TITLUL III: Impozitul pe venit

CAPITOLUL I: Dispoziţii generale

Art. 39: Contribuabili

Următoarele persoane datorează plata impozitului conform prezentului titlu şi sunt numite īn continuare contribuabili:

a)persoanele fizice rezidente;

b)persoanele fizice nerezidente care desfăşoară o activitate independentă prin intermediul unui sediu permanent īn Romānia;

c)persoanele fizice nerezidente care desfăşoară activităţi dependente īn Romānia;

d)persoanele fizice nerezidente care obţin venituri prevăzute la art. 95.

Art. 40: Sfera de cuprindere a impozitului

(1)Impozitul prevăzut īn prezentul titlu, denumit īn continuare impozit pe venit, se aplică următoarelor venituri:

a)īn cazul persoanelor fizice rezidente romāne, cu domiciliul īn Romānia, veniturilor obţinute din orice sursă, atāt din Romānia, cāt şi din afara Romāniei;

b)īn cazul persoanelor fizice rezidente, altele decāt cele prevăzute la lit. a), numai veniturilor obţinute din Romānia, care sunt impuse la nivelul fiecărei surse din categoriile de venituri prevăzute la art. 41;

c)īn cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfăşoară activitate independentă prin intermediul unui sediu permanent īn Romānia, venitului net atribuibil sediului permanent;

d)īn cazul persoanelor fizice nerezidente care desfăşoară activitate dependentă īn Romānia, venitului salarial net din această activitate dependentă;

e)īn cazul persoanelor fizice nerezidente, care obţin veniturile prevăzute la art. 39 lit. d), venitului determinat conform regulilor prevăzute īn prezentul titlu, ce corespund categoriei respective de venit.

(2)Persoanele fizice care īndeplinesc condiţiile de rezidenţă prevăzute la art. 7 alin. (1) pct. 23 lit. b) sau c) timp de 3 ani consecutiv vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile obţinute din orice sursă, atāt din Romānia, cāt şi din afara Romāniei, īncepānd cu al patrulea an fiscal.

Art. 41: Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor prezentului titlu, sunt următoarele:

a)venituri din activităţi independente, definite conform art. 47;

b)venituri din salarii, definite conform art. 56;

c)venituri din cedarea folosinţei bunurilor, definite conform art. 65;

d)venituri din investiţii, definite conform art. 69;

e)venituri din pensii, definite conform art. 72;

f)venituri din activităţi agricole, definite conform art. 75;

g)veniturile din premii şi din jocuri de noroc, definite conform art. 79;

h)venituri din alte surse, definite conform art. 83.

Art. 42: Venituri neimpozabile

Īn īnţelesul impozitului pe venit, următoarele venituri nu sunt impozabile:

a)ajutoarele, indemnizaţiile şi alte forme de sprijin cu destinaţie specială, acordate din bugetul de stat, din bugetul asigurărilor sociale de stat, din bugetele fondurilor speciale, bugetele locale şi din alte fonduri publice, inclusiv indemnizaţia de maternitate şi pentru creşterea copilului, precum şi cele de aceeaşi natură primite de la alte persoane, cu excepţia indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă;

b)sumele īncasate din asigurări de orice fel reprezentānd despăgubiri, sume asigurate, precum şi orice alte drepturi, cu excepţia cāştigurilor primite de la societăţile de asigurări ca urmare a contractului de asigurare īncheiat īntre părţi, cu ocazia tragerilor de amortizare.

Nu sunt venituri impozabile despăgubirile īn bani sau īn natură primite de către o persoană fizică, ca urmare a unui prejudiciu material suferit de aceasta, inclusiv despăgubirile reprezentānd daunele morale;

c)sumele primite drept despăgubiri pentru pagube suportate ca urmare a calamităţilor naturale, precum şi pentru cazurile de invaliditate sau deces, conform legii;

d)pensiile pentru invalizii de război, orfanii, văduvele/văduvii de război, sumele fixe pentru īngrijirea pensionarilor care au fost īncadraţi īn gradul I de invaliditate, precum şi pensiile, altele decāt pensiile plătite din fonduri constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurări sociale, inclusiv cele din scheme facultative de pensii ocupaţionale şi cele finanţate de la bugetul de stat;

e)contravaloarea cupoanelor ce reprezintă bonuri de valoare care se acordă cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispoziţiilor legale īn vigoare;

f)sumele sau bunurile primite sub formă de sponsorizare sau mecenat;

g)veniturile primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile şi mobile corporale din patrimoniul personal, altele decāt cāştigurile din transferul titlurilor de valoare;

h)drepturile īn bani şi īn natură primite de militarii īn termen, militarii cu termen redus, studenţii şi elevii unităţilor de īnvăţămānt din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională şi civile, precum şi cele ale gradaţilor şi soldaţilor concentraţi sau mobilizaţi;

i)bursele primite de persoanele care urmează brice formă de şcolarizare sau perfecţionare īn cadru instituţionalizat;

j)sumele sau bunurile primite cu titlu de moştenire şi donaţie;

k)veniturile din agricultură şi silvicultură, cu excepţia celor prevăzute la art. 75;

l)veniturile primite de membrii misiunilor diplomatice şi ai posturilor consulare pentru activităţile desfăşurate īn Romānia īn calitatea lor oficială, īn condiţii de reciprocitate, īn virtutea regulilor generale ale dreptului internaţional sau a prevederilor unor acorduri speciale la care Romānia este parte;

m)veniturile nete īn valută primite de membrii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi institutelor culturale ale Romāniei amplasate īn străinătate, īn conformitate cu legislaţia īn vigoare;

n)veniturile primite de oficialii organismelor şi organizaţiilor internaţionale din activităţile desfăşurate īn Romānia īn calitatea lor oficială, cu condiţia ca poziţia acestora, de oficial, să fie confirmată de Ministerul Afacerilor Externe;

o)veniturile primite de cetăţeni străini pentru activitatea de consultanţă desfăşurată īn Romānia, īn conformitate cu acordurile de finanţare nerambursabilă īncheiate de Romānia cu alte state, cu organisme internaţionale şi organizaţii neguvernamentale;

p)veniturile primite de cetăţeni străini pentru activităţi desfăşurate īn Romānia, īn calitate de corespondenţi de presă, cu condiţia reciprocităţii acordate cetăţenilor romāni pentru venituri din astfel de activităţi, şi cu condiţia ca poziţia acestor persoane să fie confirmată de Ministerul Afacerilor Externe;

q)sumele reprezentānd diferenţa de dobāndă subvenţionată pentru creditele primite īn conformitate cu legislaţia īn vigoare;

r)subvenţiile primite pentru achiziţionarea de bunuri, dacă subvenţiile sunt acordate īn conformitate cu legislaţia īn vigoare;

s)veniturile reprezentānd avantaje īn bani şi/sau īn natură primite de persoanele cu handicap, veteranii de război, invalizii şi văduvele de război, accidentaţii de război īn afara serviciului ordonat, persoanele persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu īncepere de la 6 martie 1945, cele deportate īn străinătate ori constituite īn prizonieri, urmaşii eroilor-martiri, răniţilor, luptătorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, precum şi persoanele persecutate din motive etnice de regimurile instaurate īn Romānia cu īncepere de la 6 septembrie 1940 pānă la 6 martie 1945;

t)premiile obţinute de sportivii medaliaţi la campionatele mondiale, europene şi la jocurile olimpice.

Nu sunt venituri impozabile premiile, primele şi indemnizaţiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor şi altor specialişti, prevăzuţi īn legislaţia īn materie, īn vederea realizării obiectivelor de īnaltă performanţă:

- clasarea pe podiumul de premiere la campionatele europene, campionatele mondiale şi jocurile olimpice;

- calificarea şi participarea la turneele finale ale campionatelor mondiale şi europene, prima grupă valorică, precum şi la jocurile olimpice, īn cazul jocurilor sportive.

Nu sunt venituri impozabile primele şi indemnizaţiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor şi altor specialişti, prevăzuţi de legislaţia īn materie, īn vederea pregătirii şi participării la competiţiile internaţionale oficiale ale loturilor reprezentative ale Romāniei;

u)premiile şi alte drepturi sub formă de cazare, masă, transport şi alte asemenea, obţinute de elevi şi studenţi īn cadrul competiţiilor interne şi internaţionale, inclusiv elevi şi studenţi nerezidenţi īn cadrul competiţiilor desfăşurate īn Romānia;

v)alte venituri care nu sunt impozabile, aşa cum sunt precizate la fiecare categorie de venit.

Art. 43: Barem de impunere

(1)Baremul anual de impunere pentru anul fiscal 2004, pentru calculul plăţilor anticipate, este prevăzut īn următorul tabel:

Venitul anual impozabil

(lei)

Impozitul anual

(lei)

pānă la 28.800.000

18 %

28.800.001-69.600.000

5.184.000 + 23 % pentru ceea ce depăşeşte suma de 28.800.000 lei

69.600.001-111.600.000

14.568.000 + 28 % pentru ceea ce depăşeşte suma de 69.600.000 lei

111.600.001-156.000.000

26.328.000 + 34 % pentru ceea ce depăşeşte suma de 111.600.000 lei

peste 156.000.000

41.424.000 + 40 % pentru ceea ce depăşeşte suma de 156.000.000 lei

Baremul lunar pentru determinarea impozitului lunar pe veniturile din salarii şi pensii se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice, avānd ca bază de calcul baremul anual de mai sus.

(2)Pentru anul 2004, impozitul anual se calculează prin aplicarea asupra venitului anual global impozabil a baremului anual prevăzut la alin. (1), corectat, prin ordin al ministrului finanţelor publice, cu rata inflaţiei realizate pe anul 2004, diminuată cu 1/2 din rata inflaţiei prognozate pe acest an.

(3)Īncepānd cu anul fiscal 2005, baremul anual, respectiv lunar, pentru calculul plăţilor anticipate cu titlu de impozit se stabileşte luāndu-se īn calcul 1/2 din rata inflaţiei prognozate pentru anul respectiv, aplicată la baremul de impunere construit pe baza ratei inflaţiei realizate pe perioada ianuarie-octombrie şi a prognozei pe lunile noiembrie-decembrie ale anului precedent. Aceste baremuri se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice.

(4)Īncepānd cu anul fiscal 2005, baremul anual pentru calculul impozitului pe venitul anual global impozabil se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice, pe baza baremului anual prevăzut la alin. (3), corectat cu variaţia ratei inflaţiei realizate, faţă de cea prognozată pe perioada impozabilă.

Art. 44: Perioada impozabilă

(1)Perioada impozabilă este anul fiscal care corespunde anului calendaristic.

(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), perioada impozabilă este inferioară anului calendaristic, īn situaţia īn care decesul contribuabilului survine īn cursul anului.

Art. 45: Deduceri personale

(1)Persoanele fizice prevăzute la art. 40 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) au dreptul la deducerea din venitul anual global a unor sume sub formă de deducere personală de bază şi deduceri personale suplimentare, acordate pentru fiecare lună a perioadei impozabile.

(2)Deducerea personală de bază, īncepānd cu luna ianuarie 2004, este fixată la suma de 2.000.000 lei pe lună.

