Asset Publisher

null Executivul a aprobat, la propunerea MF, o serie de măsuri de simplificare și digitalizare a procedurilor fiscale, sprijinirea IMM-urilor, precum și pentru stimularea investițiilor regionale

Guvernul României a aprobat o serie de acte normative propuse de Ministerul Finanţelor pentru a susține mediul de afaceri, stimularea investițiilor, simplificarea procedurilor fiscale și sprijinirea IMM-urilor, care vizează:

  • Introducerea declarației unice inteligente, pentru simplificarea declarării și calculului impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale pentru persoanele fizice. De asemenea, actul normativ prevede eliminarea obligației depunerii Declarației pentru declararea venitului estimat.
  • La propunerea operatorilor economici, se reglementează confiscarea graduală a bunurilor nedeclarate în funcție de repetarea abaterilor și se suspendă, până la 31 martie 2025, sancțiunile pentru neconformarea privind transferul datelor de poziționare a vehiculelor în Sistemul RO e-Transport, pentru a permite adaptarea sistemelor informatice.
  • Se aprobă schema de ajutor de stat pentru proiectul de investiții al Nokian Tyres în județul Bihor, care prevede acordarea unui grant de 99,55 milioane EUR pentru construirea unei noi fabrici de anvelope cu o capacitate anuală de 6 milioane de unități, creând 552 de locuri de muncă directe și având un impact economic regional semnificativ.
  • Se suplimentează, cu suma de 85 milioane lei, creditele bugetare aprobate pentru anul 2024 la nivelul Ministerului Finanțelor, pentru plata ajutorului de stat acordat pentru stimularea investițiilor regionale și sprijinirea IMM-urilor.
  • Se aduc clarificări și completări la normele metodologice privind Codul fiscal, vizând impozitul pe profit, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și accizele.

„Măsurile aprobate astăzi de Guvern ne arată că suntem într-o etapă importantă în îmbunătățirea interacțiunii dintre contribuabili și administrația fiscală, fiind decizii luate în urma mai multor consultări cu mediul de afaceri. Dau exemeplu eliminarea estimatului sau gradualizarea sancțiunilor la e-Transport. Prin digitalizarea și simplificarea procedurilor fiscale, vrem să oferim un sprijin real și eliminăm obstacolele birocratice care, până acum, îngreunau conformarea și generau costuri suplimentare. Dorim să asigurăm o tranziție cât mai lină și eficientă pentru toți operatorii economici care trebuie să se supună unor noi obligații, pentru ca aceștia să se poată conforma cerințelor legale fără să suporte eventuale sancțiuni. Tot astăzi, am majorat bugetul pentru plata sprijinului oferit sub formă de scheme de ajutor de stat menite să încurajeze investițiile de amploare, esențiale pentru dezvoltarea regională. Investiția Nokian Tyres va genera un impact semnificativ asupra economiei locale și lanțurilor de distribuție prin crearea de locuri de muncă și stimularea companiilor locale care furnizează materii prime, transport și servicii logistice”, a subliniat ministrul Marcel Boloș.

I. Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare
Prin actul normativ se stabilesc următoarele:

  • simplificarea mecanismului de calcul, plată și declarare de către contribuabilii persoane fizice a obligațiilor fiscale vizând impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii datorate într-un an fiscal, fapt ce permite îmbunătățirea conformării fiscale și colectarea mai eficientă a veniturilor;
  • degrevarea contribuabililor persoane fizice de obligația depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, estimate, precum și pentru toate celelalte situații în care intevin modificări/recalculări/rectificări ale acestora;
  • reducerea gradului de complexitate privind completarea formularului Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, prin eliminarea – Capitolului II. Date privind impozitul pe venit estimat- norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate;
  • reglementarea unui indicator (salariul minim brut pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului) care să permită introducerea unor condiții de validare și determinarea contribuțiilor datorate potrivit legii;
  • simplificarea mecanismului de stabilire a contribuției de asigurări sociale și/sau contribuției de asigurări sociale de sănătate, întrucât determinarea contribuțiilor se efectuează în anul următor celui în care veniturile au fost obţinute, în funcţie de nivelul veniturilor realizate, în corelare cu măsura privind eliminarea estimării veniturilor în cursul anului fiscal și a obligațiilor fiscale aferente;
  • se reglementează formularul inteligent (e-DU) - Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, precompletată cu informațiile deținute de ANAF privind veniturile înregistrate/disponibile în baza de date a instituției. Măsura are în vedere determinarea automatã a bazelor anuale de calcul pentru stabilirea CAS/CASS, precum și a CAS și CASS datorate de persoanele fizice, în scopul unei mai bune colectării a acestora prin reducerea/eliminarea erorilor de calcul și declarare.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va transmite, începând cu veniturile anului 2025, declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice precompletată cu datele privind veniturile realizate și impozitul pe venit datorat, baza de calcul al contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum și cuantumul contribuțiilor datorate, pentru anul de realizare a venitului, conform informațiilor disponibile în bazele de date.

Măsura are în vedere reducerea/eliminarea erorilor de calcul și declarare, precum şi o mai bună colectare a contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate.

II. OUG pentru modificarea și completarea OUG nr.41/2022 privind Sistemul național RO e-Transport
Măsurile cuprinse în proiectul de act normativ decurg, în principal, din propunerile mediului de afaceri și vizează:

1. Instituirea posibilității ca organele de control ale ANAF să colecteze date și informații deținute la nivelul companiilor și societăților cu capital integral de stat, în vederea monitorizării transporturilor rutiere de bunuri.

2. Au fost introduse prevederi care permit modificarea datelor cu privire la denumire, caracteristici, cantități și contravaloarea bunurilor transportate, raportate către sistemul RO e -Transport, operațiunea putând fi realizată doar după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri.

Modificările sunt realizate la solicitările mediului de afaceri care au vizat asigurarea mijloacelor necesare corelării între datele raportate de operatorii economici către diferitele sisteme ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală. (ex Ro e-factura și Ro e-transport).

3. În vederea asigurării respectării principiului proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei, se propune reglementarea aplicării graduale a sancțiunii complementare a confiscării prevăzută la 13^1 alin.(2) din OUG nr.41/2022.

Astfel, confiscarea se va aplica după cum urmează :

  • la prima abatere se aplică exclusiv amenda contravențională
  • Dacă un operator economic săvârșește, într-un termen de maximum 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancţionat, contravenția se sancționează cu amendă precum și confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • În situația în care operatorul economic săvârșește a treia contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancţionat, contravenția se sancționează cu amendă precum și confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • Începând cu săvârșirea celei de-a patra contravenții din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care operatorul economic a fost sancţionat, contravenția se sancționează cu amendă, precum și confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
  • Dacă un operator economic săvârșește, într-un termen mai mare de 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancţionat, contravenția se sancționează doar cu amendă.
    Această a doua contravenție, săvârșită la un interval de timp care depășește un an, raportat la prima faptă care a fost sancționată doar cu amendă, determină o resetare a sistemului de aplicare graduală astfel că, și în acest caz, agentul constatator va aplica doar sancțiunea contravențională principală. Începând de la acest moment, în cazul în care operatorul economic săvârșește a doua faptă într-un interval de maximum 12 luni, a treia, respectiv a patra faptă din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), se aplică sancțiunea contravențională principală precum și gradual, confiscarea a 15%, 50% și respectiv 100%, după caz, din contravaloarea bunurilor nedeclarate.

4. Înființarea unui registru electronic în care se vor regăsi date cu privire la sancțiunile aplicate conform OUG nr. 41/2022. Acesta este necesar, deoarece pentru corecta aplicare a dispozițiilor prin care se instituie sancțiuni, se impune ținerea unei evidențe stricte a acestora, ținând cont de faptul că, pe de o parte, prin acest proiect de act normativ se propune aplicarea graduală a sancțiunii complementare a confiscării prin raportare la un interval de 12 luni, iar pe de altă parte, competența de a constata și aplica sancțiunile este partajată între mai multe autorități .

5. Suspendarea până la 31 martie 2025 a aplicării dispozițiilor care reglementează ca și contravenție nerespectarea obligației operatorului de transport rutier de a asigura transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.

III. HG privind acordarea unui ajutor de stat regional ad-hoc solicitat de NOKIAN TYRES Europe Operations SRL
S-a aprobat acordarea ajutorului de stat de aproximativ 100 milioane euro pentru dezvoltarea unei noi capacități de producție de anvelope pentru autoturisme.

Valoarea totală nominală a investiției NOKIAN TYRES se ridică la 626,42 milioane euro, din care costuri eligibile de 611,42 milioane euro. Fabrica din România, din județul Bihor va începe producția comercială în 2025. Astfel, Nokian Tyres va dezvolta o unitate de producție nouă cu o capacitate planificată de 6 milioane de unități pe an și va încorpora tehnologie de ultimă generație.

Sprijinirea investiției propuse de Nokian Tyres PLC în Oradea are un efect multiplicator semnificativ în economie la nivel regional și local în ceea ce privește stimularea atât a creării de locuri de muncă, cât și a creșterii cifrei de afaceri cu parteneri și furnizori (estimat la 250 de noi locuri de muncă indirecte și 147 milioane EUR cifră de afaceri până în 2032). Ca urmare a investiției realizate, în perioada 2023-2032, contribuțiile la bugetul general consolidat generate de investiția realizată de Nokian Tyres sunt în valoare de 69 milioane euro.

IV. HG pentru suplimentarea bugetului Ministerului Finanțelor – Acțiuni Generale din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024
Prin actul normativ se suplimentează, cu suma de 85 milioane lei, creditele bugetare aprobate pentru anul 2024, pentru plata ajutorului de stat în luna noiembrie 2024, pentru schemele de ajutor de stat administrate de MF și respectiv schemele administrate de alte autorități și pentru care MF are calitatea de ordonator principal de credite.

V. HG pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr.1/2016
Măsurile cuprinse în proiectul de act normativ vizează:

În domeniul impozitului pe profit, pentru calculul impozitului minim pe cifra de afaceri/impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfăşoară activităţi în sectoarele petrol şi gaze naturale, sunt clarificări cu privire la:

  • veniturile care sunt luate în calculul indicatorului venituri totale, prin raportare la modul de înregistrare în evidența contabilă a acestora;
  • determinarea valorii creditului fiscal extern care se ia în considerare pentru scăderea din impozitul minim pe cifra de afaceri, prin raportare la prevederile art.39 din Codul fiscal;
  • calculul impozitului minim la nivelul unui grup fiscal;
  • identificarea contribuabililor care scad, la calculul impozitului minim, valoarea accizelor din veniturile totale;
  • prezentarea unor exemple de calcul al impozitului minim;
  • sfera de cuprindere a activităților de distribuţie de energie electrică şi gaze naturale, pentru contribuabilii reglementați/licențiați, potrivit legii.

În domeniul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor se stabilesc următoarele:

  • clarificarea condițiilor care trebuie îndeplinite de către o persoană juridică română cu asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, 25% sau mai puțin de 25% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau al drepturilor de vot, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, inclusiv prezentarea unor exemple;
  • prezentarea unor exemple pentru aplicarea prevederilor referitoare la stabilirea întreprinderilor legate;
  • clarificări legate de îndeplinirea condiției referitoare la depunerea situațiilor financiare anuale, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor.

În domeniul accizelor, se introduc clarificări la pct. 30 din Normele metodologice în sensul că, într-un antrepozit fiscal de producție țigarete pot fi fabricate și produse destinate inhalării fără ardere, care conţin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină.