Ordonanta pentru modificarea si completarea
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
In temeiul prevederilor art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si ale art......... din Legea nr. ......privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta
Art. I. Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial nr. 927 din 23 decembrie 2003, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:Titlul I Dispozitii generale
1. Pct. 21, alin. (1) al art. 7 va avea urmatorul cuprins:
persoane afiliate
- o persoana este afiliata cu alta persoana daca relatia dintre ele este definita de cel putin unul dintre urmatoarele cazuri:a) o persoana fizica este afiliata cu alta persoana fizica, daca acestea sunt rude pana la gradul al III-lea inclusiv;
b) o persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate minimum 25% din valoarea sau numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot detinute la persoana juridica, ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica;
c) (i) prima persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea sau numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica, ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica, sau(ii) a doua persoana detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea sau numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la prima persoana juridica sau o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin:(iii) o persoana juridica terta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea sau numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atat la prima persoana juridica cat si la cea de-a doua.
d)
In intelesul acestei definitii, o asociere fara personalitate juridica se considera persoana juridica. societăţile comerciale bancare, persoane juridice române, şi sucursalele din România ale băncilor persoane juridice străine au obligaţia de a efectua lunar,2. Pct.27, alin. (1) art. 7 va avea urmatorul cuprins:
proprietate imobiliara
- orice teren, clădire sau altă construcţie ridicată ori încorporată într-un teren;3. Art.7
se completeaza cu un nou pct. 33 cu urmatorul continut:"33. valoarea
fiscala reprezinta:a) pentru active si pasive - valoarea de intrare in patrimoniu;
b) pentru titlurile de participare - valoarea de achizitie sau de aport, nediminuata cu evaluarile ulterioare, utilizata pentru calculul castigului sau pierderii, in intelesul impozitului pe venit ori al impozitului pe profit.
c) pentru mijloace fixe -
costul de achizitie, productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale;d) pentru provizioane si rezerve - valoarea deductibila la calculul profitului impozabil;
4. Art. 11 va avea urmatorul cuprins:
(1) Tranzactiile intre persoane afiliate, inclusiv sediile permanente ale acestora se fac in conditiile stabilite sau impuse care nu trebuie sa difere de relatiile comerciale sau financiare stabilite intre intreprinderi independente. La stabilirea profiturilor persoanelor afiliate, inclusiv a sediilor permanente ale acestora, se au in vedere principiile elaborate de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica privind preturile de transfer.
(2) La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei.
(3) In cadrul unei tranzactii intre persoane afiliate, inclusiv sediile permanente ale acesteia, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate, inclusiv sediile permanente ale acestora, se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:
a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Titlul II Impozit pe profit
5. Litera b) a alineatului 1) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:
“b) instituţiile publice, pentru fondurile publice, inclusiv pentru veniturile proprii şi disponibilităţile realizate ş
i utilizate potrivit Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele publice locale, precum si institutiile de interes public, dacă legea nu prevede altfel;"6. Alineatul (1) al articolului 15
se completeaza cu o noua litera k) care va avea urmatorul continut:" k) Banca Nationala a Romaniei."
7. Articolului 17 va avea urmatorul cuprins:
"(1) Cota de impozit pe profit care se aplica asupra profitului impozabil este de 19%, cu exceptiile prevazute la art. 33 si art. 38."
8. Art. 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art 18. Contribuabilii care desfăşoară activităţi de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv
persoanele juridice care realizeaza aceste venituri in baza unui contract de asociere şi la care impozitul pe profit datorat pentru activităţile prevăzute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective sunt obligaţi la plata unui impozit de 5% aplicat acestor venituri realizate.9. Litera i) a alineatului (2) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"i) cheltuielile pentru marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi, participarea la târguri şi expoziţii, la misiuni de afaceri, editarea de materiale informative proprii;"
10. Litera j) a alineatului (2) al articolului 21 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"j) cheltuielile de cercetare
precum si cheltuielile de dezvoltare care nu indeplinesc conditiile de a fi recunoscute ca imobilizari necorporale din punct de vedere contabil;11. Litera n) a alineatului (2) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"n) pierderile înregistrate la scoaterea din evidenţă a creanţelor neîncasate, daca indeplinesc urmatoarele conditii:
1. închiderea procedurii de faliment a debitorilor, pe baza hotărârii judecătoreşti prin care se atestă această situaţie;
2.debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitorii legali;
3.debitorul este lichidat fara succesor legal;
4.debitorul se confrunta cu dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul, potrivit normelor;"
12. Litera c) a alineatului (3) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"c) cheltuielile sociale, în limita unei cote de până la 2%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Intră sub incidenţa acestei limite cu prioritate ajutoarele pentru naştere, ajutoarele pentru înmormântare, ajutoarele pentru boli grave sau incurabile şi protezele, precum şi cheltuielile pentru funcţionarea corespunzătoare a unor activităţi sau unităţi aflate în administrarea contribuabililor: grădiniţe, creşe, servicii de sănătate acordate în cazul bolilor profesionale şi ale accidentelor de muncă până la internarea într-o unitate sanitară, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, cămine de nefamilişti, precum şi pentru şcolile pe care le au sub patronaj. În cadrul acestei limite pot fi deduse şi cheltuielile reprezentând: cadouri în bani sau în natură oferite copiilor minori ai salariaţilor, cadouri în bani sau în natură acordate salariatelor, costul prestaţiilor pentru tratament şi odihnă, inclusiv transportul, pentru salariaţii proprii şi pentru membrii de familie ai acestora, ajutoare pentru salariaţii care au suferit pierderi în gospodărie şi contribuţia la fondurile de intervenţie ale asociaţiei profesionale a minerilor, ajutorarea copiilor din şcoli şi centre de plasament;"
13. Litera j) a alineatului (3) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
" j) cheltuielile efectuate in numele unui angajat, la schemele facultative de pensii ocupationale, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a 200 de euro intr-un an fiscal;"
14. Litera k) a alineatului (3) a articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"k) cheltuielile cu primele de asigurare private de sanatate, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a 200 de euro intr-un an fiscal;"
15. Litera b) a alineatului (4) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"b) dobanzile/majorarile de intarziere, amenzile, confiscările, şi penalităţile de întârziere datorate către autorităţile române, potrivit prevederilor legale. Amenzile, dobanzile, penalităţile sau majorările datorate către autorităţi străine ori în cadrul contractelor economice încheiate cu persoane nerezidente în România şi/sau autorităţi străine sunt cheltuieli nedeductibile, cu excepţia majorărilor, al căror regim este reglementat prin convenţiile de evitare a dublei impuneri."
16. Litera i) a alineatului (4) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
i) cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, cu excepţia celor prevă
zute la art. 20 lit. d);17. Litera o) a alineatului (4) al articolului 21 va avea urmatorul curprins:
"o) pierderile înregistrate la scoaterea din evidenţă a creanţelor incerte sau în litigiu neîncasate, pentru partea neacoperită
de provizion, potrivit art. 22. În această situaţie, contribuabilii, care scot în evidenţă clienţii neîncasaţi, sunt obligaţi să comunice în scris acestora scoaterea din evidenţă a creanţelor respective, în vederea recalculării profitului impozabil la persoana debitoare, după caz;"18. Litera p) a alineatului (4) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
p) cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat efectuate potrivit legii.
Contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea şi legii bibliotecilor, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) sunt în limita a 3 la mie din cifra de afaceri;
b) nu depăşesc mai mult de 20%, din impozitul pe profit datorat.
În limitele respective se încadrează şi cheltuielile de sponsorizare a bibliotecilor de drept public, în scopul construcţiei de localuri, dotărilor, achiziţiilor de tehnologie a informaţiei şi de documente specifice, finanţării programelor de formare continuă a bibliotecarilor, schimburilor de specialişti, burse de specializare, participarea la congrese internaţionale.
19. Litera j) a alineatului (1) al articolului 22 se abroga.
20. Articolul 22 se completeaza cu un nou alineat, alineatul (8), care va avea urmatorul cuprins:
"(8) Provizioanele constituite pentru creantele asupra clientilor inregistrate de catre contribuabili inainte de 1 ianuarie 2004, sunt deductibile in limitele prevazute la art.22 alin.(1) lit.c), daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) nu sunt garantate de alta persoana;
b) sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
c) au fost incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului;
d) creanta este detinuta la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie.
e) nu au fost constituite provizioane deductibile fiscal;"
21. Alineatul (2) al articolului 23 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Cheltuielile cu dobânzile şi cu pierderea netă din diferenţele de curs valutar nedeductibile se reportează în perioada următoare, în aceleaşi condiţii, până la deductibilitatea integrală a acestora."
22. Alineatul (4) al articolului 23 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Dobânzile şi pierderile din diferenţe de curs valutar, în legătură cu împrumuturile obţinute direct sau indirect de la bănci internaţionale de dezvoltare şi organizaţii similare, menţionate în norme, şi cele care sunt garantate de stat, precum si imprumuturile obtinute de la societăţile comerciale bancare române sau străine, sucursalele băncilor străine, cooperativele de credit, societăţile de leasing, societăţile de credit ipotecar şi de la persoanele juridice care acordă credite potrivit legii, nu intră sub incidenţa prevederilor prezentului articol."
23. Alineatul (10) al articolului 24 va avea urmatorul continut:
"(10) Cheltuielile aferente achiziţionării de brevete, drepturi de autor, licenţe, mărci de comerţ sau fabrică şi alte valori similare, precum si cheltuielile de dezvoltarecare din punct de vedere contabil reprezinta imobilizari necorporale se recuperează prin intermediul deducerilor de amortizare liniară pe perioada contractului sau pe durata de utilizare, după caz. Cheltuielile aferente achiziţionării sau producerii programelor informatice se recuperează prin intermediul deducerilor de amortizare liniară pe o perioadă de 3 ani. Pentru brevetele de invenţie se poate utiliza metoda de amortizare degresivă sau accelerată."
24. Alineatul (15) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"(15) Pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determină fără a lua în calcul amortizarea contabilă şi orice reevaluare contabilă a acestora. Câştigurile sau pierderile rezultate din vânzarea sau din scoaterea din funcţiune a acestor mijloace fixe se calculează pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezintă valoarea fiscală de intrare a mijloacelor fixe, diminuată cu amortizarea fiscală. Pentru mijloacele fixe cu valoarea contabilă evidenţiată în sold la 31 decembrie 2003, amortizarea se calculează în baza valorii rămase neamortizate, folosind metodele de amortizare aplicate până la această dată.
Valoarea ramasa neamortizata este deductibila la calculul profitului impozabil in situatia in care mijloacele fixe sunt vandute prin persoane specializate sau prin licitatie."25. Alineatul (4) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Contribuabilii care au fost platitori de impozit pe venit
si care anterior au realizat pierdere fiscala, intra sub incidenta prevederilor alin.(1) de la data la care au revenit la sistemul de impozitare reglementat de prezentul titlu.Aceasta pierdere se recupereaza pe perioada cuprinsa intre data inregistrarii pierderii fiscale si limita celor 5 ani."
26. Alineatul (2) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Profitul impozabil se determină în conformitate cu regulile stabilite î
n capitolul II al prezentului titlu, în următoarele condiţii:a) numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent se includ în veniturile impozabile;
b) numai cheltuielile efectuate în scopul obţinerii acestor venituri se includ în cheltuielile deductibile;"
27. Alineatul (4) si alineatul (5) ale art. 31 se abroga
.28. Alineatul (8) al articolului 33 va avea urmatorul cuprins:
"(8) Prezentul articol se aplică în cazul proprietăţilor imobiliare sau titlurilor de participare, numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) contribuabilul a deţinut proprietatea imobiliară sau titlurile de participare pe o perioadă mai mare de doi ani;
b) persoana care achiziţionează proprietatea imobiliară sau titlurile de participare nu este persoană afiliată contribuabilului;"
29. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"(1) Contribuabilii au obligatia de a plati impozit pe profit anual, cu plati anticipate efectuate in cursul anului. Termenul pana la care se efectueaza plata impozitului, cu exceptiile din prezentul articol, este termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit prevazut la art. 35 .
(2) Persoana juridica străina care obţine veniturile prevăzute la art. 30, are obligaţia de a plăti impozit pe profit, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se plateste venitul. (3) Organizaţiile nonprofit au obligaţia de a plăti impozitul pe profit anual, până la data de 15 februarie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul, fara a datora plati anticipate. (4) Contribuabilii care obţin venituri majoritare din cultura cerealelor şi plantelor tehnice, pomicultură şi viticultură au obligaţia de a plăti impozitul pe profit anual, până la data de 15 februarie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul, fara a datora plati anticipate. (5) In contul impozitului pe profit anual, contribuabilii au obligatia de a efectua trimestrial plati anticipate in suma de 1/4 din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata. (6) Prin derogare de la alin.(5), , plati anticipate in suma de 1/12 din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, exceptie facand platile anticipate pentru primele trei luni ale anului respectiv care se vor efectua, pentru fiecare luna, la nivelul platii anticipate datorata pentru luna decembrie a anului precedent.Persoana responsabila are obligaţia de a plăti impozitul pe profit, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se distribuie rezultatul asocierii.
