8martie

Comunicate de presă

Asset Publisher

null MF propune crearea cadrului general pentru înființarea Băncilor Naționale de Dezvoltare

Ministerul Finanțelor a elaborat proiectul de act normativ care reglementează condițiile generale de înființare și funcționare a băncilor naționale de dezvoltare, care sunt constituite și funcționează ca instituții de credit conform prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului și ale Regulamentului UE nr.575/2013, ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acestora, precum și ale altor acte normative aplicabile. Scopul creării băncilor naționale de dezvoltare în România este abordarea directă a disfuncționalităților pieței financiare și a decalajelor de finanțare, în baza unei analize independente ex-ante, în scopul atenuării și reducerii lor prin desfășurarea de activități de dezvoltare, în conformitate cu legislația Uniunii Europene aplicabilă și cu actul constitutiv al fiecărei bănci de dezvoltare.

Băncile de dezvoltare acordă finanțare în condiții de piață și acționează complementar instituțiilor de credit în scopul remedierii deficitelor de finanțare și disfuncționalităților pieței financiare.

”Guvernul își asumă responsabilitatea de a asigura o infrastructură sustenabilă pentru România, indispensabilă pentru dezvoltarea mediului de afaceri și creșterii nivelului de trai”, a precizat dl Adrian Câciu, ministrul Finanțelor.

Principalele aspecte reglementate prin proiectul de lege sunt:

a) Scopul - sprijinirea antreprenoriatului, dezvoltarea socio-economică și regională în România prin promovarea investițiilor și facilitarea accesului la finanțare pentru beneficiarii eligibili, implementarea și/sau administrarea instrumentelor financiare finanțate din fondurile europene structurale și de investiții, precum și acordarea de finanțări în cadrul inițiativelor de investiții la nivelul Uniunii Europene, inclusiv pentru investiții co-finanțate de instituții financiare internaționale. Principalele domenii sprijinite de băncile de dezvoltare sunt: activități economice desfășurate de întreprinderile mici și mijlocii; domenii și activități finanțate din fonduri europene; cercetare, dezvoltare și inovare; agricultură; proiecte mari de infrastructură și investiții strategice.
b) Forma legală - persoane juridice române constituite ca societăți pe acțiuni ale căror condiții de organizare și funcționare se stabilesc prin actul constitutiv elaborat în conformitate cu prevederile Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Băncile de dezvoltare sunt deținute în întregime, în mod direct pe toată durata de funcționare, de către statul român, prin Ministerul Finanțelor.
c) Capitalul social - se asigură din bugetul de stat, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate prin legile bugetare anuale și/sau din veniturile rezultate din privatizare înregistrate în contul Trezoreriei Statului.
d) Guvernanță – sistemul de administrare se stabilește prin actul constitutiv al acestora care se aprobă prin hotărâre de Guvern după obținerea autorizației de constituire a băncii de la BNR. Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale fiecărei bănci de dezvoltare se stabilește prin hotărâre a Guvernului. Membrii organelor de conducere ale băncilor de dezvoltare își exercită atribuțiile în mod independent, cu loialitate, diligență și respectând obiectivele și strategia stabilită de adunarea generală a acționarilor a fiecărei bănci de dezvoltare. Primii membri ai organelor statutare până la obținerea autorizării de funcționare de la BNR se nominalizează de către Ministerul Finanțelor prin ordin al ministrului Finanțelor.
e) Activități desfășurate - se stabilesc prin actul constitutiv aprobat cu respectarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.227/2007, cu modificările și completările ulterioare. Băncile de dezvoltare pot funcționa doar pe baza autorizației emise de Banca Națională a României în conformitate cu prevederile referitoare la autorizarea unei instituții de credit și după emiterea unei decizii pozitive din partea Comisiei Europene privind aspectele de ajutor de stat.
f) Beneficiari eligibili - băncile de dezvoltare oferă produse financiare în principal următoarelor categorii de beneficiari eligibili: întreprinderi mici și mijlocii, inclusiv microîntreprinderi, companii de tip start-up și din domenii inovatoare, unități administrativ-teritoriale, companii de utilități publice aflate în subordinea unităților administrativ–teritoriale; companii, universități, institute de cercetare-dezvoltare, entități publice socio-culturale, întreprinderi sociale.
g) Surse de finanțare necesare pentru derularea activităților desfășurate de băncile de dezvoltare: comisioane, dobânzi și tarife rezultate din prestarea activităților specifice și suportate de către beneficiarii eligibili ai băncilor de dezvoltare, fonduri atrase de pe piețele financiare interne și internaționale, fonduri de la instituțiile financiare internaționale, fonduri încredințate pe bază de mandat de autorități ale administrației publice, fonduri de la bugetul de stat pentru asigurarea capitalului social al băncii și pentru acoperirea cheltuielilor cu taxele și tarifele necesare înființării fiecărei bănci de dezvoltare, venituri din privatizare, împrumuturi subordonate acordate de statul român, alte surse de finanțare, stabilite prin hotărâre a Guvernului, cu reglementarea modalităților de utilizare.
h) Garanții de stat - statul român, prin MF, garantează, irevocabil și necondiționat, atât executarea principalului aferent obligațiilor de plată, cât și executarea tuturor obligațiilor de garantare asumate în nume și cont propriu de către fiecare bancă de dezvoltare, în cazul în care obligațiile respective nu beneficiază de nicio altă garanție.

Proiectul de act normativ este publicat la rubrica Transparență decizională.

Informații fiscale și bilanțuri

exemplu card buton

Informaţii despre instituţii publice, agenţii economici, societăţi de asigurare, brokeri, ONG-uri.

Pentru modificarea informaţiilor referitoare la datele de identificare ale contribuabililor comercianţi (inregistraţi la ONRC), vă rugăm să vă adresaţi Oficiului Registrului Comerţului competent. După modificarea datelor de la Oficiul Registrului Comerţului, informaţiile se vor actualiza şi pe site-ul MF.


Selecţie după Nume și județ:

Nume și județ

Selecţie după Codul Unic de Identificare:


contestatii card

Anunţuri acte administrative fiscale




Noutăţi

Asset Publisher

16.05.2024
Ministrul Marcel Boloș, prezent la reuniunea Ecofin din 14 mai

Miniștrii de finanțe din UE au ajuns la un acord la reuniunea Consiliului Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN), desfășurată la Bruxelles la 14 mai 2024, în legătură cu Directiva Consiliului privind reducerea mai rapidă și mai sigură a surplusului de impozit reținut la sursă (FASTER).Propunerea include noi norme pentru a face procedurile de reținere la sursă a impozitului în UE mai eficiente și mai sigure pentru investitori, intermediari financiari (de exemplu, bănci) și administrațiile fiscale ale statelor membre.Directiva va introduce un certificat digital comun al UE de rezidență fiscală (eCRF) pe care investitorii plătitori de impozite l-ar putea utiliza pentru a beneficia de procedurile accelerate de obținere a reducerii impozitului reținut la sursă.TVA în era digitalăDe asemenea, Consiliul a desfășurat un schimb de opinii, realizând progrese în direcția unui acord vizând pachetul privind taxa pe valoarea adăugată (TVA) în era digitală, care urmărește combaterea fraudei în domeniul TVA-ului, sprijinirea întreprinderilor și promovarea digitalizării.Pachetul TVA în era digitală a fost lansat de COM în data de 8 decembrie 2022 și face parte din Planul de acțiune pentru o impozitare echitabilă și simplificată în sprijinul strategiei de redresare adoptat de COM în anul 2020. Acest pachet legislativ cuprinde:propunerea de directivă a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește regulile TVA pentru era digitală;propunerea de regulament de punere în aplicare al Consiliului de modificare Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr.282/2011 în ceea ce privește solicitările de informații pentru anumite regimuri de TVA;propunerea de regulament al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) nr.904/2010 în ceea ce privește măsurile de cooperare administrativă necesare pentru era digitală.Implementarea Mecanismului de Redresare și ReziliențăDincolo de acestea, miniștrii au desfășurat un schimb de opinii cu privire la situația actuală a punerii în aplicare a Mecanismului de redresare și reziliență (MRR).Consiliul a adoptat decizii de punere în aplicare de aprobare a planurilor de redresare și reziliență modificate transmise de Italia și Spania.Discuție cu domnul comisarul Valdis Dombrovskis, Vicepreședinte al Comisiei EuropeneÎn contextul deplasării la Bruxelles, ministrul Marcel Boloș s-a întâlnit cu domnul comisarul Valdis Dombrovskis, Vicepreședinte al Comisiei Europene, pentru a discuta pe marginea situației macroeconomice a României, în contextul aprobării noului cadru de guvernanță economică la 30 aprilie.Noile norme vor încuraja reformele structurale și investițiile publice care contribuie la sustenabilitate și creștere economică.Statele membre pot solicita o prelungire a planului până la maximum șapte ani, dacă se angajează să efectueze anumite reforme și investiții care îmbunătățesc reziliența și potențialul de creștere, sprijină sustenabilitatea finanțelor publice și abordează prioritățile comune ale UE (tranziția verde și digitală, asigurarea securității energetice, consolidarea rezilienței sociale și economice și consolidarea capabilităților de apărare). Reformele și investițiile angajate în actualele PNRR-uri sunt luate în considerare.Printre concluziile discuției s-au numărat:1. Prezentarea conform noilor regulamente a unui plan care să garanteze nivelul global planificat al investițiilor publice finanțate la nivel național pe perioada acoperită, inclusiv descrierea reformelor și investițiilor care trebuie realizate în conformitate cu PNRR.2. Susținerea investițiilor publice cu un vârf de investiții în anii 2024 și 2025 de aproximativ 7% din PIB, ceea ce va contribui la creșterea sustenabilă pe termen lung, cât și eficiența alocărilor bugetare în cadrul programelor de investiții prin creșterea ponderii fondurilor europene și PNRR în total surselor de finanțare în anii 2024, 2025 și 2026.3. Implementarea în mod corespunzător a reformelor aferente PNRR, atât în materie de politici sociale, fiscal-bugetare și de competivitate.Discuții cu reprezentații DG COMP, despre lansarea unei scheme de ajutor de statTot în cadrul vizitei de lucru de la Bruxelles, ministrul Marcel Boloș a avut o întâlnire cu reprezentanții DG COMP, respectiv cu domnul director general Olivier Guersent, pentru a discuta despre posibiltatea realizării la nivelul Ministerului Finanțelor a unei scheme de ajutor de stat pentru întreprinderi mari în domeniul eficienței energetice, în sensul reducerii emisiilor de CO2, ce va viza modernizarea și îmbunătățirea proceselor de producție.Industrii importante precum cea metalurgică, siderurgică, chimică și alte sectoare mari consumatoare de energie vor fi vizate de schemă. citeste mai multAboutMinistrul Marcel Boloș, prezent la reuniunea Ecofin din 14 mai »


02.04.2024
Ministerul Finanțelor a efectuat plata tuturor titlurilor de plată emise de ANRP

Ministerul Finanțelor a virat, luni, 1 aprilie a.c., în conturile CEC Bank, suma stabilită prin 15.284 titluri de plată emise până la 31.10.2023 de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților.Astfel, au fost plătite un număr de 15.171 titluri de plată emise de ANRP în baza Legii nr.165/2013, emise în perioada 20.03.2023 – 30.10.2023, cu seriile de la 180936 la 196221 și un număr de 113 titluri de plată emise de ANRP în baza Legii nr.164/2014, emise în perioada 20.03.2023 – 26.10.2023, cu seriile de la 54214 la 54326.Precizăm că, în prezent, nu mai sunt titluri de plată emise de ANRP și neplătite de Ministerul Finanțelor.În conformitate cu prevederile legale, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data creditării contului deschis pe numele Ministerului Finanţelor, banca emite electronic recipise de consemnare specială pentru fiecare titlu de plată în parte.Informații privind numărul recipisei de consemnare aferent fiecărui titlu de plată se publică, după efectuarea plății.. citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor a efectuat plata tuturor titlurilor de plată emise de ANRP »


Informații utile

buton datorie publica 2

en

buton ajutor de stat

buton transparenta bugetara 2

forexebug 2021

buton revista finante

buton brexit cu sigla

taxedu

RO-Elvetia

ANFP_concurs

fiipregtit

internship2024