(3)Deducerea personală suplimentară pentru soţia/soţul, copiii sau alţi membri de familie, aflaţi īn īntreţinere este de 0,5 īnmulţit cu deducerea personală de bază.

(4)Contribuabilii mai beneficiază de deduceri personale suplimentare, īn funcţie de situaţia proprie sau a persoanelor aflate īn īntreţinere, īn afara sumelor rezultate din calculul prevăzut la alin. (2) şi (3), astfel:

a)1,0 īnmulţit cu deducerea personală de bază pentru invalizii de gradul I şi persoanele cu handicap grav;

b)0,5 īnmulţit cu deducerea personală de bază pentru invalizii de gradul II şi persoanele cu handicap accentuat.

(5)Nu sunt considerate persoane aflate īn īntreţinere acele persoane ale căror venituri, impozabile şi neimpozabile, depăşesc sumele reprezentānd deduceri personale, conform alin. (3) şi (4). Īn cazul īn care o persoană este īntreţinută de mai mulţi contribuabili, suma reprezentānd deducerea personală a acesteia se īmparte īn părţi egale īntre contribuabili, exceptāndu-se cazul īn care aceştia se īnţeleg asupra unui alt mod de īmpărţire a sumei. Copiii minori, īn vārstă de pānă la 18 ani īmpliniţi, ai contribuabilului sunt consideraţi īntreţinuţi, iar suma reprezentānd deducerea personală suplimentară se acordă pentru persoanele aflate īn īntreţinerea contribuabilului, pentru acea perioadă impozabilă din anul fiscal īn care acestea au fost īntreţinute. Perioada se rotunjeşte la luni īntregi īn favoarea contribuabilului.

(6)Nu sunt considerate persoane aflate īn īntreţinere:

a)persoanele fizice care deţin terenuri agricole şi silvice īn suprafaţă de peste 10.000 m2 īn zonele colinare şi de şes şi de peste 20.000 m2 īn zonele montane;

b)persoanele fizice care obţin venituri din cultivarea şi din valorificarea florilor, legumelor şi zarzavaturilor īn sere, īn solarii special destinate acestor scopuri şi/sau īn sistem irigat, din cultivarea şi din valorificarea arbuştilor, plantelor decorative şi ciupercilor, precum şi din exploatarea pepinierelor viticole şi pomicole, indiferent de suprafaţă.

(7)La stabilirea veniturilor realizate de persoanele fizice aflate īn īntreţinere, potrivit alin. (5), se va avea īn vedere şi venitul determinat potrivit legislaţiei privind venitul minim garantat.

(8)Sunt consideraţi alţi membri de familie, potrivit alin. (3), rudele contribuabilului sau ale soţului/soţiei acestuia pānă la gradul al doilea inclusiv.

(9)Deducerile personale prevăzute la alin. (2), (3) şi (4) se īnsumează. Suma deducerilor personale admisă pentru calculul impozitului nu poate depăşi de 3 ori deducerea personală de bază şi se acordă īn limita venitului realizat.

(10)Deducerile personale determinate potrivit prezentului articol nu se acordă personalului trimis īn misiune permanentă īn străinătate, potrivit legii.

Art. 46: Actualizarea deducerilor personale şi a sumelor fixe

(1)Deducerea personală de bază lunară, precum şi celelalte sume fixe, exprimate īn lei, se stabilesc potrivit procedurii prevăzute la art. 45.

(2)Īncepānd cu anul fiscal 2004, sumele fixe exprimate īn lei, altele decāt deducerea personală de bază, se stabilesc potrivit procedurii prevăzute la art. 43 alin. (3).

(3)Sumele fixe se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice.

(4)Sumele şi tranşele de venituri impozabile sunt calculate prin rotunjire la suta de mii de lei, īn sensul că fracţiunile sub 100.000 lei se majorează la 100.000 lei.

CAPITOLUL II: Venituri din activităţi independente

Art. 47: Definirea veniturilor din activităţi independente

(1)Veniturile din activităţi independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere şi veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, realizate īn mod individual şi/sau īntr-o formă de asociere, inclusiv din activităţi adiacente.

(2)Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comerţ ale contribuabililor, din prestări de servicii, altele decāt cele prevăzute la alin. (3), precum şi din practicarea unei meserii.

(3)Constituie venituri din profesii libere veniturile obţinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament īn valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfăşurate īn mod independent, īn condiţiile legii.

(4)Veniturile din valorificarea sub orice formă a drepturilor de proprietate intelectuală provin din brevete de invenţie, desene şi modele, mostre, mărci de fabrică şi de comerţ, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor şi drepturi conexe dreptului de autor şi altele asemenea.

Art. 48: Venituri neimpozabile

(1)Nu sunt venituri impozabile:

a)veniturile obţinute prin aplicarea efectivă īn ţară de către titular sau, după caz, de către licenţiaţii acestuia a unei invenţii brevetate īn Romānia, incluzānd fabricarea produsului sau, după caz, aplicarea procedeului, īn primii 5 ani de la prima aplicare, calculaţi de la data īnceperii aplicării şi cuprinşi īn perioada de valabilitate a brevetului;

b)venitul obţinut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia.

(2)De prevederile alin. (1) beneficiază persoanele fizice care exploatează invenţia, respectiv titularul brevetului aplicat.

Art. 49: Reguli generale de stabilire a venitului net din activităţi independente determinat pe baza contabilităţii īn partidă simplă

(1)Venitul net din activităţi independente se determină ca diferenţă īntre venitul brut şi cheltuielile aferente realizării venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea īn partida simplă, cu excepţia prevederilor art. 50 şi 51.

(2)Venitul brut cuprinde:

a)sumele īncasate şi echivalentul īn lei al veniturilor īn natură din desfăşurarea activităţii;

b)veniturile sub formă de dobānzi din creanţe comerciale sau din alte creanţe utilizate īn legătură cu o activitate independentă;

c)cāştigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii utilizate īntr-o activitate independentă, inclusiv contravaloarea bunurilor rămase după īncetarea definitivă a activităţii;

d)veniturile din angajamentul de a nu desfăşura o activitate independentă sau de a nu concura cu o altă persoană;

e)veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plată apărute īn legătură cu o activitate independentă.

(3)Nu sunt considerate venituri brute:

a)aporturile īn numerar sau echivalentul īn lei al aporturilor īn natură făcute la īnceperea unei activităţi sau īn cursul desfăşurării acesteia;

b)sumele primite sub formă de credite bancare sau de īmprumuturi de la persoane fizice sau juridice;

c)sumele primite ca despăgubiri;

d)sumele sau bunurile primite sub formă de sponsorizări, mecenat sau donaţii.

(4)Condiţiile generale pe care trebuie să le īndeplinească cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:

a)să fie efectuate īn cadrul activităţilor desfăşurate īn scopul realizării venitului, justificate prin documente;

b)să fie cuprinse īn cheltuielile exerciţiului financiar al anului īn cursul căruia au fost plătite;

c)să respecte regulile privind amortizarea, prevăzute īn titlul II;

d)cheltuielile cu primele de asigurare să fie efectuate pentru:

1.active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;

2.activele ce servesc ca garanţie bancară pentru creditele utilizate īn desfăşurarea activităţii pentru care este autorizat contribuabilul;

3.boli profesionale, risc profesional şi accidente de muncă;

4.persoane care obţin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului III din prezentul titlu, cu condiţia impozitării sumei reprezentānd prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul plăţii de către suportator.

(5)Următoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:

a)cheltuielile de sponsorizare şi mecenat efectuate conform legii, īn limita unei cote de 5 % din baza de calcul determinată conform alin. (6);

b)cheltuielile de protocol, īn limita unei cote de 2 % din baza de calcul determinată conform alin. (6);

c)suma cheltuielilor cu indemnizaţia primită pe perioada delegării şi detaşării īn altă localitate, īn ţară şi īn străinătate, īn interesul serviciului, īn limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru instituţiile publice;

d)cheltuielile sociale, īn limita sumei obţinute prin aplicarea unei cote de pānă la 2 % la fondul de salarii realizat anual;

e)pierderile privind bunurile perisabile, īn limitele prevăzute de actele normative īn materie;

f)cheltuielile reprezentānd tichetele de masă acordate de angajatori, potrivit legii;

g)contribuţiile efectuate īn numele angajaţilor la scheme facultative de pensii ocupaţionale, īn conformitate cu legislaţia īn vigoare, īn limita echivalentului īn lei a 200 euro anual, pentru o persoană;

h)prima de asigurare pentru asigurările private de sănătate, īn limita stabilită potrivit legii;

i)cheltuielile efectuate pentru activitatea independentă, cāt şi īn scopul personal al contribuabilului sau asociaţilor, sunt deductibile numai pentru partea de cheltuială care este aferentă activităţii independente;

j)cheltuielile reprezentānd contribuţii sociale obligatorii pentru salariaţi şi contribuabili, potrivit legii;

k)dobānzi aferente īmprumuturilor de la persoane fizice şi juridice utilizate īn desfăşurarea activităţii, pe baza contractului īncheiat īntre părţi, īn limita nivelului dobānzii de referinţă a Băncii Naţionale a Romāniei;

l)cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentānd chiria - rata de leasing - īn cazul contractelor de leasing operaţional, respectiv cheltuielile cu amortizarea şi dobānzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite īn conformitate cu prevederile privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing.

(6)Baza de calcul se determină ca diferenţă dintre venitul brut şi cheltuielile deductibile, altele decāt cheltuielile de sponsorizare, mecenat şi cheltuielile de protocol.

(7)Nu sunt cheltuieli deductibile:

a)sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale;

b)cheltuielile corespunzătoare veniturilor neimpozabile ale căror surse se află pe teritoriul Romāniei sau īn străinătate;

c)impozitul pe venit datorat potrivit prezentului titlu, inclusiv impozitul pe venitul realizat īn străinătate;

d)cheltuielile cu primele de asigurare, altele decāt cele prevăzute la alin. (4) lit. d) şi la alin. (5) lit. h);

e)donaţii de orice fel;

f)amenzile, confiscările, dobānzile, penalităţile de īntārziere şi penalităţile datorate autorităţilor romāne şi străine, potrivit prevederilor legale, altele decāt cele plătite conform clauzelor din contractele comerciale;

g)ratele aferente creditelor angajate;

h)dobānzile aferente creditelor angajate pentru achiziţionarea de imobilizări corporale de natura mijloacelor fixe, īn cazul īn care dobānda este cuprinsă īn valoarea de intrare a imobilizării corporale, potrivit prevederilor legale;

i)cheltuielile de achiziţionare sau de fabricare a bunurilor şi a drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;

j)cheltuielile privind bunurile constatate lipsă din gestiune sau degradate şi neimputabile, dacă inventarul nu este acoperit de o poliţă de asigurare;

k)sumele sau valoarea bunurilor confiscate, ca urmare a īncălcării dispoziţiilor legale īn vigoare;

l)impozitul pe venit suportat de plătitorul venitului īn contul beneficiarilor de venit;

m)alte sume prevăzute prin legislaţia īn vigoare.

