EXPUNERE DE MOTIVE
Printre obiectivele legislative prioritare
ale Guvernului in cadrul procesului de pregatire a integrarii Romaniei in
Uniunea Europeana si aderarea la NATO, precum si pentru realizarea unor
obiective prioritare din Programul de guvernare, se regaseste si proiectul de
act normativ care sa reglementeze regimul de autorizare a activitatilor din
domeniul jocurilor de noroc.
Dupa aparitia Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activitatilor
din domeniul jocurilor de noroc, schimbarile intervenite in economia
romaneasca, precum si necesitatea mentinerii unor mecanisme de autorizare
viabile impun necesitatea modificarii legislatiei actuale din domeniul
jocurilor de noroc cu noile elemente intervenite in aceasta perioada.
Principalele modificari propuse prin prevederile
proiectului de lege prezentat, se refera la:
-
clasificarea jocurilor de noroc ;
-
introducerea Licentei de organizare a jocurilor de
noroc (cu valabiliate 3 ani) simultan cu obligatia detinerii de Autorizatii de
exploatare a jocurilor de noroc (cu valabiliate 1 an), acordate pentru fiecare
mijloc de joc sau locatie (in cazul pariurilor sportive), dupa caz ;
-
obligativitatea impunerii veniturilor realizate
din exploatarea masinilor electronice cu castiguri pentru premiile acordate din
“jack-pot”;
-
perceperea unor taxe anuale pentru acordarea
licenţei de organizare a jocurilor de noroc si pentru acordarea
autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc;
-
obligativitatea din partea organizatorilor de a
avea o valoare minimă a capitalui social subscris şi vărsat la
data solicitării licenţei;
-
actualizarea
taxelor de autorizare;
-
cuprinderea
ca infractiuni a unor fapte si majorarea pedepselor aplicate;
-
obligatia
organizatorilor de a achita taxele de autorizare anticipat sau in patru rate
trimestriale egale, din care prima rata va fi achitata anticipat;
-
perioada
de valabilitate a licentelor de organizare sau a autorizatiilor de exploatare a
jocurilor de noroc va incepe pe data de 1 a lunii urmatoare celei in care, dupa ce s-a analizat si
avizat favorabil documentatia depusa de agentul economic, acesta a facut dovada
achitarii sumelor datorate anticipat;
-
exploatarea
mijloacelor de joc numai cu personalul propriu al organizatorilor;
-
obligativitatea detinerii in proprietate a
mijloacelor de joc pentru activitatea de cazinou, bingo in sala si cea de
pariuri;
-
organizatorii de pariuri sunt obligati sa
utilizeze un program informatic unic la nivelul societatii;
-
controlul tehnic al masinilor, instalatiilor,
dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc si altor mijloace de joc se exercita
de către Biroul Român de Metrologie Legală. Normele tehnice de
verificare utilizate, precum si tarifele practicate pentru activitatile de
control tehnic se avizeaza anual de Ministerul Finantelor Publice. Avizul se
solicita pana pe data de 1 decembrie a anului in curs pentru anul urmator;
-
interzicerea jocurilor on-line organizate prin
sisteme de comunicatii de tip internet, a jocurilor de tip bingo
organizate prin retelele de televiziune sau prin alte mijloace de transmisie
asimilate, a pariurilor care au ca suport tehnic rezultatele unor concursuri clandestine, a jocurilor
tip alba - neagra ale caror rezultate
pot fi influentate prin dexteritatea organizatorului de joc sau a manuitorului
mijloacelor de joc, precum si a jocurilor, indiferent de denumirea lor, prin
care se propune unor persoane sa depuna sau sa colecteze bani ori sa se inscrie
pe o lista, facandu-le sa spere castiguri financiare rezultate din cresterea
numarului de persoane recrutate sau inscrise, indiferent cum se realizeaza
aceasta colectare sau inscriere pe liste (jocurile de tip “piramidal”).
Fata de cele de mai sus, a fost intocmit prezentul
proiect de lege, pe care, daca sunteti de acord, va rugam sa-l semnati.
Mihai
Nicolae Tănăsescu
AVIZEAZĂ FAVORABIL:
MINISTRUL
DE STAT, MINISTRUL
ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR Marian
Săniuţă |
MINISTRUL
JUSTIŢIEI, Cristian
Diaconescu |
LEGE
privind organizarea şi
funcţionarea jocurilor de noroc
ART.1
Organizarea şi
exploatarea activităţii de jocuri de noroc pe teritoriul României se
realizează numai în baza Licenţei de organizare a jocurilor de noroc
şi a Autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc, documente
acordate de Ministerul Finanţelor Publice.
