestui produs de catre companiile de extractie si respectiv de productie.

(2) Companiile de extractie a carbunelui si respectiv de productie a cocsului, in calitate de operatori cu produse accizabile, au obligatia sa se inregistreze la autoritatea fiscala competenta, potrivit prevederilor din norme.

 

Energie electrica

Art.1753. - (1) In întelesul prezentului titlu, energia electrica este produsul cu codul NC 2716.

(2) Energia electrica nu intra sub incidenta sectiunilor a 4-a si a 5-a din prezentul capitol.

(3) Nu este considerat ca fiind eliberare pentru consum, consumul de electricitate destinat productiei de energie electrica, productiei combinate de energie electrica si energie termica, precum si consumul utilizat pentru mentinerea capacitatii de a produce, de a transporta si de a distribui energie electrica, in limitele stabilite de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei.

(4) Persoana juridica, care furnizeaza energie electrica direct consumatorilor finali, trebuie, ca pentru desfasurarea acestei operatiuni, sa detina o autorizatie eliberata de autoritatea fiscala competenta, in conditiile prevazute in norme.

 

Exceptii

Art. 1754 -  (1) Prevederile prezentului capitol nu se vor aplica pentru:

1) impozitarea caldurii rezultate si a produselor cu codurile NC 4401 si 4402;

2) urmatoarele utilizari de produse energetice si energie electrica:

a) utilizarea duala a produselor energetice, potrivit prevederilor din norme;

b) energia electrica utilizata in principal in scopul reducerii chimice si in procesele electrolitice si metalurgice;

c) energia electrica, atunci cand reprezinta mai mult de 50% din costul unui produs, potrivit prevederilor din norme;

d) procesele mineralogice, potrivit prevederilor din norme.

(2) Nu se considera productie de produse energetice:

a) operatiunile pe durata carora sunt obtinute accidental mici cantitati de produse energetice;

b) operatiunile prin care utilizatorul unui produs energetic face posibila refolosirea sa in cadrul intreprinderii sale, cu conditia ca acciza deja platita pentru un asemenea produs sa nu fie mai mica decat acciza care poate fi cuvenita daca produsul energetic refolosit va fi pasibil de impunere;

c) o operatie constand din amestecul - in afara unui loc de productie sau a unui antrepozit fiscal -, a produselor energetice cu alte produse energetice sau alte materiale, cu conditia ca:

1. accizele asupra componentelor sa fi fost platite anterior, si

2. suma platita sa nu fie mai mica decat suma accizei care ar putea sa fie aplicata asupra amestecului.

(3) Conditia prevazuta la alin.(2) lit.c) pct.1 nu se va aplica daca acel amestec este scutit pentru o utilizare specifica.


SECTIUNEA a 3-a
Nivelul accizelor

          Nivelul accizelor

 

          Art.176. - (1) Nivelul accizelor pentru următoarele produse este: 

 

 

Nr. crt.

 

            Denumirea produsului

sau a grupei de produse

 

U.M.

Acciza (echivalent

euro/U.M.)

0

1

2

3

1.

Bere

din care:   

1.1. Bere produsa de producatorii   independenti cu o capacitate de  productie anuala ce nu depaseste  200 mii hl

 

hl/1 grad Plato1)

0,748

 

0,43

2.

Vinuri

2.1. Vinuri linistite

2.2. Vinuri spumoase

hl de produs

 

0,00

34,05

3.

Bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri

3.1. linistite

3.2. spumoase       

hl  de produs

 

0,00

34,05

 

4.

Produse  intermediare

hl de produs

51,08

 

5.

Alcool etilic

din care:

5.1. Alcool etilic produs in micile distilerii a caror productie nu depaseste 10 hectolitri alcool pur/an

 

      hl alcool pur2)

550,00

275,00

             Produse din tutun

 

6.

Tigarete                                             

1.000  tigarete

11,47 + 29% *

7.

Tigari si  tigari de foi             

1.000 bucati

24,50 *

8.

 Tutun de fumat destinat rularii în tigarete

kg

33,00 *

9.

Alte tutunuri de fumat

kg

33,00 *

              Produse energetice

 

10.

Benzine cu plumb                                  

tona

1.000 litri

547,00

421,19

11.

Benzine  fara plumb                  

tona

1.000 litri

425,06

327,29

12.

Motorine           

tona

1.000 litri

307,59

259,91

13.

Pacura

1.000 kg

13,00

 

14.

Gaze petroliere lichefiate,

din care:

14.1.  utilizate drept combustibil pentru motor

14.2.  utilizate drept combustibil pentru încalzire

14.3.  utilizate în consum casnic3)  

 

1.000 kg

 

 

 

 

 

128,26

113,50

   0,00

15.

Gaz natural,

din care :

15.1. utilizat drept combustibil pentru motor

15.2. utilizat drept combustibil pentru incalzire

       15.2.1. pentru scopuri comerciale

       15.2.2. pentru scopuri necomerciale

 

gigajoule

 

2,60

 

0,15

0,15

 

16.

Petrol lampant (kerosen) 4)

din care :

16.1. utilizat drept combustibil pentru motor

 

16.2. utilizat drept combustibil pentru incalzire

 

 

tona

1.000 litri

tona

1.000 litri

 

469,89

375,91

469,89

375,91

17.

Carbune si cocs

din care;

17.1. utilizate in scopuri comerciale

17.2 utilizate in scopuri necomerciale

gigajoule

 

 

0,15

0,30

             Electricitate

 

18.

Electricitate utilizata în scop comercial

MWh

0,26

19.

Electricitate utilizata în scop necomercial

MWh

0,52

*)   Nivelul accizelor va fi majorat anual la data de 1 iulie, prin Hotarare de Guvern, in conformitate cu angajamentele asumate de Romania in procesul de negociere cu Uniunea Europeana, la Capitolul 10 - Impozitarea.

1)  Gradul Plato reprezinta greutatea de zahar exprimata în grame, continuta în 100 g de solutie masurata la origine, la temperatura de 200/40C.

2)  Hl alcool pur  reprezinta 100 litri alcool etilic rafinat cu concentratia de 100% alcool în volum, la temperatura de 20oC, continut într-o cantitate data de produs alcoolic.

3)  Prin gaze petroliere lichefiate utilizate în consum casnic se intelege gazele petroliere lichefiate, distribuite în       butelii tip aragaz. Buteliile tip aragaz sunt acele butelii cu o  capacitate de pâna la maximum 12,5 kg.

4) Petrolul lampant utilizat drept combustibil de persoanele fizice nu se accizeaza .

          (2) Pentru produsele energetice pentru care nivelul accizelor este stabilit la 1000 litri, volumul va fi masurat la o temperatura de 15°C.

 

          Calculul accizei pentru tigarete

          Art.177. - (1) Pentru tigarete, acciza datorata este egala cu suma dintre acciza specifica si acciza ad valorem, dar nu mai putin de 100% din acciza aferenta tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta, care reprezinta acciza minima. Cand suma dintre acciza specifica si acciza ad valorem este mai mica decat acciza minima, se plateste acciza minima.

          (2) Acciza specifica se calculeaza in echivalent euro pe 1.000 de tigarete.
          (3) Acciza ad valorem se calculeaza prin aplicarea procentului legal stabilit, asupra pretului maxim de vanzare cu amanuntul.
          (4) Pretul maxim de vanzare cu amanuntul este pretul la care produsul este vândut altor persoane decat comercianti si care include toate taxele si impozitele.
          (5) Pretul maxim de vanzare cu amanuntul pentru orice marca de tigarete se stabileste de catre persoana care produce tigaretele in Romania sau care importa tigaretele si este adus la cunostinta publica in conformitate cu cerintele prevazute de norme.

          (6) Este interzisa vanzarea de catre orice persoana, a tigaretelor pentru care nu s-au stabilit si declarat preturi maxime de vanzare cu amanuntul.
          (7) Este interzisa vanzarea de tigarete, de catre orice persoana, la un pret ce depaseste pretul maxim de vanzare cu amanuntul, declarat.