(9) Impozitul pe profit pentru anul precedent, pe baza caruia se determina platile anticipate, este impozitul pe profit datorat conform declaratiei privind impozitul pe profit pentru anul precedent. Pentru calculul platilor anticipate ale anului 2005, impozitul pe profit pentru anul precedent reprezinta impozitul pe profit datorat pentru anul 2004, recalculat cu cota de 19% .(10) Prin derogare de la prevederile alin.(5) si (6), in situatia in care un contribuabil inregistreaza pierdere contabila la sfarsitul unui trimestru, respectiv luna, acesta poate opta sa nu mai efectueze plata anticipata stabilita pentru acel trimestru, respectiv luna; optiunea se comunica la organul fiscal teritorial pana la termenul la care contribuabilul era obligat la respectiva plata anticipata.
(11) Prin derogare de la prevederile alin.(5) si alin.(6), in situatia in care un contribuabil estimeaza ca impozitul pe profit anual va fi cu cel putin 20% mai mic sau cu cel putin 20% mai mare decat cel aferent anului precedent, acesta poate opta sa modifice valoarea platilor anticipate in concordanta cu estimarea efectuata, din momentul comunicarii optiunii la organul fiscal teritorial.
(12) Persoanele juridice care încetează să existe au obligaţia să depună declaraţia de impunere şi să plătească impozitul pe profit pana la data depunerii situatiilor financiare la Registrul Comertului.30. Alineatul (1) al articolului 35 va avea urmatorul cuprins:
"(1) Contribuabilii au obligaţia să depună o declaraţie anuală de impozit pe profit, până la data de 25 aprilie a anului urmator, cu excepţia contribuabililor prevăzuţi la art. 34 alin. (3) si (4), care depun declaraţia anuală de impozit pe profit până la data de 15 februarie inclusiv a anului următor.
In cursul anului fiscal, persoanele juridice straine care obtin veniturile prevazute la art. 30 alin.(1), au obligatia de a depune declaratia de impunere pana la termenul de plata al impozitului pe profit, inclusiv.
31. Alineatul (2) al articolului 36 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Impozitul pe dividende se stabileşte prin aplicarea unei cote de impozit de 15% asupra dividendului brut plătit către o persoană juridică română."
32. Alineatul (3) al articolului 36 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Impozitul care trebuie reţinut se plăteşte la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plăteşte dividendul. În cazul în care dividendele distribuite nu au fost plătite până la sfârşitul anului în care s-au aprobat situaţiile financiare anuale, impozitul pe dividende se plăteşte până la data de 31 decembrie a anului respectiv."
33. Alin.(5) al art. 36 se abroga
TITLUL III Impozitul pe venit
34. Articolul 42 se completeaza cu o noua litera z) si va avea urmatorul cuprins:
“z) prima de stat acordata in conformitate cu prevederile Legii privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ.”
35. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
“Barem de impunere
Art. 43 - (1) Baremul anual de impunere pentru anul fiscal 2005, pentru calculul platilor anticipate este prevazut in urmatorul tabel:
Venit anual impozabil (lei) |
Impozitul anual (lei) |
pana la 32.400.000 32.400.001 - 174.000.000 peste 174.000.000 |
14% 4.536.000 + 26% pentru ceea ce depaseste suma de 32.400.000 lei 41.352.000 + 38% pentru ceea ce depaseste suma de 174.000.000 lei |
Baremul lunar pentru determinarea impozitului lunar pe veniturile din salarii si pensii, avand ca baza de calcul baremul anual de mai sus este:
Venit lunar impozabil (lei) |
Impozitul lunar (lei) |
pana la 2.700.000 2.700.001 - 14.500.000 peste 14.500.000 |
14% 378.000 + 26% pentru ceea ce depaseste suma de 2.700.000 lei 3.446.000 + 38% pentru ceea ce depaseste suma de 14.500.000 lei |
(2) Pentru anul 2005, impozitul anual se calculeaza prin aplicarea asupra venitului anual global impozabil a baremului anual prevazut la alin.(1) corectat, prin ordin al ministrului finantelor publice, cu rata inflatiei realizate pe anul 2005 diminuata cu ˝ din rata inflatiei prognozate pe acest an.
(3) Incepand cu anul fiscal 2006, baremul anual, respectiv lunar, pentru calculul platilor anticipate cu titlu de impozit se stabileste luandu-se in calcul 1/2 din rata inflatiei prognozate pentru anul respectiv, aplicata la baremul de impunere construit pe baza ratei inflatiei realizate pe perioada ianuarie - octombrie si a prognozei pe lunile noiembrie - decembrie ale anului precedent.
Aceste baremuri se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
(4) Incepand cu anul fiscal 2006, baremul anual pentru calculul impozitului pe venitul anual global impozabil se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice, pe baza baremului anual prevazut la alin. (3), corectat cu variatia ratei inflatiei realizate fata de cea prognozata pe perioada impozabila.”.
36. Articolul 45, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
“(2) Deducerea personala de baza incepand cu luna ianuarie 2005 este fixata la suma de 2.200.000 lei pe luna.”.
37. Articolul 46, alineatul (1) si (2) va avea urmatorul cuprins:
“(1) Deducerea personala de baza lunara, precum si celelalte sume fixe, exprimate in lei, se stabilesc potrivit procedurii prevazute la art. 43. (2) Incepand cu anul fiscal 2006 sumele fixe, exprimate in lei, altele decat deducerea personala de baza, se stabilesc conform procedurii prevazute la art. 43 alin. (3).”.
