Asset Publisher

24.03.2021
Întâlnire între ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, și reprezentanții American-Romanian Business Council (AMRO)

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a participat astăzi, 24 martie 2021, la o întâlnire oficială cu membrii delegației American-Romanian Business Council (AMRO), desfășurată la sediul Ministerului Afacerilor Externe, în cadrul căreia au fost abordate teme privind politica fiscală, măsurile de stimulare a investițiilor străine în țara noastră, precum și perspectivele consolidării relațiilor comerciale dintre Statele Unite ale Americii și România."Consider că un dialog deschis, permanent, între instituțiile statului român și mediul de afaceri are rolul de a întări relațiile economice și comerciale, în special în contextul economic actual. Construcția bugetară pentru anul 2021 favorizează diversificarea și creșterea volumului de investiții străine în România. Traiectoria fiscal-bugetară sustenabilă, pe care ne-am asumat-o prin reforme și un volum record al investițiilor statului în economie, de 5,5% din PIB, transmite un semnal pozitiv și clar, acela că statul român este un partener solid pentru investitori", a declarat ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare.De asemenea, membrii delegației și-au exprimat aprecierea pentru suportul și eforturile susținute ale ministrului Finanțelor în vederea consolidării relațiilor comerciale dintre cele două țări, precum și pentru deschiderea către un dialog constructiv cu reprezentanții companiilor americane, membre AMRO. Delegația a fost compusă din președintele American-Romanian Business Council (AMRO), Dl. Eric Stewart, împreună cu reprezentanți ai următoarelor companii membre AMRO: Pfizer, MSD, S2 Global, Bell Flight, Motorola Solutions, Oshkosh Defense, Raytheon și Palo Alto Networks. Aceasta a fost prima întâlnire dintre reprezentații AMRO și ministrul Finanțelor de la preluarea mandatului, în contextul în care Statele Unite ale Americii reprezintă unul dintre cei mai importanți parteneri economici ai României. citeste mai multAboutÎntâlnire între ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, și reprezentanții American-Romanian Business Council (AMRO) »


24.03.2021
Întâlnire de lucru cu reprezentanții Asociațiilor Transportatorilor Rutieri din România

În data de 24 martie 2021, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, alături de conducerea ANAF, a participat la o întâlnire de lucru cu reprezentanții Asociațiilor Transportatorilor Rutieri din România. citeste mai multAboutÎntâlnire de lucru cu reprezentanții Asociațiilor Transportatorilor Rutieri din România »


22.03.2021
Precizări asupra reglementărilor fiscale referitoare la educația timpurie

Cu privire la proiectul de act normativ privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal și prorogarea unor termene, publicat la rubrica Transparență/Proiecte de acte normative, prin care se propune suspendarea aplicării dispozițiilor art. 25 alin. (4) lit. i1) - i2) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precizăm următoarele:În practică, așa cum au semnalat atât contribuabilii interesați/organizațiile profesionale interesate de accesarea facilității fiscale privind educația timpurie, cât și organele fiscale, și chiar parlamentari, noile reguli fiscale reglementate s-au dovedit insuficiente pentru a permite aplicarea lor din cel puțin următoarele motive:nu sunt definite categoriile de unități eligibile care oferă servicii de educație timpurie, conform legislației în vigoare, în condițiile existenței unei multitudini de categorii furnizori de educație timpurie (ex.:unități alternative de învățământ: Montessori, Waldorf, „after-school”-uri, cluburi ale copiilor etc.), cu forme diferite de organizare juridică (ex.: asociații, fundații, societăți);nu sunt precizate categoriile de cheltuieli eligibile pentru acordarea stimulentului fiscal, în condițiile în care în practică există o multitudine de categorii de servicii furnizate pentru educație timpurie;nu este prevăzută modalitatea de suportare/decontare de către angajator a cheltuielilor cu educația timpurie și nici documentele justificative corespunzătoare;nu este specificată modalitatea de fracționare a plafonului de 1.500 lei/copil între angajatorii părinților şi/sau între angajatorii aceluiași părinte;nu este prevăzută modalitatea de calcul pentru plafonul creditului fiscal, în corelație cu perioada de calcul/declarare a impozitului pe profit (trimestrial/anual); cazul angajatorilor care înregistrează pierdere.Măsurile fiscale instituite de Legea nr. 239/2020 au un caracter discriminatoriu prin raportare la diferite categorii de angajați care au alți angajatori decât persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit, cum sunt: plătitorii de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, plătitorii de impozit specific unor activități sau instituțiile publice, precum și în cazul angajatorilor care obțin venituri din activități independente, cum ar fi: profesii liberale, persoane fizice autorizate sau întreprinderi individuale.O altă problemă legată de aplicarea măsurilor fiscale instituite de Legea nr.239/2020 se referă la faptul că atât taxa pe valoarea adăugată, cât și accizele sunt impozite indirecte reglementate la nivelul Uniunii Europene prin directive care sunt obligatorii pentru toate statele membre și în cazul acestora nu se pot acorda alte facilități fiscale decât cele prevăzute în mod expres de respectivele directive. Scăderea cheltuielilor cu educația timpurie din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate contravine regulilor de funcționare a acestor impozite, astfel cum sunt stabilite de legislația europeană în domeniu. Potrivit art.148 alin. (2) și (4) din Constituția României, republicată, ca urmare a aderării, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare. În același timp, Parlamentul, Preşedintele României, Guvernul şi autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a obligaţiilor rezultate din actul aderării.Totodată, mentionăm faptul că Legea nr.239/2020 a fost adoptată fără a fi precizate sursele de finanțare pentru măsurile fiscale instituite și fără a prezenta niciun fel de estimări asupra impactului bugetar la momentul adoptării. Conform estimărilor ulterioare ale Ministerului Finanțelor, mecanismul actual de scădere a plafonului fiscal de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil din impozitul pe profit datorat poate genera, la nivelul anual, un impact estimat asupra veniturilor bugetare de -4,5 miliarde lei , ceea ce ar presupune o creștere a deficitului bugetar cu 0,4 pp, până la 7,56% din PIB, cu impact atât din perspectiva spațiului fiscal restrâns determinat de măsurile curente de susținere și stimulare economică pe fondul pandemiei Covid-19, cât și din perspectiva procedurii de deficit excesiv în care se află România, ajustarea fiscal-bugetară fiind o condiție necesară pentru accesarea fondurilor alocate țării noastre din Mecanismul pentru Redresare si Reziliență.Nu în ultimul rând, Ministerul Finanțelor lansează un apel la dialog deschis către reprezentanții Senatului României și ai Camerei Deputaților și își exprimă disponibilitatea de a oferi asistență în vederea rectificării prevederilor Legii nr.239/2020 astfel încât aceasta să fie clară, echitabilă și aplicabilă. citeste mai multAboutPrecizări asupra reglementărilor fiscale referitoare la educația timpurie »


19.03.2021
Programul "Noua casă" va avea garanții de 1,5 miliarde de lei în anul 2021

Guvernul României a adoptat în ședința de astăzi Hotărârea de Guvern pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr.717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului "Noua casă".Programul „Noua Casă” este un program guvernamental destinat persoanelor fizice, care facilitează achiziția unui imobil cu destinația de locuință, prin intermediul contractării de credite garantate de stat.Pentru anul 2021, a fost alocat un plafon al garanțiilor de 1,5 miliarde lei, potrivit art.1 alin.(6) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Noua casă", cu modificările și completările ulterioare.Totodată, începând cu anul 2021, beneficiarii au obligația să încheie polițe de asigurare împotriva tuturor riscurilor potrivit normelor interne proprii ale finanțatorilor, pe toată durata finanțării garantate, la o valoare acceptată de o societate de asigurare, dar nu mai puțin decât valoarea de piață comunicată de finanțatori prin solicitarea de garantare. Această prevedere se aplică tuturor creditelor garantate în cadrul Programului, pentru polițele de asigurare încheiate după data intrării în vigoare a Hotărârii de Guvern pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr.717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului "Noua Casă".Programul „Noua Casă” este unul dintre cele mai populare programe guvernamentale, în cadrul căruia au fost acordate 305.436 de garanții și promisiuni de garantare, în valoare totală de 27,82 miliarde lei, de la lansarea Programului, în anul 2009 și până la sfârșitul lunii decembrie a anului 2020. Pe parcursul anului 2020, statul a acordat 11.885 de garanții, în valoare totală de 1,36 miliarde lei și 3.359 promisiuni de garantare, în valoare totală de 0,45 miliarde lei. citeste mai multAboutProgramul "Noua casă" va avea garanții de 1,5 miliarde de lei în anul 2021 »


18.03.2021
Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a primit vizita E.S. Arthur Mattli, ambasadorul Elveției la București

Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor: ”Programul de cooperare elveţiano – român a reprezentat un element important de consolidare a relaţiilor bilaterale dintre România şi Elveţia. Mulțumesc partenerilor elvețieni pentru buna colaborare și implicarea în implementarea primului nostru program de cooperare bilaterală. Am avut ocazia în anul 2010, în calitate de secretar de stat în Ministerul Finanțelor, să coordonez echipa Unității Naționale de Coordonare, responsabilă cu negocierea și semnarea primului program de cooperare, în valoare de 181 milioane CHF. Acum, după 11 ani, am satisfacția de a vedea că programul a avut un impact pozitiv asupra reducerii disparităților economice și sociale în România, cu o rată de absorbție de peste 85%.”Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a primit vizita E.S. Arthur Mattli, ambasadorul Elveției la București, în data de 18 martie 2021. Cu ocazia vizitei, E.S a înmânat scrisoarea părții elvețiene de închidere a primului program de cooperare elvețiano-român și a mulțumit partenerilor români pentru excelenta colaborare.Discuțiile au mai vizat teme de interes comun pentru România și Elveția, respectiv cea de-a doua contribuție financiară acordată României, dar și provocările și oportunitățile legate de găzduirea, de către România, a Centrului Cyber."Am speranța că discuțiile dintre UE și Elveția vor ajunge la un acord în curând și că vom putea demara în mod formal discuțiile bilaterale pentru un nou program de cooperare. Astfel, am propus începerea consultărilor cu partenerii elvețieni în cel mai scurt timp, în vederea stabilirii domeniilor eligibile, precum și construirea mecanismului de cooperare", a susținut ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare.În data de 3 decembrie 2019, Parlamentul elvețian a aprobat anvelopa pentru coeziune adresată unor state membre UE, în vederea reducerii disparităților sociale și economice în cadrul UE extinse, din care România va beneficia de fonduri nerambursabile de aproximativ 221 milioane CHF. citeste mai multAboutMinistrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a primit vizita E.S. Arthur Mattli, ambasadorul Elveției la București »


17.03.2021
Finanțare de 100 de milioane euro pentru proiectul „Școli mai sigure, incluzive și sustenabile”

Guvernul României a aprobat în ședința de astăzi, 17 martie 2021, negocierea și semnarea Acordului de împrumut dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, în valoare de 100 milioane de euro, pentru susținerea proiectului ”Școli mai sigure, incluzive și sustenabile”. citeste mai multAboutFinanțare de 100 de milioane euro pentru proiectul „Școli mai sigure, incluzive și sustenabile” »


15.03.2021
Clarificări privind aplicarea sistemului TVA la încasare

Prin Legea nr. 296/2020 au fost modificate prevederile Codului fiscal, intenția fiind ca, începând cu 1 ianuarie 2021, persoanele impozabile a căror cifră de afaceri în anul calendaristic precedent și în anul în curs nu a depășit plafonul de 4.500.000 lei să poată opta pentru aplicarea sistemului TVA la încasare începând cu prima zi a perioadei fiscale următoare celei în care şi-au exercitat opțiunea. citeste mai multAboutClarificări privind aplicarea sistemului TVA la încasare »


04.03.2021
Întâlnirea ministrului Finanțelor, Alexandru Nazare, cu ministrul de stat pentru politici comerciale în Departamentul Internațional de Comerț al Marii Britanii, Greg Hands

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, s-a întâlnit astăzi cu ministrul de stat pentru politici comerciale în Departamentul Internațional de Comerț al Marii Britanii, Greg Hands, aflat împreună cu echipa sa la București pentru a purta discuții cu oficiali ai statului și reprezentanți ai mediului de afaceri din România, privind climatul economic actual și potențialele căi de cooperare și consolidare a relațiilor comerciale dintre Marea Britanie și România, în condițiile post-Brexit.În cadrul întrevederii, ministrul Alexandru Nazare și-a exprimat deschiderea de a consolida relațiile cu Marea Britanie, subliniind oportunitatea atragerii de investiții străine directe în contextul în care România prezintă un grad ridicat de competitivitate fiscală în regiune."Nevoile de dezvoltare ale României exced sumele pe care le avem la dispoziție în momentul de față din fonduri structurale, de aceea consider că țara noastră poate beneficia de experiența Marii Britanii în privința atragerii de fonduri private în economie. Este necesar să adoptăm un model funcțional care să ajute și să susțină economia României, mediul de afaceri și relațiile cu investitorii străini", a declarat Alexandru Nazare.Totodată, ministrul român de finanțe a subliniat faptul că bugetul pentru anul 2021, recent adoptat de către Parlament, prevede un nivel istoric al investițiilor statului, concomitent cu reducerea deficitului și înscrierea României pe o traiectorie de ajustare fiscală sustenabilă. Alexandru Nazare a reiterat solicitarea pentru sprijinul Marii Britanii în vederea aderării României la Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).Greg Hands și-a exprimat aprecierea față de relațiile foarte bune dintre Marea Britanie și România, arătându-și totodată deschiderea de a oferi sprijin în consolidarea și extinderea relațiilor comerciale dintre cele două state. De asemenea, ministrul a prezentat instrumentele financiare puse la dispoziție de către Marea Britanie prin UKEF (UK Export Finance), de aproximativ 4 miliarde de lire, în vederea finanțării unor proiecte de investiții, în măsura în care acestea se înscriu în criteriile de eligibilitate.Ministrul britanic, Greg Hands, este un apropiat al României, fiind deja la cea de-a opta sa vizită în țara noastră, din anul 1988 până în prezent. citeste mai multAboutÎntâlnirea ministrului Finanțelor, Alexandru Nazare, cu ministrul de stat pentru politici comerciale în Departamentul Internațional de Comerț al Marii Britanii, Greg Hands »


03.03.2021
Lansarea platformei de educație financiară www.edu-fin.ro

Ministerul Educației, Banca Națională a României, Ministerul Finanțelor, Autoritatea de Supraveghere Financiară și Asociația Română a Băncilor anunță lansarea platformei de educație financiară www.edu-fin.ro. Cele cinci instituții partenere invită entitățile angrenate în proiecte din domeniul educației financiare să își înscrie, până la finele lunii aprilie 2021, programele proprii de educație financiară, dezvoltate începând cu anul 2018, pe platforma www.edu-fin.ro, la secțiunea Cartea Albă. Prin intermediul platformei www.edu-fin.ro se creează o bază de date, care cuprinde toate entitățile care doresc să-și promoveze proiectele de educație financiară, derulate în nume propriu la nivel național. Înscrierea în această bază de date este facilă, permițând o mai bună interconectare a actorilor implicați în activități de educație financiară, oferind și o imagine de ansamblu a educației în acest domeniu din România.Pentru publicul larg, site-ul reprezintă o platformă interactivă, ce pune la dispoziție sfaturi practice pentru toți cei care doresc să-și dezvolte cunoștințele, atitudinea și comportamentul financiar. Cele cinci instituții partenere au încheiat, în anul 2018, un Acord de colaborare pentru realizarea de activități comune în domeniul educației financiare și pentru elaborarea Strategiei Naționale de Educație Financiară. Acordul reprezintă expresia concretă a recunoașterii importanței educației financiare de către părți şi creează cadrul interinstituțional pentru coordonarea eforturilor în domeniul educației financiare.Unul dintre obiectivele Acordului de colaborare vizează elaborarea ”Cărții albe”, care va conține și lista tuturor actorilor angrenați în activități/proiecte din domeniul educației financiare.Lansarea platformei de educație financiară www.edu-fin.ro reprezintă o etapă a procesului de elaborare a Strategiei Naționale de Educație Financiară, a cărei primă formă va fi lansată spre consultare publică în cursul anului. Toate părțile interesate vor avea posibilitatea să avanseze propuneri pe marginea strategiei pe platforma www.edu-fin.ro și să se implice în implementarea acesteia.Realizarea unei Strategii Naționale de Educație Financiară reprezintă o soluție validată de practica europeană și internațională pentru impulsionarea creșterii gradului de educație financiară. De asemenea, urmărește creșterea nivelului de cunoștințe și abilități financiare ale cetățenilor, ajutându-i să gestioneze riscurile asociate accesării, cu mai mare ușurință, a unor servicii financiare tot mai complexe și să beneficieze, într-o măsură cât mai mare, de avantajele oferite de acestea, inclusiv prin consolidarea situației și perspectivelor lor financiare. citeste mai multAboutLansarea platformei de educație financiară www.edu-fin.ro »


26.02.2021
În luna martie persoanele fizice pot investi în titluri de stat TEZAUR și FIDELIS

Începând cu 1 martie 2021, Ministerul Finanțelor lansează noi emisiuni de titluri de stat destinate exclusiv populației prin intermediul celor două programe, TEZAUR și FIDELIS.Programul TEZAURÎn perioada 01-29 martie 2021, persoanele fizice rezidente pot subscrie pentru titluri de stat TEZAUR prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului și prin subunitățile poștale ale C.N. Poșta Română S.A..Dobânzile anuale oferite sunt: 2,85% pentru scadența de 1 an, 3,10% pentru scadența de 3 ani și 3,25% pentru scadența de 5 ani. Titlurile de stat sunt emise în forma dematerializată, au valoare nominală de 1 leu, iar dobânda anuală este plătită la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. Titlurile de stat emise în cadrul Programului TEZAUR sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans.Programul FIDELISÎn perioada 01-19 martie 2021, băncile partenere BT Capital Partners&Banca Transilvania, Banca Comercială Română și B.R.D. – Groupe Société Générale vor pune în vânzare titluri de stat FIDELIS denominate în lei, dar și titluri de stat denominate în euro, care vor fi listate automat la Bursa de Valori București. În emisiunea de titluri de stat FIDELIS pot investi persoanele fizice rezidente și nerezidente cu vârsta de peste 18 ani până la data de 19 martie 2021, inclusiv. Titlurile de stat FIDELIS vor fi oferite atât în lei, cât și euro.Dobânzile anuale pentru titlurile în lei sunt de 2,85% pentru scadența de 1 an, 3,10% pentru scadența de 3 ani și de 1,55% pentru titlurile de stat în euro cu o scadență de 5 ani.Titlurile de stat FIDELIS vor fi listate la Bursa de Valori București.Valoarea nominală a unui titlu de stat FIDELIS este de 100 de lei pentru emisiunea în lei și 100 de Euro pentru emisiunea în Euro, iar pragul minim de subscriere este de 5.000 de lei, respectiv 1.000 de Euro.Pentru subscrierea inițială a titlurilor de stat FIDELIS nu se percep comisioane de către băncile intermediare, iar veniturile obținute, atât din dobânzi, cât și din câștigurile de capital, sunt neimpozabile.Deținătorii de titluri de stat TEZAUR sau FIDELIS lansate în cadrul emisiunilor anterioare și care au ajuns la maturitate pot reinvesti disponibilitățile neridicate la scadență aferente acestor emisiuni anterioare prin subscrierea în cadrul emisiunilor de titluri de stat lansate în luna martie în cadrul Programelor de titluri de stat pentru populație FIDELIS și TEZAUR.Dobânzile anuale oferite pentru titlurile de stat destinate populației sunt stabilite peste nivelul randamentelor titlurilor de stat care sunt în prezent cotate pe piața secundară interbancară, iar veniturile provenind din dobânzi sunt neimpozabile.Informații privind termenii și condițiile financiare aferente emisiunilor din luna martie 2021 în cadrul Programului TEZAUR și FIDELIS pot fi consultate pe website-ul Ministerului Finanțelor: www.mfinante.gov.ro și al instituțiilor partenere: www.posta-romana.ro; www.comunicatii.gov.ro (Programul TEZAUR), www.btcapitalpartners.ro; www.bcr.ro; www.brd.ro/mfp; www.bvb.ro (Programul FIDELIS).   citeste mai multAboutÎn luna martie persoanele fizice pot investi în titluri de stat TEZAUR și FIDELIS »


24.02.2021
Ghidul fiscal al contribuabililor care realizează venituri din premii și jocuri de noroc a fost publicat pe site-ul ANAF

Ministerul Finanțelor și ANAF vin în sprijinul contribuabililor persoane fizice care realizează venituri din premii și jocuri de noroc atât din România, cât și din străinătate, și care au obligația să declare veniturile și să plătească impozite la bugetul general consolidat prin publicarea Ghidului fiscal al contribuabililor care realizează venituri din premii și jocuri de noroc. Veniturile din premii reprezintă veniturile obținute din concursuri și din promovarea produselor/serviciilor ca urmare a practicilor comerciale. În această categorie intră veniturile în bani și/sau în natură, cum ar fi: a) premii de orice fel acordate oamenilor de cultură, știință și artă la gale, simpozioane, festivaluri, concursuri naționale sau internaționale, concursuri pe meserii sau profesii; b) premii în bani și/sau în natură acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor și altor specialiști prevăzuți în legislația în materie, pentru rezultatele obținute la competiții sportive interne și internaționale. Premiile de tipul unor bonusuri care sunt acordate salariaților nu se încadrează la venituri din premii din punctul de vedere al impozitării, fiind asimilate veniturilor de natură salarială. Veniturile din jocuri de noroc cuprind toate sumele încasate, bunurile șiserviciile primite, ca urmare a participării la jocuri de noroc, indiferent de denumirea venitului sau de forma în care se acordă, inclusiv cele de tip jack-pot. Obligația calculării, reținerii și plății impozitului le revine organizatorilor/plătitorilor de venituri. Impozitul calculat și reținut în momentul plății este impozit final pentru care nu se depune declarația unică. Pentru veniturile din premii și jocuri de noroc nu se datorează contribuții sociale. Persoanele fizice cu domiciliul în România sau cele nerezidente care au declarat centrul intereselor vitale în România și care realizează venituri din premii și jocuri de noroc din străinătate au obligația să le declare în România și să depună Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui în care s-au realizat veniturile. Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru același venit și în decursul aceleiași perioade impozabile, sunt supuși impozitului pe venit atât pe teritoriul României, cât și în străinătate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat în România a impozitului plătit în străinătate, în condițiile legislației. Materialul poate fi consultat pe site-ul anaf.ro, în secțiunea Asistență Contribuabili - Servicii oferite contribuabililor - Ghiduri curente și alte materiale informative. Ministerul Finanțelor va continua să extindă numărul materialelor informative dedicate persoanelor fizice și juridice pentru a încuraja cât mai mult conformarea fiscală voluntară a contribuabililor. citeste mai multAboutGhidul fiscal al contribuabililor care realizează venituri din premii și jocuri de noroc a fost publicat pe site-ul ANAF »


12.02.2021
Precizări cu privire la majorarea alocațiilor pentru copii începând cu 1 ianuarie 2021

În urma informațiilor apărute în mass-media, cu privire la majorarea alocației de stat pentru copii, Ministerul Finanțelor face următoarele precizări:Potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.123/2020 pentru modificarea art.3 din Legea nr.61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, majorarea alocației pentru copii până la nivelul de 600 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani și copiii cu handicap, respectiv până la 300 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani, se realizează etapizat prin majorarea cu 20 de puncte procentuale, aplicate sumei rezultate din diferenţa dintre cuantumul de 600 lei, respectiv 300 lei, şi cuantumul acordat anterior, în luna iulie 2020. Prin urmare, OUG 123/2020 prevede creșterea alocațiilor în cinci etape de valoare nominală egală, respectiv 58 de lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani și copiii cu handicap și 29 de lei pentru copiii cu vârsta curprinsă între 2 și 18 ani. Astfel, dacă raportăm cuantumul alocației de la 1 ianuarie 2021 la cel din decembrie 2020 reiese o majorarea procentuală de 16%.La data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.123/2020, cuantumul alocației de stat pentru copii aflat în plată era:311 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani și copii cu handicap; așadar, majorarea reprezentând 20 de puncte procentuale, aplicate sumei rezultate din diferenţa dintre cuantumul de 600 lei, este de 58 lei ((600-311)*20%= 58);156 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani; așadar, majorarea reprezentând 20 de puncte procentuale, aplicate sumei rezultate din diferenţa dintre cuantumul de 300 lei, este de 29 lei ((300-156)*20%= 29).În aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.123/2020 la data de 1 august 2020 s-a aplicat prima majorare de 20 de puncte procentuale, cuantumul alocației devenind:369 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani și copii cu handicap;185 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani.Începând cu 1 ianuarie 2021, s-a acordat a doua majorare de 20 de puncte procentuale, cuantumul alocației devenind:427 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani și copii cu handicap;214 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani. citeste mai multAboutPrecizări cu privire la majorarea alocațiilor pentru copii începând cu 1 ianuarie 2021 »


