Comunicate de presă

Asset Publisher

27.05.2025
MF finanțează cu peste 1 miliard lei proiecte de investiții în sectoare importante din economia românească

Finanțarea de peste 1 miliard lei a fost acordată de Ministerul Finanțelor sub forma ajutorului de stat stabilit în baza schemei prin H.G. nr.300/2024 având ca obiectiv dezvoltarea regională prin stimularea realizării de investiții. Reamintim că, în perioada 29 iulie – 9 septembrie 2024, MF a lansat prima sesiune de depunere online a cererilor de acord pentru finanțare în baza schemei de ajutor de stat instituită prin H.G. nr.300/2024, care s-a bucurat de un interes crescut din partea mediului de afaceri, fiind depuse 45 cereri de acord pentru finanțare. Bugetul alocat sesiunii a fost de 1,5 miliarde lei.Pe baza punctajului obținut, până în prezent, MF a semnat finanțarea a 9 proiecte de investiții în valoare de 2,381 miliarde lei, iar ajutorul de stat aprobat este de peste 1,012 miliarde lei. „Susținerea creșterii economice prin investiții în sectoarele cheie, echilibrarea balanței comerciale și reducerea deficitelor gemene vor fi cele mai importante sarcini ale guvernelor în următorii zece ani. Politicile greșite au dus la o situație greu de gestionat. În foarte multe sectoare consumul depășește producția autohtonă, motiv pentru care investițiile au devenit esențiale. Anul acesta, Ministerul Finanțelor a acordat finanțare pentru șapte investiții mari, care se adaugă celor două proiecte aprobate anul trecut. Sunt investiții în industria agroalimentară, chimică, auto, aeronautică și în prelucrarea sticlei, care, împreună, depășesc 2 miliarde de lei, din care peste 1 miliard de lei reprezintă ajutor de stat. Astfel, contribuim la echilibrarea balanței comerciale a României, prin reducerea importurilor și creșterea exporturilor, iar efectul multiplicator al proiectelor va fi unul considerabil.” – a declarat viceprim-ministrul, ministrul Finanțelor, Tánczos Barna.Societățile care au primit ajutor de stat sunt: CHIMCOMPLEX SA BORZEȘTI, PIRELLI TYRES ROMANIA SRL, OMNIA EUROPE SA, SAINT-GOBAIN GLASS ROMANIA SRL, ROSAVIS PROD SRL, MESSER ROMANIA GAZ SRL, UNIVERSAL ALLOY CORPORATION EUROPE SRL, SC T AND T AGRIFARM SRL și DAW BENȚA ROMÂNIA SRL.În prezent, în raport cu bugetul rămas disponibil și prevederile legale, specialiștii din cadrul departamentului de ajutor de stat analizează, în ordinea punctajului obținut, 9 cereri de acord pentru finanțare cu o valoare a investițiilor de peste 1,048 miliarde lei pentru care se solicită ajutor de stat în valoare de 486,07 milioane lei.Informații de background: Schema de ajutor de stat instituită prin H.G. nr.300/2024, pentru stimularea dezvoltării regionale prin investiţii ale căror costuri eligibile depășesc 50 milioane lei, are un buget total de 2,25 miliarde lei, respectiv echivalentul a aproximativ 450 milioane euro. Scopul demarării schemei este să stimuleze creșterea economică prin sprijinirea investițiilor în tehnologii noi și sustenabile și, totodată, să încurajeze dezvoltarea antreprenorială. De asemenea, impactul social al schemei este unul important pe termen lung, având în vedere că proiectele finanțate prin schema de ajutor de stat vor duce la dezvoltarea activităţilor economice ale întreprinderilor situate în regiunile mai puțin dezvoltate, utilizarea produselor şi serviciilor oferite de furnizorii locali.Acordurile de finanțare se vor emite până la 31 decembrie 2026, iar plata ajutorului de stat se va realiza în perioada 2025-2032.Cererile de acord pentru finanțare depuse în sesiune se ordonează descrescător pe baza unui punctaj calculat și se analizează în limita bugetului sesiunii. Analiza cererilor de acord pentru finanțare se finalizează cu acord pentru finanțare (dacă sunt îndeplinite cumulativ toate condiţiile şi criteriile de eligibilitate) sau scrisoare de respingere. Plata ajutorului de stat se realizează după efectuarea parţială sau totală a cheltuielilor eligibile efectuate conform acordului pentru finanţare, în limita creditelor bugetare anuale aprobate.Ajutorul de stat se va acorda în baza unor cheltuieli eligibile precum realizarea de construcții, achiziție de echipamente și active necorporale, iar activele aferente investiției trebuie să fie noi.Schema de ajutor de stat are ca bază legală cadrul normativ european aflat în vigoare până la data de 31 decembrie 2026. citeste mai multAboutMF finanțează cu peste 1 miliard lei proiecte de investiții în sectoare importante din economia românească »


23.05.2025
Precizări referitoare la aplicarea prevederilor Titlului X - Impozitul pe construcții din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare

În conformitate cu prevederile Titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, sunt obligate la plata impozitului pe construcţii, următoarele persoane:a) persoanele juridice române, cu excepţia instituţiilor publice, institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, asociaţiilor, fundaţiilor şi a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare şi funcţionare;b) persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;c) persoanele juridice cu sediul social în România înfiinţate potrivit legislaţiei europene.Construcţiile sunt cele prevăzute în grupa 1 din Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.2139/2004.Impozitul pe construcţii anual se calculează astfel:a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a construcţiilor, altele decât cele prevăzute la lit. b), pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcţii; valoarea netă a construcţiilor reprezintă valoarea evidenţiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcţiilor din care se scade valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora. Prin urmare, pentru calculul impozitului pe construcții aferent anului 2025/anul fiscal modificat care începe în anul 2025, se au în vedere următoarele:identificarea construcțiilor din grupa 1 existente în patrimoniu la 31 decembrie 2024/în ultima zi a anului fiscal modificat care se încheie în anul 2025;identificarea și excluderea construcțiilor pentru care se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri, inclusiv construcţiile care sunt scutite de impozitul pe clădiri/taxa pe clădiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;însumarea valorilor nete aferente construcțiilor pentru care se datorează impozitul pe construcții și aplicarea cotei de 0,5% asupra valorii rezultate.b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii construcţiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere, în cazul celor aparţinând domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcţii, pentru care nu se datorează taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal; în acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere. Contribuabilii care declară şi plătesc anticipat impozitul anual pe construcţii până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul, respectiv până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul beneficiază de o bonificaţie de 10% din valoarea impozitului.Bonificația se calculează de către contribuabili, și se înscrie în Declarația 100 "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat". citeste mai multAboutPrecizări referitoare la aplicarea prevederilor Titlului X - Impozitul pe construcții din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare »


22.05.2025
FIDELIS, listat la BVB: Emisiunea din mai a atras investiții de aproximativ 1,2 miliarde lei

Echipa Ministerului Finanțelor a sunat, astăzi, clopoțelul la Bursa de Valori București (BVB), la deschiderea oficială a ședinței de tranzacționare dedicată listării Programului de titluri de stat FIDELIS lansat în luna mai. Ediția desfășurată în perioada 9–16 mai 2025 a înregistrat investiții de aproximativ 1,2 miliarde lei, prin 12.665 de ordine de subscriere. citeste mai multAboutFIDELIS, listat la BVB: Emisiunea din mai a atras investiții de aproximativ 1,2 miliarde lei »


Informații fiscale și bilanțuri

exemplu card buton

Informaţii despre instituţii publice, agenţii economici, societăţi de asigurare, brokeri, ONG-uri.

Pentru modificarea informaţiilor referitoare la datele de identificare ale contribuabililor comercianţi (inregistraţi la ONRC), vă rugăm să vă adresaţi Oficiului Registrului Comerţului competent. După modificarea datelor de la Oficiul Registrului Comerţului, informaţiile se vor actualiza şi pe site-ul MF.


Selecţie după Nume și județ:

Nume și județ

Selecţie după Codul Unic de Identificare:


contestatii card

Anunţuri acte administrative fiscale




Noutăţi

Asset Publisher

null FEI și bănci de top din România își unesc forțele pentru a consolida capacitatea IMM-urilor în vederea creșterii durabile

Fondul European de Investiții (FEI) a semnat acorduri cu cinci bănci pentru a sprijini întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) din România. Seria de garanții directe neplafonate în valoare totală de 1 miliard EUR este susținută prin intermediul Compartimentul pentru România în cadrul programului InvestEU, finanțat prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR) și reprezintă o acțiune ambițioasă care vizează creșterea durabilității și competitivității întreprinderilor din întreaga țară.

Băncile – Banca Comercială Română, Banca Transilvania, CEC Bank, Raiffeisen Bank și ProCredit Bank – sunt parteneri bine-cunoscuți ai FEI, care au implementat cu succes diverse mandate FEI în trecut, cum ar fi (Inițiativa pentru IMM-uri România.

Prin intermediul Garanției pentru Sustenabilitate, băncile partenere vor putea susține în continuare o transformare ecologică și durabilă a economiei și vor putea finanța investiții ale beneficiarilor finali care respectă mediul, sunt ecologice și incluzive. Garanția de Competitivitate pentru IMM-uri va permite băncilor partenere să faciliteze accesul la finanțare pentru un spectru mai larg de întreprinderi și industrii, cu condiții de împrumut care, de regula, nu ar fi oferite în absența garanției.

„Am muncit cu seriozitate alături de Guvernul României și Comisia Europeană pentru a ne asigura că afacerile românești pot primi sprijinul de care au nevoie în aceste momente dificile. Cele cinci acorduri de astăzi vor traduce aceste eforturi într-un acces real la finanțare pe teren, ajutând IMM-urile să-și urmărească ambițiile de creștere, stimulând progresul economic și promovând un viitor mai ecologic” , a spus Roger Havenith, directorul general adjunct al FEI.

„Este vital în acest moment să asigurăm o sinergie între instrumentele financiare cu sursă de finanțare europeană și cele naționale, pentru a sprijini dezvoltarea sectoarelor cheie și a oferi companiilor românești oportunități să-și extindă capacitățile de producție, să devină mai competitive pe piața internațională și să contribuie la creșterea economică a României”, a transmis ministrul finanțelor Marcel-Ioan Boloș.

Adrian Câciu, ministrul investițiilor și proiectelor europene afirmă că ”sprijinul pentru IMM-uri, prin intermediul instrumentelor de garantare finanțate de Planul național de redresare și reziliență, contribuie la o traiectorie economică de creștere pe baze competitive și durabile, antrenând IMM-urile și sistemul financiar – bancar în propunerea și finanțarea celor mai bune investiții pentru viitor.”

Cu finanțare disponibilă atât în lei, cât și în euro, pentru investiții pe tot teritoriul României, acest demers va încuraja creșterea și expansiunea afacerilor, sprijinind lanțurile valorice, produse și servicii durabile de infrastructură, energia regenerabilă și eficiența energetică și transportul curat, susținând în același timp ecosistemul de finanțare românesc.

Garanția FEI permite băncilor partenere să ofere condiții de finanțare îmbunătățite, cum ar fi rate reduse ale dobânzii, cerințe reduse de garanție și cerințe reduse privind avansul pentru împrumuturile de investiții. Mai mult, datorită garanției FEI, băncile pot oferi scadențe mai lungi, volume de finanțare mai mari și pot sprijini segmentele excluse precum start-upurile, care nu ar fi fost vizate în absența garanției.

Garanțiile directe neplafonate fac parte din produsele de garantare ale portofoliului InvestEU din cadrul Compartimentului pentru România în cadrul programului InvestEU. Finanțată prin PNRR, această inițiativă cuprinde două componente: Garanția pentru Competitivitatea IMM-urilor și Garanția pentru Sustenabilitate, esențiale în creșterea competitivității întreprinderilor românești și în direcționarea țării către o creștere economică durabilă.

Informații generale

Despre Fondul European de Investiții

Fondul European de Investiții (FEI) face parte din Grupul BEI. Acesta sprijină întreprinderile mici din Europa îmbunătățind accesul acestora la finanțare printr-o gamă largă de intermediari financiari selectați, cum ar fi bănci, societăți de garantare și de leasing, furnizori de microcredite și fonduri de capital privat. FEI concepe și oferă instrumente de finanțare prin capitaluri proprii și prin îndatorare, care promovează obiectivele UE în sprijinul antreprenoriatului, creșterii economice, inovării, cercetării și dezvoltării, tranziției verzi și digitale și ocupării forței de muncă.

În România, Grupul BEI furnizează între 1 și 1,5 miliarde EUR în fiecare an. De la înființarea sa, FEI a acordat finanțare în valoare de 3,1 miliarde EUR prin 119 contracte în România, iar BEI a acordat finanțare și know-how pentru 179 proiecte de investiții în România din 1991, în valoare de 17,73 miliarde EUR.

Despre Compartimentul pentru statele membre în cadrul programului InvestEU

Compartimentul pentru statele membre în cadrul programului InvestEU permite statelor membre să contribuie cu o parte din fondurile lor de gestiune partajată, resurse din Mecanismul de redresare și reziliență și resurse naționale la fondul InvestEU prin înființarea unui compartiment dedicat pentru statul membru. Cu această contribuție voluntară, statele membre pot profita de garanția InvestEU pentru a sprijini prioritățile naționale specifice. În cadrul compartimentului pentru statele membre, împrumuturile, garanțiile sau investițiile de capital pot fi oferite ca o completare a altor investiții publice și private.

Informații utile

buton datorie publica 2

en

buton ajutor de stat

buton transparenta bugetara 2

forexebug 2021

buton revista finante

buton brexit cu sigla

taxedu

RO-Elvetia

ANFP_concurs

fiipregtit

internship2024