TITLUL VII: Accize
CAPITOLUL I: Accize armonizate
SECŢIUNEA 1: Dispoziţii generale
Accizele armonizate
sunt taxe speciale de consum care se datorează bugetului de stat, pentru
următoarele produse provenite din producţia internă sau din
import:
c)băuturi
fermentate, altele decât bere şi vinuri;
În înţelesul
prezentului titlu, se vor folosi următoarele definiţii:
a)produsele
accizabile sunt produsele prevăzute la art. 162;
b)producţia
de produse accizabile reprezintă orice operaţiune prin care aceste
produse sunt fabricate, procesate sau modificate sub orice formă;
c)antrepozitul
fiscal este locul, aflat sub controlul autorităţii fiscale
competente, unde produsele accizabile sunt produse, transformate,
deţinute, primite sau expediate în regim suspensiv, de către
antrepozitarul autorizat, în exerciţiul activităţii, în anumite
condiţii prevăzute de prezentul titlu şi de norme;
d)antrepozitul
vamal este locul aprobat de autoritatea vamală conform Codului vamal al
României;
e)antrepozitarul
autorizat este persoana fizică sau juridică autorizată de
autoritatea fiscală competentă, în exercitarea activităţii
acesteia, să producă, să transforme, să deţină,
să primească şi să expedieze produse accizabile, într-un
antrepozit fiscal;
f)regimul
suspensiv este regimul fiscal conform căruia plata accizelor este
suspendată pe perioada producerii, transformării, deţinerii
şi deplasării produselor;
g)documentul
administrativ de însoţirea/mărfii - DAI - este documentul care
trebuie folosit la mişcarea produselor accizabile în regim suspensiv;
h)codul NC
reprezintă poziţia tarifară, subpoziţia tarifară sau
codul tarifar, conform Nomenclaturii Combinate din Tariful Vamal de Import ai
României valabil în anul 2003.
Produsele
prevăzute la art. 162 sunt supuse accizelor în momentul producerii lor în
România sau la momentul importului lor în ţară.
Acciza este
exigibilă în momentul eliberării pentru consum sau când se
constată pierderi sau lipsuri de produse accizabile.
Art. 166: Eliberarea
pentru consum
(1)În
înţelesul prezentului titlu, eliberarea pentru consum reprezintă:
a)orice
ieşire a produselor accizabile din regimul suspensiv;
b)orice
producţie de produse accizabile în afara regimului suspensiv;
c)orice
import de produse accizabile, dacă produsele accizabile nu sunt plasate în
regim suspensiv;
d)utilizarea
de produse accizabile în interiorul antrepozitului fiscal, altfel decât ca
materie primă;
e)orice
deţinere în afara regimului suspensiv a produselor accizabile care nu au
fost introduse în sistemul de accizare, în conformitate cu prezentul titlu.
(2)Nu se
consideră eliberare pentru consum mişcarea produselor accizabile din
antrepozitul fiscal, în condiţiile prevăzute la secţiunea a 5-a
din prezentul capitol şi conform prevederilor din norme, către:
a)un alt
antrepozit fiscal în România, autorizat pentru respectivele produse accizabile;
(1)În
înţelesul prezentului titlu, import reprezintă orice intrare de
produse accizabile în România, cu excepţia:
a)plasării
produselor accizabile importate sub un regim vamal suspensiv în România;
b)distrugerii
sub supravegherea autorităţii vamale a produselor accizabile;
c)plasării
produselor accizabile în zone libere, în condiţiile prevăzute de
legislaţia vamală în vigoare.
(2)Se
consideră, de asemenea, import:
a)scoaterea
unui produs accizabil dintr-un regim vamal suspensiv, în cazul în care produsul
rămâne în România;
b)utilizarea
în scop personal în România a unor produse accizabile plasate în regim vamal
suspensiv;
c)apariţia
oricărui alt eveniment care generează obligaţia plăţii
drepturilor vamale de import.
(3)Pentru
importurile de produse accizabile se aplică prevederile legislaţiei
vamale.
Art. 168: Producerea
şi deţinerea în regim suspensiv
(1)Este
interzisă producerea de produse accizabile în afara antrepozitului fiscal.
(2)Este
interzisă deţinerea unui produs accizabil în afara antrepozitului
fiscal, dacă acciza pentru acel produs nu a fost plătită.
(3)Prevederile
alin. (1) şi (2) nu se aplică pentru berea, vinurile şi
băuturile fermentate, altele decât bere şi vinuri, produse în
gospodăriile individuale pentru consumul propriu.
SECŢIUNEA 2: Produse accizabile
(1)În
înţelesul prezentului titlu, bere reprezintă orice produs încadrat la
codul NC 2203 00 sau orice produs care conţine un amestec de bere şi
de băuturi nealcoolice, încadrat la codul NC 2206 00, având, şi
într-un caz, şi în altul, o concentraţie alcoolică mai mare de
0,5% în volum.
(2)Pentru
berea produsă de micii producători independenţi, care deţin
instalaţii de fabricaţie cu o capacitate nominală anuală
care nu depăşeşte 200.000 hi, se aplică accize specifice
reduse. Acelaşi regim se aplică şi pentru berea importată
de la micii producători independenţi, cu o capacitate nominală
anuală care nu depăşeşte 200.000 hi.
(3)Fiecare
agent economic producător de bere are obligaţia de a depune la
organul fiscal teritorial la care este înregistrat ca antrepozitar autorizat,
până la data de 15 ianuarie a fiecărui an, o declaraţie pe
propria răspundere privind capacităţile de producţie pe
care le deţine.
(4)Beneficiază
de nivelul redus al accizelor toţi agenţii economici mici
producători care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
sunt agenţi economici producători de bere care, din punct de vedere
juridic şi economic, sunt independenţi faţă de orice alt
agent economic producător de bere; utilizează instalaţii fizice
distincte de cele ale altor fabrici de bere; folosesc spaţii de
producţie diferite de cele ale oricărui alt agent economic
producător de bere şi nu funcţionează sub licenţa de
produs a altui agent economic producător de bere.
(5)În
situaţia în care un agent economic producător de bere, care
beneficiază de nivelul redus al accizelor, îşi măreşte
capacitatea de producţie, prin achiziţionarea de noi
capacităţi sau extinderea celor existente, acesta va
înştiinţa în scris organul fiscal la care este înregistrat ca
antrepozitar autorizat despre modificările produse, va calcula şi va
vărsa la bugetul de stat accizele, în cuantumul corespunzător noii capacităţi
de producţie, începând cu luna imediat următoare celei în care a avut
loc punerea în funcţiune a acesteia.
(6)Este
exceptată de la plata accizelor berea fabricată de persoana
fizică şi consumată de către aceasta şi membrii familiei
sale, cu condiţia să nu fie vândută.
(1)În
înţelesul prezentului titlu, vinurile sunt:
a)vinuri
liniştite, care cuprind toate produsele încadrate la codurile NC 2204
şi 2205, cu excepţia vinului spumos, aşa cum este definit la
lit. b), şi care:
1.au o concentraţie alcoolică mai mare de 1,2% în volum, dar
care nu depăşeşte 15% în volum, şi la care alcoolul
conţinut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare; sau
2.au o concentraţie alcoolică mai mare de 15% în volum, dar care
nu depăşeşte 18% în volum, au fost obţinute fără
nici o îmbogăţire, şi la care alcoolul conţinut în produsul
finit rezultă în întregime din fermentare.
b)vinuri spumoase,
care cuprind toate produsele încadrate la codurile: NC 2204 10; 2204 21 10,
2204 29 10 şi 2205, şi care:
1.sunt prezentate în sticle închise, cu un dop tip ciupercă, fixat cu
ajutorul legăturilor sau care sunt sub presiune datorată dioxidului
de carbon în soluţie egală sau mai mare de 3 bari; şi
2.au o concentraţie alcoolică care depăşeşte 1,2%
în volum, dar care nu depăşeşte 15% în volum, şi la care
alcoolul conţinut în produsul finit rezultă în întregime din
fermentare.
(2)Este
exceptat de la plata accizelor vinul fabricat de persoana fizică şi
consumat de către aceasta şi membrii familiei sale, cu condiţia
să nu fie vândut.
Art. 171: Băuturi
fermentate, altele decât bere şi vinuri
(1)În
înţelesul prezentului titlu, băuturile fermentate, altele decât bere
şi vinuri, reprezintă:
a)alte
băuturi fermentate liniştite care se încadrează la codurile NC
2204 şi 2205 şi care nu sunt prevăzute la art. 170, ca şi
toate produsele încadrate la codurile NC 2206 00, cu excepţia altor
băuturi fermentate spumoase, aşa cum sunt definite la lit. b),
şi a produsului prevăzut la art. 169, având:
1.o concentraţie alcoolică ce depăşeşte 1,2% în
volum, dar nu depăşeşte 10% în volum; sau
2.o concentraţie alcoolică ce depăşeşte 10% în
volum, dar nu depăşeşte 15% în volum, şi la care alcoolul
conţinut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare.
b)alte
băuturi fermentate spumoase care se încadrează la codurile: NC 2206
00 31; 2206 00 39; 2204 10; 2204 21 10; 2204 29 10 şi 2205, care nu
intră sub incidenţa art. 170 şi care sunt prezentate în sticle
închise cu un dop tip ciupercă, fixat cu ajutorul legăturilor sau
care sunt sub presiune datorată dioxidului de carbon în soluţie
egală sau mai mare de 3 bari, şi care:
1.au o concentraţie alcoolică care depăşeşte 1,2%
în volum, dar nu depăşeşte 13% în volum; sau
2.au o concentraţie alcoolică care depăşeşte 13%
în volum, dar nu depăşeşte 15% în volum şi la care alcoolul
conţinut în produsul finit rezultă în întregime din fermentare.
(2)Sunt
exceptate de la plata accizelor băuturile fermentate, altele decât bere
şi vinuri, fabricate de persoana fizică şi consumate de
către aceasta şi membrii familiei sale, cu condiţia să nu
fie vândute.
Art. 172: Produse
intermediare
(1)În
înţelesul prezentului titlu, produsele intermediare reprezintă toate
produsele care au o concentraţie alcoolică ce
depăşeşte 1,2% în volum, dar nu depăşeşte 22% în
volum, şi care se încadrează la codurile: NC 2204, 2205 şi 2206
00, dar care nu intră sub incidenţa art. 169-171.
(2)se
consideră produse intermediare şi orice băutură
fermentată liniştită prevăzută la art. 171 alin. (1)
lit. a), care are o concentraţie alcoolică ce
depăşeşte 5,5% în volum şi care nu rezultă în
întregime din fermentare, şi orice băutură fermentată
spumoasă prevăzută la art. 171 alin. (1) lit. b), care are o
concentraţie alcoolică ce depăşeşte 8,5% în volum
şi care nu rezultă în întregime din fermentare.
În înţelesul
prezentului titlu, alcool etilic reprezintă:
a)toate
produsele care au o concentraţie alcoolică ce
depăşeşte 1,2% în volum şi care sunt încadrate la codurile
NC 2207 şi 2208, chiar atunci când aceste produse fac parte dintr-un
produs încadrat la alt capitol al nomenclaturii combinate;
b)produsele
care au o concentraţie alcoolică ce depăşeşte 22%
şi care sunt cuprinse la codurile NC 2204, 2205 şi 2206 00;
c)ţuică
şi rachiuri de fructe;
d)brice alt
produs, în soluţie sau nu, care conţine băuturi spirtoase
potabile.
(1)În
înţelesul prezentului titlu, produse din tutun sunt:
1.tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în ţigarete;
a)rulourile
de tutun destinate fumatului ca atare şi care nu sunt ţigări sau
ţigări de foi, în sensul alin. (3);
b)rulourile
de tutun care se pot introduce într-un tub de hârtie de ţigarete, prin
simpla mânuire neindustrială;
c)rulourile
de tutun care se pot înfăşură în hârtie de ţigarete, prin
simpla mânuire neindustrială;
d)orice produs
care conţine parţial alte substanţe decât tutunul, dar care
respectă criteriile prevăzute la lit. a), b) sau c).
(3)Se
consideră ţigări sau ţigări de foi, dacă se pot
fuma ca atare, după cum urmează:
a)rulourile
de tutun care conţin tutun natural;
b)rulourile
de tutun care au un înveliş exterior din tutun natural;
c)rulourile
de tutun care au o umplutură din amestec tăiat fin, înveliş
exterior de culoarea normală a unei ţigări, care acoperă
complet produsul, inclusiv filtrul, dar exclusiv muştiucul, dacă este
cazul, şi un liant, cu condiţia ca:
1.învelişul şi liantul să fie din tutun reconstituit;
2.masa unitară a rolei de tutun, excluzând filtrul sau
muştiucul, să nu fie sub 1,2 grame; şi
3.învelişul să fie fixat în formă de spirală, cu un
unghi ascuţit de minimum 30 grade faţă de axa longitudinală
a ţigării.
d)rulourile
de tutun, care au o umplutură din amestec tăiat fin, înveliş
exterior de culoare normală a unei ţigări, din tutun
reconstituit, care acoperă complet produsul, inclusiv filtrul, dar
exclusiv muştiucul, dacă este cazul, cu condiţia ca:
1.masa unitară a ruloului, excluzând filtrul şi muştiucul,
să fie egală sau mai mare de 2,3 grame; şi
2.circumferinţa ruloului de tutun de minimum o treime din lungimea
ţigării să nu fie sub 34 mm.
e)orice
produs care conţine parţial alte substanţe decât tutunul, dar
care respectă criteriile de la lit. a), b), c) sau d) şi are
învelişul din tutun natural, învelişul şi liantul din tutun
reconstituit sau învelişul din tutun reconstituit.
(4)Se
consideră tutun de fumat:
a)tutunul
tăiat sau fărâmiţat într-un alt mod, răsucit sau presat în
bucăţi, şi care poate fi fumat fără prelucrare
industrială;
b)deşeurile
de tutun prelucrate pentru vânzarea cu amănuntul, care nu sunt
prevăzute la alin. (2) şi (3);
c)orice
produs care conţine parţial alte substanţe decât tutunul,
dacă produsul respectă criteriile de la lit. a) sau b).
(5)Se
consideră tutun de fumat fin tăiat destinat rulării în
ţigarete:
a)tutunul
de fumat, aşa cum este definit la alin. (4), pentru care mai mult de 25%
din greutate o reprezintă particulele de tutun ce au o lăţime
sub 1 mm;
b)tutunul
de fumat pentru care mai mult de 25% din greutate o reprezintă particulele
de tutun ce au o lăţime mai mare de 1 mm, dacă tutunul de fumat
este vândut sau destinat vânzării pentru rularea ţigaretelor.
(6)Se
consideră alt tutun de fumat orice tutun de fumat care nu este tutun de
fumat tăiat fin.
(7)Un rulou
de tutun prevăzut la alin. (2) este considerat, pentru aplicarea accizei,
ca două ţigarete - atunci când are o lungime, excluzând filtrul
şi muştiucul, mai mare de 9 cm, fără să
depăşească 18 cm; ca trei ţigarete - când are o lungime,
excluzând filtrul şi muştiucul, mai mare de 18 cm, fără
să depăşească 27 cm, şi aşa mai departe.
(1)În
înţelesul prezentului titlu, uleiuri minerale sunt:
a)produsele
cu codul NC 2706 00 00;
b)produsele
cu codurile: NC 2707 10; 2707 20; 2707 30; 2707 50; 2707 91 00; 2707 99 11;
2707 99 19;
c)produsele
cu codul NC 2709 00;
e)produsele
cu codul NC 2711, inclusiv metanul şi propanul, pure din punct de vedere
chimic, dar fără gazul natural;
f)produsele
cu codurile: NC 2712 10; 2712 20; 2712 90 (fără produsele de la 2712
90 11 şi 2712 90 19);
g)produsele
cu codul NC 2715 00 00;
i)produsele
cu codurile: NC 2902 11 00; 2902 19 90; 2902 20 00; 2902 30 00; 2902 41 00;
2902 42 00; 2902 43 00 şi 2902 44 00;
j)produsele
cu codurile NC 3403 11 00 şi 3403 19;
l)produsele
cu codul NC 3817 00.
(2)Uleiurile
minerale pentru care se datorează accize sunt:
a)benzină
cu plumb cu codurile: NC 2710 11 31; 2710 11 51 şi 2710 11 59;
b)benzină
fără plumb cu codurile: NC 2710 11 41; 2710 11 45 şi 2710 11 49;
c)motorină
cu codurile: NC 2710 19 41; 2710 19 45 şi 2710 19 49;
d)păcură
cu codurile: NC 2710 19 61; 2710 19 63; 2710 19 65 şi 2710 19 69;
e)gazul
petrolier lichefiat cu codurile: NC 2711 12 11 până la 2711 19 00;
f)gazul
metan cu codul NC 2711 29 00;
g)petrol
lampant cu codurile NC 2710 19 21 şi 2710 19 25;
h)benzen,
toluen, xileni şi alte amestecuri de hidrocarburi aromatice cu codurile:
NC 2707 10; 2707 20; 2707 30 şi 2707 50.
(3)Uleiurile
minerale, altele decât cele de la alin. (2), sunt supuse unei accize dacă
sunt destinate a fi utilizate, puse în vânzare sau utilizate drept combustibil
sau carburant. Nivelul accizei va fi fixat în funcţie de destinaţie,
la nivelul aplicabil combustibilului pentru încălzit sau carburantului
echivalent.
(4)Pe
lângă produsele accizabile prevăzute la alin. (1), orice produs
destinat a fi utilizat, pus în vânzare sau utilizat drept carburant sau ca
aditiv ori pentru a creşte volumul final al carburanţilor este
impozitat drept carburant. Nivelul accizei va fi cel prevăzut pentru
benzină cu plumb.
(5)Orice
hidrocarbură, cu excepţia cărbunelui, lignitului, turbei sau a
oricărei alte hidrocarburi solide similare sau a gazului natural,
destinată a fi utilizată, pusă în vânzare sau utilizată
pentru încălzire, este accizată cu acciza aplicabilă uleiului
mineral echivalent.
(6)Consumul
de uleiuri minerale în incinta unui loc de producţie de uleiuri minerale
nu este considerat fapt generator de accize atunci când se efectuează în
scopuri de producţie. Când acest consum se efectuează în alte scopuri
decât cel de producţie şi, în special, pentru propulsia vehiculelor,
se consideră ca un fapt generator de accize.
SECŢIUNEA 3: Nivelul accizelor
Nivelul accizelor
pentru următoarele produse este:
Nr. crt. |
Denumirea produsului sau a grupei de produse |
U.M. |
Acciza*) |
0 |
1 |
2 |
3 |
1. |
Bere, |
hl/1 grad Plato1) |
0,55 |
2. |
Vinuri |
hl de produs |
0,00 |
3. |
Băuturi fermentate,
altele decât bere şi vinuri |
hl de produs |
0,00 |
4. |
Produse intermediare |
hl de produs |
45,00 |
5. |
Alcool etilic |
hl alcool pur2) |
150,00 |
Produse din tutun |
|||
6. |
Ţigarete |
1.000 ţigarete |
4,47+32% |
7. |
Ţigări şi
ţigări de foi |
1.000 bucăţi |
8,00 |
8. |
Tutun destinat fumatului
din care: |
kg |
16,00 |
Uleiuri minerale |
|||
9. |
Benzine cu plumb |
tonă |
404,00 |
10. |
Benzine fără
plumb |
tonă |
347,00 |
11. |
Motorine |
tonă |
221,00 |
12. |
Păcură |
tonă |
0,00 |
13. |
Gaze petroliere
lichefiate, din care: |
tonă |
100,00 |
14. |
Gaz metan |
tonă |
0,00 |
15. |
Petrol lampant (inclusiv
kerosen)4) |
tonă |
404,00 |
16. |
Benzen, toluen, xileni
şi alte amestecuri de hidrocarburi aromatice |
tonă |
404,00 |
*) Nivelul accizelor
armonizate va fi majorat anual începând cu data de 1 iulie 2004, prin
hotărâre a Guvernului, în conformitate cu angajamentele asumate de România
în procesul de negociere cu Uniunea Europeană, la Capitolul 10 -
Impozitarea.
1) Gradul
Plato reprezintă greutatea de zahăr exprimată în grame, conţinută
în 100 g de soluţie măsurată la origine, la temperatura de
20°/4°C.
2) Hl
alcool pur reprezintă 100 litri alcool etilic rafinat, cu
concentraţia de 100% alcool în volum, la temperatura de 20°C,
conţinut într-o cantitate dată de produs alcoolic.
3) Prin
gaze petroliere lichefiate utilizate în consum casnic se înţelege gazele
petroliere lichefiate, distribuite în butelii tip aragaz.
4) Petrolul
lampant utilizat drept combustibil de persoanele fizice nu se accizează.
Art. 177: Calculul
accizei pentru ţigarete
(1)Pentru
ţigarete, acciza datorată este egală cu suma dintre acciza
specifică şi acciza ad valorem.
(2)Acciza
specifică se calculează în echivalent euro pe 1.000 de ţigarete.
(3)Acciza ad
valorem se calculează prin aplicarea procentului legal stabilit, asupra
preţului maxim de vânzare cu amănuntul.
(4)Preţul
maxim de vânzare cu amănuntul este preţul la care produsul este
vândut altor persoane decât comercianţi şi care include toate taxele
şi impozitele.
(5)Preţul
maxim de vânzare cu amănuntul pentru orice marcă de ţigarete se
stabileşte de către persoana care produce ţigaretele în România
sau care importă ţigaretele şi este adus la
cunoştinţă publică în conformitate cu cerinţele
prevăzute de norme.
(6)Este
interzisă vânzarea, de către orice persoană, a ţigaretelor
pentru care nu s-au stabilit şi declarat preţuri maxime de vânzare cu
amănuntul.
(7)Este
interzisă vânzarea de ţigarete, de către orice persoană, la
un preţ ce depăşeşte preţul maxim de vânzare cu
amănuntul, declarat.
SECŢIUNEA 4: Regimul de antrepozitare
(1)Producţia
şi/sau depozitarea produselor accizabile, acolo unde acciza nu a fost
plătită, poate avea loc numai într-un antrepozit fiscal.
(2)Un
antrepozit fiscal poate fi folosit numai pentru producerea şi/sau depozitarea
de produse accizabile.
(3)Produsele
accizabile supuse marcării, potrivit prezentului titlu, nu pot fi
depozitate în antrepozite fiscale de depozitare.
(4)Antrepozitul
fiscal nu poate fi folosit pentru vânzarea cu amănuntul a produselor
accizabile.
(5)Deţinerea
de produse accizabile în afara antrepozitului fiscal, pentru care nu se poate
face dovada plăţii accizelor, atrage plata acestora.
(6)Fac
excepţie de la prevederile alin. (4) antrepozitele fiscale care
livrează uleiuri minerale către avioane şi nave sau
furnizează produse accizabile din magazinele duty-free.
Art. 179: Cererea
de autorizare ca antrepozit fiscal
(1)Un
antrepozit fiscal poate funcţiona numai pe baza autorizaţiei valabile
emise de autoritatea fiscală competentă.
(2)În
vederea obţinerii autorizaţiei pentru ca un loc să funcţioneze
ca antrepozit fiscal, persoana care intenţionează să fie
antrepozitar autorizat pentru acel loc trebuie să depună o cerere la
autoritatea fiscală competentă în modul şi sub forma
prevăzute în norme.
(3)Cererea
trebuie să conţină informaţii şi să fie
însoţită de documente cu privire la:
a)amplasarea
şi natura locului;
b)tipurile
şi cantitatea de produse accizabile estimate a fi produse şi/sau
depozitate în decursul unui an;
c)identitatea
şi alte informaţii cu privire la persoana care urmează
să-şi desfăşoare activitatea ca antrepozitar autorizat;
d)capacitatea
persoanei care urmează a fi antrepozitar autorizat de a satisface
cerinţele prevăzute la art. 183.
(4)Persoana
care intenţionează să fie antrepozitar autorizat va prezenta, de
asemenea, o copie a contractului de administrare sau a actelor de proprietate
ale sediului unde locul este amplasat. în plus, atunci când solicitantul nu
este proprietarul locului, cererea trebuie să fie însoţită de o
declaraţie din partea proprietarului, prin care se confirmă
permisiunea de acces pentru personalul cu atribuţii de control.
(5)Persoana
care îşi manifestă în mod expres intenţia de a fi antrepozitar
autorizat pentru mai multe antrepozite fiscale poate depune la autoritatea
fiscală competentă o singură cerere. Cererea va fi
însoţită de documentele prevăzute de prezentul titlu, aferente
fiecărei locaţii.
Art. 180: Condiţii
de autorizare
Autoritatea
fiscală competentă eliberează autorizaţia de antrepozit
fiscal pentru un loc, numai dacă sunt îndeplinite următoarele
condiţii:
a)locul
urmează a fi folosit pentru producerea, îmbutelierea, ambalarea, primirea,
deţinerea, depozitarea şi/sau expedierea produselor accizabile. în
cazul unui loc ce va fi autorizat numai ca antrepozit fiscal de depozitare,
cantitatea de produse accizabile depozitată trebuie să fie mai mare
decât cantitatea pentru care suma accizelor potenţiale este de 50.000
euro. Conform prevederilor din norme, această cantitate poate fi
diferenţiată, în funcţie de grupa de produse depozitată;
b)locul
este amplasat, construit şi echipat astfel încât să se prevină
scoaterea produselor accizabile din acest loc fără plata accizelor;
c)locul nu
va fi folosit pentru vânzarea cu amănuntul a produselor accizabile;
d)în cazul
unei persoane fizice care urmează să-şi desfăşoare
activitatea ca antrepozitar autorizat, aceasta să nu fi fost
condamnată în mod definitiv pentru evaziune fiscală, abuz de
încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie
mincinoasă, dare sau luare de mită, în România sau în oricare din
statele străine în care aceasta a avut domiciliul/rezidenţa în
ultimii 5 ani;
e)în cazul
unei persoane juridice care urmează să-şi desfăşoare
activitatea ca antrepozitar autorizat, administratorii acestor persoane
juridice să nu fi fost condamnaţi în mod definitiv pentru evaziune
fiscală, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune,
delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, în
România sau în oricare din statele străine în care aceasta a avut
domiciliul/rezidenţa în ultimii 5 ani;
f)persoana
care urmează să-şi desfăşoare activitatea ca
antrepozitar autorizat trebuie să dovedească că poate îndeplini
cerinţele prevăzute la art. 183.
Art. 181: Autorizarea
ca antrepozit fiscal
(1)Autoritatea
fiscală competentă va notifica în scris autorizarea ca antrepozit
fiscal, în termen de 60 de zile de la data depunerii documentaţiei
complete de autorizare.
(2)Autorizaţia
va conţine următoarele:
a)elementele
de identificare ale antrepozitarului autorizat;
b)descrierea
şi amplasarea locului antrepozitului fiscal;
c)tipul
produselor accizabile şi natura activităţii;
d)capacitatea
maximă de depozitare, în cazul antrepozitelor fiscale utilizate numai
pentru operaţiuni de depozitare;
f)perioada
de valabilitate a autorizaţiei;
g)orice
alte informaţii relevante pentru autorizare.
(3)În cazul
antrepozitelor fiscale autorizate pentru depozitare, capacitatea maximă de
depozitare a antrepozitului fiscal propus va fi determinată de comun acord
cu autoritatea fiscală competentă. O dată determinată,
aceasta nu va putea fi depăşită, în condiţiile
autorizării existente. Dacă această capacitate de depozitare
depăşeşte maximul stabilit în autorizaţie, va fi necesar
ca, în termen de 15 zile de la modificarea capacităţii de depozitare
iniţiale, să se solicite o aprobare pentru circumstanţele
schimbate.
(4)Autorizaţiile
pot fi modificate de către autoritatea fiscală competentă.
(5)Înainte
de a fi modificată autorizaţia, autoritatea fiscală
competentă trebuie să-l informeze pe antrepozitarul autorizat asupra
modificării propuse şi a motivelor acesteia.
(6)Antrepozitarul
autorizat poate solicita autorităţii fiscale competente modificarea
autorizaţiei.
Art. 182: Respingerea
cererii de autorizare
(1)Respingerea
cererii de autorizare va fi comunicată în scris, o dată cu motivele
luării acestei decizii.
(2)În cazul
în care autoritatea fiscală competentă a respins cererea de
autorizare a unui loc ca antrepozit fiscal, persoana care a depus cererea poate
contesta această decizie, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
Art. 183: Obligaţiile
antrepozitarului autorizat
Orice antrepozitar
autorizat are obligaţia de a îndeplini următoarele cerinţe:
a)să
depună la autoritatea fiscală competentă, dacă se
consideră necesar, o garanţie, în cazul producţiei,
transformării şi deţinerii de produse accizabile, precum şi
o garanţie obligatorie pentru circulaţia acestor produse, în
condiţiile stabilite prin norme;
b)să
instaleze şi să menţină încuietori, sigilii, instrumente de
măsură sau alte instrumente similare adecvate, necesare
asigurării securităţii produselor accizabile amplasate în
antrepozitul fiscal;
c)să
ţină evidenţe exacte şi actualizate cu privire la materiile
prime, lucrările în derulare şi produsele accizabile finite, produse
sau primite în antrepozitele fiscale şi expediate din antrepozitele
fiscale, şi să prezinte evidenţele corespunzătoare, la cererea
autorităţilor fiscale;
d)să
ţină un sistem corespunzător de evidenţă a stocurilor
din antrepozitul fiscal, inclusiv un sistem de administrare, contabil şi
de securitate;
e)să
asigure accesul autorităţilor fiscale competente în orice zonă a
antrepozitului fiscal, în orice moment în care antrepozitul fiscal este în
exploatare şi în orice moment în care antrepozitul fiscal este deschis
pentru primirea sau expedierea produselor;
f)să prezinte
produsele accizabile pentru a fi inspectate de autorităţile fiscale
competente, la cererea acestora;
g)să
asigure, în mod gratuit, un birou în incinta antrepozitului fiscal, la cererea
autorităţilor fiscale competente;
h)să
cerceteze şi să raporteze către autorităţile fiscale
competente orice pierdere, lipsă sau neregularitate cu privire la
produsele accizabile;
i)să
înştiinţeze autorităţile fiscale competente cu privire la
orice extindere sau modificare propusă a structurii antrepozitului fiscal,
precum şi a modului de operare în acesta, care poate afecta cuantumul
garanţiei constituite potrivit lit. a);
j)să
se conformeze cu alte cerinţe impuse prin norme.
Art. 184: Regimul
de transfer al autorizaţiei
(1)Autorizaţiile
sunt emise numai pentru antrepozitarii autorizaţi numiţi şi nu
sunt transferabile.
(2)Atunci
când are loc vânzarea locului sau a afacerii, autorizaţia nu va fi
transferată în mod automat noului proprietar. Noul posibil antrepozitar
autorizat trebuie să depună o cerere de autorizare.
Art. 185: Revocarea
şi anularea autorizaţiei
(1)Autoritatea
fiscală competentă revocă autorizaţia pentru un antrepozit
fiscal, în următoarele situaţii:
a)în cazul
unui antrepozitar autorizat, persoană fizică, dacă:
2.persoana a fost condamnată printr-o hotărâre
judecătorească definitivă, în România sau într-un stat
străin, pentru evaziune fiscală sau orice altă faptă
penală prevăzută la art. 180 lit. d); sau
3.activitatea desfăşurată este în situaţie de faliment
sau lichidare.
b)în cazul
unui antrepozitar autorizat, care este persoană juridică, dacă:
1.în legătură cu persoana juridică a fost
iniţiată o procedură de faliment sau de lichidare; sau
2.oricare dintre administratorii persoanei juridice a fost condamnat
printr-o hotărâre judecătorească definitivă, în România sau
într-un stat străin, pentru evaziune fiscală sau orice altă
faptă penală prevăzută la art. 180 lit. e);
c)pe durata
unei perioade continue de minimum 6 luni, cantitatea de produse accizabile
depozitată în antrepozitul fiscal este mai mică decât cantitatea
prevăzută în norme, conform art. 180 lit. a).
(2)Autoritatea
fiscală competentă anulează autorizaţia pentru un
antrepozit fiscal, atunci când i-au fost oferite informaţii inexacte sau
incomplete în legătură cu autorizarea antrepozitului fiscal.
(3)Autoritatea
fiscală competentă revocă sau anulează autorizaţia
pentru un antrepozit fiscal, dacă antrepozitarul autorizat nu
respectă oricare dintre cerinţele prevăzute la art. 183 sau la
secţiunea a 6-a din prezentul capitol.
(4)Dacă
autoritatea fiscală competentă hotărăşte să
revoce sau să anuleze autorizaţia unui antrepozit fiscal, aceasta
trebuie să trimită o notificare cu privire la această decizie
către antrepozitarul autorizat. Cu excepţiile prevăzute la alin.
(5), revocarea autorizaţiei îşi produce efecte începând cu cea de-a
15-a zi de la data la care antrepozitarul autorizat primeşte notificarea.
(5)Antrepozitarul
autorizat poate contesta o decizie de revocare sau anulare a autorizaţiei
pentru un antrepozit fiscal, potrivit legislaţiei în vigoare. Termenul de
15 zile prevăzut la alin. (4) se suspendă până la
soluţionarea contestaţiei.
(6)Antrepozitarul
autorizat poate renunţa la autorizaţia pentru un antrepozit fiscal,
prin depunerea la autoritatea fiscală competentă a unei
înştiinţări în scris, cu minimum 60 de zile înaintea datei când
renunţarea produce efecte.
SECŢIUNEA 5: Deplasarea şi primirea
produselor accizabile aflate în regim suspensiv
Art. 186: Deplasarea
produselor accizabile aflate în regim suspensiv
Pe durata
deplasării unui produs accizabil, acciza se suspendă, dacă sunt
satisfăcute următoarele cerinţe:
a)deplasarea
are loc între două antrepozite fiscale;
b)produsul
este însoţit de minimum 3 exemplare ale unui document administrativ de
însoţire, care satisface cerinţele prevăzute în norme;
c)ambalajul
în care este deplasat produsul are la exterior marcaje care identifică cu
claritate tipul şi cantitatea produsului aflat în interior;
d)containerul
în care este deplasat produsul este sigilat corespunzător, conform
prevederilor din norme;
e)autoritatea
fiscală comptentă a primit garanţia pentru plata accizelor
aferente produsului.
Art. 187: Documentul
administrativ de însoţire
(1)Deplasarea
produselor accizabile în regim suspensiv este permisă numai atunci când
sunt însoţite de documentul administrativ de însoţire. Modelul
documentului administrativ de însoţire va fi prevăzut în norme.
(2)În cazul
deplasării produselor accizabile între două antrepozite fiscale în
regim suspensiv, acest document se întocmeşte în 5 exemplare, utilizate
după cum urmează:
a)primul
exemplar rămâne la antrepozitul fiscal expeditor;
b)exemplarele
2, 3 şi 4 ale documentului însoţesc produsele accizabile pe parcursul
mişcării până la antrepozitul fiscal primitor. La sosirea
produselor în antrepozitul fiscal primitor, acestea trebuie să fie
certificate de către autoritatea fiscală competentă, în raza
căreia îşi desfăşoară activitatea antrepozitul fiscal
primitor, cu excepţiile prevăzute în norme. La sosirea produselor în
antrepozitul fiscal primitor, exemplarul 2 se păstrează de către
acesta. Exemplarul 3 este transmis de către antrepozitul fiscal primitor
la antrepozitul fiscal expeditor. Exemplarul 4 se transmite şi rămâne
la autoritatea fiscală competentă, în raza căreia îşi
desfăşoară activitatea antrepozitul fiscal primitor;
c)exemplarul
5 se transmite de către antrepozitul fiscal expeditor, la momentul
expedierii produselor, autorităţii fiscale competente în raza
căreia îşi desfăşoară activitatea.
Art. 188: Primirea
produselor accizabile aflate în regim suspensiv
Pentru un produs în
regim suspensiv care este deplasat, acciza continuă să fie
suspendată la primirea produsului în antrepozitul fiscal, dacă sunt
satisfăcute următoarele cerinţe:
a)produsul
accizabil este plasat în antrepozitul fiscal sau expediat către alt
antrepozit fiscal, potrivit cerinţelor prevăzute la art. 186;
b)antrepozitul
fiscal primitor indică, pe fiecare copie a documentului administrativ de
însoţire, tipul şi cantitatea fiecărui produs accizabil primit,
precum şi orice discrepanţă între produsul accizabil primit
şi produsul accizabil indicat de documentele administrative de
însoţire, semnând şi înscriind data pe fiecare copie a documentului;
c)antrepozitul
fiscal primitor trebuie să obţină de la autoritatea fiscală
competentă certificarea documentului administrativ de însoţire a
produselor accizabile primite, cu excepţiile prevăzute în norme;
d)în termen
de 10 zile de la primirea produselor, antrepozitul fiscal primitor
returnează o copie a documentului administrativ de însoţire persoanei
care a expediat produsul.
Art. 189: Obligaţia
de plată a accizelor pe durata deplasării
(1)În cazul
oricărei abateri de la cerinţele prevăzute la art. 186-188,
acciza se datorează de către persoana care a expediat produsul
accizabil.
(2)Orice
persoană care expediază un produs accizabil aflat în regim suspensiv
este exonerată de obligaţia de plată a accizelor pentru acel
produs, dacă primeşte de la antrepozitul fiscal primitor un document
administrativ de însoţire, certificat în mod corespunzător.
(3)Dacă
o persoană care a expediat un produs accizabil aflat în regim suspensiv nu
primeşte documentul administrativ de însoţire certificat în termen de
30 de zile de la data expedierii produsului, are datoria de a
înştiinţa în următoarele 3 zile autoritatea fiscală
competentă cu privire la acest fapt şi de a plăti accizele
pentru produsul respectiv în termen de 5 zile de la data expirării
termenului de primire a acelui document.
Art. 190: Deplasarea
uleiurilor minerale prin conducte fixe
În cazul uleiurilor
minerale deplasate în regim suspensiv, prin conducte fixe, pe lângă
prevederile art. 188 şi 189, antrepozitul fiscal expeditor are
obligaţia de a asigura autorităţilor fiscale competente, la
cererea acestora, informaţii exacte şi actuale cu privire la
deplasarea uleiurilor minerale.
Art. 191: Deplasarea
unui produs accizabil între un antrepozit fiscal şi un birou vamal
În cazul
deplasării unui produs accizabil între un antrepozit fiscal şi un
birou vamal de ieşire din România sau între un birou vamal de intrare în
România şi un antrepozit fiscal, acciza se suspendă, dacă sunt
îndeplinite condiţiile prevăzute de norme. Aceste condiţii sunt
în conformitate cu principiile prevăzute la art. 186-190.
Art. 192: Momentul
exigibilităţii accizelor
(1)Pentru
orice produs accizabil, acciza devine exigibilă la data când produsul este
eliberat pentru consum în România.
(2)Un produs
accizabil este eliberat pentru consum în România, în condiţiile
prevăzute la art. 166.
(3)În cazul
pierderilor sau lipsurilor, acciza pentru un produs accizabil devine
exigibilă la data când se constată o pierdere sau o lipsă a
produsului accizabil.
(4)Prevederea
alin. (3) nu se aplică şi plata accizei nu se datorează
dacă pierderea sau lipsa intervine în perioada în care produsul accizabil
se află într-un regim suspensiv şi sunt îndeplinite oricare dintre
următoarele condiţii:
a)produsul
nu este disponibil pentru a fi folosit în România datorită
vărsării, spargerii, incendierii, inundaţiilor sau altor cazuri
de forţă majoră, dar numai în situaţia în care
autorităţii fiscale competente i se prezintă dovezi
satisfăcătoare cu privire la evenimentul respectiv, împreună cu
informaţia privind cantitatea de produs care nu este disponibilă
pentru a fi folosită în România;
b)produsul
nu este disponibil pentru a fi folosit în România datorită evaporării
sau altor cauze care reprezintă rezultatul natural al producerii,
deţinerii sau deplasării produsului, dar numai în situaţia în
care cantitatea de produs care nu este disponibilă pentru a fi
folosită în Românja nu depăşeşte limitele prevăzute în
norme.
(5)În cazul
unui produs accizabil, care are dreptul de a fi scutit de accize, acciza devine
exigibilă la data la care produsul este utilizat în orice scop care nu
este în conformitate cu scutirea.
(6)În cazul
unui ulei mineral, pentru care acciza nu a fost anterior exigibilă, acciza
devine exigibilă la data la care uleiul mineral este oferit spre vânzare
sau la care este utilizat drept combustibil sau carburant.
(7)În cazul
unui produs accizabil, pentru care acciza nu a fost anterior exigibilă
şi care este depozitat într-un antrepozit fiscal pentru care se revocă
sau se anulează autorizaţia, acciza devine exigibilă la data
revocării sau anulării autorizaţiei.
(8)Accizele
se calculează în cota şi rata de schimb în vigoare, la momentul în
care acciza devine exigibilă.
SECŢIUNEA 6: Obligaţiile
plătitorilor de accize
Art. 193: Plata
accizelor la bugetul de stat
(1)Accizele
se plătesc la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei în care acciza devine exigibilă.
(2)În cazul
importului unui produs accizabil, care nu este plasat într-un regim suspensiv,
prin derogare de la alin. (1), momentul plăţii accizelor este
momentul înregistrării declaraţiei vamale de import.
Art. 194: Depunerea
declaraţiilor de accize
(1)Orice
antrepozitar autorizat are obligaţia de a depune la autoritatea
fiscală competentă o declaraţie de accize pentru fiecare
lună în care este valabilă autorizaţia de antrepozit fiscal,
indiferent dacă se datorează sau nu plata accizei pentru luna
respectivă.
(2)Declaraţiile
de accize se depun la autoritatea fiscală competentă de către
antrepozitarii autorizaţi până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei la care se referă declaraţia.
(3)În
situaţiile prevăzute la art. 166 alin. (1) lit. b) şi e) trebuie
să se depună imediat o declaraţie de accize la autoritatea
fiscală competentă şi, prin derogare de la art. 193, acciza se
plăteşte a doua zi după depunerea declaraţiei.
(1)Pentru
produsele accizabile, altele decât cele marcate, care sunt transportate sau
deţinute în afara antrepozitului fiscal sau a unui antrepozit vamal,
originea trebuie să fie dovedită folosindu-se un document care va fi
stabilit prin norme. Documentul nu poate fi mai vechi de 6 zile. Această
prevedere nu este aplicabilă pentru produsele accizabile transportate sau
deţinute de către alte persoane decât comercianţii, în
măsura în care aceste produse sunt ambalate în pachete destinate
vânzării cu amănuntul.
(2)Toate
transporturile de produse accizabile sunt însoţite de un document, astfel:
a)mişcarea
produselor accizabile în regim suspensiv este însoţită de documentul
administrativ de însoţire;
b)mişcarea
produselor accizabile eliberate pentru consum este însoţită de
factura fiscală ce va reflecta cuantumul accizei, modelul acesteia fiind
precizat în norme;
c)transportul
de produse accizabile, când acciza a fost plătită, este însoţit
de factură sau aviz de însoţire.
Orice antrepozitar
autorizat are obligaţia de a ţine registre contabile precise, care
să conţină suficiente informaţii pentru ca
autorităţile fiscale să poată verifica respectarea
prezentului titlu, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 197: Responsabilităţile
antrepozitarilor autorizaţi şi ale autorităţilor fiscale
competente
(1)Orice
antrepozitar autorizat, obligat la plata accizelor, poartă
răspunderea pentru calcularea corectă şi plata la termenul legal
a accizelor către bugetul de stat şi pentru depunerea la termenul
legal a declaraţiilor de accize la autoritatea fiscală competentă,
conform prezentului titlu şi cu legislaţia vamală în vigoare.