          (8) Trimestrial, pana pe data de 25 a primei luni din trimestru, Ministerul Finantelor Publice, va stabili valoarea accizei minime care va sta la baza determinarii preturilor maxime de vanzare cu amanuntul, prin ordin al ministrului finantelor publice.

 

SECTIUNEA a 4-a
Regimul de antrepozitare

          Reguli generale

           Art.178. - (1) Productia si/sau depozitarea produselor accizabile, acolo unde acciza nu a fost plătită, poate avea loc numai într-un antrepozit fiscal.
          (2) Un antrepozit fiscal poate fi folosit numai pentru producerea si/sau depozitarea de produse accizabile.
          (3) Antrepozitul fiscal nu poate fi folosit pentru vânzarea cu amănuntul a produselor accizabile.
          (4) Detinerea de produse accizabile în afara antrepozitului fiscal, pentru care nu se poate face dovada plătii accizelor, atrage plata acestora.
         
(5) Fac exceptie de la prevederile alin. (4) antrepozitele fiscale care livrează uleiuri minerale către avioane si nave sau furnizeaza produse accizabile din, magazinele duty free, in conditiile prevazute in norme.

         

          Cererea de autorizare ca antrepozit fiscal
          Art.179.
- (1) Un antrepozit fiscal poate functiona numai pe baza autorizatiei valabile emisa de autoritatea fiscala competenta. Autorizatia va avea o valabilitate de 5 ani, cu conditia avizarii anuale. Emiterea autorizatiei si avizarea anuala a acesteia se face cu plata unei taxe in lei, diferentiata pe grupe de produse, al carei cuantum in echivalent euro va fi cuprins intre 100 si 1.000.000 de euro, in conditiile stabilite prin norme.

          (2) Taxa de emitere a autorizatiei si de avizare anuala a acesteia se datoreaza anticipat, dovada achitarii acesteia prezentandu-se la data ridicarii autorizatiei sau la data avizarii acesteia.Taxa se face venit la bugetul de stat.

          (3) În vederea obtinerii autorizatiei pentru ca un loc să functioneze ca antrepozit fiscal, persoana care intentionează să fie antrepozitar autorizat pentru acel loc trebuie să depună o cerere la autoritatea fiscală competentă în modul si sub forma prevăzute în norme.
          (4) Cererea trebuie să contină informatii si să fie însotită de documente cu privire la:
          a) amplasarea si natura locului;
          b) tipurile si cantitatea de produse accizabile estimate a fi produse si/sau depozitate în decursul unui an;
          c) identitatea si alte informatii cu privire la persoana care urmează să-si desfăsoare activitatea ca antrepozitar autorizat;
          d) capacitatea persoanei care urmează a fi antrepozitar autorizat de a satisface cerintele prevăzute la art. 183.

            (5) Prevederile alineatului (4) se vor adapta potrivit specificului de activitate ce urmeaza a se desfasura in antrepozitul fiscal, conform precizarilor din norme.

           (6) Persoana care intentionează să fie antrepozitar autorizat va prezenta, de asemenea, o copie a contractului de administrare sau a actelor de proprietate ale sediului unde locul este amplasat. În plus, atunci când solicitantul nu este proprietarul locului, cererea trebuie să fie însotită de o declaratie din partea proprietarului, prin care se confirmă permisiunea de acces pentru personalul cu atributii de control.
          (7) Persoana care îsi manifestă în mod expres intentia de a fi antrepozitar autorizat pentru mai multe antrepozite fiscale poate depune la autoritatea fiscală competentă o singură cerere. Cererea va fi însotită de documentele prevăzute de prezentul titlu, aferente fiecărei locatii.

          (8) Nu vor fi autorizate ca antrepozitari persoanele care înregistreaza obligatii fiscale restante fata de bugetul general consolidat. Nu se considera obligatii fiscale restante:

          - obligatiile restante pentru care agentii economici au obtinut inlesniri la plata acestora, aflate in vigoare la data depunerii documentatiei;

          - obligatiile datorate si neachitate, cuprinse in titluri executorii pentru care instanta judecatoreasca a dispus suspendarea executarii silite, sau in cazul in care suspendarea executarii silite a avut loc ca urmare a deschiderii procedurii de reorganizare judiciara;

          - obligatiile de plata pentru care s-a dispus suspendarea actului administrativ fiscal.

 

          Conditii de autorizare

            Art.180. – (1) Autoritatea fiscala competenta elibereaza autorizatia de antrepozit fiscal pentru un loc, numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

          a) locul urmează a fi folosit pentru producerea, îmbutelierea, ambalarea, primirea, detinerea, depozitarea  si/sau  expedierea produselor accizabile. În cazul unui loc ce va fi autorizat numai ca antrepozit fiscal de depozitare, cantitatea de produse accizabile depozitată trebuie sa fie mai mare decât cantitatea prevazuta in norme, diferentiata in functie de grupa de produse depozitate si de accizele potentiale aferente;

          b) locul este amplasat, construit si echipat astfel încât sa se previna scoaterea produselor accizabile din acest loc fara plata accizelor, conform prevederilor din norme;

          c) locul nu va fi folosit pentru vanzarea cu amanuntul a produselor accizabile;

          d) în cazul unei persoane fizice care urmeaza sa-si desfasoare activitatea ca antrepozitar autorizat, aceasta sa nu fi fost condamnata în mod definitiv pentru  infractiunea de abuz de încredere, fals, uz de fals, înselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita în România sau în oricare din statele straine în care aceasta a avut domiciliul/rezidenta în ultimii 5 ani, sa nu fi fost condamnata pentru o infractiune din cele reglementate de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Codul Vamal, Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea contabilitatii si Legea societatilor comerciale, sau orice alta fapta prevazuta contra regimului fiscal in Codul penal;

          e) în cazul unei persoane juridice care urmeaza sa-si desfasoare activitatea ca antrepozitar autorizat, administratorii acestor persoane juridice sa nu fi fost condamnati în mod definitiv pentru infractiunea de abuz de încredere, fals, uz de fals, înselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita în România sau în oricare din statele straine în care aceasta a avut domiciliul/rezidenta în ultimii 5 ani, sa nu fi fost condamnata pentru o infractiune din cele reglementate de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Codul Vamal, Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea contabilitatii si Legea societatilor comerciale, sau orice alta fapta prevazuta contra regimului fiscal in Codul penal;

          f) persoana care urmeaza sa isi desfasoare activitatea ca antrepozitar autorizat trebuie sa dovedeasca ca poate indeplini cerintele prevazute la art.183.

          (2) Prevederile alin.(1) vor fi adaptate corespunzator pe grupe de produse accizabile si categorii de antrepozitari, conform precizarilor din norme.

          (3) Locurile aferente rezervei de stat si rezervei de mobilizare se asimileaza antrepozitelor fiscale de depozitare.

 

          Autorizarea ca antrepozit fiscal
          Art.181
. - (1) Autoritatea fiscală competentă va notifica în scris autorizarea ca antrepozit fiscal, în termen de 60 de zile de la data depunerii documentatiei complete de autorizare.
          (2) Autorizatia va contine următoarele:
          a) elementele de identificare ale antrepozitarului autorizat;
          b) descrierea si amplasarea locului antrepozitului fiscal;
          c) tipul produselor accizabile si natura activitătii;
          d) capacitatea maximă de depozitare, în cazul antrepozitelor fiscale utilizate numai pentru operatiuni de depozitare;
          e) nivelul garantiei;
          f) perioada de valabilitate a autorizatiei;
          g) orice alte informatii relevante pentru autorizare.
          (3) În cazul antrepozitelor fiscale autorizate pentru depozitare, capacitatea maximă de depozitare a antrepozitului fiscal propus va fi determinată de comun  acord cu autoritatea fiscală competentă. O dată determinată, aceasta nu va putea fi depăsită, în conditiile autorizării existente. Dacă această capacitate de depozitare depăseste maximul stabilit în autorizatie, va fi necesar ca, în termen de 15 zile de la modificarea capacitătii de depozitare initiale, să se solicite o aprobare pentru circumstantele schimbate.
          (4) Autorizatiile pot fi modificate de către autoritatea fiscală competentă.
          (5) Înainte de a fi modificată autorizatia, autoritatea fiscală competentă trebuie să-l informeze pe antrepozitarul autorizat asupra modificării propuse si a motivelor acesteia.
          (6) Antrepozitarul autorizat poate solicita autoritătii fiscale competente modificarea autorizatiei.

          (7) Procedura de autorizare a antrepozitelor fiscale nu intra sub incidenta prevederilor legale privind procedura aprobarii tacite.

 

           Respingerea cererii de autorizare
          Art.182.
  - (1) Respingerea cererii de autorizare va fi comunicată în scris, odată cu motivele luării acestei decizii.
      (2) În cazul în care autoritatea fiscală competentă a respins cererea de autorizare a unui loc ca antrepozit fiscal, persoana care a depus cererea poate contesta această decizie, conform prevederilor legislatiei în vigoare.

 

          Obligatiile antrepozitarului autorizat
          Art.183.
- (1) Orice antrepozitar autorizat are obligatia de a îndeplini următoarele cerinte:
          a) să depună la autoritatea fiscală competentă, dacă se consideră necesar, o garantie, în cazul productiei, transformării si detinerii de produse accizabile, precum si o garantie obligatorie pentru circulatia acestor produse, în conditiile stabilite prin norme;
          b) să instaleze si să mentină încuietori, sigilii, instrumente de măsură sau alte instrumente similare adecvate, necesare asigurării securitătii produselor accizabile amplasate în antrepozitul fiscal;

          c) să tină evidente exacte si actualizate cu privire la materiile prime, lucrările în derulare si produsele accizabile finite, produse sau primite în antrepozitele fiscale si expediate din antrepozitele fiscale, si să prezinte evidentele corespunzătoare, la cererea autoritătilor fiscale;
          d) să tină un sistem corespunzător de evidentă a stocurilor din antrepozitul fiscal, inclusiv un sistem de administrare, contabil si de securitate;
          e) să asigure accesul autoritătilor fiscale competente în orice zonă a antrepozitului fiscal, în orice moment în care antrepozitul fiscal este în exploatare  si în orice moment în care antrepozitul fiscal este deschis pentru primirea sau expedierea produselor;
          f) să prezinte produsele accizabile pentru a fi inspectate de autoritătile fiscale competente, la cererea acestora;
          g) să asigure, în mod gratuit, un birou în incinta antrepozitului fiscal, la cererea autoritătilor fiscale competente;
          h) să cerceteze si să raporteze către autoritătile fiscale competente orice pierdere, lipsă sau neregularitate cu privire la produsele accizabile;
          i) să înstiinteze autoritătile fiscale competente cu privire la orice extindere sau modificare propusă a structurii antrepozitului fiscal, precum si a modului de operare în acesta, care poate afecta cuantumul garantiei constituite potrivit lit. a);
         
j) sa instiinteze autoritatea fiscala competenta despre orice modificare adusa datelor initiale in baza carora a fost emisa autorizatia de antrepozitar, in termen de 30 zile de la data inregistrarii modificarii;

          k) să se conformeze cu alte cerinte impuse prin norme.

          (2) Prevederile alin.(1) vor fi adaptate corespunzator pe grupe de produse accizabile si categorii de antrepozitari, conform precizarilor din norme.

          (3) Nu intra sub incidenta prevederilor alin. (1), rezerva de stat si rezerva de mobilizare.

 

          Regimul de transfer al autorizatiei
          Art.184.
- (1) Autorizatiile sunt emise numai pentru antrepozitarii autorizati numiti si nu sunt transferabile.
          (2) Atunci când are loc vânzarea locului sau a afacerii, autorizatia nu va fi transferată în mod automat noului proprietar. Noul posibil antrepozitar autorizat trebuie să depună o cerere de autorizare.

         

          Anularea, revocarea si suspendarea autorizatiei

          Art.185. - (1) Autoritatea fiscala competenta poate anula autorizatia pentru un antrepozit fiscal, atunci când i-au fost oferite informatii inexacte sau incomplete în legatura cu autorizarea antrepozitului fiscal.                          

          (2) Autoritatea fiscala competenta poate revoca autorizatia pentru un antrepozit fiscal, în urmatoarele situatii:

a) în cazul unui antrepozitar autorizat, persoana fizica, daca:

1. persoana a decedat;

2. persoana a fost condamnata printr-o hotarâre judecatoreasca definitiva, în România sau într-un stat strain, pentru infractiunea de abuz de încredere, fals, uz de fals, înselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita sau o infractiune din cele reglementate de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala,  Codul Vamal, Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea societatilor comerciale sau orice alta fapta penala prevazuta contra regimului fiscal în Codul penal; sau

3. activitatea desfasurata este în situatie de faliment sau lichidare.

b) în cazul unui antrepozitar autorizat, care este persoana juridica, daca:

1. în legatura cu persoana juridica a fost deschisa o procedura de faliment sau de lichidare; sau

2. oricare dintre administratorii persoanei juridice a fost condamnat printr-o hotarâre judecatoreasca definitiva, în România sau într-un stat strain, pentru infractiunea de abuz de încredere, fals, uz de fals, înselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita sau o infractiune din cele reglementate de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Codul Vamal, Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea contabilitatii, Legea societatilor comerciale sau orice alta fapta penala prevazuta contra regimului fiscal în Codul penal;

c) antrepozitarul autorizat nu respecta oricare dintre cerintele prevazute la art.183 sau la sectiunea a 6-a din prezentul capitol;          

d) când antrepozitarul încheie un act de vânzare a locului sau a afacerii;

e) pentru situatia prevazuta la alin. (9) din prezentul articol;

f) pe durata unei perioade continue de minimum 6 luni, cantitatea de produse accizabile depozitată în antrepozitul fiscal este mai mică decât cantitatea prevăzută în norme, conform art. 180 lit. a).
         
(3) Autoritatea fiscala competenta poate revoca autorizatia pentru un antrepozit fiscal si în cazul în care s-a pronuntat o hotarâre definitiva pentru o infractiune din cele reglementate de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Codul Vamal, Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea contabilitatii si Legea societatilor comerciale sau orice alta fapta penala prevazuta contra regimului fiscal în Codul penal.

(4) La propunerea organelor de control, autoritatea fiscala competenta poate suspenda autorizatia pentru un antrepozit fiscal, astfel:

a) pe o perioada de 1 - 6 luni, în cazul în care s-a constatat savârsirea uneia dintre faptele contraventionale ce atrag suspendarea autorizatiei;

b) pâna la solutionarea definitiva a cauzei penale în cazul în care a fost pusa în miscare actiunea penala pentru o infractiune din cele reglementate de Codul fiscal, Codul de procedura fiscala, Codul Vamal, Legea pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, Legea contabilitatii sau Codul penal.

          (5) Decizia prin care autoritatea fiscala competenta a hotarat suspendarea, revocarea, sau anularea autorizatiei de antrepozit fiscal, va fi comunicata si antrepozitarului detinator al autorizatiei.

           (6) Antrepozitarul autorizat nemultumit poate contesta decizia de suspendare, revocare sau anulare a autorizatiei pentru un antrepozit fiscal, potrivit legislatiei în vigoare.

          (7) Decizia de suspendare, revocare sau anulare a autorizatiei de antrepozit fiscal, produce efecte de la data comunicarii sau de la o alta data cuprinsa in aceasta, dupa caz.

