Ministerul Economiei si Comertului (MEC) este
integrator pentru Capitolul 1 – Libera circulatie a marfurilor, Capitolul 14 – Energie
si Capitolul 15 – Politica Industriala.
Negocierile pentru Capitolul 1 – Libera circulatie
a marfurilor au fost deschise la 22.03.2002 si inchise provizoriu in data de
2.06.2003. Pentru acest capitol Romania nu a solicitat perioade de tranzitie.
Negocierile pentru Capitolul 15 –
Politica industriala au fost deschise si inchise provizoriu in luna iulie 2002.
Negocierile pentru Capitolul 14 –
Energie au fost deschise in luna martie 2002 si inchise provizoriu in cadrul
Conferintei de Aderare Romania – Uniunea Europeana, desfasurata in data de
30.06.2004 la Bruxelles.
Negocierile de aderare aferente acestui capitol au
fost deosebit de complexe, vizand aspecte esentiale legate de alinierea la
legislatia comunitara in domeniu energiei si de restructurarea sectorului
energetic romanesc in vederea eficientizarii si cresterii competitivitatii
acestuia pentru integrarea sa in piata interna a Uniunii Europene.
In acest sens, masurile
intreprinse la nivel MEC au fost canalizate pe cele trei componente majore ale
Capitolului 14 – Energie, respectiv: sectorul petrolier, piata de energie si
promovarea eficientei energetice si a surselor de energie regenerabile.
Romania a solicitat si obtinut o
perioada de tranzitie de 5 ani din momentul aderarii pentru constituirea
stocurilor minime de titei si/sau produse petroliere, respectiv pana la
31.12.2011.
Pe baza legislatiei cadru
elaborate de MEC, a fost demarat procesul de constituire graduala a stocurilor
de petrol, indeplinirea angajamentelor asumate in acest sens constituind unul
din punctele forte care au permis inchiderea provizorie a negocierilor.
Armonizarea legislatiei in
domeniul eficientei energetice, precum si eforturile sustinute la nivelul MEC
si a Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei (ARCE) pentru promovarea
eficientei energetice si a surselor regenerabile de energie, reflecta
importanta acordata economisirii energiei in politica energetica nationala, in
concordanta cu preocuparile in materie la nivel european.
Principalele elemente in domeniul
pietei de energie vizeaza liberalizarea integrala a pietei energiei electrice
si gazelor naturale pana la 1.07.2007, ceea ce va conferi consumatorilor
industriali si caznici posibilitatea de a-si alege fara nici o restrictie
furnizorul. Pe aceasta baza, piata de energie va deveni complet concurentiala.
Progresele inregistrate in
procesul de aliniere in plan legislativ la cerintele pietei liberalizate de
energie au fost puternic sustinute prin masurile vizand restructurarea
sectorului, pentru ca acesta sa poata face fata presiunilor concurentiale ale
unei piete liberalizate si integrate la nivel european.
Masurile adoptate in acest sens
de MEC au condus la restructurarea tuturor companiilor din sectorul energetic
in vederea asigurarii unor structuri viabile care sa asigure mediul
concurential in sector. Separarea, conform cerintelor comunitare, a
activitatilor de baza din sector – producere, transport si distributie, precum
si restructurarea majora a SC Termoelectrica SA si a sectorului carbonifer
constituie exemplele cele mai elocvente in acest sens.
Totodata, fundamentarea
preturilor la energie pe baze economice, conform unor metodologii practicate la
nivel european, urmareste eficientizarea activitatii agetilor economici din
sector.
MEC are, de asemenea, responsabilitatea
armonizarii indeplinirii angajamentelor asumate prin documentele de pozitie. Angajamentele
asumate in cadrul negocierilor cu termen de realizare 30.06.2004 au fost
indeplinite integral.