(2)Accizele
se administrează de autorităţile fiscale competente şi de
autorităţile vamale, pe baza competenţelor lor, aşa cum
sunt precizate în prezentul titlu şi în legislaţia vamală în
vigoare.
(1)După
acceptarea condiţiilor de autorizare a antrepozitului fiscal,
antrepozitarul autorizat depune la autoritatea fiscală competentă o
garanţie, conform prevederilor din norme, care să asigure plata
accizelor care pot deveni exigibile.
(2)Garanţiile
pot fi: depozite în numerar, ipoteci, garanţii reale şi personale.
(3)Modul de
calcul, valoarea şi durata garanţiei vor fi prevăzute în norme.
(4)Valoarea
garanţiei va fi analizată periodic, pentru a reflecta orice
schimbări în volumul afacerii, în activitatea antrepozitarilor
autorizaţi sau în nivelul de accize datorat.
SECŢIUNEA 7: Scutiri la plata accizelor
(1)Produsele
accizabile sunt scutite de plata accizelor, atunci când sunt destinate pentru:
a)livrarea
în contextul relaţiilor consulare sau diplomatice;
b)organizaţiile
internaţionale recunoscute ca atare de către autorităţile
publice ale României, în limitele şi în condiţiile stabilite prin
convenţiile internaţionale, care pun bazele acestor organizaţii,
sau prin acorduri încheiate la nivel statal sau guvernamental;
c)forţele
armate aparţinând oricărui stat-parte la Tratatul Atlanticului de
Nord, cu excepţia Forţelor Armate ale României;
d)rezerva
de stat şi rezerva de mobilizare, pe perioada în care au acest regim.
(2)Modalitatea
şi condiţiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1)
vor fi reglementate prin norme.
(3)Accizele
nu se aplică pentru importul de produse accizabile aflate în bagajul
călătorilor şi al altor persoane fizice, cu domiciliul în
România sau în străinătate, în limitele şi în conformitate cu
cerinţele prevăzute de legislaţia vamală în vigoare.
Art. 200: Scutiri
pentru alcool etilic şi alte produse alcoolice
(1)Sunt
scutite de plata accizelor alcoolul etilic şi alte produse alcoolice
atunci când sunt:
a)denaturate
conform prescripţiilor legale şi utilizate pentru producerea de
produse care nu sunt destinate consumului uman;
b)utilizate
pentru producerea oţetului;
c)utilizate
pentru producerea de medicamente;
d)utilizate
pentru producerea de arome alimentare, pentru alimente sau băuturi
nealcoolice ce au o concentraţie ce nu depăşeşte 1,2% în
volum;
e)utilizate
în scop medical în spitale şi farmacii;
f)utilizate
direct sau ca element al produselor semifabricate pentru producerea de alimente
cu sau fără cremă, cu condiţia ca în fiecare caz
concentraţia de alcool să nu depăşească 8,5 litri de
alcool pur la 100 kg de produs ce intră în compoziţia ciocolatei
şi 5 litri de alcool pur la 100 kg de produs ce intră în
compoziţia altor produse;
g)eşantioane
pentru analiză sau teste de producţie necesare sau în scopuri
ştiinţifice;
h)utilizate
în procedee de fabricaţie, cu condiţia ca produsul finit să nu
conţină alcool;
i)utilizate
pentru producerea unui element care nu este supus accizei;
j)utilizate
în industria cosmetică.
(2)Modalitatea
şi condiţiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1),
precum şi produsele utilizate pentru denaturarea alcoolului vor fi
reglementate prin norme.
Art. 201: Scutiri
pentru uleiuri minerale
(1)Sunt
scutite de la plata accizelor:
a)uleiurile
minerale folosite în orice alt scop decât drept combustibil sau carburant;
b)uleiurile
minerale livrate în vederea utilizării drept carburant pentru aeronave,
altele decât aviaţia turistică în scop privat. Prin aviaţie
turistică în scop privat se înţelege utilizarea unei aeronave, de
către proprietarul său sau de către persoana fizică sau
juridică care o deţine cu titlu de închiriere sau cu un alt titlu, în
alte scopuri decât cele comerciale şi în special altele decât transportul
de persoane sau de mărfuri sau prestări de servicii cu titlu oneros
ori pentru nevoile autorităţilor publice;
c)uleiurile
minerale livrate în vederea utilizării drept carburant pentru
navigaţia maritimă internaţională şi pentru
navigaţia pe căile navigabile interioare, altele decât
navigaţiile de agrement în scop privat. Prin navigaţie de agrement în
scop privat se înţelege utilizarea oricărei ambarcaţiuni, de
către proprietarul său sau de către persoana fizică sau
juridică care o deţine cu titlu de închiriere sau cu un alt titlu, în
alte scopuri decât cele comerciale şi în special altele decât transportul
de persoane sau de mărfuri ori prestări de servicii cu titlu oneros
sau pentru nevoile autorităţilor publice;
d)uleiurile
minerale utilizate în cadrul producţiei de electricitate şi în
centralele electrocalogene;
e)uleiurile
minerale utilizate în scopul testării aeronavelor şi vapoarelor;
f)uleiurile
minerale injectate în furnale sau în alte agregate industriale în scop de
reducere chimică, ca aditiv la cocsul utilizat drept combustibil principal;
g)uleiurile
minerale care intră în România în rezervorul standard al unui autovehicul
cu motor, destinat utilizării drept combustibil pentru acel autovehicul;
h)orice
ulei mineral care este scos de la rezerva de stat sau rezerva de mobilizare,
fiind acordat gratuit în scop de ajutor umanitar;
i)orice
ulei mineral achiziţionat direct de la agenţi economici
producători sau importatori, utilizat drept combustibil pentru
încălzirea spitalelor, sanatoriilor, azilelor de bătrâni şi
orfelinatelor;
j)orice
ulei mineral utilizat de către persoane fizice drept combustibil pentru
încălzirea locuinţelor;
k)orice
ulei mineral achiziţionat direct de la agenţi economici
producători sau importatori, utilizat drept combustibil în scop tehnologic
sau pentru producerea de agent termic şi apă caldă;
l)orice
ulei mineral achiziţionat direct de la agenţi economici
producători sau importatori, utilizat în scop industrial;
m)uleiurile
minerale utilizate drept combustibil neconvenţional (bio-diesel).
(2)Modalitatea
şi condiţiile de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1)
vor fi reglementate prin norme.
SECŢIUNEA 8: Marcarea produselor alcoolice
şi a produselor din tutun
(1)Prevederile
prezentului capitol se aplică următoarelor produse accizabile:
a)produse
intermediare şi alcool etilic, cu excepţiile prevăzute prin
norme;
(2)Nu este
supus obligaţiei de marcare orice produs accizabil scutit de la plata
accizelor.
(3)Produsele
accizabile prevăzute la alin. (1) pot fi eliberate pentru consum sau pot
fi importate pe teritoriul României numai dacă acestea sunt marcate
conform prevederilor prezentei secţiuni.
Art. 203: Responsabilitatea
marcării
(1)Responsabilitatea
marcării produselor accizabile revine antrepozitarilor autorizaţi sau
importatorilor.
(2)Importatorul
transmite producătorului extern marcajele, sub forma şi în maniera
prevăzute în norme, în vederea aplicării efective a acestora pe
produsele accizabile contractate.
Art. 204: Proceduri
de marcare
(1)Marcarea
produselor se efectuează prin timbre, banderole sau etichete.
(2)Dimensiunea
şi elementele ce vor fi inscripţionate pe marcaje vor fi stabilite
prin norme.
(3)Antrepozitarul
autorizat sau importatorul este obligat să aplice marcajele la loc
vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, respectiv pe pachet,
cutie sau sticlă, astfel încât deschiderea ambalajului să deterioreze
marcajul.
(4)Produsele
accizabile marcate cu timbre, banderole sau etichete deteriorate sau marcate
altfel decât s-a prevăzut la alin. (3) vor fi considerate ca nemarcate.
Art. 205: Eliberarea
marcajelor
(1)Autoritatea
fiscală competentă are obligaţia de a elibera marcajele,
potrivit prevederilor prezentului articol şi normelor.
(2)Eliberarea
marcajelor se face către:
a)persoanele
care importă produsele accizabile prevăzute la art. 202, în baza
autorizaţiei de importator. Autorizaţia de importator se acordă
de către autoritatea fiscală competentă, în condiţiile
prevăzute în norme;
b)antrepozitarii
autorizaţi care produc sau îmbuteliază produsele accizabile
prevăzute la art. 202.
(3)Solicitarea
marcajelor se face prin depunerea unei cereri la autoritatea fiscală
competentă, sub forma şi în maniera prevăzute în norme.
(4)Eliberarea
marcajelor se face de către unitatea specializată, autorizată de
autoritatea fiscală competentă pentru tipărirea acestora, în
condiţiile prevăzute în norme.
(5)Contravaloarea
timbrelor pentru marcarea ţigaretelor şi a altor produse din tutun se
asigură de la bugetul de stat, din valoarea accizelor aferente acestor
produse, conform prevederilor din norme.
Art. 206: Confiscarea
produselor din tutun
(1)Prin
derogare de la prevederile în vigoare care reglementează modul şi
condiţiile de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate,
potrivit legii, în proprietatea privată a statului, produsele din tutun
confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului
se predau de către organul care a dispus confiscarea, pentru distrugere,
antrepozitarilor autorizaţi pentru producţia de produse din tutun sau
importatorilor de astfel de produse, după cum urmează:
a)sortimentele
care se regăsesc în nomenclatorul de fabricaţie al antrepozitarilor
autorizaţi sau în nomenclatorul de import al importatorilor se predau în
totalitate acestora;
b)sortimentele
care nu se regăsesc în nomenclatorul de fabricaţie al
antrepozitarilor autorizaţi sau în nomenclatorul de import al
importatorilor se predau în custodie de către organele care au procedat la
confiscare antrepozitarilor autorizaţi pentru producţia de produse
din tutun, a căror cotă de piaţă reprezintă peste 5%.
(2)Repartizarea
fiecărui lot de produse din tutun confiscate, preluarea acestora de
către antrepozitarii autorizaţi şi importatori, precum şi
procedura de distrugere se efectuează conform normelor.
(3)Fiecare
antrepozitar autorizat şi importator are obligaţia să asigure pe
cheltuiala proprie preluarea în custodie, transportul şi depozitarea
cantităţilor de produse din lotul confiscat care i-a fost repartizat.
CAPITOLUL II: Alte produse accizabile
Următoarele
produse sunt supuse accizelor:
a)cafea
verde cu codurile NC 0901 11 00 şi 0901 12 00;
b)cafea
prăjită, inclusiv cafea cu înlocuitori, cu codurile: NC 0901 21 00;
0901 22 00 şi 0901 90 90;
c)cafea
solubilă, inclusiv amestecuri cu cafea solubilă, cu codurile NC 2101
11 şi 2101 12;
d)confecţii
din blănuri naturale cu codurile: NC 4303 10 10; 4303 10 90 şi 6506
92 00, cu excepţia celor de iepure, oaie, capră;
e)articole
din cristal cu codurile: NC 7009 91 00; 7009 92 00; 7013 21; 7013 31; 7013 91;
7018 90; 7020 00 80; 9405 10 50; 9405 20 50; 9405 50 00 şi 9405 91;
f)bijuterii
din aur şi/sau din platină cu codul NC 7113 19 00, cu excepţia
verighetelor;
g)autoturisme
şi autoturisme de teren, inclusiv din import rulate, cu codurile: NC 8703
21; 8703 22; 8703 23 19; 8703 23 90; 8703 24; 8703 31; 8703 32 19; 8703 32 90;
8703 33 19 şi 8703 33 90;
h)produse
de parfumerie cu codurile NC 3303 00 10 şi 3303 00 90;
i)aparate
video de înregistrat sau de reprodus, chiar incorporând un receptor de semnale
videofonice cu codul NC 8521; combine audio cu codurile: NC 8519; 8520 şi
8527;
j)dublu
radiocasetofoane cu redare de pe bandă magnetică sau compact disc cu
codul NC 8527;
k)aparate
de luat imagini fixe şi alte camere video cu înregistrare cu codul NC 8525
40; aparate fotografice numerice cu codul NC 8525 40;
l)cuptoare
cu microunde cu codul NC 8516 50 00;
m)aparate
pentru condiţionat aer, de perete sau de ferestre, formând un singur corp,
cu codul NC 8415 10 10;
n)arme de
vânătoare şi arme de uz individual, altele decât cele de uz militar
sau de sport, cu codurile: NC 9302 00; 9303; 9304 00 00 şi 9307 00 00;
o)iahturi
şi bărci cu motor pentru agrement cu codurile: NC 8903 10; 8903 91;
8903 92 şi 8903 99.
Art. 208: Nivelul
şi calculul accizei
(1)În cazul
cafelei verzi, acciza este egală cu echivalentul în lei a 850 euro pe
tonă.
(2)În cazul
cafelei prăjite, inclusiv al cafelei cu înlocuitori, acciza este
egală cu echivalentul în lei a 1.250 euro pe tonă.
(3)În cazul
cafelei solubile, inclusiv al amestecurilor cu cafea solubilă, acciza este
egală cu echivalentul în lei a 5 euro pe kilogram.
(4)Nivelul
accizelor pentru alte produse:
Nr. crt. |
Denumirea produsului sau a grupei de produse |
Acciza |
1. |
Confecţii din
blănuri naturale (cu excepţia celor de iepure, oaie, capră) |
40 |
2. |
Articole din cristal1) |
50 |
3. |
Bijuterii din aur
şi/sau din platină, cu excepţia verighetelor |
20 |
4. |
Produse de parfumerie |
|
4.1. Parfumuri, |
30
|
|
4.2. Ape de toaletă, |
10
|
|
5. |
Aparate video de
înregistrat sau de reprodus, chiar încorporând un receptor de semnale
videofonice; combine audio2) |
15 |
6. |
Dublu radiocasetofoane cu
redare de pe bandă magnetică sau compact disc |
15 |
7. |
Aparate de luat imagini
fixe şi alte camere video cu înregistrare; aparate fotografice numerice |
25 |
8. |
Cuptoare cu microunde |
15 |
9. |
Aparate pentru
condiţionat aer, de perete sau de ferestre, formând un singur corp |
15 |
10. |
Arme de vânătoare
şi arme de uz individual, altele decât cele de uz militar sau de sport |
50 |
11. |
Iahturi şi
bărci cu motor pentru agrement |
25 |
1) Prin
cristal se înţelege sticla având un conţinut minim de monoxid de
plumb de 24% din greutate.
2)
Combinele audio sunt produse ce reunesc (în aceeaşi carcasă sau în
module) cel puţin patru aparate sau funcţiuni diferite, dintre care
cel puţin trei sunt funcţiuni audio (recepţie, înregistrare pe
bandă magnetică, înregistrare pe compact disc, reproducere disc
patefon, reproducere compact disc, reproducere bandă magnetică etc.).
(5)Nivelul
accizelor pentru autoturisme sau autoturisme de teren, inclusiv din import
rulate:
|
Tipul autoturismului |
Acciza pentru autoturisme noi |
Acciza pentru autoturisme rulate |
1. |
Autoturisme echipate cu
motor cu benzină: |
|
|
a) cu capacitate
cilindrică sub 1.601 cm3 |
0 |
1,5 |
|
b) cu capacitate
cilindrică între 1.601 şi 1.800 cm3 |
1,5 |
4,5 |
|
c) cu capacitate
cilindrică între 1.801 şi 2.000 cm3 |
3 |
9 |
|
d) cu capacitate
cilindrică între 2.001 şi 2.500 cm3 |
6 |
18 |
|
e) cu capacitate
cilindrică de peste 2.500 cm3 |
9 |
27 |
|
2. |
Autoturisme echipate cu
motor Diesel: |
|
|
a) cu capacitate
cilindrică sub 1.601 cm3 |
0 |
1,5 |
|
b) cu capacitate
cilindrică între 1.601 şi 2.000 cm3 |
1,5 |
4,5 |
|
c) cu capacitate
cilindrică între 2.001 şi 2.500 cm3 |
3 |
9 |
|
d) cu capacitate
cilindrică între 2.501 şi 3.100 cm3 |
6 |
18 |
|
e) cu capacitate cilindrică
de peste 3.100 cm3 |
9 |
27 |
(6)Pentru
cafea, cafea cu înlocuitori şi cafea solubilă, inclusiv amestecuri cu
cafea solubilă, accizele se datorează o singură dată
şi se calculează prin aplicarea sumelor fixe pe unitatea de
măsură, asupra cantităţilor importate.
(7)În cazul
produselor prevăzute la alin. (4) şi (5), accizele preced taxa pe
valoarea adăugată şi se calculează o singură dată
prin aplicarea cotelor procentuale prevăzute de lege asupra bazei de
impozitare, care reprezintă:
a)pentru
produsele din producţia internă - preţurile de livrare, mai
puţin accizele, respectiv preţul producătorului, care nu poate
fi mai mic decât suma costurilor ocazionate de obţinerea produsului
respectiv;
b)pentru
produsele din import - valoarea în vamă stabilită potrivit legii, la
care se adaugă taxele vamale şi alte taxe speciale, după caz.
(1)Plătitori
de accize pentru produsele prevăzute la art. 207, cu excepţia celor
prevăzute la lit. a)-c), sunt agenţii economici - persoane juridice,
asociaţii familiale şi persoane fizice autorizate - care produc sau
importă astfel de produse.
(2)Prin
derogare de la prevederile alin. (1), pentru produsele prevăzute la art.
207 lit. a)-c), plătitori de accize sunt agenţii economici
importatori.
(3)Plătitori
de accize sunt şi persoanele fizice care introduc în ţară
autoturisme şi autoturisme de teren, inclusiv rulate.
(1)Sunt
scutite de la plata accizelor:
a)produsele
exportate direct de agenţii economici producători sau prin
agenţi economici care îşi desfăşoară activitatea pe
bază de comision. Beneficiază de regimul de scutire numai produsele
exportate, direct sau prin agenţi economici comisionari, de către
producătorii care deţin în proprietate utilajele şi
instalaţiile de producţie necesare pentru realizarea acestor produse;
b)produsele
aflate în regimuri vamale suspensive, conform prevederilor legale în domeniu.
Pentru produsele aflate în aceste regimuri, scutirea se acordă cu
condiţia depunerii de către agentul economic importator a unei
garanţii egale cu valoarea accizelor aferente. Această garanţie
va fi restituită agentului economic numai cu condiţia încheierii în
termen a regimului vamal acordat. Nu intră sub incidenţa acestor
prevederi bunurile prevăzute la art. 208 alin. (5), atunci când aceste
bunuri sunt plasate în baza unor contracte de leasing ce se derulează în
condiţiile prevăzute de lege, în regim vamal de tranzit, de admitere
temporară sau de import, pe durata contractului de leasing;
c)orice
produs importat, provenit din donaţii sau finanţat direct din
împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare
ştiinţifică şi tehnică, acordat instituţiilor de
învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor,
altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi
sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi
fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine,
organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de
caritate;
d)produsele
livrate la rezerva de stat şi la rezerva de mobilizare, pe perioada în
care au acest regim.
(2)Agenţii
economici exportatori de cafea prăjită, obţinută din
operaţiuni proprii de prăjire a cafelei verzi importate direct de
aceştia, pot solicita autorităţilor fiscale competente, pe
bază de documente justificative, restituirea accizelor plătite în
vamă, aferente numai cantităţilor de cafea verde utilizată
ca materie primă pentru cafeaua exportată.
(3)Modalitatea
de acordare a scutirilor prevăzute la alin. (1) şi (2) este
stabilită în norme.
Momentul
exigibilităţii accizei intervine:
a)pentru
produsele din producţia internă, la data efectuării
livrării, la data acordării produselor ca dividende sau ca plată
în natură, la data la care au fost consumate pentru reclamă şi
publicitate şi, respectiv, la data înstrăinării ori
utilizării în oricare alt scop decât comercializarea;
b)pentru
produsele importate, la data înregistrării declaraţiei vamale de
import.
Art. 212: Plata
accizelor la bugetul de stat
(1)Accizele
se plătesc la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei în care acciza devine exigibilă.
(2)Pentru
alte produse accizabile, provenite din import, plata se face la momentul
înregistrării declaraţiei vamale de import.
Art. 213: Regimul
documentelor fiscale pierdute, distruse sau deteriorate
(1)Agenţii
economici plătitori de accize, care au efectuat tranzacţii cu produse
supuse accizelor prin documente fiscale care ulterior au fost pierdute,
distruse sau deteriorate, au obligaţia ca, în termen de 30 de zile
calendaristice din momentul înregistrării pierderii, distrugerii sau deteriorării,
să reconstituie, pe baza evidenţelor contabile, accizele aferente
acestor tranzacţii.
(2)În
situaţia nereconstituirii obligaţiilor fiscale de către agentul
economic, autoritatea fiscală competentă va stabili suma acestora
prin estimare, înmulţind numărul documentelor pierdute, distruse sau
deteriorate cu media accizelor înscrise în facturile de livrare pe ultimele 6
luni de activitate, înainte de data constatării pierderii, distrugerii sau
deteriorării documentelor fiscale.
Art. 214: Declaraţiile
de accize
(1)Orice
agent economic plătitor de accize are obligaţia de a depune la
autoritatea fiscală competentă o declaraţie de accize pentru
fiecare lună, indiferent dacă se datorează sau nu plata accizei
pentru luna respectivă.
(2)Declaraţiile
de accize se depun la autoritatea fiscală competentă, de către
agenţii economici plătitori, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei la care se referă declaraţia.
CAPITOLUL III: Impozitul la ţiţeiul şi la
gazele naturale din producţia internă
(1)Pentru
ţiţeiul şi gazele naturale din producţia internă,
agenţii economici autorizaţi, potrivit legii, datorează
bugetului de stat impozit în momentul livrării.
(2)Prin
derogare de la prevederile alin. (1), nu se datorează impozit pentru
cantităţile de ţiţei şi gaze naturale livrate cu titlu
de redevenţă.
b)pentru
gazele naturale - 7,40 euro/1.000 m3.
(4)Impozitul
datorat se calculează prin aplicarea sumelor fixe prevăzute la alin.
(3), asupra cantităţilor livrate.
(5)Momentul
exigibilităţii impozitului la ţiţeiul şi la gazele
naturale din producţia internă intervine la data efectuării
livrării.
Sunt scutite de
plata acestor impozite cantităţile de ţiţei şi gaze
naturale din producţia internă, exportate direct de agenţii
economici producători.
(1)Orice
agent economic, plătitor de impozit la ţiţeiul şi la gazele
naturale din producţia internă, are obligaţia de a depune la
autoritatea fiscală competentă o declaraţie de impozit pentru
fiecare lună, indiferent dacă se datorează sau nu plata
impozitului pentru luna respectivă.
(2)Declaraţiile
de impozit se depun la autoritatea fiscală competentă de către
agenţii economici plătitori, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei la care se referă declaraţia.
CAPITOLUL IV: Dispoziţii comune
Art. 218: Conversia
în lei a sumelor exprimate în euro
Valoarea în lei a
accizelor şi impozitelor datorate bugetului de stat, stabilite potrivit
prezentului titlu în echivalent euro pe unitatea de măsură, se
determină prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro la
cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României
pentru ultima zi a lunii care precede începutul trimestrului calendaristic.
Acest curs se utilizează pe toată durata trimestrului următor.
Art. 219: Obligaţiile
plătitorilor
(1)Agenţii
economici plătitori de accize şi de impozit la ţiţeiul
şi la gazele naturale din producţia internă sunt obligaţi
să se înregistreze la autoritatea fiscală competentă, conform
dispoziţiilor legale în materie.
(2)Agenţii
economici au obligaţia să calculeze accizele şi impozitul la
ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia internă,
după caz, să le evidenţieze distinct în factură şi
să le verse la bugetul de stat la termenele stabilite, fiind
răspunzători pentru exactitatea calculului şi vărsarea
integrală a sumelor datorate.
(3)Plătitorii
au obligaţia să ţină evidenţa accizelor şi a
impozitului la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia
internă, după caz, conform prevederilor din norme.
Art. 220: Decontările
între agenţii economici
(1)Decontările
între agenţii economici, furnizori de produse accizabile, şi
agenţii economici, cumpărători ai acestor produse, se vor face
integral prin unităţi bancare.
(2)Nu
intră sub incidenţa prevederilor alin. (1):
a)livrările
de produse supuse accizelor către agenţii economici care
comercializează astfel de produse în sistem en detail;
b)livrările
de produse supuse accizelor, efectuate în cadrul sistemului de compensare a
obligaţiilor faţă de bugetul de stat, aprobate prin acte normative
speciale. Sumele reprezentând accizele nu pot face obiectul compensărilor,
dacă actele normative speciale nu prevăd altfel.
CAPITOLUL V: Dispoziţii tranzitorii
(1)Prin
derogare de la prevederile art. 178 alin. (2), până la data de 1 ianuarie
2007 depozitarea uleiurilor minerale în regim suspensiv de accize este
permisă numai într-un antrepozit fiscal de producţie.
(2)Prin
derogare de la art. 192 şi 193, până la data de 1 ianuarie 2007,
livrarea uleiurilor minerale din antrepozitele fiscale de producţie se
efectuează numai în momentul în care cumpărătorul prezintă
documentul de plată care să ateste virarea la bugetul de stat a
valorii accizelor aferente cantităţii ce urmează a fi
facturată. Cu ocazia depunerii declaraţiei lunare de accize se vor
regulariza eventualele diferenţe dintre valoarea accizelor virate la
bugetul de stat de către beneficiarii produselor şi valoarea
accizelor aferente cantităţilor de uleiuri minerale efectiv livrate
de agenţii economici producători, în decursul lunii precedente.
(3)În cazul
importurilor de produse supuse marcării, potrivit prezentului titlu,
până la data de 1 ianuarie 2007, fiecare comandă de marcaje va fi
aprobată de către autoritatea fiscală competentă numai
dacă importatorul va prezenta dovada plăţii în contul bugetului
de stat a unei sume echivalente cu valoarea accizelor corespunzătoare
cantităţilor de produse pentru care s-au solicitat marcaje.