ART.2
(1) Prin joc de noroc se înţelege procedura de
atribuire a unor câştiguri de orice fel, în funcţie de anumite
elemente aleatorii, indiferent de modul de producere a acestora, cu perceperea,
sub orice formă, a unor taxe de participare, directe sau disimulate.
(2) Pentru a fi considerat joc de noroc,
condiţiile de element aleatoriu şi taxa de participare, sunt
cumulative în inţelesul prezentei legi.
(3) Organizarea oricărui joc de noroc
implică, în general, existenţa următoarelor elemente: joc
şi/sau partidă, taxă de participare numita miză sau pariu,
mijloace de joc, organizator, participant şi câştig sau premiu.
ART.3
(1) Prin taxă de participare directă
se înţelege suma de bani percepută direct de la jucător de
către organizator în schimbul dreptului de participare la joc.
(2) Prin taxă de participare disimulată
se înţelege suma de bani percepută suplimentar pentru vânzarea unor
produse care permit dreptul de participare la jocurile de noroc, precum şi
tarifele suplimentare (suprataxă) percepute pentru utilizarea liniilor
telefonice sau a altor mijloace de telecomunicaţie asimilate acestora ori
pentru prestarea unor servicii a căror finalitate constă în dreptul
de participare la un joc de noroc.
ART. 4
(1) Prin mijloc de joc se înţelege
suportul material constând în maşini, instalaţii, dispozitive, mese
de joc şi altele, inclusiv suportul informatic aferent, care servesc la
organizarea şi desfasurarea jocurilor de noroc.
(2) Mijloacele de joc pot fi: de bază, care
genereaza direct elemente aleatorii, şi auxiliare.
ART.5
(1) Prin organizator de jocuri de noroc se
înţelege persoana juridică română care a obţinut
licenţă de organizare a jocurilor de noroc potrivit prezentei legi.
(2)
Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligaţi să asigure
jucătorilor participarea la joc cu şanse egale, la mize egale jucate
pe elemente aleatorii sau, în cazul pariurilor, pe elemente de hazard şi
de abilitate a jucătorilor.
ART.6
Prin
participant la jocul de noroc se înţelege orice persoană
fizică majoră care doreşte şi are dreptul să participe
la jocuri legal autorizate pe teritoriul naţional. Participarea la joc
presupune adeziunea fără limite sau fără rezerve la toate
prevederile regulamentului respectivului joc de noroc.
ART.7
Prin
caştig sau premiu se inţelege suma acordată de
organizator participantului la joc în conformitate cu prevederile
regulamentului respectivului joc de noroc.
ART.8
(1)
Jocurile de noroc ce pot fi autorizate, se clasifică după cum
urmează:
a) jocuri de tip loto,
dacă sunt folosite rezultatele pur aleatorii ale unor evenimente ce
constau din extrageri de numere, de litere, bilete sau simboluri, indiferent de
procedurile şi caracteristicile mijloacelor utilizate pentru efectuarea
extragerilor (urne, roţi, cupe şi alte asemenea mijloace); se includ
în această categorie loteriile, inclusiv cele instantanee, toate genurile
de tombole, bingo, keno care nu se desfăşoară în prezenta
jucătorilor, şi, în general, orice joc ce constă din extrageri
de numere, de litere, simboluri, formulare sau bilete, precum şi toate
dispozitivele mecanice, electronice, video şi altele asemenea prin
intermediul cărora pot fi obţinute diverse câştiguri determinate
de evenimente aleatorii generate de respectivele mecanisme;
b) jocuri de tip pariu,
dacă sunt folosite rezultatele unor evenimente ce se vor produce
fără implicarea organizatorilor, cu condiţia ca rezultatele pe
care se pariază să nu fie determinate pur aleatoriu. Pariul este un
joc de noroc în care participantul trebuie să indice (pronosticheze)
rezultatele unor evenimente ce urmeaza să aibă loc. În această
categorie se includ:
(i)
pariurile mutuale în cadrul cărora premiul se distribuie participanţilor
declaraţi câştigători, proporţional cu numărul
variantelor câştigătoare deţinute de fiecare dintre
aceştia, organizatorul fiind implicat doar în procesul de colectare a
taxelor de participare şi de distribuire a sumelor stabilite cu titul de
premii în conformitate cu prevederile regulamentelor de joc respective;
(ii)
pariurile in cotă fixă în cadrul cărora organizatorul este cel care
stabileşte pe baza unor criterii proprii şi aduce la
cunoştinţa participanţilor cotele de multiplicare a taxei de
participare în cazul în care variantele jucate sunt declarate câştigătoare
în conformitate cu prevederile regulamentelor de joc respective;
c) jocuri de noroc active, dacă
evenimentele se produc cu ajutorul unor mijloace specifice de joc, în
prezenţa participantilor la joc, cu sau fără participarea
directă a acestora. Mijloacele de joc folosite pot fi: rulete, carti,
zaruri, bile, instalaţii mecanice, electrice, electromagnetice,
electronice, videoautomate, precum şi jocuri exploatate prin intermediul
unor mecanisme, instalaţii de orice fel, ale căror câştiguri
presupun concomitent atât dexteritatea sau abilitatea jucătorului, cât
şi hazardul, cum ar fi: Atlantic Pusher, Niagara etc., precum şi
altele asemenea, ruleta americană, ruleta franceză, black-jack, poker
de orice fel, baccara, chemin de fer, redgo, punto banco, table, canastă,
pinacle, 66, pasienţe, garde au coeur, belotă, 21 şi altele de
acest fel. În această categorie se includ:
(i)
jocurile cu câştiguri generate de elemente aleatorii, organizate
prin folosirea maşinilor, utilajelor, instalaţiilor mecanice,
electrice, electromagnetice, electronice, videoautomate, jocuri exploatate prin
intermediul unor mecanisme, instalaţii de orice fel, ale căror
câştiguri presupun concomitent atât dexteritatea sau abilitatea
jucătorului, cât şi hazardul;
(ii)
jocurile tip cazinou, cu câştiguri generate de elemente aleatorii,
desfăşurate la mese obişnuite sau speciale, organizate prin
folosirea bilelor, cărţilor, însemnelor, zarurilor sau a
oricăror altor obiecte ori forme fizice de participare şi de
desfăşurare a jocurilor de noroc;
(iii)
jocurile bingo desfăsurate în săli de joc, cu câştiguri generate
de elemente aleatorii, organizate prin folosirea echipamentelor complexe
de extragere de tip loteristic, care
sunt caracterizate prin extrageri şi
premieri succesive.
(2)
În măsura în care vor apărea şi alte tipuri de jocuri de noroc,
caracterizate prin atribuirea de câştiguri în funcţie de factori
aleatorii, de hazard, cu perceperea unor taxe de participare directă sau
disimulată, acestea vor intra sub incidenţa obligativităţii
de a obţine licenţă, respectiv autorizaţie, în
condiţiile în care organizarea şi desfăşurarea lor este
permisă prin lege.
(3)
Jocurile de noroc se pot organiza cu sau fără participarea
directă a jucătorilor, indiferent de mijloacele tehnice utilizate.
ART.9
Nu
sunt considerate jocuri de noroc şi sunt permise fără autorizare
următoarele tipuri de jocuri:
a) tombolele organizate în
şcoli, în grădiniţe sau în alte colectivităţi şi
care au un caracter distractiv şi nonprofit pentru organizatori;
b) jocurile de tip
distractiv, exploatate prin intermediul unor maşini, aparate, dispozitive
de orice fel şi care nu presupun câştiguri bazate pe elemente
aleatorii, având ca scop testarea forţei, inteligenţei şi
dexterităţii participantului;
c) acţiunile organizate
de diferiţi agenţi economici denumite loterii publicitare, în
scopul stimulării vânzărilor, şi care nu presupun
taxe de participare, respectiv nici un fel de cheltuială suplimentară
din partea participanţilor şi nici majorarea preţului pe care
produsul l-a avut anterior desfăşurării acţiunii publicitare.
ART.10
(1) Autorizaţiile
de exploatare a jocurilor de noroc sunt valabile numai în condiţiile în
care agentul economic care exploatează mijloacele de joc respective detine
şi Licenţă de organizare a jocurilor de noroc.
(2) Solicitarea de
obţinere a Licenţei de organizare a jocurilor de noroc trebuie
să fie însoţită de cel puţin o solicitare pentru
obţinerea Autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc.
ART.11
(1) Licenţa de
organizare a jocurilor de noroc se acordă agentului economic care organizează
activităţile ce fac obiectul prezentei legi şi este
valabilă 3 ani de la data acordării.
