Comunicate de presă

Asset Publisher

04.12.2024
Guvernul adoptă o serie de modificări pentru flexibilizarea utilizării sistemelor de digitalizare a administrației fiscale și pentru combaterea evaziunii fiscale

Executivul a aprobat, în ședința de astăzi, o serie de modificări fiscale propuse de Ministerul Finanţelor, care vizează utilizarea instrumentelor naționale de digitalizare a administrației fiscale, precum și modificări în vederea combaterii evaziunii fiscale în domeniul produselor accizabile. De asemenea, sunt aduse clarificari în ceea ce privește aplicarea unor impozite. „În urma consultărilor cu reprezentanții mediului de afaceri, am adoptat o serie de măsuri care aduc mai multă claritate, transparență și eficiență în sistemul fiscal. În domeniul digitalizării, ajustările aduse sistemelor RO e-Factura, RO e-TVA și e-Transport vor oferi contribuabililor mai multă flexibilitate. De asemenea, introducem reglementări mai stricte pentru garantarea accizelor, precum și obligația de declarare prealabilă a operațiunilor cu produse accizabile, după ce acțiunile de control desfășurate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală au descoperit practici care aduceau prejudicii importante bugetului de stat”, a subliniat ministrul Marcel Boloș.În ceea ce privește utilizarea sistemului național RO e-Factura, au fost reglementate următoarele:Transmiterea CNP pentru persoane fizice este opțională: se reglementează cadrul pentru ca identificarea prin CNP pentru persoanele fizice să fie opțională. Astfel, în cazul în care contribuabilul nu dorește să comunice un cod de identificare, factura va include automat un cod format din 13 cifre de zero;Limitarea operațiunilor obligatorii: Obligația utilizării sistemului RO e-Factura va fi restrânsă doar la operațiunile pentru care locul livrării sau prestării din punct de vedere al TVA este în România.Eliminarea excepțiilor pentru facturile simplificate: Sistemul RO e-Factura va fi utilizat obligatoriu și pentru facturile simplificate, cu excepția bonurilor fiscal;Coduri CPV pe facturile pentru achiziții publice: Facturile emise în baza contractelor de achiziții publice, sectoriale sau de concesiuni vor trebui să includă codurile CPV corespunzătoare din nomenclatorul achizițiilor publice;Se abrogă prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.În ceea ce privește sitemul național RO e-TVA, se amână până la 1 iulie 2025, dispozițiile privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de către ANAF prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații.În ceea ce privește e-Transport, se amână intrarea în vigoare a sistemului național e-Transport pentru operatorii economici autorizați până la 31 martie 2025. Modificări la Codul fiscalÎn ceea ce privește impozitul pe profit, contribuabilii care datorează impozite specifice pe cifra de afaceri (instituții de credit, persoane juridice din domeniul petrolier) sunt exceptați de la impozitul minim pe cifra de afaceri.În ceea ce privește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, pentru dezvoltarea agriculturii autohtone, s-a stabilit un venit neimpozabil pentru stimularea comasării terenurilor dacă nu se plătește sultă și activitățile care se desfășoară sunt destinate agriculturii, respectiv atunci când nu se obține un câștig din comasare.În ceea ce privește impozitul pe venit, s-au stabilit următoarele:- Reglementarea regulilor privind calculul și declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract.În aceste situații obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.Măsura are în vedere faptul că în aceste situații plătitorul de venit se află în imposibilitatea reținerii la sursă a impozitului pe venit.- Instituirea unor dispoziții tranzitorii de clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum și a obligațiilor de declarare, calcul și plată a impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care chiria, aferentă unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost plătită în avans până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv.Măsura are în vedere necesitatea aplicării unitare a regimului fiscal în această situație.