          (8) Contestarea deciziei de suspendare, revocare sau anulare a autorizatiei de antrepozit fiscal, nu suspenda efectele juridice ale acestei decizii pe perioada solutionarii contestatiei in procedura administrativa.

(9) In cazul in care antrepozitarul autorizat doreste sa renunte la autorizatia pentru un antrepozit fiscal, acesta are obligatia sa notifice acest fapt la autoritatea fiscala competenta cu cel putin 60 de zile înainte de data de la care renuntarea la autorizatie isi produce efecte.

(10) În cazul anularii autorizatiei, cererea pentru o noua autorizatie poate fi depusa numai dupa o perioada de cel putin 5 ani de la data anularii.

(11) În cazul revocarii autorizatiei, cererea pentru o noua autorizatie poate fi depusa numai dupa o perioada de cel putin 6 luni de la data revocarii.

(12) Antrepozitarii autorizati, carora le-a fost suspendata, revocata sau anulata autorizatia si care detin stocuri de produse accizabile la data suspendarii, revocarii sau anularii, pot valorifica produsele înregistrate în stoc - materii prime, semifabricate, produse finite - numai cu acordul autoritatii fiscale competente, în conditiile prevazute de norme.

 

 

 

 

SECTIUNEA  41

Operatorul inregistrat si operatorul neinregistrat

 

          Operatorul inregistrat

          Art.1851. - (1) Operatorul înregistrat, înainte de primirea produselor trebuie sa fie înregistrat la autoritatea fiscala competenta.

          (2) Operatorul înregistrat trebuie sa respecte urmatoarele conditii:

a) sa garanteze plata accizelor in conditiile fixate de autoritatile fiscale competente;

b) sa tina contabilitatea livrarilor de produse;

c) sa prezinte produsele oricand i se cere aceasta de catre organele de control;

   d) sa accepte orice monitorizare sau verificare a stocului.

           (3) Pentru operatorii înregistrati acciza va deveni exigibila la momentul receptionarii produselor.

  

          Operatorul neinregistrat

          Art.1852 . -  Operatorul neînregistrat are urmatoarele obligatii:

          a) sa dea o declaratie la autoritatea fiscala competenta, înainte de expedierea produselor de catre antrepozitarul autorizat si sa garanteze plata accizelor;

      b) sa plateasca acciza in ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care au fost receptionate produsele;

          c) sa accepte orice control ce permite autoritatii fiscale competente sa se asigure de primirea produselor si de plata accizelor aferente.

 

SECTIUNEA a 5-a
Deplasarea si primirea produselor accizabile aflate în regim suspensiv

 

          Deplasarea produselor accizabile aflate in regim suspensiv

          Art.186.   (1) Antrepozitarii autorizati de catre autoritatile competente ale unui stat membru sunt recunoscuti ca fiind autorizati atât pentru circulatia nationala cât si pentru circulatia intracomunitara a produselor accizabile.

          (2) Pe durata deplasarii unui produs accizabil, acciza se suspenda, daca sunt satisfacute urmatoarele cerinte:

a) deplasarea are loc intre:

1. doua antrepozite fiscale;

          2. un antrepozit fiscal si un operator inregistrat;

          3. un antrepozit fiscal si un operator neinregistrat;

b) produsul este insotit de minimum 3 exemplare ale unui document administrativ de insotire, care satisface cerintele prevazute in norme;

c) ambalajul in care este deplasat produsul are la exterior marcaje care identifica cu claritate tipul si cantitatea produsului aflat in interior;

d) containerul in care este deplasat produsul este sigilat corespunzator, conform prevederilor din norme;

e) autoritatea fiscala competenta a primit garantia pentru plata accizelor aferente produsului.

  

          Documentul administrativ de însotire
          Art.187.
- (1) Deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv este permisă numai atunci când este însotită de documentul administrativ de însotire. Modelul documentului administrativ de însotire va fi prevăzut în norme.

           (2) În cazul deplasării produselor accizabile în regim suspensiv, acest document se întocmeste în 5 exemplare, utilizate după cum urmează:
          a) primul exemplar ramâne la antrepozitul fiscal expeditor;
          b) exemplarele 2, 3 si 4 ale documentului insotesc produsele accizabile pe parcursul miscarii pana la antrepozitul fiscal primitor, operatorul inregistrat sau neinregistrat. La sosirea produselor la locul de destinatie, acestea trebuie sa fie completate de catre primitor si sa fie certificate de catre autoritatea fiscala competenta, in raza careia isi desfasoara activitatea primitorul, cu exceptiile prevazute in norme. Dupa certificare, exemplarul 2 al documentului administrativ de insotire se pastreaza de catre acesta, exemplarul 3 se transmite expeditorului, iar exemplarul 4 se transmite si ramane la autoritatea fiscala competenta a primitorului;
          c) exemplarul 5 se transmite de către expeditor, la momentul expedierii produselor, autoritatii fiscale competente in raza careia acesta isi desfasoara activitatea.

          (3) Antrepozitul fiscal primitor, operatorul inregistrat sau operatorul neinregistrat au obligatia de a transmite antrepozitului fiscal expeditor, exemplarul 3 al documentului administrativ de insotire, in conformitate cu legislatia statului membru al expeditorului.

 

          Primirea produselor accizabile aflate în regim suspensiv

          Art.188. - Pentru un produs în regim suspensiv care este deplasat, acciza continua sa fie suspendata la primirea produsului, daca sunt satisfacute urmatoarele cerinte:
          a) produsul accizabil este plasat în antrepozitul fiscal sau expediat catre alt antrepozit fiscal, potrivit cerintelor prevazute la art. 186;

b)antrepozitul fiscal primitor inscrie pe fiecare exemplar al documentului administrativ de însotire, tipul si cantitatea fiecarui produs accizabil primit, precum si orice discrepanta între produsul accizabil primit si produsul accizabil inscris in documentele administrative de însotire, semnând si înscriind data pe fiecare exemplar al documentului;
       c) antrepozitul fiscal primitor trebuie sa obtina de la autoritatea fiscala competenta certificarea documentului administrativ de însotire a produselor accizabile primite, cu exceptiile prevazute în norme;
         d) în termen de 15 zile urmatoare lunii de primire  a produselor de catre antrepozitul fiscal primitor, acesta returneaza exemplarul 3 al documentului administrativ de însotire antrepozitului fiscal expeditor.

 

 

           Regimul accizelor pe durata deplasarii

          Art.189. - (1) In cazul oricarei abateri de la cerintele prevazute la art. 186–188, acciza se datoreaza de catre persoana care a expediat produsul accizabil.

          (2) Orice persoana care expediaza un produs accizabil aflat în regim suspensiv este exonerata de obligatia de plata a accizelor pentru acel produs, daca primeste de la destinatarul produsului, respectiv antrepozitul fiscal, operatorul inregistrat sau operatorul neinregistrat, primitor, un document administrativ de însotire, certificat in mod corespunzător.

 

          Descarcarea documentului administrativ de insotire

          Art.1891. –  Daca o persoana care a expediat un produs accizabil in regim suspensiv nu primeste documentul administrativ de insotire certificat in termen de 45 de zile de la data expedierii produsului, are datoria de a instiinta in urmatoarele 5 zile autoritatea fiscala competenta cu privire la acest fapt si de a plati accizele pentru produsul respectiv in termen de 7 zile de la data expirarii termenului de primire a acelui document.

 

          Deplasarea produselor energetice prin conducte fixe                                        Art.190. - În cazul produselor energetice deplasate în regim suspensiv, prin conducte fixe, pe lânga prevederile art. 188 si 189, antrepozitul fiscal expeditor are obligatia de a asigura autoritatilor fiscale competente, la cererea acestora, informatii exacte si actuale cu privire la deplasarea produselor energetice.