(8)Contribuabilii care obţin venituri din activităţi independente sunt obligaţi să organizeze şi să conducă evidenţa contabilă īn partidă simplă, cu respectarea reglementărilor īn vigoare privind evidenţa contabilă, şi să completeze Registrul-jurnal de īncasări şi plăţi, Registrul-inventar şi alte documente contabile prevăzute de legislaţia īn materie.

(9)Īn Registrul-inventar se trec toate bunurile şi drepturile aferente desfăşurării activităţii.

Art. 50: Stabilirea venitului net din activităţi independente, pe baza normelor de venit

(1)Venitul net dintr-o activitate independentă, care este desemnată conform alin. (2), şi care este desfăşurată de către contribuabil, individual, fără salariaţi, se determină pe baza normelor de venit.

(2)Ministerul Finanţelor Publice elaborează normele care conţin nomenclatorul activităţilor pentru care venitul net se stabileşte pe bază de norme de venit şi precizează regulile care se utilizează pentru stabilirea acestor norme de venit.

(3)Direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale au obligaţia de a stabili şi publica anual normele de venit īnainte de data de 1 ianuarie a anului īn care urmează a se aplica normele respective.

(4)Īn cazul īn care un contribuabil desfăşoară o activitate independentă pe perioade mai mici decāt anul calendaristic, norma de venit aferentă acelei activităţi se corectează astfel īncāt să reflecte perioada de an calendaristic īn care a fost desfăşurată activitatea respectivă.

(5)Dacă un contribuabil desfăşoară două sau mai multe activităţi desemnate, venitul net din aceste activităţi se stabileşte pe baza celei mai ridicate norme de venit pentru respectivele activităţi.

(6)Īn cazul īn care un contribuabil desfăşoară o activitate din cele prevăzute la alin. (1) şi o altă activitate care nu este prevăzută la alin. (1), atunci venitul net din activităţile independente desfăşurate de contribuabil se determină pe baza contabilităţii īn partidă simplă, conform art. 49.

(7)Venitul net din activitatea de transport de persoane şi de bunuri īn regim de taxi se determină pe baza normelor de venit.

(8)Dacă un contribuabil desfăşoară activitate de transport de persoane şi de bunuri īn regim de taxi şi desfăşoară şi o altă activitate independentă, atunci venitul net din activităţile independente desfăşurate de contribuabil se determină pe baza datelor din contabilitatea īn partidă simplă, conform art. 49. Īn acest caz, venitul net din aceste activităţi nu poate fi inferior venitului net stabilit pe baza normei de venit pentru activitatea de transport de persoane fizice şi de bunuri īn regim de taxi.

(9)Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit nu au obligaţia să organizeze şi să conducă evidenţa contabilă īn partidă simplă pentru activitatea respectivă.

Art. 51: Stabilirea venitului net din drepturile de proprietate intelectuală

(1)Venitul net din drepturile de proprietate intelectuală se stabileşte prin scăderea din venitul brut a următoarelor cheltuieli:

a)o cheltuială deductibilă egală cu 60 % din venitul brut;

b)contribuţiile sociale obligatorii plătite.

(2)Īn cazul veniturilor provenind din crearea unor lucrări de artă monumentală, venitul net se stabileşte prin deducerea din venitul brut a următoarelor cheltuieli:

a)6 cheltuială deductibilă egală cu 70 % din venitul brut;

b)contribuţiile sociale obligatorii plătite.

(3)Īn cazul exploatării de către moştenitori a drepturilor de proprietate intelectuală, precum şi īn cazul remuneraţiei reprezentānd dreptul de suită şi al remuneraţiei compensatorii pentru copia privată, venitul net se determină prin scăderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune colectivă sau altor plătitori de asemenea venituri, potrivit legii, fără aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prevăzute la alin. (1) şi (2).

(4)Pentru determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuală, contribuabilii vor completa numai partea din Registrul-jurnal de īncasări şi plăţi referitoare la īncasări. Această reglementare este opţională pentru cei care consideră că īşi pot īndeplini obligaţiile declarative direct pe baza documentelor emise de plătitorul de venit. Aceşti contribuabili au obligaţia să arhiveze şi să păstreze documentele justificative cel puţin īn limită termenului de prescripţie prevăzut de lege.

Art. 52: Opţiunea de a stabili venitul net, utilizāndu-se datele din contabilitatea īn partidă simplă

(1)Contribuabilii care obţin venituri din activităţi independente, impuşi pe bază de norme de venit, precum şi cei care obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală au dreptul să opteze pentru determinarea venitului net īn sistem real, potrivit art. 49.

(2)Opţiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea īn partidă simplă este obligatorie pentru contribuabil pe o perioadă de 2 ani fiscali consecutivi şi se consideră reīnnoită pentru o nouă perioadă dacă nu se depune o cerere de renunţare de către contribuabil.

(3)Cererea de opţiune pentru stabilirea venitului net īn sistem real se depune la organul fiscal competent pānă la data de 31 ianuarie inclusiv, īn cazul contribuabililor care au desfăşurat activitate şi īn anul precedent, respectiv īn termen de 15 zile de la īnceperea activităţii, īn cazul contribuabililor care īncep activitatea īn cursul anului fiscal.

Art. 53: Reţinerea la sursă a impozitului pentru unele venituri din activităţi independente

(1)Plătitorii următoarelor venituri au obligaţia de a calcula, de a reţine şi de a vira impozit prin reţinere la sursă, reprezentānd plăţi anticipate, din veniturile plătite:

a)venituri din drepturi de proprietate intelectuală;

b)venituri din vānzarea bunurilor īn regim de consignaţie;

c)venituri din activităţi desfăşurate īn baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial;

d)venituri din activităţi desfăşurate īn baza contractelor/convenţiilor civile īncheiate potrivit Codului civil;

e)venituri din activitatea de expertiză contabilă şi tehnică, judiciară şi extrajudiciară;

f)venitul obţinut de o persoană fizică dintr-o asociere cu o persoană juridică contribuabil, potrivit titlului II, care nu generează o persoană juridică;

g)venitul obţinut de o persoană fizică dintr-o asociere cu o persoană juridică contribuabil, potrivit titlului IV, care nu generează o persoană juridică.

(2)Impozitul ce trebuie reţinut se stabileşte după cum urmează:

a)īn cazul veniturilor prevăzute la alin. (1) lit. a), aplicānd o cotă de impunere de 15 % la venitul brut;

b)īn cazul veniturilor prevăzute la alin. (1) lit. f), aplicānd cotele de impunere prevăzute pentru impozitul pe profit, la profitul cuvenit persoanei fizice asociate;

c)īn cazul veniturilor prevăzute la alin. (1) lit. g), aplicānd cota de impunere prevăzută pentru impozitul pe veniturile microīntreprinderilor, la veniturile ce revin persoanei fizice din asociere;

d)īn cazul celorlalte venituri prevăzute la alin. (1), aplicānd o cotă de impunere de 10 % la venitul brut.

(3)Impozitul ce trebuie reţinut se virează la bugetul de stat pānă la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei īn care a fost plătit venitul, cu excepţia impozitului aferent veniturilor prevăzute la alin. (1) lit. f) şi g), pentru care termenul de virare este reglementat potrivit titlurilor II şi IV.

Art. 54: Plăţi anticipate ale impozitului pe veniturile din activităţi independente

Un contribuabil care desfăşoară o activitate independentă are obligaţia să efectueze plăţi anticipate īn contul impozitului anual datorat la bugetul de stat, potrivit art. 88, cu excepţia veniturilor prevăzute la art. 53, pentru care plata anticipată se efectuează prin reţinere la sursă.

Art. 55: Includerea venitului net din activităţi independente īn venitul anual global

Venitul net din activităţi independente se include īn venitul anual global şi se impozitează potrivit prevederilor cap. X din prezentul titlu.

CAPITOLUL III: Venituri din salarii

Art. 56: Definirea veniturilor din salarii

(1)Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile īn bani şi/sau īn natură obţinute de o persoană fizică ce desfăşoară o activitate īn baza unui contract individual de muncă sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă.

(2)Īn vederea impunerii, sunt asimilate salariilor:

a)indemnizaţiile din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii de demnitate publică, stabilite potrivit legii;

b)indemnizaţiile din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii alese īn cadrul persoanelor juridice fără scop lucrativ;

c)drepturile de soldă lunară, indemnizaţiile, primele, premiile, sporurile şi alte drepturi ale personalului militar, acordate potrivit legii;

d)indemnizaţia lunară brută, precum şi suma din profitul net, cuvenite administratorilor la companii/societăţi naţionale, societăţi comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar, precum şi la regiile autonome;

e)sumele primite de membrii fondatori ai societăţilor comerciale constituite prin subscripţie publică;

f)sumele primite de reprezentanţii īn adunarea generală a acţionarilor, īn consiliul de administraţie şi īn comisia de cenzori;

g)sumele primite de reprezentanţii īn organisme tripartite, potrivit legii;

h)indemnizaţia lunară a asociatului unic, la nivelul valorii īnscrise īn declaraţia de asigurări sociale;

i)sumele acordate de personale juridice fără scop patrimonial şi de alte entităţi neplătitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaţia primită pe perioada delegării şi detaşării īn altă localitate, īn ţară şi īn străinătate, īn interesul serviciului, pentru salariaţii din instituţiile publice;

j)orice alte sume sau avantaje de natură salarială ori asimilate salariilor.

(3)Avantajele, cu excepţia celor prevăzute la alin. (4), primite īn legătură cu o activitate dependentă includ, īnsă nu sunt limitate la:

a)utilizarea oricărui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, īn scop personal, cu excepţia deplasării pe distanţă dus-īntors de la domiciliu la locul de muncă;

b)cazare, hrană, īmbrăcăminte, personal pentru munci casnice, precum şi alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un preţ mai mic decāt preţul pieţei;

c)īmprumuturi nerambursabile şi diferenţa favorabilă dintre dobānda preferenţială şi dobānda de referinţă a Băncii Naţionale a Romāniei, pentru depozite şi credite;

d)anularea unei creanţe a angajatorului asupra angajatului;

e)abonamentele şi costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, īn scop personal;

f)permise de călătorie pe orice mijloace de transport, folosite īn scopul personal;

g)primele de asigurare plătite de către suportator pentru salariaţii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul plăţii primei respective, altele decāt cele obligatorii.

(4)Următoarele sume nu sunt incluse īn veniturile salariale şi nu sunt impozabile, īn īnţelesul impozitului pe venit:

a)ajutoarele de īnmormāntare, ajutoarele pentru pierderi produse īn gospodăriile proprii ca urmare a calamităţilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave şi incurabile, ajutoarele pentru naştere, veniturile reprezentānd cadouri pentru copiii minori ai salariaţilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la şi de la locul de muncă al salariatului, costul prestaţiilor pentru tratament şi odihnă, inclusiv transportul pentru salariaţii proprii şi membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariaţii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevăzut īn contractul de muncă. Cadourile oferite de angajatori īn beneficiul copiilor minori ai angajaţilor, cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, precum şi cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, īn măsura īn care valoarea cadoului oferit fiecărei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depăşeşte 1.200.000 lei. Nu sunt incluse īn veniturile salariale şi nu sunt impozabile veniturile de natura celor prevăzute mai sus, realizate de persoane fizice, dacă aceste venituri sunt primite īn baza unor legi speciale şi finanţate din buget;

b)tichetele de masă şi drepturile de hrană acordate de angajatori angajaţilor, īn conformitate cu legislaţia īn vigoare;

c)contravaloarea folosinţei locuinţei de serviciu sau a locuinţei din incinta unităţii, potrivit repartiţiei de serviciu, numirii conform legii sau specificităţii activităţii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi compensarea diferenţei de chirie, suportate de persoana fizică, conform legilor speciale;

d)cazarea şi contravaloarea chiriei pentru locuinţele puse la dispoziţia oficialităţilor publice, a angajaţilor consulari şi diplomatici care lucrează īn afara ţării, īn conformitate cu legislaţia īn vigoare;

e)contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de protecţie şi de lucru, a alimentaţiei de protecţie, a medicamentelor şi materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi de protecţie a muncii, precum şi a uniformelor obligatorii şi a drepturilor de echipament, ce se acordă potrivit legislaţiei īn vigoare;

f)contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul īntre localitatea īn care angajaţii īşi au domiciliul şi localitatea unde se află locul de muncă al acestora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situaţiile īn care nu se asigură locuinţă sau nu se suportă contravaloarea chiriei, conform legii;

g)sumele primite de angajaţi pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare a indemnizaţiei primite pe perioada delegării şi detaşării īn altă localitate, īn ţară şi īn străinătate, īn interesul serviciului. Sunt exceptate de la aceste prevederi sumele acordate de persoanele juridice fără scop patrimonial şi de alte entităţi neplătitoare de impozit pe profit peste limita de 2,5 ori indemnizaţia acordată salariaţilor din instituţiile publice;

h)sumele primite, potrivit dispoziţiilor legale, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare īn interesul serviciului;

i)indemnizaţiile de instalare ce se acordă o singură dată, la īncadrarea īntr-o unitate situată īntr-o altă localitate decāt cea de domiciliu, īn primul an de activitate după absolvirea studiilor, īn limita unui salariu de bază la angajare, precum şi indemnizaţiile de instalare şi mutare acordate, potrivit legilor speciale, personalului din instituţiile publice şi celor care īşi stabilesc domiciliul īn localităţi din zone defavorizate, stabilite potrivit legii, īn care īşi au locul de muncă;

j)sumele reprezentānd plăţile compensatorii, calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate, primite de persoanele ale căror contracte individuale de muncă au fost desfăcute ca urmare a concedierilor colective, precum şi sumele reprezentānd plăţile compensatorii, calculate pe baza salariului mediu net pe economie, primite de personalul civil din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională la īncetarea raporturilor de muncă sau de serviciu, ca urmare a nevoilor de reducere şi de restructurare, acordate potrivit legii;

k)sumele reprezentānd plăţile compensatorii, calculate pe baza soldelor lunare nete, acordate personalului militar trecut īn rezervă sau al cărui contract īncetează ca urmare a nevoilor de reducere şi de restructurare, precum şi ajutoarele stabilite īn raport cu solda lunară netă, acordate acestora la trecerea īn rezervă sau direct īn retragere cu drept de pensie sau celor care nu īndeplinesc condiţiile de pensie, precum şi ajutoare sau plăţi compensatorii primite de poliţişti aflaţi īn situaţii similare, al căror cuantum se determină īn raport cu salariul de bază lunar net, acordate potrivit legislaţiei īn materie;

l)veniturile din salarii, ca urmare a activităţii de creare de programe pentru calculator; īncadrarea īn activitatea de creaţie de programe pentru calculator se face prin ordin comun al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei, al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei şi al ministrului finanţelor publice;

m)sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activităţi dependente desfăşurate īntr-un stat străin, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv. Fac excepţie veniturile salariale plătite de către sau īn numele unui angajator care este rezident īn Romānia sau are sediul permanent īn Romānia, care se supun procedurii de globalizare, indiferent de perioada de desfăşurare a activităţii īn străinătate;

n)cheltuielile efectuate de angajator pentru pregătirea profesională şi perfecţionarea angajatului legată de activitatea desfăşurată de acesta pentru angajator;

o)costul abonamentelor telefonice şi al convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, efectuate īn vederea īndeplinirii sarcinilor de serviciu;

p)avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul angajării şi implicit la momentul acordării.

(5)Avantajele primite īn bani şi īn natură şi imputate salariatului īn cauză nu se impozitează.

(6)Impozitul calculat pe veniturile prevăzute la alin. (2) lit. g) este final īn situaţia īn care contribuabilul care le-a realizat justifică cu documente virarea veniturilor la entitatea pe care a reprezentat-o.

Art. 57: Stabilirea venitului net anual din salarii

Venitul net anual din salarii al unui contribuabil se stabileşte prin deducerea din venitul salarial brut a următoarelor cheltuieli:

a)contribuţiile obligatorii datorate de contribuabil, după caz;

b)o cotă de 15 % din deducerea personală de bază aferentă fiecărei luni, acordată o dată cu deducerea personală de bază, cu titlu de cheltuieli profesionale, la locul de muncă unde se află funcţia de bază.

Art. 58: Determinarea lunară a impozitului pe venitul din salarii

(1)Beneficiarii de venituri din salarii datorează un impozit lunar reprezentānd plăţi anticipate, care se calculează şi se reţine la sursă de către plătitorii de venituri.

(2)Impozitul lunar prevăzut la alin. (1) se determină astfel:

a)la locul unde se află funcţia de bază, prin aplicarea baremului lunar prevăzut la art. 43 alin. (1). respectiv alin. (3), asupra bazei de calcul determinate ca diferenţă īntre venitul net din salarii, aferent unei luni, calculat prin deducerea din venitul brut a contribuţiilor obligatorii şi a cheltuielilor profesionale, şi deducerile personale acordate pentru luna respectivă;

b)pentru veniturile obţinute īn celelalte cazuri, prin aplicarea baremului lunar prevăzut la art. 43 asupra bazei de calcul determinate ca diferenţă īntre venitul brut şi contribuţiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora.

Art. 59: Venituri salariale stabilite prin hotărāri judecătoreşti

Īn cazul salariilor sau diferenţelor de salarii stabilite īn baza unor hotărāri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile, beneficiarii de astfel de venituri datorează un impozit final care se calculează şi se reţine la sursă de către plătitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 20 % asupra bazei de calcul determinate ca diferenţă īntre venitul brut şi contribuţiile obligatorii prevăzute de lege, şi nu se cumulează cu celelalte drepturi salariale ale lunii īn care se plătesc.

Art. 60: Termen de plată a impozitului

Plătitorii de salarii şi de venituri asimilate salariilor au obligaţia de a calcula şi de a reţine impozitul aferent veniturilor fiecărei luni, la data efectuării plăţii acestor venituri, precum şi de a-l vira la bugetul de stat pānă la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc aceste venituri.

Art. 61: Regularizarea anuală a impozitului reţinut pentru anumite venituri de natură salarială

(1)Plătitorii de venituri de natură salarială au următoarele obligaţii:

a)să determine venitul net anual impozabil din salarii, ca diferenţă īntre venitul net anual din salarii şi următoarele:

1.deducerile personale stabilite conform art. 45;

2.cotizaţia de sindicat plătită conform legii;

b)să stabilească diferenţa dintre impozitul calculat la nivelul anului şi cel calculat şi reţinut lunar, sub forma plăţilor anticipate īn cursul anului fiscal, pānă īn ultima zi lucrătoare a lunii februarie a anului fiscal următor;

c)să efectueze regularizarea acestor diferenţe de impozit, īn termen de 90 de zile de la termenul prevăzut la lit. b), numai pentru persoanele fizice care īndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

1.au fost angajaţii permanenţi ai plătitorului īn cursul anului, cu funcţie de bază;

2.nu au alte surse de venit care se cuprind īn venitul anual global impozabil;

3.nu solicită alte deduceri, potrivit art. 86 alin. (1), cu excepţia deducerilor personale şi a cotizaţiei de sindicat plătită potrivit legii.

(2)Diferenţele de impozit rezultate din operaţiunile de regularizare modifică obligaţia de plată pentru bugetul de stat, a impozitului pe venitul din salarii al angajatorului, pentru luna īn care are loc regularizarea, rezultānd impozitul de virat pentru luna respectivă.

(3)Sumele reprezentānd deduceri personale cuvenite, dar neacordate īn cursul anului fiscal de către angajatori, precum şi deduceri personale acordate, dar necuvenite, se regularizează cu ocazia stabilirii impozitului anual pe venit.

(4)La calculul venitului anual impozabil din salarii se au īn vedere, după caz, şi deducerile prevăzute la art. 86 alin. (1) lit. c)-f), situaţie īn care operaţiunea de regularizare se efectuează de către organul fiscal de domiciliu. Īn acest caz, īn perioada 1-15 ianuarie a anului următor, contribuabilul va comunica angajatorului să nu efectueze această operaţiune.

(5)Impozitul anual pe venitul din salarii datorat se calculează prin aplicarea baremului anual de impunere prevăzut la art. 43 alin. (2), respectiv alin. (4), asupra venitului net anual impozabil realizat din salarii.

Art. 62: Includerea veniturilor salariale anuale īn venitul anual global

(1)Dacă impozitul reţinut din veniturile salariale ale contribuabilului este regularizat potrivit art. 61, atunci impozitul reţinut este impozit final pe venit al contribuabilului, aferent respectivelor venituri salariale.

(2)Dacă impozitul reţinut din veniturile salariale ale unui contribuabil nu este regularizat īn conformitate cu art. 61, venitul salarial net al contribuabilului se include īn venitul anual global şi se impozitează potrivit prevederilor cap. X din prezentul titlu.

Art. 63: Fişe fiscale

(1)Informaţiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind īn fişele fiscale.

(2)Plătitorul de venituri are obligaţia să completeze formularele prevăzute la alin. (1), pe īntreaga durată de efectuare a plăţii salariilor şi, după caz, să recalculeze şi să regularizeze anual impozitul pe salarii. Plătitorul este obligat să păstreze fişele fiscale pe īntreaga durată a angajării şi să transmită organului fiscal competent şi angajatului, sub semnătură, cāte o copie pentru fiecare an, pānă īn ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul fiscal expirat.

Art. 64: Plăţi anticipate de impozit pentru anumite venituri salariale

(1)Contribuabililor care īşi desfăşoară activitatea īn Romānia şi care obţin venituri sub formă de salarii din străinătate, precum şi persoanelor fizice romāne care obţin venituri din salarii, ca urmare a activităţii desfăşurate la misiunile diplomatice şi posturile consulare acreditate īn Romānia, le sunt aplicabile prevederile prezentului articol.

(2)Orice contribuabil prevăzut la alin. (1) are obligaţia de a declara şi de a plăti impozit lunar la bugetul de stat, pānă la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care s-a realizat venitul, direct sau printr-un reprezentant fiscal. Impozitul sub forma plăţilor anticipate aferent unei luni se stabileşte potrivit art. 58.

