Comunicate de presă

Asset Publisher

05.07.2024
Precizări despre implementarea e-Factura în regim B2C, în raport cu prevederile legislației privind protecția datelor cu caracter personal

Prin OUG 69/2024, Guvernul României a reglementat extinderea utilizării Sistemului național privind factura electronică RO e-Factura în relația B2C, în sensul instituirii obligației persoanelor impozabile care emit facturi pe această relație de a le raporta în sistem, ca element important pentru ecosistemul de date utilizat de instrumentele digitale implementate pentru reducerea GAP-ului de TVA și combaterea evaziunii fiscale.Protecția datelor cu caracter personal este o necesitate imperativă în era digitală, în acest sens MF își reiterează angajamentul ferm de a respecta toate standardele naționale și europene în domeniu. Precizăm că implementarea sistemului RO e-Factura se va realiza în conformitate cu cele mai bune practici de securitate a datelor, asigurând astfel o gestionare eficientă și sigură a informațiilor cu caracter personal.În acest moment, cu toate că în forma actuală legislația e-Factura respectă Regulamentul UE 2016/679 (GDPR), MF explorează modalități prin care datele cu caracter personal regăsite pe factura electronică să fie convertite într-o formă de identificare fiscală care să nu permită corelarea directă cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura.Legislația în vigoare nu contravine Regulamentului UE 2016/679 (GDPR) În contextul discuțiilor din spațiul public pe tema respectării GDPR, precizăm că instituirea utilizării Sistemului RO e-Factura în relația B2C s-a realizat prin completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2021, actul normativ de bază care statutează regimul facturării electronice în România.Astfel, în conformitate cu prevederile art.14 și 15 din Ordonanța de urgență nr.120/2021, prevederile actului normativ nu aduc atingere legislației privind protecția datelor cu caracter personal.Subliniem că datele cu caracter personal obținute în scopul prelucrării facturilor electronice pot fi folosite exclusiv în acest scop sau în scopuri compatibile cu acesta, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.Totodată, modalităţile de publicare, în scopul asigurării transparenţei şi a tragerii la răspundere, a datelor cu caracter personal care au fost colectate în cadrul sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura trebuie să fie în concordanţă cu scopul publicării şi protecţiei sferei private.Managementul datelor, cu păstrarea secretului fiscalMinisterul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală asigură managementul datelor şi informaţiilor existente în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, cu păstrarea secretului fiscal, datele şi informaţiile din factura electronică fiind folosite exclusiv de către Ministerul Finanţelor şi structurile subordonate, conform competenţelor, pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice, cu respectarea secretului fiscal.Prin urmare, cadrul legal în domeniul facturării electronice prevede, în clar, asigurarea condițiilor de ordin legislativ pentru respectarea prelucrării datelor cu caracter personal.Totodată, precizăm că în relația cu ANAF, persoanele fizice române se identifică prin codul numeric personal (CNP), iar persoanele fizice străine se identifică prin numărul de identificare fiscală (NIF) atribuit de administrația fiscală.Codul numeric personal este identificator fiscal al persoanei fizice, conform art.82 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, atât în relația cu organul fiscal cât și cu celelalte sisteme de asigurare socială (CNPP, CNAS, etc).Pe de altă parte, codul numeric personal al persoanei fizice este înscris în alte declarații fiscale depuse de către persoanele juridice (de ex. Declarația 112 depusă de angajator conține informații cu privire la sumele plătite angajaților, inclusiv codul numeric personal al acestora).În conformitate cu art.11 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, toate informațiile furnizate organului fiscal indiferent că acestea provin din declarații fiscale, facturi, bonuri fiscale, etc. intră sub incidența secretului fiscal, iar personalul din cadrul ANAF este obligat să păstreze secretul asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuţiilor de serviciu.Și în prezent, potrivit dispozițiilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitelor au obligaţia să depună o declaraţie privind calcularea şi reţinerea impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale pentru fiecare beneficiar de venit la administrația fiscală competentă conform regulilor fiscale prevăzute pentru categoria de venit.Astfel, în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor, plătitorii au obligaţia să completeze şi să depună Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit (D112), până la termenul de plată a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale, inclusiv.De asemenea, Codul fiscal prevede că plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitului pe veniturile persoanei fizice au obligaţia să depună o declaraţie (D205) privind calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu excepţia plătitorilor de venituri care au obligaţia depunerii Declaraţiei - D112.Sunt de menționat cu titlu de exemplu, prevederile art. 147 alin. (17)-(22) din Codul fiscal, conform cărora evidenţa obligaţiilor de plată a contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajatori şi asimilaţii acestora se ţine pe baza codului de identificare fiscală, iar cea privind contribuţia de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care au calitatea de angajaţi sau pentru care există obligaţia plăţii contribuţiei de asigurări sociale, potrivit legii, pe baza codului numeric personal sau pe baza numărului de identificare fiscală, după caz. Declaraţia (D112) cuprinde cel puţin următoarele informații:a) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care depune declaraţia;b) codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal, după caz;c) numele, prenumele şi datele privind calitatea de asigurat;d) date referitoare la raporturile de muncă şi activitatea desfăşurată;e) date privind condiţiile de muncă;f) date privind venituri/indemnizaţii/prestaţii.Totodată, formularele de declarații fiscale conțin informația ”Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679”. citeste mai multAboutPrecizări despre implementarea e-Factura în regim B2C, în raport cu prevederile legislației privind protecția datelor cu caracter personal »


