Asset Publisher

07.12.2021
România are a noua cea mai mică datorie publică dintre cele 27 de țări membre UE

Conform informațiilor comunicate de Institutul Național de Statistica (INS) în 7 decembrie 2021 privind valoarea estimată a PIB aferent trimestrului III 2021, la sfârșitul lunii septembrie 2021, indicatorul datorie guvernamentală reprezintă 48,5% din PIB, sub plafonul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht.Conform metodologiei Uniunii Europene, ponderea datoriei guvernamentale în PIB se calculează luând în considerare suma PIB-urilor trimestriale realizate în ultimele 4 trimestre comunicate de către INS.De asemenea, potrivit celui mai recent Comunicat Eurostat din luna octombrie 2021 privind evoluția nivelului de îndatorare la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, la sfârșitul celui de-al doilea trimestru al anului 2021, România s-a situat pe locul 9 între statele membre UE, cu un nivel de îndatorare de 47,5% din PIB, după Estonia (19,6% din PIB), Bulgaria (24,7% din PIB), Luxemburg (26,2% din PIB), Suedia (37,9% din PIB), Danemarca (39,7% din PIB), Republica Cehă (42,7% din PIB), Letonia (43,3% din PIB) și Lituania (44,6% din PIB), sub media datoriei guvernamentale pentru zona euro (EA 19) (98,3% din PIB), sub media datoriei guvernamentale pentru UE27 (90,9% din PIB).Informațiile privind evoluția datoriei publice, activitatea pe piața primară și secundară a titlurilor de stat, precum și evoluția indicatorilor de risc utilizați în implementarea Strategiei de administrare a datoriei publice guvernamentale pentru perioada 2021- 2023, pot fi consultate pe website-ul Ministerului Finanțelor la secțiunea Datorie Publică – Statistici și prezentări – Datorie guvernamentală. citeste mai multAboutRomânia are a noua cea mai mică datorie publică dintre cele 27 de țări membre UE »


03.12.2021
În decembrie, românii pot cumpăra titluri de stat TEZAUR la cele mai mari dobânzi din anul 2021

Ministerul Finanțelor lansează începând de luni, 6 decembrie 2021, trei noi emisiuni de titluri de stat în cadrul Programului Tezaur, cu maturități de 1, 3 și 5 ani și dobânzi de 4,25%, 4,75%, 5,10 %. Titlurile de stat au valoare nominală de 1 leu și sunt în forma dematerializată.Titlurile de stat pot fi cumpărate:Între 06 – 20 decembrie 2021 de la unitățile Trezoreriei Statului;Între 06 – 17 decembrie 2021 pentru mediul urban și 06 - 16 decembrie 2021 pentru mediul rural, prin Compania Națională Poșta Română.Dobânda este anuală, plătibilă la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans. Un investitor poate efectua una sau mai multe subscrieri în cadrul unei emisiuni. Investitorii au posibilitatea anulării subscrierilor deja efectuate doar în perioada de subscriere, prin depunerea unei cereri.Sunt eligibile persoanele fizice care au împlinit vârsta de 18 ani la data efectuării subscrierii. Veniturile obținute din investirea în oferta de economisire lansată de Ministerul Finanțelor sunt neimpozabile.Fondurile obținute de Ministerul Finanțelor în calitate de emitent, ca urmare a emisiunii de titluri de stat, vor fi utilizate pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice.Prospectul de emisiune și orice eventuale modificări ale acestuia vor fi publicate pe: www.mfinante.gov.ro (secțiunea Datorie publică) , www.posta-romana.ro. citeste mai multAboutÎn decembrie, românii pot cumpăra titluri de stat TEZAUR la cele mai mari dobânzi din anul 2021 »


27.11.2021
Adrian Câciu: Am făcut un pas important pentru ca România să primească primii bani prin Mecanismul de Redresare și Reziliență

Ministrul Finanțelor, dl Adrian Câciu, a semnat ieri, 26 noiembrie 2021, acordul de împrumut prin Mecanismul de Redresare și Reziliență încheiat între Comisia Europeană și România, în valoare de aproximativ 15 miliarde de euro.Împrumutul va fi folosit pentru finanțarea deficitului bugetului de stat şi pentru refinanţarea datoriei publice guvernamentale, pe baza cheltuielilor bugetare efectuate pentru reformele prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Sumele vor fi disponibilizate în 10 rate, în baza îndeplinirii de către partea română a jaloanelor și țintelor prevăzute în reformele și investițiile asociate împrumutului.Totodată, Comisia Europeană va disponibiliza o prefinanțare de 13% din împrumut (cca 1,94 mld. EUR), după intrarea în vigoare a Acordului.„Am făcut un pas important pentru ca România să primească primii bani prin Mecanismul de Redresare și Reziliență. Este vorba de aproximativ 15 miliarde de euro aferente cheltuielilor bugetare necesare pentru reformele și investițiile prevăzute în PNRR. Acum urmează ca Ministerul Finanțelor să încheie un Acord subsidiar cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, prin care se vor stabili drepturile şi obligaţiile părţilor în aplicarea prevederilor Acordului de împrumut, inclusiv monitorizarea atingerii jaloanelor și a țintelor și întocmirea raportărilor solicitate de Comisia Europeană” , a declarat Adrian Câciu, ministrul Finanțelor.Perioada de disponibilitate a împrumutului este 31 decembrie 2026.Fiecare tragere, inclusiv prefinanțarea, va avea o maturitate de 30 de ani de la data disponibilizării, din care o perioadă de grație de 10 ani. Rambursarea se va face în rate egale pe perioada rămasă până la maturitate.România beneficiază prin PNRR de aproximativ 29,18 miliarde de euro, dintre care 14,24 miliarde de euro grant și restul împrumut. citeste mai multAboutAdrian Câciu: Am făcut un pas important pentru ca România să primească primii bani prin Mecanismul de Redresare și Reziliență »


23.11.2021
Ministerul Finanțelor verifică 17 ministere

Direcția Generalã de Inspecție Economico-Financiară, din cadrul Ministerului de Finanțe, efectueazã în acest moment 20 de acțiuni de inspecție la 17 ministere, printre care și Ministerul Muncii și Protecției Sociale, precum și la alte trei autorități/instituții publice. Acțiunea de inspecție la Ministerul Muncii și Protecției Sociale a fost demarată în 19 noiembrie 2021, simultan cu alte 17 acțiuni de verificare. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor verifică 17 ministere »


18.11.2021
Ministerul Finanțelor lansează o nouă emisiune FIDELIS de titluri de stat pentru populație

În perioada 18 noiembrie – 10 decembrie 2021, persoanele fizice rezidente și nerezidente, cu vârsta peste 18 ani, pot subscrie prin intermediul băncilor partenere BT Capital Partners&Banca Transilvania, Banca Comercială Română și B.R.D. – Groupe Sociéte Générale, titluri de stat FIDELIS denominate în lei și în euro, care sunt listate la Bursa de Valori București.Titlurile de stat în lei au scadențe de 1 an și 3 ani, cu dobânzi anuale de 4,00% și respectiv de 4,60%, iar cele în euro au scadență de 5 ani și dobândă anuală de 1,80%. Valoarea nominală a unui titlu de stat FIDELIS este de 100 de lei pentru emisiunea în lei și 100 de Euro pentru emisiunea în Euro, iar pragul minim de subscriere este de 5.000 de lei, respectiv 1.000 de Euro."Ministerul Finanțelor continuă emiterea titlurilor de stat destinate populației prin Programul FIDELIS. Titlurile de stat dedicate populației, atât în lei cât și în euro, vor continua să capteze interesul românilor care caută investiții profitabile garantate de statul român. Trebuie menționate profesionalismul și experiența partenerilor noștri în acest Program. Acestea continuă să fie piloni importanți pentru promovarea emisiunilor derulate prin mecanismul Bursei de Valori București", a declarat Dan Vîlceanu, ministrul Finanțelor.Titlurile de stat destinate populației sunt remunerate cu dobânzi anuale peste nivelul titlurilor de stat tranzacționate pe piața secundară interbancară.Deținătorii de titluri de stat TEZAUR sau FIDELIS lansate în cadrul emisiunilor anterioare și care au ajuns la maturitate pot reinvesti disponibilitățile neridicate la scadență prin subscrierea în cadrul acestei noi emisiuni.Informații privind termenii și condițiile financiare aferente emisiunii în cadrul Programului FIDELIS pot fi consultate pe paginile de internet ale Ministerului Finanțelor și instituțiilor partenere (www.btcapitalpartners.ro; www.bcr.ro; www.brd.ro/mfp; www.bvb.ro). citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor lansează o nouă emisiune FIDELIS de titluri de stat pentru populație »


11.11.2021
RO E-Factura restartează sistemul fiscal

Locul facturii pe hârtie rămâne doar în arhive. Ministerul Finanțelor pune la dispoziție sistemul de facturare electronică ce permite încărcarea, stocarea și descărcarea facturilor. Un pas important pentru transformarea digitală a relației dintre antreprenor și stat, și un salt uriaș pentru transparentizarea achizițiilor publice din România, RO e-Factura este sistemul care permite 100% monitorizarea, analizarea și compararea costurilor pentru achizițiile publice, în timp real.Ministerul Finanțelor anunță operaționalizarea deplină a sistemului RO e-Factura începând de joi, 11 noiembrie, pentru relația între companii și autoritățile publice, iar în scurt timp va fi disponibil și pentru operațiunile comerciale exclusiv private. Ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu, a susținut încă de la preluarea mandatului că unul dintre cele mai importante obiective este transformarea digitală a relației dintre mediul privat și administrația fiscală. Importanța digitalizării interacțiunii dintre antreprenor și stat nu constă doar în eliminarea drumurilor la ghișeu sau economisirea timpului, ci presupune depășirea proceselor scriptice vechi, a sistemelor disparate și a metodelor de lucru care au ca bază hârtia sau dosarul cu șină.“Digitalizarea este în egală măsură despre tehnologie, dar și despre oameni. Sperăm că angajații din sistemul public vor face acest salt și vor răspunde rapid cerințelor de astăzi ale cetățenilor. Ne propunem o schimbare de paradigmă, astfel încât să asigurăm o abordare proactivă a relației dintre instituțiile statului și cetățean în domeniul fiscal. Sistemul RO e-Factura pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor este catalizatorul schimbării paradigmei din administrația publică. Transparentizarea cheltuirii banilor publici și digitalizarea interacțiunii mediul privat – stat sunt obiective asumate încă de când am preluat mandatul, iar implementarea sistemului este dovada că le îndeplinim” , a declarat ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu.Pe pagina web a Ministerului Finanțelor a fost dezvoltată o secțiune specială dedicată Ro e-Factura.Autoritățile publice și contribuabilii au la dispoziție atât cadrul legal, cât și informații tehnice privind utilizarea sistemului. Platforma de informare cuprinde documentație separată atât privind sistemul național privind factura electronică Ro e-Factura pentru instituții publice, cât și prezentarea serviciilor web pentru sistemul național de plăți privind factura electronică disponibilă pentru toate persoanele juridice. Secțiunea cuprinde și un tuturial video cu toți pași care trebuie urmați.Întrebări suplimentare pot fi transmise prin intermediul formularului de contact de pe portalul ANAF, categoria Asistență tehnică servicii informatice.Menționăm că, după o perioadă de acomodare cu lucru în platforma Ro e-Factura, aceasta va deveni obligatorie pentru toate achizițiile publice realizate în România. De asemenea, Ro e-Facturare va deveni instrumentul exclusiv pentru facturare începând, cel mai probabil, din 2023.RO e-Factura are nenumărate beneficii atât pentru administrația publică, cât și pentru mediul privat:Oferă o imagine de ansamblu, în timp real, asupra execuției bugetare și în următoarea etapă, a tranzacțiilor în relația B2B;Contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscală;Va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme deținute de statele membre ale U.E.;Va asigura posibilitatea participării în procesul de achiziții publice a oricărei entități din oricare stat membru al Uniunii Europene;Sistemul va oferi date în timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare și, implicit, asigurarea necesității de investiții ale statului român;Eficiență, predictibilitate și transparență în cheltuirea banilor de către instituțiile publice;Va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară (desk – audit – control ANAF - Antifraudă de la distanță) pentru acțiunile de conformare și prevenire;Datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evoluției economice, identificarea asimetriilor din economie și implementarea unor politici fiscale pertinente care să asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri;Elimină vulnerabilitățile vechiului sistem de facturare pe suport hârtie. citeste mai multAboutRO E-Factura restartează sistemul fiscal »


30.10.2021
Românii pot cumpăra titluri de stat TEZAUR și în luna noiembrie

Începând cu 1 noiembrie 2021, Ministerul Finanțelor emite 3 noi emisiuni de titluri de stat în cadrul Programului Tezaur, cu maturități de 1, 3 și 5 ani și dobânzi de 3,75%, 4,25%, 4,65%. Titlurile de stat au valoare nominală de 1 leu și sunt în formă dematerializată. Titlurile de stat pot fi cumpărate: Între 01 – 24 noiembrie 2021 de la unitățile Trezoreriei Statului; Între 01 – 23 noiembrie 2021 pentru mediul urban și 01-22 noiembrie 2021 pentru mediul rural, prin Compania Națională Poșta Română. Dobânda este anuală, plătibilă la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans. Un investitor poate efectua una sau mai multe subscrieri în cadrul unei emisiuni. Investitorii au posibilitatea anulării subscrierilor deja efectuate doar în perioada de subscriere, prin depunerea unei cereri. Sunt eligibile persoanele fizice care au împlinit vârsta de 18 ani la data efectuării subscrierii. Veniturile obținute din investirea în oferta de economisire lansată de Ministerul Finanțelor sunt neimpozabile. Fondurile obținute de Ministerul Finanțelor în calitate de emitent, ca urmare a emisiunii de titluri de stat, vor fi utilizate pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice. Prospectul de emisiune și orice eventuale modificări ale acestuia vor fi publicate pe: www.mfinante.gov.ro (secțiunea Datorie publică) , www.posta-romana.ro. citeste mai multAboutRomânii pot cumpăra titluri de stat TEZAUR și în luna noiembrie »


22.10.2021
Fitch reconfirmă ratingul de țară al României

Agenția de rating Fitch a reconfirmat ieri, 22 octombrie 2021, rating-ul suveran aferent datoriei guvernamentale a României la BBB- pentru datoria pe termen lung în valută și perspectiva negativă. „Decizia agenției reprezintă un semnal pentru România de a continua într-un ritm susținut politicile fiscal-bugetare, planurile de reformă și de investiții asumate pentru următorii ani” , a declarat ministrul finanțelor, Dan Vîlceanu.Nivelul ratingului recomandat investițiilor este susținut de nivelul datoriei guvernamentale și a serviciului asociat acestuia sub nivelul țărilor din aceeași categorie de rating, precum și de nivelul PIB -ului pe cap de locuitor, indicatorii de guvernanță și de dezvoltare a capitalului uman, precum și de apartenența la Uniunea Europeană. Totodată, agenția menționează ca acești factori de susținere a ratingului sunt contrabalansați de deficitele gemene încă ridicate, de un nivel istoric slab al consolidării fiscale și de nivelul relativ ridicat al datoriei externe nete. citeste mai multAboutFitch reconfirmă ratingul de țară al României »


22.10.2021
Ministerul Finanțelor monitorizează firmele în domeniul energiei

Ministrul Finanțelor, dl Dan Vîlceanu, a dispus intensificarea analizelor privind posibile distorsiuni ale pieței în domeniul energiei, în contextul îngrijorărilor legate de creșterea prețurilor la energie și gaze naturale și al anunțului Comisiei Europene, acela de a avea un set de măsuri și opțiuni pentru a răspunde la şocul creşterii preţurilor.În acest sens, Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin Direcția Generală Antifraudă Fiscală, va desfășura acțiuni de monitorizare a comportamentului financiar-fiscal al operatorilor economici din domeniu.Acțiunile vizează menținerea unui mediu concurențial corespunzător și vor completa demersurile instituțiilor cu atribuții în domeniu. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor monitorizează firmele în domeniul energiei »


15.10.2021
Moody’s și S&P apreciază măsurile Guvernului și revenirea economiei

Agenția de rating Moody’s a reconfirmat vineri, 15 octombrie 2021, ratingul suveran aferent datoriei guvernamentale a României la Baa3/P-3 pentru datoria pe termen lung și scurt în monedă locală și valută și a îmbunătățit perspectiva din negativă în stabilă.Cei doi factori-cheie care stau la baza deciziei Moody’s sunt perspectivele solide de creștere economică bazate pe sectorul privat dinamic și pe utilizarea fondurilor NGEU și așteptările ca procedura de deficit excesiv să acționeze ca o ancoră-cheie a strategiei de consolidare fiscală consistentă și susținută în următorii trei ani. “Anunțurile celor două agenții de rating reprezintă un semnal de încredere în politicile de consolidare fiscală, în atingerea țintelor asumate și în implementarea măsurilor de reformă și investiții la care Guvernul României s-a angajat prin Planul de Redresare și Reziliență. Totodată, reconfirmarea ratingului României reprezintă o dovadă a încrederii partenerilor noștri externi în capacitatea guvernului de a pune în aplicare reformele asumate prin PNRR.”, a declarat ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu.Tot astăzi, 15 octombrie 2021, agenția de rating Standard&Poor's a decis să reconfirme ratingul suveran aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/A-3 pentru datoria pe termen lung și scurt în monedă locală și valută, precum și perspectiva stabilă.Potrivit agenției de rating, riscurile generate de deficitele gemene încă ridicate sunt atenuate de perspectivele implementării programului de reformă ancorat în Planul de Redresare și Reziliență recent aprobat, precum și de perspectivele unei creșteri economice puternice.Perspectiva stabilă reflectă așteptările agenției de îmbunătățire a poziției fiscale a României în următorii ani. citeste mai multAboutMoody’s și S&P apreciază măsurile Guvernului și revenirea economiei »


