Prezentarea Mecanismului pentru o Tranziție Justă (MTJ)

Prezentarea Mecanismului pentru o Tranziție Justă (MTJ)

La 11 decembrie 2019, Comisia Europeană (CE) a prezentat Pactul Ecologic European (PEE), care reflectă viziunea în ceea ce privește tranziția, până în anul 2050, la o Europă neutră din punct de vedere al emisiilor de gaze cu efect de seră și prietenoasă cu mediul.

În contextul demarării măsurilor de implementare a PEE, la 14 ianuarie 2020, CE a lansat Planul de investiții pentru o Europă durabilă, care include și propunerile legislative aferente constituirii MTJ.

Mecanismul reprezintă un instrument-cheie creat pentru a se asigura că trecerea către o economie neutră din punct de vedere climatic are loc în mod echitabil, respectându-se principiul ”nimeni nu este lăsat în urmă”.

Obiectivul acestui Mecanism constă, astfel, în sprijinirea investițiilor necesare pentru a ajuta teritoriile în care efectele negative ale tranziției sunt cele mai pronunțate la nivel economic și social, în vederea combaterii și atenuării disparităților regionale. Teritoriile vizate includ, în primul rând, regiunile carbonifere, care vor fi cel mai afectate de PEE, dar și alte regiuni intens industrializate care vor face obiectul transformării proceselor industriale având ca obiectiv o tranziție energetică reușită.

MTJ asigură un sprijin țintit în baza Planurilor teritoriale pentru tranziție justă (PTTJ) în regiunile/județele vizate care să ajute la mobilizarea a aproximativ 55 mld. Euro în perioada 2021-2027 în aceste regiuni.

Accesarea acestor fonduri de către țările UE

PTTJ definesc teritoriile în care se va utiliza Fondul pentru o tranziție justă (FTJ) .Identificarea acestor teritorii se realizează printr-un dialog cu CE. Aceste planuri prezintă provocările din fiecare teritoriu, precum și nevoile și obiectivele de dezvoltare care trebuie îndeplinite până în 2030. Ele identifică tipurile de operațiuni avute în vedere și specifică mecanismele de guvernanță. Aprobarea PTTJ deschide calea către o finanțare specifică în cadrul celorlalți doi piloni ai MTJ.

Platforma pentru o tranziție justă sprijină țările și regiunile din UE să facă tranziția într-un mod echitabil. Ea constă dintr-un singur punct de acces și un singur serviciu de asistență tehnică. Oferă sprijin tehnic și consultativ cuprinzător. Autoritățile și beneficiarii o pot accesa pentru a găsi toate informațiile despre fonduri de care au nevoie, inclusiv despre oportunități, actualizări relevante de norme sau inițiative sectoriale specifice. Platforma promovează, de asemenea, în mod activ, schimbul de bune practici între toate părțile interesate implicate, inclusiv prin reuniuni fizice și virtuale periodice.

MTJ va mobiliza fonduri pentru investiții pentru perioada 2021-2027 și este structurat pe trei piloni, astfel:

  • Pilonul I - Fondul pentru o Tranziție Justă (FTJ) – implementat prin gestiune partajată;
  • Pilonul II - O schemă pentru „o tranziție justă” din cadrul programului InvestEU pentru atragere de investiții private;
  • Pilonul III - Facilitatea de împrumut pentru sectorul public, în cadrul căreia Banca Europeană de Investiții (BEI) va mobiliza investiții suplimentare pentru regiunile în cauză.

Principalele caracteristici ale Pilonilor din MTJ

Pilonul I – Fondul pentru o Tranziție Justă (FTJ) este reglementat prin Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului pentru o tranziție justă și are o anvelopă financiară de 17,5 mld. Euro. Accesarea fondurilor urmează a fi realizată pe principiile și regulile aferente politicii de coeziune. FTJ se va concentra pe reducerea impactului social și economic al tranziției regiunilor mono-industriale și carbonifer intensive, către o economie cu emisii reduse de gaze cu efect de seră.

La această alocare, ar urma să se adauge transferuri obligatorii din alocările naționaleale statelor membre beneficiare din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR) și Fondul Social European (FSE+), precum și o cofinanțare națională, în acord cu prevederile Regulamentului privind dispozițiile comune (CPR) .

România are o alocare indicativă totală pe FTJ de aprox. 1,947 mld. Euro (a treia ca valoare după Polonia și Germania), la care se adaugă cofinanțarea națională de 0,292 mld. Euro (15%, posibilitate în anumite condiții până la 50%), fiind disponibile în total aproximativ 2,240 mld. Euro.

Pentru a putea beneficia de alocările aferente FTJ, statele membre UE vor trebui să elaboreze unul sau mai multe PTTJ care vor fi aprobate de CE ca parte a programului prin care sunt implementate. Conform propunerii de regulament, FTJ va fi programat și utilizat la nivel NUTS 3 - județ sau părți ale acestuia, România optând pentru elaborarea câte unui PTTJ la nivelul fiecărui județ/teritoriu identificat. Județele identificate în cadrul Anexei D a Raportului de țară, care vor primi finanțare prin FTJ, sunt: Hunedoara, Gorj, Mureș, Prahova, Galați și Dolj.

Pilonul II – Schema pentru „o tranziție justă” din cadrul programului InvestEU,este reglementat prin Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a Programului InvestEU și de modificare a Regulamentului (UE) 2015/1017 prin care se urmărește mobilizarea de finanțări de cca. 10 – 15 mld Euro. Va viza proiecte viabile din punct de vedere economic, promovate în mare parte de beneficiari privați. Este de așteptat să se atragă investiții private prin mecanisme de garantare, care ar oferi acoperirea parțială a riscurilor și ar stimula investițiile care sprijină teritoriile de tranziție.

Programul InvestEU este compus din: Fondul InvestEU pentru finanțare și investiții, Platforma InvestEU pentru asistență tehnică și consultanță (InvestEU Advisory Hub) și Portalul InvestEU pentru atragerea de investitori privați pentru proiectele de investiții publicate.

Finanțarea în cadrul programului InvestEU este rambursabilă, pentru proiecte viabile din punct de vedere economic și în condițiile pieței, fiind facilitată de Fondul InvestEU care reprezintă, în fapt, garanția bugetului UE încredințată spre implementare de CE, partenerilor de implementare. Cel mai important partener este BEI, care implementează 75% din garanția UE și fondurile pentru asistență tehnică și consultanță.

STJ se implementează orizontal în toate anvelopele financiare ale programului InvestEU: (I) infrastructură sustenabilă, (II) cercetare, dezvoltare și inovare, (III) întreprinderi mici și mijlocii, și (IV) infrastructură socială și dezvoltarea de abilități. STJ poate fi implementată prin orice tip de produs financiar, prin oricare dintre anvelopele programului.

Caracteristici ale STJ:

Scopul STJ îl reprezintă mobilizarea de investiții de cca. 10 – 15 mld. Euro, pe bază de cerere, iar criteriile de eligibilitate sunt cele ale programului InvestEU.

Acoperirea geografică se referă la proiectele din regiunile care au un PTTJ aprobat (conform Regulamentului privind FTJ) sau la proiecte care aduc beneficii regiunilor respective (chiar dacă nu sunt situate în regiunile respective). Acest lucru este relevant în special pentru proiectele din domeniul infrastructurii de transport sau al infrastructurii energetice care îmbunătățesc și conectivitatea teritoriilor vizate de tranziția justă. Se aplică principiile programului InvestEU, respectiv: (i) Investiții viabile din punct de vedere economic, efectuate de entități ale sectorului public și privat; (ii) Conformitatea cu obiectivele și prioritățile de investiții ale programului InvestEU.

În comparație cu Fondul pentru o tranziție justă, STJ va permite, de asemenea, efectuarea de investiții într-o gamă mai largă de proiecte, dată fiind sfera mai amplă de eligibilitate a investițiilor în cadrul InvestEU.

Printre altele, InvestEU va putea oferi finanțare pentru infrastructura energetică și de transport, inclusiv infrastructura de gaze și încălzirea centralizată, dar și pentru proiecte de decarbonizare, pentru diversificarea economică a regiunilor, pentru infrastructura socială și pentru competențele lucrătorilor. Finanțarea respectivă va permite totodată sectoarelor afectate să se adapteze mai rapid la moduri de producție ecologice. Finanțarea în cadrul InvestEU poate sprijini investițiile viabile din punct de vedere economic în aceste domenii, asigurând complementaritatea și sinergiile cu FTJ.

Pilonul III – Facilitatea de împrumut pentru sectorul public (FISP) este reglementat prin Regulamentul (UE) 2021/1229 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iulie 2021 privind facilitatea de împrumut pentru sectorul public din cadrul Mecanismului pentru o tranziție justă susținută prin intermediul unor granturi de la bugetul UE, în cadrul căreia BEI va mobiliza investiții între 25 și 30 mld Euro. Prin această facilitate, autoritățile publice vor avea posibilitatea de a contracta împrumuturi și de a beneficia de granturi pentru proiecte care nu intră în sfera de sprijin al FTJ.

Obiectivul general este de a răspunde provocărilor socioeconomice semnificative care decurg din procesul de tranziție către o economie neutră din punct de vedere climatic în beneficiul teritoriilor UE identificate în PTTJ întocmite de SM.

Obiectivul specific este creșterea investițiilor din sectorul public, care vizează nevoile de dezvoltare ale regiunilor, identificate în PTTJ, prin facilitarea finanțării proiectelor care nu generează un flux suficient de venituri proprii și nu ar fi finanțate fără elementul de ajutor (grant) din bugetul UE. În acest sens, se urmărește acordarea de consultanță pentru pregătirea, dezvoltarea și implementarea proiectelor eligibile, dacă este necesar, prin InvestEU Advisory Hub.

Sprijinul acordat de UE în cadrul Facilității

Sprijinul UE în cadrul Facilității va fi furnizat sub formă de grant (finanțare nerambursabilă) asociat unui împrumut din partea BEI, utilizat pentru finanțarea proiectelor.

Pentru granturile acordate în temeiul apelului de cereri de propuneri lansate până la 31 decembrie 2024, sprijinul acordat de UE proiectelor eligibile într-un stat membru nu depășește alocările naționale prevăzute în decizia care va fi adoptată de CE.

Pentru granturile acordate în temeiul cererilor de propuneri lansate de la 1 ianuarie 2025, sprijinul UE acordat proiectelor eligibile este furnizat fără o cotă națională prealocată și pe o bază competitivă, până la epuizarea resurselor rămase.

Granturile sunt finanțări care nu se raportează la costurile proiectului, ci la valoarea împrumutului. Valoarea grantului nu poate depăși 15% din valoarea împrumutului acordat de BEI (în calitatea sa de partener financiar), respectiv 20% pentru acele proiecte situate în teritorii din regiunile NUTS de nivelul 2, cu un PIB pe cap de locuitor care nu depășește 75% din PIB-ul mediu al UE-27. Plățile unui grant pot fi împărțite în mai multe rate legate de progresul în implementare, astfel cum este stabilit în acordul de grant, încheiat de CE cu beneficiarul eligibil.

Granturile menționate, după deducerea unei sume prevăzute pentru cheltuielile tehnice și administrative, sunt utilizate pentru finanțarea proiectelor.

Acordul de grant presupune semnarea prealabilă a unui acord de finanțare cu BEI și/sau alți finanțatori implicați de CE într-o etapă ulterioară.
Având în vedere că și beneficiarul va contribui cu surse proprii la realizarea proiectului, rezultă că ponderea grantului în costul total al proiectului poate fi, în final, mai scăzută.

Beneficiari și proiecte eligibile

Beneficiari pot fi numai entități legale ale sectorului public stabilite ca organisme de drept public sau ca organisme guvernate de drept privat încredințate cu mandat de serviciu public, cu care a fost semnat un acord de grant în cadrul Facilității. Proiectele acestor beneficiari vor fi trecut, în prealabil, prin procesul de evaluare (due-dilligence) al BEI și vor fi primit finanțare de la bancă.

Sunt propuse a fi eligibile următoarele categorii de proiecte:
(a) proiectele care obțin un impact măsurabil în abordarea provocărilor sociale, economice sau ecologice grave ce decurg din procesul de tranziție către o economie neutră din punct de vedere climatic și de care beneficiază teritorii identificate într-un PTTJ, chiar dacă nu sunt localizate pe respectivele teritorii;
(b) proiectele care nu primesc sprijin în cadrul altor programe ale UE;
(c) proiectele care primesc un împrumut de la partenerul financiar din cadrul Facilității; și
(d) proiectele care nu generează un flux suficient de venituri proprii care să le permită finanțarea fără sprijinul UE.

Activitățile necesare pentru sprijinirea pregătirii, dezvoltării și implementării proiectelor în cadrul pilonului III, al Facilității, sunt eligibile pentru consultanța prevăzută în propunerea de regulament. Consultanța este implementată în gestiune indirectă, în conformitate cu normele și metodele de punere în aplicare a InvestEU Advisory Hub.