15.07.2004- Proiect -

 

GUVERNUL ROMÂNIEI

 

ORDONANŢĂ

pentru modificarea şi completarea Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată în anul 2002

 

În temeiul prevederilor art. 108 din Constituţia României şi ale art. 1 pct. I. 5 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

 

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă:

 

Art. I. – Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629/26 august 2002, se modifică şi se completează după cum urmează:

 

CAPITOLUL I

 

 

1. La articolul 1, după alineatul (2) se introduce  alineatul (21), cu următorul cuprins:

“(21) Prevederile prezentei legi se aplică şi subunităţilor fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, ce aparţin persoanelor prevăzute la alin. (1) şi (2), cu sediul sau domiciliul în România, cât şi sediilor permanente din România ce aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate.”

 

2. La articolului 4, după alineatul (1) al articolului 4 se introduce alineatul (1ą), cu următorul cuprins:

„(1ą) Ministerul Finanţelor Publice elaborează şi emite norme privind evidenţa contabilă în partidă simplă pentru persoanele fizice şi asociaţiile fără personalitate juridică ale acestora, care au calitatea de contribuabil în conformitate cu prevederile legale, precum şi pentru reprezentanţe.”

3. Alineatul (2) al articolului 5 va avea următorul cuprins:

„(2) Categoriile de persoane juridice care pot ţine contabilitatea în partidă simplă se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.”

 

4. La articolului 5, după alineatul (2) se introduce alineatul (2ą), cu următorul cuprins:

„(2ą) Ministerul Finanţelor Publice poate aproba pentru anumite categorii de persoane juridice fără scop patrimonial excepţii de la obligaţia de a întocmi şi depune situaţii financiare anuale.”

 

5. La articolul 6, după alineatul (2) se introduc  alineatele ( 21) , (22), (23) , (24), cu următorul cuprins:

(21) Documentele justificative trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:

1) denumirea documentului;

2) numărul şi data întocmirii documentului;

3) descrierea operaţiunii economico – financiare, iar atunci când este necesar, precizarea temeiului legal al efectuării acesteia;

4) elementele  operaţiunii (cantitate, preţ şi valoare totală);

5) numele părţilor participante la operaţiune;

6) adresele sediilor sau locurilor de rezidenţă ale părţilor participante la operaţiune;

7) semnătura(urile) certificând operaţiunea, furnizată de persoana reprezentând unitatea care înregistrează operaţiunea în contabilitatea acesteia.

(22) O înregistrare contabilă trebuie să conţină următoarele informaţii:

1) data operaţiunii;

2) numărul înregistrării;

3) conturile debitate şi creditate şi sumele corespunzătoare;

4) o scurtă descriere a  operaţiunii.

 

(2ł) Cerinţele prevăzute la alin. (21) pct. 6) – 8) nu se aplică documentelor justificative dacă informaţiile specificate în aceste clauze au fost înregistrate într-un document de sinteză, respectiv jurnal, situaţie şi alte documente similare, întocmit pe baza documentelor  justificative corespondente.

 

(24) Înregistrările de ajustare făcute înainte de întocmirea situaţiilor financiare trebuie susţinute de documente de ajustare a înregistrărilor. În documentul de ajustare a înregistrărilor, informaţiile cerute la alin. (21) pct. 5) şi 6) se înlocuiesc cu numele persoanei care a întocmit documentul justificativ de ajustare. Documentul de ajustare stă la baza întocmirii  notei de contabilitate.

 

6. Articolul 7 se abrogă.

 

7. Alineatul (3) al articolului 8 va avea următorul cuprins:

 

(3) Rezultatul inventarierii se înregistrează în contabilitate potrivit reglementărilor contabile aplicabile.”

 

8. Alineatul (3) al articolului 9 se abrogă.

 

9. Alineatul (1) al articolului  10 va avea următorul cuprins:

„(1) Documentele oficiale de prezentare a situaţiei economico-financiare a persoanelor prevăzute la art. 1 sunt situaţiile financiare anuale, care trebuie să ofere o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei economice şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată.”

 

10. Alineatul (3) al articolului 10 va avea următorul cuprins:

“(3) Societăţile comerciale de grup vor întocmi şi vor prezenta şi situaţii financiare anuale consolidate, în conformitate cu reglementările contabile aplicabile grupurilor de societăţi.”