07.10.2021
A treia emisiune de titluri de stat pentru populație Fidelis, lansată în anul 2021, s-a listat la Bursa de Valori București

În perioada 13 septembrie – 01 octombrie 2021, persoanele fizice au investit peste 940 milioane lei în titluri de stat destinate exclusiv populației lansate de Ministerul Finanțelor în cadrul Programului FIDELIS, cu maturități de 1 și 3 ani pentru titlurile denominate în lei și cu maturitate de 5 ani pentru cele denominate în euro.La momentul lansării acestor instrumente, dobânzile anuale oferite pentru titlurile de stat au fost stabilite peste nivelul cotațiilor titlurilor de stat tranzacționate pe piața interbancară, respectiv 3,25% pentru 1 an (lei), 3,75% pentru 3 ani (lei) și 1,60% pentru 5 ani (euro). Veniturile din dobânzi sunt neimpozabile, astfel încât aceste emisiuni reprezintă o alternativă de economisire avantajoasă pentru români.Titlurile FIDELIS au fost oferite spre vânzare de către BT Capital Partners&Banca Transilvania, B.C.R. și B.R.D., iar începând cu 07 octombrie 2021 titlurile sunt listate la Bursa de Valori București, persoanele fizice având posibilitatea de a le tranzacționa pe piața secundară. Realizarea de astfel de operațiuni de către investitori oferă acestora oportunitatea de a realiza câștiguri suplimentare în funcție de condițiile de piață, dar și oportunitatea lichidării imediate și cu minimum de costuri în cazul unor nevoi imediate prin vânzarea acestora pe piața secundară. „Prezența activă a persoanelor fizice în calitate de investitori în aceste instrumente financiare oferite de Ministerul Finanțelor confirmă atractivitatea Programului FIDELIS în rândul populației.Reluarea emisiunilor FIDELIS începând cu anul 2020 și promovarea trimestrială a acestora în contextul economic și social traversat de multe presiuni la nivel național și mondial, precum și interesul manifestat de investitorii persoane fizice, arată orientarea tot mai mare a populației către un comportament de diversificare a economisirii și către utilizarea mecanismelor specifice pieței de capital.Colaborarea cu partenerii noștri în oferirea acestor instrumente financiare și a mecanismelor de tranzacționare contribuie semnificativ la promovarea cât mai largă și la implicarea mai activă a populației în mecanismele de piață de capital” , a declarat Dan Vîlceanu, ministrul finanțelor.În viitor, Ministerul Finanțelor va continua lansarea titlurilor de stat FIDELIS cu o frecvență trimestrială. citeste mai multAboutA treia emisiune de titluri de stat pentru populație Fidelis, lansată în anul 2021, s-a listat la Bursa de Valori București »


05.10.2021
Declarație comună

Declarație comunăNadia Calviño, Prim Vice-Președinte și Ministrul Economiei și Transformare Digitală, SpaniaBruno Le Maire, Ministrul Economiei, Finanțelor și Redresării, FranțaAlena Schillerová, Ministrul Finanțelor, CehiaChristos Staikouras, Ministrul Finanțelor, GreciaDan Vîlceanu, Ministrul Finanțelor, RomâniaPrețul gazului și prețurile angro ale energiei electrice au crescut dramatic în ultimele luni. Este o povară considerabilă și în creștere pentru gospodării și pentru companiile noastre, cu un impact deosebit de intens asupra celor mai vulnerabili și a IMM-urilor.Propunem următoarea abordare, bazată pe 5 piloni:1. În primul rând, este necesară o abordare comună la nivel european. Avem nevoie de un set de instrumente de politică europeană pentru a coordona răspunsurile naționale, pentru a reacționa imediat la creșterile dramatice ale prețurilor. 2. În al doilea rând, în ceea ce privește gazul, ar trebui să investigăm funcționarea pieței europene a gazului pentru a înțelege de ce cantitățile contractate de gaze au fost insuficiente. De asemenea, ar trebui să elaborăm linii directoare comune privind depozitarea gazului pentru a atenua creșterea prețurilor. În plus, ar trebui să ne coordonăm mai bine achizițiile de gaze pentru a ne crește puterea de negociere.3. În al treilea rând, trebuie să reformăm piața angro de energie electrică. Piața electricității are multe avantaje: asigură aprovizionarea cu energie în orice moment, pentru toate țările europene, însă trebuie îmbunătățită pentru a stabili o legătură mai bună între prețul plătit de consumatori și costul mediu de producție al energiei electrice, în mixurile naționale de producție. Acest lucru este cu atât mai important cu cât decarbonizarea va duce la creșterea folosirii energiei electrice în economie.4. În al patrulea rând, ar trebui să ne concentrăm pe obținerea independenței energetice prin investiții în diversificarea aprovizionării cu energie și reducerea dependenței europene de țările exportatoare de gaze, cât mai curând posibil. Electricitatea obținută cu emisii reduse de carbon, de exemplu biomasa, energia eoliană și solară, va juca un rol cheie în diversificarea aprovizionării noastre cu energie.5. În al cincilea rând, Sistemul european de tranzacționare a emisiilor (ETS) este esențial pentru a stabili un preț explicit al emisiilor de carbon și pentru a începe tranziția energetică. Prin urmare, pentru a le oferi părților interesate, publice și private, oportunitatea de a-și planifica din timp și de a-și muta investițiile către activități cu emisii reduse de carbon, trebuie să asigurăm un preț mai predictibil al carbonului și să evităm volatilitatea excesivă. citeste mai multAboutDeclarație comună »


05.10.2021
Alin Chitu, secretar de stat în Ministerul Finanțelor: ”În atingerea obiectivelor în domeniul climatic trebuie să luăm în considerare securitatea energetică a Uniunii Europene în ansamblu, precum și a fiecărui stat membru în parte”

Creșterea prețurilor la energie electrică și la gaze este o problemă la nivel european și este necesară o soluție comună pentru rezolvarea ei, consideră miniștrii de finanțe care au participat la Consiliul Afaceri Economice și Financiare, desfășurat astăzi, 5 octombrie, la Luxemburg. În acest context, reprezentantul României, Alin Chitu, secretar de stat în Ministerul Finanțelor, a atras atenția că este nevoie urgentă de măsuri atât pe plan național, cât și european pentru protejarea cetățenilor, în special a celor mai vulnerabili. ”România susține eforturile comune la nivelul UE pentru o economie bazată pe emisii scăzute de carbon, cu accent pe producția de energie regenerabilă, concomitent cu implementarea măsurilor de eficiență energetică. În atingerea obiectivelor în domeniul climatic trebuie să luăm în considerare securitatea energetică a Uniunii Europene în ansamblu, precum și a fiecărui stat membru în parte. Este necesar ca UE să-și reducă dependența de importurile energetice și să se bazeze mai mult pe resurse proprii și pe tehnologiile cu emisii reduse de carbon”, a precizat Alin Chitu.În continuare, miniștrii au avut o dezbatere politică pe marginea recentului pachet privind revizuirea regulilor prudențiale pentru companiile de asigurări și reasigurări, pentru modificarea Directivei Solvabilitate II.Comisia Europeană i-a informat pe miniștri cu privire la stadiul implementării instrumentului SURE, instrumentul european de sprijin temporar pentru atenuarea riscurilor de șomaj în situații de urgență, lansat ca parte a răspunsului UE la pandemia COVID-19. Cel de-al doilea raport semestrial elaborat de COM prezintă operațiunile și utilizarea acestuia până în prezent, precum și impactul socio-economic al instrumentului. Conform raportului, cea mai mare parte a asistenței financiare a fost plătită în perioada octombrie 2020 – mai 2021.Un alt punct important pe agenda reuniunii a fost implementarea Mecanismului de Redresare și Reziliență, respectiv adoptarea Deciziei de implementare a Consiliului privind aprobarea evaluării Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) al Maltei. De asemenea, cei 27 au avut un schimb de opinii cu privire la lecțiile învățate ca urmare a Semestrului European din 2021 și posibile căi de urmat în viitor, în contextul Mecanismului de Redresare și Reziliență.De asemenea, miniștrii au adoptat concluziile privind finanțarea eforturilor de combatere a schimbărilor climatice în vederea Conferinței Națiunilor Unite privind schimbările climatice (COP26) de la Glasgow, au continuat pregătirile pentru Reuniunea G20 a miniștrilor de finanțe și a guvernatorilor Băncilor Centrale și a Reuniunii anuale a FMI, care vor avea loc între 12 și 14 octombrie 2021 și au aprobat actualizarea listei UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale. citeste mai multAboutAlin Chitu, secretar de stat în Ministerul Finanțelor: ”În atingerea obiectivelor în domeniul climatic trebuie să luăm în considerare securitatea energetică a Uniunii Europene în ansamblu, precum și a fiecărui stat membru în parte” »


05.10.2021
Ministerul Finanțelor prelungește perioada de acordare a garanțiilor și crește plafonul maxim al granturilor din cadrul Programului IMM Factor

Printr-un proiect, Ministerul Finanțelor intenționează să simplifice și să flexibilizeze Ordonanța de urgență nr. 46/2020 privind aprobarea Programului IMM FACTOR - Produs de garantare a creditului comercial şi a Schemei de ajutor de stat asociate acestuia. Îmbunătățirile propuse conduc la crearea unui cadru adaptat atât cerinţelor sectorului IMM în contextul actual, cât şi derulării corespunzătoare a Programului de către instituţiile de credit şiinstituţiile financiare nebancare din România.Astfel, se propune prelungirea perioadei de valabilitate a schemei de ajutor de stat pe Cadru Temporar, în sensul prelungirii perioadei de acordare a garanțiilor aferente până la data de 31.12.2021. Totodată, se prelungește și perioada de plată a grantului până la data de 31.10.2022, în conformitate cu perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat.De asemenea, plafoanele maxime ale granturilor de care pot beneficia IMM-urile în conformitate cu noile prevederi ale Cadrului Temporar cresc de la 800.000 euro la 1.800.000 euro per întreprindere. Pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii plafonul crește de la 120.000 euro la 270.000 euro. Pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, plafonul se modifică de la 100.000 euro la 225.000 euro.În urma consultărilor cu finanțatorii implicați în Program, a asociațiilor profesionale ale instituțiilor de credit și a instituțiilor financiare nebancare, se propune eliminarea ipotecilor imobiliare dintre garanțiile colaterale cu care poate fi garantată garanția de stat, dat fiind că operațiunile cu factoring cu regres nu sunt grevate de astfel de garanții în mod obișnuit. În lipsa acestei modificări, finanțările de tip factoring cu regres care pot fi accesate prin intermediul Programului ar fi lipsite de atractivitate pentru potențialii beneficiari.Totodată, este necesară și modificarea procedurii de recuperare a creanțelor rezultate din plata garanțiilor emise pentru finanțările acordate în cadrul Programului, în sensul evidențierii cât mai clare a rolurilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), respectiv a finanțatorilor în această procedură, odată cu propunerea de eliminare a ipotecilor imobiliare dintre garanțiile colaterale cu care poate fi garantată garanția de stat.Prin corelarea măsurilor adoptate cu cele prevăzute în aprobarea Comisiei Europene privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat în contextul pandemiei COVID-19, se asigură compatibilitatea măsurilor de ajutor de stat avute în vedere cu legislația europeană în domeniu.Proiectul de act normativ este publicat și poate fi consultat la rubrica Transparență decizională. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor prelungește perioada de acordare a garanțiilor și crește plafonul maxim al granturilor din cadrul Programului IMM Factor »


01.10.2021
Românii pot cumpăra titluri de stat TEZAUR cu dobânzi de până la 4,40% pe an

Ministerul Finanțelor emite, începând cu 4 octombrie 2021, 3 noi emisiuni de titluri de stat în cadrul Programului Tezaur, cu maturități de 1, 3 și 5 ani și dobânzi de 3,50%, 4,00% și 4,40%. Titlurile de stat au valoare nominală de 1 leu și sunt în forma dematerializată.Titlurile de stat pot fi cumpărate:• Între 04 – 27 octombrie 2021 de la unitățile Trezoreriei Statului;• Între 04 – 26 octombrie 2021 pentru mediul urban și 04 – 25 octombrie 2021 pentru mediul rural, prin Compania Națională Poșta Română.Dobânda este anuală, plătibilă la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans. Un investitor poate efectua una sau mai multe subscrieri în cadrul unei emisiuni. Investitorii au posibilitatea anulării subscrierilor deja efectuate doar în perioada de subscriere, prin depunerea unei cereri.Sunt eligibile persoanele fizice care au împlinit vârsta de 18 ani la data efectuării subscrierii. Veniturile obținute din investirea în oferta de economisire lansată de Ministerul Finanțelor sunt neimpozabile.Fondurile obținute de Ministerul Finanțelor în calitate de emitent, ca urmare a emisiunii de titluri de stat, vor fi utilizate pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice.Prospectul de emisiune și orice eventuale modificări ale acestuia vor fi publicate pe: www.mfinante.gov.ro (secțiunea Datorie publică) , www.posta-romana.ro. citeste mai multAboutRomânii pot cumpăra titluri de stat TEZAUR cu dobânzi de până la 4,40% pe an »


28.09.2021
COTAR și APTE 2002 renunță la proteste după discuția cu ministrul Finanțelor

Ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu, a discutat astăzi, 28 septembrie 2021, cu reprezentanții organizaţiilor şi asociaţiilor patronale din domeniul transportului rutier, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) și Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), despre regimul diurnei acordate șoferilor care efectuează transport în afara țării. "Această situație se poate rezolva în Parlament ca urmare a unei inițiative legislative depuse deja, prin care se clarifică regimul fiscal aplicat diurnelor. Sunt convins că Parlamentul va trata cu celeritate această speță, pentru ca problema să fie rezolvată în cel mai scurt timp", a declarat ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu.Este a doua întâlnire a ministrului de Finanțe cu reprezentanții transportatorilor, prima fiind în data de 20 septembrie, cu liderii Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). citeste mai multAboutCOTAR și APTE 2002 renunță la proteste după discuția cu ministrul Finanțelor »


22.09.2021
Ministerul de Finanțe consolidează protecția asiguraților de falimentul societăților de asigurare

La propunerea Ministerului Finanțelor, Guvernul a adoptat în ședința de astăzi, 22 septembrie 2021, Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr.213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraților, ca urmare a insolvenței companiei de asigurări City Insurance. Urgenţa demersului este justificată de modificarea termenului în care Fondul de Garantare a Asiguraţilor este îndreptăţit să efectueze plăţi din disponibilităţile sale către creditorii de asigurări, o măsură de protecţie a acestora în cazul insolvenţei unui asigurător.Astfel, se modifică definiția plafonului de garantare cu referire expresă la nivelul maxim al garantării pentru o creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract, nu pe un creditor de asigurare. Modificarea este necesară pentru a se asigura o protecție reală a creditorilor de asigurări, care au calitatea de contractant în mai multe contracte de asigurare. De asemenea, se majorează plafonul maxim de garantare de la 450.000 lei la 500.000 lei, pentru o creanță de asigurare.Totodată, Fondul va avea dreptul să efectueze plăți aferente despăgubirilor/indemnizațiilor cuvenite creditorilor de asigurări în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial a deciziei Autorității de Supraveghere Financiară de retragere a autorizației de funcționare și de constatare a stării de insolvenţă a asigurătorului.De asemenea, Fondul are și competența de a deschide dosare de daună, la solicitarea petenților, în cazul daunelor avizate la asigurători înainte de data retragerii autorizației de funcționare, dar pentru care nu s-au deschis dosarele de daună, precum și de a efectua constatări suplimentare pentru dosarele deja deschise de asigurători. Astfel, vor fi protejați creditorii de asigurări aflați în situațiile de mai sus.Alte dispoziții se referă la:stabilirea cuantumului daunelor morale cu respectarea principiului echității și prin raportare la consecințele negative suferite în plan fizic și psihic;reglementarea expresă a faptului că executarea silită pentru titlurile executorii obținute împotriva asigurătorului nu poate fi demarată împotriva Fondului;modificarea căii de atac a deciziilor Fondului de respingere a plății sumelor solicitate, în sensul că aceste decizii pot fi contestate la instanțele civile de la sediul Fondului, spre deosebire de prevederile actuale care stabilesc posibilitatea de contestare la Curtea de Apel Bucureşti. În consecință, taxa de timbru de 200 lei va fi aplicată și în cazul contestațiilor introduse la instanţele judecătoreşti în temeiul Legii nr.213/2015;introducerea posibilității Fondului de a se îndrepta în mod direct împotriva persoanelor care au încasat necuvenit sume de la Fond;reglementarea expresă a dreptului Fondului de a avea puncte de lucru;reglementarea competenței A.S.F. de numire a Fondului ca administrator interimar al unui asigurător pentru care se dispune măsura retragerii autorizației de funcționare și se constată indiciile existenței stării de insolvență, precum și reglementarea atribuțiilor acestuia;reglementarea posibilității Fondului de a-și constitui conturi în valută, precum și de a-și investi resursele financiare și în instrumente financiare și alte plasamente în valută;reglementarea competenței A.S.F. de a stabili un plafon maxim al plăților efectuate de Fond prin intermediul poștei, în scopul diminuării costurilor generate de comisioanele aferente unor astfel de servicii de plată, în contextul în care există o diferență semnificativă între comisioanele practicate de poștă și cele ale instituțiilor de credit;reglementarea competenței comisiei speciale de a suspenda soluționarea cererii de plată, în situația expres reglementată în care petentul solicită prelungirea termenului de furnizare a documentației solicitate de Fond, care include acte emise de alte entități private sau publice. citeste mai multAboutMinisterul de Finanțe consolidează protecția asiguraților de falimentul societăților de asigurare »


10.09.2021
Ministerul

În perioada 13 septembrie - 01 octombrie 2021, persoanele fizice rezidente și nerezidente, cu vârsta peste 18 ani, pot subscrie prin intermediul băncilor partenere citeste mai multAboutMinisterul »


31.08.2021
Românii pot cumpăra titluri de stat TEZAUR cu dobânzi de până la 4,15% pe an

Ministerul Finanțelor emite, începând cu 1 septembrie 2021, 3 noi emisiuni de titluri de stat în cadrul Programului Tezaur, cu maturități de 1, 3 și 5 ani și dobânzi de 3,25%, 3,75% și 4,15%. Titlurile de stat au valoare nominală de 1 leu și sunt în forma dematerializată.Titlurile de stat pot fi cumpărate:Între 01 – 28 septembrie 2021 de la unitățile Trezoreriei Statului;Între 01 – 27 septembrie 2021 pentru mediul urban și 01 – 24 septembrie 2021 pentru mediul rural, prin Compania Națională Poșta Română.Dobânda este anuală, plătibilă la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans. Un investitor poate efectua una sau mai multe subscrieri în cadrul unei emisiuni. Investitorii au posibilitatea anulării subscrierilor deja efectuate doar în perioada de subscriere, prin depunerea unei cereri.Sunt eligibile persoanele fizice care au împlinit vârsta de 18 ani la data efectuării subscrierii. Veniturile obținute din investirea în oferta de economisire lansată de Ministerul Finanțelor sunt neimpozabile.Fondurile obținute de Ministerul Finanțelor în calitate de emitent, ca urmare a emisiunii de titluri de stat, vor fi utilizate pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice.Prospectul de emisiune și orice eventuale modificări ale acestuia vor fi publicate pe: www.mfinante.gov.ro (secțiunea Datorie publică) , www.posta-romana.ro. citeste mai multAboutRomânii pot cumpăra titluri de stat TEZAUR cu dobânzi de până la 4,15% pe an »


30.08.2021
Ministerul Finanțelor vine în sprijinul mediului de afaceri și propune măsuri pentru modernizarea administrației publice

Guvernul a adoptat astăzi, 30 august, Ordonanța pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală și reglementarea unor măsuri fiscale. Modificările vizează consolidarea fiscal-bugetară, digitalizarea administrației publice și sprijinirea investițiilor. Principalele măsuri de susținere a mediului de afaceri și a investițiilor sunt: Permanentizarea procedurii rambursării de TVA, solicitată prin deconturi cu sumă negativă de TVA cu opțiune de rambursare, în sensul în care rambursarea se efectuează cu control ulterior. Anterior, măsura a fost aplicată ocazional și a dus la o scădere semnificativă a stocului de rambursări de TVA. De exemplu, la 1 noiembrie 2019, numărul solicitărilor de rambursări de TVA nesoluționate era de aproximativ 30.000, în timp ce la 31 iulie 2021 se mai aflau în diferite stadii de soluționare doar 4.700 de cereri; Permanentizarea procedurii de eșalonare la plată în formă simplificată pentru obligațiile bugetare care nu sunt mai vechi de 12 luni. Astfel, contribuabilii aflați temporar în dificultate financiară pot avea la dispoziție lichiditățile financiare necesare continuării activității. Totodată, crește gradul de colectare a creanțelor bugetare prin stimularea conformării voluntare. În prezent, 58.476 de contribuabili beneficiază de eșalonare la plată în formă simplificată pentru obligații în sumă de 12,7 miliarde de lei. Încasările la bugetul de stat sunt în cuantum de 14,2 miliarde, rate eșalonate și obligațiile de bază; Crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor în cazul în care un contribuabil de bună-credință achită o obligație bugetară la un alt organ fiscal decât cel competent. Modificarea va permite virarea sumelor respective către organul fiscal competent, cu păstrarea datei plății inițiale, astfel încât contribuabilul va beneficia de bonusurile acordate de autorități, cum ar fi plata la jumătate din minimul legal al amenzii; Extinderea amnistiei fiscale, introduse prin OUG 69/2020, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale cu modificări ulterioare pentru inspecțiile fiscale și verificările situațiilor fiscale personale efectuate în perioada 14 mai 2020 – 29 martie 2021, în scopul evitării unor posibile discriminări între contribuabili. De asemenea, aministia fiscală va fi aplicată și pentru diferențele de obligații fiscale stabilite ca urmare a unor proceduri de verificare; S-a creat posibilitatea corectării declarațiilor fiscale, ori de câte ori sunt dispuse măsuri printr-o hotărâre judecătorească definitivă care implică și modificări de impuneri aferente unor creanțe fiscale și perioade pentru care s-a anulat rezerva verificării ulterioare. Principalele măsuri privind digitalizarea administrației publice sunt: Obligativitatea înrolării autorităților publice, instituțiilor publice sau de interes public din administrația publică centrală și locală în sistemul informatic propriu al Ministerului Finanțelor și ANAF numit PatrimVen; Obligativitatea înrolării în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor - ANAF, respectiv Spațiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor și altor entități fără personalitate juridică, precum și a persoanelor fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent. Înrolarea în SPV asigură o comunicare și un mod de lucru 24/24, 7 zile pe săptămână, cu administrația fiscală și reprezintă o eficientizare clară a modului în care cetățeanul interacționează cu organul fiscal. De asemenea, se limitează contactul fizic între contribuabili și administrația fiscală; Implementarea conceptului SAF-T (Standard Audit File for Tax) – un fișier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabil către organul fiscal, într-un format standardizat de date. Astfel, se poate realiza mult mai ușor o analiză și un control fiscal. În plus, se asigură transparența și creșterea gradului de încredere între organul fiscal și contribuabil. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor vine în sprijinul mediului de afaceri și propune măsuri pentru modernizarea administrației publice »


30.08.2021
Ministerul Finanțelor actualizează Codul Fiscal pentru a transpune legislația europeană în domeniu

Executivul a aprobat astăzi, 30 august 2021, propunerea de modificare și completare a Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal, la capitolele impozitul pe profit, impozitul pe venit pentru rezidenți și nerezidenți, contribuții sociale obligatorii, precum și o serie de clarificări necesare în domeniul taxei pe valoarea adãugatã referitoare la comerțul electronic. Măsurile legate de impozitul pe profit vizează: 1. Regimul fiscal al dividendelor primite de persoane juridice române din statele membre ale UE prin transpunerea Directivei 2011/96/UE privind regimul fiscal comun care se aplicã societăților-mamã și filialelor acestora din diferite state membre; 2. Modificarea regimului fiscal aplicabil ajustărilor pentru deprecierea creanțelor, în sensul majorării limitei de deducere de la 30% la 50%, de la 1 ianuarie 2022; 3. Reformularea prevederilor actuale ale art. 403 din Codul Fiscal în ceea ce privește transpunerea unor prevederi referitoare la ”impozitarea la ieșire” din Directiva 2016/1164/UE; 4. Modificarea prevederilor referitoare la impozitarea dividendelor distribuite și neplătite până la sfârșitul anului respectiv în care s-a aprobat distribuirea acestora. În domeniul impozitului pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii au fost adoptate următoarele modificări: 1. Includerea în veniturile din activitãți agricole stabilite pe baza normelor de venit a unor soiuri de plante necesare pentru furajarea animalelor; 2. Reglementarea posibilitãții angajatorului rezident fiscal român sau a angajatorului care nu este rezident fiscal român și care intrã sub incidența legislației europene în domeniul securitãții sociale de a opta pentru calculul, reținerea și plata contribuțiilor de asigurãri sociale obligatorii în cazul persoanelor fizice care obțin venituri de naturã salarialã reprezentând avantaje în bani și/sau în naturã de la terți care nu sunt rezidenți fiscali români; 3. Este clarificată situația contribuabililor care într-un an fiscal au realizat venituri din închirierea în scop turistic a unui număr de peste 5 camere, situate în locuinţe proprietate personală, indiferent de numărul de locuinţe în care sunt situate acestea, în sensul în care se propune ca obligația de a determina venitul net anual în sistem real și de a completa Registrul de evidenţă fiscală să fie instituită pentru anul fiscal următor; 4. Referitoare la impozitarea dividendelor distribuite persoanelor fizice, care nu au fost plãtite pânã la sfârșitul anului în care s-a aprobat distribuirea acestora; 5. Clarificarea modalitãții de determinare a impozitului datorat în cazul veniturilor din jocuri de noroc, precum cazinouri, cluburi de poker, slot-machine și lozuri, cu valoare mai mare decât plafonul neimpozabil de 66.750 lei; 6. Reglementarea la nivelul legislației primare a posibilității depunerii de către contribuabil a formularului 230 "Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat" la entitățile non-profit/unitățile de cult și clarificarea modului de utilizare a acestor sume de către beneficiar. Entitatea nonprofit/unitatea de cult are obligația de a-i transmite prin mijloace electronice organului fiscal competent un formular prin care centralizează cererile primite de la contribuabili în conformitate cu procedura stabilită prin ordin al președintelui ANAF. În ceea ce privește impozitul pe veniturile nerezidenților măsurile vizează: - reglementãri privind dividendele distribuite trimestrial și neplãtite pânã la sfârșitul anului în care s-a aprobat distribuirea; - scutirea de impozit a dividendelor plãtite unui rezident dintr-un stat UE de cãtre persoana juridicã rezidentã în România care nu este supusã impozitului pe profit, ci substitutului sãu; - scutirea de impozit a dividendelor plãtite unei persoane juridice rezidente într-un stat membru al Spațiului Economic European, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, pentru a se asigura același tratament fiscal aplicabil dividendelor plãtite între persoane juridice române; - certificatele de rezidențã fiscalã se pot depune prin Spațiul Privat Virtual și se acceptã în copie conformã cu originalul; - Declarația 207 se depune și când impozitul datorat de nerezident este suportat de cãtre plãtitorul de venit. În domeniul TVA au fost realizate următoarele modificări: 1. Efectuarea anumitor corelãri de ordin tehnic în contextul aplicãrii noilor reguli privind TVA în domeniul comerțului electronic; 2. Reglementarea posibilității ca anumite persoane impozabile sã nu mai fie excluse de la aplicarea regimului special al ghișeului unic pentru TVA, în contextul scrisorii de punere în întârziere în Cauza 2020/4142; 3. Transpunerea în legislația naționalã a prevederilor Directivei (UE) 2021/1159 în ceea ce privește scutirile temporare aplicate importurilor și anumitor livrãri de bunuri sau prestãri de servicii, ca rãspuns la pandemia de COVID-19. În domeniul impozitelor și taxelor locale au fost introduse următoarele prevederi: 1. Clarificări privind acordarea scutirii de la plata impozitului pe clãdiri/teren pentru clãdirile folosite ca domiciliu și terenurile aferente acestora, aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor participante la acțiuni militare, misiuni și operațiuni pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român și acordarea unor drepturi acestora, familiei acestora și urmașilor celui decedat; 2. Clarificarea categoriilor de persoane persecutate politic de regimul comunist care beneficiazã de scutiri de la plata impozitului pe clãdiri/teren/mijloace de transport; 3. Simplificarea modului de calcul al impozitului pe clãdiri în cazul clãdirilor cu destinație mixtã, aflate în proprietatea persoanelor fizice; 4. Creșterea autonomiei locale, în sensul cã autoritãțile publice locale hotãrãsc acordarea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru participanții la Revoluția din Decembrie 1989; 5. Clarificări privind depunerea în format electronic la organul fiscal a actelor de înstrãinare-dobândire a unui mijloc de transport, întocmite în formã electronicã și semnate cu semnãturã electronicã calificatã; 6. Clarificarea modului de calcul al impozitului pe spectacole, în sensul precizării că în baza de impozitare nu se cuprinde TVA-ul. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor actualizează Codul Fiscal pentru a transpune legislația europeană în domeniu »


26.08.2021
Comunicat titluri de stat

În data de 26 august 2021 a avut loc redeschiderea prin licitație a unei emisiuni de titluri de stat denominate în Euro scadentă în luna decembrie 2023.Față de suma anunțată de 100 mil. euro, dealerii primari au transmis oferte în suma de 312,25 mil. Euro, fiind adjudecată în final suma de 176,25 mil. Euro, la randamente mediu/maxim negative de -0,04 /-0,01%, în scădere cca 13 puncte de bază, comparativ cu licitația pentru aceiași maturitate realizată în luna februarie 2021.Astfel, după ce anul trecut în luna februarie, Ministerul Finanțelor a reușit pentru prima dată să emită certificate de trezorerie cu discount, cu maturitatea de 5 luni la randamente mediu/maxim negative de -0,11/-0,10%, prin emisiunea curentă reușește să atragă fonduri de pe piața internă, denominate în Euro, la dobânzi negative pentru o scadență extinsă la 2,3 ani. citeste mai multAboutComunicat titluri de stat »


24.08.2021
Dan Vîlceanu, ministrul Finanțelor, a prezentat principalele măsuri privind consolidarea fiscal-bugetară, digitalizarea administrației publice și sprijinirea investițiilor

Ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu, a prezentat în cadrul conferinței de presă de astăzi principalele modificări aduse Codului Fiscal și de Procedură Fiscală, care au scopul de a prelungi măsurile de consolidare fiscal-bugetară pentru sprijinirea mediul de afaceri și a investițiilor, precum și continuarea procesului de digitalizare a administrației publice.Printre măsurile de susținere a mediului de afaceri și a investițiilor amintim: Permanentizarea procedurii de rambursare a TVA cu control ulterior. În perioada 01.11.2019-31.07.2021 numărul solicitărilor de rambursare TVA analizate a fost de peste 179.000. Dintre acestea, peste 160.000 deconturi au fost soluționate cu control ulterior, ceea ce reprezintă un procent de 90% din totalul cererilor soluționate. Suma totală aferentă solicitărilor de rambursare TVA cu control ulterior a fost de 27 mld. lei, ceea ce reprezintă peste 83% din suma totală solicitată la rambursare. Consecințele pozitive ale acestei măsuri se reflectă și în evoluția evident descrescătoare a stocului de rambursări TVA. La data de 1 noiembrie 2019, numărul solicitărilor de rambursare TVA nesoluționate era de aproximativ 30.000 în sumă de 7,2 mld. lei, în timp ce, la data de 31 iulie 2021, se mai aflau în diferite stadii de soluționare doar 4.700 deconturi în sumă de 2,7 mld. lei;Permanentizarea procedurii de eșalonare la plată în formă simplificată. În prezent, un număr de 58.476 de contribuabili beneficiază de eșalonare la plată în formă simplificată pentru obligații în sumă de 12,7 miliarde de lei. Încasările realizate ca urmare a acordării eșalonărilor la plată în formă simplificată sunt în cuantum de 14,2 miliarde, rate eșalonate și obligațiile de bază;Crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor în cazul în care un contribuabil de bună-credință achită obligațiile bugetare la un alt organ fiscal decât cel competent;Extinderea măsurii privind anularea accesoriilor introdusă prin OUG 69/2020, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale cu modificări ulterioare pentru inspecțiile fiscale și verificările situațiilor fiscale personale efectuate în perioada 14 mai 2020 – 29 martie 2021. De la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 69/2020 și până în prezent au beneficiat de această facilitate un număr de 71.800 contribuabili, care au achitat 56 mld. lei la bugetul general consolidat și care au beneficiat de anularea accesoriilor în sumă de 3 mld. lei;Deblocarea activității Comisiei fiscale centrale, ceea ce va conduce la identificarea soluțiilor optime în aplicarea unitară a prevederilor legislației fiscale, comisie din care fac parte salariați ai ANAF și MF care vor clarifica aspecte de dezbatere între cele două instituții.Principalele măsuri privind digitalizarea administrației publice sunt: Obligativitatea înrolării autorităților publice, instituțiilor publice sau de interes public din administrația publică centrală și locală în sistemul informatic propriu al Ministerului Finanțelor și ANAF numit PatrimVen. Măsura se aplică începând cu data de 1 martie 2022 și are ca scop accelerarea procesului de digitalizare a administrației publice, punând în prim plan deservirea cetățenilor/contribuabililor;Obligativitatea înrolării în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor - ANAF, respectiv Spațiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor și altor entități fără personalitate juridică, precum și a persoanelor fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent. Înrolarea în SPV asigură o comunicare și un mod de lucru 24/24, 7 zile pe săptămână cu administrația fiscală și reprezintă o eficientizare clară a modului în care cetățeanul interacționează cu organul fiscal. Măsura se aplică începând cu data de 1 martie 2022;Implementarea conceptului SAF-T, Standard Audit File for Tax - formă de control simplificată, schimb standard de date cu ANAF, prin care se eficientizează activitatea de control și se reduce costul conformării. De asemenea, se asigură transparență și creșterea gradului de încredere între organul fiscal și contribuabil. Calendarul de implementare:testarea voluntară a contribuabililor va fi demarată începând cu 01 septembrie 2021;operaționalizarea sistemului pentru marii contribuabili începând cu 01 ianuarie 2022.”E-factura - sistemul obligatoriu de facturare electronică” Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, va implementa, începând cu luna septembrie 2021, în cadrul unui program pilot, un sistem de facturare electronică ce va permite încărcarea, stocarea și descărcarea facturilor emise de contribuabili în relația cu autoritățile/instituțiile publice. Asigură o transparentizare a facturării și va contribui la creșterea veniturilor către bugetul statului. În primă fază, sistemul va funcționa B2G, adică Business to Government, ca proiect-pilot, astfel încât să poată fi îmbunătățit și, ulterior, introdus și B2B, adică Business to Business. citeste mai multAboutDan Vîlceanu, ministrul Finanțelor, a prezentat principalele măsuri privind consolidarea fiscal-bugetară, digitalizarea administrației publice și sprijinirea investițiilor »


30.07.2021
Titlurile de stat TEZAUR pot fi cumpărate și în luna august

Ministerul Finanțelor emite, începând cu 2 august 2021, 3 noi emisiuni de titluri de stat în cadrul Programului Tezaur, cu maturități de 1, 3 și 5 ani și dobânzi de 3,15%, 3,50% și 3,85%. Titlurile de stat au valoare nominală de 1 leu și sunt în forma dematerializată.Titlurile de stat pot fi cumpărate:Între 02 – 27 august 2021 de la unitățile Trezoreriei Statului;Între 02 – 26 august 2021 pentru mediul urban și 02 – 25 august 2021 pentru mediul rural, prin Compania Națională Poșta Română.Dobânda este anuală, plătibilă la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans. Un investitor poate efectua una sau mai multe subscrieri în cadrul unei emisiuni. Investitorii au posibilitatea anulării subscrierilor deja efectuate doar în perioada de subscriere, prin depunerea unei cereri.Sunt eligibile persoanele fizice care au împlinit vârsta de 18 ani la data efectuării subscrierii. Veniturile obținute din investirea în oferta de economisire lansată de Ministerul Finanțelor sunt neimpozabile.Fondurile obținute de Ministerul Finanțelor în calitate de emitent, ca urmare a emisiunii de titluri de stat, vor fi utilizate pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice.Prospectul de emisiune și orice eventuale modificări ale acestuia vor fi publicate pe: www.mfinante.gov.ro (secțiunea Datorie publică) , www.posta-romana.ro. citeste mai multAboutTitlurile de stat TEZAUR pot fi cumpărate și în luna august »


06.07.2021
Ministerul Finanțelor și UiPath au făcut primul pas pentru operaționalizarea Centrului de Excelență Robotic Process Automation

Ministerul Finanțelor și UiPath au făcut un pas înainte în vederea operaționalizării Centrului de Excelență RPA (Robotic Process Automation) din cadrul Ministerului de Finanțe, prin semnarea primului acord de colaborare dintre cele două părți. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor și UiPath au făcut primul pas pentru operaționalizarea Centrului de Excelență Robotic Process Automation »


02.07.2021
Ministerul Finanțelor a crescut plafoanele și a prelungit valabilitatea Programului IMM Invest

Comisia Europeană a aprobat solicitarea Ministerul Finanțelor, adresată în baza Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat, de a prelungi programul IMM Invest România și subprogramul Agro IMM Invest, începând cu 1 iulie 2021 până la data de 31 decembrie 2021, și de a majora plafoanele schemei de ajutor de stat de la 800.000 euro la 1.800.000 de euro pentru fiecare întreprindere.Demersurile Ministerului Finanțelor au fost făcute ca urmare a impactului benefic pe care programele l-au avut asupra economiei, cât și a interesului IMM-urilor de a accesa în continuare credite cu garanții de stat. „Aprobarea Comisiei Europene de continuare a programului IMM Invest România și a subprogramului Agro Invest vine ca o recunoaștere a adecvării și eficienței măsurilor de sprijin care susțin mediul antreprenorial românesc. Infuzia de capital atrasă prin programul IMM Invest în anul 2020, care a depășit 15 miliarde lei, prin acordarea a peste 25.500 de credite garantate de stat, continuă și în anul 2021.O altă veste bună este că, prin decizia Comisiei Europene, suntem în măsură să majorăm plafoanele schemei de ajutor de stat, pentru a putea susține accesul la finanțare a peste 58.000 de beneficiari în cei doi ani de funcționare a Programului, în limita plafonului anual de garantare, în valoare de 15 miliarde lei.Până în prezent, Ministerul Finanțelor, prin FNGCIMM, a alocat IMM-urilor sume de peste 222 milioane de lei, pe parcursul anului 2020, și peste 246 milioane de lei, pe parcursul acestui an, reprezentând comisioane și dobânzi. Aceste date arată că programele dezvoltate sunt un succes care plasează economia României într-un grafic de dezvoltare ascendent”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor.Aferent aprobării Comisiei Europene de a continua Programul IMM Invest, Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM) a îmbunătățit procedura de implementare a programului prin majorarea plafoanelor schemei de ajutor de stat, de la 100.000 euro la 225.000 de euro pentru companiile care realizează producție primară de produse agricole, de la 120.000 euro la 270.000 de euro pentru companiile din sectorul pescuitului și acvaculturii și de la 800.000 euro la 1.800.000 de euro pentru fiecare întreprindere. De asemenea, cuantumul împrumuturilor a fost dimensionat în funcție de necesarul de lichidități și de dimensiunea întreprinderii, respectiv 18 luni în cazul IMM-urilor sau 12 luni în cazul întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie.Conform datelor FNGCIMM, la data de 30 iunie 2021, au fost înregistrate în aplicația instituției un număr de 8.144 de solicitări de garantare, dintre care aproximativ 7.252 sunt aferente Programului IMM Invest, indicând un grad de consum al plafonului alocat inițial de peste 44%, restul de 891 de solicitări fiind în cadrul Subprogramului Agro IMM Invest, cu un grad de consum al plafonului alocat inițial de peste 85%. Pe parcursul a două luni de funcționare a Programului, au fost aprobate 4.106 credite, cu o valoare de finanțare de aproximativ 3,72 miliarde lei și o valoare de garantare de aproximativ 3,05 miliarde lei. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor a crescut plafoanele și a prelungit valabilitatea Programului IMM Invest »


18.06.2021
Recomandarea privind Procedura de Deficit Excesiv în cazul României a fost adoptată astăzi, în cadrul Reuniunii Consiliului Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN), de la Luxembourg

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a participat la reuniunea Consiliului Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN), desfășurată în perioada 17-18 iunie a.c., la Luxembourg.Pe agenda reuniunii Ecofin au figurat și puncte legate de Semestrul European și implementarea Pactului de Stabilitate și Creștere, în acest sens fiind adoptată și Recomandarea privind Procedura de Deficit Excesiv în cazul României, prin care este confirmat angajamentul țării noastre de a reveni la un deficit bugetar de maxim 3% din PIB, până în 2024.În prezentare, oficialii europeni au subliniat că procedura de deficit excesiv a fost declanșată ca urmare a politicilor expansioniste și a soldului înregistrat în anul 2019, iar recomandarea prezintă calendarul actualizat de corectare a deficitului bugetar excesiv, asigurând totodată spațiul fiscal necesar pentru susținerea investițiilor și atingerea obiectivelor de creștere economică, fiind în linie cu țintele naționale stabilite în Programul de Convergență prezentat de România. „În anul 2021, Guvernul României a adoptat măsurile necesare pentru a atinge țintele stabilite. Creșterea economică pentru 2021 este substanțială, iar pe termen mediu va fi susținută de fondurile structurale și de cele din facilitatea de redresare și reziliență”, a afirmat Comisarul European pentru Economie, dl Paolo Gentiloni, în cadrul reuniunii.Ministrul Alexandru Nazare a precizat în intervenția sa că „Recomandarea formulată de Comisie și adoptată astăzi de Consiliu prevedere un calendar de reducere treptată a deficitului bugetar până în 2024, în condițiile în care o corectare prea rapidă ar afecta premisele de creștere economică. Pentru 2021, atât prognoza de creștere economică, cât și deficitul prognozat sunt similare, ceea ce denotă încrederea Comisiei Europene în măsurile adoptate de Guvernul României. În același timp, îndeplinirea recomandării până în 2024 necesită un efort susținut și disciplină bugetară întărită pe termen mediu.” România prezintă Comisiei Europene rapoarte semestriale privind acțiunile efective implementate, începând cu anul 2017, când a fost declanșată procedura de deviație semnificativă pentru țara noastră.Ajustarea semnificativă a previziunilor fiscale ale Comisiei Europene pentru anul 2021, de la 11,3% din PIB (deficit ESA) în cadrul prognozei de toamnă, la 8% din PIB (deficit ESA) în Recomandare, se datorează în principal măsurilor adoptate de Guvern în primele luni ale anului 2021, în vederea inversării politicilor fiscale expansioniste din anii 2016-2019. citeste mai multAboutRecomandarea privind Procedura de Deficit Excesiv în cazul României a fost adoptată astăzi, în cadrul Reuniunii Consiliului Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN), de la Luxembourg »


18.06.2021
Ministerul Finanțelor lansează o nouă emisiune FIDELIS de titluri de stat pentru populație

În perioada 22 iunie - 12 iulie 2021, persoanele fizice rezidente și nerezidente, cu vârsta peste 18 ani, pot subscrie prin intermediul băncilor partenere BT Capital Partners&Banca Transilvania, Banca Comercială Română și B.R.D. – Groupe Société Générale titluri de stat FIDELIS denominate în lei și în euro, care sunt listate la Bursa de Valori București. Titlurile de stat în lei au scadențe de 1 an și 2 ani, cu dobânzi anuale de 2,95% și respectiv de 3,25%, iar cele în euro au scadență de 2 ani și dobândă anuală de 1,00%. Valoarea nominală a unui titlu de stat FIDELIS este de 100 de lei pentru emisiunea în lei și 100 de euro pentru emisiunea în euro, iar pragul minim de subscriere este de 5.000 de lei, respectiv 1.000 de euro. „Ministerul Finanțelor pune din nou la dispoziția persoanelor fizice un instrument financiar de investiții avantajos, prin intermediul Programului FIDELIS. Dobânzile oferite, neimpozitarea câștigurilor de capital și a veniturilor din dobânzi, precum și lipsa comisioanelor la subscriere, fac din acest instrument un mijloc atractiv de economisire pentru persoanele fizice care dispun de excedente în lei sau euro. Îi îndemn pe români să se informeze cu privire la beneficiile și condițiile financiare ale programului și să investească în titlurile de stat FIDELIS prin intermediul băncilor partenere", a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor. Titlurile de stat destinate populației sunt remunerate cu dobânzi anuale peste nivelul titlurilor de stat tranzacționate pe piața secundară interbancară. În procesul de subscriere a titlurilor de stat FIDELIS nu se percep comisioane de către băncile intermediare, iar veniturile obținute, atât din dobânzi, cât și din câștigurile de capital sunt neimpozabile. Deținătorii de titluri de stat TEZAUR sau FIDELIS lansate în cadrul emisiunilor anterioare și care au ajuns la maturitate pot reinvesti disponibilitățile neridicate la scadență rezultate din emisiunile anterioare prin subscrierea în cadrul acestei noi emisiuni. Informații privind termenii și condițiile financiare aferente emisiunii în cadrul Programului FIDELIS pot fi consultate pe paginile de internet ale Ministerului Finanțelor (www.mfinante.gov.ro) și instituțiilor partenere (www.btcapitalpartners.ro;www.bcr.ro; www.brd.ro/mfp; www.bvb.ro - Programul FIDELIS). citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor lansează o nouă emisiune FIDELIS de titluri de stat pentru populație »


17.06.2021
Mai mult de un milion de persoane fizice înrolate în SPV

A fost depășit pragul de un milion de persoane fizice înrolate în Spațiul Privat Virtual (SPV) al MF-ANAF. În acest moment, peste 1,6 milioane de utilizatori, persoane fizice și juridice, s-au conectat în total pe platformă.Demersul de înrolare în SPV vine în sprijinul contribuabililor prin automatizarea schimbului de date fiscale și eliminarea depunerii fizice a anumitor declarații lunare specifice. Prin înrolarea în SPV, contribuabilii au acces continuu la un serviciu gratuit, accesibil permanent, care oferă o serie de beneficii utilizatorilor săi, cum ar fi:o bază de date complexă cu informații din sfera obligațiilor fiscale;accesul facil la acte administrativ fiscale și alte documente;acces servicii electronice specifice. „Faptul că românii înțeleg avantajele rezultate din înscrierea în SPV este de apreciat. Suntem într-un grafic ascendent în ceea ce privește procesul de digitalizare a administrației fiscale și încurajez, în continuare, cât mai mulți contribuabili să se înscrie pe platformă. Este vorba despre foarte mult timp câștigat și un acces facil la acte administrativ-fiscale și alte documente de interes. Împreună cu echipa din Ministerul Finanțelor, urmărim să identificăm și să implementăm o serie de mecanisme de simplificare a procedurilor de înrolare și autentificare în platformă, iar feedback-ul din partea utilizatorilor referitor la acest demers este binevenit. Am încredere că ANAF va găsi cele mai bune soluții pentru modernizarea și creșterea atractivității SPV, astfel încât din ce în ce mai mulți români să adere la această platformă digitală pusa la dispoziție de Ministerul Finanțelor și ANAF”, a declarat ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare.Înscrierea în SPV, parte a procesului de digitalizare a administrației publice, este un proces care eficientizează interacțiunile dintre stat și contribuabili. Prin intermediul portalului, sarcina administrativă a contribuabililor este ușurată, întregul proces desfășurându-se într-un spațiu transparent. citeste mai multAboutMai mult de un milion de persoane fizice înrolate în SPV »


11.06.2021
Suplimentarea sprijinului acordat de Banca Mondială pentru îmbunătățirea accesului și a calității serviciilor medicale

Astăzi, 11 iunie 2021, ministrul Finanțelor, dl Alexandru Nazare, și Directorul de Țară pentru România al Băncii Mondiale, dna Tatiana Proskuryakova, au semnat la București Acordul de împrumut aferent finanțării adiționale, în valoare de 150 mil. EUR, destinată susținerii proiectului privind reforma sectorului sanitar - îmbunătățirea calității şi eficienţei sistemului sanitar. Această finanțare completează împrumutul inițial în valoare de 250 mil. EUR acordat de Banca Mondială, aflat în prezent în curs de implementare. Pe lângă obiectivele deja demarate în cadrul proiectului inițial, prin finanțarea adițională se vor asigura în principal: modernizarea sistemului de telemedicină, îmbunătățirea reţelei de screening pentru cancerul cervical, achiziția de echipamente pentru centrele de arși și construcția celor două centre de arși din cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu” și respectiv a Spitalului Clinic de Urgență Târgu-Mureș. Prin obiectivele urmărite proiectul răspunde nevoilor critice ale sistemului sanitar, în principal prin întărirea asistenței medicale în ceea ce privește tratarea marilor arși, diagnosticarea și tratarea cancerului, precum și asistența medicală de urgență și terapie intensivă. Agenţia de implementare a proiectului este Ministerul Sănătății, iar data limită de finalizarea a acestuia este 31 decembrie 2024. Împrumutul se va rambursa într-o singură tranşă la data 1 martie 2033 și este acordat la o dobândă variabilă bazată pe rata EURIBOR plus marja variabilă a Băncii (cota indicativă actuală fiind 0,83%).„Pandemia COVID-19 a pus sistemele de sănătate din întreaga lume sub o presiune imensă și a evidențiat necesitatea creșterii capacității sistemului pentru a răspunde rapid și eficient la noile provocări și a asigurării rezilienței acestuia, cu atât mai mult cu cât nevoile medicale sunt multiple și complexe. În calitatea de ministru al Finanțelor, voi acționa asumat în această direcție și voi acorda permanent prioritate sectorului sanitar. Asistența financiară semnată astăzi, alături de sprijinul și expertiza tehnică acordate de Banca Mondială în sectorul sanitar reprezintă un pas înainte în acțiunile întreprise de noi pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu al cetățenilor la servicii de sănătate bazate pe cele mai bune practici în domeniu. Pe lângă investițiile deja demarate în cadrul proiectului inițial, această finanțare adițională va asigura modernizarea sistemului de telemedicină, îmbunătățirea rețelei de screening pentru cancerul cervical, achiziția de echipamente pentru centrele de arși și construcția celor două centre de arși din cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii «Grigore Alexandrescu» și respectiv a Spitalului Clinic de Urgență Târgu-Mureș”, a spus ministrul Finanțelor, dl Alexandru Nazare.„Accesul în mod egal la un sistem medical de înaltă calitate este crucial pentru dezvoltarea durabilă a României, iar bunăstarea tuturor cetățenilor ar trebui să fie întotdeauna o prioritate", a declarat Tatiana Proskuryakova, Director de Țară al Băncii Mondiale pentru România. „Speranța de viață sănătoasă în România este printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană, atât pentru bărbați, cât și pentru femei, în timp ce decesele timpurii cauzate de boli care pot fi prevenite și complicațiile acestora afectează adesea cei mai săraci 40% membri ai societății. Prin aprobarea acestei finanțări suplimentare, reiterăm sprijinul acordat guvernului român pentru a continua reformarea sistemului de sănătate și pentru a investi mai mult și mai eficient în soluționarea provocărilor critice din acest sector vital.” citeste mai multAboutSuplimentarea sprijinului acordat de Banca Mondială pentru îmbunătățirea accesului și a calității serviciilor medicale »