02.07.2024
Bilanțul celei de-a treia ediții FIDELIS din 2024: sumă record investită de donatorii investitori

În cea de a treia ediție a programului de titluri de stat FIDELIS din 2024, desfășurată de Ministerul Finanțelor în parteneriat cu Morning Glory și Rock FM, cei 1.388 donatori care s-au alăturat campaniei „România are sânge de rocker, acum și de investitor”, în perioada 18 - 24 iunie 2024, au investit 273,749 milioane lei. Aceștia au beneficiat de tranșa specială cu cea mai mare dobândă oferită în cadrul acestei ediții, de 7%, pentru achiziția de titluri de stat emise în lei, cu scadență la un an. „Peste 13.000 vieți au salvat donatorii-investitori în 2024. În jurul acestei campanii lansate de RockFM și Răzvan Exarhu, la care ne-am alăturat, vedem ce comunitate impresionantă s-a creat. O comunitate ce vine la fiecare nouă emisiune și ne demonstrează că poate depăși orice așteptare. La ultima ediție, deși am scăzut perioada de eligibilitate, tot avem aproape 1.400 donatori-investitori. Care au investit peste 273 milioane lei. Dincolo de asta, sunt mai multe aspecte pozitive pe care le-am remarcat recurent la finalul ultimelor ediții Fidelis. În primul rând, este evident că a crescut în rândul românilor gradul de conștientizare cu privire la avantajele investirii economiilor. Pe de altă parte, mă bucur că se menține încrederea investitorilor față de capacitatea noastră de a oferi instrumente avantajoase, dar și că reușim să avem un rol marcant în dezvoltarea pieței locale de capital”, a transmis ministrul Marcel Boloș.Suma totală investită în a treia ediție a Programului FIDELIS din 2024 a fost de peste 2,17 miliarde de lei. Emisiunile în euro au fost cele mai accesate în cadrul acestei ediții, cu un total de peste 245,947 milioane euro. Astfel, emisiunea în euro cu scadența la 1 an și dobânda de 4%, a avut un total de peste 129,178 milioane de euro, echivalentul a 645,890 milioane lei, plasați în cele 3.531 de ordine. A doua emisiune în euro, cu scadența la 5 ani și dobânda de 5%, a avut un total de peste 116,769 milioane euro, echivalentul a 583,847 milioane lei, plasate în 3.022 de ordine.În ceea ce privește emisiunile în lei, investitorii au plasat peste 668,941 milioane lei, în 6.686 de ordine. Emisiunile titluri de stat în lei, au avut scadențe de 1 an și 3 ani și dobânzi anuale anuale de 6%, respectiv 6,85%.Reamintim că valoarea nominală a unui titlu de stat Fidelis este de 100 de lei pentru emisiunea în lei și 100 de euro pentru emisiunea în euro, iar pragul minim de subscriere este de 5.000 de lei, respectiv 1.000 de euro.Investitorii donatori au beneficiat de scăderea de 10 ori a pragului minim de subscriere de la 5.000 de lei la 500 lei. Au beneficiat de condițiile avantajoase ale noii emisiuni persoanele care fac dovada donării de sânge începând cu 1 ianuarie 2024.Cei care investesc în titlurile de stat Fidelis se bucură de facilități precum: posibilitatea de a vinde titlurile înainte de maturitate, primind dobândă aferentă perioadei de deținere;câștigurile cumulate din dobânzi și profituri sunt neimpozabile;flexibilitate în administrarea și diversificarea portofoliului.În 2024, Programul FIDELIS, s-a bucurat de un succes incontestabilÎn cele 3 ediții lansate în acest an, investitorii au plasat peste 7,16 miliarde lei prin 30.767 subscrieri, iar eroii celor 3 ediții din 2024 sunt cei 4.419 de donatori investitori care au investit peste 674 milioane de lei. citeste mai multAboutBilanțul celei de-a treia ediții FIDELIS din 2024: sumă record investită de donatorii investitori »


28.06.2024
Modificări la nivelul sistemelor naționale digitale implementate de MF: sancțiunile pentru e-Transport și e-TVA se amână pentru 1 ianuarie 2025, iar utilizarea e-Factura în regim B2C devine obligatorie de la 1 iulie 2025 pentru institutele/centrele culturale ale altor state

Guvernul României a analizat și aprobat actul normativ elaborat de Ministerul Finanțelor prin care se aduc o serie de modificări sistemelor digitale naționale e-Transport, e-TVA, e-Factura.De asemenea, un alt aspect important adoptat este clarificarea ajustării plafonului lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.Modificările vin în urma centralizării propunerilor primite ca urmare a consultărilor cu reprezentanții mediului de afaceri, respectiv: Confederația Patronală Concordia, Romanian Business Leaders, AmCham România, Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România, Forumul Investitorilor Străini. „Noul cadru pus pe tapet, împreună cu modificările pe care le aducem urmare a discuțiilor din această săptămână, reiterând deschiderea totală către îmbunătățire a mecanismelor de implementare a RO-eTVA, până la termenele efective de intrare în vigoare a prevederilor din ordonanță, vor aduce îmbunătățiri în ceea ce privește creșterea conformării fiscale și reducerii gap-ului de TVA și vine în sprijinul contribuabililor corecți și onești, cât și a reprezentanților ANAF, în combaterea și reducerea evaziunii fiscale", a subliniat Marcel Boloș, ministrul Finanțelor.Principalele modificări aduse de actul normativ sunt următoarele:Se amână până la 1 ianuarie 2025, sancțiunile pentru faptele săvârșite şi constatate începând cu această dată, pentru transportul rutier internațional vizat de legislația e-Transport. Măsura este necesară pentru evitarea unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizați care desfășoară activități cu pondere semnificativă în economia națională și care efectuează în mod curent transporturi internaționale de bunuri.În ceea ce privește sistemul e-TVA: se amână de la trei luni la șase luni, până la 1 ianuarie 2025, termenul de justificare a diferențelor de TVA, în raport cu datele din decontul precompletat de TVA;se prelungește termenul de cinci zile pentru verificarea informațiilor și datelor din decontul precompletat de TVA la 20 de zile și abrogarea notelor justificative, care implicau un efort suplimentar din partea experților contabili;se înființează Comitetul e-TVA format din reprezentanții MF și ai mediului de afaceri pentru monitorizarea mecanismului sistemului RO-eTVA și realizarea de îmbunătățiri constante într-un mediu partenerial, care să asigure combaterea evaziunii fiscale și reducerea gap-ului de TVA, cât și o digitalizare care să vină în sprijinul contribuabililor, în relație cu organele fiscale. Comitetul are rol consultativ, iar membrii lui nu vor fi remunerați;notificările de conformare nu vor produce efecte cu privire la indicatorii de risc fiscal, până la 1 ianuarie 2025;revizuirea cuantumului sistemului de amenzi, diferențiat pe categorii de persoane impozabile.În ceea ce privește sistemul e-Factura:  Se stabilește o perioadă de 1 an, respectiv până la 1 iulie 2025, în care să nu fie obligatorie utilizarea RO e-Factura de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, precum și de către furnizorii/prestatorii acestora, având în vedere restricțiile tehnice actuale ale sistemului.Clarificări pentru acordarea facilității fiscale în ceea ce privește salariul minimPentru acordarea facilității fiscale referitoare la neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună se ajustează plafonul lunar de 4.000 lei, reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.Astfel, angajații care, prin cumulul noului salariul minim cu bonurile de masă ar fi depășit pragul de 4.000 lei, beneficiază în continuare de neimpozitarea celor 300 lei. citeste mai multAboutModificări la nivelul sistemelor naționale digitale implementate de MF: sancțiunile pentru e-Transport și e-TVA se amână pentru 1 ianuarie 2025, iar utilizarea e-Factura în regim B2C devine obligatorie de la 1 iulie 2025 pentru institutele/centrele culturale ale altor state »