 

          Deplasarea unui produs accizabil intre un antrepozit fiscal si un birou vamal

          Art.191. – (1) In cazul deplasarii unui produs accizabil intre un antrepozit fiscal din Romania si un birou vamal de iesire din teritoriul comunitar sau intre un birou vamal de intrare in teritoriul comunitar si un antrepozit fiscal din Romania, acciza se suspenda, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de norme. Aceste conditii sunt in conformitate cu principiile prevazute la art. 186 - 190.

(2) In cazul deplasarii unui produs accizabil intre un antrepozit fiscal din Romania si un birou vamal de iesire din teritoriul comunitar regimul suspensiv este descarcat prin dovada emisa de biroul vamal de iesire din teritoriul comunitar, care confirma ca produsele au parasit efectiv acest teritoriu. Acel birou vamal trebuie sa trimita inapoi expeditorului exemplarul certificat al documentului de insotire care ii este destinat in termen de  15 zile de la data realizarii efective a exportului.

 

           Momentul exigibilitătii accizelor
          Art.192. -
(1) Pentru orice produs accizabil, acciza devine exigibilă la data când produsul este eliberat pentru consum în România.
          (2) Un produs accizabil este eliberat pentru consum în România, în conditiile prevăzute la art. 166.
          (3) În cazul pierderilor sau lipsurilor, acciza pentru un produs accizabil devine exigibilă la data când se constată o pierdere sau o lipsă a produsului accizabil.
          (4) Prevederea alin. (3) nu se aplică si plata accizei nu se datorează dacă pierderea sau lipsa intervine în perioada în care produsul accizabil se află într-un regim suspensiv si sunt îndeplinite oricare dintre următoarele conditii:
          a) produsul nu este disponibil pentru a fi folosit în România datorită vărsării, spargerii, incendierii, inundatiilor sau altor cazuri de fortă majoră, dar numai în situatia în care autoritătii fiscale competente i se prezintă dovezi satisfăcătoare cu privire la evenimentul respectiv, împreună cu informatia privind cantitatea de produs care nu este disponibilă pentru a fi folosită în România;
          b) produsul nu este disponibil pentru a fi folosit în România datorită evaporării sau altor cauze care reprezintă rezultatul natural al producerii, detinerii sau deplasării produsului, dar numai în situatia în care cantitatea de produs care nu este disponibilă pentru a fi folosită în România nu depăseste limitele prevăzute în norme.
          (5) În cazul unui produs accizabil, care are dreptul de a fi scutit de accize, acciza devine exigibilă la data la care produsul este utilizat în orice scop care nu este în conformitate cu scutirea.
         
(6) În cazul unui produs energetic, pentru care acciza nu a fost anterior exigibila, acciza devine exigibila la data la care produsul energetic este oferit spre vânzare sau la care este utilizat drept combustibil pentru motor sau combustibil pentru încalzire.

          (7) În cazul unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibilă si care este depozitat într-un antrepozit fiscal pentru care se revocă sau se anulează autorizatia, acciza devine exigibilă la data revocării sau anulării autorizatiei.
          (8) Accizele se calculează în cota si rata de schimb în vigoare, la momentul în care acciza devine exigibilă.

 

          Restituiri de accize

          Art.1921. - (1) Pentru produsele energetice contaminate sau combinate in mod accidental, returnate antrepozitului fiscal pentru reciclare, accizele platite vor putea fi restituite in conditiile prevazute in norme.

 (2) Pentru bauturile alcoolice retrase de pe piata, daca starea sau vechimea acestora le fac improprii consumului, accizele platite pot fi restituite in conditiile prevazute in norme.

                (3) Acciza restituita nu poate depasi suma efectiv platita.

                  

                                      SECTIUNEA 51

Lipsuri si nereguli pe parcursul circulatiei intracomunitare

        in regim suspensiv a produselor accizabile

 

Lipsuri pe timpul suspendarii

Art.1922. – (1) Antrepozitarii autorizati beneficiaza de scutire pentru pierderile de natura celor prevazute la art. 192 alin.(4), intervenite pe timpul transportului intra-comunitar al produselor, in regim suspensiv. In acest caz, pierderile trebuie dovedite conform regulilor statului membru de destinatie. Aceste scutiri se aplica, de asemenea si operatorilor inregistrati si neinregistrati pe timpul transportului in regim suspensiv.

    (2) Fara a contraveni art. 1923, in cazul lipsurilor, altele decat pierderile la care se refera alin. (1) si in cazul pierderilor pentru care nu sunt acordate scutirile prevazute la alin.(1),  acciza va fi stabilita pe baza cotelor aplicabile in statele membre respective in momentul  in  care  pierderile – corect  stabilite  de catre autoritatile competente - s-au produs sau, daca este necesar, la momentul cand lipsa a fost inregistrata.

        (3)  Lipsurile la care se face referire la alin.(2)  si pierderile care nu sunt scutite conform prevederilor alin.(1) vor fi, in toate cazurile, indicate de autoritatile fiscale competente pe verso-ul exemplarului documentului de insotire care va fi returnat expeditorului, potrivit procedurii stabilite prin norme.

 

 

          Nereguli si abateri

          Art.1923. - (1) Daca o neregula sau o abatere s-a comis in timpul circulatiei, implicand si exigibilitatea accizelor, aceasta se va datora in statul membru unde a avut loc abaterea sau neregula, de catre persoana fizica sau juridica din tara de provenienta care a garantat plata accizei pentru circulatie, fara ca aceasta sa impieteze asupra inceperii procedurilor penale.

          (2) Daca acciza este platita in alt stat membru decat cel de provenienta a produselor, statul membru care a incasat accizele va informa autoritatile competente ale tarii de provenienta.

    (3) Daca pe durata transportului o neregula sau abatere a fost depistata - neputandu-se stabili unde a avut loc - atunci se considera ca abaterea a avut loc pe teritoriul statului membru unde aceasta a fost depistata.

        (4) Atunci cand produsele supuse accizelor nu ajung la destinatie si nu este posibila stabilirea locului in care s-a comis abaterea sau neregula, acestea se vor considera a fi fost comise in statul membru de livrare a produselor, care va colecta acciza cu cota in vigoare la data la care produsele au fost livrate, in afara de situatia in care, intr-o perioada de 4 luni de la data livrarii produselor, se prezinta dovezi care sa asigure autoritatile competente de corectitudinea tranzactiei sau sa aduca lamuriri asupra locului unde s-au produs efectiv abaterea sau neregula.

       (5) Daca, inainte de expirarea perioadei de trei ani de la data la care documentul administrativ de insotire a fost intocmit, statul membru unde au avut loc efectiv abaterea sau neregula, este stabilit cu certitudine, acel stat membru va colecta acciza prin aplicarea cotei in vigoare la data la care bunurile au fost livrate. In acest caz, imediat ce dovada colectarii taxei a fost prezentata, acciza platita initial va fi rambursata.

 

 SECTIUNEA   52

Deplasarea intracomunitara a produselor cu accize platite

 

 

          Produse cu accize platite utilizate in scopuri comerciale in Romania

          Art.1924. - (1) In cazul in care produsele supuse accizelor, care au fost eliberate deja in consum intr-un stat membru sunt detinute in scopuri comerciale in Romania, acciza va fi perceputa in Romania.

       (2) Sunt considerate scopuri comerciale, toate scopurile, altele decat nevoile proprii ale persoanelor fizice.

          (3) Acciza este datorata, dupa caz, de catre comerciantul din Romania sau de persoana care primeste produsele pentru utilizare in Romania.                

          (4) Produsele mentionate la alin.(1) circula intre statul membru in care au fost deja eliberate in consum si Romania, insotite de documentul de insotire simplificat.

          (5) Comerciantul sau persoana la care se face referire la alin.(3) trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:

          a) inaintea expedierii produselor sa dea o declaratie autoritatilor fiscale in legatura cu locul unde urmeaza sa fie primite acestea si sa garanteze plata accizelor;

            b) sa plateasca acizele, potrivit prevederilor de la art. 193;

        c) sa se supuna oricaror controale care sa permita autoritatii fiscale  confirmarea primirii efective a marfurilor si plata corespunzatoare a accizelor.

          (6) In cazul produselor supuse accizelor, care au fost deja eliberate in consum in Romania si care sunt livrate intr-un alt stat membru, comerciantul care a efectuat livrarea poate beneficia de restituirea accizelor platite in Romania, conform art. 1926.

 

                   Documentul de insotire simplificat

          Art.1925. - (1) Documentul de insotire simplificat se intocmeste de catre expeditor in 3 exemplare, si se utilizeaza dupa cum urmeaza:

a) primul exemplar ramane la expeditor;

    b) exemplarele 2 si 3 ale documentului insotesc produsele accizabile pe timpul transportului pana la primitor;

c) exemplarul 2 ramane la primitorul produselor;

d) exemplarul 3 trebuie sa fie restituit expeditorului cu certificarea receptiei cu mentionarea tratamentului fiscal ulterior al marfurilor in statul membru de destinatie daca furnizorul solicita in mod expres acest lucru, in cadrul unei cereri de restituire de accize. 

(2) Modelul documentului de insotire simplificat va fi prevazut in norme.

 

 Restituirea accizelor pentru produsele cu accize platite

 Art.1926. - (1) Un comerciant in timpul activitatii sale poate sa solicite restituirea accizelor aferenta produselor accizabile care au fost eliberate in consum in Romania, atunci cand aceste produse sunt destinate consumului in alt stat membru, cu respectarea urmatoarelor conditii:

          a) inainte de eliberarea produselor, comerciantul expeditor trebuie sa faca o cerere de restituire autoritatii fiscale competente si sa faca dovada ca acciza a fost platita;

    b) livrarea produselor catre statul membru de destinatie se  face in conformitate cu prevederile art. 1924 ;

        c) comerciantul expeditor trebuie sa prezinte autoritatii fiscale competente copia returnata a documentului prevazut la art.1925, certificata de catre destinatar, care trebuie sa fie insotita de un document care sa ateste ca acciza a fost platita in statul membru de destinatie. De asemenea, comerciantul expeditor va prezenta adresa biroului autoritatii fiscale din statul membru de destinatie si data de acceptare a declaratiei destinatarului de catre autoritatea fiscala a statului membru de destinatie impreuna cu numarul de inregistrare al acestei declaratii.

       (2) Pentru produsele supuse accizelor care sunt marcate si eliberate in consum in Romania se pot restitui accizele de catre autoritatea fiscala competenta daca aceasta autoritate a stabilit ca marcajele respective au fost distruse, in conditiile prevazute in norme.

          (3) In cazurile prevazute la art. 1923 , autoritatea fiscala competenta va restitui acciza platita doar atunci cand accizele au fost platite anterior in statul membru de destinatie in conformitate cu procedura prevazuta la art.1923 alin.(5).

          (4) In cazurile mentionate la art. 1928 alin.(1), autoritatea fiscala competenta, la cererea vanzatorului, poate restitui acciza platita atunci cand vanzatorul a urmat procedurile prevazute la art. 1928 alin.(4).  

          

          Persoane fizice

 Art.1927. - (1) Pentru produsele supuse accizelor si eliberate in consum in alt stat membru,  achizitionate de catre persoane fizice pentru nevoile proprii si transportate de ele insele, accizele se datoreaza in statul membru in care produsele au fost achizitionate.

(2) Se considera achizitionate pentru nevoi proprii, produsele achizitionate si transportate de persoane fizice in urmatoarele limite cantitative:

          a) Produse din tutun

          1. tigarete, 800 bucati;

          2. tigari,  400 bucati;

          3. tigari de foi, 200 bucati;

          4. tutun de fumat,  1 kilogram;

          b) Bauturi alcoolice

          1. bauturi spirtoase  10 litri;

          2. produse intermediare  20 litri;

          3. vinuri 90 litri din care maximum 60 litri de vin spumos;

          4. bere 110 litri.

          (3) Produsele achizitionate si transportate in cantitati superioare limitelor prevazute la alin.(2) se considera a fi achizitionate in scopuri comerciale si in acest caz se datoreaza acciza in statul membru unde se consuma produsele.

          (4) Acciza devine exigibila in statul membru de consum si pentru cantitatile de uleiuri minerale  eliberate in consum intr-un alt stat membru si transportate de persoane fizice sau in numele acestora folosind modalitati de transport atipice. Se considera modalitati de transport atipic transportul carburantului altfel decat in rezervoarele autovehiculelor sau in canistre de rezerva adecvate ca si transportul de produse de incalzire lichide, altfel decat in autocisterne utilizate in numele comerciantilor profesionisti.

  

Vanzarea la distanta

          Art.1928. - (1) Produsele supuse accizelor, cumparate de catre persoane care nu au calitatea de antrepozitari autorizati sau de operatori înregistrati sau neînregistrati si care sunt expediate sau transportate direct sau indirect de catre vânzator sau în numele acestuia sunt supuse accizelor în statul membru de destinatie. În intelesul prezentului articol “statul membru de destinatie“ este statul membru în care soseste trimiterea sau transportul de produse accizabile.

          (2) Livrarea produselor supuse accizelor, eliberate deja în consum într-un stat membru, si care sunt expediate sau transportate direct sau indirect de catre vânzator sau în numele acestuia catre o persoana mentionata la alin.(1), stabilita într-un alt stat membru, face ca acciza sa fie datorata pentru respectivele produse, în statul membru de destinatie. În aceasta situatie accizele platite în statul membru de provenienta a bunurilor, vor fi rambursate la cererea vânzatorului, în conditiile stabilite prin norme.

          (3) Acciza statului membru de destinatie va fi datorata de vânzator în momentul efectuarii livrarii.

          (4) Vanzatorul este obligat sa indeplineasca urmatoarele cerinte:

          a) sa garanteze plata accizelor în conditiile fixate de statul membru de destinatie înaintea expedierii produselor si sa asigure plata accizelor dupa sosirea produselor;

          b) sa tina contabilitatea livrarilor de produse.

 

          Reprezentantul fiscal

          Art.1929. -  (1) Pentru produsele supuse accizelor provenite dintr-un alt stat membru, antrepozitarul autorizat expeditor poate desemna un reprezentant fiscal.

          (2) Reprezentantul fiscal trebuie sa fie stabilit în Romania si autorizat de catre autoritatea  sa fiscala competenta.

          (3) Reprezentantul fiscal trebuie ca în locul si în numele destinatarului, care nu are calitatea de antrepozitar autorizat, sa respecte urmatoarele cerinte:

          a)  sa garanteze plata accizelor in conditiile stabilite de autoritatile fiscale din statul membru de destinatie;

          b) sa plateasca accizele la momentul receptionarii marfurilor, conform procedurilor stabilite prin norme; 

          c) sa tina contabilitatea livrarilor de produse;

          d) sa indice autoritatii fiscale competente locul în care sunt livrate marfurile.

                              

          Declaratii privind achizitii si livrari intracomunitare

          Art.19210.- Operatorii înregistrati si neînregistrati, precum si reprezentantii fiscali au obligatia de a transmite autoritatii fiscale competente o situatie lunara privind achizitiile si livrarile intracomunitare de produse accizabile, pâna la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera situatia, în conditiile stabilite prin norme.

 

SECTIUNEA   53

Inregistrarea operatorilor de produse accizabile

 

          Registrul electronic de date

          Art.19211. - (1) Autoritatea competenta va lua masuri pentru întocmirea unei baze de date electronice care sa contina o lista a persoanelor autorizate ca antrepozitari si operatori înregistrati, precum si o lista a locurilor autorizate ca antrepozite fiscale.

