Asset Publisher

12.01.2021
Ministerul Finanțelor continuă protejarea veniturilor populației și sprijinirea companiilor afectate de Covid-19 și a angajaților acestora

Ministerul Finanțelor a decis că persoanele fizice sau juridice care au contractat împrumuturi pentru rate de capital, dobânzi şi comisioane, pot solicita suspendarea plății ratelor scadente aferente acestor împrumuturi. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor continuă protejarea veniturilor populației și sprijinirea companiilor afectate de Covid-19 și a angajaților acestora »


08.01.2021
Temele de discuție dintre ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, și comisarul european pentru buget și administrație, Johannes Hahn

Ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, a avut vineri, 8 ianuarie 2021, o videoconferință cu Johannes Hahn, comisarul european pentru buget și administrație, continuând astfel seria discuțiilor inițiate cu oficialii europeni.Discuția a avut loc în contextul adoptării legislației orizontale aferente acordului asupra Cadrului Financiar Multianual 2021-2027 și pachetului de redresare Next Generation EU (NGEU), agreat în cadrul Consiliului UE în 17 decembrie. Din același pachet face parte și Decizia privind resursele proprii ale Uniunii Europene (ORD) pentru perioada 2021-2027, care va trebui ratificată de statele membre, potrivit propriilor prevederi constituționale, pentru a permite accesarea fondurilor aferente instrumentului NGEU.În cadrul discuțiilor, comisarul Hahn a oferit mai multe detalii privind data când statele membre ar putea primi prefinanțarea aferentă proiectelor din Planul Național de Redresare și Reziliență. Comisia Europeană estimează că prefinanțarea va putea fi pusă la dispoziția statelor membre până în vara acestui an, în funcție de evoluțiile și eforturile statelor membre de a finaliza planurile naționale. Conform acordului agreat între Consiliul UE și Parlamentul European, prefinanțarea reprezintă 13% din anvelopa financiară disponibilă pentru fiecare stat.De asemenea, în cadrul discuțiilor s-a dezbătut și aspectul privind ocuparea posturilor din cadrul instituțiilor europene, conform criteriului geografic, la nivel de top și middle management. Comisarul Hahn l-a asigurat pe ministrul finanțelor de sprijinul său în acest demers.Cei doi oficiali au discutat, de asemenea, aspecte privind calendarul și principalele elemente ale noilor propuneri de resurse proprii, pe care Comisia Europeană intenționează să le prezinte până în iunie a.c.Ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, a subliniat că, pentru România, în contextul actual, este esențial ca orice propunere de nouă resursă proprie să asigure o povară echitabilă între statele membre, pe baza nivelului de dezvoltare al acestora.Ambele părți au apreciat că elementul crucial este asigurarea unor fluxuri financiare constante, care să asigure o bună implementare a pachetului de redresare.Cei doi oficiali au agreat o întâlnire în luna februarie la Bruxelles. citeste mai multAboutTemele de discuție dintre ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, și comisarul european pentru buget și administrație, Johannes Hahn »


08.01.2021
Ministerul Finanțelor a decis menținerea unor facilități fiscale avantajoase

Contribuabilii, care aveau datorii la buget în 31 martie 2020, pot cere anularea dobânzilor și a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale până la 31 martie 2021, inclusiv, termen care a fost prelungit prin OUG nr.226/2020. Debitorii care doresc să beneficieze de amnistierea fiscală prevăzută de OUG nr.69/2020 trebuie să achite integral obligațiile fiscale principale restante la data de 31 martie 2020 până la data depunerii cererii pentru anulare, să achite integral obligațiile fiscale principale şi accesorii restante exceptate de la amnistia fiscală şi să depună toate declarațiile fiscale obligatorii completate corect și conform cu realitatea. O altă facilitate fiscală menținută de Ministerul Finanțelor până la 31 martie 2021, inclusiv, este eşalonarea simplificată, acordată pentru sume de peste 500 de lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv 5.000 de lei, în cazul persoanelor juridice, dispusă prin OUG nr. 181/2020. Contribuabilii care doresc să beneficieze de această facilitate fiscală trebuie să solicite acest lucru până la 31 martie 2021, să fi depus toate declarațiile fiscale obligatorii completate corect și conform cu realitatea, să-și fi plătit toate obligațiile bugetare restante la data declarării stării de urgență, să nu se afle în procedura insolvenței sau în dizolvare sau să i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară. Pot beneficia de eșalonarea simplificată și debitorii care beneficiază deja de eșalonare la plată, conform Codului de procedură fiscală. Eșalonarea simplificată presupune plata unei dobânzi de 0,01% pe zi de întârziere, jumătate din dobânda uzuală prevăzută de Codul de procedură fiscală, fără constituirea de garanții. De asemenea, prin același act normativ, sfera obligațiilor principale restante pentru care contribuabilii pot beneficia de mecanismul restructurării prevăzut în OG nr. 6/2019 se extinde și la cele restante în perioada 31 iulie-31 decembrie 2020. Celelalte termene prevăzute în OG nr. 6/2020 rămân neschimbate (termenul-limită pentru notificarea intenției de a beneficia de acest tip de restructurare a obligațiilor fiscale este 31 martie 2021, iar cel pentru cererea de restructurare este 30 iunie 2021). citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor a decis menținerea unor facilități fiscale avantajoase »


07.01.2021
Seria discuțiilor dintre ministrul finanțelor, Alexandru Nazare și oficialii europeni a fost deschisă astăzi cu vicepreședintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a avut astăzi o primă discuție cu vice-președintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, principalele teme abordate fiind legate de situația bugetară a României, precum și de prioritățile strategice avute în vedere de către guvern pentru relansarea economică în perioada următoare. citeste mai multAboutSeria discuțiilor dintre ministrul finanțelor, Alexandru Nazare și oficialii europeni a fost deschisă astăzi cu vicepreședintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis »


30.12.2020
Ministerul Finanțelor vine în sprijinul persoanelor afectate de pandemia COVID-19 prin prelungirea amânării ratelor, dobânzilor și comisioanelor pentru o perioadă de maximum 9 luni

 Actul normativ aprobat astăzi în ședința de guvern continuă măsura pusă la dispoziția contribuabililor în primăvară prin crearea posibilității suspendării plății ratelor de capital, dobânzilor și comisioanelor pentru o perioadă de maximum 9 luni. Perioada maximă pentru suspendare este de 9 luni, atât pentru creditele pentru care s-a obținut deja suspendarea obligatiilor de plată, cât și pentru cele pentru care nu s-a aplicat această facilitate. Perioada maximă de 9 luni include și perioada pentru care au fost suspendate creditele în baza OUG 37/2020, a unui moratoriu non-legislativ sau în ambele cazuri. Măsura are scopul de a susține conformarea la plată, pentru contribuabilii aflați în dificultate generată de lipsa de lichidități financiare, ca urmare a crizei provocate de pandemia COVID-19.Solicitările pentru suspendarea plății obligațiilor pot fi transmise instituțiilor bancare și non-bancare până la data de 15 martie 2021, cererea este analizată și se va emite o decizie până cel tarziu la 31 martie 2021.Pot beneficia de aceste facilități, debitorii care au încheiat un contract pentru obţinerea unui credit care nu a ajuns la maturitate şi pentru care creditorul nu a declarat scadenţa anticipată, la data de 31 decembrie 2020, inclusiv și nu înregistrează restanțe la data solicitării.De asemenea, debitorii trebuie să declare pe propria răspundere scăderea veniturilor/a încasărilor cu minim 25% din ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată prin raportare la perioada similară anilor 2019/2020, după caz.Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice pentru care cererea de suspendare a obligațiilor de plată a fost formulată până pe 15 iunie 2020 potrivit legii, cu termen de încheiere a perioadei de amânare anterior intrării în vigoare a prezentei act normativ, suspendarea obligatiilor de plată complementar până la maximum 9 luni, se aplică prin cumularea creanței/restului de creanță aferent/e dobânzilor calculate în prima perioadă suspendaă potrivit OUG nr.37/2020 cu creanța aferentă dobânzilor calculate pentru a doua perioadă suspendată. La creanța astfel rezultată dobânda este 0% și plata de către debitor a acestei creanțe se va face esșalonat în 60 de rate lunare egale începând cu luna imediat următoare încheierii celei de-a doua perioade de amânare.Informații de background: Soldul total al creditelor pentru care au fost aprobate solicitări de amânare la plată până la finalul lunii septembrie 2020, în contextul epidemiei COVID-19, se ridică la 42,9 miliarde de lei și au fost acordate unui număr de aproximativ 558.000 de debitori, cuantumul acestor credite reprezentând 14,7% din totalul creditelor acordate de către sectorul bancar. Din totalul de 42,9 miliarde de lei reprezentând creditele amânate prin moratoriul legislativ și cele non-legislative, 32,4 miliarde de lei reprezintă sumele amânate prin moratoriul legislativ (OUG 37/2020) și 10,5 miliarde de lei prin moratoriile non-legislative.Dobânda datorată de debitori corespunzătoare sumelor scadente a căror plată este suspendată se capitalizează la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plăteşte eşalonat pe durata rămasă până la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare. Prin excepție, pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit şi reprezintă o creanţă distinctă şi independentă în raport cu celelalte obligaţii izvorâte din contractul de credit. La această creanţă dobânda este 0% şi plata de către debitor a acestei creanţe se va face eşalonat, în 60 de rate lunare egale, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de amânare. Statul român garantează în procent de 100% dobânda aferentă perioadei de suspendare pentru creditele ipotecare contractate de persoanele fizice. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor vine în sprijinul persoanelor afectate de pandemia COVID-19 prin prelungirea amânării ratelor, dobânzilor și comisioanelor pentru o perioadă de maximum 9 luni »