(3)Misiunile diplomatice şi posturile consulare acreditate īn Romānia, precum şi reprezentanţele organismelor internaţionale ori reprezentanţele societăţilor comerciale şi ale organizaţiilor economice străine, autorizate potrivit legii să īşi desfăşoare activitatea īn Romānia, pot opta ca pentru angajaţii acestora care realizează venituri din salarii impozabile īn Romānia să īndeplinească obligaţiile privind calculul, reţinerea şi virarea impozitului pe veniturile din salarii. Prevederile alin. (2) nu se aplică contribuabililor īn cazul īn care opţiunea de mai sus este formulată.

(4)Persoana fizică, juridică sau orice altă entitate la care contribuabilul īşi desfăşoară activitatea potrivit alin. (1), este obligată să ofere informaţii organului fiscal competent, referitoare la data īnceperii desfăşurării activităţii de către contribuabil şi, respectiv, a īncetării acesteia, īn termen de 15 zile de ia data producerii evenimentului.

CAPITOLUL IV: Venituri din cedarea folosinţei bunurilor

Art. 65: Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosinţei bunurilor

Veniturile din cedarea folosinţei bunurilor sunt veniturile, īn bani şi/sau īn natură, provenind din cedarea folosinţei bunurilor mobile şi imobile, obţinute de către proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal, altele decāt veniturile din activităţi independente.

Art. 66: Stabilirea venitului net din cedarea folosinţei bunurilor

(1)Venitul brut reprezintă totalitatea sumelor īn bani şi/sau echivalentul īn lei al veniturilor īn natură şi se stabileşte pe baza chiriei sau a arendei prevăzute īn contractul īncheiat īntre părţi pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul īncasării chiriei sau arendei. Venitul brut se majorează cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispoziţiilor legale, īn sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deţinător legal, dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă. Īn cazul īn care arenda se exprimă īn natură, evaluarea īn lei se va face pe baza preţurilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotărāri ale consiliilor judeţene şi, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ca urmare a propunerilor direcţiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, hotărāri ce trebuie emise īnainte de īnceperea anului fiscal. Aceste hotărāri se transmit īn cadrul aceluiaşi termen direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru a fi comunicate unităţilor fiscale din subordine.

(2)Venitul net din cedarea folosinţei bunurilor se stabileşte prin deducerea din venitul brut a următoarelor cheltuieli:

a)īn cazul construcţiilor, o cotă de cheltuieli deductibile aferente venitului, īn sumă de 50 % din venitul brut;

b)īn celelalte cazuri, o cotă de cheltuieli deductibile aferente venitului, īn sumă de 30 % din venitul brut.

(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosinţei bunurilor īn sistem real, pe baza datelor din contabilitatea īn partidă simplă.

(4)Dispoziţiile privind opţiunea prevăzută la art. 52 alin. (2) şi (3) se aplică şi īn cazul contribuabililor menţionaţi la alin. (3).

Art. 67: Plăţi anticipate de impozit pe veniturile din cedarea folosinţei bunurilor

Un contribuabil care realizează venituri din cedarea folosinţei bunurilor pe parcursul unui an, cu excepţia veniturilor din arendare, datorează plăţi anticipate īn contul impozitului pe venit către bugetul de stat, conform art. 88.

Art. 68: Includerea venitului net din cedarea folosinţei bunurilor īn venitul anual global

Venitul net din cedarea folosinţei bunurilor se include īn venitul anual global şi se impune potrivit prevederilor cap. X din prezentul titlu.

CAPITOLUL V: Venituri din investiţii

Art. 69: Definirea veniturilor din investiţii

(1)Veniturile din investiţii cuprind:

a)dividende;

b)venituri impozabile din dobānzi;

c)cāştiguri din transferul titlurilor de valoare;

d)venituri din operaţiuni de vānzare-cumpărare de valută la termen, pe bază de contract, precum şi orice alte operaţiuni similare.

Reprezintă titlu de valoare orice valori mobiliare, titluri de participare la un fond deschis de investiţii sau alt instrument financiar calificat astfel de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, precum şi părţile sociale.

(2)Veniturile impozabile din dobānzi sunt toate veniturile sub formă de dobānzi, altele decāt:

a)venituri din dobānzi la depozitele la vedere şi la depuneri la casele de ajutor reciproc;

b)venituri din dobānzi aferente titlurilor de stat, precum şi obligaţiunilor municipale, ale Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe şi ale altor entităţi emitente de obligaţiuni, care vizează construcţia de locuinţe.

Art. 70: Stabilirea venitului din investiţii

(1)Cāştigul din transferul titlurilor de valoare, altele decāt titlurile de participare la fondurile deschise de investiţii şi părţile sociale, reprezintă diferenţa pozitivă dintre preţul de vānzare şi preţul de cumpărare pe tipuri de titluri de valori, diminuată, după caz, cu comisioanele datorate intermediarilor. Īn cazul tranzacţiilor cu acţiuni primite de persoanele fizice, cu titlu gratuit, īn cadrul Programului de privatizare īn masă, preţul de cumpărare la prima tranzacţionare va fi asimilat cu valoarea nominală a acestora. Īn cazul tranzacţiilor cu acţiuni cumpărate la preţ preferenţial, īn cadrul sistemului stock options plan, cāştigul se determină ca diferenţă īntre preţui de vānzare şi preţul de cumpărare preferenţial, diminuat cu comisioanele datorate intermediarilor.

(2)Īn cazul transferului dreptului de proprietate asupra titlurilor de participare la fondurile deschise de investiţii, cāştigul se determină ca diferenţă pozitivă dintre preţul de răscumpărare şi preţul de cumpărare/subscriere. Preţul de răscumpărare este preţul care i se cuvine investitorului la retragerea din fond. Preţul de cumpărare/subscriere este preţul plătit de investitorul persoană fizică pentru achiziţionarea titlului de participare.

(3)Īn cazul transferului dreptului de proprietate asupra părţilor sociale, cāştigul din īnstrăinarea părţilor sociale se determină ca diferenţă pozitivă īntre preţul de vānzare şi valoarea nominală/preţul de cumpărare. Īncepānd cu a doua tranzacţie, valoarea nominală va fi īnlocuită cu preţul de cumpărare, care include şi cheltuielile privind comisioanele, taxele aferente tranzacţiei şi alte cheltuieli similare justificate cu documente.

(4)Determinarea cāştigului potrivit alin. (1)-(3) se efectuează la data īncheierii tranzacţiei, pe baza contractului īncheiat īntre părţi.

(5)Veniturile obţinute sub forma cāştigurilor din operaţiuni de vānzare-cumpărare de valută la termen, pe bază de contract, precum şi din orice alte operaţiuni de acest gen, reprezintă diferenţele de curs favorabile rezultate din aceste operaţiuni īn momentul īnchiderii operaţiunii şi evidenţierii īn contul clientului.

Art. 71: Reţinerea impozitului din veniturile din investiţii

(1)Veniturile sub formă de dividende, inclusiv sume primite ca urmare a deţinerii de titluri de participare la fondurile īnchise de investiţii, se impun cu o cotă de 5 % din suma acestora. Obligaţia calculării şi reţinerii impozitului pe veniturile sub formă de dividende revine persoanelor juridice o dată cu plata dividendelor către acţionari sau asociaţi. Termenul de virare a impozitului este pānă la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei īn care se face plata. Īn cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost plătite acţionarilor sau asociaţilor pānă la sfārşitul anului īn care s-a aprobat bilanţul contabil, termenul de plată a impozitului pe dividende este pānă la data de 31 decembrie a anului respectiv.

(2)Veniturile sub formă de dobānzi se impun cu o cotă de 1 % din suma acestora. Pentru veniturile sub formă de dobānzi, impozitul se calculează şi se reţine de către plătitorii de astfel de venituri la momentul īnregistrării īn contul curent sau īn contul de depozit al titularului, īn cazul dobānzilor capitalizate, respectiv la momentul răscumpărării, īn cazul unor instrumente de economisire. Īn situaţia sumelor primite sub formă de dobāndă pentru īmprumuturile acordate īn baza contractelor civile, calculul impozitului datorat se efectuează la momentul plăţii dobānzii. Virarea impozitului pentru veniturile din dobānzi se face lunar, pānă la data de 25 inclusiv a lunii următoare īnregistrării/răscumpărării, īn cazul unor instrumente de economisire, respectiv la momentul plăţii dobānzii, pentru venituri de această natură pe baza contractelor civile.

(3)Calculul, reţinerea şi virarea impozitului pe veniturile din investiţii, altele decāt cele prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectuează astfel:

a)īn cazul cāştigului din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, altele decāt titlurile de participare la fondurile deschise de investiţii şi părţile sociale, obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului revine intermediarilor sau altor plătitori de venit, după caz; īn cazul cāştigului din operaţiuni de vānzare-cumpărare de valută la termen, pe bază de contract, precum şi din orice alte operaţiuni de acest gen, obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului revine intermediarilor sau altor plătitori de venit, după caz;

b)īn cazul cāştigului din răscumpărarea titlurilor de participare la un fond deschis de investiţii, obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului revine societăţii de administrare a investiţiilor;

c)īn cazul cāştigului din transferul dreptului de proprietate asupra părţilor sociale şi valorilor mobiliare īn cazul societăţilor īnchise, obligaţia calculării şi reţinerii impozitului revine dobānditorului de părţi sociale sau de valori mobiliare, īn momentul īncheierii tranzacţiei, pe baza contractului īncheiat īntre părţi.

Cānd dobānditorul de titluri de valoare nu este o persoană fizică romānă cu domiciliul īn Romānia, obligaţia de calcul şi virare a impozitului revine persoanei fizice romāne cu domiciliul īn Romānia, care realizează venitul, dacă dobānditorul nu īşi desemnează un reprezentant fiscal īn Romānia.

Termenul de virare a impozitului pentru plătitorii de astfel de venituri este pānă la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra părţilor sociale sau valorilor mobiliare, la registrul comerţului sau īn registrul acţionarilor, după caz, operaţiune care nu se poate efectua fără justificarea virării impozitului la bugetul de stat;

d)impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 1 % asupra cāştigului din transferul titlurilor de valoare, precum şi din operaţiuni de vānzare-cumpărare de valută la termen pe bază de contract şi orice alte operaţiuni similare;

e)impozitul calculat şi reţinut la sursă, potrivit lit. d), se virează la bugetul de stat pānă la data de 25 a lunii următoare celei īn care a fost reţinut, cu excepţia lit. c);

f)cursul de schimb necesar pentru transformarea īn lei a sumelor exprimate īn valută, īn cazul transferului dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, este cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a Romāniei, pentru ziua anterioară efectuării plăţii venitului.

Īn situaţia īn care părţile contractante convin ca plata să se facă eşalonat, īn rate, cursul de schimb utilizat este cel al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a Romāniei, pentru ziua anterioară efectuării fiecărei plăţi.

(4)Impozitul reţinut conform alin. (1)-(3) reprezintă impozit final pe venit, pentru venitul prevăzut la alineatul respectiv.