          (2) Persoanelor autorizate ca antrepozitari si operatori inregistrati, precum si locurilor autorizate ca antrepozite fiscale li se va atribui de catre autoritatea fiscala competenta un cod de accize a carui configuratie se va face conform prevederilor din norme.

          (3) Datele descrise la alin.(1) vor fi comunicate autoritatii competente din fiecare stat membru. Toate datele vor fi utilizate numai pentru a verifica daca o persoana sau un loc sunt autorizate sau înregistrate.

          (4) Autoritatea competenta va lua masuri pentru ca persoanelor implicate în circulatia intracomunitara a produselor supuse accizelor sa li se permita sa obtina confirmarea informatiilor detinute.

          (5) Orice informatie comunicata, indiferent în ce fel, va fi de natura confidentiala, va fi supusa obligatiei secretului fiscal si beneficiaza de protectia aplicata informatiilor similare conform legislatiei nationale a statului membru care o primeste.

 

SECTIUNEA a 6-a
Obligatiile pătitorilor de accize

 

 

          Plata accizelor la bugetul de stat
          Art.193. -
(1) Accizele sunt venituri la bugetul de stat. Termenul de plată al accizelor este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care acciza devine exigibilă.

           (2) Prin exceptie de la prevederile alin.(1), termenul de plata al accizelor este:

          a) in cazul operatorilor inregistrati - ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care au fost receptionate produsele accizabile;

          b) in cazul furnizorilor autorizati de energie electrica sau de gaz natural - data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc facturarea catre consumatorul final.

          (3) În cazul importului unui produs accizabil, care nu este plasat într-un regim suspensiv sau într-un regim vamal de import cu exceptarea de la plata tuturor sumelor aferente drepturilor de import, prin derogare de la alin. (1), momentul plătii accizelor este momentul înregistrării declaratiei vamale de import.

 

          Depunerea declaratiilor de accize
          Art.194.
- (1) Orice platitor de accize prevazut la prezentul capitol, are obligatia de a depune lunar la autoritatea fiscală competentă o declaratie de accize, indiferent dacă se datorează sau nu plata accizei pentru luna respectivă.

          (2) Prin exceptie de la prevederile alin.(1) operatorul neinregistrat are obligatia de a depune declaratia de accize pentru fiecare operatiune in parte.

          (3) Declaratiile de accize se depun la autoritatea fiscală competentă de către antrepozitarii autorizati până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei la care se referă declaratia.
          (4) În situatiile prevăzute la art. 166 alin. (1) lit. b) si e) trebuie să se depună imediat o declaratie de accize la autoritatea fiscală competentă si, prin derogare de la art. 193, acciza se plăteste in ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care a fost depusa declaratia.

 

          Documente fiscale
          Art.195
. - (1) Pentru produsele accizabile, altele decât cele marcate, care sunt transportate sau detinute în afara antrepozitului fiscal sau a unui antrepozit vamal, originea trebuie să fie dovedită folosindu-se un document care va fi stabilit prin norme. Documentul nu poate fi mai vechi de 5 zile. Această prevedere nu este aplicabilă pentru produsele accizabile transportate sau detinute de către alte persoane decât comerciantii, în măsura în care aceste produse sunt ambalate în pachete destinate vânzării cu amanuntul.

          (2) Toate transporturile de produse accizabile sunt însotite de un document, astfel:
          a) miscarea produselor accizabile în regim suspensiv este însotită de documentul administrativ de însotire;
          b) miscarea produselor accizabile eliberate pentru consum este însotită de  factura fiscală ce va reflecta cuantumul accizei, modelul acesteia fiind precizat în norme;
         
c) transportul de produse accizabile cand acciza a fost platita, este insotit de factura sau aviz de insotire, precum si de documentul de insotire simplificat, dupa caz.

 

          Evidente contabile
          Art.196.
- Orice platitor de accize are obligatia de a tine registre contabile precise conform legislatiei în vigoare, care să contină suficiente informatii pentru ca autoritătile fiscale să poată verifica respectarea prevederilor din prezentul titlu.

 

          Responsabilitătile platitorilor de accize

          Art.197. - (1) Orice platitor de accize, poartă răspunderea pentru calcularea corectă si plata la termenul legal a accizelor către bugetul de stat si pentru depunerea la termenul legal a declaratiilor de accize la autoritatea fiscală competentă, conform prevederilor prezentului titlu si cele ale legislatiei vamale în vigoare.
          (2) Lunar, pâna la data de 15 a fiecarei luni, pentru luna precedenta, antrepozitarii autorizati pentru productie, sunt obligati sa depuna la organele fiscale teritoriale o situatie care sa contina informatii cu privire la stocul de materii prime si produse finite la începutul lunii, achizitiile de materii prime, cantitatea fabricata în cursul lunii, stocul de produse finite si materii prime la sfârsitul lunii de raportare si cantitatea de produse livrate, conform modelului prezentat în norme.                        

 

          Garantii
         
Art.198. - (1) Antrepozitarul autorizat - după acceptarea conditiilor de autorizare a antrepozitului fiscal -, operatorul inregistrat, operatorul neinregistrat si reprezentantul fiscal, au obligatia depunerii la autoritatea fiscala competenta a unei garantii, conform prevederilor din norme, care să asigure plata accizelor care pot deveni exigibile.
          (2) Tipul, modul de calcul, valoarea si durata garantiei vor fi prevăzute în norme.
          (3) Valoarea garantiei va fi analizată periodic, pentru a reflecta orice schimbări în volumul afacerii sau in nivelul de accize datorat.

 

 

SECTIUNEA a 7-a
Scutiri la plata accizelor

          Scutiri generale
          Art.199. -
(1) Produsele accizabile sunt scutite de la plata accizelor, atunci cand sunt destinate pentru :

           a) livrarea in contextul relatiilor consulare sau diplomatice;

          b) organizatiile internationale recunoscute ca atare de către autoritătile publice ale României, si membrii acestor organizatii, în limitele si în conditiile stabilite prin conventiile internationale, care pun bazele acestor organizatii, sau prin acorduri încheiate la nivel statal sau guvernamental;

          c) fortele armate apartinand oricarui stat-parte la Tratatul Atlanticului de Nord (NATO), cu exceptia Fortelor Armate ale Romaniei, precum si pentru personalul civil care la insoteste sau pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor lor;

          d) consumul aflat sub incidenta unui acord incheiat cu tari ne-membre sau organizatii internationale, cu conditia ca un astfel de acord sa fie permis sau autorizat cu privire la scutirea de TVA.

          (2) Modalitatea si conditiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1) vor fi reglementate prin norme.
          (3) Accizele nu se aplică pentru importul de produse accizabile aflate în bagajul călătorilor si al altor persoane fizice, cu domiciliul în România sau în străinătate, în limitele si în conformitate cu cerintele prevăzute de legislatia vamală în vigoare.

 

          Scutiri pentru alcool etilic si alte produse alcoolice
          Art.200.
- (1) Sunt scutite de la plata accizelor alcoolul etilic si alte produse alcoolice prevăzute la art. 162, atunci când sunt:

      a) complet denaturate, conform prescriptiilor legale;

     b) denaturate si utilizate pentru producerea de produse care nu sunt destinate consumului uman;

     c) utilizate pentru producerea otetului cu codul NC 2209;

     d) utilizate pentru producerea de medicamente;

     e) utilizate pentru producerea de arome alimentare ce au o concentratie ce nu depăseste 1,2% în volum, destinate preparării de alimente sau băuturi nealcoolice;

     f) utilizate în scop medical în spitale si farmacii;

  g) utilizate direct sau ca element al produselor semifabricate pentru producerea de alimente cu sau fără cremă, cu conditia ca în fiecare caz concentratia de alcool să nu depăsească 8,5 litri de alcool pur la 100 kg de produs ce intră în compozitia ciocolatei si 5 litri de alcool pur la 100 kg de produs ce intră în compozitia altor produse.

     (2) Modalitatea si conditiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1), precum si produsele utilizate pentru denaturarea alcoolului vor fi reglementate prin norme.