 

11. După articolul 13 se introduc articolele 13ą şi 13˛, cu următorul cuprins:

“Art. 13ą - Înregistrarea în contabilitate a elementelor de activ se face la costul de achiziţie, de producţie sau la valoarea justă pentru alte intrări decât cele prin achiziţie sau producţie, după caz.”

 

“Art. 13˛ - Creanţele şi datoriile se înregistrează în contabilitate la valoarea lor nominală.”

 

12. Alineatele (1), (3)  şi (4) ale articolului 18 vor avea următorul cuprins:

 

„Art. 18. – (1) În contabilitate, profitul sau pierderea se stabileşte cumulat de la începutul anului.

 

(3) Repartizarea profitului se înregistrează în contabilitate pe destinaţii, în conformitate cu prevederile legale.

 

(4) Pierderea contabilă se acoperă din profitul exerciţiului financiar şi cel reportat, din rezerve şi capital social , potrivit  hotărârii adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor.”

 

13. Articolul 21 va avea următorul cuprins:

„Art. 21. - Pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operaţiunilor efectuate,  se întocmeşte balanţa de verificare.”

 

14. Articolul 22 se abrogă.

 

15. După articolul 23 se introduc articolele 23ą, 23˛, 23ł şi 234, cu următorul cuprins:

“Art. 23ą - (1) Cerinţele privind utilizarea documentelor electronice, inclusiv autenticitatea şi relevanţa trebuie guvernate de Legea privind semnătura electronică. Pentru înregistrarea în contabilitate a documentelor electronice sunt acceptate doar documentele executate cu semnătură electronică  cu condiţia ca ele să îndeplinească cerinţele acestei legi şi dacă validitatea certificatului emis de serviciul de certificare al emitentului poate fi controlată în perioada specificată.

 

(2) Când un document contabil de înregistrare în contabilitate este generat printr-un procedeu tehnic sau optic, sunt necesare  următoarele:

a)  tipărirea documentelor cât mai repede posibil,  în scopul vizualizării datelor;

b) stabilirea listei codurilor, în scopul identificării clare a datelor.”

 

„Art. 23˛. - (1) Jurnalele şi registrele de contabilitate ale unei unităţi trebuie să permită reflectarea înregistrării operaţiunilor în ordine cronologică (jurnal) şi după cont (carte mare).

 

(2) Jurnalele şi registrele de contabilitate trebuie întocmite şi păstrate:

- ca documente scrise de mână sau tipărite; sau

- pe suport magnetic, care dă posibilitatea tipăririi, dacă autenticitatea informaţiei este asigurată.”

 

„Art. 23ł. - (1) Informaţiile şi înregistrările în documentele contabile primare şi de sinteză nu trebuie şterse  sau corectate fără documente de ajustare. O înregistrare contabilă incorectă trebuie corectată printr-o înregistrare de ajustare care conţine o referinţă la numărul înregistrării corectate. Dacă o corecţie nu este susţinută de un document justificativ, trebuie întocmit  un document de ajustare, explicând corecţia.

 

(2) În plus faţă de informaţiile cerute de art. 6 alin (2ą)  un document de ajustare trebuie să stabilească conţinutul corecţiei. Documentul sursă original şi înregistrarea originală trebuie completate de o referinţă la documentul şi înregistrarea de corecţie.”

 

„Art. 234. - O unitate trebuie să-şi stabilească politicile şi procedurile contabile care reglementează întocmirea documentelor şi înregistrarea operatiunilor, inventarierea fizică a activelor, a datoriilor, întocmirea şi păstrarea documentelor justificative şi contabile, ţinerea jurnalelor şi registrelor de contabilitate, planul de conturi, utilizarea codurilor şi abrevierilor, criteriile utilizate pentru clasificarea activelor imobilizate şi curente, utilizarea soft-urilor contabile şi procedurile pentru întocmirea situaţiilor financiare.”

 

16. Articolul 24 va avea următorul cuprins:

„Art. 24. – (1) Registrele de contabilitate obligatorii, documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară, jurnalele, contractele, situaţiile financiare şi alte documente care sunt necesare pentru reconstituirea operaţiunii, în timpul auditului sau altei forme de verificare, precum şi documentele care confirmă drepturile şi obligaţiile pe termen lung  se păstrează în arhiva persoanelor prevăzute la art. 1 timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exerciţiului în cursul căruia au fost întocmite, cu excepţia statelor de salarii şi a situaţiilor financiare anuale, care se păstrează timp de 50 de ani.

 

(2) Regulile şi procedurile contabile se păstrează timp de 10 ani de la data adoptării sau modificării  lor.

 

(3) Schimbarea modului de organizare a unităţii (inclusiv încetarea activităţii fără a avea succesor) în timpul perioadei de păstrare a documentelor, nu exonerează de această obligaţie, prin urmare trebuie luate măsuri de păstrare a documentelor.

 

(4) În caz de încetare a activităţii unităţii, documentele se  predau la arhivele statului în conformitate cu dispoziţiile legale privind Fondul Arhivistic Naţional al României, dacă legea nu dispune altfel.

 

(5) Documentele pot fi păstrate în format electronic dacă programul utilizat permite regăsirea tuturor informaţiilor conţinute în documentul iniţial într-o formă perfect lizibilă, dacă este exclusă posibilitatea manipulării sau falsificării datelor stocate în formulare şi dacă sunt satisfăcute cerinţele prevăzute de art. 6 alin. (2ą).

 

(6) Arhivarea documentelor justificative şi contabile se face, de asemenea, în conformitate cu prevederile legale şi cu respectarea următoarelor reguli generale:

- documentele se grupează în dosare, numerotate, şnuruite şi parafate;

- gruparea documentelor în dosare se face cronologic şi sistematic, în cadrul fiecărui exerciţiu financiar la care se referă acestea. În cazul fuziunii sau al lichidării societăţii, documentele aferente acestei perioade se arhivează separat;

- dosarele conţinând documente contabile se păstrează în spaţii amenajate în acest scop, asigurate împotriva degradării, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor;

- evidenţa documentelor la arhivă se ţine cu ajutorul unui registru de evidenţă curentă, în care  sunt ţinute evidenţele dosarelor şi documentelor contabile intrate în arhivă, precum şi mişcarea acestora în decursul timpului.

 

(7) Eliminarea din arhivă a documentelor al căror termen legal de păstrare a expirat se face de către o comisie sub conducerea administratorului sau ordonatorului de credite, după caz, cu acest prilej întocmindu-se un proces-verbal şi operându-se scăderea documentelor eliminate din registrul de evidenţă curentă al arhivei.”

 

17. Articolul 25 va avea următorul cuprins:

„Art. 25. – (1) În caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile, se vor lua măsuri de reconstituire a acestora în termen de maximum 30 de zile de la constatare.

 (2) Orice persoană care constată pierderea, sustragerea sau distrugerea  unor documente justificative sau contabile are obligaţia să încunoştinţeze, în scris, în termen de 24 de ore de la constatare, conducătorul unităţii sau altă persoană care are obligaţia gestionării patrimoniului.

În termen de cel mult 5 zile de la primirea comunicării se va încheia un proces-verbal care va cuprinde:

- datele de identificare a documentului dispărut;

- numele şi prenumele persoanei  responsabile cu păstrarea documentului;

- data şi împrejurările în care s-a constatat lipsa documentului respectiv.

Procesul-verbal se semnează de către:

- conducătorul unităţii;

- conducătorul compartimentului financiar-contabil  sau persoana împuternicită să îndeplinească această funcţie;

- persoana responsabilă cu păstrarea documentului şi

- şeful ierarhic al persoanei responsabile cu păstrarea documentului, după caz.

Persoana responsabilă este obligată ca, odată cu semnarea procesului-verbal, să dea o declaraţie scrisă asupra împrejurărilor în care a dispărut documentul respectiv.

Când dispariţia documentelor se datorează însuşi conducătorului untităţii, măsurile prevăzute de prezentele norme se iau de către ceilalţi membri ai consiliului de administraţie, după caz.

 

(3) Ori de câte ori pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor constituie infracţiune, se încunoştinţează imediat organele de urmărire penală.

(4) Reconstituirea documentelor se face pe baza unui „dosar de reconstituire“, întocmit separat  pentru fiecare caz.

Dosarul de reconstituire trebuie să conţină  toate lucrările efectuate în legătură cu constatarea şi reconstituirea documentului dispărut, şi anume:

- sesizarea scrisă a persoanei care a constatat dispariţia  documentului;

- procesul-verbal de constatare a pierderii, sustragerii sau distrugerii şi declaraţia persoanei responsabile cu păstrarea documentului respectiv;

- dovada sesizării organelor de urmărire penală sau dovada sancţionării disciplinare a persoanei vinovate, după caz;

- dispoziţia scrisă a conducătorului unităţii pentru reconstituirea documentului;

- o copie a documentului reconstituit.

 

(5) În cazul în care documentul dispărut a fost emis de o altă unitate, reconstituirea se va face de unitatea emitentă, prin emiterea unei copii de pe  documentul existent la aceasta, la cererea scrisă a conducătorului unităţii solicitatoare. În acest caz, unitatea emitentă va trimite unităţii solicitatoare,  în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii, documentul reconstituit.

(6) Documentele reconstituite vor purta în mod obligatoriu şi vizibil menţiunea „RECONSTITUIT“, cu specificarea numărului şi datei dispoziţiei pe baza căreia s-a făcut reconstituirea, şi vor constitui baza legală pentru efectuarea înregistrărilor în contabilitate.

Nu se pot reconstitui documentele de cheltuieli nenominale (bonuri, bilete de călătorie nenominale etc.) pierdute, sustrase sau distruse înainte de a fi înregistrate în contabilitate. În acest caz, vinovaţii de pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor suportă paguba, sumele respective recuperându-se potrivit prevederilor legale.

(7) Găsirea ulterioară a documentelor originale, care au fost reconstituite, nu anulează sancţiunile disciplinare sau penale, însă poate constitui motiv de revizuire a acestor sancţiuni, în condiţiile legii.

Pentru pagubele generate de pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor se stabilesc răspunderi materiale, care cuprind şi eventualele cheltuieli ocazionate de reconstituirea şi găsirea acestora.

În cazul găsirii ulterioare a originalului, documentul reconstituit se anulează pe baza unui proces-verbal, împreună cu care  se ataşează la dosarul de reconstituire.

 

 

18. După titlul capitolului IV se introduce articolul 25ą, cu următorul cuprins:

„Art. 25ą. – (1) Exerciţiul financiar reprezintă perioada pentru care trebuie întocmite situaţiile financiare anuale şi, de regulă, coincide cu anul calendaristic.

 

(2) Exerciţiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:

a) pentru sucursale cu sediul în Romania ce aparţin unei persoane juridice străine, dacă exerciţiul financiar diferă şi pentru societatea de origine;

b) pentru filialele consolidate ale societăţii mamă – cu excepţia instituţiilor de credit, societăţilor financiare şi societăţilor de asigurare – precum şi pentru filialele filialelor dacă exercitiul financiar diferă pentru societatea mamă.

(3) Durata exerciţiului financiar este de 12 luni.

 

(4) Exerciţiul financiar al unităţilor nou înfiinţate începe la data înfiinţării (data înregistrării la instituţiile abilitate).

 

(5) Exerciţiul financiar poate fi mai mic de 12 luni când are loc trecerea de la anul calendaristic la un exerciţiu financiar care diferă de anul calendaristic.

(6) Exerciţiul financiar al unei societăţi care se reorganizează( fuziune, divizare) începe la data bilanţului exerciţiului financiar anterior şi se încheie când reorganizarea este înregistrată la Oficiul registrului comerţului.

Exerciţiul financiar al unei societăţi înfiinţate prin reorganizare începe când reorganizarea este înregistrată la Oficiul registrului comerţului.

 

(7) Exerciţiul financiar al unei societăţi care se lichidează sau se  dizolvă începe la data bilanţului exerciţiului financiar anterior şi se încheie în ziua precedentă datei când începe lichidarea sau procedura de dizolvare.

Perioada de lichidare este considerată un exerciţiu financiar indiferent de durata sa.

 

(8) În general perioada dizolvării voluntare este un exerciţiu financiar. Dacă procedura nu este finalizată în cadrul celor 12 luni calendaristice, lungimea exerciţiului financiar în condiţiile procedurii de dizolvare este de  12 luni, în timp ce ultimul exerciţiu financiar poate fi mai mic de 12 luni calendaristice.

 

(9) Situaţiile financiare anuale consolidate ale unei societăţi mamă se întocmesc pentru exerciţiul financiar acoperit de situaţiile financiare anuale ale societăţii mamă. Dacă exerciţiul financiar al filialelor diferă de exerciţiul financiar acoperit de situaţiile financiare anuale ale societăţii mamă, exerciţiul financiar al situaţiilor financiare consolidate poate fi acelaşi ca cel al societăţii celei mai importante sau majorităţii societăţilor consolidate.

 

(10)  Exerciţiul financiar pentru stat şi instituţiile publice este anul bugetar.”

 

19. Articolul 26 va avea următorul cuprins:

 

Art. 26.-(1) Persoanele prevăzute la art. 1 au obligaţia să întocmească situaţii financiare anuale, inclusiv în situaţia fuziunii, divizării sau încetării activităţii acestora, în condiţiile legii.

(2) Ministerul Finanţelor Publice poate stabili întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare şi la alte perioade decât anual, în cadrul exerciţiului financiar.

 

(3) Pentru persoanele juridice care aplică reglementări contabile conforme cu  Standardele Internaţionale de Raportare Financiară situaţiile financiare anuale se compun din bilanţ, cont de profit şi pierdere, situaţia modificărilor capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie, politici contabile şi note explicative.

(4) Persoanele juridice care nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru aplicarea reglementărilor  prevăzute la alin. (3), aplică reglementări contabile conforme  cu directivele europene  şi întocmesc situaţii financiare anuale, care se compun din bilanţ, cont de profit şi pierdere, politici contabile şi note explicative.

(5) Criteriile menţionate la alin. (4) şi categoriile de persoane care aplică reglementările prevăzute la alin. (3) şi (4) se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.

(6) Pentru  persoanele juridice fără scop patrimonial  situaţiile financiare anuale  se compun din bilanţ, contul  rezultatului exerciţiului, politici contabile şi note explicative.

(7) Situaţiile financiare anuale sunt însoţite de raportul administratorilor.

(8) Instituţiile publice întocmesc situaţii financiare trimestriale şi anuale, care se compun din bilanţ, cont de execuţie bugetară şi anexe.”

 

20. După articolul 26 se introduc articolele 261- 2612  cu următorul cuprins:

 

„Art. 261. – O societate mamă trebuie să întocmească atât  raport anual pentru propria activitate cât şi raport anual consolidat.”

 

„Art. 262. – Raportul anual cuprinde situaţiile financiare anuale, raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz, şi propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.”

 

„Art. 263. –Persoanele prevăzute la art.1 trebuie să asigure comparabilitatea situaţiilor financiare anuale pentru exerciţii financiare consecutive, din punct de vedere al structurii şi conţinutului bilanţului şi contului de profit şi pierdere, precum şi consecvenţa principiilor şi procedurilor de evaluare a elementelor bilanţiere.”

 

„Art. 264. – La întocmirea situaţiilor financiare anuale trebuie respectate următoarele principii de bază :

a) Principiul continuităţii activităţii. Acesta presupune că unitatea îşi continuă în mod normal funcţionarea într-un viitor previzibil, fără a intra în imposibilitatea continuării activităţii sau fără reducerea semnificativă a acesteia. Dacă administratorii au luat cunoştinţă de unele elemente de nesiguranţă legate de anumite evenimente care pot duce la incapacitatea acesteia de a-şi continua activitatea, aceste elemente trebuie prezentate în notele explicative la situaţiile financiare anuale. În cazul în care situaţiile financiare nu sunt întocmite pe baza principiului continuităţii, această informaţie trebuie prezentată împreună cu explicaţii privind modul de întocmire a raportării financiare respective şi motivele care au stat la baza deciziei conform căreia unitatea nu îşi mai poate continua activitatea.

 

b) Principiul permanenţei metodelor. Acesta presupune continuitatea aplicării aceloraşi reguli şi norme privind evaluarea, înregistrarea în contabilitate şi prezentarea elementelor de bilanţ şi a rezultatelor, asigurând comparabilitatea în timp a informaţiilor contabile.