38. Lit. c), alineatul (4) articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
“c) să respecte regulile privind amortizarea, prevăzute în titlul II, dupa caz;”
39. Alineatul (7), articolul 50 se va elimina;
40. Lit. a), alineatul (2), articolul 53, va avea urmatorul cuprins:
“a) in cazul veniturilor descrise la alin. (1) lit. a) - e), aplicand o cota de impunere de 14% la venitul brut;”
41. Lit. c), alineatul (3) articolul 56, va avea urmatorul cuprins:
“c) împrumuturi nerambursabile si diferenţa favorabilă dintre dobanda preferentiala si dobânda de referinţă definita conform normelor metodologice pentru credite si depozite;”
42. Lit. i), alineatul (2), articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
“i) sumele acordate de organizatii nonprofit si de alte entităti neplătitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatia primită pe perioada delegării si detasării în altă localitate, în tară si în străinătate, în interesul serviciului, pentru salariatii din institutiile publice;”
43. Lit. f) , alineatul (2), articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
“f) sumele primite de reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor, în consiliul de administraţie, in comitetul de directie şi în comisia de cenzori;”
44. Lit. j), alineatul (2), articolul 56 se inlocuieste cu lit. j) si k) si va avea urmatorul cuprins:
“j) indemnizatia administratorilor precum si suma din profitul net cuvenite administratorilor societatilor comerciale potrivit actului constitutiv sau stabilite de adunarea generala a actionarilor;
k) orice alte sume sau avantaje de natură salarială ori asimilate salariilor.”.45. Lit. a), alineatul (4), articolul 56 va avea urmatorul cuprins:(REFORMULARE)
“a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.
Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 1.500.000 lei.
Nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice, daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si finantate din buget;”
46. Alineatul (1), articolul 69 se completeaza cu o noua litera e) si va avea urmatorul cuprins:
“e) venituri din lichidare/dizolvare fara lichidare a unei persoane juridice.”.
47. Alineatul (2), articolul 69 se completeaza cu o noua litera c) si va avea urmatorul cuprins:
“c) venituri sub forma dobanzilor bonificate la depozitele clientilor constituite in baza legii privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ;”.
48. Articolul 70, se completeaza cu un nou alineat 6 si va avea urmatorul cuprins:
“6) “venitul impozabil realizat din lichidare/ dizolvare fara lichidare a unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.”.
49. Alineatul (1), articolul 71 va avea urmatorul cuprins:
“(1) Veniturile sub forma de dividende inclusiv sume primite ca urmare a detinerii de titluri de participare la fondurile inchise de investitii, se impun cu o cota de 10% din suma acestora. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice o data cu plata dividendelor catre actionari sau asociati. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat bilantul contabil, termenul de plata a impozitului pe dividende este pana la data de 31 decembrie a anului respectiv.”.
50. Dupa litera c), alineatul (3), articolul 71, se completeaza cu urmatorul text ce cuprinde:
“In situatia in care partile contractante convin ca plata partilor sociale sau a valorilor mobiliare sa se faca esalonat, termenul de virare a impozitului pentru platitorii de astfel de venituri este până la 25 a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. Transcrierea dreptului de proprietate asupra părţilor sociale sau valorilor mobiliare, la registrul comerţului sau în registrul acţionarilor, după caz, operaţiune care nu se poate efectua fără justificarea virării impozitului la bugetul de stat.”
51. Lit. d) si e) alineatul (3), articolul 71 se inlocuiesc cu literele d) la g) si vor avea urmatorul cuprins
:“d) in cazul venitului impozabil obtinut din lichidare/dizolvare fara lichidare a unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice, obligatia calcularii si retinerii impozitului revine beneficiarului de venit. Termenul de virare a impozitului este pana la data depunerii situatie financiare finale la Oficiul Registrului Comertului, intocmite de lichidatori;
e)
impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra castigului din transferul titlurilor de valoare, precum si din operatiuni de vanzare- cumparare de valuta la termen pe baza de contract si orice alte operatiuni similare;f) in cazul venitului impozabil definit la alin. (6) al art. 70, impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote ………% ( 1%);
g) impozitul calculat şi reţinut la sursă, potrivit lit. e), se virează la bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost reţinut, cu excepţia lit. c) si lit. d);52. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
“Stabilirea venitului impozabil din pensii
Art. 73. - Venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin scaderea unei sume neimpozabile lunare de 9.000.000 lei din venitul din pensii.”.
53. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
“Definirea veniturilor din premii şi din jocuri de noroc
(1)Veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri altele decât cele prevăzute la
art. 42.(2) Veniturile din jocuri de noroc cuprind câştigurile realizate ca urmare a participării la jocuri de noroc, inclusiv cele de tip jack-pot definite conform normelor metodologice, altele decât cele realizate la jocuri de tip cazino si maşini electronice cu câştiguri.
”54. Alineatul (4), articolul 81 va avea urmatorul cuprins
:“(4) Nu sunt impozabile veniturile obtinute din premii si din jocuri de noroc, in bani si/sau in natura, sub valoarea sumei neimpozabile stabilita in suma de 5.000.000 ( 4.000.000 ) lei, pentru fiecare castig realizat, de la acelasi organizator sau platitor, intr-o singura zi.”.
55. Alineatul (1), articolul 83 dupa lit. d) se introduce lit. e), si va avea urmatorul cuprins
:“e) veniturile realizate in baza unor contracte/conventii civile in cazul prestarilor de servicii in agricultura si silvicultura, in mod ocazional, precum si in cazul veniturilor realizate de personalul asociatilor de proprietari/chiriasi, pot fi impozitate potrivit prevederilor acestui capitol, in conditiile in care contribuabilul opteaza pentru acest mod de impunere.”.
56. Alineatul (1) , articolul 84 va avea urmatorul cuprins
:“Art.84. Calculul impozitului si termenul de plata
(1) Impozitul pe venit se calculeaza prin retine la sursa de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 14% asupra venitului brut. Fac exceptie veniturile prevazute la art. 83 alin. (1) lit. a) pentru care cota de impunere este de 40% la venitul brut.
57. Articolul 102 se abroga.
58. La Articolele 49, 50, 52, 66, 77, 78, 88,
sintagma: “contabilitate in partida simpla” se va inlocui cu “evidenta contabila in partida simpla”.
Titlul V “Impozitul pe veniturile obtinute din
Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania”
59. Litera i), alin. 1, art.115
va avea urmatorul cuprins:“i) venituri din prestarea de servicii de management sau de consultantă din orice domeniu, dacă aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau dacă veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent în România”;
60. Litera b), art. 117 va avea urmatorul cuprins:
"b) dobanda la instrumentele/creditele (imprumuturile) externe/titlurile de creanta reprezentand credite externe, contractate direct sau prin emisiuni de titluri ori obligatiuni, precum si dobanda aferenta emisiunilor de titluri de stat pe piata interna si externa de capital, cu conditia ca aceste instrumente/titluri sa fie emise si/sau garantate de Guvernul Romaniei, consiliile locale, Banca Nationala a Romaniei, de banci si alte institutii financiare care actioneaza in calitate de agent al Guvernului roman.".
61. Alin. (1), art.119
va avea urmatorul cuprins:“ Plătitorii de venituri, care au obligatia să retină la sursă impozitul pentru veniturile obtinute de contribuabili din România, trebuie să depună o declaratie la autoritatea fiscală competentă până la data de 15 februarie inclusiv a anului următor celui pentru care s-a plătit impozitul.”.
62. Alin.(2), art. 119 se elimina
63. Art.121 va avea urmatorul cuprins:
"
Veniturile obtinute de partenerii contractuali externi, persoane fizice si juridice nerezidente si de contractorii independenti ai acestora, din activităti desfăsurate de acestia pentru realizarea obiectivului de investitii Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă-Unitatea 2, sunt scutite de impozitul prevăzut în prezentul Capitol, până la punerea în functiune a obiectivului de mai sus.”.
Titlul VI - Taxa pe valoarea adaugata
64. Alin. (4), art. 129 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) Nu constituie prestari de servicii cu plata operatiunile constand in utilizarea temporară a bunurilor care fac parte din activele unei persoane impozabile, punerea gratuita la dispozitia altor persoane a acestor bunuri si/sau prestarea de servicii în mod gratuit, efectuate in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol sau pentru alte destinatii prevazute de lege, in conditii stabilite prin norme, precum si aceleasi operatiuni efectuate in scopuri publicitare sau in scopul stimularii vanzarilor."
65. Pct. 11, lit. c) alin.(2) art. 133 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"11. serviciile furnizate pe cale electronică; sunt considerate servicii furnizate pe cale electronică: furnizarea şi conceperea de site-uri informatice, mentenanţă la distanţă a programelor şi echipamentelor, furnizarea de programe informatice - software - şi actualizarea acestora, furnizarea de imagini, de texte şi de informaţii şi punerea la dispoziţie de baze de date, furnizarea de muzică, de filme şi de jocuri, inclusiv jocuri de noroc, transmiterea şi difuzarea de emisiuni şi evenimente politice, culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, de divertisment şi furnizarea de servicii de învăţământ la distanţă. Atunci când furnizorul de servicii şi clientul său comunică prin curier electronic, aceasta nu înseamnă în sine că serviciul de curierat este un serviciu electronic;”
66. Art. 140 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"140. -
(1) Cota standard a taxei pe valoarea adăugată este de 19% şi se aplică asupra bazei de impozitare pentru orice operaţiune impozabilă care nu este scutită de taxa pe valoarea adăugată sau care nu este supusă cotei reduse a taxei pe valoarea adăugată.(2) Cotele reduse ale taxei pe valoarea adaugata sunt de 9% si 5%.
(3) Cota redusă a taxei pe valoarea adăugată de 9% se aplică asupra bazei de impozitare, pentru următoarele prestări de servicii şi/sau livrări de bunuri:
a) dreptul de intrare la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice, târguri, expoziţii;
b) livrarea de ziare si reviste, cu exceptia celor destinate exclusiv publicitatii;
c) medicamente de uz uman şi veterinar;
d) cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcţie similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping.
(4) Cota redusa a taxei pe valoarea adaugata de 5% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri:
a) livrarea de manuale scolare si carti, cu exceptia celor destinate exclusiv publicitatii;
b) livrarile de proteze de orice fel si accesoriile acestora, cu exceptia protezelor dentare;
c) livrarile de produse ortopedice.
(5) Cota de taxă pe valoarea adăugată aplicabilă este cea în vigoare la data la care intervine faptul generator al taxei pe valoarea adăugată, cu excepţia operaţiunilor prevă
zute la art. 134 alin. (5) şi art. 135 alin. (2) - (5), pentru care se aplică cota în vigoare la data exigibilităţii taxei.(6) În cazul schimbărilor de cote, pentru operaţiunile prevă
zute la art. 134 alin. (5), se va proceda la regularizare pentru a se aplica cotele în vigoare la data livrării de bunuri sau prestării de servicii, cu excepţia operaţiunilor prevăzute la art. 135 alin. (4), pentru care regularizarea se efectuează aplicând cota în vigoare la data exigibilităţii taxei.(7) Cota aplicabilă pentru un import de bunuri este cea aplicată în interiorul ţării pentru livrarea aceluiaşi bun.”
67. Alin. (3), art.146 va avea urmatorul cuprins:"(3)
Persoanele impozabile care se încadrează în prevederile alin. (2) au obligaţia de a depune la organele fiscale teritoriale, până la data de 25 februarie, o declaraţie în care să menţioneze cifra de afaceri din anul precedent.”68. Alin. (2), art. 155 va avea urmatorul cuprins:
“(2) Pentru livrări de bunuri factura fiscală se emite la data livrării de bunuri, iar pentru prestări de servicii cel mai târziu până la finele lunii in care prestarea a fost efectuată.”
69. Lit. b), alin.(1), art. 160 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“b) în cazul în care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se emite un nou document care trebuie să cuprindă, pe de o parte, informaţiile din documentul iniţial, numărul şi data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar, pe de altă parte, informaţiile şi valorile corecte, fie se emite un nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data documentului corectat. Documentele respective se vor înregistra în jurnalul de vânzări, respectiv de cumpărări, şi vor fi preluate în deconturile întocmite de furnizor şi, respectiv, de beneficiar, pentru perioada în care a avut loc corectarea:".
70. Alin.(2), art. 160 va avea urmatorul cuprins:
“(2) În situaţiile prevă
zute la art. 138, furnizorii de bunuri şi/sau prestatorii de servicii trebuie să emită facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, cu valorile înscrise cu semnul minus când baza de impozitare se diminuează sau, după caz, fără semnul minus, dacă baza de impozitare se majorează, care vor fi transmise şi beneficiarului. Documentele respective se vor înregistra în jurnalul de vânzări, respectiv de cumpărări, şi vor fi preluate în deconturile întocmite de furnizor şi, respectiv, de beneficiar, pentru perioada fiscală în care s-a efectuat ajustarea. Pentru operatiunile prevazute la art. 138 lit.d), beneficiarii nu au obligatia ajustarii taxei deductibile."
Titlul VII - Accize
71. Lit.h), art.163 va avea urmatorul cuprins:
"h) Codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, conform Nomenclaturii Combinate din Tariful Vamal de Import al Romaniei valabil in anul 2004."72. La art.168 se introduce un nou alineat cu urmatorul cuprins:
"(4) Prevederile alin.(1) si (2) nu se aplica pentru tuica si rachiurile naturale destinate consumului propriu al gospodariilor individuale, in conditiile stabilite prin norme."
73. La art.173 se introduce un nou alineat cu urmatorul cuprins:
"(2) Sunt exceptate de la plata accizelor tuica si rachiurile de fructe fabricate de persoana fizica si consumate de catre aceasta si membrii familiei sale cu consitia sa nu fie vandute".
74. Art.176 va avea urmatorul cuprins:
"Art.176.
- (1) Nivelul accizelor pentru urmatoarele produse este:
Nr. crt. |
Denumirea produsului sau a grupei de produse |
U.M. |
Acciza (echivalent euro/U.M.) |
0 |
1 |
2 |
3 |
1 |
Bere din care: 1.1 Bere produsa de producatorii independenti cu o capacitate de productie anuala ce nu depaseste 200 mii hl |
hl/1 grad Plato1) |
0,60
0,38 |
2 |
Vinuri 2.1. Vinuri linistite 2.2. Vinuri spumoase |
hl de produs |
0 30,00 |
3 |
Bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri 3.1. linistite 3.2. spumoase |
hl de produs |
0 30,00 |
4 |
Produse intermediare |
hl de produs |
45,00 |
5 |
Alcool etilic |
hl alcool pur 2) |
280,00 |
Produse din tutun |
|||
6 |
Tigarete |
1.000 tigarete |
5,73 + 31% |
7 |
Tigari si tigari de foi |
1.000 bucati |
9, 00 |
8 |
Tutun destinat fumatului din care : 8.1 Tutun destinat rularii in tigarete |
kg kg |
17,00 17,00 |
Uleiuri minerale |
|||
9 |
Benzine cu plumb |
tona 1000 litri |
414, 00 319,00 |
10 |
Benzine fara plumb |
tona 1000 litri |
353, 00 272,00 |
11 |
Motorine |
tona 1000 litri |
245, 00 207,00 |
12 |
Pacura |
tona |
0,00 |
13 |
Gaze petroliere lichefiate, din care: 13.1 Utilizate in consum casnic 3) |
tona tona |
100, 00 0,00 |
14 |
Gaz metan |
tona |
0,00 |
15 |
Petrol lampant (inclusiv kerosen) 4) |
tona |
414, 00 |
16 |
Benzen, toluen, xileni si alte amestecuri de hidrocarburi aromatice |
tona |
414, 00 |
1)
Gradul Plato reprezinta greutatea de zahar exprimata in grame, continuta in 100 g de solutie masurata la origine, la temperatura de 200 / 40 C.2)
Hl alcool pur reprezinta 100 litri alcool etilic rafinat, cu concentratia de 100% alcool in volum, la temperatura de 20 0 C, continut intr-o cantitate data de produs alcoolic.3)
Prin gaze petroliere lichefiate utilizate în consum casnic se intelege gazele petroliere lichefiate, distribuite in butelii tip aragaz. Buteliile tip aragaz sunt acele butelii cu o capacitate de pana la maxim 12,5 litri."4)
Petrolul lampant utilizat drept combustibil de persoanele fizice nu se accizeaza.(2) Pentru uleiurile minerale utilizate drept combustibil pentru incalzit, cu exceptia motorinei, pacurei si a gazului metan, nivelul accizelor este 21 euro/tona."
75. Alin.(1), art.177 va avea urmatorul cuprins:
"(1) Pentru tigarete, acciza datorata este egala cu suma dintre acciza specifica si acciza ad-valorem. Cand suma dintre acciza specifica si acciza ad-valorem este mai mica decat acciza minima, se plateste acciza minima."
76. Dupa alineatul (3), art.177 se introduce un nou alineat cu urmatorul cuprins:
"(31) Acciza minima este egala cu 70% din suma accizei specifice si a accizei ad valorem datorata pentru categoria de pret aferenta clasei de tigarete cea mai vanduta. Prin Hotarare de Guvern, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, nivelul accizei minime poate fi modificat ori de cate ori intervin modificari ale accizei specifice, ale accizei ad valorem sau ale pretului aferent clasei de tigarete cea mai vanduta. La sfarsitul fiecarui trimestru Ministerul Finantelor Publice va aduce la cunostinta publica pentru trimestrul urmator, pretul aferent clasei de tigarete cea mai vanduta, in conditiile prevazute de norme."
77. La art.178 se introduce un nou alineat cu urmatorul cuprins:
"(7) Fac exceptie de la prevederile alin. (3) bauturile alcoolice supuse sistemului de marcare."
78. Lit.a), art.180 va avea urmatorul cuprins:
“
a) locul urmeaza a fi folosit pentru producerea, imbutelierea, ambalarea, primirea, detinerea, depozitarea si/sau expedierea produselor accizabile. In cazul unui loc ce va fi autorizat numai ca antrepozit fiscal de depozitare, cantitatea de produse accizabile depozitata trebuie sa fie mai mare decat cantitatea pentru care suma accizelor potentiale este de 5.000 euro. Pentru bauturile alcoolice supuse marcarii, aceasta limita este de 20.000 euro. Conform prevederilor din norme, aceasta cantitate poate fi diferentiata, in functie de grupa de produse depozitata;"79. Lit.b), art.180 va avea urmatorul cuprins
:“b) Locul este amplasat, construit si echipat astfel incat sa se previna scoaterea produselor accizabile din acest loc fara plata accizelor
. Locul trebuie sa fie strict delimitat - acces propriu, imprejmuire - iar activitatea ce se desfasoara in acest loc sa fie independenta de alte activitati desfasurate de societatea care solicita autorizarea ca antrepozit fiscal. Locul trebuie sa beneficieze de utilitati individuale - apa si energie electrica;"80. Dupa lit.i), art.183 se introduce lit.i1) cu urmatorul cuprins:
" i1) sa instiinteze autoritatea fiscala competenta, despre orice modificare adusa datelor initiale in baza carora a fost emisa autorizatia de antrepozitar, in termen de 15 zile de la data inregistrarii modificarii.