(2) Autorizaţia de
exploatare a jocurilor de noroc se acordă pentru fiecare mijloc de joc sau
locaţie, dupa caz, în care agentul economic exploatează mijloacele de
joc respective şi este valabilă 1 an de la data acordării.
(3) Prin data
acordării se înţelege data de întâi a lunii următoare celei în
care, dupa ce s-a analizat şi avizat favorabil documentaţia
depusă de agentul economic, acesta a efectuat plata sumelor datorate
anticipat conform prevederilor art.16.
ART.12
(1) Acordarea
Licenţei de organizare a jocurilor de noroc, respectiv acordarea
Autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc, se realizează cu
perceperea de taxe anuale exprimate în lei.
(2) Conditiile pe care
trebuie sa le indeplineasca agentii economici care exploatează mijloacele
de joc care fac obiectul prezentei legi in vederea obtinerii Licenţei de
organizare a jocurilor de noroc, respectiv acordarea Autorizaţiei/autorizatiilor
de exploatare a jocurilor de noroc, precum si obligatiile care le revin in
vederea mentinerii valabilitatii acestora se stabilesc prin Norme de aplicare a
prezentei.
(3) Prin excepţie
de la prevederile alin.(1), pentru
societăţile care organizează jocuri de tip pariu în cotă
fixă, taxa pentru autorizatia de exploatare se stabileste în
funcţie de veniturile realizate de societăţi din exploatarea
acestor activităţi, dar nu mai puţin de nivelul minim al taxei
anuale stabilită în condiţiile prezentei legi.
ART.13
Veniturile obţinute
din câştigurile de tip “jack-pot” ca urmare a participării la jocuri
organizate prin intermediul maşinilor mecanice sau electronice cu
câştiguri, sunt impozabile în condiţiile legii.
ART.14
Taxa anuală
aferentă Licenţei de organizare a jocurilor de noroc şi
Autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc, constituie venit al
bugetului de stat.
ART.15
(1) Acordarea
documentelor prevăzute la art.1 se realizează numai în
condiţiile în care agentul economic care solicită licenţe de
organizare sau autorizaţii de exploatare a jocurilor de noroc, după
caz :
a) nu înregistrează la data depunerii cererii pentru obţinerea
licenţei de organizare sau autorizaţiei de exploatare a jocurilor de
noroc obligaţii de plată restante faţă de bugetul de stat,
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetul
asigurărilor pentru şomaj;
b) are capitalul social subscris şi varsat la data depunerii cererii
pentru obţinerea licenţei de organizare la nivelul minim stabilit
prin prezenta lege.
(2) Neîndeplinirea
obligaţiilor declarative şi/sau de plată faţă de
bugetele prevăzute la alin.(1) lit.a), conform prevederilor legale în
vigoare, cu cel mult 30 de zile de la termenul prevazut de lege pentru obligaţiile
declarative sau de la scadenţă, după caz, atrage anularea
Licenţei de organizare a jocurilor de noroc.
(3) Nu se consideră
obligaţii de plată restante în sensul alin.(1) lit.a):
a) obligaţiile restante pentru care agenţii economici au
obţinut înlesniri la plata acestora, aflate în vigoare la data depunerii
documentaţiei;
b) debitele suplimentare şi accesoriile aferente acestora stabilite în
urma controalelor efectuate de organele de inspecţie fiscală şi
care se află în diferite stadii de contestare sau judecată şi
pentru care a fost dispusă suspendarea executării în condiţiile
legii;
c) cuantumul
obligaţiilor datorate şi neachitate, cuprinse în titluri executorii
pentru care instanţa judecatorească a dispus suspendarea
executării silite.
(4) Nerespectarea de către agenţii
economici autorizaţi a condiţiilor şi normelor privind
autorizarea, organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc conduce la
anularea Licenţei de organizare a jocurilor de noroc şi poate atrage
răspunderea administrativă sau penală a persoanei vinovate,
după caz.
(5) După anularea
Licenţei de organizare a jocurilor de noroc în condiţiile
prevăzute de alin.(2) şi alin.(4), o nouă solicitare poate fi
făcută după cel puţin 6 luni de la data emiterii deciziei
de anulare.
ART.16
(1) Nivelul taxelor
pentru eliberarea Licenţelor de organizare a jocurilor de noroc şi
Autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc, precum şi al nivelului
minim al capitalului social subscris şi vărsat de agenţii economici
organizatori de jocuri de noroc este cel prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta lege şi poate fi modificat prin hotărâre
a Guvernului la propunerea Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Taxele aferente
activităţilor din domeniul jocurilor de noroc se plătesc de
către agenţii economici organizatori, după cum urmează:
a) taxa anuală aferentă Licenţei de organizare a
jocurilor de noroc – până la data de 25, inclusiv, a lunii următoare
celei în care documentaţia a fost aprobată şi se achită
pentru întreaga perioadă de valabilitate a licenţei (3 ani);
b)
taxa
anuală aferentă Autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc:
(i) pentru jocurile
cu câştiguri generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea
maşinilor, utilajelor, instalaţiilor mecanice, electrice, electromagnetice,
electronice, videoautomate, jocuri exploatate prin intermediul unor mecanisme,
instalaţii de orice fel, ale căror câştiguri presupun
concomitent atât dexteritatea sau abilitatea jucătorului, cât şi
hazardul, precum si pentru jocurile tip cazinou, cu câştiguri generate de
elemente aleatorii, desfăşurate la mese obişnuite sau speciale,
organizate prin folosirea bilelor, cărţilor, însemnelor, zarurilor
sau a oricăror altor obiecte ori forme fizice de participare şi de
desfăşurare a jocurilor de noroc, taxa
anuală se datorează, pentru fiecare mijloc de joc in parte, şi
se plăteşte în patru rate trimestriale egale, astfel:
A)
pentru primul trimestru – până
la data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care documentaţia
a fost aprobată;
B)
pentru celelalte trimestre – până la data de
25, inclusiv, a ultimei luni din trimestru (respectiv 25 martie, 25 iunie, 25
septembrie şi 25 decembrie) pentru trimestrul următor;
(ii) pentru jocurile
bingo în săli de joc, cu câştiguri generate de elemente aleatorii,
organizate prin folosirea echipamentelor complexe de extragere de tip loteristic, care sunt caracterizate prin extrageri şi premieri succesive taxa anuală se datorează, pentru fiecare locaţie în parte
şi se plăteşte integral până la data de
25, inclusiv, a lunii următoare celei în care documentaţia a fost
aprobată;
(iii) pentru jocurile
de tip pariu în cotă fixă, taxa
anuală se datorează şi se plăteşte după cum
urmează :
A) sumele care rezultă din aplicarea procentelor prevăzute în
anexă la veniturile estimate de agentul economic, dar nu mai puţin de
taxa anuală minimală - până la data de 25, inclusiv, a lunii
următoare celei în care documentaţia a fost aprobată.
B)
în cazul în care, în cursul anului de autorizare,
încasările efective depăşesc încasările estimate prin
documentaţia prezentată la data autorizării, taxa anuală de
autorizare datorată se va recalcula prin aplicarea cotei procentuale
stabilite asupra încasărilor efective cumulate de la începutul perioadei
de autorizare. Recalcularea se va efectua lunar, începând cu prima lună în
care se înregistrează depăşirea încasărilor estimate.
Diferenţa dintre taxa datorată pentru încasările efective
cumulate şi taxa plătită de la începutul perioadei de autorizare
până la finele lunii precedente celei pentru care se face regularizarea se
va declara şi plăti până la data de 25 a lunii următoare.
(3) Organizatorii
activităţilor din domeniul jocurilor de noroc trebuie să
întocmească şi să depună la organul fiscal competent, în
condiţiile legii, până pe data de 25 a lunii următoare celei în
care s-a făcut plata, o declaraţie care să conţină
totalitatea obligaţiilor de plată care le revin din organizarea
şi exploatarea jocurilor de noroc conform prevederilor alin.(1) şi
alin.(2).
(4) Cota de 7% din valoarea nominală a cartoanelor achiziţionate de
către organizatorii de jocuri de noroc bingo în
sală de la Compania Naţională "Imprimeria
Naţională" S.A., se achită în avans la trezoreria statului,
ridicarea cartoanelor fiind permisă numai pe baza prezentării
ordinului deplată vizat de trezorerie.
(5) Neprezentarea
documentelor care atestă plata obligaţiilor pentru care termenul
prevazut la alin.(2) este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în
care documentaţia a fost aprobată, atrage anularea aprobării.
(6) După anularea licenţei de organizare a
jocurilor de noroc, precum şi după încetarea activităţii de
jocuri de noroc, sub orice formă, agenţii economici organizatori de
jocuri de noroc sunt obligaţi să achite diferenţa ramasă de
plată din taxa anuală aferentă autorizaţiei/autorizaţiilor
de exploatare a jocurilor de noroc.
ART.17
(1) Companiei Naţionale “Loteria Română”
S.A. i se încredinţează, în calitate de unic organizator, pe întreg
teritoriul ţării, organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc
de tip loto şi de tip pariuri mutuale.
(2) Compania
Naţională “Loteria Română“ S.A. poate organiza şi
exploata jocuri de noroc, altele decât cele prevăzute la alin.1.
(3) Compania
Naţională “Loteria Română“ S.A. poate organiza şi
exploata, în asociere cu alte persoane juridice, jocuri de noroc, altele decât
cele prevăzute la alin.(1) şi alin.(2), numai pe bază de
licenţă, respectiv autorizaţie, obţinută în
conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4) Compania
Naţională “Loteria Română“ S.A. beneficiază de
licenţă, respectiv autorizaţie, pentru jocurile de noroc
desfăşurate în condiţiile alin.(1) si alin.(2), prin efectul
prezentei legi.
ART.18
(1) Controlul
respectării regimului legal al organizării şi exploatării
activităţilor din domeniul jocurilor de noroc se exercită de
către organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice
şi ale Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) Controlul tehnic al
maşinilor, instalaţiilor, dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc
şi altor mijloace de joc se exercită de către Biroul Român de
Metrologie Legală.
(3) Normele tehnice de
verificare utilizate de Biroul Român de Metrologie Legală, precum şi
tarifele practicate pentru activităţile de control tehnic se
avizează anual de Ministerul Finanţelor Publice. Avizul se solicita
până pe data de 1 decembrie a anului în curs pentru anul urmator.
(4) Pentru anul 2004,
controlul tehnic al maşinilor, instalaţiilor, dispozitivelor, meselor
de jocuri de noroc şi altor mijloace de joc, se va desfăşura
conform normelor tehnice în vigoare la data prezentei legi, la tarifele
practicate de Biroul Român de Metrologie Legală la aceeaşi dată.
(5) Costul
activităţilor de control tehnic va fi suportat de beneficiarii
acestora, respectiv de agenţii economici organizatori de jocuri de noroc.
ART.19
(1) Organizatorii de
jocuri de noroc sunt obligaţi să desfăşoare exploatarea
activităţilor pentru care au fost autorizaţi în condiţiile
prezentei legi, indiferent de tipul acestora, numai cu personal propriu şi
să ţină o evidenţă unitară a activităţii
desfăşurate, organizată la nivelul domiciliului fiscal,
indiferent de numărul de locaţii în care îşi
desfăşoară activitatea.
(2) Organizatorii de
jocuri de noroc de tip cazinou, organizatorii de jocuri de noroc bingo în
sală, precum şi organizatorii de jocuri de noroc de tip pariu în
cotă fixă, autorizaţi în condiţiile prezentei legi, sunt
obligaţi să deţină în proprietate mijloacele de joc pentru
care au fost autorizaţi şi instalaţiile auxiliare aferente.
(3) Organizatorii de
jocuri de noroc de tip pariu în cotă fixă, sunt obligaţi să
desfăşoare exploatarea activităţilor pentru care au fost
autorizati în condiţiile prezentei legi, prin intermediul unor programe de
prelucrare automată a datelor, unice la nivelul societăţii
organizatoare, indiferent de numărul de locaţii în care se
desfăşoară activitatea respectivă, cu obligativitatea
centralizării într-un sistem central amplasat pe teritoriul României a
informaţiilor care să evidenţieze totalul taxelor de participare
colectate şi totalul premiilor acordate.
(4) Înstrăinarea
sub orice formă de către societăţile care deţin
licenţă pentru organizarea jocurilor de noroc în condiţiile
prezentei legi, cu licenţă expirată sau anulată a
mijloacelor de joc pentru care deţin sau au deţinut autorizaţie
şi/sau licenţă de exploatare a jocurilor de noroc va fi
adusă la cunoştinţa organului fiscal la care societatea este
înregistrată ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii
cu cel puţin 60 de zile înainte de realizarea operaţiunii în vederea
efectuării controlului fiscal, şi se va putea realiza numai după
ce s-au achitat toate obligaţiile faţă de bugetele
prevăzute la art.15 alin.(1) lit.a).
ART.20
(1) Constituie
infracţiune fapta săvârşită de administratorul, directorul
sau alt reprezentant legal al unei persoane juridice sau de către o
persoană fizică, după caz, de desfăşurare
fără licenţă sau autorizaţie a oricăreia dintre
activităţile din domeniul jocurilor de noroc şi se pedepseşte
cu închisoare de la 1 an la 4 ani sau cu amendă.
(2) Bunurile care au
servit la săvârşirea activităţilor prevăzute la
alin.(1), precum şi bunurile sau valorile care rezultă din
exploatarea acestora se confisca.
(3) Pentru bunurile sau
valorile prevăzute la alin.(2), organele de specialitate ale Ministerului
Finanţelor Publice, procurorul şi/sau instanţa de judecată,
pot dispune aplicarea măsurilor asigurătorii în condiţiile
legii.
ART.21
Constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 1 la 4 ani sau
cu amendă, fapta oricarei persoane care organizează,
desfăşoară sau înlesneşte următoarele
activităţi:
a) jocuri de noroc
virtuale organizate prin sisteme de comunicaţii de tip internet;
b) jocurile bingo
şi keno organizate prin reţelele de televiziune sau prin alte
mijloace de transmisie asimilate;
c) pariurile încheiate
pe rezultatele unor concursuri
clandestine;
d) jocurile tip alba - neagra ale căror rezultate pot
fi influenţate prin dexteritatea organizatorului de joc, a mânuitorului
mijloacelor de joc, cum ar fi: cărţi de joc, cauciucuri cu timbre, capace cu boabe de cereale, capace
cu bilă etc.;
e) jocurile de tip
pariu, indiferent de forma de organizare şi mijloacele de joc utilizate,
care folosesc ca suport de joc rezultatele jocurilor de tip loto, indiferent de locaţia în care
se organizează aceste jocuri, şi în care
participanţii au posibilitatea să indice (pronosticheze) rezultatele
acestor evenimente.
ART.22
(1) Constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani sau
cu amendă, organizarea şi desfăşurarea de jocuri, indiferent de denumirea lor, prin care se propune unor persoane
să depună sau să colecteze bani ori să se înscrie pe o
listă, făcându-le să spere câştiguri financiare rezultate
din creşterea numărului de persoane recrutate sau înscrise, indiferent
cum se realizează această colectare sau înscriere pe liste.
(2) Constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 1 la 4 ani sau
cu amendă, fapta de a propune unei persoane să depună sau
să colecteze bani ori să se înscrie pe o listă în condiţiile
prevăzute la alin.(1).
ART.23
Constituie
infracţiunea şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 4 ani sau
cu amendă, fapta oricărei persoane care:
a) alterează sau înlocuieşte prin orice mijloc rezultatul unui
joc după ce acesta a fost stabilit;
b) alterează prin orice mijloc modul aleatoriu de selecţie a
rezultatului jocului, sau a rezultatului pariului;
c) plasează sau modifică o miză după ce rezultatul unui
joc a fost stabilit;
d) foloseşte sau deţine în vederea folosirii într-o sală de jocuri
orice dispozitiv prin a cărui utilizare sunt alterate elementele de
şansă şi metodele de selectie prin care se modifică rezultatul jocului, suma sau frecvenţa
plăţii într-un joc de noroc;
e) foloseşte sau deţine în vederea folosirii într-o sală de jocuri
jetoane, sau orice alt suport material al taxei de participare la jocurile
respective, false, ştiind că acestea sunt falsificate;
f) practicarea unor procente de câştiguri din încasări mai mici
decât cele la care aceste limite sunt prevazute prin regulamentul de joc.
ART.24
(1) Reclama,
publicitatea sau orice activitate promoţională făcuta prin orice
mod şi orice mijloace activităţilor şi jocurilor interzise
prevăzute la art. 21 şi art.22, constituie infracţiune şi
se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
(2) Pentru faptele
prevăzute la alin.(1), răspunderea revine organizatorului precum
şi persoanei care efectuează reclama, publicitatea sau activitatea
promoţională.
ART.25
(1) Licenţele
pentru exploatarea jocurilor de noroc acordate agenţilor economici
până la data intrării în vigoare a prezentei legi, îşi
menţin valabilitatea până la data expirării, în condiţiile
în care au fost acordate, constituind în înţelesul prezentei legi autorizaţii
de exploatare a jocurilor de noroc.
