cadrul normativ Duplicate 1

Principalele acte normative cu impact asupra prevenirii fenomenului de corupție:

  • Principiile aplicabile conduitei profesionale a funcționarilor publici și personalului contractual din cadrul Ministerului Finanțelor Publice - aparat propriu
  • Legea nr.361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public
  • Hotărârea de Guvern nr.1269/2021 privind aprobarea Strategiei naționale anticorupție 2021-2025 și a documentelor aferente acesteia
  • Legea nr.176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr.144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative
  • Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției
  • Legea nr.52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică
  • Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public
  • Legea nr.78/2000 privind prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție
  • Regulamentul UE 679/2016, Regulamentul (UE) 2016_679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor)”
  • Directiva UE 1937/2019 , directiva (UE) 2019_1937 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii
  • Legea nr.682/2002 din 19 decembrie 2002 Republicată privind protecția martorilor, cu modificările și completările ulterioare
  • Legea nr.286/2009 din 17 iulie 2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare
  • Legea nr.190/2018, din 18 iulie 2018 privind mãsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările și completările ulterioare
  • Ordinul Secretarului General al Guvernului nr.600/2018 din 20 aprilie 2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice

obiective SNA

Obiectivele urmărite în cadrul Strategiei Naționale Anticorupție 2021-2025

Obiectivele se subsumează scopului strategiei, respectiv promovarea integrității prin aplicarea riguroasă a cadrului normativ și instituțional în vederea prevenirii faptelor de corupție în România.
1. Creșterea gradului de implementare a măsurilor de integritate la nivel organizațional
2. Reducerea impactului corupției asupra cetățenilor
3. Consolidarea managementului instituţional şi a capacităţii administrative pentru prevenirea şi combaterea corupţiei
4. Consolidarea activității în domenii de activitate prioritare
5. Consolidarea performanței de combatere a corupţiei prin mijloace penale și administrative

Aderarea Ministerului Finanțelor la Strategia Națională Anticorupție 2021-2025

Ministerul Finanțelor își asumă valorile fundamentale, principiile, obiectivele și mecanismul de monitorizare al strategiei prin Declarația de aderare.

Coordonarea implementării Strategiei Naționale Anticorupție 2021-2025

Implementarea Strategiei Naționale Anticorupție 2021-2025 se realizează sub autoritatea şi în coordonarea Ministerului Justiţiei.
Pentru sprijinirea procesului de monitorizare, la nivelul Ministerului Justiției funcționează Secretariatul tehnic SNA.
Coordonatorul implementării Strategiei Naționale Anticorupție 2021-2025 la nivelul Ministerului Finanțelor este directorul Corpului de Control.

progrese inregistrate integritate

Raport de evaluare - principalele progrese notabile înregistrate de Ministerul Finanțelor privind implementarea Strategiei Naționale Anticorupție 2022-2025

Planul de integritate al MF, structurat pe obiective generale și obiective specifice, a fost aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1544/30.06.2022 și conține măsuri aflate în responsabilitatea ministerului, așa cum au fost acestea stabilite prin actul normativ, cât și măsuri propuse de structurile din cadrul aparatului propriu. În continuare, prezentăm principalele progrese notabile înregistrate de MF privind implementarea SNA 2021-2025.

Obiectivul general 1 - Creșterea gradului de implementare a măsurilor de integritate la nivel organizațional, cu obiectivul specific 1.2 Implementarea măsurilor de integritate la nivel național

  • La nivelul aparatului propriu din cadrul Ministerului Finanțelor au fost întreprinse măsuri în scopul elaborării/adoptării și diseminării, inclusiv a publicării pe pagina de internet a Declarației privind asumarea unei Agende de integritate organizațională, respectiv a Planului de integritate specific.
  • Referitor la identificarea, analizarea, evaluarea și monitorizarea riscurilor de corupție, precum și stabilirea și implementarea măsurilor de prevenire și control al acestora, MF aplică prevederile O.S.G.G. nr.600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice, ordinul ministrului finanțelor referitor la constiuirea Grupului de lucru pentru implementarea Metodologiei standard de evaluare a riscurilor de corupție în cadrul MF fiind modificat în cursul anului 2023, întrucât s-a impus desemnarea unui nou supleant al Șefului Grupului de lucru.
  • Prin raportare la activitatea consilierului de etică și a actelor administrative ce vizează cariera angajaților din cadrul aparatului propriu al ministerului, nu au fost identificate incidente de integritate.
  • Referitor la măsura privind Transmiterea contribuțiilor solicitate de secretariatul tehnic și participarea la activitățile de coordonare și monitorizare a strategiei, precizăm că MF a participat și a formulat comunicări în cadrul reuniunilor Platformei de cooperare a administrației publice centrale, organizate de Secretariatul tehnic SNA.