 

 

          Scutiri pentru produse din tutun
          Art.2001
.- (1) Sunt scutite de la plata accizelor produsele din tutun, atunci când sunt destinate in exclusivitate testelor stiintifice si celor privind calitatea produselor.

         (2) Modalitatea si conditiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1), vor fi reglementate prin norme.

 

          Scutiri pentru produse energetice si energie electrica
         
Art.201. - (1) Sunt scutite de la plata accizelor :

          a) produsele energetice folosite în orice alt scop decât drept combustibil pentru motor sau combustibil pentru încalzire;
          b) produsele energetice livrate în vederea utilizarii drept combustibil pentru motor pentru aeronave, altele decât aviatia turistica în scop privat. Prin aviatie turistica în scop privat se întelege utilizarea unei aeronave, de catre proprietarul sau sau de catre persoana fizica sau juridica care o detine cu titlu de închiriere sau cu un alt titlu, în alte scopuri decât cele comerciale si în special altele decât transportul de persoane sau de marfuri sau prestari de servicii cu titlu oneros ori pentru nevoile autoritatilor publice;
          c) produsele energetice livrate în vederea utilizarii drept combustibil pentru motor pentru navigatia in apele comunitare, inclusiv pentru pescuit, altele decât pentru navigatia ambarcatiunilor private de agrement. De asemenea, este scutita de la plata accizelor si electricitatea produsa la bordul ambarcatiunilor. Prin ambarcatiune privata de agrement se întelege orice ambarcatiune utilizata de catre proprietarul sau sau de catre persoana fizica sau juridica care o detine cu titlu de închiriere sau cu un alt titlu, în alte scopuri decât cele comerciale si în special altele decât transportul de persoane sau de marfuri ori prestari de servicii cu titlu oneros sau pentru nevoile autoritatilor publice;
          d) produsele energetice si energia electrica utilizate pentru productia de energie electrica, precum si energia electrica utilizata pentru mentinerea capacitatii de a produce energie electrica; 

          e) produsele energetice si energia electrica utilizate pentru productia combinata de energie electrica si energie termica;

          f) carbunele si cocsul;
          g) produsele energetice utilizate în scopul testarii aeronavelor si vapoarelor;
          h) produsele energetice injectate în furnale sau în alte agregate industriale în scop de reducere chimica, ca aditiv la cocsul utilizat drept combustibil principal;
          i) produsele energetice care intra în România, continute in rezervorul standard al unui autovehicul cu motor destinat utilizarii drept combustibil pentru acel autovehicul, precum si in containere speciale si destinate utilizarii pentru operarea, in timpul transportului, a sistemelor ce echipeaza acele containere;

          j) orice produs energetic care este scos de la rezerva de stat sau rezerva de mobilizare, fiind acordat gratuit în scop de ajutor umanitar;
          k) orice produs energetic achizitionat direct de la agenti economici producatori, importatori sau distribuitori agreati, utilizat drept combustibil pentru încalzirea spitalelor, sanatoriilor, azilelor de batrâni, orfelinatelor si altor institutii de asistenta sociala, institutiilor de învatamânt si lacasurilor de cult;
          l) produsele energetice utilizate drept combustibil neconventional pentru motor (biocarburanti) in conditiile prevazute in norme;

          m) energia electrica produsa din surse regenerabile de energie, in conditiile prevazute in norme;

          n) energia electrica obtinuta de acumulatori electrici, grupurile electrogene mobile, instalatiile electrice amplasate pe vehicule de orice fel, sursele stationare de energie electrica in curent continuu, instalatiile energetice amplasate in marea teritoriala care nu sunt racordate la reteaua electrica si sursele electrice cu o putere activa instalata sub 250 KW.

          (2) Modalitatea si conditiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1) vor fi reglementate prin norme.

 

SECTIUNEA a 8-a
Marcarea produselor alcoolice si a produselor din tutun

 

          Reguli generale
          Art.202.
- (1) Prevederile prezentei sectiuni se aplică următoarelor produse accizabile:
          a) produse intermediare si alcool etilic, cu exceptiile prevăzute prin norme;
          b) produse din tutun.

          (2) Nu este supus obligatiei de marcare orice produs accizabil scutit de la plata accizelor.
          (3) Produsele accizabile prevăzute la alin. (1) pot fi eliberate pentru consum sau pot fi importate pe teritoriul României numai dacă acestea sunt marcate conform prevederilor prezentei sectiuni.

          Responsabilitatea marcării
          Art.203.
- (1) Responsabilitatea marcării produselor accizabile revine antrepozitarilor autorizati pentru productie, operatorilor inregistrati  sau importatorilor autorizati.
          (2) Operatorul inregistrat sau importatorul autorizat transmite producătorului marcajele, sub forma si în maniera prevăzute în norme, în vederea aplicării efective a acestora pe produsele accizabile contractate.

 

          Proceduri de marcare
          Art.204.
- (1) Marcarea produselor se efectuează prin timbre sau banderole.

          (2) Dimensiunea si elementele ce vor fi inscriptionate pe marcaje vor fi stabilite prin norme.
          (3) Antrepozitarul autorizat pentru productie, operatorul inregistrat sau importatorul autorizat, au obligatia sa asigure ca marcajele să fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, respectiv pe pachet, cutie sau sticlă, astfel încât deschiderea ambalajului să deterioreze marcajul.
          (4) Produsele accizabile marcate cu timbre sau banderole deteriorate sau altfel decât s-a prevăzut la alin. (2) si (3) vor fi considerate ca nemarcate.

         

          Eliberarea marcajelor
          Art.205.
- (1) Autoritatea fiscală competentă are obligatia de a elibera marcajele, potrivit prevederilor prezentului articol si normelor.
          (2) Eliberarea marcajelor se face către:

          (a) antrepozitarii autorizati care produc produsele accizabile prevazute la art.202;

          b) operatorii inregistrati care achizitioneaza produsele accizabile prevazute la art.202;

          c) persoanele care importă produsele accizabile prevăzute la art.202, în baza autorizatiei de importator. Autorizatia de importator se acordă de către autoritatea fiscală competentă, în conditiile prevăzute în norme.
         
(3) Solicitarea marcajelor se face prin depunerea unei cereri si a unei garantii la autoritatea fiscala competenta, sub forma si in maniera prevazute in norme. 

          (4) Eliberarea marcajelor se face de către unitatea specializată, autorizată de autoritatea fiscală competentă pentru tipărirea acestora, în conditiile prevăzute în norme.

          (5) Contravaloarea marcajelor se asigură de la bugetul de stat.

 

          Confiscarea produselor din tutun
          Art.206.
- (1) Prin derogare de la prevederile în vigoare care reglementează  modul si conditiile de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, produsele din tutun confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului se predau de către organul care a dispus confiscarea, pentru distrugere, antrepozitarilor autorizati pentru productia de produse din tutun sau importatorilor de astfel de produse, după cum urmează:
          a) sortimentele care se regăsesc în nomenclatorul de fabricatie al antrepozitarilor autorizati sau în nomenclatorul de import al importatorilor se predau în totalitate acestora;
          b) sortimentele care nu se regăsesc în nomenclatorul de fabricatie al antrepozitarilor autorizati sau în nomenclatorul de import al importatorilor se predau în custodie de către organele care au procedat la confiscare antrepozitarilor autorizati pentru productia de produse din tutun, a căror cotă de piată reprezintă peste 5%.
          (2) Repartizarea fiecărui lot de produse din tutun confiscate, preluarea acestora de către antrepozitarii autorizati si importatori, precum si procedura de distrugere se efectuează conform normelor.
          (3) Fiecare antrepozitar autorizat si importator are obligatia să asigure pe cheltuiala proprie preluarea în custodie, transportul si depozitarea cantitătilor de produse din lotul confiscat care i-a fost repartizat.