(5)Pierderile īnregistrate din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, precum şi din operaţiuni de vānzare-cumpărare de valută la termen, pe bază de contract, şi orice alte operaţiuni similare nu sunt recunoscute din punct de vedere fiscal, nu se compensează, reprezentānd pierderi definitive ale contribuabilului.

(6)Īn aplicarea prevederilor prezentului articol se utilizează norme privind determinarea, reţinerea şi virarea impozitului pe cāştigul de capital din transferul titlurilor de valoare obţinut de persoanele fizice, care se emit de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.

CAPITOLUL VI: Venituri din pensii

Art. 72: Definirea veniturilor din pensii

Veniturile din pensii reprezintă sume primite ca pensii de la fondurile īnfiinţate din contribuţiile sociale obligatorii, făcute către un sistem de asigurări sociale, inclusiv cele din schemele facultative de pensii ocupaţionale, şi cele finanţate de la bugetul de stat.

Art. 73: Stabilirea venitului impozabil din pensii

Venitul impozabil lunar din pensii se stabileşte prin scăderea unei sume neimpozabile lunare de 8.000.000 lei din venitul din pensii.

Art. 74: Reţinerea impozitului din venitul din pensii

(1)Orice plătitor de venituri din pensii are obligaţia de a calcula lunar impozitul aferent acestui venit, de a-l reţine şi de a-l vira la bugetul de stat, potrivit prevederilor prezentului articol.

(2)Impozitul se calculează prin aplicarea baremului lunar de impunere prevăzut la art. 43 alin. (1), respectiv alin. (3), asupra venitului impozabil lunar din pensii.

(3)Impozitul calculat se reţine la data efectuării plăţii pensiei şi se virează la bugetul de stat pānă la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face plata pensiei.

(4)Impozitul reţinut este impozit final al contribuabilului pentru veniturile din pensii.

(5)Īn cazul unei pensii care nu este plătită lunar, impozitul ce trebuie reţinut se stabileşte prin īmpărţirea pensiei plătite la fiecare din lunile cărora le este aferentă pensia.

(6)Drepturile de pensie restante se defalchează pe lunile la care se referă, īn vederea calculării impozitului datorat, reţinerii şi virării acestuia.

(7)Veniturile din pensiile de urmaş vor fi individualizate īn funcţie de numărul acestora, iar impozitarea se va face īn raport cu drepturile cuvenite fiecărui urmaş.

CAPITOLUL VII: Venituri din activităţi agricole

Art. 75: Definirea veniturilor din activităţi agricole

Veniturile din activităţi agricole sunt venituri din următoarele activităţi:

a)cultivarea şi valorificarea florilor, legumelor şi zarzavaturilor, īn sere şi solarii special destinate acestor scopuri şi/sau īn sistem irigat;

b)cultivarea şi valorificarea arbuştilor, plantelor decorative şi ciupercilor;

c)exploatarea pepinierelor viticole şi pomicole şi altele asemenea.

Art. 76: Stabilirea venitului net din activităţi agricole pe bază de norme de venit

(1)Venitul net dintr-o activitate agricolă se stabileşte pe bază de norme de venit. Normele de venit se stabilesc de către direcţiile teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului şi se aprobă de către direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice. Normele de venit se stabilesc, se avizează şi se publică pānă cel tārziu la data de 31 mai a anului pentru care se aplică aceste norme de venit.

(2)Normele de venit se stabilesc pe unitatea de suprafaţă.

(3)Dacă o activitate agricolă este desfăşurată de un contribuabil pe perioade mai mici - īncepere, īncetare şi alte fracţii de an - decāt anul calendaristic, norma de venit aferentă acelei activităţi se corectează astfel īncāt să reflecte perioada de an calendaristic pe parcursul căreia se desfăşoară activitatea.

(4)Dacă o activitate agricolă a unui contribuabil īnregistrează o pierdere datorată calamităţilor naturale, norma de venit aferentă activităţii se reduce, astfel īncāt să reflecte această pierdere.

(5)Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit nu au obligaţia să organizeze şi să conducă evidenţa contabilă īn partidă simplă, pentru activitatea respectivă.

Art. 77: Opţiunea de a determina venitul net prin utilizarea datelor din contabilitatea īn partidă simplă

(1)Un contribuabil care desfăşoară o activitate agricolă, prevăzută la art. 75, poate opta pentru determinarea venitului net din acea activitate, pe baza datelor din contabilitatea īn partidă simplă, potrivit art. 49.

(2)Dispoziţiile privind opţiunea prevăzută la art. 52 alin. (2) şi (3) se aplică şi īn cazul contribuabililor menţionaţi la alin. (1).

Art. 78: Calculul şi plata impozitului aferent veniturilor din activităţi agricole

(1)Impozitul pe venitul net din activităţi agricole se calculează prin aplicarea unei cote de 15 % asupra venitului net, determinat pe bază de norme de venit, cāt şi īn sistem real, impozitul fiind final.

(2)Orice contribuabil care desfăşoară o activitate agricolă, menţionată la art. 75, pentru care venitul se determină pe bază de normă de venit, are obligaţia de a depune anual o declaraţie de venit la organul fiscal competent, pānă la data de 30 iunie inclusiv a anului fiscal, pentru anul īn curs. Īn cazul unei activităţi pe care contribuabilul īncepe să o desfăşoare după data de 30 iunie, declaraţia de venit se depune īn termen de 15 zile inclusiv de la data la care contribuabilul īncepe să desfăşoare activitatea.

(3)Īn cazul unui contribuabil care determină venitul net din activităţi agricole, pe baza datelor din contabilitatea īn partidă simplă, acesta este obligat să efectueze plăţi anticipate aferente acestor venituri la bugetul de stat, la termenele prevăzute la art. 88 alin. (3). Pānă la data de 31 mai a anului următor, plăţile anticipate vor fi regularizate de organul fiscal competent.

CAPITOLUL VIII: Venituri din premii şi din jocuri de noroc

Art. 79: Definirea veniturilor din premii şi din jocuri de noroc

Īn īnţelesul prezentului titlu, veniturile din premii şi din jocuri de noroc cuprind veniturile din concursuri şi jocuri de noroc, altele decāt cele realizate ca urmare a participării la jocuri de tip cazinou, maşini electronice cu cāştiguri şi altele decāt cele prevăzute la art. 42.

Art. 80: Stabilirea venitului net din premii şi din jocuri de noroc

(1)Venitul net este diferenţa dintre venitul din premii, respectiv din jocuri de noroc, şi suma reprezentānd venit neimpozabil.

(2)Pierderile īnregistrate din jocuri de noroc nu sunt recunoscute din punct de vedere fiscal, nu se compensează, reprezentānd pierderi definitive ale contribuabilului.

Art. 81: Reţinerea impozitului aferent veniturilor din premii şi din jocuri de noroc

(1)Venitul sub formă de premii dintr-un singur concurs se impune, prin reţinere la sursă, cu o cotă de 10 % aplicată asupra venitului net.

(2)Veniturile din jocuri de noroc se impun, prin reţinere la sursă, cu o cotă de 20 % aplicată asupra venitului net.

(3)Obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului revine plătitorilor de venituri.

(4)Nu sunt impozabile veniturile obţinute din premii şi din jocuri de noroc, īn bani şi/sau īn natură, sub valoarea sumei neimpozabile stabilită īn sumă de 7.600.000 lei pentru fiecare cāştig realizat de la acelaşi organizator sau plătitor, īntr-o singură zi.

(5)Impozitul calculat şi reţinut īn momentul plăţii venitului se virează la bugetul de stat pānă la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei īn care a fost reţinut.

Art. 82: Neincluderea īn venitul anual global a venitului net din premii şi din jocuri de noroc

Venitul net din premii şi din jocuri de noroc nu se cuprinde īn venitul anual global, impozitul fiind final.

CAPITOLUL IX: Venituri din alte surse

Art. 83: Definirea veniturilor din alte surse

(1)Īn această categorie se includ, īnsă nu sunt limitate, următoarele venituri:

a)prime de asigurări suportate de o persoană fizică independentă sau de orice altă entitate, īn cadrul unei activităţi pentru o persoană fizică īn legătură cu care suportatorul nu are o relaţie generatoare de venituri din salarii, potrivit cap. III din prezentul titlu;

b)cāştiguri primite de la societăţile de asigurări, ca urmare a contractului de asigurare īncheiat īntre părţi cu ocazia tragerilor de amortizare;

c)venituri primite de persoanele fizice pensionari, sub forma diferenţelor de preţ pentru anumite bunuri, servicii şi alte drepturi, foşti salariaţi, potrivit clauzelor contractului de muncă sau īn baza unor legi speciale.

d)venituri primite de persoanele fizice reprezentānd onorarii din activitatea de arbitraj comercial.

(2)Veniturile din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, prin normele elaborate de Ministerul Finanţelor Publice, altele decāt veniturile care sunt neimpozabile īn conformitate cu prezentul titlu.

Art. 84: Calculul impozitului şi termenul de plată

(1)Impozitul pe venit se calculează prin reţinere la sursă de către plătitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 10 % asupra venitului brut. Fac excepţie veniturile prevăzute la art. 83 alin. (1) lit. a) pentru care cota de impunere este de 40 % la venitul brut.

(2)Impozitul astfel reţinut se virează la bugetul de stat pānă la data de 25 inclusiv a lunii următoare realizării acestuia.

Art. 85: Neincluderea īn venitul anual global a veniturilor din alte surse

Impozitul calculat potrivit art. 84 reprezintă impozit final.

CAPITOLUL X: Venitul anual global

Art. 86: Stabilirea venitului anual global

(1)Venitul anual global impozabil se stabileşte prin deducerea din venitul anual global, īn ordine, a următoarelor:

a)pierderi fiscale reportate;

b)deduceri personale determinate conform art. 45;

c)cheltuieli pentru reabilitarea locuinţei de domiciliu, destinate reducerii pierderilor de căldură īn scopul īmbunătăţirii confortului termic, īn limita sumei de 15.000.000 lei anual, conform procedurii stabilite prin hotărāre a Guvernului, la iniţiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;

d)prime de asigurare pentru locuinţa de domiciliu, īn limita echivalentului īn lei a 200 euro pe an;

e)contribuţii la schemele facultative de pensii ocupaţionale, īn limita echivalentului īn lei a 200 euro pe an;

f)contribuţii pentru asigurările private de sănătate, cu excepţia celor īncheiate īn scopuri estetice, īn limita echivalentului īn lei a 200 euro pe an;

g)cotizaţia de sindicat plătită potrivit legislaţiei īn materie.

(2)Venitul anual global cuprinde, după cum urmează:

a)venitul net din activităţi independente;

b)venitul net din salarii;

c)venitul net din cedarea folosinţei bunurilor.

(3)Venitul impozabil ce se realizează īntr-o fracţiune de an sau īn perioade diferite, ce reprezintă fracţiuni ale aceluiaşi an, se consideră venit anual impozabil.

(4)Pierderea fiscală anuală īnregistrată din activităţi independente se poate compensa cu rezultatele pozitive ale celorlalte categorii de venituri cuprinse īn venitul anual, altele decāt cele din salarii şi asimilate salariilor, obţinute īn cursul aceluiaşi an fiscal. Pierderea care rămāne necompensată īn cursul aceluiaşi an fiscal devine pierdere reportată. Pierderile provenind din străinătate ale persoanelor fizice rezidente se compensează cu veniturile de aceeaşi natură, din străinătate, pe fiecare ţară, īnregistrate īn cursul aceluiaşi an fiscal sau se reportează pe următorii 5 ani, asupra veniturilor realizate din ţara respectivă.

(5)Regulile de reportare a pierderilor sunt următoarele:

a)reportul se efectuează cronologic, īn funcţie de vechimea pierderii, īn următorii 5 ani consecutivi;

b)dreptul la report este personal şi netransmisibil;

c)pierderea reportată, necompensată după expirarea perioadei prevăzute la lit. a), reprezintă pierdere definitivă a contribuabilului;

d)compensarea pierderii reportate se efectuează numai din veniturile prevăzute la alin. (2) lit. a) şi c).

Art. 87: Declaraţii de venit estimat

(1)Contribuabilii, precum şi asociaţiile fără personalitate juridică, care īncep o activitate īn cursul anului fiscal sunt obligaţi să depună la organul fiscal competent o declaraţie referitoare la veniturile şi cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, īn termen de 15 zile de la data producerii evenimentului. Fac excepţie de la prevederile prezentului alineat contribuabilii care realizează venituri pentru care impozitul se percepe prin reţinere la sursă.

(2)Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal au obligaţia să depună o declaraţie privind venitul estimat, īn termen de 15 zile de la īncheierea contractului īntre părţi. Declaraţia privind venitul estimat se depune o dată cu īnregistrarea la organul fiscal a contractului īncheiat īntre părţi.

(3)Contribuabilii care, īn anul anterior, au realizat pierderi şi cei care au realizat venituri pe perioade mai mici decāt anul fiscal, precum şi cei care, din motive obiective, estimează că vor realiza venituri care diferă cu cel puţin 20 % faţă de anul fiscal anterior depun, o dată cu declaraţia specială, şi declaraţia estimativă de venit.

(4)Contribuabilii care determină venitul net pe bază de norme de venit, precum şi cei pentru care cheltuielile se determină īn sistem forfetar şi au optat pentru determinarea venitului net īn sistem real depun, o dată cu cererea de opţiuni, şi declaraţia de venit estimat.

Art. 88: Stabilirea plăţilor anticipate de impozit

(1)Contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente, din cedarea folosinţei bunurilor, cu excepţia veniturilor din arendare, precum şi venituri din activităţi agricole sunt obligaţi să efectueze īn cursul anului plăţi anticipate cu titlu de impozit, exceptāndu-se cazul veniturilor pentru care plăţile anticipate se stabilesc prin reţinere la sursă.

(2)Plăţile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent, pe fiecare categorie de venit şi loc de realizare, luāndu-se ca bază de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat īn anul precedent, după caz. La impunerile efectuate după expirarea termenelor de plată prevăzute la alin. (3) sumele datorate se stabilesc la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de plată al anului precedent. Diferenţa dintre impozitul anual calculat asupra venitului net realizat īn anul precedent şi suma reprezentānd plăţi anticipate la nivelul trimestrului IV din anul anterior se repartizează pe termenele de plată următoare din cadrul anului fiscal. Pentru declaraţiile de venit estimativ, depuse īn luna decembrie, nu se mai stabilesc plăţi anticipate, venitul net aferent perioadei pānă la sfārşitul anului urmānd să fie supus impozitării, pe baza deciziei emise pentru declaraţia de venit global. Plăţile anticipate pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, cu excepţia veniturilor din arendă, se stabilesc de organul fiscal astfel:

a)pe baza contractului īncheiat īntre părţi; sau

b)pe baza veniturilor determinate potrivit datelor din contabilitatea īn partidă simplă, potrivit opţiunii.

Īn cazul īn care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din cedarea folosinţei bunurilor reprezintă echivalentul īn lei al unei sume īn valută, determinarea venitului anual estimat se efectuează pe baza cursului de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a Romāniei, din ziua precedentă celei īn care se efectuează impunerea.

(3)Plăţile anticipate se efectuează īn 4 rate egale, pānă la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, cu excepţia impozitului pe veniturile din arendare, pentru care plata impozitului se efectuează potrivit deciziei emise pe baza declaraţiei de venit global. Contribuabilii care determină venitul net din activităţi agricole, potrivit art. 76 şi 77, datorează plăţi anticipate către bugetul de stat pentru impozitul aferent acestui venit, īn două rate egale, astfel: 50 % din impozit, pānă la data de 1 septembrie inclusiv, şi 50 % din impozit, pānă la data de 15 noiembrie inclusiv.

(4)Termenele şi procedura de emitere a deciziilor de plăţi anticipate vor fi stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.

(5)Pentru stabilirea plăţilor anticipate, organul fiscal va lua ca bază de calcul venitul anual estimat, īn toate situaţiile īn care a fost depusă o declaraţie privind venitul estimat pentru anul curent sau venitul din declaraţia specială pentru anul fiscal precedent, după caz. La stabilirea plăţilor anticipate se utilizează baremul anual de impunere, prevăzut la art. 43 alin. (1) şi (3), cu excepţia impozitului pe venitul din activităţi agricole, pentru care plăţile anticipate se determină prin aplicarea cotei de 15 % asupra venitului net estimat.

Art. 89: Declaraţia de venit global şi declaraţii speciale

(1)Contribuabilii prevăzuţi la art. 40 alin. (1) lit. a) şi cei care īndeplinesc condiţiile de la art. 40 alin. (2), cu excepţia contribuabililor prevăzuţi la alin. (4) din prezentul articol, au obligaţia de a depune o declaraţie de venit global la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal. Declaraţia de venit global se depune o dată cu declaraţiile speciale pentru anul fiscal, pānă la data de 15 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.

(2)Contribuabilii, alţii decāt cei prevăzuţi la alin. (1), depun numai declaraţiile speciale pentru anul fiscal, pānă la data de 15 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. Īn cazul veniturilor din salarii, fişele fiscale se depun īn cadrul aceluiaşi termen ca şi declaraţiile speciale.

(3)Declaraţiile speciale se completează pentru fiecare categorie şi loc de realizare a venitului. Declaraţiile speciale se depun de toţi contribuabilii care realizează, individual sau dintr-o formă de asociere, venituri din activităţi independente, precum şi venituri din cedarea folosinţei bunurilor, inclusiv pentru veniturile din activităţi agricole determinate īn sistem real. Īn cazul veniturilor din salarii, cu excepţia celor prevăzute la alin. (4) lit. a), realizate de contribuabilii, alţii decāt persoanele fizice romāne cu domiciliul īn Romānia şi cele care īndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 40 alin. (2), fişele fiscale se depun pentru fiecare loc de realizare a venitului, īn cadrul aceluiaşi termen, ca şi declaraţiile speciale. Pentru veniturile realizate dintr-o formă de asociere, venitul declarat vă fi venitul net/pierderea distribuită din asociere. Nu se depun declaraţii speciale pentru următoarele categorii de venituri:

a)venituri sub formă de salarii şi venituri asimilate salariilor, pentru care informaţiile sunt cuprinse īn fişele fiscale, care au regim de declaraţii de impozite şi taxe sau declaraţii lunare, depuse de contribuabilii prevăzuţi la art. 64;

b)venituri din investiţii, precum şi venituri din premii şi din jocuri de noroc, a căror impunere este finală;

c)venituri din pensii;

d)venituri nete determinate pe bază de norme de venit;

e)venituri din alte surse.

(4)Contribuabilii nu sunt obligaţi să depună declaraţie de venit global la organul fiscal competent, dacă:

a)obţin numai venituri dintr-o singură sursă, sub formă de salarii de la funcţia de bază, pe īntregul an fiscal, pentru activităţi desfăşurate īn Romānia, īn situaţia īn care angajatorul a efectuat operaţiunea de regularizare prevăzută la art. 61;

b)obţin numai venituri din investiţii, pensii, venituri din activităţi agricole, venituri din premii şi din jocuri de noroc, venituri din alte surse a căror impunere este finală;

c)obţin venituri potrivit art. 40 alin. (1) lit. b)-e) coroborat cu alin. (2).

Art. 90: Stabilirea şi plata impozitului pe venitul anual global

(1)Impozitul pe venitul anual global datorat este calculat de organul fiscal competent, pe baza declaraţiei de venit global, prin aplicarea baremului anual de impunere prevăzut la art. 43 alin. (2), respectiv alin. (4), asupra venitului anual global impozabil din anul fiscal respectiv.

(2)Contribuabilii pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentānd pānă la 1 % din impozitul pe venitul anual datorat pentru sponsorizarea entităţilor nonprofit care funcţionează īn condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)Obligaţia calculării, reţinerii şi virării sumei reprezentānd pānă la 1 % din impozitul pe venitul anual datorat revine angajatorului sau organului fiscal competent, după caz.

(4)Procedura de aplicare a prevederilor alin. (2) şi (3) se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.

(5)Organul fiscal stabileşte impozitul anual datorat pentru anul precedent şi emite o decizie de impunere, īn intervalul şi īn forma stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.

(6)Diferenţele de impozit rămase de achitat conform deciziei de impunere anuală se plătesc īn termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, perioadă pentru care nu se calculează şi nu se datorează sumele stabilite potrivit reglementărilor īn materie, privind colectarea creanţelor bugetare.

CAPITOLUL XI: Proprietatea comună şi asociaţiile fără personalitate juridică

Art. 91: Venituri din bunuri sau drepturi care sunt deţinute īn comun

Venitul net obţinut din exploatarea bunurilor şi drepturilor de orice fel, deţinute īn comun, este considerat ca fiind obţinut de proprietari, uzufructuari sau de alţi deţinători legali, īnscrişi īntr-un document oficial, şi se atribuie proporţional cu cotele-părţi pe care aceştia le deţin īn acea proprietate sau īn mod egal, īn situaţia īn care acestea nu se cunosc.

Art. 92: Reguli privind asocierile fără personalitate juridică

(1)Pentru asocierile fără personalitate juridică, altele decāt cele prevăzute la art. 28, se aplică prevederile prezentului articol.

(2)Prevederile prezentului articol nu se aplică fondurilor de investiţii constituite ca asociaţii fără personalitate juridică.

(3)Īn cadrul fiecărei asocieri fără personalitate juridică, constituită potrivit legii, asociaţii au obligaţia să īncheie contracte de asociere īn formă scrisă, la īnceperea activităţii, care să cuprindă inclusiv date referitoare la:

a)părţile contractante;

b)obiectul de activitate şi sediul asociaţiei;

c)contribuţia asociaţilor īn bunuri şi drepturi;

d)cota procentuală de participare a fiecărui asociat la veniturile sau pierderile din cadrul asocierii corespunzătoare contribuţiei fiecăruia;

e)desemnarea asociatului care să răspundă pentru īndeplinirea obligaţiilor asociaţiei faţă de autorităţile publice;

f)condiţiile de īncetare a asocierii.

Contribuţiile asociaţilor conform contractului de asociere nu sunt considerate venituri pentru asociaţie.

Contractul de asociere se īnregistrează la organul fiscal teritorial īn raza căruia īşi are sediul asociaţia, īn termen de 15 zile de la data īncheierii acestuia. Organul fiscal are dreptul să refuze īnregistrarea contractelor, īn cazul īn care acestea nu cuprind datele solicitate conform prezentului alineat.

(4)Īn cazul īn care īntre membrii asociaţi există legături de rudenie pānă la gradul al patrulea inclusiv, părţile sunt obligate să facă dovada că participă la realizarea venitului cu bunuri sau drepturi asupra cărora au drept de proprietate. Pot fi membri asociaţi şi persoanele fizice care au dobāndit capacitate de exerciţiu restrānsă.

(5)Asocierile au obligaţia să depună la organul fiscal competent, pānă la data de 15 martie a anului următor, declaraţii anuale de venit, conform modelului stabilit de Ministerul Finanţelor Publice, care vor cuprinde şi distribuţia venitului net/pierderii pe asociaţi.

(6)Venitul/pierderea anual/anuală, realizate īn cadrul asocierii, se distribuie asociaţilor, proporţional cu cota procentuală de participare corespunzătoare contribuţiei, conform contractului de asociere.

(7)Tratamentul fiscal al venitului realizat din asociere, īn alte cazuri decāt asocierea cu o persoană juridică, va fi stabilit īn aceeaşi manieră ca şi pentru categoria de venituri īn care este īncadrat.

(8)Profitul/venitul cuvenit unei persoane fizice, dintr-o asociere cu o persoană juridică romānă, plătitoare de impozit pe profit, sau microīntreprindere care nu generează o persoană juridică, determinat cu respectarea regulilor stabilite īn titlul II sau, respectiv, īn titlul IV, este asimilat, īn vederea impunerii la nivelul persoanei fizice, venitului din activităţi independente, din care se deduc contribuţiile obligatorii īn vederea obţinerii venitului net.

(9)Impozitul reţinut de persoana juridică īn contul persoanei fizice, pentru veniturile realizate dintr-o asociere cu o persoană juridică romānă care nu generează o persoană juridică, reprezintă plata anticipată īn contul impozitului anual pe venit. Obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului, determinat conform metodologiei stabilite īn legislaţia privind impozitul pe profit sau pe venitul microīntreprinderii, revine persoanei juridice romāne.

CAPITOLUL XII: Aspecte fiscale internaţionale

Art. 93: Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activităţi independente

(1)Persoanele fizice nerezidente, care desfăşoară o activitate independentă, prin intermediul unui sediu permanent īn Romānia, sunt impozitate, potrivit prezentului titlu, la venitul net din activitatea independentă, ce este atribuibil sediului permanent.

(2)Venitul net dintr-o activitate independentă ce este atribuibil unui sediu permanent se determină conform art. 49, īn următoarele condiţii:

a)īn veniturile impozabile se includ numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent;

b)īn cheltuielile deductibile se includ numai cheltuielile aferente realizării acestor venituri.

Art. 94: Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activităţi dependente

Persoanele fizice nerezidente, care desfăşoară activităţi dependente īn Romānia, sunt impozitate, potrivit prevederilor cap. III din prezentul titlu, numai dacă se īndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:

a)persoana nerezidentă este prezentă īn Romānia timp de una sau mai multe perioade de timp care, īn total, depăşesc 183 de zile din oricare perioadă de 12 luni consecutive, care se īncheie īn anul calendaristic īn cauză;

b)veniturile salariale sunt plătite de către sau īn numele unui angajator care este rezident;

c)veniturile salariale reprezintă cheltuiala deductibilă a unui sediu permanent īn Romānia.

Art. 95: Alte venituri ale persoanelor fizice nerezidente

(1)Persoanele fizice nerezidente, care obţin alte venituri decāt cele prevăzute la art. 93, 94 şi la titlul V, datorează impozit potrivit reglementărilor prezentului titlu.

(2)Veniturile supuse impunerii, din categoriile prevăzute la alin. (1), se determină pe fiecare sursă, potrivit regulilor specifice fiecărei categorii de venit, impozitul fiind final.

(3)Cu excepţia plăţii impozitului pe venit prin reţinere la sursă, contribuabilii persoane fizice nerezidente, care realizează venituri din Romānia, potrivit prezentului titlu, au obligaţia să declare şi să plătească impozitul corespunzător fiecărei surse de venit, direct sau printr-un reprezentant fiscal.

Art. 96: Venituri obţinute din străinătate a căror impunere īn Romānia este finală

(1)Persoanele fizice prevăzute la art. 40 alin. (1) lit. a) şi cele care īndeplinesc condiţia prevăzută la art. 40 alin. (2) datorează impozit pentru veniturile obţinute din străinătate de natura celor a căror impunere īn Romānia este finală.

(2)Veniturile realizate din străinătate se supun impozitării prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate după regulile proprii fiecărei categorii de venit, īn funcţie de natura acestuia.

(3)Contribuabilii care obţin venituri din străinătate au obligaţia să le declare, potrivit declaraţiei specifice, pānă la data de 15 mai a anului următor celui de realizare a venitului.

(4)Organul fiscal stabileşte impozitul anual datorat şi emite o decizie de impunere, īn intervalul şi īn forma stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.

(5)Diferenţele de impozit rămase de achitat, conform deciziei de impunere anuală, se plătesc īn termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, perioadă pentru care nu se calculează şi nu se datorează sumele stabilite potrivit reglementărilor īn materie, privind colectarea creanţelor bugetare.

Art. 97: Creditul fiscal extern

(1)Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru acelaşi venit şi īn decursul aceleiaşi perioade impozabile, sunt supuşi impozitului pe venit atāt pe teritoriul Romāniei, cāt şi īn străinătate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat īn Romānia a impozitului plătit īn străinătate, denumit īn continuare credit fiscal extern, īn limitele prevăzute īn prezentul articol.

(2)Creditul fiscal extern se acordă dacă sunt īndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:

a)impozitul plătit īn străinătate, pentru venitul obţinut īn străinătate, a fost efectiv plătit īn mod direct de persoana fizică sau de reprezentantul său legal ori prin reţinere la sursă de către plătitorul venitului. Plata impozitului īn străinătate se dovedeşte printr-un document justificativ, eliberat de:

1.autoritatea fiscală a statului străin respectiv;

2.angajator, īn cazul veniturilor din salarii;

3.alt plătitor de venit, pentru alte categorii de venituri;

b)venitul pentru care se acordă credit fiscal face parte din una dintre categoriile de venituri prevăzute la art. 41.

(3)Creditul fiscal extern se acordă la nivelul impozitului plătit īn străinătate, aferent venitului din sursa din străinătate, dar nu poate fi mai mare decāt partea de impozit pe venit datorat īn Romānia, aferentă venitului din străinătate. Īn situaţia īn care contribuabilul īn cauză obţine venituri din străinătate din mai multe state, creditul fiscal extern admis a fi dedus din impozitul datorat īn Romānia se va calcula, potrivit procedurii de mai sus, pentru fiecare ţară şi pe fiecare natură de venit.

(4)Veniturile realizate din străinătate de persoanele fizice prevăzute la art. 40 alin. (1) lit. a) şi cele care īndeplinesc condiţia de la art. 40 alin. (2), a căror impunere īn Romānia este finală, se supun impozitării īn Romānia, recunoscāndu-se impozitul plătit īn străinătate sub forma creditului fiscal, dar limitat la impozitul pe venitul similar datorat īn Romānia.

(5)Īn vederea calculului creditului fiscal extern, sumele īn valută se transformă la cursul de schimb mediu anual al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a Romāniei, din anul de realizare a venitului. Veniturile din străinătate realizate de persoanele fizice rezidente, precum şi impozitul aferent, exprimate īn unităţi monetare proprii statului respectiv, dar care nu sunt cotate de Banca Naţională a Romāniei, se vor transforma astfel:

a)din moneda statului de sursă, īntr-o valută de circulaţie internaţională, cum ar fi dolari S.U.A. sau euro, folosindu-se cursul de schimb din ţara de sursă;

b)din valuta de circulaţie internaţională, īn lei, folosindu-se cursul de schimb mediu anual al acesteia, comunicat de Banca Naţională a Romāniei, din anul de realizare a venitului respectiv.

Art. 98: Pierderi fiscale externe

(1)Pierderile fiscale obţinute de contribuabilii persoane fizice rezidente dintr-un stat străin se compensează numai cu veniturile de aceeaşi natură din străinătate, pe fiecare ţară, īnregistrate īn cursul aceluiaşi an fiscal.

(2)Pierderea care nu este acoperită, īn temeiul alin. (1), se reportează pentru o perioadă de 5 ani fiscali consecutivi şi se compensează numai cu veniturile de aceeaşi natură din statul respectiv.

CAPITOLUL XIII: Obligaţii declarative ale plătitorilor de venituri cu reţinere la sursă

Art. 99: Obligaţii declarative ale plătitorilor de venituri cu reţinere la sursă

(1)Plătitorii de venituri, cu regim de reţinere la sursă a impozitelor, sunt obligaţi să calculeze, să reţină şi să vireze impozitul reţinut la sursă şi să depună o declaraţie privind calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, la organul fiscal competent, pānă la data de 30 iunie a anului curent pentru anul expirat.

(2)Fac excepţie de la termenul prevăzut la alin. (1) plătitorii de venituri din activităţi independente, menţionate la art. 53, pentru care impozitul pe venit se reţine la sursă, pentru care depunerea declaraţiei se efectuează pānă īn ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul fiscal expirat.

CAPITOLUL XIV: Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 100: Dispoziţii tranzitorii

(1)Scutirile de la plata impozitului pe venit prevăzute īn actele normative privind unele măsuri de protecţie ca urmare a concedierilor colective, pentru personalul disponibilizat, rămān valabile pānă la data expirării lor.

(2)Scutirile de la plata impozitului, īn cazul serviciilor turistice prestate īn mediul rural, potrivit legii, rămān īn vigoare pānă la data de 31 decembrie 2004.

(3)Pierderile īnregistrate īn perioada de scutire de contribuabilii care beneficiază de prevederile alin. (1) şi (2) nu se compensează cu veniturile obţinute din celelalte categorii de venituri īn anii respectivi şi nu se reportează, reprezentānd pierderi definitive ale contribuabililor.

(4)Prevederile privind īndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 40 alin. (2) se aplică īncepānd cu data de 1 ianuarie 2004.

Art. 101: Definitivarea impunerii pe anul 2003

Pentru determinarea impozitului pe venitul anual global impozabil, realizat īn anul fiscal 2003, prin ordin al ministrului finanţelor publice se va stabili baremul de impunere obţinut pe baza baremului anual pentru plăţi anticipate din anul 2003, respectiv deducerea personală de bază, corectate cu variaţia ratei inflaţiei realizate, diminuat cu 1/2 din rata inflaţiei prognozate īn acest an, conform legislaţiei īn vigoare īn anul 2003.

Art. 102: Dispoziţii finale

Īncepānd cu data de 1 ianuarie 2005 se va aplica un sistem de impunere a veniturilor persoanelor fizice potrivit legii de modificare şi completare a prezentului Cod fiscal.