Obiectivul general 2 - Reducerea impactului corupției asupra cetățenilor

  • Având în vedere măsura Asigurarea unei protecții efective a cetățenilor care sesizează presupuse incidente de integritate săvârșite de furnizorii de servicii publice, la nivelul MF a fost adoptată o procedură privind Activitatea de avertizare în interes public, inclusiv protecția avertizorului, în cadrul aparatului propriu al MF. Conform procedurii avertizorul este persoana din cadrul aparatul propriu al Ministerului Finanţelor/structurilor aflate în subordinea, administrarea sau sub autoritatea ministerului, care semnalează, cu bună credință, o faptă care presupune o neregulă sau o încălcare a legii, a deontologiei profesionale sau a principiilor bunei administrări, eficienței, eficacităţii, economicităţii și transparenței în cadrul aparatului propriu al ministerului.
  • În ceea ce privește măsura Formarea unei culturi civice de confruntare a fenomenului corupției „mici”, inclusiv prin utilizarea noilor tehnologii (de exemplu, social media), MF gestionează și actualizează informații și date deschise pe trei site-uri/platforme: mfinante.gov.ro, data.gov.ro, datoriepublică.mfinante.gov.ro și utilizează două pagini de socializare (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube), gestionează trei adrese de e-mail, puse la dispoziția publicului pentru relații cu presa, solicitări privind informații de interes public, întrebări adresate de mass-media și petiții: presa@mfinante.gov.ro, publicinfo@mfinante.gov.ro, numărul de canale utilizate fiind 3 (formular on line pentru petiții, TelVerde anticorupție, social – media).

Obiectiv general 3 - Consolidarea activității în domenii de activitate prioritare

  • Referitor la măsura Publicarea în format deschis a indicatorilor economici și de performanță (inclusiv a bugetelor și subvențiilor primite de la autorități publice) pentru întreprinderile la care statul este acționar, atât prin structuri ale administrației publice centrale, cât și locale, la rubrica Guvernanță corporativă a întreprinderilor publice/Alte date și informații privind întreprinderile publice, sunt publicate tabelele cuprinzând indicatorii financiari și de performanță, transmise de operatorii economici din portofoliul MF.
  • În cadrul măsurii Aplicarea standardelor aferente open contracting data, MF a publicat 86 seturi de date, printre care se regăsesc următoarele: Lista entităților publice, Lista întreprinderilor publice monitorizate la nivelul MF, Date de identificare plătitori actualizate , Arierate, Arietare pe U.A.T., Criza financiară și insolvența U.A.T., Situații financiare, etc.

Avertizor de integritate 

Avertizorul în interes public

Cadrul legal de siguranță pentru avertizorul în interes public este reprezentat de Legea nr.361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare.
Avertizorul în interes public
este persoana fizică care efectuează o raportare sau divulgă public informaţii referitoare la încălcări ale legii, obţinute în context profesional. Conform prevederilor legale, contextul profesional include activităţi profesionale, actuale sau anterioare, de orice natură, remunerate sau nu, desfăşurate în cadrul autorităţilor, instituţiilor publice sau în cadrul altor persoane juridice de drept public, precum şi în cadrul persoanelor juridice de drept privat, în baza cărora persoana poate obţine informaţii referitoare la încălcări ale legii şi poate suferi represalii, în caz de raportare a acestora.
Conform prevederilor legale, informațiile referitoare la încălcări ale legii reprezintă acele informații, inclusiv suspiciuni rezonabile, cu privire la încălcări efective sau potenţiale ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul autorităţilor, instituţiilor publice sau în cadrul altor persoane juridice de drept public, precum şi în cadrul persoanelor juridice de drept privat, în care lucrează sau a lucrat avertizorul în interes public sau cu care acesta este sau a fost în contact prin intermediul activităţii sale, precum şi informaţiile cu privire la încercări de a ascunde astfel de încălcări.