- Reglementarea/clarificarea impozitării veniturilor realizate din transferul dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor dreptului de proprietateS-a reglementat modalitatea de declarare și stabilire a impozitului pe veniturile realizate din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă, ulterior autentificării actului de transfer. Astfel, se propune ca persoana fizică beneficiară a veniturilor sau plătitorul de venit, în situația în care veniturile sunt plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, să calculeze și să declare impozitul pe venit datorat, sens în care se stabilesc regulile necesare calculului, declarării și plății.Măsura are în vedere solicitările formulate de organele fiscale și de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România care vizează necesitatea asigurării unor reguli fiscale suficiente și fără echivoc.- Se clarifică faptul că veniturile din pensii obținute din străinătate se supun impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar, stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei.Necesitatea acestor clarificări a fost determinată de măsurile privind impozitarea veniturilor din pensii introduse prin Legea nr.282/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu şi a Legii nr.227/2015 privind odul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și are ca scop înlesnirea îndeplinirii obligațiilor fiscale de către contribuabilii care realizează astfel de venituri.Modificări în domeniul accizelor pentru combaterea evaziuniiSe propune instituirea unor măsuri în vederea combaterii evaziunii în domeniul produselor accizabile, având în vedere că în urma acțiunilor de control efectuate de organele fiscale, s-a constatat eludarea plății obligațiilor fiscale la bugetul de stat de către unii operatori economici care desfăşoară activități cu produse accizabile, respectiv:crearea unor obligații de declarare a operațiunilor și garantare a accizelor (120%) pentru destinatarii înregistrați și operatorii economici înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat conform unor criterii stabilite prin ordin comun al președintelui ANAF și al AVR și care dețin și eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane;introducerea obligației pentru destinatarii înregistrați și operatorii economici înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat și care dețin și eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal deținut de o persoană terță, de a înștiința autoritatea competentă, cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantității de produse accizabile înscrisă în declarația pe propria răspundere. Nedepunerea declarației pe proprie răspundere și negarantarea plății accizelor, urmează a fi incriminate ca infracțiuni;introducerea unei prevederi care să vizeze situația în care acești operatorii economici nu mai sunt considerați că prezintă risc fiscal ridicat, respectiv atunci când autoritatea competentă constată că pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declarații pe proprie răspundere, operatorul economic nu a înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală;introducerea unor excepții de la regulile generale privind revocarea autorizației de destinatar înregistrat. Astfel, la propunerea organelor de control, autoritatea competentă revocă autorizația de destinatar înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, în situația în care titularul acesteia:a) nu respectă prevederile privind garanția de 120%, depunerea declarației pe propria răspundere, precum și cele privind înștiințarea autorității competente, cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantității de produse accizabile înscrisă în declarația pe propria răspundere;b) depășește cantitatea de produse accizabile înscrisă în declarația pe propria răspundere.introducerea unor prevederi privind revocarea, similare cu cele introduse pentru destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat, și în cazul operatorilor economici înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice care prezintă risc fiscal ridicat și care dețin și eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane;asigurarea unui tratament similar operatorilor economici care produc gaz natural pentru uz propriu cu cel aplicabil operatorilor din domeniul energiei electrice;introducerea în sfera infracțiunilor a nerespectării obligației de plată anticipată a accizelor pentru operatorii nou autorizați (reglementată prin OUG nr.123/2024);introducerea unor prevederi referitoare la revocarea autorizației de destinatar înregistrat în cazul nerespectării obligației de plată anticipată a accizelor. citeste mai multAboutGuvernul adoptă o serie de modificări pentru flexibilizarea utilizării sistemelor de digitalizare a administrației fiscale și pentru combaterea evaziunii fiscale »


03.12.2024
Peste 600 de vieți salvate în cadrul Campaniei de donare de sânge organizată de MF

În perioada 2-3 decembrie, sediul Ministerului Finanțelor s-a transformat într-un centru mobil al solidarității, găzduind o campanie de donare de sânge organizată împreună cu Centrul de Transfuzie Sanguină. Sub sloganul „România are sânge de rocker”, în parteneriat cu Rock FM, peste 200 de persoane au răspuns apelului nostru. Datorită implicării lor, peste 600 de vieți vor fi salvate. „Zilele acestea, la Ministerul Finanțelor, am fost doar martorii unor gesturi de solidaritate extraordinară. Faptul că peste 600 de vieți care vor fi salvate în urma campaniei noastre de donare de sânge demonstrează că puterea unei comunități unite poate aduce schimbări reale. O bună parte dintre donatori sunt angajați ai Ministerul Finanțelor și Ministerul Dezvoltării, le mulțumesc pe această cale. Este o onoare să lucrăm alături de oameni care își pun sufletul și curajul în slujba binelui. Toți cei care s-au alăturat acestei inițiative și au donat sânge pot beneficia de dobânzile special acordate în cadrul programului FIDELIS: spun dobânzile pentru că venim cu o noutate – o variantă de titluri de stat cu scadența la trei ani și o dobândă foarte avantajoasă”, a transmis ministrul Marcel Boloș.Organizarea Centrului mobil de donare este parte a celei de a șasea ediții FIDELIS din 2024, în cadrul căreia donatorii investitori vor fi răsplătiți cu cele mai mari dobânzi din acest an.Ediția de iarnă debutează de luni, 9 decembrie 2024 și se va desfășura până miercuri, 18 decembrie.Dacă ai donat sânge în 2024 ai cea mai bună dobândă la FidelisInvestitorii donatori ai programului FIDELIS au mai multe oportunități, pe lângă dobânzile de 7,45%, cu scadența la un an și 7,9%, cu scadența la trei ani, un alt beneficiu oferit investitorilor donatori este scăderea de 10 ori a pragului minim de subscriere de la 5.000 de lei la 500 lei.  Este important de precizat că pot beneficia de condițiile avantajoase ale noii emisiuni persoanele care fac dovada donării de sânge începând cu 1 iunie 2024. Persoanele fizice rezidente și nerezidente cu vârsta peste 18 ani pot subscrie în titlurile de stat FIDELIS denominate în lei și în euro, prin intermediul băncilor partenere BT Capital Partners&Banca Transilvania, Banca Comercială Română, B.R.D. – Groupe Société Générale și Alpha Bank, titluri care sunt listate la Bursa de Valori București.În afară de tranșa specială, ediția FIDELIS care debutează pe 9 decembrie va conține și emisiunile uzuale, respectiv: titluri de stat în lei și titluri de stat în euro. Valoarea nominală a unui titlu de stat FIDELIS este de 100 de lei pentru emisiunea în lei și 100 de euro pentru emisiunea în euro, iar pragul minim de subscriere este de 5.000 de lei, respectiv 1.000 de euro.Comisioane zero și câștiguri neimpozabileÎn procesul de subscriere a titlurilor de stat FIDELIS nu se percep comisioane de către băncile intermediare, iar veniturile obținute, atât din dobânzi, cât și din câștigurile de capital sunt neimpozabile.Deținătorii de titluri de stat FIDELIS lansate în cadrul emisiunilor anterioare ajunse la maturitate pot reinvesti disponibilitățile neridicate la scadență, prin subscrierea în cadrul acestei noi emisiuni. citeste mai multAboutPeste 600 de vieți salvate în cadrul Campaniei de donare de sânge organizată de MF »


21.11.2024
MF sprijină autoritățile locale pentru finalizarea proiectelor din fonduri europene și prelungește termenul pentru aplicarea facilităților fiscal stabilite prin OUG 107/2024

La inițiativa Ministerului Finanțelor, Executivul a aprobat: prelungirea mecanismului de alocare a unor împrumuturi din venituri din privatizare pentru cheltuielile neeligibile și cofinanțări, în limita sumei de 1 miliard lei, pentru finalizarea proiectelor cu finanțare europeană din 2014-2020, introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic în vederea asigurării predictibilității fiscale pentru operatorii economici din domeniul alcoolului și băuturilor alcoolice.- Prelungirea, până la 19 decembrie 2024, a termenului pentru aplicarea facilităților fiscale stabilite prin OUG 107/2024. citeste mai multAboutMF sprijină autoritățile locale pentru finalizarea proiectelor din fonduri europene și prelungește termenul pentru aplicarea facilităților fiscal stabilite prin OUG 107/2024 »


Informații fiscale și bilanțuri

exemplu card buton

Informaţii despre instituţii publice, agenţii economici, societăţi de asigurare, brokeri, ONG-uri.

Pentru modificarea informaţiilor referitoare la datele de identificare ale contribuabililor comercianţi (inregistraţi la ONRC), vă rugăm să vă adresaţi Oficiului Registrului Comerţului competent. După modificarea datelor de la Oficiul Registrului Comerţului, informaţiile se vor actualiza şi pe site-ul MF.


Selecţie după Nume și județ:

Nume și județ

Selecţie după Codul Unic de Identificare:


contestatii card

Anunţuri acte administrative fiscale




Noutăţi

Asset Publisher

null Prima întâlnire a Comitetului Naţional pentru Decontul precompletat RO e-TVA, organizată la Ministerul Finanțelor

Astăzi, la sediul Ministerului Finanțelor, a avut loc o primă întâlnire a Comitetului Naţional pentru Decontul precompletat RO e-TVA.

Organizat la inițiativa Ministerului Finanțelor pentru monitorizarea mecanismului sistemului RO e-TVA, într-un mediu partenerial cu mediul de afaceri, Comitetul a fost întrunit pentru analiza primelor date generate de simulările realizate de ANAF pentru trimestrul II 2024.

La întrevederea prezidată de ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, au participat reprezentanți ai Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, Camerei Consultanților Fiscali, Coaliției pentru Dezvoltarea României, Patronatului Antreprenorilor Contabili din România, Asociației Berarii României, Consiliului Investitorilor Străini, Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România și ai Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană.

„Am pus astăzi la dispoziție reprezentanților mediului de afaceri primele date generate de sistemul e-TVA. Acestea arată că, dintr-un total de 360.400 deconturi analizate, pentru că nu au fost luați în calcul contribuabilii cu TVA la încasare, doar pentru 5% s-au identificat diferențe semnificative. Rapoartele în baza cărora sunt generate datele vor fi puse la dispoziție contribuabililor, fiind realizate cu scopul de a înlătura eventualele erori apărute, permițându-le să efectueze calibrări ale evidențelor operative și contabile. Am fost toți de acord că este o unealtă de ajutor pentru analizarea modului de raportare a decontului de TVA, în concordanță cu starea de fapt fiscală. Este important de precizat că au fost analizate și vor fi transmise notificări de conformare (cu scop informativ până la 01.01.2025), doar pentru acele neconcordanțe aferente rândurilor 9, 10, 11 din decont, ce privesc lilvrăriile efectuate de contribuabili pe teritoriul național, cu cota standard sau cote, acestea fiind rezultate ale modului de operare a diverselor sisteme aflate în mod direct sub controlul companiilor (modulul e-Factura, AMEF și parțial din declarația 394), ce asigură un grad ridicat de acuratețe. Mulțumesc mediului de afaceri că ne este alături la aceste consultări, foarte utile inclusiv pentru calibrarea propriilor sisteme informatice, prin identificarea motivelor care au stat la baza existenței diferențelor semnificative. În final, vrem ca împreună să facem din e-TVA un instrument important pentru fundamentarea indicatorilor care să identifice cu o mai mare precizie riscul fiscal, reducând numărul acțiunilor fiscale”, a transmis ministrul Marcel Boloș.

Reamintim că până la 1 ianuarie 2025 s-a prevăzut o perioadă tranzitorie pentru familiarizarea cu operațiunile specifice implementării la nivelul controbabililor, simultan cu operaționalizarea și testarea sistemului e-TVA într-un cadru comun între Ministerul Finanțelor și mediul de afaceri. Obiectivele impementării sistemului sunt:

 reducerea decalajului fiscal în domeniul TVA rezultat din estimările macroeconomice realizate la nivel național și implicit asigurarea încadrării în țintele asumate de România prin jaloanele Planului Național de Redresare și Reziliență;
 creșterea gradului de conformare voluntară care să conducă la asigurarea încasării sumelor din TVA la bugetul de stat general consolidat;
 reducerea impactului evaziunii fiscale rezultate din activitățile economice ilicite desfășurate de contribuabili, respectiv din modul de evidențiere și înregistrare a operațiunilor impozabile specifice TVA-ului.

În final, ministrul Marcel Boloș şi-a prezentat toată deschiderea pentru un dialog permanent între Ministerul Finanțelor și experții contabili, pentru a continua îmbunătățirea tuturor instrumentelor digitale implementate la nivelul MF/ANAF, în scopul încurajării conformării voluntare, eficientizării acțiunilor fiscale și pentru combaterea evaziunii.

 

Informații utile

buton datorie publica 2

en

buton ajutor de stat

buton transparenta bugetara 2

forexebug 2021

buton revista finante

buton brexit cu sigla

taxedu

RO-Elvetia

ANFP_concurs

fiipregtit

internship2024