EXPUNERE DE MOTIVE

 

 

 

 

                Printre obiectivele legislative prioritare ale Guvernului in cadrul procesului de pregatire a integrarii Romaniei in Uniunea Europeana si aderarea la NATO, precum si pentru realizarea unor obiective prioritare din Programul de guvernare, se regaseste si proiectul de act normativ care sa reglementeze regimul de autorizare a activitatilor din domeniul jocurilor de noroc.

                Dupa aparitia Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activitatilor din domeniul jocurilor de noroc, schimbarile intervenite in economia romaneasca, precum si necesitatea mentinerii unor mecanisme de autorizare viabile impun necesitatea modificarii legislatiei actuale din domeniul jocurilor de noroc cu noile elemente intervenite in aceasta perioada.

Principalele modificari propuse prin prevederile proiectului de lege prezentat, se refera la:

-          clasificarea jocurilor de noroc ;

-          introducerea Licentei de organizare a jocurilor de noroc (cu valabiliate 3 ani) simultan cu obligatia detinerii de Autorizatii de exploatare a jocurilor de noroc (cu valabiliate 1 an), acordate pentru fiecare mijloc de joc sau locatie (in cazul pariurilor sportive), dupa caz ;

-          obligativitatea impunerii veniturilor realizate din exploatarea masinilor electronice cu castiguri pentru premiile acordate din “jack-pot”;

-          perceperea unor taxe anuale pentru acordarea licenţei de organizare a jocurilor de noroc si pentru acordarea autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc;

-          obligativitatea din partea organizatorilor de a avea o valoare minimă a capitalui social subscris şi vărsat la data solicitării licenţei;

-          actualizarea taxelor de autorizare;

-          cuprinderea ca infractiuni a unor fapte si majorarea pedepselor aplicate;

-          obligatia organizatorilor de a achita taxele de autorizare anticipat sau in patru rate trimestriale egale, din care prima rata va fi achitata anticipat;

-          perioada de valabilitate a licentelor de organizare sau a autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc va incepe pe data de 1 a lunii urmatoare celei in care, dupa ce s-a analizat si avizat favorabil documentatia depusa de agentul economic, acesta a facut dovada achitarii sumelor datorate anticipat;

-          exploatarea mijloacelor de joc numai cu personalul propriu al organizatorilor;

-          obligativitatea detinerii in proprietate a mijloacelor de joc pentru activitatea de cazinou, bingo in sala si cea de pariuri;

-          organizatorii de pariuri sunt obligati sa utilizeze un program informatic unic la nivelul societatii;

-          controlul tehnic al masinilor, instalatiilor, dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc si altor mijloace de joc se exercita de către Biroul Român de Metrologie Legală. Normele tehnice de verificare utilizate, precum si tarifele practicate pentru activitatile de control tehnic se avizeaza anual de Ministerul Finantelor Publice. Avizul se solicita pana pe data de 1 decembrie a anului in curs pentru anul urmator;

-          interzicerea jocurilor on-line organizate prin sisteme de comunicatii  de tip  internet, a jocurilor de tip bingo organizate prin retelele de televiziune sau prin alte mijloace de transmisie asimilate, a pariurilor care au ca suport tehnic rezultatele  unor concursuri clandestine, a jocurilor tip  alba - neagra ale caror rezultate pot fi influentate prin dexteritatea organizatorului de joc sau a manuitorului mijloacelor de joc, precum si a jocurilor, indiferent de denumirea lor, prin care se propune unor persoane sa depuna sau sa colecteze bani ori sa se inscrie pe o lista, facandu-le sa spere castiguri financiare rezultate din cresterea numarului de persoane recrutate sau inscrise, indiferent cum se realizeaza aceasta colectare sau inscriere pe liste (jocurile de tip “piramidal”).

 

Fata de cele de mai sus, a fost intocmit prezentul proiect de lege, pe care, daca sunteti de acord, va rugam sa-l semnati.

 

MINISTRUL FINANŢELOR PUBLICE

 

Mihai Nicolae Tănăsescu

 

 

 

AVIZEA FAVORABIL:

 

 

MINISTRUL DE STAT,

MINISTRUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR

 

Marian Săniuţă

 

 

MINISTRUL JUSTIŢIEI,

 

 

Cristian Diaconescu

 


 

 

 

LEGE

privind organizarea şi funcţionarea jocurilor de noroc

 

ART.1

Organizarea şi exploatarea activităţii de jocuri de noroc pe teritoriul României se realizează numai în baza Licenţei de organizare a jocurilor de noroc şi a Autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc, documente acordate de Ministerul Finanţelor Publice.

 

ART.2

(1) Prin joc de noroc se înţelege procedura de atribuire a unor câştiguri de orice fel, în funcţie de anumite elemente aleatorii, indiferent de modul de producere a acestora, cu perceperea, sub orice formă, a unor taxe de participare, directe sau disimulate.

(2) Pentru a fi considerat joc de noroc, condiţiile de element aleatoriu şi taxa de participare, sunt cumulative în inţelesul prezentei legi.

(3) Organizarea oricărui joc de noroc implică, în general, existenţa următoarelor elemente: joc şi/sau partidă, taxă de participare numita miză sau pariu, mijloace de joc, organizator, participant şi câştig sau premiu.

 

ART.3

(1) Prin taxă de participare directă se înţelege suma de bani percepută direct de la jucător de către organizator în schimbul dreptului de participare la joc.

(2) Prin taxă de participare disimulată se înţelege suma de bani percepută suplimentar pentru vânzarea unor produse care permit dreptul de participare la jocurile de noroc, precum şi tarifele suplimentare (suprataxă) percepute pentru utilizarea liniilor telefonice sau a altor mijloace de telecomunicaţie asimilate acestora ori pentru prestarea unor servicii a căror finalitate constă în dreptul de participare la un joc de noroc.

 

ART. 4

(1) Prin mijloc de joc se înţelege suportul material constând în maşini, instalaţii, dispozitive, mese de joc şi altele, inclusiv suportul informatic aferent, care servesc la organizarea şi desfasurarea jocurilor de noroc.

(2) Mijloacele de joc pot fi: de bază, care genereaza direct elemente aleatorii, şi auxiliare.

 

ART.5

(1) Prin organizator de jocuri de noroc se înţelege persoana juridică română care a obţinut licenţă de organizare a jocurilor de noroc potrivit prezentei legi.

(2) Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligaţi să asigure jucătorilor participarea la joc cu şanse egale, la mize egale jucate pe elemente aleatorii sau, în cazul pariurilor, pe elemente de hazard şi de abilitate a jucătorilor.

 

ART.6

Prin participant la jocul de noroc se înţelege orice persoană fizică majoră care doreşte şi are dreptul să participe la jocuri legal autorizate pe teritoriul naţional. Participarea la joc presupune adeziunea fără limite sau fără rezerve la toate prevederile regulamentului respectivului joc de noroc.

ART.7

Prin caştig sau premiu se inţelege suma acordată de organizator participantului la joc în conformitate cu prevederile regulamentului respectivului joc de noroc.

 

ART.8

(1) Jocurile de noroc ce pot fi autorizate, se clasifică după cum urmează:

a) jocuri de tip loto, dacă sunt folosite rezultatele pur aleatorii ale unor evenimente ce constau din extrageri de numere, de litere, bilete sau simboluri, indiferent de procedurile şi caracteristicile mijloacelor utilizate pentru efectuarea extragerilor (urne, roţi, cupe şi alte asemenea mijloace); se includ în această categorie loteriile, inclusiv cele instantanee, toate genurile de tombole, bingo, keno care nu se desfăşoară în prezenta jucătorilor, şi, în general, orice joc ce constă din extrageri de numere, de litere, simboluri, formulare sau bilete, precum şi toate dispozitivele mecanice, electronice, video şi altele asemenea prin intermediul cărora pot fi obţinute diverse câştiguri determinate de evenimente aleatorii generate de respectivele mecanisme;

b) jocuri de tip pariu, dacă sunt folosite rezultatele unor evenimente ce se vor produce fără implicarea organizatorilor, cu condiţia ca rezultatele pe care se pariază să nu fie determinate pur aleatoriu. Pariul este un joc de noroc în care participantul trebuie să indice (pronosticheze) rezultatele unor evenimente ce urmeaza să aibă loc. În această categorie se includ:

(i)                 pariurile mutuale în cadrul cărora premiul se distribuie participanţilor declaraţi câştigători, proporţional cu numărul variantelor câştigătoare deţinute de fiecare dintre aceştia, organizatorul fiind implicat doar în procesul de colectare a taxelor de participare şi de distribuire a sumelor stabilite cu titul de premii în conformitate cu prevederile regulamentelor de joc respective;

(ii)               pariurile in cotă fixă în cadrul cărora organizatorul este cel care stabileşte pe baza unor criterii proprii şi aduce la cunoştinţa participanţilor cotele de multiplicare a taxei de participare în cazul în care variantele jucate sunt declarate câştigătoare în conformitate cu prevederile regulamentelor de joc respective;

c) jocuri de noroc active, dacă evenimentele se produc cu ajutorul unor mijloace specifice de joc, în prezenţa participantilor la joc, cu sau fără participarea directă a acestora. Mijloacele de joc folosite pot fi: rulete, carti, zaruri, bile, instalaţii mecanice, electrice, electromagnetice, electronice, videoautomate, precum şi jocuri exploatate prin intermediul unor mecanisme, instalaţii de orice fel, ale căror câştiguri presupun concomitent atât dexteritatea sau abilitatea jucătorului, cât şi hazardul, cum ar fi: Atlantic Pusher, Niagara etc., precum şi altele asemenea, ruleta americană, ruleta franceză, black-jack, poker de orice fel, baccara, chemin de fer, redgo, punto banco, table, canastă, pinacle, 66, pasienţe, garde au coeur, belotă, 21 şi altele de acest fel. În această categorie se includ:

(i)                 jocurile cu câştiguri generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea maşinilor, utilajelor, instalaţiilor mecanice, electrice, electromagnetice, electronice, videoautomate, jocuri exploatate prin intermediul unor mecanisme, instalaţii de orice fel, ale căror câştiguri presupun concomitent atât dexteritatea sau abilitatea jucătorului, cât şi hazardul;

(ii)               jocurile tip cazinou, cu câştiguri generate de elemente aleatorii, desfăşurate la mese obişnuite sau speciale, organizate prin folosirea bilelor, cărţilor, însemnelor, zarurilor sau a oricăror altor obiecte ori forme fizice de participare şi de desfăşurare a jocurilor de noroc;

(iii)             jocurile bingo desfăsurate în săli de joc, cu câştiguri generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea echipamentelor complexe de  extragere de tip loteristic, care sunt  caracterizate prin extrageri şi premieri succesive.

(2) În măsura în care vor apărea şi alte tipuri de jocuri de noroc, caracterizate prin atribuirea de câştiguri în funcţie de factori aleatorii, de hazard, cu perceperea unor taxe de participare directă sau disimulată, acestea vor intra sub incidenţa obligativităţii de a obţine licenţă, respectiv autorizaţie, în condiţiile în care organizarea şi desfăşurarea lor este permisă prin lege.

(3) Jocurile de noroc se pot organiza cu sau fără participarea directă a jucătorilor, indiferent de mijloacele tehnice utilizate.

 

ART.9

Nu sunt considerate jocuri de noroc şi sunt permise fără autorizare următoarele tipuri de jocuri:

a) tombolele organizate în şcoli, în grădiniţe sau în alte colectivităţi şi care au un caracter distractiv şi nonprofit pentru organizatori;

b) jocurile de tip distractiv, exploatate prin intermediul unor maşini, aparate, dispozitive de orice fel şi care nu presupun câştiguri bazate pe elemente aleatorii, având ca scop testarea forţei, inteligenţei şi dexterităţii participantului;

c) acţiunile organizate de diferiţi agenţi economici denumite loterii publicitare, în scopul  stimulării  vânzărilor, şi care nu presupun taxe de participare, respectiv nici un fel de cheltuială suplimentară din partea participanţilor şi nici majorarea preţului pe care produsul l-a avut anterior desfăşurării acţiunii publicitare.

 

ART.10

(1) Autorizaţiile de exploatare a jocurilor de noroc sunt valabile numai în condiţiile în care agentul economic care exploatează mijloacele de joc respective detine şi Licenţă de organizare a jocurilor de noroc.

(2) Solicitarea de obţinere a Licenţei de organizare a jocurilor de noroc trebuie să fie însoţită de cel puţin o solicitare pentru obţinerea Autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc.

 

ART.11

(1) Licenţa de organizare a jocurilor de noroc se acordă agentului economic care organizează activităţile ce fac obiectul prezentei legi şi este valabilă 3 ani de la data acordării.

(2) Autorizaţia de exploatare a jocurilor de noroc se acordă pentru fiecare mijloc de joc sau locaţie, dupa caz, în care agentul economic exploatează mijloacele de joc respective şi este valabilă 1 an de la data acordării.

(3) Prin data acordării se înţelege data de întâi a lunii următoare celei în care, dupa ce s-a analizat şi avizat favorabil documentaţia depusă de agentul economic, acesta a efectuat plata sumelor datorate anticipat conform prevederilor art.16.

 

ART.12

(1) Acordarea Licenţei de organizare a jocurilor de noroc, respectiv acordarea Autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc, se realizează cu perceperea de taxe anuale exprimate în lei.

(2) Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca agentii economici care exploatează mijloacele de joc care fac obiectul prezentei legi in vederea obtinerii Licenţei de organizare a jocurilor de noroc, respectiv acordarea Autorizaţiei/autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc, precum si obligatiile care le revin in vederea mentinerii valabilitatii acestora se stabilesc prin Norme de aplicare a prezentei.

(3) Prin excepţie de la prevederile alin.(1),  pentru societăţile care organizează jocuri de tip pariu în cotă fixă, taxa pentru autorizatia de exploatare se stabileste în funcţie de veniturile realizate de societăţi din exploatarea acestor activităţi, dar nu mai puţin de nivelul minim al taxei anuale stabilită în condiţiile prezentei legi.

 

ART.13

Veniturile obţinute din câştigurile de tip “jack-pot” ca urmare a participării la jocuri organizate prin intermediul maşinilor mecanice sau electronice cu câştiguri, sunt impozabile în condiţiile legii.

 

ART.14

Taxa anuală aferentă Licenţei de organizare a jocurilor de noroc şi Autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc, constituie venit al bugetului de stat.

 

ART.15

(1) Acordarea documentelor prevăzute la art.1 se realizează numai în condiţiile în care agentul economic care solicită licenţe de organizare sau autorizaţii de exploatare a jocurilor de noroc, după caz :

a) nu înregistrează la data depunerii cererii pentru obţinerea licenţei de organizare sau autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc obligaţii de plată restante faţă de bugetul de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetul asigurărilor pentru şomaj;

b) are capitalul social subscris şi varsat la data depunerii cererii pentru obţinerea licenţei de organizare la nivelul minim stabilit prin prezenta lege.

(2) Neîndeplinirea obligaţiilor declarative şi/sau de plată faţă de bugetele prevăzute la alin.(1) lit.a), conform prevederilor legale în vigoare, cu cel mult 30 de zile de la termenul prevazut de lege pentru obligaţiile declarative sau de la scadenţă, după caz, atrage anularea Licenţei de organizare a jocurilor de noroc.

(3) Nu se consideră obligaţii de plată restante în sensul alin.(1) lit.a):

a) obligaţiile restante pentru care agenţii economici au obţinut înlesniri la plata acestora, aflate în vigoare la data depunerii documentaţiei;

b) debitele suplimentare şi accesoriile aferente acestora stabilite în urma controalelor efectuate de organele de inspecţie fiscală şi care se află în diferite stadii de contestare sau judecată şi pentru care a fost dispusă suspendarea executării în condiţiile legii;

c) cuantumul obligaţiilor datorate şi neachitate, cuprinse în titluri executorii pentru care instanţa judecatorească a dispus suspendarea executării silite.

(4) Nerespectarea de către agenţii economici autorizaţi a condiţiilor şi normelor privind autorizarea, organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc conduce la anularea Licenţei de organizare a jocurilor de noroc şi poate atrage răspunderea administrativă sau penală a persoanei vinovate, după caz.

(5) După anularea Licenţei de organizare a jocurilor de noroc în condiţiile prevăzute de alin.(2) şi alin.(4), o nouă solicitare poate fi făcută după cel puţin 6 luni de la data emiterii deciziei de anulare.

 

ART.16

(1) Nivelul taxelor pentru eliberarea Licenţelor de organizare a jocurilor de noroc şi Autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc, precum şi al nivelului minim al capitalului social subscris şi vărsat de agenţii economici organizatori de jocuri de noroc este cel prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta lege şi poate fi modificat prin hotărâre a Guvernului la propunerea Ministerului Finanţelor Publice.

(2) Taxele aferente activităţilor din domeniul jocurilor de noroc se plătesc de către agenţii economici organizatori, după cum urmează:

a)   taxa anuală aferentă Licenţei de organizare a jocurilor de noroc – până la data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată şi se achită pentru întreaga perioadă de valabilitate a licenţei (3 ani);

b)   taxa anuală aferentă Autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc:

(i) pentru jocurile cu câştiguri generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea maşinilor, utilajelor, instalaţiilor mecanice, electrice, electromagnetice, electronice, videoautomate, jocuri exploatate prin intermediul unor mecanisme, instalaţii de orice fel, ale căror câştiguri presupun concomitent atât dexteritatea sau abilitatea jucătorului, cât şi hazardul, precum si pentru jocurile tip cazinou, cu câştiguri generate de elemente aleatorii, desfăşurate la mese obişnuite sau speciale, organizate prin folosirea bilelor, cărţilor, însemnelor, zarurilor sau a oricăror altor obiecte ori forme fizice de participare şi de desfăşurare a jocurilor de noroc, taxa anuală se datorează, pentru fiecare mijloc de joc in parte, şi se plăteşte în patru rate trimestriale egale, astfel:

A)        pentru primul trimestru – până la data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;

B)         pentru celelalte trimestre – până la data de 25, inclusiv, a ultimei luni din trimestru (respectiv 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie şi 25 decembrie) pentru trimestrul următor;

(ii) pentru jocurile bingo în săli de joc, cu câştiguri generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea echipamentelor complexe de  extragere de tip loteristic, care sunt  caracterizate prin extrageri şi premieri succesive taxa anuală se datorează, pentru fiecare locaţie în parte şi se plăteşte integral până la data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată;

(iii) pentru jocurile de tip pariu în cotă fixă, taxa anuală se datorează şi se plăteşte după cum urmează :

A)     sumele care rezultă din aplicarea procentelor prevăzute în anexă la veniturile estimate de agentul economic, dar nu mai puţin de taxa anuală minimală - până la data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată.

B)      în cazul în care, în cursul anului de autorizare, încasările efective depăşesc încasările estimate prin documentaţia prezentată la data autorizării, taxa anuală de autorizare datorată se va recalcula prin aplicarea cotei procentuale stabilite asupra încasărilor efective cumulate de la începutul perioadei de autorizare. Recalcularea se va efectua lunar, începând cu prima lună în care se înregistrează depăşirea încasărilor estimate. Diferenţa dintre taxa datorată pentru încasările efective cumulate şi taxa plătită de la începutul perioadei de autorizare până la finele lunii precedente celei pentru care se face regularizarea se va declara şi plăti până la data de 25 a lunii următoare.

(3) Organizatorii activităţilor din domeniul jocurilor de noroc trebuie să întocmească şi să depună la organul fiscal competent, în condiţiile legii, până pe data de 25 a lunii următoare celei în care s-a făcut plata, o declaraţie care să conţină totalitatea obligaţiilor de plată care le revin din organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc conform prevederilor alin.(1) şi alin.(2).

(4) Cota de 7% din valoarea nominală a cartoanelor achiziţionate de către organizatorii de jocuri de noroc bingo în sală de la Compania Naţională "Imprimeria Naţională" S.A., se achită în avans la trezoreria statului, ridicarea cartoanelor fiind permisă numai pe baza prezentării ordinului deplată vizat de trezorerie.

(5) Neprezentarea documentelor care atestă plata obligaţiilor pentru care termenul prevazut la alin.(2) este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care documentaţia a fost aprobată, atrage anularea aprobării.

(6) După anularea licenţei de organizare a jocurilor de noroc, precum şi după încetarea activităţii de jocuri de noroc, sub orice formă, agenţii economici organizatori de jocuri de noroc sunt obligaţi să achite diferenţa ramasă de plată din taxa anuală aferentă autorizaţiei/autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc.

 

ART.17

(1) Companiei Naţionale “Loteria Română” S.A. i se încredinţează, în calitate de unic organizator, pe întreg teritoriul ţării, organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc de tip loto şi de tip pariuri mutuale.

(2) Compania Naţională Loteria Română S.A. poate organiza şi exploata jocuri de noroc, altele decât cele prevăzute la alin.1.

(3) Compania Naţională Loteria Română S.A. poate organiza şi exploata, în asociere cu alte persoane juridice, jocuri de noroc, altele decât cele prevăzute la alin.(1) şi alin.(2), numai pe bază de licenţă, respectiv autorizaţie, obţinută în conformitate cu prevederile prezentei legi.

(4) Compania Naţională Loteria Română S.A. beneficiază de licenţă, respectiv autorizaţie, pentru jocurile de noroc desfăşurate în condiţiile alin.(1) si alin.(2), prin efectul prezentei legi.

 

ART.18

(1) Controlul respectării regimului legal al organizării şi exploatării activităţilor din domeniul jocurilor de noroc se exercită de către organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice şi ale Ministerului Administraţiei şi Internelor.

(2) Controlul tehnic al maşinilor, instalaţiilor, dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc şi altor mijloace de joc se exercită de către Biroul Român de Metrologie Legală.

(3) Normele tehnice de verificare utilizate de Biroul Român de Metrologie Legală, precum şi tarifele practicate pentru activităţile de control tehnic se avizează anual de Ministerul Finanţelor Publice. Avizul se solicita până pe data de 1 decembrie a anului în curs pentru anul urmator.

(4) Pentru anul 2004, controlul tehnic al maşinilor, instalaţiilor, dispozitivelor, meselor de jocuri de noroc şi altor mijloace de joc, se va desfăşura conform normelor tehnice în vigoare la data prezentei legi, la tarifele practicate de Biroul Român de Metrologie Legală la aceeaşi dată.

(5) Costul activităţilor de control tehnic va fi suportat de beneficiarii acestora, respectiv de agenţii economici organizatori de jocuri de noroc.

 

ART.19

(1) Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligaţi să desfăşoare exploatarea activităţilor pentru care au fost autorizaţi în condiţiile prezentei legi, indiferent de tipul acestora, numai cu personal propriu şi să ţină o evidenţă unitară a activităţii desfăşurate, organizată la nivelul domiciliului fiscal, indiferent de numărul de locaţii în care îşi desfăşoară activitatea.

(2) Organizatorii de jocuri de noroc de tip cazinou, organizatorii de jocuri de noroc bingo în sală, precum şi organizatorii de jocuri de noroc de tip pariu în cotă fixă, autorizaţi în condiţiile prezentei legi, sunt obligaţi să deţină în proprietate mijloacele de joc pentru care au fost autorizaţi şi instalaţiile auxiliare aferente.

(3) Organizatorii de jocuri de noroc de tip pariu în cotă fixă, sunt obligaţi să desfăşoare exploatarea activităţilor pentru care au fost autorizati în condiţiile prezentei legi, prin intermediul unor programe de prelucrare automată a datelor, unice la nivelul societăţii organizatoare, indiferent de numărul de locaţii în care se desfăşoară activitatea respectivă, cu obligativitatea centralizării într-un sistem central amplasat pe teritoriul României a informaţiilor care să evidenţieze totalul taxelor de participare colectate şi totalul premiilor acordate.

(4) Înstrăinarea sub orice formă de către societăţile care deţin licenţă pentru organizarea jocurilor de noroc în condiţiile prezentei legi, cu licenţă expirată sau anulată a mijloacelor de joc pentru care deţin sau au deţinut autorizaţie şi/sau licenţă de exploatare a jocurilor de noroc va fi adusă la cunoştinţa organului fiscal la care societatea este înregistrată ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii cu cel puţin 60 de zile înainte de realizarea operaţiunii în vederea efectuării controlului fiscal, şi se va putea realiza numai după ce s-au achitat toate obligaţiile faţă de bugetele prevăzute la art.15 alin.(1) lit.a).

 

ART.20

(1) Constituie infracţiune fapta săvârşită de administratorul, directorul sau alt reprezentant legal al unei persoane juridice sau de către o persoană fizică, după caz, de desfăşurare fără licenţă sau autorizaţie a oricăreia dintre activităţile din domeniul jocurilor de noroc şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 4 ani sau cu amendă.

(2) Bunurile care au servit la săvârşirea activităţilor prevăzute la alin.(1), precum şi bunurile sau valorile care rezultă din exploatarea acestora se confisca.

(3) Pentru bunurile sau valorile prevăzute la alin.(2), organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice, procurorul şi/sau instanţa de judecată, pot dispune aplicarea măsurilor asigurătorii în condiţiile legii.

 

ART.21

Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 1 la 4 ani sau cu amendă, fapta oricarei persoane care organizează, desfăşoară sau înlesneşte următoarele activităţi:

a) jocuri de noroc virtuale organizate prin sisteme de comunicaţii de tip  internet;

b) jocurile bingo şi keno organizate prin reţelele de televiziune sau prin alte mijloace de transmisie asimilate;

c) pariurile încheiate pe rezultatele  unor concursuri clandestine;

d) jocurile tip  alba - neagra ale căror rezultate pot fi influenţate prin dexteritatea organizatorului de joc, a mânuitorului mijloacelor de joc, cum ar fi: cărţi de joc, cauciucuri cu  timbre, capace cu boabe de cereale, capace cu bilă etc.;

e) jocurile de tip pariu, indiferent de forma de organizare şi mijloacele de joc utilizate, care folosesc ca suport de joc rezultatele jocurilor de tip loto, indiferent de locaţia în care se organizează aceste jocuri, şi în care participanţii au posibilitatea să indice (pronosticheze) rezultatele acestor evenimente.

 

ART.22

(1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani sau cu amendă, organizarea şi desfăşurarea de jocuri, indiferent de denumirea lor, prin care se propune unor persoane să depună sau să colecteze bani ori să se înscrie pe o listă, făcându-le să spere câştiguri financiare rezultate din creşterea numărului de persoane recrutate sau înscrise, indiferent cum se realizează această colectare sau înscriere pe liste.

(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 1 la 4 ani sau cu amendă, fapta de a propune unei persoane să depună sau să colecteze bani ori să se înscrie pe o listă în condiţiile prevăzute la alin.(1).

 

 

ART.23

Constituie infracţiunea şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 4 ani sau cu amendă, fapta oricărei persoane care:

a) alterează sau înlocuieşte prin orice mijloc rezultatul unui joc după ce acesta a fost stabilit;

b) alterează prin orice mijloc modul aleatoriu de selecţie a rezultatului jocului, sau a rezultatului pariului;

c) plasează sau modifică o miză după ce rezultatul unui joc a fost stabilit;

d) foloseşte sau deţine în vederea folosirii într-o sală de jocuri orice dispozitiv prin a cărui utilizare sunt alterate elementele de şansă şi metodele de selectie prin care se modifică rezultatul jocului, suma sau frecvenţa plăţii într-un joc de  noroc;

e) foloseşte sau deţine în vederea folosirii într-o sală de jocuri jetoane, sau orice alt suport material al taxei de participare la jocurile respective, false, ştiind că acestea sunt falsificate;

f) practicarea unor procente de câştiguri din încasări mai mici decât cele la care aceste limite sunt prevazute prin regulamentul de joc.

 

ART.24

(1) Reclama, publicitatea sau orice activitate promoţională făcuta prin orice mod şi orice mijloace activităţilor şi jocurilor interzise prevăzute la art. 21 şi art.22, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

(2) Pentru faptele prevăzute la alin.(1), răspunderea revine organizatorului precum şi persoanei care efectuează reclama, publicitatea sau activitatea promoţională.

 

ART.25

(1) Licenţele pentru exploatarea jocurilor de noroc acordate agenţilor economici până la data intrării în vigoare a prezentei legi, îşi menţin valabilitatea până la data expirării, în condiţiile în care au fost acordate, constituind în înţelesul prezentei legi autorizaţii de exploatare a jocurilor de noroc.

(2) Agenţii economici care organizează şi exploatează activităţi de jocuri de noroc şi care deţin licenţe pentru exploatarea acestora, valabile la data intrării în vigoare a prezentei legi, sunt obligaţi să solicite în condiţiile prezentei legi Licenţă de organizare a jocurilor de noroc în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(3) Nedepunerea solicitării de obţinere a Licenţei de organizare a jocurilor de noroc în termenul prevăzut la alin.(2) sau avizul negativ asupra documentaţiei depuse atrage anularea licenţelor de exploatare a jocurilor de noroc aferente agentului economic, în vigoare la data prezentei legi.

(4) Documentaţiile pentru obţinerea licenţelor de exploatare a jocurilor de noroc în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei legi, se vor soluţiona în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activităţilor din domeniul jocurilor de noroc, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.515/30.12.1998.

 

ART.26

(1) Prezenta lege intră în vigoare în termen de 60 de zile de la publicării în Monitorul Oficial al României, partea I.

(2) Până la aceeaşi dată, Guvernul va stabili prin hotârare Normele de aplicare a prezentei legi.

 

ART.27

La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activităţilor din domeniul jocurilor de noroc, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.550/11 noiembrie 1999; Ordonanţa Guvernului nr.36/2000 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activităţilor din domeniul jocurilor de noroc, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.39/31 ianuarie 2000, aprobată şi modificată prin Legea nr.391/2002 publicată în Monitorul Oficial al României nr.460/28 iunie 2002; Hotărârea Guvernului nr.671/2000 privind actualizarea nivelului taxelor pentru eliberarea documetelor de autorizare a activităţilor de jocuri de noroc publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.398/25 august 2000.


ANEXA

 

1. TAXE PERCEPUTE PENTRU ACTIVITĂŢILE DIN DOMENIUL JOCURILOR DE NOROC

I. Taxe anuale aferente Licentei de organizare a jocurilor de noroc:

echivalentul a 200 EURO/an*

II. Taxe anuale aferente Autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc:

A. Pentru fiecare mijloc de joc prevăzut la art.16 alin.(2) lit.b) paragraful (i), mai puţin cele utilizate pentru jocurile tip cazinou:

echivalentul a 600 EURO/an*

B. Pentru fiecare masă de joc, obişnuită sau specială, din cazinou (ruletă, joc cu cărţi sau zaruri):

echivalentul a 48.000 EURO/an*

C. Pentru fiecare sală de joc bingo:                          7.000 EURO/an*

precum şi 7% din valoarea nominală a cartoanelor achiziţionate de la Compania Naţională "Imprimeria Naţională" S.A., care se achită în avans la trezoreria statului, cu prezentarea ordinului de plată vizat de trezorerie la ridicarea cartoanelor.

D. Pentru jocurile de noroc de tip pariu în cotă fixă:

15%  din încasările efectiv realizate, dar nu mai puţin de 500.000.000 lei/an, pe baza documentaţiei tehnico-economice de eficienţă prezentate de agentul economic.

* Taxele se achită în lei, până la termenele prevăzute la art.16 alin.(2), la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României, în vigoare la data efectuării plăţii.

 

 

2. VALOAREA MINIMĂ A CAPITALULUI SOCIAL SUBSCRIS ŞI VĂRSAT LA DATA SOLICITĂRII CERERII DE OBŢINERE A LICENŢEI DE ORGANIZARE A JOCURILOR DE NOROC**:

A. Pentru organizatorii care exploatează exclusiv mijloacele de joc prevăzute la pct.1 alin.II lit.A de mai sus:                                                                                        50.000.000 lei

B. Pentru organizatorii care exploatează exclusiv mijloacele de joc prevăzute la pct.1 alin.II lit.B de mai sus:                                                                                      2.000.000.000 lei

C. Pentru organizatorii care exploatează exclusiv mijloacele de joc prevăzute la pct.1 alin.II lit.C de mai sus                                                                                          500.000.000 lei

D. Pentru organizatorii de pariuri în cotă fixă:                                                                                                                                                                                                  2.000.000.000 lei

** În situaţia în care acelaşi organizator solicită licenţă pentru organizarea de jocuri de noroc care implică utilizarea mai multor categorii de mijloace de joc, condiţia de existenţă a unei valori minimale a capitalului social subscris şi vărsat la data solicitării cererii de obţinere a licenţei de organizare a jocurilor de noroc se aplică cumulativ.