Comunicate de presă

Asset Publisher

null MF publică Ghidul schemei de 2,25 miliarde lei pentru investiții majore în industriile cu tradiţie în România. Înscrierile încep la 29 iulie 2024

Ministerul Finanțelor anunță că de la 29.07.2024 se dă startul primei sesiuni de înscriere a proiectelor în cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin H.G. nr.300/2024, pentru stimularea dezvoltării regionale prin investiţii ale căror costuri eligibile depășesc 50 milioane lei. Bugetul total al schemei este de 2,25 miliarde lei, respectiv echivalentul a aproximativ 450 milioane euro.

Cererile de acord pentru finanțare însoțite de documentele justificative se vor putea depune online, până la data de 09.09.2024. Înregistrarea cererilor de acord pentru finanţare se realizează în sesiuni anuale anunțate cu minimum 60 de zile lucrătoare înainte, durata fiecărei sesiuni fiind de 30 de zile lucrătoare. Acordurile de finanțare se vor emite până la 31 decembrie 2026, iar plata ajutorului de stat se va realiza în perioada 2025-2032.

„Antreprenorii interesați de investiţii de mare anvergură, cu importante efecte în economie, orientate spre sectoare de activitate de vârf, au acum la dispoziție Ghidul Solicitanului în baza căruia își pot pregăti proiectele. La 29 iulie deschidem oficial prima sesiune de înscrieri. Mediul de afaceri are acest răgaz de două luni în care să își pună la punct documentația, timp în care vor primi asistență oricând au nevoie din partea Ministerului Finanțelor. Mizăm nu doar pe modernizarea sectorului privat, ci și revitalizarea industriilor tradiționale românești. Prin integrarea tehnologiilor noi și sustenabile, se deschid noi oportunități pentru aceste industrii, consolidându-le competitivitatea și contribuind la crearea unui lanț de producție mai eficient și mai durabil”, a explicat ministrul Marcel Boloș.

Cei interesați să aplice sunt invitați să parcurgă Ghidul Solicitantului, care cuprinde informații detaliate cu privire la modalitatea de acordare a finanțării, lista sectoarelor de activitate pentru care se acordă ajutorul de stat, precum și criteriile pe baza cărora se calculează punctajul.

Cine poate aplica pentru schema de ajutor de stat

Întreprinderile care pot solicita ajutor de stat în baza acestei scheme sunt întreprinderi nou-înfiinţate sau întreprinderi în activitate, atât IMM-uri, cât şi întreprinderi mari, cu personalitate juridică, înfiinţate conform Legii societăţilor nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Sunt eligibile investiţiile care se realizează în unul dintre sectoarele:

  • Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor;
  • Fabricarea băuturilor;
  • Prelucrarea lemnului;
  • Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie;
  • Fabricarea substanțelor și a produselor chimice;
  • Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice;
  • Fabricarea altor produse din minerale nemetalice;
  • Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini, utilaje și instalații;
  • Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice;
  • Fabricarea echipamentelor electrice;
  • Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor;
  • Fabricarea altor mijloace de transport;
  • Fabricarea de mobilă;
  • Colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor; activități de recuperare a materialelor reciclabile;
  • Alte industrii.

Criteriile cumulative de eligibilitate pe care o întreprindere trebuie să le îndeplinească sunt următoarele:

I. Criterii generale

  • Să fie înregistrate potrivit Legii societăţilor nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Să realizeze o investiţie iniţială în România, în maximum 3 ani de la data demarării acesteia, în unul dintre sectoarele eligibile prevăzute de schema de ajutor de stat în anexa nr.1;
  • Să nu intre în categoria „întreprinderilor în dificultate”;
  • Să nu se afle în procedură de executare silită, insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională, lichidare sau suspendare temporară a activităţii și să nu facă obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat;
  • Să nu beneficieze de alte ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de natura costurilor salariale în cadrul aceluiaşi proiect unic de investiţii;
  • Să nu efectueze o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiţia iniţială.

Suplimentar, pentru întreprinderile cu cel puţin un exerciţiu financiar încheiat, pentru a putea accesa ajutorul de stat, trebuie să aibă rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decât zero în unul din ultimele trei exerciţii financiare încheiate și capitalurile proprii pozitive în ultimul exerciţiu financiar încheiat.

Totodată, pentru a fi eligibili, în plus față de criteriile generale, întreprinderile nou-înfiinţate trebuie să aibă capital social subscris vărsat în valoare de minimum 100.000 lei și să nu aibă acționari care deţin sau au deţinut în România în ultimii 2 ani anterior datei înregistrării cererii o întreprindere cu acelaşi obiect de activitate pentru care solicită finanţare.

II. Criterii de eligibilitate cumulative pentru investiții:

a) să fie considerate investiții inițiale (unitate nouă/extindere/diversificare/schimbare fundamentală) sau investiții inițiale care creează o nouă activitate economică (unitate nouă/diversificare in cazul județului Ilfov);
b) să aibă o valoare totală, fără TVA, a costurilor eligibile asociate investiției inițiale, de minimum 50 milioane lei;
c) să îşi demonstreze eficienţa economică şi viabilitatea pe perioada implementării investiţiei şi 5 ani de la data finalizării acesteia;
d) să îndeplinească condiția referitoare la efectul stimulativ;
e) să îndeplinească indicatorii cantitativi şi calitativi prevăzuţi de schemă;
f) să genereze un efect multiplicator cuantificabil în economie.

Etapele procesului de selecție

Înregistrarea cererilor de acord pentru finanţare se realizează în sesiuni anuale anunțate cu minimum 60 de zile lucrătoare înainte, durata fiecărei sesiuni fiind de 30 de zile lucrătoare.

Cererile de acord pentru finanțare depuse în sesiune se ordonează descrescător pe baza unui punctaj calculat și se analizează în limita bugetului sesiunii. Analiza cererilor de acord pentru finanțare se finalizează cu acord pentru finanțare (dacă sunt îndeplinite cumulativ toate condiţiile şi criteriile de eligibilitate) sau scrisoare de respingere. Plata ajutorului de stat se realizează după efectuarea parţială sau totală a cheltuielilor eligibile efectuate conform acordului pentru finanţare, în limita creditelor bugetare anuale aprobate.

Ajutorul de stat se va acorda în baza unor cheltuieli eligibile, precum realizarea de construcții, achiziție de echipamente și active necorporale, iar activele aferente investiției trebuie să fie noi.

Noua schemă de ajutor de stat are ca bază legală cadrul normativ european aflat în vigoare până la data de 31 decembrie 2026.

Informații fiscale și bilanțuri

exemplu card buton

Informaţii despre instituţii publice, agenţii economici, societăţi de asigurare, brokeri, ONG-uri.

Pentru modificarea informaţiilor referitoare la datele de identificare ale contribuabililor comercianţi (inregistraţi la ONRC), vă rugăm să vă adresaţi Oficiului Registrului Comerţului competent. După modificarea datelor de la Oficiul Registrului Comerţului, informaţiile se vor actualiza şi pe site-ul MF.


Selecţie după Nume și județ:

Nume și județ

Selecţie după Codul Unic de Identificare:


contestatii card

Anunţuri acte administrative fiscale




Noutăţi

Asset Publisher

26.06.2024
Ministrul Marcel Boloș a primit vizita lui Ioannis Tsakiris, vicepreședintele Grupului Băncii Europene de Investiții

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, s-a întâlnit astăzi, la sediul MF, cu Ioannis Tsakiris, vicepreședintele Băncii Europene de Investiții (BEI), pentru a discuta rezultatele și direcțiile viitoare de cooperare în cadrul priorităților strategice ale BEI. „Colaborăm foarte strâns cu BEI pe priorități precum infrastructura, locurile de muncă și competențele, sănătatea și tranziția verde, care vor asigura competitivitatea europeană și reziliența economică. Reflectând asupra obiectivelor noastre, precum și asupra importanței conectivității pentru dezvoltarea țării și în Europa, aș dori să amintesc de cele 1,4 miliarde euro care au fost deja semnate cu BEI pentru un transport rutier mai sigur, respectiv 1,2 miliarde euro pentru autostrada A7 și 200 de milioane euro pentru autostrada A3. Aceste operațiuni, care fac parte dintr-o cerere de finanțare de 4 miliarde euro pentru cofinanțarea proiectelor din sectoarele transporturilor și sănătății, susținute prin fonduri UE, și anume Mecanismul de Redresare și Reziliență și Cadrul Financiar Multianual, avansează foarte bine. În plus, Grupul BEI este un partener activ în implementarea instrumentelor financiare și promovarea accesului la finanțare, completând măsurile și acțiunile bugetare naționale.”, a afirmat ministrul Marcel Boloș. „Continuăm să mobilizăm resurse acolo unde sunt necesare, sprijinind România și abordând prioritățile sale cheie. Am avut ocazia să mă întâlnesc și să discut cu partenerii noștri din guvernul român și din comunitatea de afaceri și sunt mândru că acțiunile noastre comune, finanțarea și implementarea proiectelor vor aduce în curând beneficii tangibile pentru afaceri și cetățeni.”, a spus vicepreședintele Ioannis Tsakiris.În România, în prima jumătate a anului 2024, finanțarea acordată de BEI a depășit 754 de milioane euro pentru operațiuni destinate sectorului public, privat și bancar, în domeniile transportului, educației, energiei și IMM-urilor.La finalul întâlnirii, cei doi oficiali au semnat un document care marchează parteneriatul de succes între MF și BEI, pentru realizarea autostrăzilor A3 și A7.În timpul vizitei vicepreședintelui Ioannis Tsakiris în România, vor fi semnate trei operațiuni pentru întreprinderi și municipalități din România, respectiv garanții de portofoliu plafonate în cadrul Mecanismului de Redresare și Reziliență, în valoare de 98 milioane euro, care se preconizează că vor genera împrumuturi de 750 milioane euro.Activitatea BEI în România România a fost printre cei mai însemnați beneficiari ai sprijinului Grupului BEI în 2023 în raport cu dimensiunea economiei sale. Noile finanțări angajate anul trecut au atins un nivel record de 4,1 miliarde euro, ceea ce corespunde la aproximativ 1,3% din produsul intern brut al României.În total, BEI a angajat peste 19 miliarde euro în finanțare pentru 193 de proiecte în România de la începutul operațiunilor sale în țară în 1991. Cele mai importante rezultate de anul trecut includ acorduri în valoare de peste 2 miliarde euro pentru a facilita accesul la finanțare pentru IMM-urile românești și întreprinderile cu capitalizare medie, inclusiv în agricultură, peste 1 miliard euro pentru energie durabilă și resurse naturale și peste 1 miliard de euro pentru orașe și regiuni durabile.O detaliere completă a activității de creditare a BEI în România, inclusiv exemple de proiecte și povești de impact, poate fi găsită pe pagina dedicată a site-ului Băncii. citeste mai multAboutMinistrul Marcel Boloș a primit vizita lui Ioannis Tsakiris, vicepreședintele Grupului Băncii Europene de Investiții »


13.06.2024
Ministrul Marcel Boloș a primit vizita vicepreședintei Băncii Mondiale, Antonella Bassani

Astăzi, ministrul Finanțelor a avut o întâlnire cu doamna Antonella Bassani, Vicepreședinta pentru Europa și Asia Centrală în cadrul Băncii Mondiale, în cadrul căreia s-a discutat despre progresele și prioritățile în materie de reforme structurale, reforma sistemului fiscal și proiectele strategice de investiții implementate de România.Cu ocazia acestei întâlniri a fost semnat un Amendament la acordurile de împrumut aflate în portofoliu, în baza căruia să poată utiliza, în cazul apariției unei crize/dezastru, instrumentul Rapid Response Option (RRO) - Opțiune de Răspuns Rapid, care presupune accesarea a pânã la 10% din suma totală netrasă din împrumuturile BIRD aflate în implementare la data respectivă.Tot în cadrul întrevederii, ministrul a subliniat importanța de îmbunătățire a structurii veniturilor fiscale și eliminarea distorsiunilor și lacunelor din sistemul actual. „Din perspectiva veniturilor bugetare suntem conștienți că reforma Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală (ANAF), prin digitalizare, este extrem de importantă și suntem încrezători că acest proces, care se află în desfășurare, va atinge obiectivele asumate, respectiv colectarea mai eficientă a veniturilor. Transformarea digitală și îmbunătățirea proceselor interne ale ANAF sunt coordonatele de la care pornim, urmărind necesitatea de a consolida respectarea obligațiilor fiscale și colectarea impozitelor. Suntem conștienți de faptul că pentru echilibrarea bugetară sunt necesare eforturi conjugate, pe de o parte în zona politicii fiscale, în zona de consolidare a capacității de colectare a veniturilor, de sprijinire financiară a mediului de afaceri, iar pe de altă parte în zona de cheltuieli publice”, a afirmat ministrul Marcel Boloș.Colaborarea cu Banca Mondială a fost evidențiată ca esențială, având în vedere asistența tehnică oferită de aceasta în procesul de revizuire a legislației fiscale românești, inclusiv în domeniul impozitului pe profit, al impozitului pe veniturile persoanelor fizice și al contribuțiilor sociale obligatorii.Portofoliul actual al împrumuturilor acordate României de BIRD cuprinde 13 împrumuturi pentru investiţii sectoriale în valoare de 1,2 miliarde euro. citeste mai multAboutMinistrul Marcel Boloș a primit vizita vicepreședintei Băncii Mondiale, Antonella Bassani »


Informații utile

buton datorie publica 2

en

buton ajutor de stat

buton transparenta bugetara 2

forexebug 2021

buton revista finante

buton brexit cu sigla

taxedu

RO-Elvetia

ANFP_concurs

fiipregtit

internship2024