Asset Publisher

02.04.2024
Ministerul Finanțelor a efectuat plata tuturor titlurilor de plată emise de ANRP

Ministerul Finanțelor a virat, luni, 1 aprilie a.c., în conturile CEC Bank, suma stabilită prin 15.284 titluri de plată emise până la 31.10.2023 de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților.Astfel, au fost plătite un număr de 15.171 titluri de plată emise de ANRP în baza Legii nr.165/2013, emise în perioada 20.03.2023 – 30.10.2023, cu seriile de la 180936 la 196221 și un număr de 113 titluri de plată emise de ANRP în baza Legii nr.164/2014, emise în perioada 20.03.2023 – 26.10.2023, cu seriile de la 54214 la 54326.Precizăm că, în prezent, nu mai sunt titluri de plată emise de ANRP și neplătite de Ministerul Finanțelor.În conformitate cu prevederile legale, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data creditării contului deschis pe numele Ministerului Finanţelor, banca emite electronic recipise de consemnare specială pentru fiecare titlu de plată în parte.Informații privind numărul recipisei de consemnare aferent fiecărui titlu de plată se publică, după efectuarea plății.. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor a efectuat plata tuturor titlurilor de plată emise de ANRP »


01.04.2024
Anunț privind prelungirea perioadei de depunere a candidaturilor pentru selecția membrilor consiliului de administrație al EXIM Banca Românească S.A.

Ministerul Finanțelor, în calitate de acționar majoritar al Exim Banca Românească S.A.,anunță prelungirea perioadei de depunere a candidaturilor în cadrul procedurii de recrutare și selecție a 9 (nouă) membri ai Consiliului de administrație al Exim Banca Românească S.A., respectiv până la data de 15.04.2024Anunț privind prelungirea perioadei de depunere a candidaturilor pentru selecția membrilor consiliului de administrație al EXIM Banca Românească S.A.Anexa 1 Chestionar pentru persoanele care candidează pentru o poziție de membru al Consiliului de administrație al Exim Banca Românească S.A.Anexa 2 Declarație privind independențaAnexa 3 Declarație privind autenticitatea documentelorAnexa 4 Declarație conflict de interese citeste mai multAboutAnunț privind prelungirea perioadei de depunere a candidaturilor pentru selecția membrilor consiliului de administrație al EXIM Banca Românească S.A. »


28.03.2024
6.260 de elevi s-au înscris la finala națională a concursului european de educație financiară European Money Quiz

Peste 6.260 de elevi, cu vârsta între 13-15 ani, din 390 de școli, licee și colegii de la nivel național s-au înscris la ediția a VI-a a finalei naționale a concursului European Money Quiz organizată de Asociația Română a Băncilor în parteneriat cu Banca Naţională a României, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Ministerul Finanțelor și Institutul Bancar Român. European Money Quiz este o competiție europeană care s-a desfășurat în cadrul Global Money Week și European Money Week, în luna martie 2024, acestea fiind programe internaționale de conștientizare privind creșterea nivelului de educație financiară și digitală. În urma celor trei sesiuni organizate anul acesta în cadrul concursului național European Money Quiz, locul I a fost câștigat de elevi din București, respectiv de la Colegiul Național Spiru Haret București, Școala Gimnazială „Nicolae Labiș” București și de la Școala nr.41 București. În cadrul fiecărei sesiuni, câștigătorii locului I primesc un premiu în valoare de 3.000 lei net, câștigătorii premiului II beneficiază de 2.000 lei, iar ocupanții locului III primesc un premiu în valoare de 1.000 lei. Dintre câștigătorii locurilor I, doi elevi cu cel mai bun punctaj, de la Colegiul Național Spiru Haret București și Scoala Gimnazială „Nicolae Labiș” București, vor reprezenta România și vor concura la finala europeană a concursului de educație financiară European Money Quiz care se desfășoară la data de 19 aprilie 2024 la Bruxelles. La competiție participă peste 30 de state europene, iar câștigătorii vor primi titlul de campioni europeni ai banilor în 2024 și premii în bani. Banca Națională a României, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Ministerul Educației, Ministerul Finanțelor și Asociația Română a Băncilor realizează programe comune de educație financiară și au elaborat proiectul Strategiei Naționale de Educație Financiară ce urmează să fie aprobat până la sfârșitul trimestrului doi al acestui an. Creșterea nivelului de educaţie financiară contribuie la îmbunătăţirea rezilienței financiare a cetățenilor, a gradului de bunăstare economică individuală și la dezvoltarea economică. citeste mai multAbout6.260 de elevi s-au înscris la finala națională a concursului european de educație financiară European Money Quiz »


21.03.2024
Anunț privind selecția membrilor consiliului de administrație al Exim Banca Românească S.A.

Ministerul Finanțelor, în calitate de acționar majoritar al Exim Banca Românească S.A.,anunță declanșarea procedurii de recrutare și selecție a 9 (nouă) membri ai Consiliului de administrație al Exim Banca Românească S.A.Anunț privind selecția membrilor consiliului de administrație al EXIM Banca Românească S.A.Anexa 1 Chestionar pentru persoanele care candidează pentru o poziție de membru al Consiliului de administrație al Exim Banca Românească S.A.Anexa 2 Declarație privind independențaAnexa 3 Declarație privind autenticitatea documentelorAnexa 4 Declarație conflict de interese citeste mai multAboutAnunț privind selecția membrilor consiliului de administrație al Exim Banca Românească S.A. »


13.03.2024
Promovarea investițiilor sociale în UE, dezbătută la ECOFIN. Ministrul Marcel Boloș: „Trebuie să reconciliem nevoile sociale cu principiile economiei de piață”

Promovarea investițiilor sociale în UE, dezbătută la ECOFIN. Ministrul Marcel Boloș: „Trebuie să reconciliem nevoile sociale cu principiile economiei de piață”Miniștrii Muncii și Afacerilor Sociale din Uniunea Europeană li s-au alăturat săptămâna aceasta miniștrilor de Finanțe la reuniunea Consiliului Afaceri Economice și Financiare de la Bruxelles, pentru o dezbatere privind impactul pe care îl pot aduce investițiile sociale pentru economiile reziliente.Demnitarii au evidențiat efectele pozitive ale reformelor sociale și ale investițiilor sociale asupra creșterii economice și sustenabilității fiscale și au dat exemple de reforme sociale și de ocupare a forței de muncă adoptate recent, care au avut un impact pozitiv asupra creșterii economice. „Suntem într-un moment crucial în care trebuie să reconciliem nevoile sociale cu principiile economiei de piață. Când vine vorba de investiții sociale, trebuie să avem o abordare strategică mai inovatoare și să încercăm să identificăm echilibrul corect între politicile fiscale și cele sociale. Reformele orientate către stimularea ocupării forței de muncă și îmbunătățirea calității educației sunt elemente cheie în crearea unui mediu propice dezvoltării personale și profesionale a cetățenilor. Productivitatea și competitivitatea sunt, de asemenea, vitale pentru susținerea sustenabilității fiscale. Noi asupra acestui aspect ne concentrăm, pe construirea unei economii competitive, în care inițiativa privată și responsabilitatea individuală sunt încurajate, iar intervenția statului este eficientă și orientată către creștere și sustenabilitate”, a punctat ministrul Marcel Boloș.Evaluarea Mecanismului de Redresare și Reziliență, pe agenda ECOFINDe asemenea, agenda ECOFIN a cuprins o evaluare la jumătatea perioadei de implementare a Mecanismului de Redresare și Reziliență, cu accent pe progresele realizate până acum. Potrivit analizei, au fost deja plătite 225 mld. euro, iar aproximativ 75% din jaloanele și țintele planificate a fi atinse până la sfârșitul anului 2023, fie au fost deja evaluate de Comisia Europeană ca fiind îndeplinite în mod satisfăcător, fie sunt raportate de statele membre ca fiind finalizate. Consiliul UE va avea o dezbatere mai aprofundată pe această temă luna viitoare.În plus, Consiliul a aprobat orientările pentru bugetul UE pe 2025, care vor constitui indicații politice pentru Comisie în vederea pregătirii bugetului de anul viitor. citeste mai multAboutPromovarea investițiilor sociale în UE, dezbătută la ECOFIN. Ministrul Marcel Boloș: „Trebuie să reconciliem nevoile sociale cu principiile economiei de piață” »


26.02.2024
Tratamentul contabil aferent garanțiilor reținute de comercianți în cazul sistemului de garanţie-returnare (SGR) aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile

Tratamentul contabil aferent garanțiilor reținute de comercianți în cazul sistemului de garanţie-returnare (SGR) aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile Prevederi legale aplicabilePrin Hotărârea Guvernului nr.1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a fost stabilit cadrul legal pentru implementarea sistemului de garanţie-returnare (SGR) aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile. Referitor la garanția reținută, respectiv, restituită în contextul SGR, prezentăm în continuare prevederile relevante cuprinse în actul normativ menționat.Mai multe detalii aici citeste mai multAboutTratamentul contabil aferent garanțiilor reținute de comercianți în cazul sistemului de garanţie-returnare (SGR) aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile »


08.03.2024
Ministrul Marcel Boloș a primit vizita E.S. Nadia Calviño, președinta Grupului Băncii Europene de Investiții

Ministrul Marcel Boloș a primit vizita E.S. Nadia Calviño, președinta Grupului Băncii Europene de InvestițiiAstăzi, 8 martie, ministrul Finanțelor a avut onoarea să primească vizita doamnei Nadia Calviño, președinta Grupului Băncii Europene de Investiții (BEI), pentru o discuție despre modalitățile prin care Grupul BEI poate sprijini în continuare România prin investiții strategice.În cadrul întâlnirii, ambii lideri au subliniat importanța colaborării strânse între BEI și statele membre ale UE pentru a sprijini proiecte de investiții strategice în infrastructură, mediu și alte domenii cheie. De asemenea, s-a pus un accent deosebit pe importanța implicării sectorului privat în inițiativele de investiții, precum și pe necesitatea de a încuraja inovarea și tehnologiile verzi în cadrul acestor proiecte. <> „Rămânem pe deplin angajați să ne mobilizăm resursele acolo unde este cea mai mare nevoie de ele, sprijinind dezvoltarea țării și abordând prioritățile-cheie”, a declarat președinta Calviño.Ministrul Finanțelor a reiterat importanța colaborării strânse între statele membre și instituțiile financiare europene pentru a stimula investițiile în sectoarele prioritare, precum infrastructură, tehnologiile inovatoare și proiectele pentru dezvoltarea orașelor mici, care să contribuie la creșterea economică și la îmbunătățirea nivelului de trai pentru români. „România va continua să-și consolideze parteneriatul cu Grupul Băncii Europene de Investiții pentru implementarea reformelor și investițiilor majore, susținând proiecte strategice în agricultură, irigații, infrastructură, educație și sănătate. Ne bazăm pe BEI pentru diversificarea produselor financiare și pentru implicarea în finanțarea sectorului privat. Prin colaborarea continuă, ne propunem să promovăm inovarea și să contribuim la securitatea energetică și la tranziția către o economie durabilă și rezilientă”, a transmis ministrul Marcel Boloș.În același timp, ministrul Finanțelor a reiterat angajamentul ferm al Guvernului României de a crea un mediu propice pentru dezvoltarea și prosperitatea IMM-urilor, prin intermediul unor politici și programe care să faciliteze accesul la finanțare și să promoveze antreprenoriatul.Activitatea Grupului BEI în RomâniaÎn total, BEI a angajat finanțări de peste 19 miliarde EUR pentru 193 de proiecte din România de la începutul operațiunilor sale în țară, în 1991. Rezultatele de anul trecut includ acorduri în valoare de peste 2 miliarde EUR pentru facilitarea accesului la finanțare pentru IMM-urile și întreprinderile cu capitalizare medie din România, inclusiv din agricultură, peste 1 miliard EUR pentru energie durabilă și resurse naturale sustenabile și peste 1 miliard EUR pentru orașe și regiuni durabile.La fel ca peste tot în Europa și în lume, BEI sprijină o tranziție rapidă și justă de la combustibilii fosili. Acest lucru este necesar pentru a asigura independența energetică a Europei. De la finanțarea panourilor solare pe acoperișurile clădirilor industriale, până la instalarea stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice și a noilor capacități eoliene și solare, Grupul BEI se asigură că România va fi lider în tranziția verde.Generarea de energie nucleară sigură și curată este o componentă esențială a strategiei Europei de a-și atinge obiectivele climatice și de a elimina dependența sa de combustibilii fosili. De aceea, BEI a anunțat recent o finanțare în valoare de 145 milioane EUR pentru a sprijini construcția primei unități europene de eliminare a tritiului din România. Proiectul va contribui la protejarea mediului, precum și a sănătății și securității personalului care lucrează în instalații nucleare.Reflectând prioritățile țării și importanța conectivității între regiunile de coeziune din Europa, în 2023 a fost încheiat un acord de finanțare în valoare de 800 milioane EUR pentru un transport rutier mai sigur, inclusiv 200 milioane EUR pentru autostrada A3 și o primă tranșă de 600 milioane EUR pentru autostrada A7. Aceste operațiuni fac parte dintr-o cerere de finanțare în valoare de 4 miliarde EUR care a fost primită de bancă în 2022 pentru cofinanțarea proiectelor din sectoarele transporturilor și sănătății, susținute tot cu finanțare din partea UE (Mecanismul de redresare și reziliență și cadrul financiar multianual). citeste mai multAboutMinistrul Marcel Boloș a primit vizita E.S. Nadia Calviño, președinta Grupului Băncii Europene de Investiții »


06.03.2024
Ministrul Marcel Boloș a primit vizita E.S. Viola Amherd, președinta Confederaţiei Elveţiene

Ministrul Marcel Boloș a avut astăzi onoarea să primească vizita unei delegații a Confederaţiei Elveţiene, condusă de E.S. doamna Viola Amherd.Vizita a avut loc în contextul unei strânse colaborări între cele două state, la care Ministerul Finanțelor contribuie prin rolul de Unitate Națională de Coordonare pentru Programul de cooperare elvețiano-român, fiind considerat unul dintre actorii instituționali importanți în relația cu autoritățile din Elveția.În cadrul discuțiilor, ministrul Marcel Boloș și-a exprimat încrederea că implementarea celui de-al doilea Program de cooperare elvețiano-român va avea ca fundament aceiași piloni pozitivi ca și prima contribuție: colaborare, încredere, eficiență.Cu o alocare de 221,5 milioane franci elvețieni, sunt finanțate 11 Programe în cadrul celei de-a doua contribuții elvețiene, prin intermediul Programului de cooperare elvețiano-român, în următoarele arii: educație duală și vocațională, eficiență energetică, cercetare, finanțarea IMM-urilor, securitate și ordine publică, transport, sănătate, incluziune socială, societate civilă.De asemenea, președinta Confederației Elvețiene a exprimat aprecierea față de progresele înregistrate de România în ceea ce privește reformele economice, culminat cu reușita recentă marcată de primul Aviz Formal în cadrul unui comitet sectorial pentru aderarea la OCDE. E.S. Viola Amherd a exprimat disponibilitatea de a sprijini România în procesul de aderare la OCDE.Ambele părți au convenit să își intensifice eforturile în vederea consolidării colaborării bilaterale și să exploreze modalități concrete de a stimula schimburile economice și de a îmbunătăți climatul investițional.S-au abordat modalitățile de sprijinire a inovării și antreprenoriatului, în special în domenii precum energia verde și sănătatea. „Elveția și România se bucură de relații foarte bune în domeniul educației, cercetării și inovației, pe care trebuie să cooperăm în continuare”, a punctat Viola Amherd.La acest moment, în România sunt aproximativ 3.500 societăți comerciale cu capital elvețian, valoarea capitalului social subscris fiind echivalentul a 2.090 miliarde USD, reprezentând 3,25% din totalul capitalului subscris de investitorii străini.Domeniile economice care au atras cele mai mari investiții elvețiene sunt sectorul farmaceutic, industria materialelor de construcții, chimia şi petrochimia, IT și telecomunicații, industria aeronautică, sectorul energetic, inclusiv producția de biocombustibili și regenerabile, industria alimentară, zootehnia și sectorul imobiliar. citeste mai multAboutMinistrul Marcel Boloș a primit vizita E.S. Viola Amherd, președinta Confederaţiei Elveţiene »


29.02.2024
România a primit primul Aviz Formal în cadrul unui comitet sectorial pentru aderarea la OCDE

În cursul acestei săptămâni, OCDE a aprobat primul Aviz Formal în cadrul unui comitet sectorial, ca urmare a evaluării României în cadrul Comitetului Înalților Funcționari pentru Buget. Ministerul Finanțelor, în calitate de punct focal pentru Comitetul Înalților Funcționari pentru Buget obține astfel, primul Aviz Formal din cadrul procesului de aderare a României la OCDE.România a fost evaluată în cadrul Comitetului Înalților Funcționari pentru Buget la data de 19 decembrie 2023, reprezentarea fiind asigurată de Ministerul Finanțelor la nivel de secretar de stat, doamna Carmen Moraru, respectiv director general, doamna Ioana Burlă. „Suntem pe deplin implicați în procesul de aderare, tratăm fiecare etapă cu maximă seriozitate și suntem dornici să colaborăm cu experții OCDE pentru a ne alinia la cele mai bune politici și practici OCDE”,a declarat secretarul de stat în Ministerul Finanțelor, în debutul evaluării.Prezentarea delegației MF, în cadrul evaluării Comitetului Înalților Funcționari pentru Buget a vizat reformele întreprinse de România din perspectiva alinierii la politicile și practicile OCDE în domeniul guvernanței bugetare.Au fost punctate progresele României prin raportare la cele 4 principii cheie care ghidează evaluarea statelor candidate în cadrul Comitetului SBO:i) eficientizarea cheltuielilor, prin alocarea și realocarea eficientă a resurselor publice pe baza unor dovezi concrete;ii) capacitatea de a face față provocărilor bugetare existente și viitoare și de a aborda prioritățile politice de nivel înalt într-un mod sustenabil;iii) acuratețea și accesibilitatea cheltuielilor publice prin mecanisme clare de transparență și responsabilitate;iv) supravegherea eficientă a procesului bugetar de către parlamente și existența unor mecanisme de implicare a cetățenilor.Ministerul Finanțelor îndeplinește rol de punct focal pentru Comitetul pentru Afaceri Fiscale (CFA) și pentru Comitetul Înalților Funcționari pentru Buget (SBO). citeste mai multAboutRomânia a primit primul Aviz Formal în cadrul unui comitet sectorial pentru aderarea la OCDE »


20.02.2024
Stadiul procesului dintre Pfizer și România, inițiat pe tema vaccinurilor anti-COVID

În contextul în care România a fost notificată să se prezinte în data de 20.02.2024, la ora 09:00, în fața primei camere a Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles, în cauza înregistrată cu nr.F5331-23, promovată de către reclamanții PFIZER Inc., BIONTECH Manufacturing GmbH, Pfizer România SRL, împotriva României, având ca obiect Contractul de achiziție vaccinuri COVID-19, încheiat între contractant și Comisia Europeană, precizăm următoarele:În cursul acestei zile a fost stabilit un calendar procedural, care va cuprinde mai multe etape pentru depunerea de documente, fiind urmate ulterior de etapa audierilor. Potrivit acestui calendar, a fost stabilit un termen de aproximativ 4 luni până la prima depunere de înscrisuri, care vă avea loc la 20 iunie 2024. Nu este stabilit un termen clar pentru audieri.Calendarul procedural agreat este următorul:a. RO - 20 lunie 2024b. Pfizer - 20 August 2024C. RO - 20 Noiembrie 2024d. Pfizer - 20 lanuarie 2025e. RO - 20 Martie 2025De asemenea, România a informat instanța că au fost reglate chestiunile vizând reprezentarea în litigiu, indicandu-se preluarea cazului de către Ministerul Finanțelor.Reamintim că reprezentarea juridică în fața Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles poate fi asigurată doar de către un cabinet/societate de avocatură, pe această speță câștigătoarea pentru reprezentare fiind asocierea SCA Stănescu Vasile și Asociații, Strelia CVBA.Procesul dintre Pfizer și RomâniaMF dorește să asigure transparență în progresul și evoluția cazului, inclusiv de termenele stabilite pentru depunerea de documente și alte etape importante ale procesului legal. În același timp, insitutuția trebuie să se asigure că prin furnizarea informațiilor în cauză nu aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile implicate în proces. Sub auspiciul acestor considerente, prezentăm cronologia cazului: La 08.01.2024 a fost transmisă și înregistrată în evidențele Ministerului Sănătății citația emisă de Tribunalul de Primă Instanță francofon din Bruxelles la data de 22.12.2023, în cauza înregistrată cu nr.F5331-23, promovată de către reclamanții PFIZER Inc., BIONTECH Manufacturing GmbH, Pfizer România SRL, împotriva României, reprezentată de Ministerul Sănătății, având ca obiect Contractul de achiziție vaccinuri COVID-19, încheiat între contractant și Comisia Europeană.Prin această citație, Ministerul Sănătății a fost notificat să se prezinte în data de 20.02.2024, la ora 09.00, în fața primei camere a Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles, solicitându-se:obligarea României la executarea contractului de achiziție prin plata prețului pentru cele 28.940.613 doze rămase pe care le-a achiziționat în valoare de 564.341.953,5 euro, respectiv plata către Pfizer România a sumei de 2.780.851.410,07 RON, sub rezerva majorării pe parcursul procedurii, plus dobânda la rata de refinanțare a BCE plus 5 puncte;obligarea României la plata tuturor costurilor și cheltuielilor de judecată aferente procedurii, inclusiv a costurilor aferente procedurii de citare și a daunelor procedurale stabilite la 22.500 EURO (sumă de bază pentru creanțele evaluabile în bani).Litigiul menționat a fost inițiat în contextul în care Comisia Europeană, în numele și pentru Statele Membre a încheiat cu contractanții Pfizer Inc. și BioNTech Manufacturing GmbH (reclamanți) acordul de cumpărare în avans pentru opțiunile de dezvoltare, producție, cumpărare cu prioritate și furnizarea unui vaccin de succes împotriva Covid-19, înregistrat cu nr. SANTE/2020/C3/043-S12.838335 și Acordurile de cumpărare SANTE/2021/C3/005 și respectiv SANTE/2021/03/2020.Ulterior, prin Memorandumul aprobat la 01.02.2024, Guvernul României a împuternicit Ministerul Finanțelor pentru contractarea de servicii de asistență juridică și reprezentare în vederea asigurării reprezentării României în cauza înregistrată cu nr.F5331-23.În aceste condiții, Ministerul Finanțelor a realizat o analiză a avocaților specializați care asigură reprezentarea ministerului în fața Tribunalelor arbitrale în litigiile derulate după regulile de procedură arbitrală ICSID, dar şi de Regulile de arbitraj ale Comisiei Naţiunilor Unite pentru Dreptul Comercial Internaţional.S-a apreciat că societățile de avocatură selectate cu respectarea principiilor concurenței și transparenței la nivelul anului 2019 pentru această activitate (și care au mandat de reprezentare), îndeplinesc toate cerințele tehnice pentru a participa la o procedură de selecție în urma căreia să fie desemnată o echipă de avocați pentru cauza nr.F5331-23 (criteriul de selecție a fost cea mai avantajoasă din punct de vedere economic).Pentru reprezentare Ministerul Finanțelor s-a adresat totodată și societăților de avocatură care asigură reprezentarea în fața aceleiași instanțe (Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles) a Republicii Polonia și a Ungariei.Precizăm că ambele state sunt chemate în judecată de Pfizer Inc. și BioNTech Manufacturing GmbH, solicitându-se obligarea acestora la plata sumelor reprezentând doze de vaccin contractate și neachitate.A fost luată acestă decizie pentru că, din punct de vedere tehnic, și aceste societăți îndeplinesc criteriile necesare reprezentării juridice a României în fața Tribunalului.Astfel, au fost transmise la un număr de opt invitații de participare la precedura de selecție, fiind primite un număr de șase oferte de reprezentare.Dintre acestea, Comisia de evaluare a ministerului a desemnat câștigătoare asocierea SCA Stănescu Vasile și Asociații, Strelia CVBA. citeste mai multAboutStadiul procesului dintre Pfizer și România, inițiat pe tema vaccinurilor anti-COVID »


08.02.2024
Ultimul pas pentru ca MF să poată lansa obligațiuni verzi, îndeplinit: Cadrul pentru emitere a fost aprobat de Guvern

Astăzi, 8 februarie 2024, Guvernul României a aprobat proiectul de Hotărâre de Guvern privind Cadrul referitor la finanțarea unor proiecte care sunt destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice.Cadrul a fost elaborat de Ministerul Finanțelor cu asistență tehnică din partea Băncii Mondiale și consultanță externă de la două bănci de investiții recunoscute la nivel internațional (Citibank și HSBC) fiind avizat și de Comitetul interministerial constituit conform HG nr 547/2023 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Comitetului interministerial pentru finanţarea proiectelor/cheltuielilor care sunt destinate protejării mediului înconjurător şi combaterii schimbărilor climatice, precum şi a celor din domeniul social şi de dezvoltare durabilă.„Acesta era ultimul pas pe care îl mai aveam de îndeplinit pentru a putea emite obligațiuni verzi. Așa că în curând veți vedea primele emisiuni lansate. Vorbim despre un instrument prin care vom asigura finanțare pentru proiecte precum dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în orașele București și Cluj-Napoca, electrificarea căii ferate pentru a asigura servicii feroviare integral electrice în principalele zone urbane din România și creșterea eficienței energetice a fondului de clădiri și înființarea de noi zone de păduri urbane”, a explicat ministrul Marcel Boloș. citeste mai multAboutUltimul pas pentru ca MF să poată lansa obligațiuni verzi, îndeplinit: Cadrul pentru emitere a fost aprobat de Guvern »


31.01.2024
Datele ultimei emisiuni de euroobligațiuni denominată în dolari pe maturități de 5 ani și 10 ani

La 23 ianuarie 2024, MF a realizat o tranzacție pe piețele financiare internaționale, prin lansarea a două tranșe de euroobligațiuni cu maturități de 5 ani și 10 ani, denominate în USD.Valoarea totală a emisiunii de euroobligațiuni de 4 miliarde USD a avut o subscriere finală de peste 14,5 miliarde USD prin participarea unui număr total de peste 230 investitori.Volumul atras pentru tranșa cu maturitatea de 5 ani este de 2 miliarde USD, la randament de 5,999% și o rată de dobândă de 5,875% pe an, iar pentru tranșa cu maturitatea de 10 ani a fost atras volumul de 2 miliarde USD, la randament de 6,490% și o rată de dobândă de 6,375% pe an. Fondurile obținute din această emisiune au fost decontate în data de 30 ianuarie 2024.Emisiunea de euroobligațiuni, lansată în data de 23 ianuarie, face parte din planul de finanțare externă aferent anului 2024, prin care Ministerul Finanțelor vizează asigurarea necesarului de finanțare de pe piețele externe pentru acest an, precum și consolidarea rezervei financiare în valută la dispoziția Trezoreriei Statului.Emisiunea de euroobligațiuni a fost suprasubscrisă de peste 3,5 ori, beneficiind de o bază investițională foarte diversificată atât din punct de vedere geografic, cât și din perspectiva tipurilor de investitori.Strategia de execuție a permis reducerea costurilor emisiunilor noi față de nivelul anunțat, pe măsura creșterii ordinelor de subscriere, astfel randamentele indicative initiale fiind reduse cu 30 puncte de baza, obținându-se un randament de 5,999% pentru maturitatea de 5 ani și respectiv de 6,490% pentru maturitatea de 10 ani.Comparativ cu emisiunile denominate în USD realizate în luna ianuarie 2023, randamentele aferente maturităților de 5 și 10 ani au înregistrat scăderi de 71 și 73 puncte de bază, iar marjele care reprezintă riscul de credit al României au scăzut cu 85, respectiv 115 puncte de bază.Din punct de vedere al tipurilor de investitori, pentru ambele tranșe se distinge preponderența investitorilor de tipul “real money”, respectiv fonduri de active administrate privat care au avut o pondere în cadrul maturităților de 5 și 10 de ani de 62% și respectiv 65%. Totodată fondurile de pensii și companiile de asigurări au avut o distribuție de 8% și 10%, fondurile suverane și instituțiile oficiale o distribuție 9% și 8%, de băncile comerciale și private au avut o alocare de 6% și 4% iar fondurile speculative și brokerii au beneficiat de o alocare de aproximativ 10%.În ceea ce privește distribuția geografică a investitorilor, pentru maturitatea de 5 ani, aceasta a fost următoarea: Marea Britanie 46%, SUA 19%, vestul Europei 17%, Orientul Mijlociu 6%, CEE 5%, APAC 2% și restul statelor 5%.Pentru maturitatea de 10 ani, distribuția geografică a investitorilor a fost următoarea: Marea Britanie 41%, SUA 32%, vestul Europei 13%, Orientul Mijlociu 7%, CEE 4%, APAC 2% și restul statelor 1%.Tranzacția a fost intermediată de către BNP Paribas, Goldman Sachs Bank Europe SE, ING Bank N.V., Morgan Stanley Europe SE, Raiffeisen Bank International AG și UniCredit Bank GmbH. citeste mai multAboutDatele ultimei emisiuni de euroobligațiuni denominată în dolari pe maturități de 5 ani și 10 ani »


26.01.2024
Informare cu privire la depunerea situațiilor financiare anuale

Vă reamintim că potrivit art.36 alin.(1) lit.a) din Legea contabilității nr.82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, persoanele prevăzute de aceasta depun un exemplar al situațiilor financiare anuale la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar.Termenul prevăzut mai sus este aplicabil tuturor entităților, indiferent de sistemul de impozitare aplicabil, conform Legii contabilității nefiind instituită o derogare de la acest termen pentru exercițiul financiar al anului 2023.În înțelesul prevederilor art.47 alin.(1) lit.i) și 541 din Codul fiscal, referirea la situațiile financiare anuale privește depunerea acestora pentru exercițiul financiar al anului 2022 și/sau pentru exercițiile financiare corespunzătoare anilor anteriori anului 2022. citeste mai multAboutInformare cu privire la depunerea situațiilor financiare anuale »


17.01.2024
Concluziile participării ministrului Marcel Boloș la ECOFIN

Miniștrii de finanțe din UE au adoptat la reuniunea Consiliului Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN), desfășurată la Bruxelles în 16 ianuarie 2024, concluziile Raportului privind Mecanismul de Alertă 2024 și Analiza Anuală a Creșterii Sustenabile 2024, respectiv recomandarea pentru politica economică a zonei euro.Este primul pas pentru inițierea procesului anual al Semestrului European pentru monitorizarea politicilor economice, de ocupare a forței de muncă și fiscale din statele membre.Una dintre concluziile Raportului privind Mecanismul de Alertă 2024 este nevoia unei integrări mai bune a Procedurii privind Dezechilibrele Macroeconomice în cadrul de guvernanță economică, care este în curs de revizuire. ”Trebuie să ne asigurăm că noul cadru de reguli fiscale facilitează investițiile, inclusiv pentru țările cu un spațiu fiscal mai mic cum este România, menținând în același timp finanțe publice solide”, a declarat ministrul Marcel Boloș la finalul ședinței.Prioritățile președinției belgiene a Consiliului UEPreședinția belgiană a Consiliului UE și-a prezentat prioritățile pentru cele șase luni de mandat, cu precizarea că se va concentra pe finalizarea revizuirii guvernanței economice a Uniunii, pe continuarea sprijinului financiar acordat Ucrainei și pe legislația care reglementeaza uniunea bancară și pe cea a piețelor de capital. În plus, va continua lucrările pe marginea propunerilor privind un nou set de resurse proprii ale UE, pentru finalizarea revizuirii Cadrului Financiar Multianual și pentru revizuirea legislației referitoare la Codul Vamal.De asemenea, miniștrii au luat act de stadiul impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Comisia Europeană a prezentat o actualizare a situației economice și bugetare din Ucraina, după care au urmat discuții despre sprijinul financiar acordat de UE, precum și despre evoluțiile înregistrate în utilizarea activelor rusești înghețate și imobilizate. citeste mai multAboutConcluziile participării ministrului Marcel Boloș la ECOFIN »


29.12.2023
Plafonarea tarifelor RCA, prelungită cu trei luni. Vor putea fi ajustate cu maximum 6,8%

Executivul a adoptat în ședința de joi, 28 decembrie 2023, actul normativ necesar prelungirii cu trei luni a duratei de aplicare a tarifelor de primã maxime de asigurare RCA practicate de asigurãtori la data de 28 februarie 2023. Acestea vor putea fi ajustate cu maximum 6,8%, reprezentând prognoza ratei anuale a inflației la sfârșitul trimestrului II 2024 publicată de către Banca Națională a României.Măsura vine în contextul în care în luna decembrie 2023 au încetat de drept un număr de aproximativ 900.000 de contracte RCA, iar în primele 6 luni din anul 2024 circa 50% (aproximativ 3,5 milioane) din contractele RCA în vigoare își vor înceta valabilitatea.Ca urmare a ieşirii din piaţa asigurărilor RCA în ultimii doi ani a asigurătorilor cu cea mai mare cotă de piață, asigurători în portofoliul cărora se aflau cea mai mare parte a asiguraților RCA, a fost generat un dezechilibru între cerere și ofertă, fapt ce a condus la creștere a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA.Astfel, prin aplicarea acestei măsuri se elimină potențialul impact negativ al creșterii prețurilor.Măsurile precum cea a plafonării tarifelor RCA pot fi adoptate, conform prevederilor legale, prin Hotărâre de Guvern pentru o perioadă de 6 luni și cu o prelungire succesivă de cel mult 3 luni (cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei HG).În situația în care, după ce expiră această perioadă, se va constata că împrejurările excepționale care au impus decizia se mențin, aceasta va fi prelungită cu încă 3 luni.Înlocuirea temporară a mașinii De asemenea, se introduc o serie de măsuri în ceea ce privește acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat plătite de către asigurătorii RCA. În cadrul proiectului, s-a avut în vedere acoperirea acestui risc pentru o perioadă de maximum 30 de zile fie de la data eliberării autorizației de reparație de către poliție, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparație eliberat de către asigurătorul RCA.Aceasta poate fi totuși prelungită numai cu aprobarea asigurătorului RCA în situații justificate, probate cu documente.Totodată, pentru astfel de despăgubiri, asigurătorii RCA vor avea în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu practicat de reprezentanțele rent-a-car.În același timp, pentru vehiculele care nu se mai repară și se încadrează în situația de dauna totală economică se aplică o limitare a valorii acestor despăgubiri acordate ce este legată de nivelul valorii de piață a vehiculului avariat. citeste mai multAboutPlafonarea tarifelor RCA, prelungită cu trei luni. Vor putea fi ajustate cu maximum 6,8% »


27.12.2023
Operațiuni tehnice pentru implementarea RO E-factura, realizate la 28 decembrie

Vă anunțăm că, în data de 28 decembrie a.c. între orele 00:00 și 23:59, se vor realiza operațiuni tehnice pentru trecerea în producție a noului sistem informatic Ro e-Factura B2B (Business to Business), obligatoriu de la data de 1 ianuarie 2024, motiv pentru care serviciile oferite de RO e-Factura prin SPV (Spațiul Privat Virtual), respectiv prin API (interfața pentru depuneri/interogări automate) nu vor fi disponibile. citeste mai multAboutOperațiuni tehnice pentru implementarea RO E-factura, realizate la 28 decembrie »


21.12.2023
Noile reguli fiscale ale UE, convenite în cadrul ECOFIN

Revizuirea regulilor fiscale ale Uniunii Europene a fost convenită miercuri, 20 decembrie, în cadrul reuniunii extraordinare a Consiliului UE pentru Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN). Procesul legislativ referitor la noile reguli fiscale va fi încheiat după negocierile cu Parlamentul European, cu termen aproximat în primul trimestru al anului viitor.În cadrul reuniunii, reprezentantul României, secretarul de stat din Ministerul Finanțelor, Carmen Moraru, a salutat consensul întrunit de noile propuneri privind regulile Pactului de Stabilitate și Creștere, cu accent pe principalele elemente noi de care va beneficia țara noastră. „Asigurarea unui echilibru între sustenabilitate și creștere, dar și între o mai bună aplicare a regulilor fiscale și o flexibilitate sporită adaptată mediului actual sunt principalele beneficii. Din punctul nostru de vedere, este important că prevederile tranzitorii garantează că reformele și investițiile din Planul Național de Redresare și Reziliență sunt luate în considerare pentru extinderea perioadei de ajustare. În plus, decizia de a accepta creșterea cheltuielilor de apărare ca factor relevant în procedura de deficit excesiv este una esențială și normală în contextul actualelor provocările geopolitice. Acordul este doar începutul unui drum lung, în care toți trebuie să ne asigurăm că noul cadru de reguli fiscale facilitează investițiile necesare pentru creșterea economică, inclusiv pentru țările cu un spațiu fiscal mai mic, menținând în același timp finanțe publice solide. Pentru România, noul cadru de reguli fiscale va fi o oportunitate reală de a continua atât calea de consolidare fiscală, cât și investițiile în domeniile prioritare la nivel european, fără a pune în pericol perspectivele noastre de creștere economică”, a transmis în intervenția sa secretarul de stat Carmen Moraru.Ce prevăd noile reguli fiscaleConform pachetului privind revizuirea guvernanței economice, statele membre UE vor transmite Consiliului, spre aprobare, planurile bugetare-structurale pe termen mediu, pentru o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea extinderii la 7 ani.Planurile trebuie întocmite cu respectarea indicatorului privind cheltuielile nete, calibrat în funcție de nevoile de ajustare ale fiecărei țări pentru încadrarea în țintele deficitului (maxim 3% din PIB) și de datorie publică (maxim 60% din PIB).Alte ținte vor viza:diminuarea cu minim 1 p.p. pe an a datoriei publice pentru statele a căror datorie publică depășește 90% din PIB și 0,5 p.p pe an pentru cele cu o datorie publică între 60% și 90% din PIB;menținerea ajustării structurale minime de 0,5% din PIB pentru statele cu deficit peste 3%;atingerea unui deficit structural de 1,5% din PIB prin ajustări minime anuale de 0,4% din PIB sau 0,25% din PIB în cazul unui plan extins pe 7 ani.Prevederile tranzitorii agreate de statele membre UE vizează luarea în considerare a reformelor și investițiilor angajate în Planurile de Redresare și Reziliență pentru acordarea unei extinderi până la 7 ani a planului bugetar-structural, dar și flexibilizarea regulii privind ajustarea structurală minimă de 0,5% din PIB în cadrul procedurii de deficit excesiv prin excluderea din acest calcul a cheltuielilor cu dobânzile în perioada 2025-2027. citeste mai multAboutNoile reguli fiscale ale UE, convenite în cadrul ECOFIN »


15.12.2023
Precizări privind aplicarea Legii nr.672/2002 privind auditul public intern

Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern a elaborat și publicat, la secțiunea Ghiduri Audit, documentul Precizări privind aplicarea Legii nr.672/2002 privind auditul public intern, coroborat cu art.50 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.109/2011, în cazul întreprinderilor publice (cu compartiment propriu de audit intern). citeste mai multAboutPrecizări privind aplicarea Legii nr.672/2002 privind auditul public intern »


15.12.2023
România a definitivat textul sintetizat pentru 55 de tratate de evitare a dublei impuneri

România a definitivat textul sintetizat pentru 55 de tratate de evitare a dublei impuneri, așa cum sunt aceste tratate modificate de convenția multilaterală pentru implementarea în cadrul tratatelor fiscale a măsurilor legate de prevenirea erodării bazei impozabile şi a transferului profiturilor, ratificată în România prin Legea nr.5/2022, denumită în continuare “convenția”, tratate pentru care partea română a depus la OCDE (depozitarul convenției) notificările privind îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru producerea de efecte de către convenție.Textul sintetizat al fiecăruia dintre cele 55 de tratate de evitare a dublei impuneri poate fi consultat aici.Data de la care convenția va produce efecte pentru fiecare dintre statele partenere la un tratat de evitare a dublei impuneri este menționată în mod distinct în secțiunea „Declinare a răspunderii privind producerea de efecte de către prevederile convenției multilaterale” din textul sintetizat al tratatului respectiv.Textul sintetizat al celorlalte tratate de evitare a dublei impuneri încheiate de România va fi făcut public în măsura în care statele cu care sunt încheiate acele tratate vor semna, respectiv ratifica convenția și vor depune la OCDE notificările privind îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru producerea de efecte de către convenție, dacă este cazul. citeste mai multAboutRomânia a definitivat textul sintetizat pentru 55 de tratate de evitare a dublei impuneri »


12.12.2023
Modificarea PNRR, aprobată în cadrul ECOFIN

Reforma guvernanței economice a fost punctul central de pe agenda reuniunii Consiliului Economic și Financiar (ECOFIN) care a avut loc vineri, 8 decembrie 2023, la Bruxelles.În cadrul reuniunii ECOFIN au fost adoptate propunerile de modificare a Planurilor Naționale de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru Belgia, Cipru, Letonia, România, Finlanda, Croația, Grecia, Polonia, Irlanda, Bulgaria, Germania, Italia și Ungaria.”Suntem toți convinși că trebuie să ajungem la un compromis pentru că avem nevoie de noi reguli fiscale chiar de anul viitor. Discuțiile au fost constructive, dar mai sunt unele elemente care necesită clarificare înainte de ajungerea la un acord. Din punctul nostru de vedere, principalele obiective ale reformei regulilor fiscale sunt legate de realizarea sustenabilității finanțelor publice concomitent cu promovarea reformelor și asigurarea spațiului fiscal necesar investițiilor, pentru sporirea perspectivelor de creștere și de reziliență a economiei, dar și pentru abordarea priorităților strategice ale UE”, a precizat reprezentantul Ministerului Finanțelor, doamna secretar de stat Carmen Moraru.Planul modificat pune un accent puternic pe tranziția verde, care beneficiază de o alocare mai mare din fondurile disponibile pentru măsurile care sprijină obiectivele climatice, 44,1%, față de 41% inițial. Totodată, documentul revizuit menține o contribuție semnificativă pentru tranziția digitală, căreia îi alocă 21,8%, față de 20,5% inițial.”Noul plan, în valoare de 28,5 mld. EUR (14,9 mld. EUR sub formă de împrumuturi și 13,6 mld. EUR sub formă de granturi), nu reduce nivelul de ambiție legat de implementarea reformelor și investițiilor. Acoperă 66 de reforme și 111 investiții, din care 2 reforme și 7 investiții sunt aferente capitolului REPowerEU. Modificările au fost necesare pentru introducerea noului capitol REPowerEU pentru independența energetică, dar și pentru ajustarea unor măsuri ca urmare a unor circumstanțe obiective cum ar fi un nivel ridicat al inflației în 2022 și 2023 sau perturbările din lanțul de aprovizionare din cauza războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei și ca urmare a revizuirii în scădere a alocației granturilor (de la 14,2 mld. EUR la 12,1 mld. EUR)”, a conchis doamna secretar de stat Carmen Moraru. citeste mai multAboutModificarea PNRR, aprobată în cadrul ECOFIN »


— 20 Items per Page
Showing 1 - 20 of 47 results.