Comunicate de presă

Asset Publisher

null Guvernul aprobă un pachet de măsuri pentru sustenabilitatea finanțelor publice: Sprijin pentru contribuabilii în dificultate, impulsionarea celor buni-platnici, susținerea proiectelor de investiții și reducerea cheltuielilor publice

Guvernul României a adoptat, în ședința de miercuri, 4 septembrie 2024, la propunerea Ministerului Finanțelor, Ordonanța de Urgență prin care reglementează o serie de măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar.

Scopul acestor măsuri este acela de a veni în sprijinul contribuabililor, având în vedere faptul că mediul de afaceri se confruntă cu o lipsă temporară de lichidități, de a susține conformarea voluntară la plată, sens în care, prin măsurile adoptate de impulsionare a achitării obligațiilor fiscale/bugetare, statul se asigură, pe de o parte de faptul că volumul arieratelor scade, iar pe de altă parte, veniturile bugetare cresc astfel încât să se poată susține cheltuielile efectuate pentru susținerea economică.

„Guvernul a aprobat astăzi un pachet amplu de măsuri, de impact atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru temperarea deficitului bugetar și susținerea investițiilor publice. Pe deoparte, în ceea ce privește facilitățile pentru cei cu datorii, este modul nostru de a ajunge la un echilibru, nu toți contribuabilii care au restanțe sunt certați cu legea. Ne interesează să îi ajutăm pe cei aflați în dificultate, în timp ce încurajăm conformarea și recuperăm o parte dintre creanțele care nu ar fi ajuns niciodată la buget. În plus, aici facem un pas spre a-i impulsiona pe cei buni-platnici să continue acest comportament, pentru că datorită lor economia funcționează. O altă componentă importantă este sprijinul acordat autorităților publice locale care implementează cu succes proiecte de investiții, astfel încât acestea să poată asigura finanțarea necesară pentru continuarea acestor proiecte. În plus, statul face un pas semnificativ pentru reducerea cheltuielilor, care include măsuri de monitorizare și reducere a categoriilor de cheltuieli neesențiale anul acesta”, a transmis ministrul Marcel Boloș.

Principalele prevederi ale proiectului vizează:
A) Acordarea unei bonificații de 3% pentru contribuabilii bun-platnici pentru viitoarele obligații fiscale;
B) Implementarea unor măsuri pentru îmbunătățirea colectării creanțelor bugetare și pentru sprijinirea debitorilor aflați în dificultate financiară, prin acordarea unor facilității fiscale constând în anularea unor obligații privind accesoriile (dobânzi, penalități etc.), precum în cazul persoanelor fizice și stingerea unei părți din datorie, în funcție de valoarea debitului;
C) Sprijin pentru investițiile derulate la nivelul autorităților publice locale prin facilitarea accesului la finanțare la fonduri europene sau credite din trezorerie;
D) Monitorizarea sistemului de cheltuieli publice și reducerea categoriilor de cheltuieli care nu sunt necesare sau pot fi amânate;
E) Monitorizarea sistemului de cheltuieli pentru companiile de stat/locale.

Bonificații financiare pentru contribuabilii bun-platnici

Pentru a veni în sprijinul contribuabililor bun-platnici și recompensarea acestora pentru conformarea voluntară la plată se va acorda o bonificație de 3% din impozitul pe profit anual și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz.

Pot beneficia de această măsură contribuabilii care își declară și li se stinge integral și la termenele prevăzute de lege impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz.

Facilitatea se acordă din oficiu de către ANAF, prin emiterea unei decizii și în situația respectării condițiilor prevăzute de actul normativ. Sumele care fac obiectul bonificației nu se restituie, ci se utilizează pentru compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului, în conformitate cu prevederile art.167 din Legea nr.207/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Facilități fiscale constând în anularea unor debite restante și penalități

Situația actuală a volumului creanțelor bugetare neîncasate la bugetul general consolidat cu potențial de valorificare indică o valoare a creanțelor bugetare care nu au fost încasate la termenele scadente în valoare de 71,8 miliarde lei, respectiv 4,06% din PIB, din care 60,5 miliarde lei provin din debitele principale, în timp ce 11,3 miliarde lei provin din determinarea accesoriilor potrivit prevederilor legale în vigoare. Din suma de 71,8 miliarde lei, 8,19 miliarde lei reprezintă sume care provin din hotărâri penale definitive nu se iau în calcul pentru determinarea valorii creanțelor posibil de recuperat.

Actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice.

În ceea ce privește companiile și autoritățile sau instituții publice care administrează obligații bugetare, un număr de 330.735 contribuabili înregistrează debite restante și vor beneficia de următoarele facilități:
- Se anulează toate accesoriile (dobânzi, penalități) aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă sunt achitate integral datoriile până la data depunerii cererii, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024.
- Se anulează toate accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă, cu scadenţă anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF.
- Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, și stinse cu întârziere până la 31 august 2024.
- Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal.

Cererea de anulare a accesoriilor se va soluționa de către organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor, în cazul în care debitorul îndeplinește condițiile prevăzute pentru acordarea anulării accesoriilor sau prin decizie de anulare sau de respingere a cererii.

În ceea ce privește persoanele fizice, un număr de 848.705 contribuabili persoane fizice înregistrează debite restante, care vor acorda următoarele facilăți:

În cazul debitorilor persoane fizice care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse în procent de 50% până la 25 noiembrie 2024, se acordă:
- anularea unui procent de 50% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

În cazul debitorilor persoane fizice care înregistrează obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, se acordă:
- anularea unui procent de 25% din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

Nu pot beneficia de această măsură obligațiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale, precum și obligațiile bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive și sume reprezentând prejudicii. În acest sens, contribuabilii declară pe propria răspundere, prin cererea de anulare depusă, faptul că nu se află în niciuna dintre aceste situații.

Sprijin pentru investițiile derulate la nivelul autorităților publice locale

Pentru a veni în sprijinul autorităților publice locale ce implementează cu succes proiecte de investiții finanțate din fonduri externe, Ministerul Finanțelor a propus o serie de măsuri care să permită unităților administrativ teritoriale să asigure necesarul de finanțare pentru a onora cererile de prefinanțare/plată/rambursare. Printre acestea se numără:

  • Flexibilizarea condițiilor de utilizare a veniturilor proprii ale instituțiilor publice pentru a finanța cheltuieli curente și de capital;
  • Majorarea prefinanțării de la 10%, cât este acordat în prezent, la 30% pentru finanțarea investițiilor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile pentru autoritățile publice locale;
  • Utilizarea excedentelor autorităților publice pentru finanțarea cheltuielilor cu energia termică, asistența socială destinată asistenților sociali ai persoanelor cu dizabilități, DGASPC și investițiilor PNRR și Politica de Coeziune;
  • Introducerea proiectelor etapizate cu finanțare din fonduri europene în categoria proiectelor pentru care pot fi contractate împrumuturi prin Trezoreria Statului;
  • Majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor de către unitățile administrativ-teritoriale cu suma de 1,5 miliarde lei, precum și a plafonului de tragere cu suma de 700 milioane lei.

Eficientizarea sistemului de cheltuieli

Totodată, actul normativ reglementează o serie de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar, astfel:

  • Plata eșalonată, în perioada 2025-2029, a diferenței dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituțiilor din sistemul judiciar și drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018;
  • Limitarea, începând cu luna septembrie 2024 a unor naturi de cheltuieli cu bunurile și serviciile și a cheltuielilor cu investițiile;
  • Limitarea stimulentelor acordate din fonduri externe nerambursabile, decontarea cheltuielilor de transport la plecarea în concediu);
  • Reglementări cu privire la emiterea și plata titlurilor de despăgubire emise în baza legislației în domeniul despăgubirilor proprietății;
  • Reglementări cu privire la asigurarea unei conduite prudente în ceea ce privește deschiderile de credite și plăți efectuate de către autoritățile publice;
  • Suspendarea organizării de noi concursuri pe bază de memorandumuri aprobate în Guvernul României precum și suspendarea exceptării de la reorganizare/comasare a instituțiilor publice până la data de 31 decembrie 2024;
  • Autorizarea Ministerului Finanțelor de a solicita ordonatorilor principali de credite disponibilizarea la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului a economiilor constatate din analiza execuţiei bugetare;
  • Utilizarea fondurilor obținute din emisiunea de eurobonduri verzi în vederea finanțării proiectelor de linie de cale ferată sau de metrou după caz și transferul proiectelor în programele operaționale specifice Politicii de coeziune.

Informații fiscale și bilanțuri

exemplu card buton

Informaţii despre instituţii publice, agenţii economici, societăţi de asigurare, brokeri, ONG-uri.

Pentru modificarea informaţiilor referitoare la datele de identificare ale contribuabililor comercianţi (inregistraţi la ONRC), vă rugăm să vă adresaţi Oficiului Registrului Comerţului competent. După modificarea datelor de la Oficiul Registrului Comerţului, informaţiile se vor actualiza şi pe site-ul MF.


Selecţie după Nume și județ:

Nume și județ

Selecţie după Codul Unic de Identificare:


contestatii card

Anunţuri acte administrative fiscale




Noutăţi

Asset Publisher

20.05.2025
MF continuă despăgubirea cetățenilor care dețin “CEC-uri cu limită de sumă“ pentru achiziţionarea de autoturisme DACIA

Ordinul nr.476/17.03.2025 privind prospectul de emisiune pentru despăgubirea persoanelor fizice care au constituit depozite la CEC în vederea achiziționării de autoturisme a fost publicat în Monitorul Oficial nr.344/17.04.2025.Ordinul a fost emis pentru despăgubirea posesorului unui “CEC cu limită de sumă“, eliberat de Casa de Economii și Consemnațiuni C.E.C. S.A cetățenilor care, anterior anului 1990, dețineau un depozit la CEC pentru achiziționarea unui autoturism Dacia, transferat ulterior la Banca Română pentru Dezvoltare - B.R.D. - S.A.Precizăm faptul că Ordinul nr.476/17.03.2025 a fost emis în baza legislației în vigoare:O.U.G. nr.156/2007 privind despăgubirea persoanelor fizice care au constituit depozite la Casa de Economii şi Consemnaţiuni (C.E.C. - S.A.) completata prin Legea nr.9/2014H.G. nr.392/2014 privind aprobarea elementelor tehnice şi modalitatea de stabilire a despăgubirilor pentru persoanele fizice care au constituit depozite la Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. – S.A. în vederea achiziţionării de autoturisme Dacia, precum şi pentru punerea în executare a hotărârilor judecătorești, cu completările ulterioare.Pașii de urmat pentru a primi despăgubirea Pentru a intra în posesia despăgubirilor, deponenţii, mandatarii sau succesorii legali ai acestora vor prezenta la orice unitate B.R.D. - Groupe Société Générale - S.A. sau CEC BANK S.A. următoarele documente, în original, după caz:“CEC-ul cu limită de sumă“;un act de identitate valabil;acte de stare civilă;procură specială autentificată pentru a face dovada mandatului, certificat de moştenitor şi alte documente legale justificative.Valorile totale ale despăgubirilor eligibile sunt calculate de către B.R.D. - Groupe Société Générale - S.A. sau C.E.C. BANK- S.A., în baza analizei dosarelor depuse de către deponenți. Sumele reprezentând respectivele despăgubiri sunt asigurate de Ministerul Finanţelor prin emisiuni de titluri de stat, pe numele B.R.D. - Groupe Société Générale - S.A. sau CEC BANK S.A. Titlurile de stat sunt nenegociabile şi nepurtătoare de dobândă. Valoarea nominală individuală a fiecărui titlu de stat este egală cu valoarea individuală a despăgubirii pe numele fiecărui deponent.La data scadenţei emisiunii de titluri de stat, Ministerul Finanţelor procedează la răscumpărarea acestora, prin plata către B.R.D. - Groupe Société Générale - S.A. sau CEC BANK S.A. a sumei reprezentând valoarea nominală totală a titlurilor de stat emise. Această plată se va face într-un cont B.R.D. - Groupe Société Générale - S.A. sau CEC BANK S.A., destinat acţiunii de despăgubire, nepurtător de dobândă şi de comisioane.Din 2007 până în prezent, Ministerul Finanțelor a emis 35 de ordine privind prospecte de emisiuni de titluri de stat în vederea despăgubirii persoanelor fizice care au constituit depozite pentru achiziționarea de autoturisme Dacia și a transferat în conturile CEC și BRD o sumă totală de 816.412.583,60 lei pentru aproximativ 39.000 de deponenți. Cui nu i se aplică prevederile legale în vigoarePotrivit art.1 din O.U.G. nr.156/2007 privind despăgubirea persoanelor fizice care au constituit depozite la Casa de Economii și Consemnațiuni C.E.C. - S.A. în vederea achiziționării de autoturisme, “Persoanele fizice care până la data de 15 februarie 1992 au efectuat depuneri de sume la Casa de Economii și Consemnațiuni C.E.C. - S.A. precum și cele care au transferat aceste sume după 22 decembrie 1989 în conturile Băncii Române pentru Dezvoltare - B.R.D. - S.A., în vederea achiziționării de autoturisme au dreptul să obțină despăgubiri bănești dacă depozitele astfel constituite, existente în conturile active ale C.E.C. - S.A., respectiv ale B.R.D. - S.A., îndeplinesc condiția neafectării soldului inițial.” Prin urmare, depozitele existente în conturile active care îndeplinesc condiția neafectării soldului inițial sunt acele depozite constituite din sume reprezentând avansuri sau depuneri integrale în vederea achiziționării de autoturisme, existente în sold, fără dobânda aferentă și din care nu s-au efectuat retrageri. Persoanele fizice aveau posibilitatea să depună în contul 8.000, suma de 70.000 lei vechi pentru constituirea de depozite în scopul achiziționării unui autoturism, pentru care C.E.C. S.A. elibera “CEC-uri cu limită de sumă“ și NU librete de economii cu dobândă și câștiguri în autoturisme (5.000 lei vechi) . Așadar, libretelor de economii cu dobândă și câștiguri în autoturisme (5.000 lei vechi) NU le sunt aplicabile prevederile O.U.G. nr.156/2007 privind despăgubirea persoanelor fizice care au constituit depozite la “Casa de Economii și Consemnațiuni C.E.C. - S.A.”, cu modificările și completările ulterioare.Libretele de economii cu dobândă și câștiguri în autoturisme au fost reglementate prin Hotărârea Consiliului de Miniștri nr.1187/1962 privind vânzarea de autoturisme către populație, iar clauzele nu au fost supuse negocierii și au fost abrogate prin H.G. nr.735/1997.Totodată, facem precizarea că, prin Decizia nr.5/20.01.2020 pronunțatã în Dosarul nr.885/1/2019, Înalta Curte de Casație și Justiție a admis recursul în interesul legii formulat de Procurorul General al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casație și Justiție și, în consecințã, a stabilit următoarele: ,,În soluționarea cererilor formulate de către titularii de librete C.E.C. de economii cu dobândă și câștiguri în autoturisme, având ca obiect obligarea C.E.C. Bank S.A. și a Statului Român la restituirea sumelor depuse și a dobânzii aferente, actualizate cu indicele de inflație, nu sunt aplicabile dispozițiile OUG nr.156/2007 privind despăgubirea persoanelor fizice care au constituit depozite la Casa de Economii și Consemnațiuni C.E.C. S.A. în vederea achiziționării de autoturisme, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.232/2008, cu completările ulterioare.’’ Menționăm că, prin modificările aduse O.U.G. nr.156/2007, prin Legea 9/2014 și respectiv prin Legea nr.19/2016, nu au fost vizate persoanele care sunt posesoarele unor librete de economii cu dobândă și câștiguri în autoturisme. citeste mai multAboutMF continuă despăgubirea cetățenilor care dețin “CEC-uri cu limită de sumă“ pentru achiziţionarea de autoturisme DACIA »


12.02.2025
Erată - Anunț AMEPIP

În cuprinsul Anunțului privind selecția candidaților pentru posturile de președinte și doi vicepreședinți pentru Agentia pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), publicat de Secretariatul General al Guvernului în data de 22.01.2025, în GRILA DE EVALUARE POSTURI AMEPIP, la litera b) - competențe în administrația publicã, punctul nr. 1 - Cunoștințe, în loc de Legea 215/2001 se va citi OUG 57/2019. citeste mai multAboutErată - Anunț AMEPIP »


Informații utile

buton datorie publica 2

en

buton ajutor de stat

buton transparenta bugetara 2

forexebug 2021

buton revista finante

buton brexit cu sigla

taxedu

RO-Elvetia

ANFP_concurs

fiipregtit

internship2024