Informații fiscale și bilanțuri

exemplu card buton

Informaţii despre instituţii publice, agenţii economici, societăţi de asigurare, brokeri, ONG-uri.

Pentru modificarea informaţiilor referitoare la datele de identificare ale contribuabililor comercianţi (inregistraţi la ONRC), vă rugăm să vă adresaţi Oficiului Registrului Comerţului competent. După modificarea datelor de la Oficiul Registrului Comerţului, informaţiile se vor actualiza şi pe site-ul MF.


Selecţie după Nume și județ:

Nume și județ

Selecţie după Codul Unic de Identificare:


contestatii card

Anunţuri acte administrative fiscale




Noutăţi

Asset Publisher

26.06.2024
Ministrul Marcel Boloș a primit vizita lui Ioannis Tsakiris, vicepreședintele Grupului Băncii Europene de Investiții

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, s-a întâlnit astăzi, la sediul MF, cu Ioannis Tsakiris, vicepreședintele Băncii Europene de Investiții (BEI), pentru a discuta rezultatele și direcțiile viitoare de cooperare în cadrul priorităților strategice ale BEI. „Colaborăm foarte strâns cu BEI pe priorități precum infrastructura, locurile de muncă și competențele, sănătatea și tranziția verde, care vor asigura competitivitatea europeană și reziliența economică. Reflectând asupra obiectivelor noastre, precum și asupra importanței conectivității pentru dezvoltarea țării și în Europa, aș dori să amintesc de cele 1,4 miliarde euro care au fost deja semnate cu BEI pentru un transport rutier mai sigur, respectiv 1,2 miliarde euro pentru autostrada A7 și 200 de milioane euro pentru autostrada A3. Aceste operațiuni, care fac parte dintr-o cerere de finanțare de 4 miliarde euro pentru cofinanțarea proiectelor din sectoarele transporturilor și sănătății, susținute prin fonduri UE, și anume Mecanismul de Redresare și Reziliență și Cadrul Financiar Multianual, avansează foarte bine. În plus, Grupul BEI este un partener activ în implementarea instrumentelor financiare și promovarea accesului la finanțare, completând măsurile și acțiunile bugetare naționale.”, a afirmat ministrul Marcel Boloș. „Continuăm să mobilizăm resurse acolo unde sunt necesare, sprijinind România și abordând prioritățile sale cheie. Am avut ocazia să mă întâlnesc și să discut cu partenerii noștri din guvernul român și din comunitatea de afaceri și sunt mândru că acțiunile noastre comune, finanțarea și implementarea proiectelor vor aduce în curând beneficii tangibile pentru afaceri și cetățeni.”, a spus vicepreședintele Ioannis Tsakiris.În România, în prima jumătate a anului 2024, finanțarea acordată de BEI a depășit 754 de milioane euro pentru operațiuni destinate sectorului public, privat și bancar, în domeniile transportului, educației, energiei și IMM-urilor.La finalul întâlnirii, cei doi oficiali au semnat un document care marchează parteneriatul de succes între MF și BEI, pentru realizarea autostrăzilor A3 și A7.În timpul vizitei vicepreședintelui Ioannis Tsakiris în România, vor fi semnate trei operațiuni pentru întreprinderi și municipalități din România, respectiv garanții de portofoliu plafonate în cadrul Mecanismului de Redresare și Reziliență, în valoare de 98 milioane euro, care se preconizează că vor genera împrumuturi de 750 milioane euro.Activitatea BEI în România România a fost printre cei mai însemnați beneficiari ai sprijinului Grupului BEI în 2023 în raport cu dimensiunea economiei sale. Noile finanțări angajate anul trecut au atins un nivel record de 4,1 miliarde euro, ceea ce corespunde la aproximativ 1,3% din produsul intern brut al României.În total, BEI a angajat peste 19 miliarde euro în finanțare pentru 193 de proiecte în România de la începutul operațiunilor sale în țară în 1991. Cele mai importante rezultate de anul trecut includ acorduri în valoare de peste 2 miliarde euro pentru a facilita accesul la finanțare pentru IMM-urile românești și întreprinderile cu capitalizare medie, inclusiv în agricultură, peste 1 miliard euro pentru energie durabilă și resurse naturale și peste 1 miliard de euro pentru orașe și regiuni durabile.O detaliere completă a activității de creditare a BEI în România, inclusiv exemple de proiecte și povești de impact, poate fi găsită pe pagina dedicată a site-ului Băncii. citeste mai multAboutMinistrul Marcel Boloș a primit vizita lui Ioannis Tsakiris, vicepreședintele Grupului Băncii Europene de Investiții »


13.06.2024
Ministrul Marcel Boloș a primit vizita vicepreședintei Băncii Mondiale, Antonella Bassani

Astăzi, ministrul Finanțelor a avut o întâlnire cu doamna Antonella Bassani, Vicepreședinta pentru Europa și Asia Centrală în cadrul Băncii Mondiale, în cadrul căreia s-a discutat despre progresele și prioritățile în materie de reforme structurale, reforma sistemului fiscal și proiectele strategice de investiții implementate de România.Cu ocazia acestei întâlniri a fost semnat un Amendament la acordurile de împrumut aflate în portofoliu, în baza căruia să poată utiliza, în cazul apariției unei crize/dezastru, instrumentul Rapid Response Option (RRO) - Opțiune de Răspuns Rapid, care presupune accesarea a pânã la 10% din suma totală netrasă din împrumuturile BIRD aflate în implementare la data respectivă.Tot în cadrul întrevederii, ministrul a subliniat importanța de îmbunătățire a structurii veniturilor fiscale și eliminarea distorsiunilor și lacunelor din sistemul actual. „Din perspectiva veniturilor bugetare suntem conștienți că reforma Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală (ANAF), prin digitalizare, este extrem de importantă și suntem încrezători că acest proces, care se află în desfășurare, va atinge obiectivele asumate, respectiv colectarea mai eficientă a veniturilor. Transformarea digitală și îmbunătățirea proceselor interne ale ANAF sunt coordonatele de la care pornim, urmărind necesitatea de a consolida respectarea obligațiilor fiscale și colectarea impozitelor. Suntem conștienți de faptul că pentru echilibrarea bugetară sunt necesare eforturi conjugate, pe de o parte în zona politicii fiscale, în zona de consolidare a capacității de colectare a veniturilor, de sprijinire financiară a mediului de afaceri, iar pe de altă parte în zona de cheltuieli publice”, a afirmat ministrul Marcel Boloș.Colaborarea cu Banca Mondială a fost evidențiată ca esențială, având în vedere asistența tehnică oferită de aceasta în procesul de revizuire a legislației fiscale românești, inclusiv în domeniul impozitului pe profit, al impozitului pe veniturile persoanelor fizice și al contribuțiilor sociale obligatorii.Portofoliul actual al împrumuturilor acordate României de BIRD cuprinde 13 împrumuturi pentru investiţii sectoriale în valoare de 1,2 miliarde euro. citeste mai multAboutMinistrul Marcel Boloș a primit vizita vicepreședintei Băncii Mondiale, Antonella Bassani »


Informații utile

buton datorie publica 2

en

buton ajutor de stat

buton transparenta bugetara 2

forexebug 2021

buton revista finante

buton brexit cu sigla

taxedu

RO-Elvetia

ANFP_concurs

fiipregtit

internship2024