23.12.2020
Românii pot investi în titlurile de stat Tezaur și în luna ianuarie 2021

 Ministerul Finanțelor Publice emite, începând cu 4 ianuarie 2021, 3 noi emisiuni de titluri de stat în cadrul Programului Tezaur, cu maturități de 1, 3 și 5 ani și dobânzi de 3,25%, 3,5% și 3,75%. Titlurile de stat pot fi cumpărate:Între 4-27 ianuarie de la unitățile Trezoreriei Statului;Între 4-25 ianuarie prin Compania Națională Poșta Română pentru mediul rural și 4-26 ianuarie pentru mediul urban prin Compania Națională Poșta Română.Titlurile de stat sunt în forma dematerializată şi au valoare nominală de 1 leu. Dobânda este plătită la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans. Un investitor poate efectua una sau mai multe subscrieri în cadrul unei emisiuni.Sunt eligibile persoanele fizice care au împlinit vârsta de 18 ani la data efectuării subscrierii. A fost eliminată plafonarea sumelor care pot fi investite de persoanele fizice în cadrul acestor emisiuni.Investitorii au posibilitatea anulării subscrierilor deja efectuate prin depunerea unei cereri doar în perioada de subscriere.În cazul decesului, dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat se transferă moștenitorilor, care prezintă documentele legale ce le atestă calitatea.Alternativa de economisire a Ministerului Finanțelor Publice se bucură de un interes crescut al românilor, veniturile/câștigurile aferente fiind neimpozabile.Fondurile obținute de Ministerul Finanțelor Publice în calitate de emitent, ca urmare a emisiunii de titluri de stat, vor fi utilizate pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice.Prospectul de emisiune și orice eventuale modificări ale acestuia vor fi publicate pe: www.mfinante.gov.ro (secțiunea Datorie publică), www.comunicatii.gov.ro, www.posta-romana.ro. citeste mai multAboutRomânii pot investi în titlurile de stat Tezaur și în luna ianuarie 2021 »


11.12.2020
Schema de ajutor de stat 332/2014, prin care sunt finanțate cheltuielile cu salariile pentru investițiile noi, a fost redeschisă

Ministerul Finanţelor Publice anunță mediul de afaceri că se pot depune cereri pentru finanțare în baza H.G.nr.332/2014 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea investiţiilor noi, care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă.Obiectivul schemei de ajutor de stat este dezvoltarea regională prin realizarea de investiții care determină crearea a minim 100 de locuri de muncă și încurajarea participării active a întreprinderilor la reducerea decalajelor economice dintre regiuni şi redresarea economiei româneşti. În cadrul schemei sunt finanțate cheltuielile salariale înregistrate pe o perioadă de 2 ani consecutivi, ca urmare a creării de noi locuri de muncă. Se acordă sume sub formă de granturi, de la bugetul de stat, pentru cheltuieli eligibile de natura costurilor salariale. În anul 2020, pentru ambele scheme de ajutor de stat administrare de M.F.P. (instituite în baza H.G. nr.332/2014 și H.G. nr. 807/2014) a fost alocat un buget de 1,5 miliarde lei.În luna august, prin Hotărârea de Guvern nr.598/2020 a fost revizuită această schemă, pentru creșterea accesibilității companiilor la finanțarea investițiilor cu ajutor de stat.Principalele modificări prevăd: - prelungirea până în anul 2023 a perioadei în care se pot emite acorduri pentru finanţare;- prelungirea până în anul 2028 a perioadei în care se poate efectua plata ajutorului de stat;- eliminarea condiției privind angajarea de lucrători defavorizați;- introducerea posibilității demarării proiectului de investiții după depunerea cererii pentru finanțare;- eliminarea obligativității operatorului economic de a nu înregistra debite restanțe la bugetul general consolidat al statului la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare, această obligație rămânând valabilă la momentul plății ajutorului de stat;- eliminarea evaluării cererilor de acord pentru finanţare în 2 etape în vederea simplificării procedurii de evaluare;- stabilirea unui termen de 6 luni de la emiterea acordului pentru finanţare pentru asigurarea surselor de finanţare şi demonstrarea situaţiei juridice a locaţiei, având în vedere că procesul de perfectare a documentelor juridice în contextul actual poate întârzia depunerea cererii de acord pentru finanţare;- flexibilizarea condiţiilor pe care trebuie să le ȋndeplinească ȋntreprinderile ȋn activitate, respectiv eliminarea condiției privind rentabilitatea cifrei de afaceri;- posibilitatea modificării locației/locațiilor, precum și a locurilor de muncă aferente acestora în aceeași regiune;- flexibilizarea procedurii de plată a ajutorului de stat, prin eliminarea condițiilor referitoare la numărul maxim de cereri care se pot depune într-un an calendaristic.Principalele criterii de eligibilitate și condiții obligatorii: Investițiile realizate trebuie să fie considerate investiții inițiale sau investiții inițiale în favoarea unei activități economice noi.Compania nu intră în categoria ”întreprinderilor în dificultate”, definite conform art. 2 alin. (18) din Regulament. Astfel, nu sunt eligibile întreprinderile care se află în cel puțin una dintre următoarele situații:- în ultimul an fiscal jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate;- raportul datorii/capitaluri proprii este mai mare de 7,5;- capacitatea de acoperire a dobânzilor calculate pe baza EBITDA se situează sub valoarea de 1 (în cazul întreprinderilor mari).Nu se află în procedură de executare silită, insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activităţii.Nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare.Nu au efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția.Este demonstrat efectul stimulativ al ajutorului.Cheltuielile eligibile sunt costurile salariale înregistrate pe o perioadă de 2 ani consecutivi aferente noilor locuri de muncă create ca urmare a realizării de investiţii, ce includ salariul brut și contribuțiile obligatorii.Cererile de acord pentru finanțare, însoțite de documentele justificative, se transmit la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice, Bd. Libertăţii nr. 16, sector 5, București, menţionându-se pe documentație: „Unitatea de implementare a schemei de ajutor de stat instituită prin H.G. nr. 332/2014”.Toate informațiile privind condițiile ce trebuie îndeplinite în vederea obținerii finanțării și modul de completare a documentelor necesare se regăsesc la secțiunea Ajutor de stat – H.G. nr. 332/2014. Orice întrebări, sesizări şi solicitări de clarificări referitoare la prevederile acestui mecanism de finanțare pot fi adresate prin intermediul platformei dedicate, aflată la dispoziţia operatorilor economici la rubrica - Formular întrebări. citeste mai multAboutSchema de ajutor de stat 332/2014, prin care sunt finanțate cheltuielile cu salariile pentru investițiile noi, a fost redeschisă »