Modificările politicii contabile sunt permise doar dacă sunt cerute de lege, de un standard contabil sau au ca rezultat informaţii mai relevante sau mai credibile referitoare la operaţiunile unităţii.

Modificările politicilor contabile trebuie menţionate în notele explicative la situaţiile financiare anuale, pentru ca utilizatorii să poată aprecia: dacă noua politică contabilă a fost aleasă în mod adecvat; efectul modificării asupra rezultatelor raportate ale perioadei şi tendinţa reală a rezultatelor activităţii unităţii.

 

c) Principiul prudenţei. Valoarea oricărui element trebuie să fie determinată pe baza principiului prudenţei. În mod special se vor avea în vedere următoarele aspecte:

- se vor lua în considerare numai profiturile recunoscute până la data încheierii exerciţiului financiar;

- se va ţine seama de toate obligaţiile previzibile şi de pierderile potenţiale care au luat naştere în cursul exerciţiului financiar încheiat sau pe parcursul unui exerciţiu  financiar anterior, chiar dacă asemenea obligaţii sau pierderi apar între data încheierii exerciţiului financiar şi data întocmirii bilanţului;

- se va ţine seama de toate ajustările de valoare datorate deprecierilor, indiferent dacă rezultatul exerciţiului financiar este profit sau pierdere.

 

d) Principiul independenţei exerciţiului. Se vor lua în considerare toate veniturile şi cheltuielile corespunzătoare exerciţiului financiar pentru care se face raportarea, fără a se ţine seama de data încasării sumelor sau a efectuării plăţilor.

 

e) Principiul evaluării separate a elementelor de activ şi de pasiv. În vederea stabilirii valorii totale corespunzătoare unei poziţii din bilanţ se va determina separat valoarea aferentă fiecărui element individual de activ sau de pasiv.

 

f) Principiul intangibilităţii. Bilanţul de deschidere al unui exerciţiu financiar trebuie să corespundă cu bilanţul de închidere a exerciţiului financiar precedent, cu excepţia corecţiilor impuse de  reglementările contabile aplicabile.

 

g) Principiul necompensării. Valorile elementelor ce reprezintă active nu pot fi compensate cu valorile elementelor ce reprezintă pasive, respectiv veniturile cu cheltuielile, cu excepţia compensărilor între active şi pasive admise de  reglementările contabile aplicabile.

 

h) Principiul prevalenţei economicului asupra juridicului. Informaţiile prezentate în situaţiile financiare trebuie să reflecte realitatea economică a evenimentelor şi operaţiunilor, nu numai forma lor juridică.

 

i) Principiul pragului de semnificaţie. Orice element care are o valoare semnificativă trebuie prezentat distinct în cadrul situaţiilor financiare. Elementele cu valori nesemnificative care au aceeaşi natură sau cu funcţii similare trebuie însumate, nefiind necesară prezentarea lor separată.”

 

„Art. 265. - Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de o declaraţie scrisă din partea conducerii societăţii asumându-şi răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmând că:

a) politicile contabile aplicate la întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;

b) situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei economice;

c) unitatea îşi desfăşoară activitatea pe baza continuităţii activităţii.”

 

„Art. 266. – (1) Raportul administratorilor prezintă o imagine de ansamblu a activităţilor unităţii, circumstanţele semnificative care au influenţat  poziţia financiară şi evenimentele semnificative care au avut loc în timpul exerciţiului financiar prezentat.

 

(2) Raportul administratorilor stabileşte, printre altele, proiecte semnificative în domeniul cercetării şi dezvoltării şi cheltuielile aferente exerciţiului curent şi celor următoare. Raportul administratorilor prezintă toate beneficiile primite de membrii conducerii şi ai consiliului de administraţie de la unitate în timpul exerciţiului financiar, precum şi garanţiile, datoriile contingente, suma totală a remuneraţiei plătită angajaţilor şi numărul mediu de angajaţi în timpul anului. Raportul administratorilor va conţine o descriere a evenimentelor semnificative care au avut loc în timpul perioadei la care se referă situaţiile financiare anuale şi care nu sunt prezentate în situaţiile financiare anuale dar care au sau pot avea un efect semnificativ asupra performanţei economice pentru următoarele exerciţii financiare.

 

(3) Dacă o unitate a achiziţionat sau a dat ca garanţie propriile sale acţiuni, în raportul administratorilor se prezintă numărul şi valoarea nominală a acţiunilor achiziţionate sau date drept garanţie şi transferate în timpul exerciţiului şi numărul şi valoarea nominală a acţiunilor achiziţionate sau date drept garanţie şi deţinute de unitate în timpul exerciţiului, proporţia în capitalul social pe care o reprezintă, sumele plătite pentru astfel de acţiuni şi motivele pentru achiziţionarea acţiunilor sau date ca garanţie.”

 

„Art. 267. –La sfârşitul fiecărui exerciţiu financiar, societatea consolidantă întocmeşte un raport anual aşa cum este specificat la art. 261, sub forma raportului anual al grupului şi cuprinzând situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor grupului, la care trebuie anexat raportul auditorului, în cazul în care auditarea este obligatorie, şi propune distribuirea profitului.”

 

„Art. 268. – (1) Obiectivul situaţiilor financiare anuale ale unui grup este de a oferi o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei economice şi a celorlalte informaţii cerute potrivit reglementărilor contabile aplicabile.

(2) Situaţiile financiare anuale ale unui grup cuprind bilanţul consolidat, contul de profit şi pierdere consolidat, situaţia consolidată a fluxurilor de trezorerie, situaţia consolidată a modificărilor capitalului propriu, politici contabile şi notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate,  şi vor fi făcute publice împreună cu situaţiile financiare anuale individuale ale societăţii consolidante.”

 

„Art. 269. – (1) Raportul administratorilor grupului va oferi o prezentare generală a activităţilor grupului, circumstanţele care sunt de o importanţă semnificativă la evaluarea poziţiei financiare şi activităţilor unităţii consolidante şi a grupului, evenimente semnificative care au avut loc în timpul exerciţiului financiar şi dezvoltările viitoare din următorul exerciţiu financiar.

(2) Suplimentar, raportul administratorilor grupului prezintă:

a) structura grupului şi participarea directă şi indirectă a unităţii consolidante la unităţile consolidate;

b) modificările care au avut loc în timpul exerciţiului financiar sau care se aşteaptă să aibă loc în cadrul grupului (orice fuziune planificată, divizare, transformare, achiziţie sau transfer de participare) şi modificări în domeniile de activitate ale unităţilor care aparţine grupului;

c) evenimente semnificative şi circumstanţe care au afectat sau care pot afecta poziţia financiară sau performanţa economică a societăţii consolidante şi consolidarea grupului în timpul exerciţiului financiar sau în perioadele care urmează;

d) dacă activităţile de exploatare ale societăţii consolidante şi unităţile consolidate au loc pe o bază sezonieră sau dacă activităţile lor sunt ciclice;

e) modificări ale investiţiilor şi strategia financiară, sursele de finanţare şi lichiditatea societăţii consolidante şi a grupului;

f) politica de dividende a grupului;

g) circumstanţele de natură economică generale sau specifice activităţilor de exploatare care afectează dezvoltarea economică viitoare a societăţii consolidante şi a grupului, care au afectat poziţia financiară sau performanţa economică a societăţii consolidante sau grupului în timpul exerciţiului financiar sau care le pot afecta în următorii ani;

h) riscurile care se referă la modificarea cursului de schimb valutar, ratele dobânzilor şi indici bursieri care au avut loc în timpul exerciţiului financiar sau în timpul perioadei de întocmire a raportului anual;”

 

„Art. 2610. - (1) Pentru scopul acestei legi „servicii contabile” înseamnă totalitatea sarcinilor care trebuie îndeplinite în legătură cu organizarea contabilităţii, obligaţiile contabile şi de raportare prezentate de această lege şi de actele normative specifice şi activităţile de audit.

 

(2) Serviciile de organizare a contabilităţii trebuie să includă:

a) definirea practicilor şi metodelor în legătură cu politicile contabile, organizarea contabilităţii (inclusiv sistemul de informare intern), stabilirea şi actualizarea regulilor de organizare şi raportare, inclusiv registrele şi înregistrările contabile, situaţiile financiare, analiza datelor prezentate în situaţiile financiare, în înregistrările contabile, inclusiv concluziile scrise pe baza cărora se iau deciziile economice;

b) furnizarea de informaţii relevante şi credibile, interne şi externe, prin care să se menţioneze şi să se asigure că datele prezentate în conturi şi situaţiile financiare în conformitate cu prevederile legale, furnizează o imagine fidelă  potrivit reglementărilor contabile.”

 

„Art. 2611. - Cerinţele profesionale şi de examinare pentru experţii contabili şi contabilii autorizaţi sunt stabilite de către Colegiului Consultativ al Contabilităţii cu consultarea organizaţiilor profesionale de profil”

 

„Art. 2612. - (1) Toţi furnizorii de servicii contabile trebuie să urmeze cursuri de perfecţionare continuă pentru a-şi spori nivelul de cunoştinţe şi experienţa pentru  aplicarea  reglementărilor contabile.

 

(2) Planul de studiu şi durata cursurilor de perfecţionare  menţionate la alin. (1)  sunt stabilite de către Colegiului Consultativ  al Contabilităţii cu consultarea organizaţiilor profesionale de profil.”

 

21. Alineatul  (4) al articolul 27 va avea următorul cuprins:

 

„(4) Persoanele juridice prevăzute la art. 26 alin. (4) şi (6)  nu au obligaţii legale privind auditarea situaţiilor financiare anuale.”

 

22. La articolul 27, după alineatul (4) se introduce alineatul (41) cu următorul cuprins:

 

„(41) Activităţile auditorilor şi cerinţele de calificare ale acestora sunt stabilite prin acte normative specifice.”

 

23. Articolul 28 va avea următorul cuprins:

„Art. 28. - (1) Toate  unităţile care organizează contabilitatea în partidă dublă (inclusiv sucursalele firmelor străine înregistrate în România) trebuie să publice situaţiile financiare anuale şi, în cazul în care auditul este obligatoriu, acestea să conţină şi opinia auditorului  sau refuzul auditorului de a exprima opinia.

(2) Angajaţii şi acţionarii unei societăţi pot să se informeze în legătură cu situaţiile financiare anuale  la sediul social al societăţii sau al societăţii mamă; aceste documente trebuie să fie disponibile tuturor fără nici o discriminare.

 

(3) În cazul în care situaţiile financiare anuale ale societăţii nu au fost auditate/certificate sau  auditorul/cenzorul a refuzat să-şi exprime opinia, societatea va   pe toate copiile bilanţului, contului de profit şi pierdere şi notelor la situaţiile financiare anuale următorul text “Datele publicate nu au fost verificate de auditor/cenzor.”

 

(4) Societatea mamă trebuie să publice situaţiile financiare anuale consolidate incluzând opinia auditorului sau refuzul acestuia de a-şi exprima opinia.

 

24. La  art.  29  alin. (1) se abrogă litera c).

 

25. Articolul 41 se abrogă.

       

26. Articolul 42 va avea următorul cuprins:

 

Art. 42  – (1) Pentru dezvoltarea teoriei şi practicii contabile,  asigurarea cadrului organizatoric de consultare şi analiză în procesul de elaborare a normelor şi reglementărilor din domeniul contabilităţii, se reorganizează Colegiul Consultativ al Contabilităţii, care funcţionează pe lângă Ministerul Finanţelor Publice.

(2) Colegiului Consultativ al Contabilităţii poate emite soluţii privind aplicarea reglementărilor contabile.

(3) Modul de organizare, atribuţiile şi asigurarea surselor de finanţare  se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Colegiului Consultativ al Contabilităţii, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.”

 

Art.II.- Reglementările contabile emise anterior în temeiul Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, răman aplicabile, în măsura în care nu contravin prezentelor reglementări, pană la elaborarea unor noi norme în baza prevederilor art. 4.

 

Art. III.- Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al Romaniei, Parte I.

 

Art. IV.- După aprobarea de către Parlamentul Romaniei a prezentei ordonanţe, Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată în Monotorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.. 629 din 26 august 2002, va fi republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se articolelor o nouă numerotare.

 

 

 

PRIM- MINISTRU

 

ADRIAN NĂSTASE