05.02.2021
Titlurile de stat Tezaur pot fi cumpărate și în luna februarie

Ministerul Finanțelor emite, începând de luni, 8 februarie 2021, 3 noi emisiuni de titluri de stat în cadrul Programului Tezaur, cu maturități de 1, 3 și 5 ani și dobânzi de 3%, 3,30% și 3,45%. Titlurile de stat au valoare nominală de 1 leu și sunt în forma dematerializată.Titlurile de stat pot fi cumpărate:Între 8-24 februarie de la unitățile Trezoreriei Statului;Între 8-22 februarie prin Compania Națională Poșta Română pentru mediul rural și 8-23 februarie pentru mediul urban prin Compania Națională Poșta Română.Dobânda este anuală, plătibilă la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans. Un investitor poate efectua una sau mai multe subscrieri în cadrul unei emisiuni.Sunt eligibile persoanele fizice care au împlinit vârsta de 18 ani la data efectuării subscrierii. A fost eliminată plafonarea sumelor care pot fi investite de persoanele fizice în cadrul acestor emisiuni.Investitorii au posibilitatea anulării subscrierilor deja efectuate prin depunerea unei cereri doar în perioada de subscriere, iar în cazul decesului, dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat se transferă moștenitorilor, care prezintă documentele legale ce le atestă calitatea.Alternativa de economisire a Ministerului Finanțelor se bucură de un interes crescut al românilor, veniturile/câștigurile aferente fiind neimpozabile.Fondurile obținute de Ministerul Finanțelor în calitate de emitent, ca urmare a emisiunii de titluri de stat, vor fi utilizate pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice.Prospectul de emisiune și orice eventuale modificări ale acestuia vor fi publicate pe: www.mfinante.gov.ro (secțiunea Datorie publică) , www.comunicatii.gov.ro, www.posta-romana.ro. citeste mai multAboutTitlurile de stat Tezaur pot fi cumpărate și în luna februarie »


04.02.2021
Ministerul Finanțelor a decis completarea Codului Fiscal și a Legii contabilității

În urma consultărilor cu mediul de afaceri, Ministerul Finanțelor a lansat astăzi un proiect de modificare și completare a Codului Fiscal și a Legii contabilității. Dintre măsurile propuse spre adoptare, menționăm:Revizuirea sferei de aplicare a nedeductibilității cheltuielilor înregistrate de contribuabilii plătitori de impozit pe profit ca urmare a unor tranzacții efectuate cu o persoană situată într-un stat care este inclus în Lista jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale. Regim fiscal specific se aplica doar statelor listate în anexa I. Măsura este corelată cu modul de implementare a măsurilor defensive de către celelalte state membre ale Uniunii Europene.Clarificarea modului de determinare a ponderii cifrei de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcţii în cifra de afaceri totală, în cazul entităților care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor atât pe teritoriul României, cât și în străinătate. Prin modificare se clarifică modul de stabilire a indicatorului cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcții care cuprinde numai veniturile din activitatea desfășurată pe teritoriul României, precum și a indicatorului cifra de afaceri totală care cuprinde atât veniturile din activitatea desfășurată pe teritoriul României, cât și în afara României.Clarificarea și reglementarea explicită a regimului fiscal aplicabil valorii nominale a tichetelor cadou primite de persoanele fizice care obțin venituri de natura salarială. În acest sens se precizeaza tratamentul fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice de către angajatori/plătitori, în afara evenimentelor menționate explicit de Codul fiscal;Clarificarea tratamentului fiscal aplicabil avantajelor de natură salarială neimpozabile și care nu se cuprind în baza de calcul al contribuțiilor sociale în cazul celor primite în baza unor legi speciale și/sau finanțate din buget Măsura vizează neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul al contribuțiilor sociale a contravalorii serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului de odihnă, pentru salariaţii proprii şi membrii de familie ai acestora acordate de angajator, în măsura în care valoarea totală, într-un an fiscal, nu depăşeşte nivelul unui câștig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate.Se propune pentru anul 2021 ca termenul de depunere a declaraţiei anuale de venit pentru asocierile fără personalitate juridică şi entităţi supuse regimului transparenţei fiscale să fie până la data de 15 martie 2021, inclusiv. În cadrul aceluiaşi termen se propune pentru asociatul desemnat obligaţia transmiterii către fiecare membru asociat a informaţiilor referitoare la venitul impozabil/venitul net/pierderea ce îi revine corespunzător cotei de distribuire din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii sau corespunzător cotei de participare, conform contractului de asociere, după caz.Reglementarea cadrului de aplicare a sistemului TVA la încasare în noile condiții prevăzute de Legea nr. 296/2020, respectiv prin raportare la noul plafon de 4.500.000 lei și cu posibilitatea exercitării opțiunii pentru aplicarea sistemului oricând în cursul anului, prin modificarea corespunzătoare a articolelor din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care fac trimitere la vechiul plafon. Măsura elimină neclaritățile prevederilor legale pentru aplicarea sistemului TVA la încasare.Menționarea expresă în aria de aplicabilitate a prevederilor Legii contabilității nr. 82/1991 a unor categorii de entități. Această măsură asigură corelarea cu prevederile Codului fiscal, prin cuprinderea în aria de aplicabilitate a prevederilor legii contabilității a persoanelelor juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România, precum și persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România.Reglementarea, la nivelul legii contabilității, a categoriilor de informații care au caracter public, precum și a condițiilor în care Ministerul Finanțelor poate încheia protocoale având ca obiect transmiterea unor asemenea informații. Această măsură are în vedere operaționalizarea transmiterii de către Ministerul Finanțelor a unor date cuprinse în situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale existente în baza de date a ministerului, în baza unor protocoale de colaborare.Proiectul poate fi consultat la rubrica Transparență decizională. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor a decis completarea Codului Fiscal și a Legii contabilității »


04.02.2021
Ghidul fiscal al contribuabililor care realizează venituri din profesii liberale a fost publicat pe site-ul ANAF

Ministerul Finanțelor vine în sprijinul contribuabililor prin publicarea unui nou material informativ dedicat persoanelor fizice care au obligația să declare și să plătească impozitele și contribuțiile sociale datorate pentru veniturile realizate din profesii liberale, în anul 2020. Materialele se găsesc pe site-ul anaf.ro, în secțiunea Asistență Contribuabili - Servicii oferite contribuabililor - Ghiduri curente și alte materiale informative. Sunt considerate venituri din profesii liberale veniturile obținute de către medici, avocați, notari publici, executori judecătorești, experți tehnici și contabili, contabili autorizați, auditori financiari, consultanți fiscali, arhitecți, traducători, sportivi, precum și alte persoane fizice cu profesii reglementate în condițiile legii. Veniturile obținute din profesii liberale desfășurate în România se consideră ca fiind obținute din România, indiferent dacă sunt primite din România sau din străinătate.Veniturile din profesii liberale, realizate în mod individual și/sau într-o formă de asociere,sunt venituri din activități independente, fiind impozitate în sistem real.Contribuabilii interesați pot găsi și alte detalii utile despre Declarația unică pe care trebuie să o depună pentru această categorie de venituri, respectiv: ce formulare necesare și de unde se pot procura, cum se poate depune Declarația unică și ce modalități de plată sunt puse la dispoziția contribuabililor.Rolul acestui nou ghid fiscal este de a stimula și asista contribuabilii să declare corect veniturile realizate din profesii liberale și să plătească impozitele și contribuțiile datorate, inclusiv prin intermediul mijloacelor electronice de plată existente.Ministerul Finanțelor va continua să extindă numărul materialelor informative dedicate persoanelor fizice și juridice pentru a încuraja cât mai mult conformarea fiscală voluntară a contribuabililor. citeste mai multAboutGhidul fiscal al contribuabililor care realizează venituri din profesii liberale a fost publicat pe site-ul ANAF »


03.02.2021
Îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei sistemului sanitar, o prioritate pentru Guvernul României

În ședința de astăzi, 3 februarie 2021, a fost adoptat HG-ul Ministerului Finanțelor privind aprobarea amendamentului convenit între Guvernul României și Banca Internațională de Reconstrucție și Dezvoltare la Acordul de împrumut destinat susținerii Proiectului privind reforma sectorului sanitar - îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei sistemului sanitar. Amendamentul se referă la extinderea temporară a datei limită de tragere a sumelor împrumutului cu 3 luni, în valoare de 250 mil. EURO, respectiv până la 31 martie 2021.Potrivit elementelor agreate cu BIRD, data limită de tragere urmează a fi extinsă cu până la 4 ani, pentru a permite finalizarea activităților proiectului, inclusiv a centrului de mari arși din cadrul spitalului județean Timișoara, aflat în curs de proiectare. Actualul proiect va fi continuat printr-o finanțare adițională care urmează a fi contractată de la Banca Internațională de Reconstrucție și Dezvoltare în perioada imediat următoare, pentru a permite realizarea altor două centre de mari arși, centrul din cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii Grigore Alexandrescu și respectiv din cadrul Spitalului Județean Târgu-Mureș.Acordul de împrumut are patru componente:întărirea furnizării de servicii medicale,îmbunătăţirea administrării şi guvernării sectorului sanitar,întărirea sistemului de sănătate publică pentru a răspunde crizei COVID-19, componentă introdusă în cursul anului 2020 în contextul nevoilor generate de această pandemie,managementul proiectului."Am solicitat Băncii Internaționale de Reconstrucție și Dezvoltare extinderea până în 2024 a datei limită de tragere a sumelor din Acordul de Împrumut din 2014, în valoare de 250 milioane de euro. Am obținut acordul pentru extinderea temporară cu 3 luni a datei limită, în condițiile în care termenul prevăzut în acordul inițial a fost 15 decembrie 2020, dată până la care au fost accesate puțin peste jumătate din fondurile disponibile.Astfel, am deblocat încă 124 de milioane de euro care vor fi puși la dispoziția Ministerului Sănătății pentru susținerea proiectelor destinate îmbunătățirii calității serviciilor medicale și eficientizarea sistemului de sănătate din România, în această perioadă în care resursele financiare sunt atât de importante pentru gestionarea cât mai bună a crizei Covid-19 actuale.", a declarat ministrul finanțelor, Alexandru Nazare.Informații de background: Ministerul Sănătăţii este instituția căreia i s-a delegat întreaga autoritate şi responsabilitate pentru realizarea proiectului.La 17 iunie 2014 a fost semnat la Acordul de împrumut dintre România şi BIRD, în valoare de 250 mil. EUR, destinat proiectului privind reforma sectorului sanitar-îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei sistemului sanitar, ratificat prin Legea nr. 179/2014.Până în prezent au fost trase din împrumut cca. 126 mil. EUR. Data limită de tragere a sumelor împrumutului, prevăzută în acordul de împrumut, a fost 15 decembrie 2020.În vederea adaptării prevederilor acordului de împrumut la nevoile actuale ale sectorului, la data de 3 noiembrie 2020 s-a solicitat BIRD restructurarea acordului de împrumut astfel:extinderea datei limită de tragere a sumelor împrumutului cu până la 5 ani șimajorarea împrumutului cu 150 mil. EUR pentru a permite realizarea celor două centre de mari arși, centrul din cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii Grigore Alexandrescu și, respectiv, din cadrul Spitalului Județean Târgu-Mureș, precum și alte achiziții de echipamente medicale.În acest context, s-a convenit cu BIRD ca restructurarea să fie efectuată în 2 faze:prima fază - extinderea datei limită de tragere a împrumutului actual cu 4 ani,a doua fază - contractareafinanțării adiționale, în valoare de 150 mil. EUR, care face obiectul unui acord de împrumut separat.Prin scrisoarea din 20 noiembrie 2020, BIRD confirmă acceptul său cu privire la extinderea temporară a datei limită de tragere cu cca. 3 luni, respectiv până la 31 martie 2021. În prezent se așteaptă primirea de la BIRD a confirmării extinderii finale cu până la 4 ani (respectiv până în 2024). citeste mai multAboutÎmbunătăţirea calităţii şi eficienţei sistemului sanitar, o prioritate pentru Guvernul României »


03.02.2021
Guvernul României a aprobat proiectul de lege privind sistemul de resurse proprii ale UE

Executivul a adoptat astăzi, 3 februarie 2021, la propunerea MF, actul normativ de ratificare a Deciziei (UE, EURATOM) 2020/2053 a Consiliului din 14 decembrie 2020 privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene și de abrogare a Deciziei 2014/335/UE, Euratom, adoptată la Bruxelles. Prin această decizie, Comisia crește temporar plafonul de resurse proprii de la 1,20% la 1,40% din Venitul Național Brut (VNB), utlizând astfel spațiul creat între acest plafon și cel de plăți (spațiul intitulat garanții/headroom) pentru operațiuni de împrumut (Next Generation EU).Noua decizie privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene (2020/2053) a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2021, însă prevederile sale se aplică numai după ratificarea sa de către toate statele membre si sunt direct aplicabile statelor membre, fără a mai fi necesară transpunerea lor în legislația națională. După ratificarea noii decizii, Comisia Europeană va recalcula contribuțiile statelor membre pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2021 și data intrării în vigoare.Ministrul de finanțe, Alexandru Nazare, a declarat că "aprobarea de către Guvern și ratificarea de către Parlament a Deciziei (UE, EURATOM) 2020/2053 a Consiliului din 14 decembrie 2020 privind sistemul de resurse proprii al Uniunii Europene sunt condiții necesare pentru operaționalizarea PNRR și obținerea sumelor pentru prefinanțare. Comisia Europeană va putea acorda prefinanțările doar după aprobarea în parlamentele tuturor statelor membre a deciziilor pentru resurse proprii. Așadar, am solicitat utilizarea procedurii de urgență în Parlament pentru adoptarea acestei decizii." Nivelul contribuției României pentru anul 2021, conform scrisorii rectificative a bugetului UE pe 2021, este în cuantum de 2.356.894.717 euro (aprox. 11.548.784.113 lei).Informații de background: Consiliul European din decembrie 2020 a ajuns la un acord în ceea ce privește Cadrul Financiar Multianual (CFM) 2021-2027 și pachetul de reconstrucție Next Generation EU (NGEU). Liderii europeni au agreat un pachet final, compus din CFM clasic, cu un cuantum de 1.074.3 miliarde euro și din Planul European de Relansare Economică/NGEU, în valoare de 750 miliarde de euro, cu o proporție de granturi, în valoare de 390 miliarde euro și împrumuturi, în valoare de 360 miliarde euro.Pentru a face posibilă operaționalizarea instrumentului de relansare economică (NGEU), Comisia a modificat Decizia privind resursele proprii. Astfel, Comisia Europeană este împuternicită să împrumute fonduri de pe piețele de capital, în numele statelor membre.Potrivit prevederilor Tratatului de aderare la Uniunea Europeană, România trebuie să aplice regulile şi metodologia de constituire a bugetului Uniunii Europene prin sistemul resurselor proprii, potrivit prevederilor Articolului 311 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), care prevede că: „[...] bugetul este finanțat integral din resurse proprii, [...].”Totodată, în conformitate cu prevederile art. 76(3) din Constituția României, republicată, este necesară solicitarea dezbaterii și adoptării de către Parlament în procedură de urgență a proiectului de Lege, pentru a putea accesa fondurile aferente instrumentului de relansare economică. citeste mai multAboutGuvernul României a aprobat proiectul de lege privind sistemul de resurse proprii ale UE »


02.02.2021
ANAF publică Ghidul fiscal al contribuabililor care realizează venituri din străinătate

Ministerul Finanțelor continuă demersurile de încurajare a conformării fiscale voluntare și anunță publicarea unui nou material informativ dedicat contribuabililor persoane fizice care au obligația să declare și să plătească impozitele și contribuțiile sociale datorate pentru veniturile realizate în străinătate, în anul 2020. Materialele se găsesc pe site-ul anaf.ro, în secțiunea Asistență Contribuabili - Servicii oferite contribuabililor - Ghiduri curente și alte materiale informative. Noul ghid clarifică o serie de aspecte legate de: tipurile de venituri din străinătate care trebuie declarate în România prin Declarația unică, tipurile de venituri realizate din străinătate care nu se declară în România, modul de conversie în lei a veniturilor exprimate în valută, contribuțiile sociale datorate, precum și modul de determinare și acordare a creditului fiscal.În plus, contribuabilii interesați pot găsi și alte detalii utile despre Declarația unică pe care trebuie să o depună pentru această categorie de venituri, respectiv: ce formulare necesare și de unde se pot procura, cum se poate depune Declarația unică și ce modalități de plată sunt puse la dispoziția contribuabililor.Rolul noului ghid fiscal este de a încuraja și asista contribuabilii să declare corect veniturile realizate din străinătate și să plătească impozitele și contribuțiile datorate, inclusiv prin intermediul mijloacelor electronice de plată existente.Ministerul Finanțelor va continua să extindă numărul materialelor informative dedicate persoanelor fizice și juridice pentru a încuraja cât mai mult conformarea fiscală voluntară a contribuabililor. citeste mai multAboutANAF publică Ghidul fiscal al contribuabililor care realizează venituri din străinătate »


02.02.2021
Discuție între ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, și comisarii europeni Valdis Dombrovskis și Paolo Gentiloni pe teme de buget și PNRR

Ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, a participat, în regim de videoconferințã, la o întrevedere cu comisarii europeni Valdis Dombrovskis și Paolo Gentiloni pe tema bugetului României pentru anul 2021 și stadiul implementării Planului Național de Redresare și Reziliențã. Ministrul Alexandru Nazare a prezentat o situație actualizată a economiei, precum și perspectivele de creștere, subliniind totodată importanța unei bune cooperări și a unui dialog deschis cu Comisia Europeană pentru atingerea țintelor economice agreate."Consider cã avem o bună colaborare și există deschidere din partea autorităților române. Mai mult, avem un schimb de informații fluent la nivel tehnic și observăm efectele pozitive ale măsurilor luate de guvernul României până acum. Reiterez faptul că premisele pe care este construit bugetul în acest moment vor fi reflectate în primăvară, când vom face evaluarea României pe procedura de deficit excesiv.", a declarat Comisarul european Valdis Dombrovskis.Ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, consideră că "este esențial să construim o relație de încredere cu Comisia Europeană, atât la nivel tehnic, cât și politic. Transparența și dialogul la nivel tehnic, premergătoare construcției bugetare, sunt bazele recâștigării încrederii că România va reveni pe o traiectorie fiscal-bugetară sustenabilă. Ne-am angajat să facem consolidare fiscal-bugetară, în linie cu recomandările Comisiei Europene, dar avem în vedere faptul cã economia este în continuare afectată de criza Covid-19. Vom reduce deficitul astfel încât să păstrăm perspectivele de relansare și creștere economică pentru perioada următoare. În același timp, vom utiliza resursele de asistență tehnică disponibile pentru elaborarea PNRR, în vederea prezentării unui plan de reziliență solid, care să reflecte atât cerințele comisiei, cât și obiectivele naționale." În cadrul aceleași întrevederi, comisarul european Paolo Gentiloni a menționat: "Luăm act de buna colaborare în privința dialogului pe construcția bugetară. Punem la dispoziția României instrumentele disponibile la nivelul Comisiei de Asistență Tehnică pentru elaborarea PNRR de către Directoratul de Reformă." Discuțiile la nivel tehnic în ceea ce privește construcția bugetară și operaționalizarea Planului Național de Redresare și Reziliență vor continua și pe viitor, în virtutea menținerii unui dialog european permanent pentru atingerea obiectivelor comune de relansare și creștere economicã sustenabilă. citeste mai multAboutDiscuție între ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, și comisarii europeni Valdis Dombrovskis și Paolo Gentiloni pe teme de buget și PNRR »


01.02.2021
Noi materiale informative elaborate în sprijinul contribuabililor

Ministerul Finanțelor continuă demersurile de încurajare a conformării fiscale voluntare și anunță publicarea unor materiale informative dedicate contribuabililor persoane fizice care au obligația să declare şi să plătească impozitele şi contribuțiile sociale datorate pentru anul 2020. Materialele se găsesc pe site-ul anaf.ro, în secțiunea Asistență Contribuabili - Servicii oferite contribuabililor - Ghiduri curente și alte materiale informative. Rolul materialelor publicate este de a încuraja și asista contribuabilii să declare corect veniturile realizate și să plătească impozitele şi contribuțiile datorate, inclusiv prin intermediul mijloacelor electronice de plată existente.Seria de materiale nou apărute cuprinde informații generale actualizate despre Declarația unică, clarificând o serie de aspecte legate de: persoanele care au obligația să o depună, cum poate fi depusă, de unde se pot procura fişierele și formularele care trebuie completate, precum și modalitățile de plată a sumelor datorate.În aceeași secțiune a site-ului ANAF a fost publicată broșura privind facilitățile fiscale aferente cheltuielilor cu educația timpurie, învățământul profesional și tehnic și învățământul dual. Materialul prezintă cele mai recente modificări legislative în domeniile mai sus menționate, fiind util atât contribuabililor persoane fizice, cât şi juridice.Totodată, contribuabilii pot găsi pe site-ul ANAF și un ghid actualizat pentru cei care obțin venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal. Această categorie de contribuabili poate găsi informații deosebit de utile privind obligațiile fiscale referitoare la declararea, impozitarea şi plata contribuțiilor datorate pentru veniturile obținute din arendarea bunurilor agricole aflate în patrimoniul personal.Ministerul Finanțelor va continua să extindă numărul materialelor informative dedicate persoanelor fizice și juridice pentru a încuraja cât mai mult conformarea fiscală voluntară a contribuabililor. citeste mai multAboutNoi materiale informative elaborate în sprijinul contribuabililor »


29.01.2021
Ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, a discutat cu omologul francez, Bruno Le Maire, pentru obținerea sprijinului Franței în vederea aderării României la Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)

Ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, a discutat vineri, 29 ianuarie 2021, într-o teleconferință cu omologul său francez, Bruno Le Maire, despre perspectivele economiei europene în 2021, stadiul implementării PNRR și despre perspectivele României de aderare la Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).Omologul francez și-a declarat sprijinul pentru accederea României în OCDE și pentru deschiderea unui canal de dialog permanent cu ministrul român de finanțe în vederea stabilirii etapelor de lucru ulterioare. “Contați pe sprijinul meu total în privința aderării la OCDE până la finalizarea cu succes a demersului României!”, a declarat ministrul francez. Totodată, cei doi demnitari au împărtășit opinii referitoare la necesitatea implementării cât mai rapide a Mecanismului european de Redresare și Reziliență.”În procesul de aderare la OCDE, România a făcut progrese importante și contăm mai departe pe sprijinul Franței. Orice întârziere în implementarea Mecanismului de Redresare și Reziliență (MRR) ar fi problematică pentru întreaga Uniune. Împărtășim preocuparea Franței pentru accelerarea implementării MRR, astfel încât accesul la finanțare să fie facil și aibă loc la momentul potrivit pentru a sprijini relansarea economiilor europene. Guvernul României a făcut demersuri concrete pentru finalizarea PNRR în cel mai scurt timp posibil.”, a apreciat Alexandru Nazare.Ministrul francez de finanțe, Bruno Le Maire, a acceptat invitația omologului român pentru o vizită de lucru la București, de îndată ce relaxarea restricțiilor de călătorie cauzate de pandemia Covid-19 va permite acest lucru.Discuția dintre cei doi miniștri de finanțe face parte din seria de convorbiri inițiată de Alexandru Nazare cu omologii săi din statele membre și cu reprezentanți ai Comisiei Europene. citeste mai multAboutMinistrul finanțelor, Alexandru Nazare, a discutat cu omologul francez, Bruno Le Maire, pentru obținerea sprijinului Franței în vederea aderării României la Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) »


29.01.2021
Modificarea Codului fiscal – clarificarea noțiunii de jurisdicții necooperante

În vederea clarificării legislației referitoare la jurisdicțiile necooperante, Ministerul Finanțelor anunță că a întreprins demersurile necesare pentru ca, în scurt timp, să fie modificate prevederile art.25 alin.4) lit.f^1) din Codul fiscal. Acest punct, introdus printr-o modificare intrată în vigoare în ianuarie 2021, prevede că sunt nedeductibile cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzacții cu o persoană fizică sau juridică situată într-un stat care, la data înregistrării cheltuielilor, este inclus în anexa I și/sau anexa II din Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Modificarea va viza eliminarea prevederii conform căreia statele incluse în anexa II vor fi considerate drept jurisdicții necooperante în scopuri fiscale, măsură care vine să clarifice, în acest sens, inclusiv tratamentul fiscal aplicat tranzacțiilor efectuate începând cu 1 ianuarie 2021. În baza informațiilor disponibile până acum, niciun alt stat membru nu a adoptat măsuri similare împotriva jurisdicțiilor incluse în anexa II din Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale. Ministerul Finanțelor dorește să clarifice faptul că, în contextul raportării aranjamentelor transfrontaliere conform Directivei UE 2018/822 (cunoscută sub numele de DAC 6), prin noțiunea de jurisdicții necooperante se face referire doar la țările din anexa I a Listei UE privind jurisdicțiile necooperante în scopuri fiscale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. citeste mai multAboutModificarea Codului fiscal – clarificarea noțiunii de jurisdicții necooperante »


29.01.2021
Prima emisiune de titluri de stat Tezaur din anul 2021 lansată de Ministerul Finanțelor a avut peste 21.400 de investitori

Românii au investit în prima emisiune de titluri de stat Tezaur din anul 2021 lansată de Ministerul Finanțelor peste 955 de milioane de lei, din care 850.425.746 lei prin unitățile operative ale Trezoreriei Statului și 104.853.554 lei prin rețeaua de oficii poștale ale Companiei Naționale Poșta Română. Aceasta reprezintă cea mai mare valoare subscrisă lunar de investitori în cadrul unei emisiuni Tezaur. Titlurile de stat lansate începând cu 4 ianuarie 2021, cu scadența de 1, 3 și 5 ani și dobânzi anuale de 3,25%, 3,5%, și 3,75%, sunt în formă dematerializată şi au valoare nominală de 1 leu. Dobânda este plătită la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans. Fondurile obținute de Ministerul Finanțelor în calitate de emitent, ca urmare a emisiunii de titluri de stat, vor fi utilizate pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice. Având în vedere interesul foarte ridicat manifestat de populație pentru acest instrument de economisire, Ministerul Finanțelor intenționează să continue cu o frecvență lunară emisiunile în cadrul acestui program pe tot parcursul anului 2021. citeste mai multAboutPrima emisiune de titluri de stat Tezaur din anul 2021 lansată de Ministerul Finanțelor a avut peste 21.400 de investitori »


28.01.2021
Ministrul Finanțelor, domnul Alexandru Nazare, a avut o întrevedere cu E.S. doamna Füsun Aramaz, ambasador al Republicii Turcia în România și cu reprezentanți ai oamenilor de afaceri turci

Tema discuției a fost identificarea unei soluții imediate referitoare la măsura adoptă de Parlament în decembrie 2020 prin Legea 296/2020, care prevede că începând cu 1 ianuarie 2021, cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzacții cu persoane juridice situate în jurisdicții necooperante în scop fiscal sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit.În cadrul întâlnirii, E.S. doamna ambasador Füsun Aramaz, a subliniat importanța menținerii bunelor relații economice, dat fiind faptul că Turcia este printre primii parteneri comerciali non-UE ai României, atât prin valoarea investițiilor, cât și prin numărul mare de locuri de muncă create de firmele turcești care activează în România. "Situația curentă generează pierderi economice însemnate pentru România. Lucrăm la o soluție legislativă de remediere în regim de urgență, care să nu afecteze tranzacțiile comerciale dintre cele două țări și nici potențialele investiții", a precizat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor.Totodată, ministrul român de finanțe a declarat că va continua să sprijine investițiile străine în țara noastră, inclusiv cele care provin din Turcia, subliniind în același timp importanța parteneriatului economic româno-turc. citeste mai multAboutMinistrul Finanțelor, domnul Alexandru Nazare, a avut o întrevedere cu E.S. doamna Füsun Aramaz, ambasador al Republicii Turcia în România și cu reprezentanți ai oamenilor de afaceri turci »


27.01.2021
Ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, a discutat cu omologul său german, Olaf Scholz, despre implementarea Mecanismului de Redresare și Reziliență

Ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, l-a felicitat pe omologul său german, Olaf Scholz, miercuri, 27 ianuarie 2021, într-o convorbire telefonică, pentru obținerea acordului privind Mecanismul de Redresare și Reziliență și pentru progresele înregistrate în dosarul referitor la Uniunea Bancară în timpul mandatului Președinției germane a Consiliului UE.”Acordul privind Mecanismul de Redresare și Reziliență reprezintă, fără îndoială, un punct de cotitură în istoria Uniunii Europene și o dovadă a capacității de a acționa solidar, în beneficiul cetățenilor. Acum trebuie să demonstrăm că îl putem implementa cât se poate de rapid. De aceea, credem că este necesară o abordare flexibilă și reducerea cât mai mult posibil a birocrației pentru ca Mecanismul de Redresare și Reziliență să își atingă scopul” , a precizat ministrul român al finanțelor.Cei doi demnitari au discutat și despre planurile de reformă asumate de Guvern, stadiul elaborării bugetului și alte subiecte prezente pe agenda de lucru a Consiliului miniștrilor de finanțe (ECOFIN). Alexandru Nazare l-a asigurat pe Olaf Scholz că: ”Guvernul României s-a angajat să implementeze o politică bugetară sustenabilă. Vom reduce deficitul în așa fel încât să nu punem în pericol perspectivele redresării economice, în timp ce sprijinirea economiei și a sistemului de sănătate rămân prioritare”. Discuția bilaterală cu ministrul german de finanțe, Olaf Scholz, este prima din seria consultărilor inițiate de ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, cu omologii săi din statele membre, pe tema operaționalizării Mecanismului de Redresare și Reziliență. citeste mai multAboutMinistrul finanțelor, Alexandru Nazare, a discutat cu omologul său german, Olaf Scholz, despre implementarea Mecanismului de Redresare și Reziliență »


27.01.2021
Guvernul a aprobat normele metodologice pentru noua amânare a plății ratelor

Executivul a adoptat în ședința de guvern de astăzi propunerea Ministerului de Finanțe de a continua și după 1 ianuarie 2021 măsurile de sprijin acordate celor aflați în dificultate din cauza pandemiei COVID-19. Solicitarea de suspendare a obligațiilor de plată poate fi formulată de debitor cel mai târziu până la data de 15 martie 2021, iar creditorul trebuie să comunice debitorului decizia în termen de maximum 15 zile calendaristice, până la data de 31 martie 2021. Modificarea clauzelor contractuale, ca efect al aprobării solicitării debitorului, se realizează fără încheierea de acte adiționale la contractul de credit, ci prin notificarea debitorului în termen de 30 zile calendaristice de la primirea solicitării complete.Actul normativ adoptat astăzi prevede că persoanele pot beneficia de suspendarea plății obligațiilor rezultate din creditele accesate pe o perioadă de maximum nouă luni, în această perioadă fiind incluse atât moratoriul legislativ implementat anterior, cât și moratoriile non-legislative.Condițiile necesare pentru a putea solicita suspendarea plății obligațiilor sunt: creditele au fost acordate până la data de 30 martie 2020 inclusiv, creditul nu a ajuns la scadență până la data solicitării formulate de debitor, nu a fost declarată scadența anticipată a creditelor până la data de 31 decembrie 2020 inclusiv și debitorul nu înregistrează restanțe la data solicitării suspendării obligației de plată.Poate beneficia de acordarea facilității de suspendare a obligației de plată a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor aferente creditului, debitorul ale cărui venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia gravă generată de pandemia COVID-19. Debitorul, cu excepția persoanelor fizice, trebuie să declare pe propria răspundere diminuarea veniturilor/încasărilor medii lunare cu minimum 25% în ultimele trei luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată prin raportare la perioada similară din anii 2019/2020 și faptul că se află în imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată aferente creditului.Pentru debitorii persoane fizice care au contractat credite ipotecare și care au beneficiat de suspendarea obligațiilor de plată în prealabil conform OUG nr.37/2020, dar nu au accesat perioada maximă de suspendare de nouă luni, dobânda eșalonată și garantată de stat inițial este majorată cu dobânda suspendată la plată în baza cadrului legal actual, urmând a fi plătită în 60 de rate lunare egale începând cu luna următoare expirării noii perioade de suspendare a plăților.Rezultatele implementării acestei facilități vor avea ca efect menținerea în activitate a companiilor, implicit a locurilor de muncă furnizate de acestea pe perioada în care se manifestă efectele pandemiei COVID-19 și protejarea persoanelor fizice ale căror venituri au fost afectate în această perioadă. citeste mai multAboutGuvernul a aprobat normele metodologice pentru noua amânare a plății ratelor »


21.01.2021
România intră în etapa de operaționalizare a Centrului CYBER al Uniunii Europene, găzduit la București

Ca urmare a deciziei votului statelor membre ale Uniunii Europene dat în decembrie anul trecut, România va găzdui viitorul Centru european de competențe industriale, tehnologice și de cercetare în domeniul securității cibernetice, Centrul CYBER al UE devenind astfel prima entitate europeană de pe teritoriul țării noastre. În cursa pentru găzduirea Centrului, țara noastră a concurat cu Belgia, Germania, Lituania, Luxemburg, Polonia și Spania.Găzduirea și operaționalizarea în România a viitorului Centru CYBER vor contribui la creșterea prestigiului României în Uniunea Europeană, precum și a vizibilității în cadrul instituțiilor europene, al comunității din domeniul digital și al securității cibernetice, fapt ce ar genera oportunități suplimentare de dezvoltare a domeniului și de dinamizare a economiei naționale.Tocmai de aceea, trecerea la etapa de pregătire a operaționalizării noului centru, atât la nivelul elaborării cadrului normativ, cât și din punct de vedere al administrării și resurselor financiare necesare, reprezintă o prioritate pentru Executiv.În acest sens, sub coordonarea Ministerului Finanțelor și Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării se va înființa GLI-CYBER, grup de lucru interinstituțional responsabil cu identificarea setului de măsuri, precum și cu elaborarea cadrului legislativ, necesar operaționalizării la București a Centrului de competențe industriale, tehnologice și de cercetare în materie de securitate cibernetică - Centrul CYBER. “Voi duce la bun sfârșit instalarea primei agenții europene de pe teritoriul nostru, având privilegiul să fi fost desemnat anul trecut reprezentant special al Guvernului pentru pregătirea și promovarea candidaturii României în negocierile pentru noul sediu CYBER.Este o etapă firească de continuitate a eforturilor echipei care a pregătit candidatura României și care a făcut posibilă această victorie fără precedent pentru țara noastră. Suntem într-un dialog permanent cu reprezentanții Comisiei și lucrăm împreună la un calendar pentru operaționalizare”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor.Mai mult decât atât, secretariatul tehnic al GLI-CYBER, care va avea rolul de Unitate de Operaționalizare a Centrului CYBER, va fi asigurat de reprezentanții Ministerului de Finanțe. Unitatea va asigura interfața dintre autoritățile și instituțiile din România și reprezentanții Comisiei Europene însărcinați cu operaționalizarea Centrului CYBER.Crearea centrului CYBER și a rețelei de centre naționale va conduce la stimularea unui sprijin financiar sporit pentru cercetarea, inovarea, tehnologia și dezvoltarea industrială în domeniul securității cibernetice, în complementaritate cu structurile deja existente.Prin această inițiativă se are în vedere construirea unui pol european de expertiză tehnologică în materie de securitate cibernetică, în special în domenii precum criptografia, serviciile de securitate a rețelelor informatice, detectarea intruziunilor, securitatea sistemelor, securitatea rețelelor, securitatea programelor informatice și a aplicațiilor sau aspectele umane și societale ale securității și ale protecției vieții private. Informații suplimentareÎn 10 decembrie 2020, ca urmare a procedurii de vot desfășurate la Bruxelles, statele membre UE au ales ca România să găzduiască viitorul sediu al Centrului european de competențe industriale, tehnologice și de cercetare în domeniul securității cibernetice, Centrul CYBER al UE devenind astfel prima structură UE de pe teritoriul țării noastre.Centrul CYBER va reprezenta o structură cheie în contextul eforturilor de la nivel UE de configurare a unui ecosistem european în materie de securitate cibernetică. Centrul va avea un rol important în sprijinirea creării de legături între actorii publici și privați din domeniu, mediul academic și industria de profil din Uniune, asigurând, totodată, coordonarea între centrele naționale pentru securitate cibernetică din statele membre.Totodată, Centrul va acționa pentru stimularea cercetării și inovării tehnologice în vederea consolidării securității cibernetice în cadrul Uniunii. Astfel, Centrul va reprezenta principalul organism de gestionare a fondurilor europene dedicate cercetării în domeniul securității cibernetice disponibile prin cele două programe de finanțare ale UE cu relevanță pentru sector - Europa Digitală și Orizont Europa. citeste mai multAboutRomânia intră în etapa de operaționalizare a Centrului CYBER al Uniunii Europene, găzduit la București »


19.01.2021
Reuniunea Consiliului de Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) din 19 ianuarie 2021

 Implementarea Mecanismului de Redresare și Reziliență a fost unul dintre principalele puncte pe agenda reuniunii Consiliului de Afaceri Economice și Financiare (Ecofin) din 19 ianuarie 2021, desfășurată în regim de videoconferință. Regulamentul privind Mecanismul de Redresare și Reziliență urmează să fie adoptat în cursul lunii februarie, iar după momentul respectiv statele membre pot trimite oficial Planurile Naționale de Redresare și Reziliență pentru evaluare și aprobare.Ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, a subliniat importanța operaționalizării cât mai rapide a acestui mecanism și a amintit că România a trimis spre consultare un proiect al planului în cursul lunii noiembrie 2020, acesta fiind în prezent pe agenda de lucru a Comisiei Europene. Comisarul european pentru economie, Paolo Gentiloni, a menționat că toate planurile de reformă primite până în prezent sunt în stadiu de proiect și a subliniat importanța transmiterii cât mai rapide a variantelor de lucru finale de către statele membre. ”Doresc, în primul rând, să felicit atât Președinția germană pentru obținerea acordului pe dosarul privind Mecanismul de Redresare și Reziliență, cât și Președinția portugheză pentru continuarea eforturilor de implementare. Mecanismul reprezintă cea mai bună dovadă a capacității UE de a învăța din lecțiile trecutului și de a livra rezultate concrete, operaționale, în pofida condițiilor de criză actuale”, a menționat Alexandru Nazare.Un alt element subliniat de către ministrul de finanțe a fost că sistemele de control aferente mecanismului nu trebuie să îngreuneze implementarea, idee susținută de altfel de mai mulți reprezentanți ai statelor membre.Miniștrii finanțelor din UE au discutat și despre concluziile Raportului privind Mecanismul de Alertă 2021, respectiv proiectul de recomandare pentru politica economică a zonei euro. Acestea vor fi aprobate ulterior prin procedură scrisă.Sondajul anual al Grupului BEI privind investițiile și finanțarea acestora și planul de acțiune privind creditele neperformante au completat agenda ECOFIN.A fost prima reuniune condusă de Președinția portugheză a Consiliului UE, care și-a prezentat cu această ocazie programul și prioritățile în domeniul afacerilor economice și financiare. citeste mai multAboutReuniunea Consiliului de Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) din 19 ianuarie 2021 »


19.01.2021
Aplicația pentru completarea Formularului 094 în format electronic va fi disponibilă pe www.anaf.ro, începând cu data de 20 ianuarie

În continuarea eforturilor de digitalizare și simplificare a raportărilor fiscale, Agenția Națională de Administrare Fiscală pune la dispoziția contribuabililor aplicația pentru completarea în format electronic a formularului 094. Acesta va fi disponibil începând din data de 20 ianuarie a.c., pe site-ul agenției, www.anaf.ro, secțiunea Servicii online/Declarații electronice / Descarcare declarații.Persoanele impozabile care au utilizat trimestrul ca perioadă fiscală în anul precedent, care nu au efectuat achiziţii intracomunitare de bunuri şi care nu au depăşit plafonul de 100.000 euro (echivalent în lei), trebuie să depună la organele fiscale competente, până la data de 25 ianuarie inclusiv, formularul (094) "Declaraţie privind cifra de afaceri în cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic şi care nu au efectuat achiziţii intracomunitare de bunuri în anul precedent", potrivit dispozițiilor legale în vigoare în domeniul TVA (titlul VII din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare).Nu au această obligație persoanele impozabile care solicită scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316, în vederea aplicării regimului special de scutire prevăzut la art. 310.Formularul 094 se depune și de către persoanele impozabile care au utilizat luna ca perioadă fiscală întrucât au efectuat în anul 2019 sau în anii anteriori achiziții intracomunitare de bunuri și care revin la utilizarea trimestrului, pentru că în anul 2020 nu au efectuat nicio achiziție intracomunitară de bunuri, iar cifra de afaceri nu a depășit plafonul de 100.000 euro. citeste mai multAboutAplicația pentru completarea Formularului 094 în format electronic va fi disponibilă pe www.anaf.ro, începând cu data de 20 ianuarie »


13.01.2021
Mesajul ministrului de finanțe, Alexandru Nazare, către Comisia Europeană: “România este determinată să găsească un echilibru între necesitatea de ajustare fiscală și nevoia de sprijinire a recuperării economice”

Planurile de reforme care să sprijine redresarea economică, împreună cu perspectivele economice ale anului în curs, nevoile de finanțare și Planul Național de Redresare și Reziliență s-au numărat, de asemenea, printre temele de discuție avute astăzi, 13 ianuarie, de către ministrul finanțelor, Alexandru Nazare, și comisarul european pentru economie, Paolo Gentiloni. ”Trebuie să reducem deficitul în așa fel încât să nu punem în pericol perspectivele redresării economice, prin urmare vom continua sprijinirea economiei și a sistemului de sănătate, care rămân prioritare în aceste circumstanțe dificile”, a transmis ministrul finanțelor, Alexandru Nazare. De asemenea, ministrul român de finanțe a exprimat angajamentul puternic al Guvernului pentru implementarea tuturor planurilor de sprijinire a economiei și de reformă a sistemelor care necesită atenție, în contextul stabilității politice de care se bucură România după alegerile de anul trecut. Referitor la Planul Național de Redresare și Reziliență, comisarul Paolo Gentiloni a menționat că este optimist în ceea ce privește evoluția discuțiilor privind propunerea de Plan din partea României și că îl consideră o bază bună pentru discuțiile programate în următoarele luni. Amintim că România va fi un beneficiar net al fondurilor structurale, ținând cont de faptul că doar subvențiile din cadrul Mecanismului de Redresare și Reziliență (RRF) reprezintă aproximativ 6% din PIB-ul românesc pentru 2019, iar o sumă similară în împrumuturi este disponibilă. Oficialul european a exprimat, totodată, disponibilitatea Comisiei Europene pentru asistență, dacă România consideră necesar, și încrederea într-o bună cooperare. Ca atare, cei doi oficiali au hotărât continuarea discuțiilor la nivel tehnic. Convorbirea dintre cei doi oficiali face parte din seria de dialoguri pe care ministrul finanțelor a început-o cu oficialii europeni, în vederea întăririi relațiilor pe care România le are cu CE. citeste mai multAboutMesajul ministrului de finanțe, Alexandru Nazare, către Comisia Europeană: “România este determinată să găsească un echilibru între necesitatea de ajustare fiscală și nevoia de sprijinire a recuperării economice” »