05.12.2020
Standard & Poor’s reconfirmă ratingul de țară al României și perspectiva negativă

 Agenția de rating Standard & Poor's a reconfirmat rating-ul suveran aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/A-3 pentru datoria pe termen lung și scurt în monedă locală și valută, precum si perspectiva negativă.Decizia agenției de rating are la bază nivelul moderat al datoriei publice și al datoriei externe, dar și convingerea că guvernul care va fi numit după alegerile generale din decembrie anul curent va reduce dezechilibrele fiscale si va continua să ofere un sprijin fiscal amplu care să încurajeze redresarea economică în 2021.În opinia Standard & Poor’s, deciziile privind politica fiscală din ultimii ani reprezintă motivul erodării sustenabilității finanțelor publice în România. Pe de altă parte, agenția a remarcat efortul actualului guvern de a răspunde pandemiei COVID-19 prin adoptarea unui pachet de măsuri fiscale și economice, a cărei amploare a fost estimată la 3% din PIB, destinat protejării companiilor și a locurilor de muncă.Standard & Poors anticipează o revenire a economiei începând de anul viitor și o reluare a creșterii PIB cu 4% în anul 2021. De asemenea, agenția estimează că economia României va reveni la nivelul din anul 2019 începând cu 2022."Anunțul Standard & Poor's este o dovadă în plus că Guvernul actual a luat măsurile necesare și corecte pentru combaterea efectelor socio-economice ale crizei declanșate de pandemia COVID-19, precum și pentru asigurarea unor finanțe publice sustenabile. Prioritățile Ministerul Finanțelor Publice, în perioada imediat următoare, rămân implementarea măsurilor de sprijin pentru diminuarea efectelor negative ale actualei crize sanitare fără precedent precum și adoptarea măsurilor necesare pentru relansarea rapidă a economiei României", a declarat Florin Cîțu, ministrul Finanțelor Publice.Agenția consideră că factorii principali care ar putea contribui la îmbunătățirea perspectivei sunt asigurarea de către viitorul guvern a unei consolidări fiscale reale, care să conducă la stabilizarea finanțelor publice și a poziției externe a României. citeste mai multAboutStandard & Poor’s reconfirmă ratingul de țară al României și perspectiva negativă »


02.12.2020
România a atras 2,5 miliarde euro de pe piețele externe de capital la costuri atractive

România a atras 2,5 miliarde euro de pe piețele externe de capital la costuri atractiveEmisiunea de euroobligațiuni lansată în data de 24 noiembrie 2020 de Ministerul Finanțelor Publice s-a bucurat de un interes extrem de mare din partea investitorilor, ceea ce reconfirmă statutul de emitent important a României în zona Europei Centrale și de Est.Tranzacția a marcat și o serie de performanțe notabile în istoria emisiunilor realizate de România pe piețele externe de capital:Randamentul de 1,468% aferent tranșei de 9 ani este cel mai scăzut randament oferit vreodată de România pentru o emisiune denominată în euro;Obținerea de prime negative de emisiune pentru ambele tranșe prin cea mai importanta reducere de cost fata de valorile de la anunțul lansării emisiunii;A doua cea mai mare cerere (după tranzacția din luna mai, anul curent) înregistrată vreodată la o emisiune denominată în euro din partea investitorilor înainte de stabilirea costului final al emisiunii (cu ordine de peste 12 miliarde de euro), dar și la închiderea tranzacției, când nivelul cererii s-a menținut la un nivel record, de 11,6 miliarde euro."Cu toate că trecem printr-o perioadă extrem de dificilă, marcată de extinderea pandemiei COVID-19, prin succesul înregistrat de această ultimă tranzacție din 2020, România a dovedit că se bucură în continuare de o încredere sporită din partea comunității internaționale a investitorilor. Împrumutul contractat va fi utilizat pentru acoperirea nevoilor de finanțare în creștere, rezultate din deficitul bugetar și volumul refinanțării datoriei publice, dar și pentru prefinanțarea nevoilor din anul 2021. Prioritățile actualului Guvern rămân combaterea efectelor sanitare și sociale negative generate de criza coronavirusului SARS-CoV-2, precum și relansarea economică a României.", a declarat Vasile-Florin Cîțu, ministrul Finanțelor Publice.Valoarea totală a emisiunii este de 2,5 miliarde euro, cu o subscriere finală de 11,6 miliarde EUR, prin participarea unui număr de peste 650 de investitori. Fondurile aferente acestei tranzacții au fost încasate miercuri, 2 decembrie, anul curent.Emisiunea a fost realizată în două tranșe, din care 1 miliard euro cu maturitatea de 9 ani, cu un randament de 1.468% și o rată de dobândă de 1.375% pe an și 1,5 miliarde euro cu maturitatea de 20 ani, cu un randament de 2,650% și o rată de dobândă de 2,625% pe an.Strategia de execuție a emisiunii a permis reducerea graduală a costurilor, pe fondul unei suprasubscrieri masive pentru cele două tranșe. Față de valorile cu care au fost lansate inițial în piață cele două tranșe, de 210 puncte de bază peste cotația de referință Mid-Swap pentru maturitatea de 9 ani și randamentul de 3,00% pentru maturitatea de 20 ani, costurile au fost reduse cu 35 puncte de bază pentru fiecare tranșă, obținându-se în final prime negative de emisiune de 5 puncte de bază atât pentru maturitatea de 9 ani, cât și pentru maturitatea de 20 ani.Baza investițională a tranzacției a fost diversificată atât din punct de vedere geografic, cât și din punct de vedere al tipurilor de investitori. În ambele tranșe se observă preponderența investitorilor de tip “real money”, respectiv fonduri de active administrate privat și bănci comerciale și participarea în proporție de peste 50% a marilor investitori activi pe piețele internaționale de capital din SUA, Marea Britanie și Germania în ambele tranșe.În ceea ce privește distribuția geografică a investitorilor, pentru maturitatea de 9 ani (cu scadență la 2 decembrie 2029), aceasta a fost următoarea: SUA 27%, Marea Britanie 19%, România 19%, Germania 9%, restul CEE 7%, Țările Nordice 5%, Austria și Elveția 5%, Franța 3%, Europa de Sud 3%, Benelux 2% și Asia 1%. Pentru maturitatea de 20 ani, distribuția geografică a investitorilor a fost următoarea: Marea Britanie 43%, SUA 18%, România 11%, Germania 5%, Austria și Elveția 5%, Țările Nordice 4%, Franța 3%, restul CEE (exclusiv România) 3%, Europa de Sud 3%, Benelux 3%, Asia 1% și restul regiunilor 1%.Distribuția pe categorii de investitori pentru maturitatea de 9 ani a fost preponderent către fonduri de active administrate privat, respectiv 67%, 22% către bănci comerciale și private, 5% către fonduri de pensii și companii de asigurări, 3% instituțiilor oficiale și băncilor centrale, respectiv 3% fondurilor de investiții. Pentru maturitatea de 20 ani, distribuția în funcție de tipul investitorilor a fost următoarea: fonduri de active administrate privat 75%, fonduri de pensii și companii de asigurări 9%, bănci comerciale și private 7%, fonduri de investiții 5%, instituții oficiale și bănci centrale 3%, alții 1%. Tranzacția a fost intermediată de către Citigroup Global Markets Limited, Erste Group Bank AG, ING Bank N.V. , J.P. Morgan Securities plc și UniCredit Bank AG. citeste mai multAboutRomânia a atras 2,5 miliarde euro de pe piețele externe de capital la costuri atractive »


24.11.2020
Programul TEZAUR continuă și în luna noiembrie

Românii pot subscrie începând de marți, 17 noiembrie 2020, pentru noi emisiuni de titluri de stat destinate exclusiv populației în cadrul Programului Tezaur, cu maturități de 1, 2 și 3 ani. Perioada de subscriere se va încheia pe data de 14 decembrie 2020. Aceste emisiuni reprezintă o alternativă de economisire avantajoasă pentru români, având în vedere că veniturile provenind din dobânzi sunt neimpozabile. citeste mai multAboutProgramul TEZAUR continuă și în luna noiembrie »


31.10.2020
MFP dezvoltă în premieră aplicații de mobil pentru SPV și extinde accesul la arhiva online, prin co finanțare europeană de 9 milioane euro

Ministerul Finanțelor Publice a semnat în luna septembrie co-finanțare europeană în sumă de 43 milioane lei (9 milioane euro) pentru două proiecte prin care va fi optimizat accesul la Spațiului privat virtual (SPV) de pe dispozitive mobile și se va optimiza arhiva pentru eliberarea documentelor instituției prin intermediul portalului citeste mai multAboutMFP dezvoltă în premieră aplicații de mobil pentru SPV și extinde accesul la arhiva online, prin co finanțare europeană de 9 milioane euro »


31.10.2020
Înregistrare prin sistem video în SPV și plata cu cardul pentru 30 de impozite și contribuții

Înregistrare prin sistem video în SPV și plata cu cardul pentru 30 de impozite și contribuțiiPersoanele înregistrate în Spațiul Privat Virtual vor putea face plata obligațiilor fiscale la buget direct cu cardul bancar prin interconectarea cu ghișeul.ro, soluție care va permite achitarea a peste 30 de impozite și contribuții.Totodată, Ministerul Finanțelor Publice implementează înrolarea în SPV cu ajutorul identificării în sistem video a persoanelor sau reprezentanților unor companii sau entităţi fără personalitate juridică.În spațiul virtual, la accesarea serviciului “Plata obligațiilor fiscale”, se va afișa pagina de pornire, în care trebuie ales CNP-ul pentru care se dorește plata. În cazul persoanelor care se autentifică în SPV cu NPOTP (nume, parola si OTP), în listă apare doar CNP-ul titularului de cont.La apăsarea butonului ”Afișare obligații restante”, se afișează lista obligațiilor ce pot fi plătite prin platforma ghiseul.ro, și care cuprinde peste 30 de poziții, de la impozitul pe venituri, la contribuții, accize colectate și până la plata unor penalități.La apăsarea butonului „Plătește”, utilizatorul va fi direcționat către serviciul de plată online al platformei ghiseul.ro, unde are de bifat căsuța „Aprob plata și sunt de acord cu termenii și condițiile de utilizare” si butonul „PLATESTE”. Din această pagină nu mai există posibilitatea întoarcerii la serviciul disponibil în SPV.În același timp, populația va avea opțiunea să se înregistreze online în SPV printr-o verificare video în baza documentelor transmise și/sau informaţiilor comunicate pe baza acordului privind prelucrarea datelor cu caracter personal.Dacă informaţiile referitoare la datele de identificare ale persoanei juridice, ale entităţii fără personalitate juridică sau ale persoanei fizice sunt validate, dar informaţiile referitoare la calitatea de reprezentant sau calitatea de împuternicit nu se pot verifica ori informaţiile furnizate sunt insuficiente sau din verificarea documentelor justificative prezentate opțional rezultă că acestea conțin date incomplete sau incorecte, se notifică solicitantul la adresa personală de e-mail, în termen de 5 zile de la înregistrare, cu privire la completarea informațiilor sau cu privire la faptul că aprobarea cererii de înregistrare se face la ghişeu ori prin identificare vizuală online.În cazul în care aprobarea cererii de înregistrare se face prin identificarea vizuală online, organul fiscal inițiază procesul de recunoaștere prin sistem video cu persoana care a desemnat sau împuternicit solicitantul, în scopul confirmării calității atribuite acestuia. În acest sens, organul fiscal notifică atât solicitantul, cât și entitatea care l-a desemnat/împuternicit la adresele de e-mail, completate în cererea de înregistrate, în termen de 5 zile de la înregistrare.După aprobarea cererii de înregistrare prin identificare vizuală online, reprezentantul legal/reprezentantul desemnat/împuternicitul utilizează sistemul video oferit pe platforma informatică dedicată. În această situație, persoana fizică trebuie să se programeze online, prin intermediul aplicației disponibile pe site-ul ANAF selectând data și ora la care este disponibilă pentru a fi inițiată procedura de identificare vizuală online.În cazul în care identificarea vizuală online s-a realizat cu succes, se procedează la aprobarea cererii și se transmite un mesaj contribuabilului pe adresa personală de e-mail.Instrucțiuni de uitilizare SPV citeste mai multAboutÎnregistrare prin sistem video în SPV și plata cu cardul pentru 30 de impozite și contribuții »


31.10.2020
Contribuabilii care au depus Declarația unică înainte de intrarea în vigoare a OUG nr.69/2020 și au efectuat plata parțială sau integrală a obligațiilor fiscale, pot beneficia de bonificații, prin depunerea unei declarații rectificative

