prezentare bugetarea verde

Bugetarea verde în România

Schimbările climatice reprezintă o provocare globală care necesită o abordare orientată pe acțiuni concrete la nivel internațional, regional, național și local. În calitate de stat membru al Uniunii Europene, România s-a angajat să sprijine obiectivele UE în domeniul protecției mediului și sustenabilității.

Prin Componenta 6 - Energie - Reforma 3 - Bugetarea verde, Jalonul 123 – “Elaborarea și aplicarea unei metodologii de planificare bugetară verde” din Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR), Ministerul Finanțelor a elaborat metodologia privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde, pe care o va aplica pentru evaluarea impactului liniilor bugetare individuale asupra obiectivelor de mediu, în conformitate cu Taxonomia Uniunii Europene1 pentru activități durabile și îndrumarea tehnică „a nu prejudicia în mod semnificativ” (2021/C58/01).

Având în vedere preocupările privind mediul și clima la nivel european, cadrul legislativ național pentru bugetarea publică a fost modificat pentru a include, într-o fază-pilot, elemente de bugetare verde, cu scopul de a asigura gestionarea responsabilă a resurselor financiare care contribuie la protecția mediului și la combaterea schimbărilor climatice.

În acest context, domeniul bugetării verzi în România este reglementat prin:

  • Ordonanța de urgență a Guvernului nr.75/2024 privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde;
  • Hotărârea Guvernului nr.1074/2024 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.75/2024 privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde, precum și a Regulamentului privind organizarea, funcționarea și atribuțiile Comitetului interministerial pentru etichetarea cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale.

Procesul de etichetare a cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale respectă principiile generale, precum și obiectivele de mediu, după caz, stabilite în concordanță cu taxonomia europeană prevăzută în Normele metodologice privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1074/2024.

Procesul de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare se aplică măsurilor asociate programelor bugetare întocmite de ordonatorii principali de credite, anexă la bugetele acestora, aprobate prin legea bugetară anuală.

Cheltuielile bugetare și cheltuielile fiscale sunt evaluate din punctul de vedere al impactului asupra obiectivelor de mediu, fiind încadrate în următoarele categorii: cheltuieli "verzi", cheltuieli "maro", cheltuieli "mixte", cheltuieli "neutre", cheltuieli "neetichetate", de la efectul cel mai favorabil, respectiv "cheltuieli verzi", la efectul nefavorabil, respectiv "cheltuieli maro".

Totodată, procesul de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale este aliniat la specificul procedurilor, principiilor generale și cerințelor specifice procesului de construcție bugetară, și se elaborează în conformitate cu obiectivele de mediu prevăzute la art. 9 din Regulamentul UE 2020/852.

Cum se aplică Normele metodologice în procesul de etichetare a cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale?

Modalitatea de etichetare ține cont de aspectele multidimensionale asupra mediului prin identificarea impactului cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale asupra celor 6 obiective de mediu prevăzute în Regulamentul UE 2020/852, și anume: atenuarea schimbărilor climatice, adaptarea la schimbările climatice, utilizarea durabilă și protecția resurselor de apă și a celor marine, tranziția către o economie circulară, prevenirea și controlul poluării și protecția și refacerea biodiversității și a ecosistemelor.

În funcție de scorurile acordate pentru fiecare dintre obiectivele de mediu prevăzute în Regulamentul UE 2020/852, se va acorda o etichetă pentru cheltuielile bugetare și cheltuielile fiscale analizate.

Rezultatele etichetării:

Pe baza scorului acordat pentru fiecare obiectiv de mediu, cheltuielile bugetare și cheltuielile fiscale sunt etichetate în funcție de impactul acestora asupra fiecăruia dintre cele 6 obiective de mediu, după cum urmează:
a) cheltuială verde/favorabilă, dacă culorile acordate pentru cele 6 obiective de mediu au fost toate verzi, orice nuanță, sau o combinație între orice nuanță de verde și gri;
b) cheltuială maro/nefavorabilă, dacă culorile acordate pentru cele 6 obiective de mediu au fost toate maro sau o combinație între maro și gri;
c) cheltuială neutră, dacă culorile acordate pentru cele 6 obiective de mediu au fost toate gri;
d) cheltuială mixtă, dacă printre culorile acordate pentru cele 6 obiective de mediu se regăsește și culoarea verde, orice nuanță, și culoarea maro.

În cazul în care o cheltuială nu se regăsește în niciuna dintre situațiile detaliate mai sus, rezultă că nu se poate acorda o etichetă, deoarece impactul acesteia asupra mediului nu poate fi evaluat corect, sau nu se poate ajunge la un consens, având în vedere stadiul actual al cunoștințelor științifice sau lipsa datelor disponibile, și, drept urmare, se consideră o cheltuială neetichetată.

Etapele implementării:
1. Desemnarea membrilor în cadrul Comitetului interministerial și a Secretariatului tehnic;
2. Elaborarea memorandumurilor de către Ministerul Finanțelor, conform prevederilor Ordonanței de urgență nr. 75/2024:

  • memorandum privind aspectele tehnice și organizatorice ale fazei-pilot;
  • memorandum privind prioritizarea ministerelor de resort care vor participa în faza-pilot.

3. Completarea și finalizarea primei etichetări a cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale;
4. Publicarea primului Raport privind rezultatele etichetării cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale.

Unde se pot depune propunerile de etichetare?

Propunerile de etichetare, împreună cu documentele atașate se depun, pe baza unei cereri de înaintare, în format electronic, la adresele de email: registratura@mfinante.gov.ro și bugetare.verde@mfinante.gov.ro.

Informațiile privind completarea propunerilor de etichetare și a cererii se regăsesc în cadrul Anexei nr.1 Norme metodologice de punere în aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2024 privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde, aprobate prin Hotărârea nr.1074 din 28 august 2024.

Pentru o bună înțelegere a tuturor obligațiilor incidente domeniului bugetare verde, în vederea respectării reglementărilor la nivel european și național din acest domeniu, se pot adresa întrebări la adresa de email a Secretariatului tehnic: bugetare.verde@mfinante.gov.ro.


1. Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2088 instituie o înțelegere unitară a activităților economice durabile din punct de vedere al mediului în Uniunea Europeană

legislatie bugetarea verde

La nivel european, legislație care reglementează domeniul bugetarea verde

La nivel național, legislația care reglementează etichetarea cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale

  • Ordonanța de urgență a Guvernului nr.75/2024 privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde.
  • Hotărârea Guvernului nr.1074/2024 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.75/2024 privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde, precum și a Regulamentului privind organizarea, funcționarea și atribuțiile Comitetului interministerial pentru etichetarea cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale.

Exemple de bune practici privind implementarea în domeniul bugetarea verde
Metodologia implementată de Franța privind etichetarea cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale, care a reprezentat un punct de plecare în ceea ce privește implementarea bugetării verde în România. 

Bugetarea verde în UE  

Bugetarea verde presupune utilizarea instrumentelor de elaborare a politicilor bugetare pentru a sprijini și a promova obiectivele UE în domeniul mediului și al dezvoltării durabile.

Rapoarte bugetare verde

Rapoarte privind rezultatele etichetării cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale