Comunicate de presă

Asset Publisher

28.03.2025
Ministerul Finanțelor a elaborat modalitatea de aplicare a impozitului pe construcțiile speciale, pe baza propunerilor sectoarelor vizate

În cursul lunilor februarie și martie, Ministerul Finanțelor a avut consultări cu reprezentanții tuturor sectoarelor vizate pentru a stabili cea mai eficientă modalitate de implementare a impozitului pe construcții speciale. Având în vedere necesitatea clarificării mecanismului de calcul și declarare a impozitului pe construcții, ținând cont de analiza nivelului de colectare ce poate fi atins prin acest impozit și de impactul pe care acesta îl poate avea asupra mediului de afaceri, s-a elaborat Ordonanța de Urgență pentru modificarea și completarea titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. „Prin ordonanța de urgență publicată astăzi în transparență, asigurăm încasări cel puțin la nivelul estimărilor inițiale de 1 miliard de lei în 2025, printr-o reglementare care ia în considerare atât necesitatea eficienței colectării, cât și feedbackul primit din partea sectoarelor economice. Companiile private au solicitat ca impozitarea să se facă nu pe valoarea brută a construcțiilor, ci pe valoarea netă a acestora. Ținând cont de această propunere, am hotărât să aplicăm pentru sectorul privat un impozit de 1% asupra valorii nete a construcțiilor speciale. Totodată, pe baza propunerilor administratorilor de infrastructură publică și a analizelor, am stabilit un nivel de impozitare de 0,5% pentru construcțiile speciale aflate în proprietatea statului sau a autorităților locale, concesionate sau date în administrare, deoarece în aceste cazuri impozitul se aplică asupra valorii istorice a construcțiilor.”, a declarat Tánczos Barna, viceprim-ministru, ministrul finanțelor.Proiectul de act normativ mai cuprinde măsuri ce vizează următoarele modificări ale prevederilor în domeniul impozitului pe construcții:Clarificări cu privire la stabilirea bazei impozabile în cazul investițiilor efectuate de către contribuabili la construcțiile utilizate în baza unor contracte de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere/locație de gestiune/asociere în participațiune şi altele asemenea.Stabilirea unor reguli de calcul, de declarare și de plată a impozitului în cazul contribuabililor care au an fiscal modificat, pentru cei care încetează să existe sau pentru contribuabilii nou-înființați în cursul anului.Stabilirea sferei de aplicare a impozitului în sensul aplicării acestuia doar pentru construcțiile situate pe teritoriul României.Proiectul Ordonanței de urgență pentru modificarea și completarea titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal poate fi consultat aici.  citeste mai multAboutMinisterul Finanțelor a elaborat modalitatea de aplicare a impozitului pe construcțiile speciale, pe baza propunerilor sectoarelor vizate »


17.03.2025
FIDELIS de martie: Investiții de peste 2,2 miliarde lei

Ediția FIDELIS desfășurată în perioada 7-14 martie 2025, a înregistrat investiții de peste 2,2 miliarde lei prin 24.604 de ordine de subscriere. Prin cei 3.732 de donatori-investitori parteneriatul dintre Ministerul Finanțelor si „Morning Glory cu Răzvan Exarhu” și Rock FM a continuat și în luna martie Astfel, în această lună donatorii-investitori au subscris peste 327 milioane lei. Aceștia au beneficiat de o dobândă de 7.80%, cu 1% mai mare decât cea oferită pentru emisiunile clasice cu scadența la 1 an.Cele mai accesate emisiuni ale acestei ediții au fost:emisiunea în lei, cu scadența de 1 an, dobânda de 6,8%, cu un total de peste 760 de milione lei investiți prin 9.084 ordine;emisiunea în euro, cu scadența la 7 ani, dobânda de 6%, cu o sumă totală investită de peste 85 milioane de euro, echivalentul a peste 427 milioane de lei, plasată prin 3.698 ordine.Emisiunea în lei, cu scadența la 3 ani și dobânda de 7,5%, a strâns un interes de peste 209 milioane lei, plasate prin 2815 ordine. Tot în lei, emisiunea cu scadența la 5 ani și dobânda de 7,8%, a cumulat peste 113 milioane lei, plasate prin 2.104 ordine. În ceea ce privește emisiunea în euro, cu scadența de 2 ani și dobânda de 3,75%, investitorii au plasat peste 82 milioane euro, echivalentul a peste 413 milioane lei, plasate în 3698 ordine.Reamintim că valoarea nominală a unui titlu de stat Fidelis este de 100 de lei pentru emisiunea în lei și 100 de euro pentru emisiunea în euro, iar pragul minim de subscriere este de 5.000 de lei, respectiv 1.000 de euro.Donatorii-investitori au beneficiat de scăderea de 10 ori a pragului minim de subscriere de la 5.000 de lei la 500 lei. Au beneficiat de condițiile avantajoase ale noii emisiuni persoanele care au făcut dovada donării de sânge începând cu 1 septembrie 2024.Ce aduce nou FIDELIS în 2025: Lansări lunare;Posibilitatea de a subscrie, timp de 6 zile lucrătoare, încă din prima parte a lunii;Dobânzile și scadențele pentru următoarea ediție se anunță la finalul lunii curente pentru emisiunea viitoare;Un nou partener: TradeVille, în parteneriat cu Libra Bank, principalul broker de retail din România, pe lângă BT Capital Partners&Banca Transilvania, Banca Comercială Română, B.R.D. – Groupe Société Générale și Alpha Bank.Cei care investesc în titlurile de stat Fidelis se bucură de facilități precum: posibilitatea de a vinde titlurile înainte de maturitate, primind dobândă aferentă perioadei de deținere în funcție de prețul primit pe bursă;câștigurile cumulate din dobânzi și profituri sunt neimpozabile;flexibilitate în administrarea și diversificarea portofoliului. citeste mai multAboutFIDELIS de martie: Investiții de peste 2,2 miliarde lei »


11.03.2025
Tánczos Barna: România susţine creşterea capacității de apărare a Uniunii Europene. În același timp, consolidarea bugetară rămâne o prioritate, alături de creșterea competitivității prin debirocratizare și investiții în fiecare sector economic

Miniştrii de finanţe din Uniunea Europeană s-au reunit în perioada 10-11 martie a.c., la Bruxelles, pentru continuarea discuţiilor privind soluţiile de finanţare a apărării, în marja reuniunilor Consiliului Afaceri Economice şi Financiare (ECOFIN) şi Eurogrup în format extins (UE27), la care România a fost reprezentată de dl.Tánczos Barna, viceprim-ministru şi ministru al finanțelor.În continuarea concluziilor privind finanțarea apărării din Consiliul European din 6 martie a.c, miniştrii de finanţe din UE au exprimat acordul pentru susţinerea unor soluţii comune, lucrările pe această temă urmând a continua în ritm accelerat, după ce Comisia Europeană va prezenta propuneri concrete. Pachetul „Reînarmarea Europei”, avansat de Comisie şi susţinut de lideri în Consiliul European cuprinde, printre altele, un nou instrument financiar prin care statele membre pot accesa împrumuturi garantate din bugetul UE în valoare de până la 150 miliarde EUR, dar şi o flexibilizare a tratamentului fiscal al cheltuielilor pentru apărare în Pactul de Stabilitate şi Creştere. „Uniunea Europeană are nevoie de o capacitate sporită de apărare, iar soluțiile privind creşterea cheltuielilor pentru acest sector trebuie să țină cont de necesitatea de a asigura o mai mare predictibilitate pentru industria militară europeană, printr-o mobilizare mai eficientă a investițiilor private și publice. Sprijinim o soluție de finanțare europeană, cu utilizarea garanțiilor de la bugetul UE, pentru a asigura cele mai bune condiții posibile de finanțare, cu un impact redus asupra bugetelor naționale. În același timp, pentru România, consolidarea bugetară rămâne o prioritate. Continuăm construcția de autostrăzi și spitale, dezvoltarea comunităților locale și sprijinirea afacerilor, pentru care am alocat fonduri record anul acesta. La nivel european, creșterea competitivității trebuie susținută și prin reducerea sarcinilor administrative ale companiilor, iar România sprijină implementarea cât mai rapidă a propunerilor Comisiei în acest sens.”, a precizat viceprim-ministrul român.În cadrul reuniunii ECOFIN, miniştrii au avut un schimb de opinii pe setul de „propuneri Omnibus” care vizează simplificarea diferitelor acte legislative, obiectivul fiind de a contribui la reducerea cu cel puțin 25% a sarcinilor administrative și cu cel puțin 35% pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). „România susține necesitatea simplificării cadrului de reglementare în domeniul fiscal în beneficiul întreprinderilor, inclusiv prin reducerea sarcinilor de raportare și eliminarea dispozițiilor care se suprapun. Simplificarea mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) este esențială pentru sectoarele cu emisii mari de carbon. Propunerea sprijnită și de România vizează exceptarea micilor importatori (sub 50 tone anual) din sectoarele de ciment, îngrășăminte, electricitate, aluminiu, fier și oțel din domeniul de aplicare. Astfel, 90% din importatori, în special IMM-uri și persoane fizice sunt exonerați, în timp ce se simplifică procedurile de raportare și pentru marii importatori, care sunt responsabili de 99% din emisii. Aceste măsuri trebuie să ducă la menținerea competitivității din acest domeniu.”, a subliniat Tánczos Barna.Stadiul actual al impactului agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, adoptarea planurilor revizuite de redresare şi rezilienţă ale Irlandei şi Belgiei şi o informare privind reuniunile G20 au completat agenda reuniunii ECOFIN. citeste mai multAboutTánczos Barna: România susţine creşterea capacității de apărare a Uniunii Europene. În același timp, consolidarea bugetară rămâne o prioritate, alături de creșterea competitivității prin debirocratizare și investiții în fiecare sector economic »


Informații fiscale și bilanțuri

exemplu card buton

Informaţii despre instituţii publice, agenţii economici, societăţi de asigurare, brokeri, ONG-uri.

Pentru modificarea informaţiilor referitoare la datele de identificare ale contribuabililor comercianţi (inregistraţi la ONRC), vă rugăm să vă adresaţi Oficiului Registrului Comerţului competent. După modificarea datelor de la Oficiul Registrului Comerţului, informaţiile se vor actualiza şi pe site-ul MF.


Selecţie după Nume și județ:

Nume și județ

Selecţie după Codul Unic de Identificare:


contestatii card

Anunţuri acte administrative fiscale




Noutăţi

Asset Publisher

null Stadiul procesului dintre Pfizer și România, inițiat pe tema vaccinurilor anti-COVID

În contextul în care România a fost notificată să se prezinte în data de 20.02.2024, la ora 09:00, în fața primei camere a Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles, în cauza înregistrată cu nr.F5331-23, promovată de către reclamanții PFIZER Inc., BIONTECH Manufacturing GmbH, Pfizer România SRL, împotriva României, având ca obiect Contractul de achiziție vaccinuri COVID-19, încheiat între contractant și Comisia Europeană, precizăm următoarele:
În cursul acestei zile a fost stabilit un calendar procedural, care va cuprinde mai multe etape pentru depunerea de documente, fiind urmate ulterior de etapa audierilor. Potrivit acestui calendar, a fost stabilit un termen de aproximativ 4 luni până la prima depunere de înscrisuri, care vă avea loc la 20 iunie 2024. Nu este stabilit un termen clar pentru audieri.

Calendarul procedural agreat este următorul:
a. RO - 20 lunie 2024
b. Pfizer - 20 August 2024
C. RO - 20 Noiembrie 2024
d. Pfizer - 20 lanuarie 2025
e. RO - 20 Martie 2025

De asemenea, România a informat instanța că au fost reglate chestiunile vizând reprezentarea în litigiu, indicandu-se preluarea cazului de către Ministerul Finanțelor.

Reamintim că reprezentarea juridică în fața Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles poate fi asigurată doar de către un cabinet/societate de avocatură, pe această speță câștigătoarea pentru reprezentare fiind asocierea SCA Stănescu Vasile și Asociații, Strelia CVBA.

Procesul dintre Pfizer și România

MF dorește să asigure transparență în progresul și evoluția cazului, inclusiv de termenele stabilite pentru depunerea de documente și alte etape importante ale procesului legal. În același timp, insitutuția trebuie să se asigure că prin furnizarea informațiilor în cauză nu aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile implicate în proces.

Sub auspiciul acestor considerente, prezentăm cronologia cazului:

La 08.01.2024 a fost transmisă și înregistrată în evidențele Ministerului Sănătății citația emisă de Tribunalul de Primă Instanță francofon din Bruxelles la data de 22.12.2023, în cauza înregistrată cu nr.F5331-23, promovată de către reclamanții PFIZER Inc., BIONTECH Manufacturing GmbH, Pfizer România SRL, împotriva României, reprezentată de Ministerul Sănătății, având ca obiect Contractul de achiziție vaccinuri COVID-19, încheiat între contractant și Comisia Europeană.

Prin această citație, Ministerul Sănătății a fost notificat să se prezinte în data de 20.02.2024, la ora 09.00, în fața primei camere a Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles, solicitându-se:

  • obligarea României la executarea contractului de achiziție prin plata prețului pentru cele 28.940.613 doze rămase pe care le-a achiziționat în valoare de 564.341.953,5 euro, respectiv plata către Pfizer România a sumei de 2.780.851.410,07 RON, sub rezerva majorării pe parcursul procedurii, plus dobânda la rata de refinanțare a BCE plus 5 puncte;
  • obligarea României la plata tuturor costurilor și cheltuielilor de judecată aferente procedurii, inclusiv a costurilor aferente procedurii de citare și a daunelor procedurale stabilite la 22.500 EURO (sumă de bază pentru creanțele evaluabile în bani).

Litigiul menționat a fost inițiat în contextul în care Comisia Europeană, în numele și pentru Statele Membre a încheiat cu contractanții Pfizer Inc. și BioNTech Manufacturing GmbH (reclamanți) acordul de cumpărare în avans pentru opțiunile de dezvoltare, producție, cumpărare cu prioritate și furnizarea unui vaccin de succes împotriva Covid-19, înregistrat cu nr. SANTE/2020/C3/043-S12.838335 și Acordurile de cumpărare SANTE/2021/C3/005 și respectiv SANTE/2021/03/2020.

Ulterior, prin Memorandumul aprobat la 01.02.2024, Guvernul României a împuternicit Ministerul Finanțelor pentru contractarea de servicii de asistență juridică și reprezentare în vederea asigurării reprezentării României în cauza înregistrată cu nr.F5331-23.

În aceste condiții, Ministerul Finanțelor a realizat o analiză a avocaților specializați care asigură reprezentarea ministerului în fața Tribunalelor arbitrale în litigiile derulate după regulile de procedură arbitrală ICSID, dar şi de Regulile de arbitraj ale Comisiei Naţiunilor Unite pentru Dreptul Comercial Internaţional.

S-a apreciat că societățile de avocatură selectate cu respectarea principiilor concurenței și transparenței la nivelul anului 2019 pentru această activitate (și care au mandat de reprezentare), îndeplinesc toate cerințele tehnice pentru a participa la o procedură de selecție în urma căreia să fie desemnată o echipă de avocați pentru cauza nr.F5331-23 (criteriul de selecție a fost cea mai avantajoasă din punct de vedere economic).

Pentru reprezentare Ministerul Finanțelor s-a adresat totodată și societăților de avocatură care asigură reprezentarea în fața aceleiași instanțe (Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles) a Republicii Polonia și a Ungariei.

Precizăm că ambele state sunt chemate în judecată de Pfizer Inc. și BioNTech Manufacturing GmbH, solicitându-se obligarea acestora la plata sumelor reprezentând doze de vaccin contractate și neachitate.

A fost luată acestă decizie pentru că, din punct de vedere tehnic, și aceste societăți îndeplinesc criteriile necesare reprezentării juridice a României în fața Tribunalului.

Astfel, au fost transmise la un număr de opt invitații de participare la precedura de selecție, fiind primite un număr de șase oferte de reprezentare.

Dintre acestea, Comisia de evaluare a ministerului a desemnat câștigătoare asocierea SCA Stănescu Vasile și Asociații, Strelia CVBA.

Informații utile

buton datorie publica 2

en

buton ajutor de stat

buton transparenta bugetara 2

forexebug 2021

buton revista finante

buton brexit cu sigla

taxedu

RO-Elvetia

ANFP_concurs

fiipregtit

internship2024