Contribuabilii care au depus Declarația unică înainte de intrarea în vigoare a OUG nr.69/2020 - formular care nu prevede acordarea bonificațiilor și au efectuat plata parțială sau integrală a obligațiilor fiscale, pot beneficia de bonificații, prin depunerea unei declarații rectificative - formular actualizat în format simplificat în acord cu noile prevederi, până la data de 30 iunie 2020 inclusiv.În acest caz, contribuabilii beneficiază de bonificația de 10%, indiferent de modalitatea de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice inițială, dacă depun declarația rectificativă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă și efectuează plata obligațiilor fiscale anuale datorate pentru anul 2019 integral, până la data 30 iunie 2020, inclusiv.Pentru sumele achitate în plus față de obligațiile fiscale de plată aferente anului 2019, inclusiv plățile de până la data depunerii declarației sau a declarației rectificative, după caz, se aplică în mod corespunzător prevederile art.167 sau 168, după caz, din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.Guvernul României a aprobat propunerea Ministerului Finanțelor Publice de a acorda bonificații de 10% tuturor persoanelor care depun prin mijloace electronice de transmitere la distanţă Declarația unică și plătesc integral impozitul pe venit și contribuțiile sociale aferente veniturilor/câștigurilor obținute în 2019, până la 30 iunie, prin Ordonanța de urgență nr. 69/2020 din 14 mai 2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale.La începutul acestui an, Guvernul a aprobat propunerea MFP de a prelungi termenul de depunere a formularului 230 de la 15 martie până la data de 25 mai, termen care a fost din nou prelungit până la data de 30 iunie.Ordonanța de urgență nr. 69/2020 reglementează patru tipuri de facilități fiscale și acoperă toate situațiile cu care se pot confrunta contribuabilii:Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 martie 2020 inclusiv, în cazul contribuabililor care la această dată au în sold atât obligații bugetare accesorii, cât și obligații bugetare principale.Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitori prin declarație rectificativă, cu scadență anterioară datei de 31 martie 2020 inclusiv.Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, dacă la această dată contribuabilii au în sold doar accesorii, iar obligațiile bugetare principale au fost stinse.Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a inspecției fiscale sau verificării situației fiscale personale, care este în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență. citeste mai multAboutContribuabilii care au depus Declarația unică înainte de intrarea în vigoare a OUG nr.69/2020 și au efectuat plata parțială sau integrală a obligațiilor fiscale, pot beneficia de bonificații, prin depunerea unei declarații rectificative »


31.10.2020
Scutiri de taxe vamale și TVA pentru importurile destinate prevenirii și combaterii COVID-19

Scutiri de taxe vamale și TVA pentru importurile destinate prevenirii și combaterii COVID-19Ministerul Finanțelor Publice a solicitat Comisiei Europene autorizarea pentru a putea aplica scutiri de taxe vamale și TVA pentru importurile destinate prevenirii și combaterii răspândirii coronavirusului COVID-19.Scutirea de taxe vamale și TVA va fi acordată pentru importurile de echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale, medicamente, efectuate de către organizații de stat, de organizații caritabile sau filantropice, aprobate de autoritățile competente, sau de agenții/organizații pentru ajutor în caz de dezastre.Bunurile importate vor fi distribuite/puse la dispoziție gratuit victimelor dezastrelor, ori pentru satisfacerea nevoilor legate de prevenirea, limitarea și combaterea răspândirii focarului COVID-19.Comisia Europeană urmează să emită decizia de aprobare la finalul acestei săptămâni. citeste mai multAboutScutiri de taxe vamale și TVA pentru importurile destinate prevenirii și combaterii COVID-19 »


31.10.2020
România a câștigat cel de-al doilea proces intentat de familia Micula și firmele controlate, care au solicitat despăgubiri de 2,36 miliarde euro

Statul român a câștigat la finalul săptămânii cel de-al doilea proces intentat de reclamanții loan Micula, Viorel Micula și cele 10 societăţi din grupul controlat de aceștia la Curtea de Arbitraj Internaţional a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii prin care au cerut României despăgubiri de 2,36 miliarde euro. citeste mai multAboutRomânia a câștigat cel de-al doilea proces intentat de familia Micula și firmele controlate, care au solicitat despăgubiri de 2,36 miliarde euro »


31.10.2020
MFP prin ANAF face un nou pas spre informatizare

Obiectivul proiectului naţional este de consolidare a capacităţii ANAF şi de a susţine iniţiativele de modernizare, prin introducerea de servicii publice electronice ce optimizează procesele decizionale orientate către mediul de afaceri, inclusiv prin implementarea unui fişier standard internaţional de control pentru operatorii economici (SAF-T). citeste mai multAboutMFP prin ANAF face un nou pas spre informatizare »


05.11.2020
Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, a prezentat principalele propuneri ale restructurării financiare

Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, a prezentat principalele propuneri ale restructurării financiare citeste mai multAboutMinistrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, a prezentat principalele propuneri ale restructurării financiare »