(2) Agenţii
economici care organizează şi exploatează activităţi
de jocuri de noroc şi care deţin licenţe pentru exploatarea
acestora, valabile la data intrării în vigoare a prezentei legi, sunt
obligaţi să solicite în condiţiile prezentei legi
Licenţă de organizare a jocurilor de noroc în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(3) Nedepunerea
solicitării de obţinere a Licenţei de organizare a jocurilor de
noroc în termenul prevăzut la alin.(2) sau avizul negativ asupra documentaţiei
depuse atrage anularea licenţelor de exploatare a jocurilor de noroc
aferente agentului economic, în vigoare la data prezentei legi.
(4) Documentaţiile
pentru obţinerea licenţelor de exploatare a jocurilor de noroc în
curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei legi, se
vor soluţiona în conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a
activităţilor din domeniul jocurilor de noroc, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.515/30.12.1998.
(1) Prezenta lege
intră în vigoare în termen de 60 de zile de la publicării în
Monitorul Oficial al României, partea I.
(2) Până la
aceeaşi dată, Guvernul va stabili prin hotârare Normele de aplicare a
prezentei legi.
ART.27
La data intrării în
vigoare a prezentei legi se abrogă: Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activităţilor
din domeniul jocurilor de noroc, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.550/11 noiembrie 1999; Ordonanţa Guvernului nr.36/2000 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activităţilor
din domeniul jocurilor de noroc, publicată în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr.39/31 ianuarie 2000, aprobată şi
modificată prin Legea nr.391/2002 publicată în Monitorul Oficial al
României nr.460/28 iunie 2002; Hotărârea Guvernului nr.671/2000 privind
actualizarea nivelului taxelor pentru eliberarea documetelor de autorizare a
activităţilor de jocuri de noroc publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr.398/25 august 2000.
ANEXA
1. TAXE
PERCEPUTE PENTRU ACTIVITĂŢILE DIN DOMENIUL JOCURILOR DE NOROC
I. Taxe anuale aferente Licentei de organizare a
jocurilor de noroc:
echivalentul a 200 EURO/an*
II. Taxe
anuale aferente Autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc:
A. Pentru fiecare mijloc de
joc prevăzut la art.16 alin.(2) lit.b) paragraful (i), mai puţin cele
utilizate pentru jocurile tip cazinou:
echivalentul a 600 EURO/an*
B.
Pentru fiecare masă de joc, obişnuită sau specială, din
cazinou (ruletă, joc cu cărţi sau zaruri):
echivalentul a 48.000 EURO/an*
C. Pentru fiecare sală de joc bingo: 7.000 EURO/an*
precum şi 7% din valoarea
nominală a cartoanelor achiziţionate de la Compania
Naţională "Imprimeria Naţională" S.A., care se
achită în avans la trezoreria statului, cu prezentarea ordinului de
plată vizat de trezorerie la ridicarea cartoanelor.
D. Pentru jocurile de noroc de tip pariu în cotă
fixă:
15% din încasările efectiv
realizate, dar nu mai puţin de 500.000.000 lei/an, pe
baza documentaţiei tehnico-economice de eficienţă prezentate de
agentul economic.
* Taxele se achită în lei, până la termenele prevăzute la
art.16 alin.(2), la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a
României, în vigoare la data efectuării plăţii.
2. VALOAREA MINIMĂ A
CAPITALULUI SOCIAL SUBSCRIS ŞI VĂRSAT LA DATA SOLICITĂRII
CERERII DE OBŢINERE A LICENŢEI DE ORGANIZARE A JOCURILOR DE NOROC**:
A. Pentru organizatorii care exploatează exclusiv
mijloacele de joc prevăzute la pct.1 alin.II lit.A de mai sus: 50.000.000 lei
B. Pentru organizatorii care exploatează exclusiv
mijloacele de joc prevăzute la pct.1 alin.II lit.B de mai sus: 2.000.000.000 lei
C. Pentru organizatorii care exploatează exclusiv
mijloacele de joc prevăzute la pct.1 alin.II lit.C de mai sus 500.000.000
lei
D. Pentru organizatorii de pariuri în cotă fixă: 2.000.000.000 lei
** În situaţia în care acelaşi organizator solicită
licenţă pentru organizarea de jocuri de noroc care implică
utilizarea mai multor categorii de mijloace de joc, condiţia de
existenţă a unei valori minimale a capitalului social subscris şi vărsat la
data solicitării cererii de obţinere a licenţei de organizare a
jocurilor de noroc se aplică cumulativ.