" 81. La art.184 se introduce alin.(3) cu urmatorul cuprins:"(3) In intelesul prezentului titlu, prin vanzarea afacerii se intelege schimbarea proprietarilor majoritari ai persoanei juridice autorizate ca antrepozitar, indiferent de modul de organizare si forma de proprietate a acestuia"
82. La art.185 se introduc alineate (7), (8) si (9) cu urmatorul cuprins:
"(7) In cazul anularii autorizatiei, cererea pentru o noua autorizatie poate fi depusa numai dupa o perioada de cel putin 5 ani de la data anularii.(8) Antrepozitarii autorizati carora le-a fost revocata sau anulata autorizatia si care detin stocuri de produse accizabile la data anularii sau revocarii autorizatiei, pot valorifica produsele inregistrate in stoc - materii prime, semifabricate, produse finite - numai cu acordul autoritatii fiscale competente, in conditiile prevazute de norme.
(9) Intreruperea activitatii pentru o perioada mai mare de 6 luni va fi adusa la cunostinta autoritatii fiscale emitente a autorizatiei in termen de 15 zile de la intreruperea efectiva a activitatii."
83. Alin.(1), art.193 va avea urmatorul cuprins:
"(1) Accizele sunt venituri la bugetul de stat. Termenul de plata al accizelor este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care acciza devine exigibila".
84. Alin.(2), art.193 va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul importului unui produs accizabil, care nu este plasat intr-un regim suspensiv sau intr-un regim vamal de import cu exceptarea de la plata tuturor sumelor aferente drepturilor de import, prin derogare de la alin.(1), momentul platii accizelor este momentul inregistrarii declaratiei vamale de import."
85. Alin.(1), art.200 va avea urmatorul cuprins:
"Art.200 - (1) Sunt scutite de la plata accizelor, alcoolul etilic si alte produse alcoolice prevazute la art.162, atunci cand sunt:a) complet denaturate, conform prescriptiilor legale;
b) denaturate si utilizate pentru producerea de produse care nu sunt destinate consumului uman;
c) utilizate pentru producerea otetului;
d) utilizate pentru producerea de medicamente;
e) utilizate pentru producerea de arome alimentare ce au o concentratie ce nu depaseste 1,2% in volum, destinate prepararii de alimente sau bauturi nealcoolice;
f) utilizate in scop medical in spitale si farmacii;
g) utilizate direct sau ca element al produselor semifabricate pentru producerea de alimente cu sau fara crema, cu conditia ca in fiecare caz concentratia de alcool sa nu depaseasca 8,5 litri de alcool pur la 100 kg de produs ce intra in compozitia ciocolatei si 5 litri de alcool pur la 100 kg de produs ce intra in compozitia altor produse;
h) esantioane pentru analiza sau teste de productie necesare sau in scopuri stiintifice;
i) utilizate in procedee de fabricatie, cu conditia ca produsul finit sa nu contina alcool;
j) utilizate pentru producerea unui element care nu este supus accizei".
86. Alin.(1), art.201 va avea urmatorul cuprins:
"Art.201. - (1) Sunt scutite de la plata accizelor:
a) uleiurile minerale folosite in orice alt scop decat drept combustibil pentru incalzit sau carburant;
b) uleiurile minerale livrate in vederea utilizarii drept carburant pentru aeronave, altele decat aviatia turistica in scop privat. Prin aviatie turistica în scop privat se intelege utilizarea unei aeronave, de catre proprietarul său sau de catre persoana fizica sau juridica care o detine cu titlu de inchiriere sau cu un alt titlu, in alte scopuri decat cele comerciale si in special altele decat transportul de persoane sau de marfuri sau prestari de servicii cu titlu oneros ori pentru nevoile autoritatilor publice;
c) uleiurile minerale livrate în vederea utilizării drept carburant pentru navigaţia maritimă internaţională şi pentru navigaţia pe căile navigabile interioare, altele decât navigaţiile de agrement în scop privat. Prin navigaţie de agrement în scop privat se înţelege utilizarea oricărei ambarcaţiuni, de către proprietarul său sau de către persoana fizică sau juridică care o deţine cu titlu de închiriere sau cu un alt titlu, în alte scopuri decât cele comerciale şi în special altele decât transportul de persoane sau de mărfuri ori prestări de servicii cu titlu oneros sau pentru nevoile autorităţilor publice;
d) uleiurile minerale utilizate in cadrul productiei de electricitate si in centralele electrocalogene;
e) uleiurile minerale utilizate in scopul testarii aeronavelor si vapoarelor;
f) uleiurile minerale injectate in furnale sau in alte agregate industriale in scop de reducere chimica, ca aditiv la cocsul utilizat drept combustibil principal;
g) uleiurile minerale care intra in Romania in rezervorul standard al unui autovehicul cu motor, destinat utilizarii drept combustibil pentru acel autovehicul;
h) orice ulei mineral care este scos de la rezerva de stat sau rezerva de mobilizare, fiind acordat gratuit in scop de ajutor umanitar;
i) uleiurile minerale utilizate drept combustibil neconventional (bio-diesel)."
87. Alin.(5), art.205 se modifica si va avea urmatorul cuprins"
"(5) Contravaloarea timbrelor pentru marcarea tigaretelor si a altor produse din tutun, precum si contravaloarea banderolelor pentru marcarea bauturilor alcoolice se asigura de la bugetul de stat din valoarea accizelor aferente acestor produse, conform prevederilor din norme."
88. Alin.(1), art 206 va avea urmatorul cuprins:
"Art.206 - (1) Prin derogare de la prevederile in vigoare care reglementeaza modul si conditiile de valorificare a bunurilor confiscate, sau intrate potrivit legii in proprietatea privata a statului, produsele din tutun confiscate sau intrate potrivit legii, in proprietatea privata a statului, se predau de catre organul care a dispus confiscarea, pentru distrugere, antrepozitarilor autorizati pentru productia de produse din tutun sau importatorilor de astfel de produse, dupa cum urmeaza:
a) sortimentele care se regasesc in nomenclatorul de fabricatie al antrepozitarilor autorizati sau in nomenclatorul de import al importatorilor se predau in totalitate acestora;
b) sortimentele care nu se regasesc in nomenclatorul de fabricatie al antrepozitarilor autorizati sau in nomenclatorul de import al importatorilor se predau in custodie, de catre organele care au procedat la confiscare, antrepozitarilor autorizati pentru productia de produse din tutun a caror cota de piata reprezinta peste 5%."
89. Alineatele (1), (2) si (3), art.208 se modifica astfel:
"Art.208 - (1)
(2) In cazul cafelei prajite, inclusiv al cafelei cu inlocuitori, acciza este egala cu echivalentul in lei a 1200 euro pe tona.
(3) In cazul cafelei solubile, inclusiv al amestecurilor cu cafea solubila, acciza este egala cu echivalentul in lei a 4,75 euro pe kilogram
." 90. La art.208 se introduce un nou alineat cu urmatorul cuprins:"(8) In cazul contractelor de leasing, accizele se calculeaza in functie de starea autovehiculului, nou sau rulat la momentul inregistrarii declaratiei vamale de import".
91. Alin.(2), art. 215 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Impozitul pentru gazele naturale din productia interna, provenite din zacaminte de gaze naturale, din zacaminte de gaze cu condensat si din zacaminte de titei, se plateste la bugetul de stat de catre agentul economic autorizat potrivit legii in domeniu prin care se realizeaza livrarea acestor produse catre consumatorul final."
92. La art.221 se introduce un nou alineat cu urmatorul cuprins:
"(4) Pentru antrepozitarii deja autorizati, termenul limita de indeplinire a conditiilor prevazute la art.180 lit.b) este de 31 martie 2005. Neindeplinirea acestor conditii atrage dupa sine revocarea autorizatiei."
TITLUL VIII
Masuri speciale privind supravegherea productiei, importului si circulatiei unor produse accizabile
93. La art.239 se introduce alin.(2) cu urmatorul cuprins:
"(2) Prin exceptie de la prevederile alin.(1) toate reziduurile de uleiuri minerale rezultate din exploatare, in alte locatii decat antrepozitele fiscale de productie, pot fi cedate sau vandute numai in vederea prelucrarii si numai catre un antrepozit fiscal de productie, in conditiile prevazute de norme."
94. Articolul 242 va avea urmatorul cuprins:
"Art.242 - Efectuarea formalitatilor vamale de import, aferente uleiurilor minerale prevazute la art.241, se face prin birourile vamale de control si vamuire la frontiera, stabilite prin decizia autoritatii vamale, care va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
95. La art.243 se introduc alineatele (3), (4) si (5) cu urmatorul cuprins:
"(3)Agentii economici care doresc sa distribuie si sa comercializeze angro bauturi alcoolice sunt obligati sa se inregistreze la autoritatea fiscala teritoriala si sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa detina spatii de depozitare corespunzatoare, in proprietate sau cu chirie;
b) sa aibe inscrise in obiectul de activitate potrivit codului CAEN activitatea de comercializare si distributie angro a bauturilor alcoolice.
(4) Bauturile alcoolice livrate de agentii economici distribuitori si comerciantii angro vor fi insotite si de o copie a certificatului de marca al producatorului, din care sa rezulte ca marca ii apartine.
(5) Agentii economici distribuitori si comerciantii angro de bauturi alcoolice raspund pentru provenienta nelegala a produselor detinute si sunt obligati sa verifice autenticitatea facturilor primite."
TITLULUI IX IMPOZITE SI TAXE LOCALE
96.
Pct. 1, alin. (1), art. 250 va avea următorul cuprins:„Clădirile instituţiilor publice şi clădirile care fac parte din domeniul public şi privat al statului sau unităţilor administrativ – teritoriale, cu excepţia incintelor care sunt folosite pentru activităţi economice;”
97. alin. (6), art. 253 se completează şi va avea următorul cuprins:
„În cazul unei clădiri care a fost dobândită înainte de 1 ianuarie 1998 şi care după această dată nu a fost reevaluată, cota impozitului pe clădiri este stabilită de consiliul local între 5% şi 10% şi se aplică la valoarea de inventar a clădirii, până la data primei reevaluări, înregistrată în contabilitatea persoanelor juridice. Fac excepţie clădirile care au fost amortizate potrivit normelor contabile şi pentru care cota impozitului pe clădiri este cea prevăzuta la alin. (2).”
98. Lit. g), alin. (1), art. 257 va a avea următorul cuprins:
„orice teren aferent unei clădiri a unei instituţii publice sau unei clădiri care face parte din domeniul public sau privat al statului sau unei unităţi administrativ-teritoriale, exceptând suprafeţele acestuia folosite pentru activităţi economice;”
99. Lit. j), alin. (1), art. 257 se modifică şi va a avea următorul cuprins:
„orice terenuri legate de sistemele hidrotehnice pe baza avizului privind categoria de folosinţă a terenului, dat de Direcţia judeţeană de cartografie, geodezie şi cadastru, orice terenuri de navigaţie, terenurile aferente infrastructurii portuare, canalelor navigabile, inclusiv ecluzele şi staţiile de pompare aferente acestora, precum şi terenurile aferente lucrărilor de îmbunătăţiri funciare;”
100. Alin. (1), art. 267 va a avea următorul cuprins:
„Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism, în mediul urban, este egală cu suma stabilită de consiliul local sau judeţean, după caz,
în limitele prevăzute în tabelul următor:”101. După alin. (1), art. 270 se introduce un nou alineat (1') cu următorul cuprins:
„Prin publicitate realizată prin mijloace de informare în masa scrise şi audiovizuale, în sensul legii, se regăsesc activităţile agenţilor de publicitate prevăzute la clasa de publicitate din codul CAEN, respectiv publicitatea realizată prin ziare şi alte tipărituri, precum şi prin radio şi televiziune.”
102. Alin. (2), art. 283 se modifică şi se introduce un nou alineat (3) care vor avea următorul cuprins:
„(2) Domeniile în care consiliile locale, judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, pot adopta taxe speciale pentru serviciile publice locale, create în interesul persoanelor fizice şi juridice, sunt următoarele:
a) colectarea deşeurilor de orice fel;
b) prestarea serviciilor de vidanjare;
c) verificarea şi întreţinerea reţelei în domeniul apei potabile;
d) valorificarea nisipului ori a pietrişului din albia râurilor, din cariere sau alte locuri asemănătoare;
e) folosirea pajiştilor comunale, orăşeneşti şi municipale;
f) servicii de salubrizare,
g) iluminatul public
(3) Taxele speciale pot fi stabilite în sumă de până la 1.000.000 lei/an.”
103.
Alin. (4),art. 284 va a avea următorul cuprins:
104. După art. 285 se introduce un nou art. 285 ' cu următorul conţinut:
„Impozitul pe clădiri şi impozitul pe teren nu se datorează de către oricare unitate care funcţionează sub coordonarea Ministerului Apărării Naţionale şi Agenţia Naţională pentru Sport, cu excepţia celor folosite în scop economic.”
Art. II. Prezenta ordonanta intra in vigoare la 1 ianuarie 2005.
PRIM - MINISTRU
ADRIAN NASTASE