Fapte care pot face obiectul avertizărilor în interes public

Pot face obiectul avertizărilor în interes public faptele care constau într-o acţiune sau inacţiune care constituie nerespectări ale dispoziţiilor legale, în domenii precum:

  • achiziţiile publice;
  • serviciile, produsele şi pieţele financiare, precum şi prevenirea spălării banilor şi a finanţării terorismului;
  • siguranţa şi conformitatea produselor;
  • siguranţa transportului;
  • protecţia mediului, protecţia radiologică şi siguranţa nucleară;
  • siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, sănătatea şi bunăstarea animalelor;
  • sănătatea publică;
  • protecţia consumatorilor;
  • protecţia vieţii private, a datelor cu caracter personal, a securităţii reţelelor şi sistemelor informatice;
  • încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene, astfel cum acestea sunt menţionate la art. 325 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene;
  • încălcări referitoare la piaţa internă, menţionate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurenţă şi de ajutoare de stat, încălcări referitoare la piaţa internă în ceea ce priveşte actele care încalcă normele privind impozitarea societăţilor sau mecanismele al căror scop este obţinerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăţilor ce reprezintă abateri disciplinare, contravenţii sau infracţiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.

Modalităţi de raportare privind încălcări ale legii

Raportarea - comunicarea orală sau scrisă de informaţii, cu privire la orice faptă care reprezintă o încălcare a legii.
Raportarea privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente la nivelul autorităţilor, instituţiilor publice sau în cadrul altor persoane juridice de drept public, precum şi în cadrul persoanelor juridice de drept privat, însă avertizorul în interes public care efectuează o raportare poate alege între canalul intern de raportare și canalul extern de raportare.
Raportarea se face în scris, pe suport hârtie/în format electronic, prin comunicare la liniile telefonice/prin alte sisteme de mesagerie vocală sau prin întâlnire față în față, la cererea avertizorului în interes public.
Raportare externă - comunicarea orală sau scrisă de informații referitoare la încălcări ale legii, realizată prin canalele externe de raportare reprezentate de autoritățile prevăzute în lege.

Autoritățile competente să primească raportări privind încălcări ale legii reprezintă:
a) autoritățile și instituțiile publice care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competență;
b) Agenția Națională de Integritate;
c) alte autorități și instituții publice cărora Agenția Națională de Integritate le transmite raportările, spre competentă soluționare.

Conţinutul raportării privind încălcări ale legii

Raportarea cuprinde, cel puţin, următoarele:

  • numele şi prenumele;
  • datele de contact ale avertizorului în interes public;
  • contextul profesional în care au fost obţinute informaţiile;
  • persoana vizată, dacă este cunoscută;
  • descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul unei autorităţi, instituţii publice, oricărei alte persoane juridice de drept public, precum şi în cadrul persoanei juridice de drept privat;
  • probele în susţinerea raportării, după caz;
  • data şi semnătura, după caz.

Prin excepţie de la prevederile anterior menționate, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează şi se soluţionează în măsura în care conţine indicii referitoare la încălcări ale legii.

Modalităţi de raportare privind încălcări ale legii

Raportarea privind încălcări ale legii - comunicarea orală sau scrisă de informaţii, cu privire la orice faptă care reprezintă o încălcare a legii.
Raportarea se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare puse la dispoziţie de Ministerul Finanțelor, însă avertizorul în interes public poate alege şi canalele externe de raportare, astfel cum sunt acestea definite în lege.
Potrivit cadrului legal, persoanele care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanelor juridice de drept privat, au la dispoziție următoarele modalități de raportare:

Astfel, persoanele care aleg să se adreseze pe canalul extern pentru a raporta încălcări ale legii, o pot face prin următoarele modalități:
- prin e-mail la adresa: Avertizare.MF@mfinante.gov.ro;
- prin intermediul serviciilor poștale la adresa Ministerului Finanțelor din Bulevardul Libertății nr.16, Cod poștal 050706, Sector 5, București – România – În atenția Corpului de control;
- prin depunerea la cutia de sesizări special amenajată la sediul Ministerului Finanțelor.

Legislație

Legea nr.361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare
Legea nr.682/2002 privind protecția martorilor
Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției
Legea nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție